eitaa logo
مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
991 دنبال‌کننده
900 عکس
9 ویدیو
2.3هزار فایل
کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی تابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی-حوزه علمیه قم ارائه دروس خارج: فقه الادارة اصول فقه الادارة تفسیر مدیریتی قرآن کریم انعکاس اخبار کرسی‌های نظریه‌پردازی و رسالات اجتهادی وب سایت مدرسه: https://fiim.ir/feqhi-school/
مشاهده در ایتا
دانلود
با سلام درس اصول فردا شنبه غیر حضوری است .
اصول43.docx
44.5K
شنبه ۴/1/1403-12رمضان1445-23مارس 2024-درس 43اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم – پدیده کیفیت خلقت شتر پدیده در قرآن در 7 طائفه از آیات قرآن به 7 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها: طائفه هفتم:پدیده خلقت شتر الغاشية : 17 أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ [ ترجمه تفسير الميزان ج‏20 459 أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ" بعد از آنكه اوصاف غاشيه و حال دو طايفه مؤمن و كافر را بيان نمود، دنبالش اشاره‏اى اجمالى كرد به تدبير ربوبى كه به خوبى دلالت بر ربوبيت خداى تعالى مى‏كند، ربوبيتى كه مقتضى وجوب عبادت است، و لازمه آن هم رسيدن به حساب اعمال و جزا دادن به مؤمن و كافر است، مؤمن را در برابر ايمانش، و كافر را در برابر كفرش، و ظرفى كه اين حساب و جزا در آن واقع مى‏شود همان روز غاشيه است. در اين آيه منكرين ربوبيت خداى تعالى را نخست دعوت مى‏كند به اينكه در كيفيت خلقت شتر نظر و دقت كنند كه چگونه خلق شده، و خداى تعالى آن را چگونه از زمينى مرده و فاقد حيات و بى شعور به اين صورت عجيب در آورده، صورتى كه نه تنها خودش عجيب است، بلكه اعضا و قوا و افعالش نيز عجيب است، و اين هيكل درشت را مسخر انسانها كرده، (يك كودك از انسانها افسارش را مى‏كشد، و به هر جا بخواهد مى‏برد)
این درس غیر حضوری است
سلام علیکم و رحمت الله
درس امروز حضوری است.
توانمندسازی 113.docx
27.3K
یکشنبه 5/1/1403-13رمضان 1445 -24مارس2024-درس 113 فقه توانمندسازی – شرط کمال توان افزایی - مساله:توان پذیر باید به گونه جهادی استعمال قدم کند تا توانش مدام افزایش یابد و به ثبات قدم برسد با کمک توان بخشان که موظف به توان افزایی او هستند. شرح مساله : معلوم شد که مطالبه توان از دستگاه توانمندساز سازمان امری مطلوب ومشروع است (طبق قاعده رب زدنی علما) و باید مورد اجابت قرار گیرد و توان خواه هم موظف است در نظامات توان بخشی شرکت جدی داشته باشد و بلکه طبق قاعده وحیانی مذکور مسئولان توان بخش باید کارکنان را به توان خواهی فرا بخوانند و بدین طریق آمادگی خود را در جهت توان افزایی نشان دهند تا توان خواه با انگیزش بیشتری به مطالبه داوطلبانه توان، اقدام کند . وقاعده فقهی "تضا عف الحسنات" هم وظیفه توانمندسازان را خطیر کرد که باید هر فعل حسنه سازمانی توان خواه را به اضعاف مضاعفه توسعه دهند یعنی زمینه افزایش مهارت و توانایی اورا به خوبی فراهم نمایند . براین تکلیف آیاتی دلالت دارند مانند:
سلام علیکم و رحمت الله
توانمندسازی114.docx
29.9K
دوشنبه 6/1/1403-13رمضان 1445-25مارس 2024-درس 114 فقه توانمندسازی – توان های ممنوعه مساله : توان های ممنوعه غیر مجاز کدامند ؟ شرح مساله:معلوم شد که بکارگیری توان به گونه جهادی وقربی از سوی کارکنان باید از سوی کار فرما به روند توان افزایی تبدیل گردد . طبق قواعد فقه الاداره خداوند کار فرمای اصلی است آنجا که فرمان «اعملوا» را به «آل داوود"[ المؤمنون : 51 يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَليمٌ سبأ : 11 أَنِ اعْمَلْ سابِغاتٍ وَ قَدِّرْ فِي السَّرْدِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ سبأ : 13 يَعْمَلُونَ لَهُ ما يَشاءُ مِنْ مَحاريبَ وَ تَماثيلَ وَ جِفانٍ كَالْجَوابِ وَ قُدُورٍ راسِياتٍ اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَليلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ اعراب القرآن الكريم و بيانه ج‏8 75 (اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُكْراً وَ قَلِيلٌ مِنْ عِبادِيَ الشَّكُورُ) كلام مستأنف مسوق للمنة على آل داود و اعملوا فعل أمر و فاعل و آل
سلام علیکم و رحمت الله