اصول 44.docx
25.7K
شنبه 11/1/1403-- 19مضان1445-30مارس 2024-درس 44اصول فقه الاداره – اصول نظریه پردازی – ارکان پردازش نظریه – رکن اول، پدیده – پدیدار شناسی - پدیده از منظر قرآن کریم –
پدیده در قرآن
در 7 طائفه از آیات قرآن به 7 پدیده مورد نظر متفقه و متفطن گشتیم یعنی پدیده "عاقبة الامور" ، پدیده " کیفیت تبیین و تصریف آیات خدا " ، پدیده "آسمان" وپدیده" زمین" و پدیده " رویش ثمره شجره" و پدیده "طعام انسان"و پدیده نطفه (منشاء خلقت)وپدیده کیفیت خلقت شتر،اکنون ادامه تفقه در طوائف آیات ناظر به پدیده ها:
طائفه هشتم:پدیده کیفیت تفضیل آدمیان بریکدیگر
الإسراء : 21 انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ لَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجاتٍ وَ أَكْبَرُ تَفْضيلاً [ الميزان في تفسير القرآن ج13 69-قوله تعالى: «انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ لَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجاتٍ وَ أَكْبَرُ تَفْضِيلًا» إشارة إلى تفاوت الدرجات بتفاوت المساعي حتى لا يتوهم أن قليل العمل و كثيره على حد سواء و يسير السعي و السعي البالغ لا فرق بينهما فإن تسوية القليل و الكثير و الجيد و الردي في الشكر و القبول رد في الحقيقة لما يزيد به الأفضل على غيره.
و قوله: «انْظُرْ كَيْفَ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ» أي بعض الناس على بعض في الدنيا، و القرينة على هذا التقييد قوله بعد: «وَ لَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ» و التفضيل في الدنيا هو ما يزيد به بعض أهلها على بعض من أعراضها و أمتعتها كالمال و الجاه و الولد و القوةو الصيت و الرئاسة و السؤدد و القبول عند الناس.
و قوله: «وَ لَلْآخِرَةُ أَكْبَرُ دَرَجاتٍ وَ أَكْبَرُ تَفْضِ
توانمندسازی 117.docx
17.6K
یکشنبه 12/1/1403-20رمضان 1445 – 31مارس2024- درس 117 فقه توانمندسازی – فصل توان سازمانی – توان تصمیم گیری – شرائط توان تصمیم صحیح -
مساله :عزم با شرائط 12 گانه لازم التحصیل عزمی اثر بخش و صحیح خواهد بود .اتخاذ چنین عزمی مستلزم توانایی فوق العاده ای است که باید مدیران اولوالعزم و تصمیم گیر را به آن مجهز نمود.
شرح مساله :معلوم شد در فصل توان ،توان ها میتوانند محکوم به احکام خمسه تکلیفیه باشند کما اینکه دارای احکام وضعیه خاص خود هستند مانند صحت وبطلان و مقدمیت و مانعیت و جزئیت وشرطیت می باشند .این قوا از درون نفس کارمند توان پذیر نشات میگیرد که در بخش تدبیر نفس باآن آشنا شدیم که در قالب کلی و عمومی حکمت، در اخبار باب آمده ........
توانمندسازی 118.docx
29.9K
دوشنبه 13/1/1403-21رمضان 1445- اول آوریل 2024 –درس 118فقه توانمندسازی – از فقه الاداره از فقه معاصر – توان سازمانی – توان تصمیم گیری – توان فسخ تصمیم
مساله: با توجه به اینکه در اراده عزم امکان فسخ و تخطی وجود دارد توان عزم نیز با توجه این فسخ پذیری باید تعلیم داده شود .
شرح مساله : معلوم شد که توان تصمیم گیری از وزین ترین توان های سازمانی است البته در تدبیر نفس و تدبیر بیت هم همین نقش را دارد در تدابیر ثلاثه به آن نیاز احساس میشود سیستم توانمند سازی باید که تعلیم و تمکین این توان را به کارگزاران هر مجموعه و منظومه در برنامه داشته باشد در نوبت قبل با 12 شرط برای صحت و کمال وقبول عزم و تصمیم از 9آیه قرآن مورد استنباط قرار گرفت که حکم وضعی صحت و بطلان را برای عزم تصویر میکرد . البته فقط واژه عزم نیست اراده هم هست هر چند اراده مقدمه تصمیم است و خوب است نگاهی به احادیث
توانمندسازی 119.docx
25.7K
3شنبه 14/1/1403-22رمضان 1445 – 2آوریل 2024-درس 119فقه توانمندسازی – توان تصمیم گیری – اولوالعزم
مساله: توان بر عزم با ملاک "اولو العزم "باید به مدیران دائما تمکین و تجهیز شود . و واجب است بر توانمندسازان چنین تمکینی . زیرا جهت توانمند سازی همواره باید تقویت و ارتقاء سازمان به برترین درجات باشد.
شرح مساله : معلوم شد که توان عزم مهم ترین توان یک مدیر است و عزم یک فعل سازمانی پیچیده است مدیران الو العزم تواناترین مدیران هستند . یعنی مدیران تصمیم گیر نوعا تراز اول هستند که صبوری و مقاومت در مقابل چالش محافظه کاران عمده ترین ویژگی آنهاست (فاصبر کما صبر اولوالعزم من الرسل) این صبر یک تکلیف است نه صبر برای تصمیم نگرفتن بلکه برای بحرانهای عواقب تصمیم متخذه و عزیمت گرفته شده .چراکه عزم قابل فسخ و تخطی و بهانه برای چالشکاران فراهم تر است . این را از اخبار باب عزم استنباط کردیم . لذا عزم صحیح که مشروط به شروط 12 گانه وحیانی بود در احادیث، قابل فسخ تعریف شد . با این حساب باید دید اولوالعزم دارای چه ویژگی هستند مفهوما و مصداقا :