هدایت شده از 《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
❁﷽❁
✍️تبیین معنایی کلمه «مولی» به ولایت در تصرف مبتنی بر اعتراف خلیفه دوم
🔹یکی از قرائن مثبته ولایت سیاسی از کلمه «مولی» در حدیث غدیر، اعتراف خلیفه دوم در روایت معروف قضاوت امیرالمؤمنین علیه السلام میان دو اعرابی است.
💧این روایت را محدثین و حفاظ بزرگ اهل سنت همانند دارقطنی، حسکانی در «شواهد التنزیل»، محب الدین طبری در «ریاض النضرة» و «ذخائر العقبی»، ابن سَمّان در «الموافقة»، زمخشری در «تلخیص الموافقة»، باعونی شافعی در «جواهر المطالب» عصامی در «سمط النجوم» و ابن حجر هیثمی در «الصواعق» با چند طریق نقل کرده اند:
🔸«وعن عمر وقد جاء أعرابيان يختصمان فقال لعلي اقض بينهما يا أبا الحسن فقضى علي بينهما فقال أحدهما هذا يقضي بيننا؟ فوثب إليه عمر وأخذ بتلبيبه وقال: ويحك ما تدري من هذا، هذا مولاي ومولى كل مؤمن ومن لم يكن مولاه فليس بمؤمن»
🔹روایت از عمر است که دو بادیه نشین که با همدیگر مخاصمه داشتند نزد او آمدند خلیفه دوم به حضرت علی علیه السلام گفت: میان این دو قضاوت کن! حضرت قضاوت بین آنها نمود. یکی از آنها گفت: این شخص بین ما قضاوت می کند؟ در این لحظه عمر به سوی او حمله ور شد و گریبانش را گرفت و گفت: وای بر تو! آیا این شخص را می شناسی؟ این مولای من و مولای همه مؤمنین است و هر کس که مولایش حضرت علی علیه السلام نباشد، مؤمن نیست!
📚الرياض النضرة، ج 1، ص: 251 و الصواعق المحرقة، ج 2، 522، سمط النجوم، ج 2، ص: 14 و ذخائر العقبى، ج 1، ص: 68
✍️بر اساس روایت فوق، خلیفه دوم، خود اعتراف نموده است که حضرت علی علیه السلام مولای او و مولای همه مؤمنان است. بسیار روشن است که «مولی» در روایت مورد بحث، به معنی ولایت و حق تصرف در شئون مولّی علیه است. برای روشن شدن این استظهار توجه به نکات زیر ضروری است:
1️⃣ بديهی است که قضاوت نمودن _به خلاف إفتاء_ به معنی حکم نمودن به همراه إعمال و تنفیذ آن در حق طرفین دعوا است. إعمال ولایت و اجرای حکم قاضی باعث تصرف در جان و مال و ... دیگران می شود و متعاقب آن فصل خصومت صورت می گیرد.
2️⃣ بعد از قضاوت امیرالمؤمنین علیه السلام، یکی از طرفین مخاصمه، به حکم او معترض می شود؛ خلیفه دوم برای پاسخ به شخص معترض، در قالب یک قیاس اولویت، اعتراف می کند که حضرت علی علیه السلام حتی حق ولایت بر خود او _ به عنوان خلیفه_ و همه مؤمنین دارد چه رسد به إعمال ولایت بر طرف اعتراض که یک اعرابی بادیه نشین است!
💧به عبارت فنی، خلیفه دوم اعتراف می کند که در ملاک إعمال ولایت و سلطه آن حضرت، تفاوتی میان خلیفه دوم، همه مؤمنین و اعرابی نیست و شخص اعرابی هیچ خصوصیت و ویژگی ندارد که مانع نفوذ قضاوت آن حضرت شود بلکه این ملاک درباره او قوی تر است.
👈بسیار واضح است که ملاک مورد بحث، مولویت و اولویت در تصرفی است که خود خلیفه دوم بدان معترف است. هر إعمال ولایتی که نسبت به اعرابی در حدیث ثابت شده است، برای همه مؤمنین نیز ثابت است.
3️⃣ برخورد شدید خلیفه دوم با اعرابی، متفرع بر اعتراض و عدم تمکین او نسبت به حکم امیرالمؤمنین علیه السلام است. خلیفه دوم در مقام ارائه دلیل برای اعرابی بوده تا او را ملزم به پذیرش حکم آن حضرت کند هر چند آن حکم و اعمال سلطه به ضرر او بوده باشد.
✅ نتیجه: اعتراف خلیفه دوم به مولویت حضرت علی علیه السلام متفرع بر قضاوت امیرالمؤمنین علیه السلام و اعتراض اعرابی به حکم او است، این امر، قرینه معینه قطعی است که معنی مولا در عبارت «... هذا مولاي ومولى كل مؤمن ...» به معنی ولایت در تصرف در شئون مولی علیه است و الّا اگر مولا به معنی صرف محبت به آن حضرت بود، این تفریع لغو و بی فایده می شد.
#جهاد_تبیین
#غدیر
#امام_زمان
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از پاسخگوی احکام شرعی
14.آیا جن می تواند به انسان آسیب برساند.mp3
452.8K
پاسخ به سوال: آیا جن می تواند به انسان آسیب برساند ؟
****
🔸کانال «پاسخگوی احکام»
https://eitaa.com/joinchat/2491285861C626bfe7640
⏺ دریاف سوالات شما در آی دی زیر👇
@abu_muhammad
👥💬🗣 رسانه باشید و این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
هدایت شده از 《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
✧❁﷽❁✧═
🔷 مقاله بخوانیم
◀️ عنوان مقاله: اعتبار سنجی تطبیقی تضعیفات داخلی نسبت به صدور روایات، از دیدگاه فریقین با محوریت سیره عقلا
◀️ نویسندگان: حجة الاسلام و المسلمین سید حمید جزائری، استاد دروس خارج حوزه علمیه قم و حجة الاسلام عبدالله بهرامی زاد پژوهشگر امامت و دانش پژوه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
◀️ ضرورت مطالعه:
آشنایی با اسباب تضعیف روایت نقش بسیار مهمی در اعتبار سنجی ادله روایی دارد. این امر راه را برای فهم صحیح مبانی فقهی فریقین می گشاید و قوت مبانی اجتهادی امامیه را به رخ می کشد.
◀️ چکیده مقاله:
یکی از روش های اعتبارسنجی حجیت صدوری روایات، بررسی تضعیفات واردشده به آن، با معیار ارتکاز و سیره عقلا است. بررسی تطبیقی تضعیفات مطرح شده در روایات فریقین، راه را برای شناخت بهتر مبانی حدیثی، فقهی و اصولی مذاهب اسلامی هموار نموده و نقاط قوت و ضعف مبانی اجتهادی را به وضوح نشان می دهد. در این نوشتار، با روش توصیفی و تحلیلی، به مهم ترین علل و اسباب داخلی تضعیف مطرح شده، شامل اسباب تضعیف سندی و متنی نسبت به روایات شیعه و اهل سنت، اشاره می کنیم. توجه به معیار های دوگانه در اعتبارسنجی، بی اعتباری تضعیفات و توثیقات رجالی، جریان ممنوعیت نقل و کتاب حدیث و عدم تفکیک میان عدالت رجالی(صدق راوی) و عدالت فقهی در نزد اهل سنت، نشان از قوت مبانی اصولی و اجتهادی امامیه نسبت به سایر مذاهب دیگر در این موضوع دارد. همچنین بر خلاف مبانی امامیه، قاعده عدالت صحابه، راه را برای هر نوع بررسی عقلایی صدوری روایات اهل سنت بسته است. تعصبات فکری و مذهبی به شدت در قضاوت های رجالی آنها تاثیرگذار بوده و با آنکه در نظر برخی از علمای رجال، مطلق تدلیس، یکی از اسباب مهم جرح و بی اعتباری صدوری روایت است، غالب اسناد روایات موجود در کتب روایی اهل سنت برخلاف روایات شیعه، خالی از راوی مدلس نیست. کثرت وسائط، ارسال و اضطراب در سند و متن روایت از اسباب مشترک تضعیف صدوری میان امامیه و دیگر مذاهب اسلامی است.
◀️ منبع مقاله:
https://civilica.com/doc/1638642/
#جهاد_تبیین
#غدیر
#امام_زمان
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
📝إذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَي أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا
📚«آية۲۱کهف»
🔹بعد ما تبین قصة اصحاب الکهف، جاء الناس و هم فریقان یتکلمون علی اصحاب الکهف
👈🏻الفرقة کافرة أرادوا ان یبنوا علیهم بنیانا لأن اصحاب الکهف کانوا اجدادهم
👈🏻و المؤمنون أرادوا ان یبنوا علیهم مسجدا حتی یعبدوا الله فیه
🔷یقول الطبري فی ذیل الأیه:
👇🏻👇🏻👇🏻
👈🏻فقال المشركون نبني عليهم بنيانا، فإنهم أبناء آبائنا و نعبد الله فيها؛ و قال المسلمون: نحن أحق بهم، هم منا، نبني عليهم مسجدا نصلي فيه و نعبد الله فيه.
📚«جامع البيان طبري، ج15، ص278»
📝سؤال:
إن الاية الکریمة بصراحة تثبت جواز البناء علی القبور، لکن لماذا خالفوا الوهابیة هذه الأیة⁉️
#جهاد_تبیین
#غدیر
#امام_زمان
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
هدایت شده از دانشگاه امامت
﷽
✍️مناظره ناب پیرامون ازدواج موقت
مولوی خالد👳🏾♂️چرا شما رافضی ها ازدواج موقت را جایز می دانید؟
سید محمد🧔🏻 چه اشکالی دارد؟ ازدواج موقت را خداوند حلال کرده و رسول خدا (ص) نیز جایز دانسته و به اعتراف کتب حدیثی شما، صدها صحابه نیز همسران صیغه ای داشتند!
📚صحیح مسلم، ج2، ص: 1022
👳🏾♂️چه سخنی است که می گویی؟ سیدنا عمر (رض) آن را ممنوع و حرام کرده است! این عمل زشت فقط مدت محدودی در زمان جنگ خیبر حلال شد.
🧔🏻اشکالی ندارد! تو بر اعتقاد عمر بن خطاب باش و نیز معتقد به قول پیامبر خدا (ص)!
👳🏾♂️آیا تو حاضر هستی دخترت را به صیغه کسی بدهی؟
🧔🏻ای نادان سخن از جایز بودن و نبودن ازدواج موقت است نه اینکه من یا دیگری بخواهد این کار را انجام دهد!
👳🏾♂️پس خودت هم معترف هستی و دوست نداری دخترت صیغه کسی باشد! و این را بی غیرتی می دانی!
🧔🏻 تو غیرت بیشتری داری یا خداوند؟
👳🏾♂️معلوم است خداوند غیرت الله تبارک و تعالی نسبت به زنان از غیرت من بیشتر است!
🧔🏻آیا می توانی ادعا کنی غیرت تو نسبت به ناموس ات از غیرت رسول خدا (ص) بیشتر است؟
👳🏾♂️قطعا خیر! پیامبر (ص) آنقدر غیور بود که از کوچک ترین مشکل و انحراف مسلمانان نزدیک بود روح از بدنش جدا شود!
🧔🏻بسیار عالی! خداوند و رسولش که از تو غیور تر هستند، ازدواج موقت را جایز دانسته اند! اما تو از روی تعصب ادعا داری آن بی غیرتی است!
👳🏾♂️ صیغه کردن فرقی با زنا کردن(العیاذ بالله) ندارد!
🧔🏻پناه بر خدا! یعنی خداوند در قرآن فحشا و انحراف جنسی را جایز کرده؟ یعنی رسول خدا (ص) زنا کردن را جایز می دانسته؟ خود اعتراف کردی که در زمان فتح خیبر جایز بوده!
👳🏾♂️این سخنان را رها کن! تو که معتقد هستی صیغه جایز است آیا سراغ داری یکی از امامان تو صیغه کرده باشند؟
🧔🏻 ممکن است امری جایز و مشروع باشد ولی امام آن را انجام ندهد!
👳🏾♂️نه! حتما حرام بوده و الا انجام می دادند! چرا از پاسخ فرار می کنی؟
🧔🏻من اهل فرار نیستم! کس دیگری بود که در جنگ همانند بز بالا کوه فرار کرد! در روایات آمده است که حضرت علی (ع) وقتی وارد کوفه شد با زنی از قبیله بنی نهشل ازدواج موقت کرد!
📚وسائل الشیعة، ج21، ص: 10
#امام_زمان
#حجاب
#جهاد_تبیین
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔@Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🔸رمز گشایی از عملیات فریب بزرگ رسانه ای توسط دشمنان اهل بیت علیهم السلام با شیوه بدل سازی
🔹ممنوعیت نقل حدیث و دستور به محو و سوزاندن احادیث نبوی در کنار جواز روایت اسرائیلیات در مدرسه صحابه و خلفا
💧جعل و تحریف معنای عنوان «عترت و اهل بیت» در حدیث ثقلین به «صحابه»
🔶 مراجعه به کتب و روایات یهود و نصارا در مقابل مراجعه به ثقلین
🔻اعتراض شدید عبدالله بن عباس از یهودی زدگی صحابه و مسلمین
🔷تدریس معارف یهودی و عجایب توسط کعب الاحبار برای صحابه
#امام_زمان
#جهاد_تبیین
#نفوذ_یهود
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔@Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
❁﷽❁
✍️تحریم آرایش محاسن در فقه سلفیه و هم کیشان مولوی عبدالحمید
◀️ «فوزي بن عبد الله بن محمد الاثري» از علمای معروف سلفیت در زمان ما است که آثار او مورد استفاده علمای اهل سنت است. او در کتاب «الأضواء الأثرية» می نویسد:
🔹«وبِهَذِه الأحَادِيثُ يَتَّضِحَ أنَّهُ لاَ يَجُوزُ الأخْذُ مِنَ اللِّحْيَةِ . بَلْ تُتْرَكُ بِحَالِهَا وَلاَ يَعْرِضُ لَهَا بِقَطْعٍ وقَصِّ ، لأنَّ حَقِيقَةَ الإعْفَاءَ كَمَا قُلْنَا التَّرْكُ والإطَالَةُ ، وَتَرْكُ التَّعَرُّضُ لِلِّحْيَةِ يَسْتَلْزِمُ تَكْثِيرَهَا»
🔸از این احادیث روشن می شود که گرفتن و آرایش ریش ها جایز نیست! بلکه باید آن را به حال خود رها کرد! و به هیچ وجه ریش را کوتاه و قطع نکرد زیرا حقیقت اعفاء همانطوری که بیان شد، ترک کوتاه کردن ریش و نیز بلند کردن و اطاله آن است و این امر ملازمه با زیاد شدن ریش ها دارد.
📚 الأضواء الأثرية، فوزی بن عبدالله، ص: 137
✅ دوری از فقه ثقلین و تمسک به روایت های ساخته شده توسط یهود و بنی امیه ثمره ای جز این فتواهای مضحک ندارد.
جوان دانشجو، دکتر و مهندس اهل سنت حق ندارد محاسن خود را مرتب کند و به آرایشگاه برود!
#امام_زمان
#حجاب
#جهاد_تبیین
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔@Emamat110u
❁﷽❁
“أقنع زوجته بترك الحجاب وهو عادة ليس فرضاً”.. داعية تونسي يُثير الجدل بعد تصريحات حول حجاب المرأة مُؤكّدًا بأنه لا توجد آية تُثبت فريضة الحجاب وتضامن نسوي لافت معه!
وقال الشيخ التونسي: “كانت والدتي وزوجتي تلبسان الحجاب”، موضحاً: “اطلعت على كل التفسيرات ولا توجد أي آية تُثبت فريضة الحجاب بالنسبة للنساء”.😕😐
و لکنّ قوله تعالى:« يٰا أَيُّهَا النَّبِيُّ، قُلْ لِأَزْوٰاجِكَ وَ بَنٰاتِكَ وَ نِسٰاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ، ذٰلِكَ أَدْنىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلٰا يُؤْذَيْنَ، وَ كٰانَ اللّٰهُ غَفُوراً رَحِيماً» أمر النبي صلّى اللّه عليه و آله بالأمر بأزواجه و بناته و جميع نساء المؤمنين، أن يدنين عليهن من جلابيبهن، و الجلباب شيء فوق الخمار كما مرّ؛ و ادنائها، أرخائها على الصدر و الرقبة، أو مثل ذلك؛ و قد تقرر في علم الاصول، أن الأمر بالأمر، أمر؛ و ظاهره الوجوب.
#جهاد_تبیین
#حجاب
#امام_زمان
❁دلائلُ الصِّدق لِنَهجِ الحق✧❁
🆔@Dalaaelossedgh110
❁﷽❁
✍️ نبذة من عدالة عمر بن الحطاب
🔶 لقد كانت جميع المفاسد التي ظهرت في الإسلام ناتجة عن ظلم عمر. فهو الذي قام بتقسيم بيت المال على أساس الطبقيّة، في حين كان النبيّ صلّى الله عليه و آله و سلّم يقسّمه بالتساوي بين الجميع من عرب و عجم، معاهد و غير معاهد، من كان في بدر أو احد أو الأحزاب أو لم يشارك أصلًا في أيٍّ من هذه الحروب؛ لكنَّ عمر جعل حصّة العرب أكثر من حصّة العجم، و وضع أحكاماً خاصّة بالعرب، و فرّق بين الأسود و الأبيض، و أوصل شوكة العرب إلى أقصى حدٍّ، مع إذلاله للعجم بكلّ ما يتمكّن، كما منح حديثي العهد بالإسلام حصّة أقلّ؛ حيث كانت حصّة ذوي السابقة في الإسلام خمسة آلاف درهم من بيت المال، و حصّة البدريّين أكثر، و حصّة المشاركين في احد و الأحزاب أقلّ بالترتيب، و كان يعطي لكلّ من نساء النبيّ عشرة آلاف أو خمسة آلاف درهم. فهذا التمييز من بدعه.
يقول النبيّ صلّى الله عليه و آله: إنَّ كلّ شخص يُسلم فقد صار مسلماً، و يتمتّع بالحقوق بدرجة مساوية للآخرين، فلا يمكن إعطاء شخص أكثر بسبب تقدّمه في الإسلام.
🔹و بمرور السنين الطويلة على سياسة عمر في تقسيم الأموال، فقد صار من الصعب على البعض أن يتنازلوا عمّا درّت عليهم تلك السياسة من أموال بأيّ وجه من الوجوه! فكانت تلك المفاسد و الحروب و التفرعن كتحصيل حاصل. و عند ما استلم أمير المؤمنين عليه السلام الحكومة قال: إنِّي لن أسمح بالتجاوز في تقسيم بيت المال- الذي ينبغي أن يكون بالتساوي- و لو بدرهم واحد. فرأي هؤلاء أنَّ أمير المؤمنين قد قسّم المال بينهم و بين غلمانهم المعتقين بالتساوي، و أنَّه ينظر إلى الجميع بعين واحدة؛ فاعترضوا عليه بأنَّ هؤلاء الغلمان من عتقائهم و بأيديهم، فكيف يتساوون معهم في الحصص؟! قام الإمام عليه السلام بمنع كلّ حيف و ميل، و كلّ تمييز في غير محلّه. و لذا قاموا عليه، فكانت فتنة «معركة الجمل» و من بعدها حرب صفّين، و من بعدها معركة النهروان، و استمرّ الوضع على هذا النحو إلى يومنا هذا؛ و ما كان ذلك إلّا من آثار عدل عمر!
________________________________________
📚 تهرانى، سيد محمد حسين حسينى، ولاية الفقيه في حكومة الإسلام، ج4، ص: 117، 4 جلد، دار الحجة البيضاء، بيروت - لبنان، اول، 1418 ه ق
❁دلائلُ الصِّدق لِنَهجِ الحق✧❁
🆔@Dalaaelossedgh110