قابل تامل
اهل بیت (ع) رو خرج دنیا نکنیم!
ما هر وقت دچار مشکل میشیم سراغ اهل بیت ع میریم و جالبه که خیلیها عظمت اهل بیت (ع)رو به شفا دادن و کمک کردن مالی و... میشناسن و در کل اونها رو برای دنیای خودشون خرج میکنن،
در حالی که در روایات منفعت اهل بیت (ع) برای این دنیا نیست
یعنی نفعی که اهل بیت در این دنیا به ما میرسانند در مقابل آنچیزی که بعد از مرگ به ما میرسد چیزی نیست.
امام صادق ع میفرمایند:
محبّت ما اهل بیت در هفت جا ثمر میبخشد:
در نزد خداوند
و در وقت مرگ
و در قبر
و در روز رستاخیز
و در کنار حوض کوثر
و در وقت میزان
و در هنگام عبور از صراط
اگر دقت کنید در این روایت هیچ اشاره ای به دنیا نشده است..
کانال داستان و پند
☀@Dastan1224
چرا دوازده امام داریم؟
اگر اینکه در احادیث شیعه و سنی وجود 12 امام کاملا مشخص است را کنار بگذاریم و اگر در منابع یهود و مسیحیت که به این نحوی که در زیر بیان شده و به دوازده امام اشاره شده را هم کنار بگذاریم
➖ خدا گفت و در مورد ییشماعِل تو را اجابت کردم. اینک او را برکت خواهم داد و بزرگش خواهم کرد به واسطهی مئودمئود (محمد ص) و دوازده امام که به وجود خواهد آورد به قوم بزرگی مبدلش خواهم ساخت
سفر پیدایش باب 17 آیات 18-20
➖ علامتی عظیم در آسمان ظاهر شد، زنی که آفتاب را دربر دارد و ماه زیر پاهایش و بر سرش تاجی از دوازده ستاره است و آبستن بود. پسری را بزایید که در آینده همه امّتهای زمین را به عصای آهنین (شمشیر) حکمرانی خواهد کرد
يوحنا 12: 1 9
➖ قوم بنی اسرائیل به 12 سبط (گروه) تقسیم شدند
➖ تعداد حواریون حضرت مسیح 12 نفر بودند
➖ در داستان حضرت یوسف 12 برادر شرکت داشتند، یازده برادر در مقابل برادر دوازدهم به همراه حضرت یعقوب و همسرش به سجده افتادند. و تداعی کننده 14 معصوم هستند
➖ سوره یوسف دوازدهمین سوره قرآن است
➖ در قرآن فقط 12 بار کلمات «امام» و «ائمه» تکرار شده اند
➖ تعداد ابعاد 12 است که فعلا در بُعد سوم و در حال صعود به بُعد پنجم هستیم
➖ تعداد ماه ها 12 است
🌕 باید بدانید عدد 12 یکی از اعداد مقدس الهی میباشد که خداوند در قالب آن نورش را کامل نموده است. خداوند هرچیزی را به اندازه نازل میکند و به شماره می آورد، فلسفه ای پشت این عدد 12 وجود دارد. پس به هیچ عنوان این پازل طراحی شده خداوند در دنیا بدون امام دوازدهم حضرت مهدی عج تکمیل نخواهد شد
کانال داستان و پند
☀@Dastan1224
داستان آموزنده
در آن ایام ، شهر کوفه مرکز ثقل حکومت اسلامی بود . در تمام قلمرو کشور وسیع اسلامی آن روز ، به استثنا قسمت شامات ، چشم ها به آن شهر دوخته بود که ، چه فرمانی صادر می کند و چه تصمیمی می گیرد . در خارج این شهر دو نفر ، یکی مسلمان و دیگری کتابی (یهودی یا مسیحی یا زردشتی ) ، روزی در راه به هم برخورد کردند . مقصد یک دیگر را پرسیدند . معلوم شد که مسلمان به کوفه می رود و آن مرد کتابی در همان نزدیکی ، جای دیگری را در نظر دارد که برود . توافق کردند که چون در مقداری از مصافت راهشان یکی است با هم باشند و با یکدیگر مصابحت کنند . راه مشترک ، با صمیمیت ، در ضمن صحبت ها و مذاکرات مختلف طی شد . به سر دوراهی رسیدند . مرد کتابی با کمال تعجب مشاهده کرد که رفیق مسلمانش از آن طرف که راه کوفه بود نرفت و از این طرف که او می رفت آمد . پرسید : مگر تو نگفتی من می خواهیم به کوفه بروم ؟
_ چرا.
_ پس چرا از این طرف می آیی ؟ راه کوفه که آن یکی است .
_ می دانم ، می خواهم مقداری تو را مشایعت کنم.پیغمبر ما فرمود :« هر گاه دو نفر در یک راه با یکدیگر مصاحبت کنند حقی بر یکدیگر پیدا می کنند. » اکنون تو حقی بر من پیدا کردی . من به خاطر این حق که به گردن من داری می خواهم چند قدمی تو را مشایعت کنم ، و البته بعد به راه خودم خواهم رفت .
_ اوه ، پیغمبر شما که این چنین نفوذ و قدرتی در میان مردم پیدا کرد و به این سرعت دینش در جهان رایج شد ، حتما به واسطه ی همین اخلاق کریمه اش بوده .
تعجب و تحسین مرد کتابی در این هنگام به منتها درجه رسید که برایش معلوم شد که این رفیق مسلمانش خلیفه ی وقت علی بن ابی طالب بوده است.
طولی نکشید که همین مرد مسلمان شد و در شمار افراد مومن و فداکار اصحاب امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام قرار گرفت
کانال داستان و پند
☀@Dastan1224
در سوره عنکبوت دو معجزه زیباست :
اول
چرا عنکبوت در قرآن به صیغه مونث ياد شده در حالی كه عنكبوت مذكر است
📖آيه ميگويد مثل الذين اتخذوا من دون الله اولياء كمثل العنكبوت اتخذت بيتا (العنكبوت 41)
آيا متوجه،،، تاء،، مونث در كلمه ،،،اتخذت،،، شديد
🕷عنكبوت مذكر يا مونث است؟آيا هذا عنكبوت يا هذه عنكبوت گفته ميشود؟
درستش هذا عنكبوت است چونکه مذکر است پس چرا تاء مونث دركلمه اتخذت امده؟؟
منكرين و شكاكان به قرآن ايراد گرفتن و گفتن كه اين خطايی از قرآن است العياذ بالله گفتن كه بايد كمثل العنكبوت اتخذ بيتا گفته بشه چونکه عنکبوت مذکره
ولی پروردگار اراده کرد معجزه ای در این مورد بیاورد، نشانه ای برای تقویت قلبمان، و کافران را ذلت خواری بیفزاید.
تکنولوژی امروزی ثابت كرد كه فقط عنكبوت ماده ميتواند تار بتند، در حالي كه عنكبوت مذكر(نر) از تارهای خود فقط برای جابجايی بين درختان و اماكن استفاده ميكند و قادر به تنيدن تار نيست
اگر خداوند متعال در آیه خود می فرمود کمثل العنكبوت اتخذ بيتا، آيه از نظر علمی خطا واشتباه است ولی خداوند متعال تاء مونث را در آيه آورد تا ايمان در دلهايمان تقويت گردد و بدانيم كه كلام حق است
عنكبوت مونث بعد از به دنيا آوردن فرزندان، عنكبوت مذكر را ميكشد و به خارج از منزل می اندازد
و بعد از اينكه فرزندان عنكبوت بزرگ شدن، مادر خود را مي كشند و به خارج از خانه می اندازند
خانواده عجيبی ست از بدترين خانواده ها به معنای واقعی ست
خداوند در قرآن كريم وصف كرده خانواده را
(وان اوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون)
منظور سوره از ذکر داستان خانواده و تار عنکبوت این است که فتنه ها همچون تار عنکبوت پیچیده و گرفتار کننده هستند و اهل فتنه خودشان قربانی می شوند.
کانال داستان و پند
☀@Dastan1224
✨﷽✨
🌼سليم بن قيس نقل مىكند كه گفت:
✍به ابوذر گفتم: خدا تو را رحمت كند، عجيب ترين مطلبى كه از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله شنيدهاى كه درباره على بن ابى طالب علیهالسلام فرموده برايم نقل كن.
ابوذر گفت: از پيامبر اعظم صلى اللَّه عليه و آله شنيدم كه مىفرمود:
«در اطراف عرش نود هزار ملائكه هستند كه تسبيحى و عبادتى جز اطاعت على بن ابى طالب علیه السلام و برائت از دشمنانش و طلب مغفرت براى شيعيانش ندارند».
گفتم: خدا تو را رحمت كند، مطلب ديگرى هم بگو. گفت: از آن حضرت شنيدم كه مىفرمود: «خداوند، جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل را به اطاعت على علیه السلام و برائت از دشمنان او و استغفار براى شيعيانش اختصاص داده است».
گفتم: مطلب ديگرى هم بگو. گفت: از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيدم كه مىفرمود: «خداوند همچنان بوسيله على علیه السلام در هر امّتى كه پيامبر مرسلى در آنان بوده اتمام حجّت مىنمود، و آنكه بيشتر به على عليه السلام معرفت داشت درجه او نزد خداوند عظيم تر بود.
کانال داستان و پند
☀@Dastan1224
من بی حیا نیستم
روزی روزگاری، عابد خداپرستی بود که در عبادتکده ای در دل کوه راز و نیاز خدا میکرد، آنقدر مقام و منزلتش پیش خدا زیاد شده بود که خدا هر شب به فرشتگانش امر میکرد تا از طعام بهشتی، برای او ببرند... و او را بدینگونه سیر نمایند. بعد از 70 سال عبادت ، روزی خدا به فرشتگانش گفت: امشب برای او طعام نبرید، بگذارید امتحانش کنیم آن شب عابد هر چه منتظر غذا شد، خبری نشد، تا جایی که گرسنگی بر او غالب شد. طاقتش تمام شد و از کوه پایین آمد و به خانه آتش پرستی که در دامنه کوه منزل داشت رفت و از او طلب نان کرد، آتش پرست 3 قرص نان به او داد و او بسمت عبادتگاه خود حرکت کرد.
سگ نگهبان خانه آتش پرست به دنبال او راه افتاد، جلوی راه او را گرفت...
مرد عابد یک قرص نان را جلوی او انداخت تا برگردد و بگذارد او براهش ادامه دهد، سگ نان را خورد و دوباره راه او را گرفت، مرد قرص دوم نان را نیز جلوی او انداخت و خواست برود اما سگ دست بردار نبود و نمی گذاشت مرد به راهش ادامه دهد. مرد عابد با عصبانیت قرص سوم را نیز جلوی او انداخت و گفت : ای حیوان تو چه بی حیایی! صاحبت قرص نانی به من داد اما تو نگذاشتی آنرا ببرم؟
به اذن خدای عز و جلٌ ، سگ به سخن آمد و گفت: من بی حیا نیستم، من سالهای سال سگ در خانه مردی هستم، شبهابی که به من غذا داد پیشش ماندم ، شبهایی هم که غذا نداد باز هم پیشش ماندم، شبهایی که مرا از خانه اش راند، پشت در خانه اش تا صبح نشستم... تو بی حیایی، تو که عمری خدایت هر شب غذای شبت را برایت فرستاد و هر چه خواستی عطایت کرد، یک شب که غذایی نرسید، فراموشش کردی و از او بریدی و برای رفع گرسنگی ات به در خانه یک آتش پرست آمدی و طلب نان کردی...
مرد با شنیدن این سخنان منقلب شد و به عبادتگاه خویش بازگشت و توبه کرد!
کانال داستان و پند
☀@Dastan1224
✨﷽✨
🔘در انديشه اسلامی کوچک شمردن و سهل انگاشتن گناه خود از گناهان بزرگ محسوب میشود.
✍️اميرالمؤمنين عليه السلام در توبيخ کوچک شمردن گناه میفرمايند: «أَشَدُّ الذُّنُوب مَا اسْتَهانَ بِه صاحِبُهُ. «سختترين گناهان گناهی است که گناهکار آن را ناچيز و آسان شمرد.»
📚وسائل الشیعة، جلد15، صفحه312
و نیز حضرت در حکمت 30 نهجالبلاغه فرمودند: «الْحَذَرَ الْحَذَرَ فَوَاللَّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتّى کَأَنَّهُ قَدْ غَفَرَ، مردم بپرهیزید دوری کنید که خدا عیوب شما را پوشانده و آبروی شما را نبرده، آنقدر گناه شما را پوشانده که فکر میکنید آمرزیده شدید». مثل مجرمی که پروندهاش در دادگاه است و کسی سراغ او نیامده است فکر میکند او را بخشیدهاند خدا ستارالعیوب است از اینکه گذشته شما را پوشانده مغرور نشوید تصور نکنید بخشیده شدهاید.
💠و نيز از رسول خدا صلی الله علیه و آله روايت شده: «به كوچكى گناه نگاه نکن؛ بلكه ببین چه كسى را نافرمانى مىكنى؛ پس او خداوند والاى بزرگ است».
کانال داستان و پند
☀@Dastan1224
فرمایشاتی از امیرالمؤمنین درباره دنیا
همانا داستان آن کس که دنیا را شناخت، چونان مسافرانی است که در سرمنزلی بی آب و علف و دشوار اقامت داشته، قصد کوچ کردن به سرزمینی دارند که در آنجا آسایش و رفاه فراهم است. پس مشکلات راه را تحمل می کنند، و جدایی دوستان را می پذیرند، و سختی سفر و ناگواری غذا را با جان و دل قبول می کنند تا به جایگاه وسیع، و منزلگاه امن و با آرامش قدم بگذارند. آنها از سختی های طول سفر احساس ناراحتی ندارند، و هزینه های مصرف شده را غرامت نمی شمارند، و هیچ چیز برای آنان دوست داشتنی نیست جز آنکه به منزل امن و محل آرامش برسند. اما داستان دنیاپرستان، همانند گروهی است که از جایگاهی پر از نعمت ها می خواهند به سرزمین خشک و بی آب و علف کوچ کنند. پس در نظر آنان چیزی ناراحت کننده تر از این نیست که از جایگاه خود جدا می شوند و ناراحتی ها را باید تحمل کنند.
(نهجالبلاغه،قسمتي از نامه 31).
همان گونه که به هنگام ترس و ناراحتی برای خدا عمل می کنید، در روزگار خوشی و کام یابی نیز عمل کنید. آگاه باشید! به کوچ کردن فرمان داده شدید و برای جمع آوری توشه آخرت راهنمایی گشتید. همانا وحشتناک ترین چیزی که بر شما می ترسم، هواپرستی و آرزوهای دراز است. پس از این دنیا توشه بگیرید تا فردا خود را با آن حفظ کنید.
(بخشی از خطبه 28 نهجالبلاغه).
دنیا، خانه نابود شدن، رنج بردن، دگرگونی و عبرت گرفتن است. از نشانه نابودی آن این است که روزگار، کمان خود رابه زه کرده، تیرش به خطا نمی رود و زخمش بهبودی ندارد. زنده را با تیر مرگ هدف قرار می دهد، تندرست را با بیماری از پا در می آورد و نجات یافته را به هلاکت می کشاند. از نشانه رنج دنیا آن است که آدمی، چیزی را که خود نمی خورد جمع آوری می کند و بنایی را که خود در آن نمی زید، می سازد. پس به سوی پروردگار خود می رود، در حالی که نه مالی برداشته و نه خانه ای به همراه برده است. از نشانه دگرگونی دنیا این است که شخصی را که دیروز مردم به او ترحم می کردند، امروز حسرتش را می خورند و آن کس که حسرت او را می خورند، امروز به او ترحم می کنند. علت این هم، نعمت هایی است که به سرعت دگرگون می شود و بلاهایی است که ناگهان نازل می گردد. نشانه عبرت انگیز بودن دنیا،آن است که آدمی پس از تلاش و انتظار تا می خواهد به آرزوهایش برسد، ناگهان مرگش فرا می رسد و امیدش را قطع می کند؛ نه به آرزو رسیده و نه آنچه را آرزو داشته باقی مانده است.
کانال داستان و پند
☀@Dastan1224
.
خرما , آفتاب , شراب ....
مردعربی از حضرت علی (علیه السلام) پرسيد :
اگر من آب بنوشم حرام است؟
فرمودند : نه
گفت: اگر خرما بخورم حرام است؟
فرمودند: نه
گفت: پس چطور اگه ايندو را با هم مخلوط كنم و مدتي در آفتاب بگذارم تا شراب شود خوردنش حرام است !
اميرالمومنين (علیه السلام) فرمودند :
اگر آب به روي سرت بپاشم دردي احساس ميكنی؟ گفت : نه
فرمودند: اگر مشتی خاك بپاشم چطور ؟
گفت : نه
💠فرمودند : اگر ايندو را با هم مخلوط كنم و مدتي در آفتاب بگذارم آنگاه به سرت بزنم چطور ؟
گفت : فرق سرم شكافته ميشود.
حضرت فرمودند : حكايت آن نيز اينگونه است
کانال داستان و پند
☀@Dastan1224
به نقل از هشام بن سالم ـ: به امام صادق علیه السلام گفتم :
✍ پاداش كسى كه خودش به دليل بيمارى به زيارت [امام حسين عليه السلام ] نمىرود، امّا كس ديگرى را به سوى او روانه مىكند، چيست؟ فرمود:
«خداوند، در برابر هر درهمى كه خرج مىكند، مانند كوه اُحد، برايش نيكى مىنويسد و چندين برابر آنچه هزينه كرده، به جايش به او مىدهد و بلاهايى را كه فرود آمده تا به او برسد، از او مىگردانَد و از وى دور مىكند و مالش حفظ مىشود» .
قُلتُ: ما لِمَن يُجَهِّزُ إلَيهِ [ الحُسَينِ عليه السلام ] ولَم يَخرُج لِعِلَّةٍ تُصيبُهُ؟ قالَ : يُعطيهِ اللّهُ بِكُلِّ دِرهَمٍ أنفَقَهُ مِثلَ اُحُدٍ مِنَ الحَسَناتِ و يُخلِفُ عَلَيهِ أضعافَ ما أنفَقَهُ و يَصرِفُ عَنهُ مِنَ البَلاءِ مِمّا قَد نَزَلَ لِيُصيبَهُ و يُدفَعُ عَنهُ و يُحفَظُ في مالِهِ.
کانال داستان و پند
☀@Dastan1224