🌸🍃🌸🍃
چرا درهای جهنم همیشه بسته و درهای بهشت همیشه باز است؟
تفاوت اساسی بهشت و جهنم اين است که بعد از اينکه خلائق در بهشت و جهنم مستقر میشوند درب جهنّم هميشه بسته است و درب بهشت هميشه باز است.
درب جهنم بسته است، فىِ عَمَدٍ مُّمَدَّدَةِ
فىِ عَمَد يعنی در جهنم پشتبند دارد
و مُّمَدَّدَةِ یعنی در جهنم از بالا تا پايين به طور عمودی بسته است و این طور نیست که يک لنگه را به لنگه ديگر ببندند نيست
اين نه برای آن است که فرار نکنند، اصلاً نمیتوانند فرار کنند، اما بسته بودن درب يک عذاب ديگری است!
اينها که ديگران را با ربا، با رشوه و مانند آن به بند کشيدند، در جهنم بسته ميسوزند نه باز!
مُقَرَّنينَ فِي الْأَصْفاد؛ در زنجيرهای بسته ميسوزند،
اما درهای بهشت باز است ولی کسی بیرون نمیآید
مگر هيچ بهشتي حاضر است از بهشت بيايد بيرون؟
نه، اما مُفَتَّحَةً لَهُمُ الْأَبْواب باز بودن درب، يک آزادی محسوب میشود و نعمتی روی نعمتهای ديگر است.
درب بهشت باز است ولی نه بيگانه ميتواند وارد شود و نه آشنا حاضر است خارج شود؛
اما باز بودن درب، يک احترام ديگری است برای بهشتیان، گاهی میبينيد انسان دَر میزند، اين دَر زدن برای اين نيست که اين دَرب بسته است، برای احترام صاحبخانه است.
اينکه گفت:
دوش ديدم که ملائک در ميخانه زدند
گِل آدم بسرشتند و به پيمانه زدند
اين در زدنها گاهی برای احترام است، باز بودن درب برای آزادی و احترام است؛
از آن طرف تمام اين درب بسته و از اين طرف تمام اين درب باز است.
برگرفته از بیانات آیت الله جوادی آملی
تفسیر سوره زمر
@DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃
#نيايش_شبانه
الهی روی بنما
تا در روی کسی ننگریم
و دری بگشای
تا بر در کَس نگذریم.
پیوسته دلم دم از رضای تو زند
جان در تن من نفس برای تو زند
گر بر سر خاک من گیاهی روید
از هر برگی بوی وفای تو زند
#خواجه_عبدالله_انصاری
@DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃
#سوادزندگی
یک مثالی از هواپیما وجود دارد که بسیار الهام بخش است.
وقتی مهماندارها آموزشهای لازم برای ایمنی پرواز را ارائه میدهند میگویند:
"به محض تغییر اکسیژن اول ماسک خود را بگذارید، سپس ماسک کودکان را"
واضح است اگر اول ماسک خود را نگذارید بیهوش میشوید و کودکتان هم بیهوش خواهد شد.
حالا ما اگر خودمان حس و حال خوبی نداشته باشیم، اگر برای حالِ خوبِ خودمان تلاش نکنیم چگونه انتظار داریم بتوانیم روی اطرافیانمان تاثیرگذار باشیم؟!!
حالِ خوبِ شما فقط به خود شما و افکار و باورهایتان بستگی دارد.
شاهکار هنریِ منحصر به فرد خودتان را فقط خود شما می توانید خلق کنید و برای این کار حتما لازم است خودتان را،
با باورهای سازنده و محکم سرشار کنید.
برای اینکه بتوانیم خانواده ای سالم داشته باشیم و اطرافیانمان هم از ما تاثیر مثبت بگیرند، اول باید حال خودمان راخوب کنیم
@DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃
هلاکو سردار مغول بر سر خلیفه عباسی فریاد زد:
در هر اتاق از این قصر، ده کنیزک نازک بدن خزیدهاند. مگر تو چند زن میتوانی اختیار کنی؟ در مطبخت چند خوالیگر، طعام میپزند؟ از این سقفهای بلند و دیوارهای محکم و سراپردههای مخملین چه حاصل؟ من، هلاکو، سردار مغول از همان غذایی میخورم که سپاهیانم میخورند و بر همان اسب مینشینم که سربازانم مینشینند و بر همان زمین میخوابم که سربازانم میخوابند.
- شما که بسیاریتان عالمان دین هستید و مردان خدا، به این سردار بگویید که حکمران ظالم مسلمان را دوستتر میداریم یا حاکم کافری که به عدل حکومت کند؟
مجلس ساکت شد در سرتاسر صحن
مستنصریه کسی سخن نمیگفت.
هلاکو پرسشی مهم پرسیده بود.
به راستی کدام یک از این دو، مردمان را نفع بیشتری میرساند؟ حکمرانی که دم از دین میزند اما بساط ظلم میگسترند و اسباب جور فراهم میکند یا حاکمی را که کافر است اما بر مردمان به عدالت و برابری حکم میکند.
مجلس همچنان ساکت بود.
پیری از میانه صحن به پا خواست.
- های سردار فاتح مغول!
پاسخ پرسش خود را از من بشنو.
ما مسلمانان بغداد، حکمرانی حکمران عادل کافر را بر حکمرانی مسلمان ظالم ترجیح میدهیم و اگر این نبود، تو امروز به سادگی بر دارالخلافه مسلمین دست نمییافتی. بر ما حکمران کافری بگمار که به عدالت حکم براند.
ما از حکومتی که به نام اسلام بر مسلمین ظلم کند، خستهایم. که محمد مصطفی (ص) گفت: مُلک با کفر باقی میماند و با ظلم نه!
#خواجه_نصیرالدین_طوسی
@DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃
رنگ و نام هاي هفت آسمان چيست؟!
1⃣نام آسمان دنيا «رفيع» و به رنگ «آب و دود» اس ت.
2⃣نام آسمان دوم «فيدوم» و به رنگ «مس» است.
3⃣نام آسمان سوم «ماروم» و به رنگ «صورت» است.
4⃣نام آسمان چهارم «ارفلون» و به رنگ «نقره» است.
5⃣نام آسمان پنجم «هيعون» و به رنگ «طلا» است.
6⃣نام آسمان ششم «عروس» و به رنگ «ياقوت سبز» است.
7⃣نام آسمان هفتم «عجماء» و به رنگ «درّ سفيد» است.
#بحارالانوار
#علل_الشرايع
#عيون_الاخبار
@DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃
۱- انسان بىهدف و بىمكتب نداريم، حتى كفار ومشركان براى خود راه و مرامى دارند، «لكم دينكم» آنچه مهم است، انتخاب راه درست است. «فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ»
۲- قرآن، بهترين وسيله پند، تذكّر و موعظه است. «إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ»
۳- قرآن، براى همه جهانيان است و به زمان و مكان و نژاد خاصى وابسته نيست. «لِلْعالَمِينَ»
۴- در شيوه تبليغ، تذكّر آرى ولى اجبار نه. «ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ»
۵- راهيابى به راه راست و پايدارى در آن، در گرو خواست خود انسان است. «لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ»
۶- راه قرآن، راه مستقيم است و به دور از هرگونه افراط و تفريط و اعوجاج مىباشد. «لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ»
۷- خواست ما در مدار خواست خداست، نه به اجبار او، كه در اين صورت، خواست ما بى معنا مىشود. «وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللَّهُ»
تفسيرنورج١٠ص٤٠٢
@DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃
حضرت صادق علیه السلام از پدرانش نقل می فرماید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:
خداوند متعال برای برادرم، علی بن ابی طالب، فضائلی قرار داده که جز خودش نمیتواند آنها را شمارش کند.
هر کس به یکی از فضائل علی اقرار کند، خداوند گناهان گذشته و آینده اش را می بخشد حتی اگر در روز قیامت به اندازه گناهان همهی جن و انس گناه کرده باشد.
هرکس یکی از فضائل او را در جایی بنویسد، تا زمانی که نشانهای از آن نوشته به جا بماند، ملائکه برایش استغفار می کنند.
هر کس گوش به فضیلتی از فضائل علی بدهد، خداوند گناهانی را که او با گوش خود مرتکب شده، میبخشد؛
و هر کس به نوشتهای بنگرد که فضائل علی در او نوشته شده است، خداوند گناهانی را که او با چشمش مرتکب شده میبخشد.»
آنگاه رسول خدا فرمود:
« نگاه کردن به چهرهی علی بن ابی طالب عبادت است، یادش نیز عبادت است و ایمان هیچ بنده ای جز با دوستی او و بیزاری از دشمنانش پذیرفته نیست.
@DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃
علت پنهان بودن اسرار بعداز
مرگ!
امیر مومنان فرمودند:
آنچه را كه مردگان ديدند اگر شما مي ديديد، ناشكيبا بوديد و مي ترسيديد، و سخن حق رامي شنيديد و فرمان مي برديد.
ولي آنچه آنها مشاهده كردند بر شما پوشيده است، و نزديك است كه پرده ها فروافتد. (مرگ به سراغ شما آید و پشت پرده غیب را مشاهده کنید)
#نهجالبلاغه_خطبه20
توضیح اینکه:
با مشاهده ی عینی اسرار مرگ انسان ایمان آورده و اطاعت خدا را میکند،اما چنین ایمانی بی فایده و از سر اضطرار خواهد بود.
اما نشانه های سخن حق آشکار است و با بصیرت میتوان به آن ایمان آورد.
@DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃
حضرت صادق علیه السلام از پدر بزرگوارش امام باقر علیه السلام روایت می کند : علی علیه السلام با مردی از اهل ذمّه همراه شد . مرد ذمّی به او گفت : ای بنده خدا ! قصد کجا داری ؟
حضرت فرمود : کوفه . هنگامی که بر سر دوراهی راه ذمّی تغییر کرد حضرت هم مسیرش را از کوفه به مسیر ذمّی تغییر داد . ذمّی گفت : تو خیال کوفه نداشتی ؟ فرمود : آری خیال کوفه داشتم . ذمّی گفت : راه را رها کردی ؟ فرمود : دانستم .گفت : در حالی که دانستی چرا همراه من شدی ؟ فرمود : این از کمال خوش رفاقتی است که مرد دوستش را هنگام جدایی مشایعت کند و پیامبر ما این گونه به ما فرمان داده است . ذمّی گفت : پیامبر این چنین گفته است ؟ حضرت فرمود : آری . ذمّی گفت : تنها پیرو واقعی او کسی است که از او در کارهای باارزش پیروی کرده است و من نزد تو شهادت می دهم که من هم بر طریقه و روش تو هستم . پس ذمّی با علی علیه السلام بازگشت و زمانی که حضرت را شناخت مسلمان شد
#اصول_كافي_ج٢ص٦٧٠
@DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃
#حدیث_روز
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودند:
فاز من اصلح عمل يومه و استدرك فوارط أمسه
رستگار شد كسي كه كار امروز خود را اصلاح كرده، و كوتاهي كردنهاي ديروز خود را جبران نموده است.
غررالحکم - باب الایام ۵۵۱
@DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃
#دوربينهاي_مداربسته_زندگي
دوربین اول: خود خداست .
آیه چهاردهم ازسوره ی علق:
آیا نمیدانند که خدا آنها را نگاه میکند! .
دوربین دوم: پیامبراکرم صلی الله علیه و آله است .
آیه ی۴۵ سوره احزاب:
ای پیامبر ما تو را در امت گذاشته ایم ،
هم شاهد هستی و آنها را میبینی .
هرکاری که بکنند آنها را میبینی . .
دوربین سوم:
امامان معصومین علیهم السلام هستند .
آیه١٠۵ سوره توبه
که سه دوربین اول در این آیه جمع است:
ای پیامبر به مردم بگو هر کاری میخواهید بکنید ، اما اعمال شما را خدا میبیند ، پیامبر میبیند و مؤمنان (امامان علیهم السلام)
نیز میبینند . .
دوربین چهارم:
ملائک مقرب خدا هستند . آیه ١٨سوره ق:
ازشماحرکتی سرنمیزندمگرآنکه دومأموردرحال نوشتن آن هستند.یکی مأمور نوشتن خوبی ها ویکی مأمورنوشتن بدی هاست. فقط این دوملک یک تفاوتی باهم دارند.این یکی اگرنیت خوبی هم کنیم یادداشت میکند.آن یکی نیت بدی کنیم یادداشت نمیکند. .
دوربین پنجم:
زمین است.سوره زلزال:روزقیامت همین زمینی که ماروی آن نشسته ایم می آیدوخبرهای خودرامیدهد. .
دوربین ششم:
زمان است.آیات اول سوره بروج وروایات صریحی ازامیرالؤمنین علیه السلام داریم که شب جمعه اعمال شماراثبت میکنند.شب وروزعرفه اعمال شمارا میبینند.ایام هم موجود زنده هستند. .
دوربین هفتم:دوربینی که ازهمه تکان دهنده تراست،اعضاءوجوارح مامیباشند.آیه ٢١سوره فصلت.
@DastaneRastan
🌸🍃🌸🍃
فرق سواد و علم و حکمت چیست؟
سواد از کلمه اسود است به معنی سیاه کردن. کسی که بتواند چیزی را در کاغذ بنویسد (سیاه کند)، یا یک سیاهی را بخواند، سواد دارد. باسواد یک غلط مصطلح است.
انسان با سواد ممکن است چیز سیاهی را که مینویسد یا میخواند، اصلا معنی و مفهومش را نداند.
علم، یعنی آگاهی و دانش.
مثال: یک مکانیک باطریساز، به قطعی برق یک خودرو علم دارد و میداند که علت این قطعی میتواند چه باشد. با استفاده از علوم متعدد مربوط به برق یک خودرو، میتواند قطعی برق یک خودرو را تشخیص دهد.
حکمت به علم قطعی میگویند که هیچ تردیدی در آن نباشد. حکمت از علم فوقالعاده بالاتر است. یک قاضی به یک قتل علم دارد ولی تا دلیل قطعی را کشف نکند نمیتواند حکم بدهد. به رأی قاضی حکم میگویند چون؛ تنها دلیل را پیدا کرده و در نظر و علم خود قاطع است.
به پزشک حکیم میگفتند، چرا؟ چون یک سردرد ممکن است از مسمومیت یا افت فشارخون یا ... باشد، که هر یک علم و آگاهی است. اما به پزشک حکیم میگویند چون علم اصلی سردرد را پیدا میکند و میگوید سردرد شما از غلظت خون است. اگر پزشکی بگوید همه این عوامل ممکن است باعث سردرد شما شود، او عالم میشود، دیگر به او حکیم نمیتوان گفت. وقتی کسی از خانه بیرون میرود و تصادف میکند و میمیرد میگویند حکمت است، یعنی حکم قطعی الهی است که ما از آن بیخبریم.
حضرت حق در آیه (114) سوره طه میفرماید:
فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ ۗ وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَىٰ إِلَيْكَ وَحْيُهُ ۖ وَقُلْ رَبِّ عِلْمًا.
پس بلند مرتبه است و بزرگوار خدایی که به حق و راستی پادشاه ملک وجود است و تو (ای رسول) پیش از آنکه وحی قرآن تمام و کامل به تو رسد تعجیل در (تلاوت و تعلیم) آن مکن و دائم بگو: پروردگارا بر علم من بیفزا.
پس علم طبق حدیث حضرت علی (ع) دو نوع است:
1- نوع اکتسابی.
2- نوع غریزی و خدادادی.
با توجه به کلمه «زِدْنِي» حضرت حق علومی در اختیار بشر قرار داده که خود نیز در صورت طلب انسان بر آن علم میافزاید. اما در باب حکمت چنین عنوانی قید نشده است.
رَبِّ هَبْ لي حُکْماً وَ أَلْحِقْني بِالصَّالِحين.
پروردگارا، دانش معارف دین و شناخت کردار درست را به من عطا کن و مرا به صالحان ملحق ساز. (83 شعرا)
هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ ۖ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً (38 آل عمران)
به واژه «هب» که مشترک هر دو آیه فوق است دقت میکنیم: فرزند را حضرت حق «هبه» میگوید. تمام عطاهای جهان یا با غرض و هدف است یا به نیت عوض صورت میگیرد. هبه به بخشش بلاعوض و بلاغرض میگویند که کلی است و جزیی نیست.
پس حکمت در انسان ابتدا مانند علم با مطالعه قابل خلق نیست که انسان از خدا بخواهد حکمت را در او زیادتر کند.
نیز حکمت یک جا و به طور کلی بر انسان از سوی خدا هدیه میشود. و کسی که صاحب حکمت از سوی خدا باشد در هیچ امری و سوألی بدون جواب نمیماند.
يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ (بقره269)
حکمت هبه و بخشش از سوی خدا است و به طور کلی و جامع است که حضرت حق در فواید آن خیر کثیر عنوان نموده است، در حالی که در باب علم چنین چیزی صدق نمیکند. حکمت از علم به مراتب بالاتر و به نوعی علم قطعی و بلا شک و تردید است.
@DastaneRastan