📚درباره کتاب «خرقه های وارونه»
📝 جریانشناسی و آسیبشناسی تصوف و فرقههای دراویش
✍️ کاری از اندیشکده برهان
📜 انتشارات دیدمان
💠 عناوین فصول هفتگانه این کتاب
۱- «عوامل پیدایش تصوف در اسلام»
۲- «آیا تصوف در اسلام اصالت دارد؟»
۳- «سلسلهی دراویش نعمت الهی و انحرافهای آن»
۴- «دلایل بطلان فرقهی نعمتاللهی گنابادی»
۵- «همکاری و همپیمانی دراویش نعمتاللهی با ظلمه و طواغیت»
۶- «امکانات و شگردهای تبلیغی فرقهی گنابادی»
۷- «جمعبندی»
💠 بحث پیرامون فرقههای صوفیه از دو جهت دارای حساسیت و اهمیت ویژهای است :
1️⃣ نخست آنکه، این فرقهها در جوامع اسلامی بسیار متنوع و تأثیرگذارند و به همین دلیل، داوری یکسانی نیز نمیتوان بر آنها داشت و لازم است با دقت و بدون پیشداوری آنها را گزارش و توصیف کرد و سپس به تجزیهوتحلیل آنها پرداخت.
2️⃣ جهت دیگر اهمیت و حساسیت فرقههای صوفیه این است که فرقههای صوفیه موجود در جامعهی معاصر ایران، با پارهای از مبانی فکری جمهوری اسلامی، یعنی عقلانیت اسلامی که از اسلام ناب بهدست میآید در تعارض هستند.
✅✅✅ ما افزون بر نقدهایی که بر متصوفهی معاصر داریم، نسبت به صوفیانی همچون «حسن بصری، جنید بغدادی و معروف کرخی» میتوانیم تحلیلهایی ارایه نماییم. حسن بصری، کسی است که امام علی(علیهالسلام) تا امام باقر(علیهالسلام) را درک کرده و نه تنها به آنها ایمان نیاورده بلکه در برابر آنها ایستاده و بر امیرالمؤمنین(علیهالسلام) جهت درگیری با اهل جمل، طعنه میزند و در نهایت قاضیِ «حجاج بن یوسف ثقفی» میشود.
🔴 پارهای از فرقههای معاصر تا آنجا پیش رفتند که در دوران دفاع مقدس و حملهی عراق برضد ایران، جوانان را از دفاع و حراست از مرزهای کشور باز میداشتند و در پنهانی با فراماسونرهای جاسوس و خیانت کار غرب گرا، ارتباط برقرار میکردند. نگارنده شاهد انحراف بسیاری از مردم، جوانان و حتی عدهای از طلبههای بیسواد بودهام که با وعدههای مادی و یا معنوی به چه بدبختی مبتلا شدند و زندگی آنها ویران گشت و به جدایی خانوادگی انجامید.
🔶 سخن ما در این است که تمامی فرقههای صوفیهای که در جامعهی معاصر ایران وجود دارد، گرفتار مشکلات اعتقادی و یا رفتاری هستند و به همین جهت، عرفان اصیل اسلامی از التقاط و انحراف فرقههای صوفیه به شدت رنج میبرد.
💢 مختصری از انحرافات دراویش
🔻برخی از صوفیه به بهانهی طریقت، از شریعت و احکام شرعی فاصله میگیرندیا بهراحتی فتوای مراجع مبنی برحرمت ساختن خانقاه و حرمت رفتن در مجالس صوفیه را مردود میشمارند.
🔻آنان مجالس لهو و لعب، رقص و سماع حرام را مرتکب میشوند و دستهای نیز به مواد مخدر و مصرف مسکرات رو میآورند و رفتارهای نامشروع مرتکب میشوند‼️
🔻فرقههایی مثل ذهبیه و نعمت اللهیه گنابادیه که تقلید از مراجع تقلید را اظهار مینمایند، در مواردِ تعارض میان فتوای قُطب (عالیترین شخصیت و مقام فرقه) با مرجعیت، دیدگاه قطب را بر فقیه و مرجع تقلید مقدم میدارند❗️
🔸برای تهیه این محصول کلیک کنید👇
🌐 yon.ir/oABIa
🆔 @Dideman
📚درباره کتاب «چرخ های تولید ملی چگونه به حرکت در می آیند؟»
📝 گذار #تولید_ملی از ابرچالش ها
✍️ کاری از اندیشکده برهان
📜 انتشارات دیدمان
🔸تقویت تولید ملی را میتوان مهمترین بازوی اجرای #اقتصاد_مقاومتی و در نتیجه شکوفایی اقتصاد کشورمان دانست. در رفع معضلات تولید سخن بسیار است و باید به مسائل مختلفی توجه کرد.
❓اینکه چه باید تولید کرد و چه تولید نکرد؟ چگونه به تولید صحیح و بهینه پرداخت؟ اینکه باید موانع در بخشهای مختلف پولی، سرمایهگذاری، مالیاتی و ... از طریق وضع درست قوانین و نیز مدیریت صحیح، برطرف گردند و مسائل مختلفی از این دست.
✅ مسئلهی تولید و راههای بهبود آن به قدری در چارچوب گفتمانی اقتصاد مقاومتی اهمیت دارد که در نامگذاری سالها توسط رهبر انقلاب -که به حق #پرچمدار_اصلی_اقتصاد_مقاومتی هستند- به وضوح دیده میشود. همچنین در بیانات متعدد ایشان، این مسئله و حتی بسیاری از سیاستهای میانیِ پرداختن به آن را میتوان مشاهده کرد.
📜 در این کتاب سعی شده است که با مبنا قراردادن دیدگاههای کلان #گفتمان_انقلاب_اسلامی در حوزه اقتصاد، یعنی سیاستهای کلیدی و نجات بخش اقتصاد مقاومتی، به مقوله «تولید ملی»، به موانع و راهکارهای تقویت آن بصورت کاربردی پرداخته شود تا وظایف تصمیم گیران کشورمان در این حوزه و در بخشهای مختلف، معین گردد.
💠 به زودی در سایت انتشارات دیدمان
🆔 @Dideman
📚 درباره کتاب «چالش های یک حکومت خاص»
📝 بررسی روش ها، محدودیّت ها و نتایج حکومت ولایی
✍️ مؤلف : حجت الاسلام محسن خاکی
📜 انتشارات کمال اندیشه
💠 عناوین فصلهای مختلف این کتاب :
🔸«کلیّات و مفاهیم»
🔸«مبانی قرآنی اِعمال قدرت توسط ولایت در #حکومت_ولایی»
🔸«مبانی اجتماعی اخلاقی اعمال قدرت در حکومت ولایی»
🔸«محدودیت ها و محذورات اخلاقی اعمال قدرت در حکومت ولایی»
🔸«روش ها و راهبردهای اخلاقی اعمال قدرت در حکومت ولایی»
🔸«اهداف و غایات تشکیل حکومت ولایی»
🔸« نتایج اخلاقی و تبعات اقامه حکومت ولایی»
💠 متن پشت جلد کتاب :
☑️ «در حکومت ولایی یک #وجه_معنوی و یک #وجه_سیاسی وجود دارد. عوام دیندار به وجه معنوی آن توجّه میکنند و از ظرافتهای سیاست و ریاست و قدرت بی اطلاعند و عوام بی دین به وجه سیستمی و کارگزاری آن توجّه کرده و از ظرافتهای معنویاش بی خبرند. هر دو از نحوه عمل او بدون آنکه علّتش را درک کنند، نگران و پرسشگر و معترضاند. به همین دلیل حکومت امیرالمؤمنین از سختترین برهههای حکومت ولایی در تاریخ بشر بوده است. چه زمانی که با #عوام دیندار به جنگ عوام بی دین رفت در #صفین و چه در لحظاتی که در #نهروان با عوام بی دین به دفع خطر عوام دیندار پرداخت. در اوّلی با بالا رفتن قرآنها به نیزه، جنگ برده را واگذار کرد، و پس از دوّمی دیگر کسی برای جنگ همراهیاش نکرد؛ چون کسی ظرایف و آرمانهای حکومت علی (ع) را درک نمیکرد.»
📚📚📚 آنچه در کتاب حاضر ارائه شده، مدلی از #جامعه_شناسی سیاسی در #نظام_سیاسی_ولایی است. به طوری که با مطالعه کتاب به سادگی از مدل ارتباطی میان ولایت با عموم مردم، #نخبگان، #منافقین و حتی دشمنان داخلی یا خارجی اطلاع حاصل می شود.
✅ اساساً بخش قابل توجهی از مطالب را همین فهم تأثیر و تأثّرهای متقابل میان شخصیت های حقیقی و حقوقی در حکومت ولایی تشکیل میدهد. در عین حال کتاب در صدد است که #مبانی_کلامی ولایت را تقویت کند.
🔹 نکته مهم کتاب ارائه ی مدلی از طرح دسته هایی خاص از آیات است که با روش پرسش و پاسخ به آن پرداخته شده است. لازم به ذکر است دانشجوهای رشته های #اندیشه_سیاسی، #فقه_سیاسی و #تاریخ نیز میتوانند از این کتاب استفاده نمایند.
🔸جهت تهیه این محصول کلیک کنید👇
🌐 didemanbook.ir/YZ1bw
🆔 @Dideman
📚 کتاب «تاریخچه ادبیات معاصر ایران»
جلد اول - از آغاز تا سال 1300 ه.ش
✍ به قلم دکتر شهریار زرشناس
🔻این کتاب در ۲۹۱ صفحه و در ۲ فصل اصلی (فایل فهرست در صفحه محصول در سایت دیدمان، ضمیمه شده است)، از سوی #انتشارات_دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
💠 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
«آثار منظوم و منثور ادبی در ملل و اقوام مختلف چونان آیینهای بازتابانندهی روح و هویت و احوال و عهد و عالم و افق تاریخی آنهاست. در یونان باستان، هنگام ظهور تاریخ غرب، آثار شاعرانی چون هومر و هیزیود، اولین مظاهر مکتوب و ادبی ظهور همهی تاریخ غرب (در دورهی باستانی آن) بودند... این امر اختصاص به یک عهد تاریخی ندارد.
🔶 در عالم #ایران_پس_از_اسلام، ادب منظوم و منثور و حکایات و اشعار و در کل، آنچه میتوان میراث ادبی ایرانیان مسلمان در زبان فارسی نامید، از جهات عدیده، هم بازتابدهندهی مؤلفههای اصلی هویتی ما بوده است و هم احوال و اطوار و ادوار و اکوار تاریخ ایران پس از اسلام را روایت کرده است.
📜 در بررسی #تاریخ_تطور_ادب_فارسی از نیمهی اول قرن سوم هجریقمری و پیدایی اولین آثار منظوم و منثور فارسی دری تا دهههای پایانی قرن سیزدهم هجریقمری (که سیطرهی #ادبیات_شبه_مدرن تدریجاً پدیدار میشود و میراث و میراثداران ادب کلاسیک فارسی به حاشیه رانده میشوند) مشاهده میکنیم که ادبیات کلاسیک فارسی بهموازات فراز و فرودهای #تمدن_ایران پس از اسلام، احوال و دگرگونیهای مختلفی را تجربه میکند.
✅ مجموعهی ادب #کلاسیک فارسی اگرچه تماماً اسلامی نیست و برخی جنبههای ناهنجار متأثر از فرهنگهای دیگر در آن حضور دارد، اما وجه غالب آن عمیقاً ملهم از #آموزه_های_دینی است و در کل همانگونه که گفتیم، ادب کلاسیک فارسی را میتوان و باید نوعی #ادبیات_حکمی و #دینی و اخلاقی و #عرفانی دانست.
✅ غزل #حافظ و نثر #سعدی را میتوان نقاط اوج ادبیات کلاسیک فارسی دانست و در این آثار بهعنوان آیینهای برای دریافت درونیترین لایههای روح معنوی ساکنان این مرز و بوم نظر کرد.
🔷 در بررسی #تاریخ_هنر و ادب کلاسیک، میبینیم که اگرچه در #دوره_صفویه کوششی برای احیای نحوی هنر و ادب دینی و اسلامی اصیل (شیعی) صورت گرفت که تا حدودی و از جهاتی نیز موفق بود و موجب رواج گونهای از شعر دینی و مدح و منقبت اولیای دین گردید، اما بنا به عللی، شعر و نثر دینی-شیعی ما نتوانست به نقطهی اوجی برسد که مرحلهی کمال پیش از خود را پشت سر بگذارد و ازاینرو شکوفایی ادبی پدیدارشده همچون خودِ رستاخیز #صفویه دولت مستعجل بود. وجه غالب ادب دورهی صفویه در شعر، یعنی «سبک هندی» نیز علیرغم زیباییها و ظرافت و حتی در بسیاری موارد، عمق معانی عرفانیاش ( مثلاً در شاعری چون عبدالقادر #بیدل_دهلوی ) بههرحال موفق به ایجاد گونهای سبک ادبی خلاق زیبایی شکوفای تماماً مبتنی بر رویکرد متعهدانهی شیعی نگردید و شاید تاریخ، انجام این وظیفه را برای #شاعران_متعهد انقلابی شیعهی دوران #انقلاب_اسلامی به امانت نگاه داشته بوده است.
🔴 راهورسم موسوم به « #نهضت_بازگشت » نیز اگرچه به دوران شکوفایی از تاریخ ادب این سرزمین چشم دوخته بود، اما بهدلیل #فقدان_اصالت و حالت سطحی و انفعالیای که داشت و نیز به این علت که دیگر وضع و اقتضای مرحلهی تاریخیای که این مردمان و شاعران و نویسندگان در آن قرار داشتند، امکان چنین احیایی را به ایشان نمیداد، در عمل ناموفق ماند.»
🔸جهت تهیه این کتاب و نیز مشاهده فهرست کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇
🌐 didemanbook.ir/sWVu7
🆔 @Dideman
📚 درباره کتاب «از مکتب نیاوران تا کابینه توسعهگرا»
🔸کتاب حاضر، فراتر از مسائل روز، به بررسی مبانی فکری و نظری آنچه امروز بهعنوان #جریان_اعتدال، #توسعه وابسته به بیگانگان را مبنای اداره کشور قرار داده است پرداخته و آنرا موردنقد قرار میدهد.
🔹این کتاب که به قلم دکتر رضا سراج عضو هیئتعلمی دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل راهبردی و محمدجواد اخوان، مدیر اندیشکده برهان به رشته تحریر درآمده است، در ۹ گفتار و یک پیوست و در ۲۵۶ صفحه، خاستگاه فکری جریان اعتدال و مؤلفههای گفتمانی حلقه فکری رئیسجمهور و دولت یازدهم را بررسی می نماید.
🔻عناوین گفتارهای ۹ گانه :
«اعتدال، از نیاوران تا پاستور»، «تأملی بر شبهگفتمان اعتدال»، «توسعه؛ نگاه به بیرون یا درون؟»، «از توسعه تعاملگرا تا سیاست خارجی توسعهگرا»، «عقلانیت آرمان گریز»، «توسعه و استحاله»، «توسعه آریستوکراتیک»، «توسعه و وابستگی» و «در سودای تغییر قانون اساسی».
❇ نویسندگان در این کتاب بنا دارند که با نگاهی علمی و مستند به مقالات، اظهارات و مصاحبههای چهرههای فکری این جریان در دوران قبل از تصدی ریاست جمهوری، به بررسی مبانی فکری این جریان و نقد آن بپردازند.
🆔 @dideman
📚 کتاب «تاریخچه ادبیات معاصر ایران»
جلد اول - از آغاز تا سال 1300 ه.ش
✍ به قلم دکتر شهریار زرشناس
🔻این کتاب در ۲۹۱ صفحه و در ۲ فصل اصلی (فایل فهرست در صفحه محصول در سایت دیدمان، ضمیمه شده است)، از سوی #انتشارات_دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
💠 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم:
«آثار منظوم و منثور ادبی در ملل و اقوام مختلف چونان آیینهای بازتابانندهی روح و هویت و احوال و عهد و عالم و افق تاریخی آنهاست. در یونان باستان، هنگام ظهور تاریخ غرب، آثار شاعرانی چون هومر و هیزیود، اولین مظاهر مکتوب و ادبی ظهور همهی تاریخ غرب (در دورهی باستانی آن) بودند... این امر اختصاص به یک عهد تاریخی ندارد.
🔶 در عالم #ایران_پس_از_اسلام، ادب منظوم و منثور و حکایات و اشعار و در کل، آنچه میتوان میراث ادبی ایرانیان مسلمان در زبان فارسی نامید، از جهات عدیده، هم بازتابدهندهی مؤلفههای اصلی هویتی ما بوده است و هم احوال و اطوار و ادوار و اکوار تاریخ ایران پس از اسلام را روایت کرده است.
📜 در بررسی #تاریخ_تطور_ادب_فارسی از نیمهی اول قرن سوم هجریقمری و پیدایی اولین آثار منظوم و منثور فارسی دری تا دهههای پایانی قرن سیزدهم هجریقمری (که سیطرهی #ادبیات_شبه_مدرن تدریجاً پدیدار میشود و میراث و میراثداران ادب کلاسیک فارسی به حاشیه رانده میشوند) مشاهده میکنیم که ادبیات کلاسیک فارسی بهموازات فراز و فرودهای #تمدن_ایران پس از اسلام، احوال و دگرگونیهای مختلفی را تجربه میکند.
✅ مجموعهی ادب #کلاسیک فارسی اگرچه تماماً اسلامی نیست و برخی جنبههای ناهنجار متأثر از فرهنگهای دیگر در آن حضور دارد، اما وجه غالب آن عمیقاً ملهم از #آموزه_های_دینی است و در کل همانگونه که گفتیم، ادب کلاسیک فارسی را میتوان و باید نوعی #ادبیات_حکمی و #دینی و اخلاقی و #عرفانی دانست.
✅ غزل #حافظ و نثر #سعدی را میتوان نقاط اوج ادبیات کلاسیک فارسی دانست و در این آثار بهعنوان آیینهای برای دریافت درونیترین لایههای روح معنوی ساکنان این مرز و بوم نظر کرد.
🔷 در بررسی #تاریخ_هنر و ادب کلاسیک، میبینیم که اگرچه در #دوره_صفویه کوششی برای احیای نحوی هنر و ادب دینی و اسلامی اصیل (شیعی) صورت گرفت که تا حدودی و از جهاتی نیز موفق بود و موجب رواج گونهای از شعر دینی و مدح و منقبت اولیای دین گردید، اما بنا به عللی، شعر و نثر دینی-شیعی ما نتوانست به نقطهی اوجی برسد که مرحلهی کمال پیش از خود را پشت سر بگذارد و ازاینرو شکوفایی ادبی پدیدارشده همچون خودِ رستاخیز #صفویه دولت مستعجل بود. وجه غالب ادب دورهی صفویه در شعر، یعنی «سبک هندی» نیز علیرغم زیباییها و ظرافت و حتی در بسیاری موارد، عمق معانی عرفانیاش ( مثلاً در شاعری چون عبدالقادر #بیدل_دهلوی ) بههرحال موفق به ایجاد گونهای سبک ادبی خلاق زیبایی شکوفای تماماً مبتنی بر رویکرد متعهدانهی شیعی نگردید و شاید تاریخ، انجام این وظیفه را برای #شاعران_متعهد انقلابی شیعهی دوران #انقلاب_اسلامی به امانت نگاه داشته بوده است.
🔴 راهورسم موسوم به « #نهضت_بازگشت » نیز اگرچه به دوران شکوفایی از تاریخ ادب این سرزمین چشم دوخته بود، اما بهدلیل #فقدان_اصالت و حالت سطحی و انفعالیای که داشت و نیز به این علت که دیگر وضع و اقتضای مرحلهی تاریخیای که این مردمان و شاعران و نویسندگان در آن قرار داشتند، امکان چنین احیایی را به ایشان نمیداد، در عمل ناموفق ماند.»
👈 مصلی امام خمینی(ره)، بخش ناشران عمومی(شبستان اصلی)، راهرو ۱۵، غرفه ۵ (۲۰درصد #تخفیف)
#باهم_کتاب_بخوانیم
🆔 @Dideman
📚درباره کتاب «چرخ های تولید ملی چگونه به حرکت در می آیند؟»
📝 گذار #تولید_ملی از ابرچالش ها
✍️ کاری از اندیشکده برهان
📜 انتشارات دیدمان
🔸تقویت تولید ملی را میتوان مهمترین بازوی اجرای #اقتصاد_مقاومتی و در نتیجه شکوفایی اقتصاد کشورمان دانست. در رفع معضلات تولید سخن بسیار است و باید به مسائل مختلفی توجه کرد.
❓اینکه چه باید تولید کرد و چه تولید نکرد؟ چگونه به تولید صحیح و بهینه پرداخت؟ اینکه باید موانع در بخشهای مختلف پولی، سرمایهگذاری، مالیاتی و ... از طریق وضع درست قوانین و نیز مدیریت صحیح، برطرف گردند و مسائل مختلفی از این دست.
✅ مسئلهی تولید و راههای بهبود آن به قدری در چارچوب گفتمانی اقتصاد مقاومتی اهمیت دارد که در نامگذاری سالها توسط رهبر انقلاب -که به حق #پرچمدار_اصلی_اقتصاد_مقاومتی هستند- به وضوح دیده میشود. همچنین در بیانات متعدد ایشان، این مسئله و حتی بسیاری از سیاستهای میانیِ پرداختن به آن را میتوان مشاهده کرد.
📜 در این کتاب سعی شده است که با مبنا قراردادن دیدگاههای کلان #گفتمان_انقلاب_اسلامی در حوزه اقتصاد، یعنی سیاستهای کلیدی و نجات بخش اقتصاد مقاومتی، به مقوله «تولید ملی»، به موانع و راهکارهای تقویت آن بصورت کاربردی پرداخته شود تا وظایف تصمیم گیران کشورمان در این حوزه و در بخشهای مختلف، معین گردد.
💠 #تخفیف ۲۰ درصد در نمایشگاه کتاب :
👈 مصلی امام خمینی(ره)، بخش ناشران عمومی(شبستان اصلی)، راهرو ۱۵، غرفه ۵
🆔 @Dideman
📚 بخش هایی از مقدمه کتاب «از جنگ نرم هوشمند تا نبرد محاسبات»
📜📜📜 آمریکاییها پس از شکست خفت بار در #ویتنام، پروژهای را از طریق مؤسسات آکادمیک و اندیشکده های راهبردی خود مورد بررسی قرار دادند که شکل تازهای از #براندازی و #تغییر_حاکمیت ها بود و با استفاده از فرآیندهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و در صورت لزوم اجرای #عملیات_نظامی محدود محقق میشد. این مدل در سرنگونی #آلنده در شیلی، #ساندنیستها در نیکاراگوآ کاربردی گردید.
💢 در گزارش کمیسیون امنیت ملی آمریکا در اسناد 2002 و 2006، #جمهوری_اسلامی ایران مهمترین چالش آمریکا در ابتدای قرن 21 معرفی شده است.
🔶 نظریهپردازان آمریکاییِ معتقد به رویکرد #جنگ_نرم با جمهوری اسلامی، بر این باورند که هرگونه اقدام خشونتآمیز علیه ایران (به ویژه اقدام نظامی)، نفرت ایرانیان از آمریکا و دولت آن را برای سالیان دراز، ریشهدارتر خواهد کرد...
🔴 ...بر همین اساس #اوباما نیز همانند «جورج بوش» بودجه 55 میلیون دلاری پنتاگون برای #جنگ_نرم علیه ایران را امضا کرد.
💥از بودجه 550 میلیون دلاری وزارت دفاع آمریکا، 55 میلیون دلار برای #نفوذ در ایران، مقابله با #فیلترینگ سایتهای ضد ایرانی، تحریک به اصطلاح قربانیان سانسور، آموزش الکترونیکی ایرانیان مخالف نظام برای #براندازی_نرم و شبکه سازی اینترنتی برای #اغتشاشگران پس از #انتخابات_ریاست_جمهوری و عرضه آموزشهای لازم رسانه ای و رایانه ای برای راهاندازی وبگاهها به منظور اطلاعرسانی اختصاص یافته است.
🔷 ذکر این نکته ضروری است که هرچند مسئله #جنگ_نرم در ادبیات سیاسی کشور ما تا حد زیادی طرح گردیده است اما بااینحال پرسشهایی در خصوص این موضوع لاینحل باقی مانده است. نوع رویکرد #نخبگان و اِدراک آنان از این جنگ جای تأمل بسیاری دارد.
❓چرا اِدراک و برداشت مسئولان نسبت به #جنگ_نرم، ادراک صحیحی نیست؟
❓چرا نخبگان جنگ نرم را باور ندارند؟ همچنین چرا جنگ نرم برای آحاد جامعه فهم نشده است؟
❓در جنگ سخت اصل بقای یک حاکمیت مورد تهدید قرار میگیرد، درحالیکه همین تهدید در مورد جنگ نرم نیز وجود دارد، پس چرا مورد توجه مخاطبان آن قرار نمیگیرد؟
✅ در این پژوهش تلاش خواهیم کرد پاسخ این پرسشها را مورد مطالعه قرار دهیم.
#باهم_کتاب_بخوانیم
🔻عرضه این کتاب و سایر کتب اندیشکده برهان، با #تخفیف ۲۰ درصد در نمایشگاه :
👈 مصلی امام خمینی(ره)، بخش ناشران عمومی(شبستان اصلی)، راهرو ۱۵، غرفه ۵
🆔 @Dideman
📚 درباره کتاب «مواجهه دانشگاه با تحول در علوم انسانی»
🔻یکی از دو نهاد عمده علم در ایران دانشگاه است که باید بار #تولید_علم مورد نیاز جامعه را در حوزههای مختلف به دوش بکشد. دانشگاه بهعنوان نهادی مدرن، در نتیجهی تماس و آشنایی ما با #غرب_مدرن در ایران شکل گرفته و توسعه یافته است.
💠 این اندیشنامه به منظور #جریان_شناسی و #آسیب_شناسی دانشگاه در قبال تولید «علومانسانیاسلامی» ، جریانات زیر را بررسی می کند :
اندیشنامه درصددبررسی موارد زیر می باشد :
1⃣جریان اول: جریان غربگرا با رویکرد تعارض دین و مدرنیته
2⃣جریان دوم: گرایش غربگرا با اندیشهی تمایز دین و مدرنیته
3⃣جریان سوم: خوانش دین از منظر مدرنیته برای همسویی با مدرنیته
4⃣جریان چهارم: جریان دینی با اندیشهی مدرنیزاسیون تفکیکی
❓❓❓آیا این نهاد در شکل و ساختار کنونی خود قابلیت تولید علم اجتماعی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را دارد؟ و علل ناکامی دانشگاه در جامهی عمل پوشاندن به این مهم چیست؟
✅ این سوالات و مباحث مختلف دیگر، موضوعاتی اند که کتاب حاضر سعی می کند به بررسی آنها بپردازد.
#باهم_کتاب_بخوانیم
❇ عرضه این کتاب و سایر کتب اندیشکده برهان، با تخفیف ۲۰ درصد در نمایشگاه :
👈 مصلی امام خمینی(ره)، بخش ناشران عمومی(شبستان اصلی)، راهرو ۱۵، غرفه ۵
🆔 @Dideman
📚درباره کتاب «خرقه های وارونه»
📝 جریانشناسی و آسیبشناسی تصوف و فرقههای دراویش
#باهم_کتاب_بخوانیم
💠 بحث پیرامون فرقههای صوفیه از دو جهت دارای حساسیت و اهمیت ویژهای است :
1️⃣ نخست آنکه، این فرقهها در جوامع اسلامی بسیار متنوع و تأثیرگذارند و به همین دلیل، داوری یکسانی نیز نمیتوان بر آنها داشت و لازم است با دقت و بدون پیشداوری آنها را گزارش و توصیف کرد و سپس به تجزیه و #تحلیل آنها پرداخت.
2️⃣ جهت دیگر اهمیت و حساسیت فرقههای صوفیه این است که فرقههای صوفیه موجود در جامعهی معاصر ایران، با پارهای از مبانی فکری #جمهوری_اسلامی، از جمله #عقلانیت اسلامی که از اسلام ناب بهدست میآید در تعارض هستند.
✅✅✅ ما افزون بر نقدهایی که بر #متصوفه معاصر داریم، نسبت به صوفیانی همچون «حسن بصری، جنید بغدادی و معروف کرخی» میتوانیم تحلیلهایی ارایه نماییم. حسن بصری، کسی است که امام علی(علیهالسلام) تا امام باقر(علیهالسلام) را درک کرده و نه تنها به آنها ایمان نیاورده بلکه در برابر آنها ایستاده و بر امیرالمؤمنین(علیهالسلام) جهت درگیری با اهل #جمل، طعنه میزند و در نهایت قاضیِ «حجاج بن یوسف ثقفی» میشود.
🔴 پارهای از فرقههای معاصر تا آنجا پیش رفتند که در دوران #دفاع_مقدس و حملهی عراق بر ضد ایران، جوانان را از دفاع و حراست از مرزهای کشور باز میداشتند و در پنهانی با #فراماسونر های جاسوس و خیانت کار غرب گرا، ارتباط برقرار میکردند. نگارنده شاهد #انحراف بسیاری از مردم، جوانان و حتی عدهای از طلبههای بیسواد بودهام که با #وعده های مادی و یا معنوی به چه بدبختی مبتلا شدند و زندگی آنها ویران گشت و به جدایی خانوادگی انجامید.
🔶 سخن ما در این است که تمامی فرقههای صوفیهای که در جامعهی معاصر ایران وجود دارد، گرفتار مشکلات اعتقادی و یا رفتاری هستند و به همین جهت، عرفان اصیل اسلامی از التقاط و انحراف فرقههای صوفیه به شدت رنج میبرد.
🔸🔸🔹🔹🔹🔸🔸
📚 برای تهیه کتاب «خرقه های وارونه» و سایر محصولات #اندیشکده_برهان با ۲۰ درصد #تخفیف ، از غرفه انتشارات #دیدمان در ۳۱مین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بازدید فرمائید :
👈 مصلی امام خمینی(ره)، بخش ناشران عمومی(شبستان اصلی)، راهرو ۱۵، غرفه ۵
🆔 @Dideman
📚درباره کتاب «طوبی»
📝 چالشها و راهکارهای ترویج حجاب و عفاف در جامعه
💠 بخش هایی از مقدمه کتاب :
🔴 همه ساله با فرارسیدن فصل بهار و تغییر نوع پوشش، جامعه دچار نوعی شوک جدید در مواجهه با افزایش میزان کمی و کیفی #بدحجابی می شود. این شوک به دو دلیل است :
1️⃣ اول اینکه روند بد حجابی به نوعی دچار افزایش تدریجی است که با گرم شدن هوا بیشتر به چشم میآید.
2️⃣ ثانياً نوع لباسها هر ساله بر اساس #الگو های مشخصی عوض میشوند که این الگوها متأسفانه چون مطابق با #فرهنگ_ایرانی نیست، دائماً به سمت عریانی بیشتر میرود.
🔻برخی نهادها با استدلال اینکه در این زمینه باید کار فرهنگی انجام داد، به انتشار محصولاتی مثل بنر و پوستر و در بهترین حالت ویژهنامه و بولتن داخلی می پردازند. برخی دیگر از نهادها عملاً وارد عرصه میشوند و به اقداماتی مانند #گشت_ارشاد دست میزنند.
📚📚📚 در تهیه ی این پژوهش سعی شده است از نظر همهی #طیف_های_فکری در زمینهی حجاب استفاده شود و شرط جامعیت، بی طرفی و انصاف تا حد ممکن بر اساس آرمانهای جمهوری اسلامی رعایت گردد. در همین راستا، با بیش از ۵۰ کارشناس، #متخصص و صاحبنظر در زمینههای مختلف مشورت شده و سعی شده است از پیشینه ی فعالیتهای موجود و ادبیات تولیدی در این زمینه حداکثر استفاده به عمل آید.
🔷 شورای فرهنگی اجتماعی زنان، زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه نسبتاً جامع و مطلوبی را در خصوص #ترویج_فرهنگ_عفاف و حجاب در سال ۸۳ تصویب کرده که در سال ۸۴ در نامهای توسط رئیس جمهور به برخی وزارتخانهها ابلاغ شده است.
💢 فارغ از اینکه این قانون چقدر ضمانت اجرایی داشته و به اجرا در آمده و آیا نتیجه بخش بوده است یا خیر، از حیث جامعیت دستورات اجرایی، قانون نسبتاً کاملی است. در این مصوبه برای بیش از ۲۶ دستگاه دولتی وظیفه مشخص شده است که چگونه در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مشارکت کنند.
🔴 بخشی از این قانون که نیروی انتظامی را خطاب قرار داده، در مقام عمل با دگردیسیهای کارکردی همراه شده است. به طوری که موج اعتراضها و سوء استفاده دشمنان از عملکرد این نهاد را به دنبال داشته است...
🔹🔹🔸🔸🔸🔹🔹
📚 برای تهیه کتاب «طوبی» و سایر محصولات #اندیشکده_برهان با ۲۰ درصد #تخفیف ، از غرفه انتشارات #دیدمان در ۳۱مین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بازدید فرمائید :
👈 مصلی امام خمینی(ره)، بخش ناشران عمومی(شبستان اصلی)، راهرو ۱۵، غرفه ۵
🆔 @Dideman
#باهم_کتاب_بخوانیم
📚 معرفی کتاب «حوزه و تحول در علوم انسانی»
💠 بخشی از مقدمه کتاب :
🔸پیروزی انقلاب اسلامی و روی کار آمدن #نظام_ولایی جمهوری اسلامی، پیوندی ناگسستنی و عمیق با نظام آموزشهای دینی و حوزه های تعلیم معارف دینی، یعنی حوزه های علمیه دارد.
🔹به دلیل این پیوند و ارتباط، #حوزه_علمیه باید به صورت جدی درصدد تأمین نیازهای تئوریک این نظام نوپا باشد؛ چنانکه اگر از این مهم #غفلت شود و یا اینکه حوزه از عهده این مهم بر نیاید و اهتمام جدی به آن نداشته باشد، نظام جمهوری اسلامی در نظر و عمل با چالشهای عمده مواجه خواهد شد.
🔴 قرون ابتدایی #غیبت_کبری عصر عسرت و مهجوریت شیعه است که با حاکمیت سلاطین جور و عمدتاً ضد شیعه همراه است. این دوره در حقیقت دورهی #مهجوریت_شیعه میباشد که طی آن با محدودیتهای متعددی مواجه میگردد و به عنوان یک اقلیت در حال مبارزه درگیر معارضهای فرهنگی و سیاسی است. در این دوران که با #حاکمیت_سیاسی_مخالفان شیعه همراه است، کمتر مماشاتی با شیعه صورت میگیرد و علمای شیعه نظیر « #شیخ _مفید »، « #شیخ_طوسی» و ... در عین دفاع از هجمههای همهجانبهای که از طرف فرهنگ یونان و از راه حاکمیت سیاسی مخالف شیعه در دل دنیای اسلام متوجه شیعه میگردد، وظیفه داشتند جامعهی شیعه را در یک فضای طبیعی حفظ کنند.
💠 اندیشنامه حاضر درصدد است تا با شناخت مهمترین #جریانات_فکری در حوزه های علمیهی بعد از انقلاب اسلامی، موانع ساختاری و اندیشهای حوزه را مورد تأمل و بررسی قرار دهد.
🔻در این راستا ابتدا به بررسی و معرفی جریان های عمده فکری حوزه های علمیه میپردازیم و در پی آن موانع #تولید_علوم_اجتماعی_اسلامی در حوزه را تحلیل خواهیم نمود.
🔹🔹🔸🔸🔸🔹🔹
✅ برای تهیه این کتاب و دیگر محصولات #اندیشکده_برهان با ۲۰ درصد #تخفیف ، از غرفه انتشارات #دیدمان در ۳۱مین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بازدید فرمائید :
👈 مصلی امام خمینی(ره)، بخش ناشران عمومی(شبستان اصلی)، راهرو ۱۵، غرفه ۵
🆔 @Dideman