"فضای حیاتی جدید و ژئوپلیتیک اطلاعات"
◽فضای حیاتی دولت(state) دیگر آنگونه که فردریش راتسل و کارل هاوس هوفر مد نظر داشتند، در سرزمین و خاک خلاصه نمی شود، بلکه فضای حاصل از دانش و اطلاعات، فناوری، هوش مصنوعی و دیپلماسیِ برپایه عقلانیت سیاسی است که فضای حیاتی کشورها را می سازد. شرط پیروزی در جنگ های هیبریدی و نو پدید، توسعه و پیشرو بودن در مؤلفه های "فضای حیاتیِ جدید" است. دانش هرچه سریعتر و بیشتر به قدرت تبدیل می شود، به دست آوردن اطلاعات درست، دقیق و به روز در کل زمین بازیِ استراتژی، باعث قرار گرفتن بازیگر سیاسی در شرایط مطلوب قدرت ملی می شود، زیرا اطلاعات در جنگ ترکیبی تنها اطلاعات تاکتیکی نیست، بلکه اطلاعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی...را نیز شامل می شود. عملیات در جنگ هیبریدی مرزهای بین جنگ و صلح را تغییر می دهد. در جنگ هیبریدی، شروع جنگ نامشخص، ابزارهای پشتیبانیِ لجستیک پیچیده، بازیگران متنوع، منابع نامتجانس و پیروزی غیر معمول است به طوری که گاهی پیروزی واقعی تنها با موفقیت تاکتیکی در جنگ حاصل نمی شود.
◽ ژئوپلیتیک اطلاعات به بُعد اطلاعاتی در جنگ ترکیبی اهمیت ویژه می دهد. با آنکه جنگ اطلاعاتی تنها یکی از ابعاد گسترده جنگ ترکیبی است اما با توجه به شرایط جدید ارتباطات جهانی و گستردگی میدان مانور و تاثیرگذاری آن، می توان آن را مهمترین بُعد جنگ ترکیبی به حساب آورد.
◽با توجه به تغییرات شکلی و ماهوی جنگ ها در دوره زمانی گذار از انقلاب صنعتی به انقلاب فضایی، ژئوپلیتیک اطلاعات بعنوان حوزه مشترک ژئوپلیتیک و علم اطلاعات، همزمان به ابعاد سخت و غیر سخت قدرت توجه دارد، البته روز به روز به اهمیت بُعد غیر سخت قدرت ملی افزوده می شود. همچنین ژئوپلیتیک اطلاعات دانشی است که باید در تاکتیک و راهبرد مورد توجه قرار گیرد، زیرا یک بُعد آن، هوشمند سازی تجهزات و شیوه های رزم نوین، اطلاعات تاکتیکی و فرماندهی و کنترل میدان نبرد است، و بُعد دیگر آن اهمیت اطلاعات در تمام مولفه های سیاسی، نظامی، فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی...است.
◽ژئوپلیتیک اطلاعات باعث می شود بازیگران سیاسی نسبت به موقعیت واقعی خود در مناسبات قدرت، شناخت درست داشته و بر اساس این آگاهی، به اولویت بندی اهداف ملی در منطقه و جهان مبادرت ورزند. این مسئله از آن رو اهمیت دارد که در جنگ ترکیبی گاهی پیروزی بدون جنگ در معنای متعارف آن نیز حاصل می شود .
📝سعید نظری
(دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه خوارزمی)
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا
📊چگونه طرز فکر رشد محور داشته باشیم؟
1️⃣. بازخورد بگیرید
🔻از دیگران درخواست بازخورد کنید و آن را به کار بگیرید. این کار را به طور مستمر و منظم انجام دهید.
2️⃣. روی پیشرفت تمرکز کنید
🔻به جای اینکه سعی کنید همیشه بدون نقص باشید، روی بهبود مداومتان تمرکز کنید.
3️⃣. از شکست ها درس بگیرید
🔻به شکستهایتان به عنوان درسهایی مهم و بزرگ برای رشد کردن نگاه کنید و از آنها یاد بگیرید.
4️⃣. از خودتان قدردانی کنید
🔻به خودتان نه فقط به خاطر دستاوردها بلکه به خاطر تلاش و سختکوشیتان افتخار کنید.
5️⃣. از «هنوز» استفاده کنید
🔻وقتی کاری را بلد نیستید بگویید؛ (هنوز نمیتوانم این کار را انجام بدهم.)
6️⃣. ریسک کنید
🔻از منطقه امن خود خارج شوید و با تجربههای جدید مهارت یادگیریتان را تقویت کنید.
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا
🗻قله ناامیدی
◾حدود دویست سال پیش، هیوم و هاول، در شمال شهر ملبورن، در حال صعود به یک قلهی هشتصد متری بودند. آن روزها – بر خلاف امروز که مسیرها هموار شده است – مسیر چندان هموار و مناسب نبود. اما به سختیهای رفتن آن مسیر، میارزید. آنها میخواستند با صعود به قله، نمای زیبایی از بندری که در آن حوالی بود ببینند.
◾پس از تلاش و کوشش فراوان به قله رسیدند. هیچ چیز دیده نمیشد. در اطراف قله، آنقدر پوشش گیاهی متراکم و درختان مختلف وجود داشت که فضای دید را محدود میکرد.
◾آنها به پایین کوه برگشتند و برای قله نامی انتخاب کردند که تا امروز هم مانده است: قلهی ناامیدی!
◾قلهی نامیدی، پدیدهای است که هر روز و هر لحظه در اطراف ما دیده میشود: بسیار تلاش میکنیم تا به یک هدف دست پیدا کنیم، اما بعداً میبینیم که آن هدف چندان ارزش نداشته و قرار گرفتن در قلهی آن هدف، منظرهی چشمگیری پیش چشممان نگشوده است.
◾اما بسیاری از ما با هاول و هیوم، یک تفاوت اساسی داریم. آنها آنقدر شجاع بودند تا نام اشتباهشان را بر قله بگذارند و مطمئن شوند که فرد دیگری این اشتباه را نمی کند و بیعلت ناامید نمیشود. ولی ما، برای اینکه کم نیاوریم، برای اینکه به نفهمیدنها و ندیدنها و ندانستنهای قبلی خود اعتراف نکنیم، حاضریم به دروغ، لذت تجربهی منظرههایی را تعریف کنیم که از آن قله، هرگز دیده نمیشوند.
◾شاید در دوران وفور حرفهای مثبت و انگیزشی، لازم باشد بعضی از افراد باتجربه، از قلههای ناامیدیشان هم برای ما بگویند و روایت کنند.
📌بگویند: "رفتیم. موفق شدیم. رسیدیم. اما در قله هیچ چیز خاصی نبود."
📝به قلم محمدرضا شعبانعلی
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا
💠 #اطلاع_نگاشت | رسته توپخانه در نیروی زمینی ارتش با توجه به ماهیت علمی و رزمیای که دارد نامآوران بسیاری را در ارتش داشته است
🔹برهمین اساس دانشکده توپخانه مرکز آموزش توپخانه و موشکهای نیروی زمینی ارتش به منظور ایجاد انگیزه و الگوسازی برای دانشجویان و اساتید این رسته، اسامی فرهیختگان و نامآوران شاغل این رسته را در ورودی دانشکده نصب کرده است.
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹همه زندگی مرگ پنداشتند!
🔻جنجال برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق به خارج از مرزهای ایران هم کشیده شد و برخی رسانههای خارجی از جمله شبکه العربیه هم به عنوان عجیبترین هدیه به انتقاد از آن پرداختهاند.
ادامه دارد... ⬇️
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا
دافوس مدیا؛ رسانه دانشگاه جنگ ارتش
🔹همه زندگی مرگ پنداشتند! 🔻جنجال برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق به خارج از مرزهای ایران هم کشیده شد و ب
🔹همه زندگی مرگ پنداشتند!
▪️جنجال برنامه «جعبه سیاه» شبکه افق به خارج از مرزهای ایران هم کشیده شد و برخی رسانههای خارجی از جمله شبکه العربیه هم به عنوان عجیبترین هدیه به انتقاد از آن پرداختهاند.
▪️ظاهرا گمان بردهاند که همه در ناز و نعمت و در سرزمین خودساخته ژوزه ساراماگو زندگی میکنند که مرگ در آن توقف کرده و سراغ کسی نمیآید. بنابراین صلاح دیدهاند که در ستایش مرگ مهمان و بیننده را زهره ترک کنند که مبادا کسی مرگ را فراموش کرده باشد.
▪️در واقع چاپ آگهی ترحیم و «هدیه» کفن به شخصی مثل این است که علیه او شعار مرگ سر دهی و با کشیدن اسلحه به مرگ تهدیدش و به او و خانوادهاش شوک مرگ وارد کنی!
▪️تفکر جزیرهای دقیقا همین است؛ بریده از واقعیت و به قول فردوسی همه زندگی مرگ پنداشتند. همین نگاه جزیرهای است که یک رسانه را چنان فاقد پایگاه اجتماعی میکند که این سوتی با پخش و پخش مجدد ۵۰ قسمت برنامه دیده نمیشود، اما وقتی در بازپخش ششم یکی از مهمانان به قول عملنشده معترض میشود، تازه جامعه میبیند که چنین برنامهای پخش شده که به میهمانان خود کفن هدیه داده است.
▪️این در حالی است که رسانه در دنیای مدرن یکی از مولفههای بنیادین قدرت یک کشور است که برای برخی کشورها تا حدودی خلا نبود مولفههای سنتی قدرت چون جمعیت، وسعت سرزمینی و قدرت نظامی را پر کرده است. همین امر در حوزه خلیج فارس در جنوب ایران مشهود است. در منطقه کشور کوچکی مثل قطر یک امپراتوری رسانهای در سطح جهانی است که ضریب نفوذ قابل توجهی برای این کشور در افکار عمومی منطقه و حتی در غرب (الجزیره انگلیسی و ...) خلق کرده است. در واقع هیچ کشوری در جهان نیست که رسانهاش صدها برابر جمعیت آن کشور در خارج مخاطب داشته است.
▪️تعداد کارکنان الجزیره حدود ۴ هزار نفر است و تعداد کل کارکنان صدا و سیمای ایران حدود ۴۰ هزار نفر؛ اما عملکرد صدا و سیما قابل مقایسه با الجزیره نیست. مجموعه شبكههای متعدد الجزیره در ۴۵۰ میلیون خانه در ۱۵۰ کشور در دسترس است. همین الجزیره عربی جدا از خود قطر، روزانه بیش از دهها میلیون ببینده در جهان دارد و ضریب نفوذ آن به حدی است که برخی انقلابهای عربی در ۱۵ سال گذشته را محصول آن میدانند.
امروز در کنار این شبکههای تلویزیونی، رسانههای دیجیتال الجزیره نیز بسیار فعال و پربیننده هستند. یوتیوب الجزیره در گروه اخبار و سیاست بر اساس شاخص تیوبلار لابس در اکتبر گذشته با حدود ۹۰۲ میلیون بازدید در جایگاه نخست جهانی ایستاد و پلتفرمهای دیجیتالی آن در تنها سه ماهه اول جنگ غزه هم بیش از ۱۹ میلیارد بازدید داشته است.
▪️تنها خود شبکه خبری الجزیره عربی با دریافت بیش از ۸۳ جایزه در زمینههای مختلف از نهادهای بینالمللی شانه به شانه رسانههای معتبر و حرفهای جهان پیش میرود و الجزیره انگلیسی در حال گسترش چشمگیری در دنیای غرب است و در سال ۲۰۲۳ برای هفتمین سال متوالی، بهعنوان بهترین پخشکننده سال از سوی جشنواره فیلم و تلویزیون نیویورک انتخاب شد.
▪️در واقع اگر عملکرد یک رسانه حرفهای نباشد، نمیتواند بعد از سه دهه همچنان بماند و جایگاه و موقعیت آن روز به روز فربهتر از قبل شود.
▪️ترکیه در همسایگی ایران نیز همچنان در اندیشه ارتقای جایگاه خود در صادرات فیلم و سریال است و بنا به روزنامه اکونومیست انگلیس جایگاه سوم درامای جهان را پس از آمریکا و انگلیس کسب کرده و توانسته است سالیانه ۶۰۰ میلیون دلار از این صادرات درآمد کسب کند. همچنین سریالهای ترک سالیانه در ۱۷۰ کشور به نمایش در میآیند.
▪️صنعت فیلمسازی ترکیه خود نه فقط محملی برای نفوذ در ناخودآگاه جوامع دیگر و ترویج فرهنگ و معرفی تاریخ این کشور است، بلکه مدخلی مهم نیز برای تبلیغ گردشگری آن به عنوان رکن اقتصادش است.
📝به قلم صابر گلعنبری
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا
🔹 در زبان فارسی جدایی جنسی وجود ندارد.
◽ ضمیر سوم شخص «او» شامل زن و مرد میشود. برخلاف زبانهای دیگر، در زبان فارسی اگر جایی تاکید بر جنسیت باشد اولویت با زنان است.
◽بر خلاف زبانهای لاتین و اروپایی که میگویند (HUSBAND AND WIFE)، ما میگوییم زن و شوهر
◽همچنین به جای (BROTHER AND SISTER)، ما میگوییم خواهر و برادر
◽و به جای (MEN AND WOMEN)، ما میگوییم زن و مرد
◽به جای (MAN AND WIFE) ما میگوییم زن و شوهر، یعنی مرد در ارتباط با همسر هویت «شوهر» پیدا میکند، ولی هویت «زن» دست نمیخورد.
◽ ما نمیگوییم (MANKIND)، میگوییم «بشریت»
▪️ ما در تاریخ و ادبیات به جنسیت اهمیت ندادهایم. اگر جایی لازم شده زنان را در اولویت قرار دادهایم، حتی در زبان فارسی «زن» یک واژه و مفهوم مستقل است، نه مثل wo/man زائدهای کنار مرد. و اگر بدون تعصب و غرور ملی بنگریم در اکثر اقوام ایرانی زن و مرد دوشادوش هم کار میکنند و نسبت به دیگری برتری ندارند.
▪️حتی اصطلاح نازیبای ضعیفه یک کلمه فارسی نیست. ما حتی میگوییم زبان مادری، نه زبان پدری.
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا
9.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌چرا غرب آسیا (خاورمیانه) روی آرامش و صلح رو نمیبیند؟
◾غرب آسیا همیشه پر ماجرا بوده، آخرین ماجرای منطقه هم سقوط سوریه در کمتر از دو هفته است.
⬅️این کلیپ دلیل را شفاف توضیح میدهد.
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا
🟢 مهمترین ارزشهایی که هر فرد در شغل خود به دنبال آن است چیست؟
◽ارتباطات عمیق تر (Deeper Connections)
من احساس میکنم درک میشوم.
◽انعطاف پذیری بنیادی (Radical Flexibility)
من احساس استقلال می کنم.
◽رشد فردی (Personal Growth)
من احساس ارزشمند بودن میکنم.
◽آسایش همه جانبه (Holistic Well-being)
من احساس میکنم مورد توجه هستم.
◽رسالت مشترک (Shared purpose)
من احساس سهيم بودن میکنم.
💠به عنوان یک فرمانده چه فعالیت هایی در راستای این ارزشها باید انجام دهید؟
1️⃣. ارتباطات عمیقتر
فرماندهان موظف هستند به کارکنان خود نه تنها در فضای کاری بلکه در مسئله ارتباطات اجتماعی و خانوادگیشان کمک کنند، تا آنها بتوانند ارتباطات قویتر و عمیقتری را در این زمینهها تجربه کنند.
2️⃣. انعطاف پذیری بنیادی
فرماندهان باید بکوشند نه تنها در زمان و مکان بلکه در تمام جنبههای کار با ایجاد انعطاف پذیری، به افراد احساس استقلال بدهند.
3️⃣. رشد فردی
یک فرمانده توانمند باید تلاش کند تا افراد در وهله اول به جای رشد و پیشرفت به عنوان یک متخصص، به عنوان یک انسان رشد کنند.
4️⃣. آسایش همه جانبه
یک فرمانده لایق باید از اینکه افراد از امکانات و پیشنهادات رفاهی ارائه شده توسط سازمان استفاده میکنند، اطمینان خاطر داشته باشد.
5️⃣. رسالت مشترک
فرمانده توانمند باید در مسیر ماموریتها، اقدامات هدفمندی را با مشارکت همه کارکنان برنامهریزی کند تا به صورت جمعی در راستای رسالت مشترک خود قدم بردارند.
#فرماندهان_بخوانند
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا
🔹چگونه مغز را فریب دهیم تا به کارهای سخت علاقهمند شود؟
▪️سختی و لذت را ترکیب کنید.
کاری که دوست دارید را با کار سخت ترکیب کنید. اگر پادکست دوست دارید، با ورزش پادکست گوش دهید این کار به مرور باعث ایجاد تداعی مثبت برای کار سخت میشود.
▪️کار را اجتماعی کنید.
به گروهی بپیوندید که کارهای سخت در آن عادی است یا از اپلیکیشنهای انجام گروهی کار برای انگیزه گرفتن استفاده کنید. همراهی و تأثیر افراد دیگر میتواند مشوق شما باشد.
▪️از کارها زنجیره بسازید.
هر روز انجام کار سخت را ثبت کنید و سعی کنید زنجیره تلاشهای روزانهتان را نشکنید. اگر شکست، از ابتدا شروع کنید. هرچه زنجیره طولانیتر شود انگیزه ادامه نیز بیشتر خواهد شد.
▪️لیست کارها را به بازی تبدیل کنید.
وظایف خود را به جای کارهای خسته کننده مثل ماموریتهای کوچک در یک بازی ببینید. لیست وظایف میتواند اضطرابآور باشد، اما مراحل بازی و انجام دادن آن هیجانانگیز است.
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا
🔹۴ عامل کارزدگی (Burnout) و راهکارهای جلوگیری از آن
1️⃣. عدم رشد
افراد احساس میکنند که در جایگاهشان گیر کردهاند و فرصتی برای رشد ندارند.
🔻راه حل: درباره اهداف کاری افراد سوال کنید، فرصتهای یادگیری و آموزش را در اختیارشان بگذارید و شرایط رشد و ارتقای شغلی در شرکت را فراهم کنید.
2️⃣. محیط کاری سمی
وجود منفینگری، خصومت، زورگویی و حرف و حدیث در محل کار
🔻راه حل: به افرادی که عامل این موضوع هستند تذکر دهید و در صورت عدم تغییر همکاریتان را با آنها قطع کنید.
3️⃣. قدردانی نکردن
با وجود سختکوشی کارمندان، رهبران به ندرت افراد را تحسین و از آنها قدردانی میکنند.
🔻راه حل: برنامه مشخصی را برای قدردانی از افراد تعیین کنید، موفقیتها را جشن بگیرید و بیشتر تشکر کنید.
4️⃣. مدیریت ذرهبینی
افراد احساس میکنند که همیشه یک نفر حواسش به آنها است و نمیتوانند آزادی عمل داشته باشند.
🔻راه حل: اعتماد را به عنوان یکی از ارزشهای اساسی در فرهنگ محیط کارتان جا بیندازید و افراد را در تصمیمگیریها دخیل کنید.
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا
📈 #اطلاع_نگاشت | چگونه یادگیریزدایی کنیم؟
💠 یادگیریزدایی یعنی کنار گذاشتن مدلهای ذهنی، باورها و افکاری که مانع پیشرفت ما میشوند. در این اطلاعنگاشت فرایند یادگیریزدایی و راهنمایی برای انجام آن ارائه شده است.
🎖 @Dafoosmedia | دافوسمدیا