بار کشیدن به شرط معاش با کمترین معیار از میزان برخورداری در نظام سلطهی بردهداری جلوهگر بود و تصور بر آن است که موعد آن سالهاست که سپری شده ولی خط فقر زیر 13 تا 20 میلیون تومان و حقوق 1/5میلیون تومان دخترک غرق در امید که به انواع آرایندهها خویش را آراسته تا در فلان مغازه و مطب، نان حلال به کف آرد؛ دل را میسوزاند و دیده را اشک باران میکند از این همه استثمار نوین با نگاه تحقیر انسانیت!
کاش نرخ دستمزد در ادارات کار و رفاه با حقوق برابر با نرخ لطافت عاطفه و درایت عاقله تعیین شود که اگر نازدانه و دردانه های بعضیها!! در چنین شرایطی کار میکردند آیا تاب و تحمل داشتند!؟
و چه بسیاری از کارگران با قراردادهای سفید امضا و حقوقهای بخور، نمیر به طرفیت آقایان گشاده دست و تنگ سیرت که به چوب تعدیل، چنان سفرهها را میتکانند که حتی ریزه نانی پیدا نمیشود که نذر ماهی سرخ عاشقی در تنگ کوچک شیدایی کرد.
کاش کسی کاری کند!
سیدرضا جزءمومنی
🇮🇷پایگاه خبری دامغان نما 🇮🇷
☑️بازدید رئیس دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب دامغان از معدن طزره 🔘حمید محمدیان رئیس دادگستری دام
☑️ قرار جلب ۳ مقصر حادثه معدن طزره دامغان صادر شد
⚖رئیسکل دادگستری استان سمنان با اشاره به پرونده مهم رسیدگیشده در دادسرای عمومی و انقلاب دامغان در خصوص حادثه معدن زرمجاه طزره دامغان، از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست برای متهمان خبر داد.
مشروح خبر
✅رئیس اتحادیه نانوایان دامغان از افرایش ۳۰ درصدی قیمت نان خبر داد
♦️رئیس اتحادیه نانوایان دامغان در گفتگو با پایگاه خبری دامغان نما از افزایش قیمت نان در این شهرستان از ابتدای صبح امروز یکشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۲ و با اعمال در کارتخوان های نصب شده در نانوایی ها خبر داد.
🔹غلامرضا دلیلی گفت : بر اساس مصوبه کارگروه آرد و نان از امروز قیمت یک عدد نان لواش ۵۰۰ تومان ؛ سنگک یک عدد ۲۷۰۰ تومان و بربری یک عدد ۱۵۰۰ تومان تعیین شده است.
مشروح خبر
🔺 به مناسبت هفته بسیج و همزمان با نشست سراسری ۳۰ هزار نفری بسیج اساتید کشور
🔹 جلسه هم اندیشی اساتید با موضوع:
🇮🇷 استاد بسیجی؛ کارآمدی نظام حکمرانی و آزادی قدس، آرمان اسلامی
🗓 زمان: سهشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲
🕣 ساعت: ۸:۳۰ صبح
📋 همراه با ارائه گواهی حضور
مکان: تالار ابن سینا، طبقه دوم دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی دامغان
بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دامغان
🔸روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی دامغان
✅عبدالرضا شاکری، مدیرعامل جدید شرکت خدمات انفورماتیک شد
♦️عبدالرضا شاکری با تصویب هیات مدیره شرکت خدمات انفورماتیک، به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد.
مشروح خبر
شکوه و عظمت تمدن کهن دامغان را در قلعه های کوهستانی ان جستجو کنید
جستاری کوتاه پیرامون کاربری دژهای کوهستانی در دامغان
به چشم تو این خاک ، خاک است و خشت
مرا هست در دیده ، باغ بهشت
قلعه ها از مظاهر تاریخی یک سرزمین هستند که حکایت از تاریخ پر فراز و نشیب آن سرزمین در دوره های مختلف تاریخی دارند. تراشیدن کوه و تسطیح آن و ایجاد قلعه و ساختمان در دیواره ها و صخره ها و نیز بر قله کوه سابقه در معماری دوره هخامنشی و حتی قبل از آن در دوره مادها دارد و از آنها سخن های فراوان به میان رفته است.
به موجب اطلاعات موجود حدود 80 دژ کوهستانی کوچک و بزرگ در رشته کوههای البرز شناسائی شده اند که ساخت تمامی آنها به دوران پیش از اسلام بر می گردد.
ده درصد این قلعه ها در کوهستان های دامغان احداث شده اند که حکایت از اهمیت ، عظمت و شکوه این شهر در دوره باستان دارد.
متاسفانه در دوران بعد از اسلام و ایجاد هرج و مرج در کشور و نبودن یک حکومت مرکزی مستقل و پرقدرت ، از دژها بهره وری لازم صورت نمی گیرد و نوع کاربری آنها از زمان حمله اعراب تا زمان اسماعیلیان و ظهور حسن صباح چندان مشخص نیست. اما در دوره اسماعیلیه تمامی دژهای کوهستانی مورد تصرف فرقه اسماعیلیه قرار می گیرد و پس از اصلاح ، تعمیر و افزودن الحاقاتی از میان کاربری های مختلف ، دژها فقط مورد استفاده نظامی قرار می گیرند ، اما قبل از اسلام دژها دارای 6 کاربری متفاوت و مخصوص به خود بودند.
1_کاربری نظامی ، دفاعی و پناهگاهی؛
اين دژها بعنوان پناهگاه ایرانیان در برابر دشمنان بوده و هنگام خطر و هجوم بیگانگان به این دژها پناه می بردند و تا رفع خطر در دژ باقی می ماندند و در هنگام مناسب به دشمن حمله می بردند و یا از طرفند جنگ و گریز و پناه گرفتن در دژها که خاص پارت ها بود بهره می بردند.
این دژها عمدتا در نزدیکی راههای اصلی و در حاشیه عبور کاروان های نظامی و بازرگانی جهت ضربه زدن و یا گرفتن باج ساخته می شدند ، مانند دژ گرد کوه و دژ دختر قلعه در گردنه رشم.
2_کاربری فرماندهی؛
این دژها پایگاه اصلی فرمانروایان قلعه ها می بود و معمولا در کوهستانهای صعب العبور و بر فراز کوههای بلند و دور از جاده های اصلی و غیر قابل دسترسی ساخته می شد و مقر فرماندهی دژها بود مانند قلعه الموت در قزوین. این گونه دژ با این کاربری ما در دامغان نداریم.
3_کاربری مذهبی ، نیایشگاهی، پرستشگاهی و آتشگاهی؛
دژهایی بودند که پیروان مذهبی در دوران باستان که عمدتا زرتشتی بوده در آن دژها به انجام فرائض دینی و دادن نذورات می پرداختند مانند قلعه مهرنگار که قلعه ای پرستشگاهی بود چنانچه بر فراز این کوه 3 تخته سنگ بزرگ قرار دارد که دو تخته سنگ پایه است و سنگ سوم روی انها قرار دارد. بر وسط سنگ سوم سوراخی به قطر 3 سانتیمتر وجود دارد که محل قرار گرفت دسته و پایه مجمر و آتشدان بوده است و چند پله کوچک که بر روی تخته سنگ پایه تراشیده شده است.
4_کاربری علمی و ستاره شناسی؛
این قلعه ها ساختارشان جهت پیشگوئی و ستاره شناسی می باشد زیرا گذشتگان ما، ستارگان و آسمان را در زندگی خود بسیار موثر می دانستند مانند قلعه منسرکوه (یعنی کلام مقدس) یا منصور کوه.
قلعه منسرکوه در واقع یک رصد خانه با شاهکاری از مهندسی باستان است که جهت رصد ستارگان از آن استفاده می شده است . دژ شامل برج استوانه ای بسیار دقیق و منظم به ارتفاع 15 متر ساخته شده که تعدادی پنجره روی دیوارهای آن جهت رصد ستارگان و رو به آسمان تعبیه شده است.
5_کاربری مجلسی و انجمنی؛
این دژها جهت اجتماع همه ساکنان دژها و نیز انجام و برگزاری جشن های ملی و مذهبی بود. مانند قلعه جشنگان در آهوانو.
6_کاربری دیدبانی؛
این دژهای کوچک صرفا جهت دیدبانی منطقه و شناسائی دشمنان استفاده می شد مانند دژ استیوهاد و دژ شیر در منطقه آهوانو.
مصطفی سعیدی آبان 1402
سنگ های مدور و گردی که دژنشینان برای دفاع از خود به پایین می انداختند.
تصویر بالا در سال گذشته گرفته ام که تنها چند سنگ در پای قلعه وجود دارد
تصویر پائین را در سال ۱۳۷۲ گرفته ام که دهها سنگ در پائین قلعه بود.
این سنگها که ارزش و زیبائی ان تنها در پای قلعه معنا پیدا می کند توسط عده ای از اهالی روستاهای پائین دست گرد کوه و عده ای گنج جو به یغما رفته است و متاسفانه تعدادی نیز در دانشگاه دامغان در فضای بیرونی ان قرار داده اند. اینکه این کار چه انگیزه و چه ارزشی را به دنبال دارد ما که نفهمیدیم شما اگر می دانید بفرمائید.