16.13M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مطالعهای شنیدنی در آمریکا در مورد اثرات حضور جنّیان در زندگی انسان
«حجت الاسلام سعادتمند»
〰〰〰〰〰
✍ نهی امام علیه السلام از ۴ متر بلندتر ساختن خانه، تنها یکی از ده ها توصیه های اهل بیت عصمت و طهارت برای ساخت یک خانه مطلوب است.
#دار_واسعه
#مقررات_فقهی_ساختمان
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
🗞جهت مطالعه تکمیلی؛ کتاب «مقررات فقهی ساختمان»را بخوانید.
@Darol_salam
دارُ السَّلام🌴
#یادداشت_۲۴ ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ متدینین در فکر تذکر لسانی و تجمعات خیابانیِ حجاب، حوزویان در فکر ارائه اس
✍ در رابطه با مسأله مهم عفاف و حجاب إن شاء الله برای امشب به نکته مهم و بسیار کاربردی میخوام اشاره کنم که شاید جای دیگه ای این حرفا رو نگفته باشن و یا بسیار بسیار کم گفته شده و مورد توجه واقع نشده...!!
✍ همانطور که قبلاً در یادداشت اخیر عرض کردم، برای مقوله عفاف و حجاب، نیاز به #نظام_سازی داریم و نظام سازی یعنی بررسی همه عوامل و ریشه های این مسأله و پرهیز از نگاه بخشی و تک بعدی به آن و در نظر گرفتن ارتباط و تناسب این مسأله با سائر نظم های اجتماعی موجود. لذا به چند تا از مهمترین #زیرساخت_های_عفاف_وحجاب در جامعه( که پایۀ اکثرِ ریز مسائل مربوط به مسأله عفاف و حجاب است) اشاره کردیم و دوستان محترم میتوانند برای مطالعه بیشتر به کتاب «نظام سازی برای عفاف و حجاب» مراجعه کنند.
اما فقط برای اینکه دوستان خوبم رو به عمیق و لایه دار بودن این مسأله (به صورت کاربردی) توجه بدم، حداقل ۴ روایت رو که مربوط به #تربیت_جنسی و مراقبت از فرزندان هست و همچنین روایتِ مربوط به ملاکِ ازدواج دادنِ دخترانِ به بلوغ رسیده رو خدمتشون عرض میکنم؛
@Darol_salam
#تربیتِعفیفانه۱
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا قَالَ: كَانَ أَبُو اَلْحَسَنِ اَلْمَاضِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عِنْدَ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ وَالِي مَكَّةَ وَ هُوَ زَوْجُ فَاطِمَةَ بِنْتِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ وَ كَانَتْ لِمُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بِنْتٌ تُلْبِسُهَا اَلثِّيَابَ وَ تَجِيءُ إِلَى اَلرِّجَالِ فَيَأْخُذُهَا اَلرَّجُلُ وَ يَضُمُّهَا إِلَيْهِ فَلَمَّا تَنَاهَتْ إِلَى أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَمْسَكَهَا بِيَدَيْهِ مَمْدُودَتَيْنِ قَالَ «إِذَا أَتَتْ عَلَى اَلْجَارِيَةِ سِتُّ سِنِينَ لَمْ يَجُزْ أَنْ يُقَبِّلَهَا رَجُلٌ لَيْسَ هِيَ بِمَحْرَمٍ لَهُ وَ لاَ يَضُمَّهَا إِلَيْهِ».📚 تهذیب الاحکام ج۷ ص۴۶۱
✍ امام کاظم علیه السلام به محمد بن ابراهیم (که گویا دختری شش ساله داشته که لباس بر تن دخترش میکرده و از کنار تعدادی مرد رد شده و مردی دخترک را در آغوش خود فشرده تا که رسیدند خدمت امام و ایشان با دستانی باز و کشیده دخترک را نگه داشت و به پدرش) فرمود: «زمانی که دختر بچه به سن شش سالگی رسید( در بعضی نقل ها سن پنج سالگی)، جایز نیست برای مردی که نامحرم است او را ببوسد و در آغوش بفشارد!»
حالا اینکه منظور از «لَمْ یَجُزْ؛ جایز نیست»، چیه؟؟! فعلا کاری بهش نداریم و اصل خود روایت رو بیشتر باید مورد تأمل قرار بدیم...
(اگرچه علماء در صورت بوسیدن یا در آغوش فشردن و یا روی دامان خود گذاشتن دختر بچه از روی لذت و شهوت، قائل به حرمت شده اند و حتی برخی از علماء نگاه آلوده به دختر بچه را هم جزو نگاه های حرام و ممنوع شمرده اند و در غیر اینصورت قائل به کراهت شده اند...)
وَ رَوَى عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ يَحْيَى اَلْكَاهِلِيُّ قَالَ سَأَلَ أَحْمَدُ بْنُ اَلنُّعْمَانِ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فَقَالَ لَهُ عِنْدِي جُوَيْرِيَةٌ لَيْسَ بَيْنِي وَ بَيْنَهَا رَحِمٌ وَ لَهَا سِتُّ سِنِينَ قَالَ «لاَ تَضَعْهَا فِي حَجْرِكَ ».📚 من لایحضره الفقیه ج۳ ص۴۳۶
احمد بن نعمان از امام صادق عليه السّلام سؤال كرد كه من دختركى را نگهدارى مىكنم كه با او خويشى ندارم و شش سال دارد؟ فرمود: «او را بر زانو و دامان خويش منشان».
@Darol_salam
#تربیتِعفیفانه۲
توصیه ای به بانوان محترم❗️
وَ فِي رِوَايَةِ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ عَنِ اَلْعُبَيْدِيِّ عَنْ زَكَرِيَّا اَلْمُؤْمِنِ رَفَعَهُ أَنَّهُ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «إِذَا بَلَغَتِ اَلْجَارِيَةُ سِتَّ سِنِينَ فَلاَ يُقَبِّلُهَا اَلْغُلاَمُ وَ اَلْغُلاَمُ لاَ يُقَبِّلُ اَلْمَرْأَةَ إِذَا جَازَ سَبْعَ سِنِينَ».📚 من لایحضره الفقیه ج۳ ص۴۳۷
زكريّاى مؤمن با وسائطى كه نام نبرده، از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه فرمود: «دخترى كه سنّش به شش سالگى رسيده پسر بچه او را نبوسد، و پسر بچه كه از هفت سال گذشته است زن نامحرم را نبوسد»( و امین الاسلام شیخ طبرسی در مکارم الاخلاق ج۱ ص۲۲۳ این گونه آورده:«لا تقبّله المرأة»؛ یعنی زن نامحرم پسر بچه را نبوسد...!!)
@Darol_salam
#تربیتِعفیفانه۳
✅ نکته
شاید بگویید که از این دست موارد فراوان است که مثلا دختر بچه های کوچک را در آغوش میگیرند و بوسه میزنند اما مشکل خاصی هم پیش نمیآید و...❗️
اما خدمتتان عرض کنم که این مسأله از باب احتیاط است؛
ما در فقه اصطلاحی به نام #مقدمه_علمی داریم. یعنی طوری عمل کنیم که برایمان «یقین به تکلیف» حاصل شود و شکی باقی نماند.
مثلا در وضو موقع شستن آرنج، برای اینکه یقین کنیم همه آرنج را کامل شسته و آب به همه قسمتهای آن رسیده، کمی بالاتر از آرنج را هم لازم اینکه بشوییم مثلا در حد یه بند انگشت...
در مساله مذکور نیز چنین است و چه بسا رعایت احتیاط در این مساله، اهمیتش بیشتر از مسأله وضو و غسل و... باشد.
👈 رعایت این امور تاثیر زیادی در جلوگیری از بلوغ زودرس خواهد داشت...
ضمن اینکه دختران معمولا از قوه حافظه و خاطره و لطافت روحی و احساسات عاطفی بیشتری( به نسبت پسران) برخوردارند...
برای همین است که در روایتی داریم؛ گفتن مرد جمله «دوستت دارم» را به همسرش، هیچ وقت از دل زن بیرون نمیرود!...
وَ رَوَى عَبْدُ اَللَّهِ بْنُ مَيْمُونٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : «اَلصَّبِيُّ وَ اَلصَّبِيُّ وَ اَلصَّبِيُّ وَ اَلصَّبِيَّةُ وَ اَلصَّبِيَّةُ وَ اَلصَّبِيَّةُ يُفَرَّقُ بَيْنَهُمْ فِي اَلْمَضَاجِعِ لِعَشْرِ سِنِينَ».📚 من لایحضره الفقیه ج۳ ص۴۳۶
همچنانکه از امام صادق از پیامبر خاتم صلوات الله علیهما نقل شده که؛ جای خواب دختران و دختران و پسران و پسران و دختران و پسران را وقتی که به سن «ده سالگی» رسیدند، از هم جدا کنید! (یعنی از ده سالگی به بعد دیگه مثلا دو تا داداش یا دو تا خواهر یا یک برادر و خواهر روی یک تشک یا زیر یک پتو نخوابند...).
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ وَ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْأَشْعَرِيِّ عَنِ اِبْنِ اَلْقَدَّاحِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : «يُفَرَّقُ بَيْنَ اَلْغِلْمَانِ وَ اَلنِّسَاءِ فِي اَلْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرَ سِنِينَ».
📚الکافی ج۶ ص۴۷
و در روایتی دیگر توصیه شده که بستر کودکان را از «شش سالگی» به بعد از هم جدا کنید( و چه بسا این به واقع نزدیکتر باشد...).
👈 البته این یک توصیه مستحبی است اما اگر خوف و ترس از رفتارهای کودکان داشته باشند، احتیاط لازم است...
👌بسیار بجاست که مومنین و متدینین که دغدغه مند نسبت به عفاف و حجاب هستند، به این نکات ریز و پیش پا افتاده (اما دارای ثمرات و تبعات بزرگ)، توجه لازم را داشته باشند...
@Darol_salam
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
🎙اقتصاد مردم پایه یا بخش خصوصی؟!/ دوشنبه ۲ مهرماه ۱۴۰۳- ساعت ۲۱
https://virasty.com/Islam1357/1727112079843255103
🗞 پرسش های اصلی جلسه:
❓تفاوت های اقتصاد مردم پایه با بخش خصوصی چیست؟!
❓ زیرساختهای اقتصاد مردم پایه کدام است؟!
❓رسته ها و مصادیق اقتصاد مردم پایه کدام اند؟!
#مشاغل_برتر
#اقتصاد_مردم_پایه
#الگوی_پیشرفت_اسلامی
https://eitaa.com/olgou4
#تربیتِعفیفانه۴
#زمان_مناسب_ازدواج_دختران!
وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ مُرْسَلاً فَقَالَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا سَقَطَ عَنِّي إِسْنَادُهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: «إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَتْرُكْ شَيْئاً مِمَّا يُحْتَاجُ إِلَيْهِ إِلاَّ عَلَّمَهُ نَبِيَّهُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَكَانَ مِنْ تَعْلِيمِهِ إِيَّاهُ أَنَّهُ صَعِدَ اَلْمِنْبَرَ ذَاتَ يَوْمٍ فَحَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ ثُمَّ قَالَ «أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ جَبْرَئِيلَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَتَانِي عَنِ اَللَّطِيفِ اَلْخَبِيرِ فَقَالَ إِنَّ اَلْأَبْكَارَ بِمَنْزِلَةِ اَلثَّمَرِ عَلَى اَلشَّجَرِ إِذَا أَدْرَكَ ثِمَارُهَا فَلَمْ تُجْتَنَ أَفْسَدَتْهُ اَلشَّمْسُ وَ تُذْرِيهِ اَلرِّيَاحُ وَ كَذَلِكَ اَلْأَبْكَارُ إِذَا أَدْرَكْنَ مَا تُدْرِكُ اَلنِّسَاءُ فَلَيْسَ لَهُنَّ دَوَاءٌ إِلاَّ اَلْبُعُولَةُ وَ إِلاَّ لَمْ يُؤْمَنْ عَلَيْهِنَّ اَلْفَسَادُ لِأَنَّهُنَّ بَشَرٌ» قَالَ فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ فَمَنْ أُزَوِّجُ قَالَ «اَلْأَكْفَاءَ» قَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ مَنِ اَلْأَكْفَاءُ فَقَالَ «اَلْمُؤْمِنُونَ بَعْضُهُمْ أَكْفَاءُ بَعْضٍ».📚 الکافی ج۵ ص۳۳۷/ تهذیب الاحکام ج۷ ص۳۹۷ و...
✍ راوى میگوید: امام صادق عليه السّلام فرمود: به راستى خداى عز و جلّ هيچچيزى را كه به آن #نياز باشد رها نكرده و آنها را به پيامبرش صلّى اللّه عليه و آله آموخته است.از چيزهايى كه آن بزرگوار آموخته اين است كه روزى بر فراز منبر رفت و حمد و ثناى الهى بهجاى آورد آنگاه فرمود:
اى مردم! جبرئيل از جانب پروردگار لطيف و آگاه نزد من آمد و عرض كرد: دوشيزگان همانند #ميوه بر درختاند كه اگر ميوهاش رسيد و چيده نشد، خورشيد آنرا خراب مىكند و باد آنرا بر زمين مىافكند؛ دوشيزگان نيز همينگونه هستند، هنگامى كه از #مسائل_زنان آگاه شدند، درمانى جز #شوهر_كردن ندارند، و گرنه از تباه و فساد در امان نيستند؛ چرا كه اينان بشر هستند.
آنگاه مردى برخاست و عرض كرد: اى
رسول خدا! دخترانمان را به چه كسى شوهر بدهيم؟ فرمود: به افراد #همشأن و همانند خودتان. عرض كرد: اى رسول خدا! منظور از همشأن چه كسانى هستند؟
فرمود: مؤمنان، هريك كفو و همشأن ديگرى هستند؛ مؤمنان، هريك كفو و همشأن ديگرى هستند.
@Darol_salam
دارُ السَّلام🌴
#تربیتِعفیفانه۴ #زمان_مناسب_ازدواج_دختران! وَ رَوَى مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ مُرْسَلاً فَقَالَ بَع
دوستان فعلا روایت رو بخونند و آشنا بشن، بعد إن شاء الله توضیحات لازم رو درباره چند تا اصطلاح میدم خدمتشون.
اصطلاحات؛ حوائج الناس/ مسائل زنان/ هم شأن
#اصطلاح_حوائجالنّاس
بخش اول
توضیح این فقره از روایت؛ « إنَّ اللهَ عزّ و جلّ لمْ یترُک شیئاً مِمّا یُحتاجُ الَیْهِ إلّا عَلّمَهُ نَبِیَّهُ...»
✍ یعنی خداوند تبیین و تعلیم هیچ چیزی را (که مورد نیاز انسان هاست) ترک نکرده جز اینکه آنرا به پیامبرش( پیامبر خاتم) تعلیم کرده.
مشابه این مضمون در روایات دیگر و همچنین در آیات قرآن وجود دارد.
به عنوان نمونه؛👈 «وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ»/ ۸۹ نحل).
«...مَا فَرَّطْنَا فِي الْكِتَابِ مِنْ شَيْءٍ...»/۳۸ انعام).
...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ...»/۳ مائدة) در رابطه با این آیه و دلالتش بر سخن ما بعدا صحبت میکنیم به امید خدا.
و آیات دیگری که متضمن تبیین همه نیازهای انسان ها هستند...
روایات مشابه مضمون روایت مورد بحث ما؛👇
صحیحه حماد بن عثمان از امام صادق علیه السلام: عَلِيٌّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «مَا مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ وَ فِيهِ كِتَابٌ أَوْ سُنَّةٌ»📚 الکافی ج۱ ص۵۹
...قَالَ يَا عَبْدَ اَلْعَزِيزِ جَهِلَ اَلْقَوْمُ وَ خُدِعُوا عَنْ آرَائِهِمْ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يَقْبِضْ نَبِيَّهُ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى أَكْمَلَ لَهُ اَلدِّينَ وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ اَلْقُرْآنَ فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْءٍ بَيَّنَ فِيهِ اَلْحَلاَلَ وَ اَلْحَرَامَ وَ اَلْحُدُودَ وَ اَلْأَحْكَامَ وَ جَمِيعَ مَا يَحْتَاجُ إِلَيْهِ اَلنَّاسُ كَمَلاً فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ: «مٰا فَرَّطْنٰا فِي اَلْكِتٰابِ مِنْ شَيْءٍ » وَ أَنْزَلَ فِي حَجَّةِ اَلْوَدَاعِ وَ هِيَ آخِرُ عُمُرِهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ «اَلْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ اَلْإِسْلاٰمَ دِيناً » وَ أَمْرُ اَلْإِمَامَةِ مِنْ تَمَامِ اَلدِّينِ وَ لَمْ يَمْضِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى بَيَّنَ لِأُمَّتِهِ مَعَالِمَ دِينِهِمْ وَ أَوْضَحَ لَهُمْ سَبِيلَهُمْ وَ تَرَكَهُمْ عَلَى قَصْدِ سَبِيلِ اَلْحَقِّ وَ أَقَامَ لَهُمْ عَلِيّاً عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَلَماً وَ إِمَاماً وَ مَا تَرَكَ لَهُمْ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ اَلْأُمَّةُ إِلاَّ بَيَّنَهُ...📚 الکافی ج۱ ص۱۹۸/ عیون اخبارالرضا علیه السلام ج۱ ص۲۱۶/ کمال الدین و تمام النعمة/ الأمالی(للصدوق)/معانی الاخبار/احتجاج/ بحار الانوار و...
امام رضا علیه السلام در حدیثی طولانی فرمودند: «...اى عبد العزيز! اين مردم نادانند و از رأى و دين خود فريب خوردهاند، به راستى خداى عز و جل جان پيامبر خود را نگرفت تا دين را براى او كامل كرد و قرآنى براى او فرستاد كه شرح هرچيزى در آن است،حلال و حرام و حدود و احكام و آنچه مردم به آن نياز دارند، همه را در آن بيان كرده و فرموده:«ما در اين كتاب چيزى را فروگذار نكرديم (انعام/۳۸). در سفر حجة الوداع سال آخر عمر پيامبر خداوند فرمود:«امروز دين را براى شما كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را براى شما پسنديدم،تا دين شما باشد(مائده/۳)».
پيامبر از دنيا نرفت تا آنكه براى مردم همه مسائل دينى آنها را بيان كرد و راه آنان را برايشان روشن ساخت و آنها را بر جادۀ حق واداشت و على عليه السّلام را براى آنها رهبر و پيشوا ساخت و از چيزى كه مورد نياز امت باشد صرفنظر نكرد تا آنرا بيان نمود»...
و یا مانند این روایت👇
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنْ حُسَيْنِ بْنِ اَلْمُنْذِرِ عَنْ عُمَرَ بْنِ قَيْسٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: «إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَدَعْ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ اَلْأُمَّةُ إِلاَّ أَنْزَلَهُ فِي كِتَابِهِ وَ بَيَّنَهُ لِرَسُولِهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْءٍ حَدّاً وَ جَعَلَ عَلَيْهِ دَلِيلاً يَدُلُّ عَلَيْهِ وَ جَعَلَ عَلَى مَنْ تَعَدَّى ذَلِكَ اَلْحَدَّ حَدّاً».📚 الکافی ج۱ ص۵۹
امام باقر (عليه السّلام) میفرمود: خداى تبارك و تعالى چيزى از احتياجات امت را وانگذاشت جز آنكه آن را در قرآنش فروفرستاد و براى رسولش بيان فرمود و براى هر چيز اندازه و مرزى قرار داد و براى رهنمائى آن، رهبرى گماشت و براى كسى كه از آن مرز تجاوز كند كيفرى قرار داد.
همچنین این حدیث👇
#اصطلاح_حوائجالنّاس
بخش دوم
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ حَدِيدٍ عَنْ مُرَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي اَلْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى وَ اَللَّهِ مَا تَرَكَ اَللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ إِلَيْهِ اَلْعِبَادُ حَتَّى لاَ يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي اَلْقُرْآنِ إِلاَّ وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اَللَّهُ فِيهِ.📚 الکافی ج۱ ص۵۹/ المحاسن ج۱ ص۲۶۷/ تفسیر القمی/ تفسیر الصافی/ بحارالانوار ...
امام صادق عليه السّلام فرمود: «به راستى خداوند قرآن را براى بيان هرچيز نازل فرموده و به خدا سوگند چيزى از نياز بندگان فروگذار نكرده كه بندگان بدان نيازمند باشند و تا آنجا كه هيچ بندهاى نتواند بگويد كاش اين هم در قرآن آمده بود مگر اينكه آن را هم خدا در قرآن آورده است.
و باقی روایات... که دیگه بهشون اشاره نمیکنم...
👈 طلاب محترم دقت دارند که این روایات همگی موافق با کتاب و سنت هستند و حداقل شخص بنده تا بحال روایتِ مخالف این مضمون(که قرآن و عترت، همه حوائج الناس را برایمان بیان کرده اند) ندیدم.
👌 حالا اون نکته مهم و اساسی که میخوام بگم این هست که؛👇
@Darol_salam
#اصطلاح_حوائجالنّاس
بخش سوم
✅ سعی کنیم همه حاجت ها و نیازها و سوالاتمان را از معصومین علیهم السلام درخواست کنیم! چرا که انبیاء و اوصیاء آنان دانای به همه معالم بوده و بهترین معلمان بشریت هستند.
👈 همانطور که خود، معصوم و مصون از خطا و لغزش اند، علوم نافع ایشان نیز مصون از هر گونه خطا و آفت است و الّا نقضِ غَرض خواهد شد! یعنی هدف از بعثت انبیاء، تعلیم و تزکیه( هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ.../۲ جمعه) و تعلیم و تزکیه نیز برای #هدایت انسان هاست. حال اگر در علوم و تعلیمات ایشان ذره ای خطا و لغزش تصوّر شود، این هدف( هدایت) محقق نخواهد شد...( در آینده إن شاء الله به یک مسأله حیاتی مثل؛ فرق بین #علوم_وحیانی با #علوم_بشری صحبت خواهیم کرد و این مطلبی که گفتم، مقدمه ای برای بحثهای آینده است...)
حالا طبق متن روایت مورد بحث ما، یکی از آن اموری که خداوند به پیامبر تعلیم کرد و پیامبر هم آنرا بر بالای منبر به مردم گفت، زمان مناسب ازدواج برای دختران جوان است!
❓حال زمان مناسب برای ازدواج یک دختر از نگاه پیامبر و ائمه عصمت و طهارت، چه زمانی است؟!( در پیامهای بعد بیشتر توضیح خواهم داد. فعلا شاید لازم باشه که روی مطالب کمی تأمل کنید تا با تفکر لازم و کافی روی مطالب قبلی، وارد مباحث بعدی بشیم).
@Darol_salam