#آیت_الله_فاضل_لنکرانی_و_پاسخ_به_شبهات
🔻اشاره: حدود ده سال پیش در چنین ایامی، محسن کدیور از فعالان ضدانقلاب، در نامه ای توهین آمیز به آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، حمایت مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی(ره) از مجازات یک ملحد و هتاک به پیامبر اسلام که اهل جمهوری آذربایجان است را مردود دانسته بود.
🔹«رافق تقی لی» به دلیل اهانتهای بیسابقه به حضرت رسول اکرم، مورد نفرت مردم جمهوری آذربایجان بود. به همین دلیل، مردم آذربایجان از آیت الله العظمی فاضل لنکرانی دربارة وی استفتاء کردند و ایشان در همان زمان این شخص را محکوم به اعدام دانستند.
⛔️کدیور که خود را به محافل بیگانه یک اسلام شناس معرفی کرده، فتوای آیت الله فاضل لنکرانی را در ادامه فتوای امام راحل درباره سلمان رشدی و در ادعایی مضحک و غرب پسند "پیشه کردن ترور" توصیف کرد.
این فعال فتنه همچنین آشکارا خواستار حذف حکم ارتداد در اسلام شده و گفت، اگر بخواهیم درجهان معاصر با اهانت و تمسخر باورهای دینی مبارزه کنیم باید "تغییر دین و تبلیغ دیگر ادیان" را مشمول هیچ مجازاتی ندانیم."
وی پیشنهاد داده بود، هتاکی به پیامبر اسلام(ص) و مقدسات را باید در دادگاههای کشور فرد هتاک رسیدگی کرد و اگر قانون آن کشور هم این هتاکی را مجاز بداند باید "در جهت تغییر قانون" تلاش کرد.
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، در همان زمان، در یادداشتی در پاسخ به #شبهات_کدیور نوشت: 🔻
▫️بخش اول: https://eitaa.com/j_fazel_lankarani/181
▫️بخش دوم: https://eitaa.com/j_fazel_lankarani/182
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻وجوب قتل مرتد (بخش_اول)
🌀پاسخ به شبهات محسن کدیور در مورد لزوم حذف #حکم_ارتداد و تغییر قانون مربوط به آن
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
«وجوب قتل مرتد» از احکامی است که هیچ یک از فقهاء از متقدّمین و متأخرین در آن تردیدی نداشته و نیز بین شیعه و سنی مورد اتفاق است و فقط اندکی از عالمان در سالهای اخیر در آن تردید پیدا نمودهاند که تعداد اینها به اندازه انگشتان یک دست هم نیست و قابل مقایسه با صدها فقیه برجسته از قدماء و متأخرین نیستند.
این حکم با توضیحاتی که خواهیم داد به عنوان یک حکم ضروری دین تلقی میشود و اهل اجتهاد میدانند که در ضروریات، اجتهاد راه ندارد.
از آیه شریفه ۵۴ سوره مبارکه بقره میتوان استفاده نمود که مرتد مستحق قتل است؛ «وَإِذْ قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ یَا قَوْمِ إِنَّکُمْ ظَلَمْتُمْ أَنفُسَکُمْ بِاتِّخَاذِکُمْ الْعِجْلَ فَتُوبُوا إِلَى بَارِئِکُمْ فَاقْتُلُوا أَنفُسَکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ عِنْدَ بَارِئِکُم» کثیری از بنی اسرائیل بعد از نجات از فرعونیان و غلبه بر آنان و رفتن حضرت موسی به کوه طور برای گرفتن الواح، به پرستش گوساله سامری روی آوردند و از توحید خارج شدند و بعد از اینکه حضرت موسی به آنان فرمود شما به سبب این انحراف به خود ظلم کردید و باید توبه کنید و خودتان را به قتل برسانید.
و مقصود از این «قتل» کشتن نفس و مبارزه با نفس و هواهای شهوانی نیست بلکه مقصود همان قتل حقیقی یعنی ازهاق روح است. روشن است که مسئله قتل از طرف خداوند تبارک و تعالی مطرح شده است و علت آن ارتداد بنی اسرائیل آن هم بعد از ملاحظه آن همه معجزات و آیات الهی بود
ز این آیه شریفه استفاده میشود؛ اولاً: ارتداد در میان قوم یهود، موضوع برای قتل است و مجازات چنین امری قتل است. و ثانیاً: با توجه به جریان استصحاب احکام شرائع سابقه میتوان این حکم را در شریعت اسلام هم ثابت بدانیم و مسئله نسخ را کنار بگذاریم. آری اگر کسی این استصحاب را نپذیرد، فقط باید به همان مطلب اول اکتفا کند، اما همین مقدار برای تقریب مدعا کافی است.
آلوسی در تفسیر روح المعانی ۱/۲۶۰ آورده است که قتل؛ یا توبه این گروه خاص بوده است یا توبه مرتد به نحو مطلق در شریعت موسی (ع) (توبتهم هو القتل اما فی حقهم خاصة أو توبة المرتد مطلقاً فی شریعة موسی(ع)).
در ذیل آیه شریفه از حضرت علی(ع) نقل شده که بنی اسرائیل از حضرت موسی ـ علی نبینا و آله و علیه السلام ـ سؤال کردند که توبه ما به چه کیفیتی است؟ حضرت موسی فرمود: باید کسانی که گوساله پرستی کردند هر کدام دیگری را به قتل رسانند به طوری که برخی برادر و پدر و فرزند خود را به قتل رسانند تا اینکه از ناحیه خداوند امر آمد که این کار را متوقف کنید. (به تفسیر الدر المنثور مراجعه شود)
کسانی که مدعی هستند روح قرآن با چنین حکمی سازگاری ندارد باید پاسخ دهند که:
اولاً: چگونه چنین ادعای بزرگی را دارند و ادعای آشنایی با روح قرآن بسیار سنگین و بزرگ است و اساساً چنین مطلبی خارج از شیوه استدلال است و به عبارت دیگر به چیزی تمسّک نمودهاید که قابل اخذ نیست و در مقابل ما میتوانیم ادعا کنیم که روح قرآن با این حکم سازگاری دارد و بالأخره تمسّک به روح دلیلی است بیروح و برای هیچ طرف نافع نیست.
#پاسخ_به_شبهات
#ارتداد
#کدیور
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻وجوب قتل مرتد (#بخش_دوم)
🌀پاسخ به شبهات محسن کدیور در مورد لزوم حذف #حکم_ارتداد و تغییر قانون مربوط به آن
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
ثانیاً: اگر در آثاری که قرآن کریم بر مرتد مترتب نموده است دقت کنیم به خوبی میفهمیم که مرتد استحقاق مجازات بسیار شدید دنیوی دارد. در قرآن کریم هشت اثر برای مرتد ذکر شده است:
اثر اول: حبط اعمال در دنیا و آخرت.
اثر دوم: در آخرت جزء زیانکاران است و هیچ راهی برای او نیست.
اثر سوم: مورد مغفرت خداوند واقع نمیشود.
اثر چهارم: توفیق هدایت الهی از او سلب میشود «کَیْفَ یَهْدِی اللَّهُ قَوْماً کَفَرُوا بَعْدَ إِیمَانِهِمْ».
اثر پنجم: داخل در جهنم میشود.
اثر ششم: در آتش جهنم خلود دارد.
اثر هفتم: شیطان عمل زشت را برای آنها آراسته میکند و آنها را گرفتار آرزوهای طولانی میکند.
اثر هشتم: لعنت خدا و ملائکه و همه مردم تا قیامت بر مرتد است «أُوْلَئِکَ جَزَاؤُهُمْ أَنَّ عَلَیْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَالْمَلَائِکَةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ».
این آثار دلالت دارد که ارتداد از نظر قرآن گناه است، آن هم گناه کبیره و نیز از اشد کبائر است.
آیا با وجود این همه آثار شدید اخروی و برخی دنیوی، میتوان پذیرفت که روح قرآن با استحقاق مجازات شدید دنیوی مرتد سازگاری ندارد؟
کسانی که از آزادی و احترام به هر گونه افکار و عقاید دیگران سخن میگویند، چگونه این آثار شدید اخروی ارتداد را میتوانند توجیه کنند؟
به عبارت دیگر بر طبق این افکار ارتداد نه قابلیت دارد که موضوع برای مجازات دنیوی قرار گیرد و نه صلاحیّت موضوع واقع شدن برای مجازات اخروی.
این افراد ارتداد را به عنوان آزادی فکر و یک حق بشری مطرح میکنند و در نتیجه هیچ گونه قبحی نباید در آن تصویر نمایند و با نبود قبح نه قابلیت مجازات دنیوی را دارد و نه اخروی و در نتیجه مجازاتهای اخروی ارتداد را هم باید منکر شوند و اگر بگوئید قبح آن را فی نفسه میپذیریم، دیگر چه استیحاشی از مجازات دنیوی دارند.
بنابراین میتوان گفت بین آثار شدیدی که در قرآن کریم بر مرتد ذکر شده است و مجازات دنیوی او یک ملازمه قهری و عادی وجود دارد و آنچه که از پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) نسبت به قتل مرتد وارد شده است میتواند مستفاد از همین ملازمه باشد. به این معنی که اینان چنین ملازمهای را از آیات ارتداد استفاده نمودهاند.
#پاسخ_به_شبهات
#ارتداد
#کدیور
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه #دستخط
🔷آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
🔺یکی از کارهای مرکز فقهی ائمه اطهار این است که هشت جلد #موسوعه_فقه_کودک را مطرح کرده است.
🔺یکی از آثار اجتهاد #تشخیص_بدعتها و انحرافها است
6️⃣ قسمت ششم
@fotooh1
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدئو
🔻 گزیده بیانات آیت الله #فاضل_لنکرانی در پاسخ به شبهه افکنی علیه نظام و رهبری معظم انقلاب
#پاسخ_به_شبهات
#دفاع_از_رهبری
#حمایت_از_نظام
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی_و_پاسخ_به_شبهات
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی
🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد #عدم_سرایت ایمان و کفر به حقوق شهروندی
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻 چندی پیش مصطفی محقق داماد مدعی شده بود که ایمان مسئله ای قلبی و غیر قابل تشخیص برای غیر خدای متعال است و لذا صرفا کاربردی اُخروی دارد و در بسیاری از مسائل از قبیل برخورداری از حقوق شهروندی، ایمان شرط نیست و اساساً مسئله ایمان و کفر به حقوق شهروندی سرایت نمی کند. او در این زمینه گفته بود:
▪️در درون تعالیم ادیان، مفاهیمی وجود دارد که با برداشت انحرافی موجب خشونت شده است. از جمله این مفاهیم، مفهوم ایمان و کفر است که بنابراین دو مفهوم پیروان هر یک از ادیان خود را مؤمن و دیگران را کافر میدانند و اینجاست که مسئله تکفیر پدید میآید.
▪️«جهاد ابتدایی» و «امر به معروف و نهی از منکر» نیز دو مفهوم دیگری هستند که به عقیده محقق داماد، برداشت نادرست از آنها موجب خشونت شده است.
🔻آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در راستای رویه معهود خود در «پاسخگویی به شبهات مطرح در سطح جامعه»، به نقد شبهات مطرح شده توسط دکتر محقق داماد پرداخت.
🌀در ادامه پاسخ های ایشان را ملاحظه می فرمایید:
#پاسخ_به_شبهات
#حقوق_شهروندی
#ایمان_و_کفر
#محقق_داماد
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
#آیت_الله_فاضل_لنکرانی_و_پاسخ_به_شبهات 🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی 🌀پا
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش اول)
🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد #عدم_سرایت ایمان و کفر به حقوق شهروندی
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
⬅️ برخی از علمای بزرگوار و اندیشمندان در یکی از سخنرانیهای خود درباره ایمان و کفر و عدم سرایت آن به حقوق شهروندی مطالبی بیان کرده که در ذهن برخی ایجاد شبهه کرده است؛ از اینرو، ضروری است بدانها پاسخ داده شود.
▪️نکته اصلی سخن ایشان آن است که میفرماید: «در درون تعلیمات ادیان به طور کلی و از جمله اسلام و مسیحیت، نهادهایی وجود دارند که متأسفانه با برداشتهای انحرافی و غیرواقعی موجب خشونت شده است». وی برای تثبیت این مطلب به ۳ نهاد دینی «کفر و ایمان، جهاد با کفار و امر به معروف و نهی از منکر» اشاره کرده و بیان میکند: «سوء برداشتها از این نهادها سبب بروز خشونتهایی است که امروزه در میان پیروان ادیان صورت میگیرد.»
🔹محور اوّل: ایمان و کفر
نخستین نهادی که از آن نام میبرد، «نهاد کفر و ایمان» است. وی بیان میکند: پیروان هر یک از ادیان خود را مؤمن و دیگران را کافر میدانند و به دنبال این دو نهاد است که موضوع تکفیر مطرح میگردد. نهاد کفر و ایمان موجب تقسیم جامعه بشری از نظر شخص دینی به خودی و غیرخودی میشود و به جای دوستی، تخم عداوت میکارد؛ در حالی که نه معنای کفر و ایمان چنان است که برداشت شده و نه معارف دینی چنان اجازهای را به پیروان خویش میدهد که به استناد کافر دانستن دیگری دست به خشونت بزنند. ایشان برای این ادّعا به آیه شریف ۱۴ سوره حجرات تمسک میکند که خدای والا میفرماید: «قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمّا یَدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَ إِنْ تُطِیعُوا اللّهَ وَ رَسُولَهُ لایَلِتْکُمْ مِنْ أَعْمالِکُمْ شَیْئاً إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ». میگوید: بر اساس این آیه افرادی که ایمان در قلبشان وارد نگردیده، چنانچه بر مقررات اسلامی و نظم اجتماعی گردن نهند، از همه حقوق شهروندی برخوردار میشوند. شاهدی نیز آورده و ذکر میکند: در صدر اسلام منافقین و افرادی بودند که همه میدانستند در قلب ایمان نیاوردهاند اما در کنار سایرین از همه حقوق سیاسی، اجتماعی برخوردار بوده و حتی به سرعت در رأس قدرت سیاسی قرار گرفتند. ایشان در ادامه ذکر میکند: در زمان معاصر تقسیم انسانها به مؤمن و کافر، دورانش گذشته است و باید به جای تقسیم به مؤمن و کافر، جهان بشریت را در دوران کنونی به «محارب» و «صلح جو» تقسیم کرد.
#پاسخ_به_شبهات
#حقوق_شهروندی
#ایمان_و_کفر
#محقق_داماد
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش اول) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد د
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش دوم)
🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد #عدم_سرایت ایمان و کفر به حقوق شهروندی
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔹دو نکته:
پیش از بیان پاسخ و اشکالات دیدگاه ایشان، ضروری است به عنوان مقدّمه بر دو نکته تاکید کنیم؛
1️⃣اوّل این که، اسلام دین رأفت، رحمت، مودّت و دوستی است و پیامبر اسلام (ص) به عنوان رحمت جهانیان از جانب خداوند متعال به رسالت مبعوث شده است. به طور کلی، دین اسلام بر اساس عقل و منطق، همراه با محبت و دوستی پایهگذاری شده و در اصل اولی، از خشونت و برخورد خشن بیزار و متنفر است.
آیات قرآن کریم و سیره عملی پیامبر اسلام (ص) بر این مطلب دلالت دارد؛ از جمله این که در آیه ۱۰۷ سوره انبیا خطاب به رسول رحمت پیامبر اکرم (ص) آمده است: «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ»؛ دینی که پیامبرش را رحمت برای مردم معرفی میکند، به یقین، نمیتواند دین خشونت باشد.
رفتار و سیره پیامبر رحمت نیز گواه این ادعا است و به شهادت تاریخ، آن حضرت نیکوترین اخلاق و بهترین گفتار را حتی با دشمنان خود داشته است و در قرآن کریم نیز آمده است: «إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ» (قلم:۴). همچنین قرآن کریم نتیجه اخلاق و رفتار پیامبر (ص) را در گسترش قلمرو اسلام و توسعه مسلمانان اینگونه تبیین میکند: «فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الأَْمْرِ فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ» (آل عمران: ۱۵۹).
🔸بنابراین، دینی که دستورالعمل اصلیاش سفارش به اخلاق و تواضع و عفو و گذشت باشد و رهبرش این گونه با تواضع و اخلاق رفتار کند، به هیچ وجه با خشونت سازگار نیست.
2️⃣دوم این که، از جناب ایشان ـ با توجه به شخصیت علمی و فرهنگی که دارند ـ انتظار میرفت مسئله نفی خشونت از دستورات دین را به صورت صحیح و منطقی و کاملاً محققانه مورد بررسی قرار دهد. تردیدی نیست برداشت غلط و تفسیر نادرست از برخی آموزههای دینی، سبب به وجود آمدن افراطگریها و خشونتهایی شده که ناراحتی همگان را موجب شده است؛ اما آیا تفسیر نادرست را باید به تفسیر صحیح تبدیل نمود یا این که موضوع و مسئله را به طور کامل از ریشه حذف کرد؟
🔸متأسفانه از مجموع کلمات ایشان راه دوم استفاده میشود. اصرار ما بر این است که علاوه بر مقابله با تفسیر نادرست از آموزههای دینی، باید تفسیری دقیق و مطابق با حقیقت و منطق از مسئله ارائه شود.
#پاسخ_به_شبهات
#حقوق_شهروندی
#ایمان_و_کفر
#محقق_داماد
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش دوم) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد د
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش سوم)
🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد #عدم_سرایت ایمان و کفر به حقوق شهروندی
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
♦️تفسیر به رای واضح
پس از ذکر این مقدمه و در مقام نقد سخنان ایشان، نکته اوّل که چندین مطلب را دربردارد، عبارت است از این که:
◾️نخست این که، از کدام قسمت آیه شریف استفاده میشود کسانی که ایمان نیاوردهاند، چنان چه بر مقررات اسلام گردن نهند، از همه حقوق بشری برخوردارند؟! این یک تفسیر به رأی واضح و آشکار است و آیه هیچ دلالتی و بلکه هیچ اشعاری بر این امر ندارد.
◾️دوم این که، از آیه ۱۴ سوره حجرات به خوبی استفاده میشود بین مسلمان و غیر مسلمان فرق است؛ به این بیان که بر فرض پذیرش قلبی بودن ایمان، روشن است اسلام و مسلمانی فرد، متقوّم به شهادتین و اقرار زبان به توحید و رسالت است، هرچند که در قلب خلاف آن را معتقد باشد. آیا این آیه شریف بر تقسیم افراد به مسلمان و غیر مسلمان دلالت ندارد؟ آیا ایشان چنین تقسیمی را نیز انکار میکند؟
◾️سوم این که، چرا و با کدام مدرک و دلیل، ایمان را به قلب منحصر میکند؟ در روایات معتبر از امیرمؤمنان علی(ع) رسیده است که: «الْإِیمَانُ مَعْرِفَةٌ بِالْقَلْبِ وَ إِقْرَارٌ بِاللِّسَانِ وَ عَمَلٌ بِالْأَرْکَانِ» (نهج البلاغه، حکمت ۲۱۸)؛ روشن است مراد از ارکان در عبارت «عمل بالأرکان» ارکان دین است که عبارت باشد از نماز، روزه، حج، زکات و ولایت معصومان(ع)؛ این بدان معنا است که صف نمازگزاران، روزهداران، حجگزاران، زکاتدهندگان و کسانی که ولایت و سلطه و حکومت الهی را بر حکومت غیر خدا ترجیح دادهاند از سایرین جدا خواهد بود.
◾️چهارم این که، سخن ایشان صرف ادعا است و دلیلی بر مطلب خود اقامه نکرده است. سؤال این است که بر فرض قلبی بودن ایمان و کفر، چه دلیلی وجود دارد بر این که امر قلبی نمیتواند معیار و شاخصی برای برخورداری حقوق شهروندی باشد؟ به چه دلیل بین مؤمن و کافر در این امور تفاوتی نیست؟ با مراجعه به آیات قرآن کریم، معلوم میگردد دیدگاه ایشان با بسیاری از آیات سازگار نیست. به عنوان نمونه، در آیه ۲۵۷ سوره بقره آمده است: «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ الَّذینَ کَفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُماتِ أُولئِکَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ»؛ بر اساس این آیه، خداوند ولیّ مؤمنان بوده و آنها را از ظلمت و تاریکی به سوی نور خارج میکند و در نقطه مقابل، طاغوت و شیاطین سرپرستان و ولیّ کافران هستند و آنها را از روشنایی به تاریکی میبرند.
آیا چنین چیزی یک امر قلبی است و هیچ ارتباطی به عالم خارج و واقع ندارد؟ خیر؛ اینگونه نیست و بلکه این امر همه ابعاد بشر را شامل است. همچنین در آیه ۱۲۱ سوره انعام آمده است: «إِنَّ الشَّیاطینَ لَیُوحُونَ إِلی أَوْلِیائِهِم»، آیا القای شیاطین فقط یک امر قلبی است و تنها شرک قلبی را شامل است؟ آیا میتوان گفت فتنهها و توطئههایی که کافران علیه مسلمانان انجام میدهند، مطالب وسوسهانگیز شیاطین نیست؟ دقت در جریان لیلة المبیت و آشکار شدن شیطان در شمایل پیرمرد نجدی در دار الندوة بطلان این سخن را واضح میکند.
#پاسخ_به_شبهات
#حقوق_شهروندی
#ایمان_و_کفر
#محقق_داماد
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش سوم) 🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد د
🔻#شرطیت_ایمان در #برخورداری از برخی #حقوق_شهروندی (بخش چهارم)
🌀پاسخ به شبهات مصطفی محقق داماد در مورد #عدم_سرایت ایمان و کفر به حقوق شهروندی
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
♦️آیا دوران ایمان و کفر گذشته است؟!
▪️نکته دوم این که آیا به واقع، دوران تقسیم انسانها به مؤمن و کافر گذشته است؟ این ادعا نیز با آیات متعددی از قرآن کریم مخالف بوده و سازگار نیست؛ آیاتی نظیر: «لا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ» ـ آلعمران: ۲۸ ـ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْکافِرینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنینَ» ـ نساء: ۱۴۴ ـ «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری أَوْلِیاءَ» ـ مائده: ۵۱ ـ و «لَنْ یَجْعَلَ اللَّهُ لِلْکافِرینَ عَلَی الْمُؤْمِنینَ سَبیلاً» ـ نساء: ۱۴۱ ـ؛
⁉️ آیا میتوان گفت این آیات به زمان نزول و صدر اسلام اختصاص دارد؟ این نظر با ظاهر این آیات که در آنها کلمه «لن» آمده و بر نفی ابد دلالت دارد و نیز با جاودانه و خالد بودن قرآن منافات دارد. بر اساس این آیات، مؤمنان در هیچ زمانی حق ندارند کافران را به عنوان سرپرست خود برگزینند. بنابراین، دوران تقسیم انسانها به مؤمن و کافر نگذشته است. در غیر این صورت، اگر دوران تقسیم گذشته باشد و در برخورداری از حقوق شهروندی تفاوتی بین مؤمن و کافر نباشد، دیگر فرق نمیکند چه کسی در رأس حکومت یا در مناصب مهم حکومتی و قدرت باشد؛ مسلمان و کافر، بر اساس حق انتخاب شدن، در این جهت یکسان هستند. به طور قطع، التزام به چنین مطلبی ممکن نیست.
♦️ این نظریه بیان دیگری از جدایی دین از سیاست است!
▪️نکته سوم این که نتیجه نظر ایشان آن است که از ابتدا تا انتهای ابواب فقه، تمام مسائلی که در آنها بین کافر و مسلمان فرق گذاشته شده، حذف شوند. در باب نکاح که مشهور فقها بر این باورند که نکاح دائم با اهل کتاب و مشرکان جایز نیست، باید بگوییم چنین ازدواجی اشکال ندارد و فرقی بین مسلمان و کافر نیست! یا در باب قصاص که مسلمان در مقابل کافر قصاص نمیشود، باید قائل به قصاص شد و یا در باب ارث، باید بر حکم ارث نبردن کافر از مسلمان ـ «الکافر لا یرث» ـ خط بطلان کشیده و گفته شود کافر از مسلمان ارث میبرد! همچنین در بحث دیه نیز باید به تساوی دیه مسلمان و کافر قائل شد؛ چرا که بر اساس نظر ایشان تمامی افراد در برخورداری از حقوق اجتماعی و شهروندی یکسان هستند. نیز «لا یحلّ مال امرء مسلم» باید کنار گذاشته شود و مال مسلمان و غیر مسلمان فرقی نداشته باشد. بنابراین، نظریه فوق بنیان فقه را از بین میبرد. طبق این نظریه چیزی به نام «ما أنزل الله» نباید داشته باشیم! مردم باید در هر زمانی از قوانینی که عقلای آن زمان وضع میکنند، حداقل در حقوق اجتماعی تبعیت کنند. ما أنزل الله مختص به امور عبادی شخصی مثل نماز و روزه و حج میشود و در امور اجتماعی، معاملات، مناکحات و سیاسات، باید از آنچه در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده تبعیت کنیم!!!
⛔️ در حقیقت، این نظریه بیان دیگری از جدایی دین از سیاست است. بر اساس این نظریه، نباید دین را در حکومت و حاکم دخیل دانست و باید دین و ارزشها و احکام و قواعد دینی را در امور اجتماعی و حقوق شهروندی از جمله مسئله حکومتداری کنار گذاشت.
#پاسخ_به_شبهات
#حقوق_شهروندی
#ایمان_و_کفر
#محقق_داماد
#استاد_فاضل_لنکرانی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه #دستخط
🔷آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
🔺هدف اصلی مرحوم والد ما از تاسیس مرکز فقهی ائمه اطهار تربیت #مجتهد_آشنای_به_زمان بود.
🔺در مورد #تلقیح_مصنوعی بسیاری از کارهایی که در کشور انجام میدهند مشروع نیست.
7️⃣ قسمت هفتم
@fotooh1
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#صلی_الله_علیکِ_یا_فاطمة_الزهراء
🔻#انقلاب ما پرتوي از عظمت #حضرت_زهراست.
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔹انقلاب ما پرچمش ولایت است، با انقلاب، فاطمه(س) در دنیا اوج گرفت، امیرالمؤمنین(ع) در دنیا اوج گرفت، عدهای که با انقلاب مخالفند سنگ ولایت به سینه زده و میگویند این انقلاب مثلاً با ولایت چه کرد؟! این افراد اشتباه میکنند!
🔹 این انقلاب به برکت آن روح پاک و قدسی امام(ره) و خونهای شهیدان و خون پاک شهید قاسم سلیمانی، این سردار عزیزی که با شهادتش انقلاب از نو زنده شد، ولایت را إحیاء کرده است.
🔹پرچم این انقلاب إحیای فاطمه زهرا(س) و احیای امیرالمؤمنین(ع) و احیای ولایت است. ما زیر این پرچم سینه میزنیم و همه عشقمان همین است.
#فاطمیه
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻اگر #رهبری نبود، در #فتنه88 کشور #تجزیه شده بود
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
♦️در مورد فتنه 88 اگر کسی بخواهد منصفانه تحلیل کند، اگر رهبری با درایت خودش فتنه 88 را تدبیر نکرده بود امروز این مملکت تجزیه شده و خون صدها هزار بیگناه ریخته شده بود.
🔹 هوشیاری رهبری قابل تحسین است و هر کسی که با دیده انصاف به قضایای سال 88 و نقش رهبری نگاه کند به خوبی به این نتیجه میرسد که ایشان با بصیرت و درایت نظام اسلامی و مردم را از بلاها و آفتها حفظ کردند.
▪️ اگر هوشیاری رهبر معظم انقلاب و حضور و بصیرت مردم در سال 88 نبود معلوم نبود چه بر سر انقلاب و نظام میآمد.
🔸 دشمن انتخابات سال 88 را بهانه قرار داد تا از آن طریق توطئههای خود را پیاده کند. خوشبختانه مردم با تشخیص به موقع خود در صحنه حضور پیدا کرده و نقشههای دشمن را خنثی کردند.
▪️واقعاً اگر تدبیر ایشان و حضور مردم در آن زمان نبود معلوم نبود که کشور در آن زمان در چه وضعی قرار میگرفت! حوادثی به مراتب شدیدتر از حوادثی که در کشورهایی مثل لیبی، مصر و ... اتفاق افتاد در ایران واقع میشد اما این تدبیر رهبری و این حضور مردم بود که موجب شد این نظام و این کشور از گزند این خطرات حفظ شود. در قضیه سال 88 و حوادثی که در آن سال اتفاق افتاد انسان نقش مهم و بیبدیل ولایت فقیه و رهبری را به خوبی مشاهده میکند.
#فتنه88
#نهم_دی
#بصیرت
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻اگر #رهبری نبود، در #فتنه88 کشور #تجزیه شده بود ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ♦️در مورد فت
#بازنشر_خبر
🔻تدبیر رهبری در فتنه ۸۸ نبود ایران بدتر از لیبی و مصر می شد
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در درس خارج خود به حماسه ۹ دی سال ۸۸ اشاره و بر زنده نگه داشتن و عدم غفلت از ایام و حوادثی چون ۹ دی که در تداوم انقلاب سرنوشت ساز و حیاتی و نقش مهمی دارد، تاکید کرد.
وی با بیان اینکه حضور با شکوه مردم در روز ۹ دی و خلق حماسه دیگر در تاریخ این سرزمین نشان از عمق فهم و حساسیت مردم به حفظ اسلام، انقلاب و ولایت فقیه است، اظهار داشت: در آن روز مردم احساس کردند که باید به میدان بیایند و به میدان هم آمدند، همه ایران و همه جناحها به میدان آمدند، چون کسی نسبت به قضیه امام حسین (ع)که اساس و رکن انقلاب است، اختلافی ندارد.
عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه در کشور کسی نسبت به اساس انقلاب تردیدی ندارد، افزود: در آن روز همه مردم و جناح ها، احساس کردند یک حماسه ای در کشور در جریان است و دشمن در حال توطئه و طراحی برای استفاده از این حادثه به قصد براندازی نظام است.
وی اظهار داشت: مردم این را به خوبی و زودتر از همه فهمیدند و به میدان آمدند و باید به این آگاهی باور داشت. این سطح عالی از آگاهی مردم به برکت انقلاب و معارف دینی به وجود آمده است.
فاضل لنکرانی گفت: مردم ایران مردمی هستند که با همه مشکلات معیشتی، اقتصادی و اخلاقی لحظه ای از آرمانهای انقلاب و امام راحل(ره) و دفاع از ارزشهای دینی عقب نشینی نکردند.وی ابراز داشت: این بعد مسئله اقتضا میکند مسئولین، روحانیون و حتی جناح ها مراقب حرکات و موضع گیریهای خود باشند، چیزی را مطالبه کنند، که با خواست عموم مردم مقابله نمیکند، حتی توهم مقابله با آن هم نشود، از انجام کارها و بیان سخنانی که بوی تضعیف انقلاب میدهد، اجتناب کنند. این عنصر از مهمترین پیام حماسه ۹ دی است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز داشت نکته دیگری که باید به آن توجه شود تدبیر و درایت رهبری معظم انقلاب در این حماسه است، حقیقتا اگر تدبیر ایشان و حضور مردم در آن زمان نبود، معلوم نبود که کشور در آن زمان در چه وضعی قرار میگرفت!وی عنوان کرد: حوادثی به مراتب شدیدتر از حوادثی که در کشورهایی مثل لیبی و مصر اتفاق افتاد، در ایران واقع میشد اما این تدبیر رهبر انقلاب و حضور مردم موجب شد نظام و کشور از گزند خطرات حفظ شود.
فاضل لنکرانی گفت: در قضیه سال ۸۸ و حوادثی که در آن سال اتفاق افتاد، انسان نقش مهم و بیبدیل ولایت فقیه و رهبر انقلاب را به خوبی مشاهده میکند.
وی به جایگاه ولایت فقیه در بیانات امام راحل اشاره کرد و ابراز داشت: جامعه اسلامی اهمیت ولایت فقیه را که امام راحل(ره) به عنوان مبنای نظام و انقلاب قرار داد واقعا در آن زمان بیشتر احساس کرد.
عضو جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه نباید از حماسه ۹ دی استفاده جناحی کرد بلکه این حماسه، حماسه ملی، دینی، انقلابی و مربوط به همه مردم است، عنوان کرد: اگر بگوییم حضور مردم مربوط به تقویت فلان جناح یا برای برخورد با فلان جناح بود، در حقیقت ظلم به این حماسه است.
🌐 لینک خبر: https://www.magiran.com/article/3489757
#روزنامه_رسالت
#فتنه88
#نهم_دی
#بصیرت
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه #دستخط
🔷آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
🔺#وضع_معیشتی_طلاب قبل از انقلاب خیلی بهتر از حالا بود !!
🔺#حوزه_های_لاکچری یک تهمتی است که زدند .
8️⃣ قسمت هشتم
@fotooh1
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه #دستخط
🔷آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
🔺#حوزه در قضیه #بانک به چه جمعبندی رسیده است؟
🔺مشکل در اجراست ربطی به حوزه ها ندارد.
🔺 نقش #بیوت_مراجع در مورد پاسخ به #استفتاء چیست ؟
9️⃣ قسمت نهم
@fotooh1
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#بازنشر
🔻پیام آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در پی شهادت #سردار_سلیمانی(ره)
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
شهادت سردار بزرگ اسلام و ایران آقای حاج قاسم سلیمانی رحمة الله علیه و همراهان غیور و مجاهدش اگرچه حادثه ای بس ناگوار است و قلوب همه آزاد مردان و مجاهدان را جریحه دار نمود اما در واقع برگ زرینی در تاریخ جهاد و شهادت در اسلام است. آمریکای جنایتکار و ترامپ خبیث با این ترور ناشیانه طبل زوال استکبار و آغاز رشد جهاد و فداکاری را در همه عالم به صدا درآوردند. این شهید بزرگوار الگویی بس راسخ و موثر برای جوانهای منطقه و همه دلدادگان به راه مقاومت است. این حادثه بزرگ را محضر مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رهبری معظم انقلاب و همه ملت عظیم الشان ایران و مجاهدان در راه خدا و مجموعه معظم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جان برکفان سپاه قدس و خانواده های عزیز این شهیدان تبریک و تسلیت عرض می نمایم. امید آنکه با این شهادت انگیزه دفاع از اسلام و مقابله با کفر جهانی خصوصا آمریکا در همه ملت ها افزون گردد و هرچه زودتر شاهد اضمحلال استکبار خصوصا اسرائیل غاصب باشیم . ان شاء الله
محمدجواد فاضل لنکرانی
#شهادت
#سردار_سلیمانی
#سالروز_شهادت
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻 بیانات آیت الله #فاضل_لنکرانی به مناسبت رحلت آیت الله #مصباح_یزدی(ره)👇
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻 بیانات آیت الله #فاضل_لنکرانی به مناسبت رحلت آیت الله #مصباح_یزدی(ره)👇
#متن_کامل
🔻 بیانات آیت الله #فاضل_لنکرانی به مناسبت رحلت آیت الله #مصباح_یزدی(ره)
بسم الله الرّحمن الرّحيم
الحمدلله رب العالمين و صلى الله على سيدنا محمد و آله الطاهرين
▪️این ایام برای حوزه مقدسه علمیه قم دو حادثه ناگوار اتفاق افتاد، یکی ارتحال مرحوم آیت الله یزدی و دوم ارتحال مرحوم آیت الله مصباح یزدی(رضوان الله تعالی علیهما). ضایعه ارتحال این دو شخصیت علمی و انقلابی حوزه علمیه را به رهبری معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) و همه حوزویان تسلیت میگوییم.
✔️ آنچه که بر ما حوزویان لازم است بیشتر به آن توجه پیدا کنیم، علاوه بر ویژگیهایی که رهبری معظم انقلاب در پیام تسلیت خود بیان فرمودند، چند مطلب است؛
🔹اولاً ایشان یکی از شخصیتهای بارز علمی، از سرمایهها، ذخایر و ارکان علمی حوزه علمیه قم بودند. این تعابیر کاملاً دقیق و صحیح است. اینکه یک طلبهای وارد حوزه شود و با مجاهدتهای علمی فراوان جزء ارکان علمی و صاحب کرسی تدریس در مباحث فلسفی، تفسیری، اخلاقی و آثار فراوان علمی گردد، چیزی نیست که ما بتوانیم ساده از کنار آن بگذریم، تا توفیق الهی شامل حال انسان نشود، کسی نمیتواند به این مرحله برسد. چقدر تلاشها، مجاهدتها، فداکاریها لازم است که انسان بتواند به این مرتبه علمی برسد.
🔸حضرت آقای مصباح(قدس سره) واقعاً مباحث فلسفی را بسیار متبحرانه و عالمانه دریافت کرده بود و درسهای او پختگی خاصی در مباحث فلسفی به انسان ارائه میداد.
ما باید این جهت را واقعاً الگوی خود قرار بدهیم، حساب کنیم بالأخره در پایان عمرمان کجای این حوزه و کجای این مسیر علمی قرار داریم؟
▪️به تبع این مطلب نکتهای که باید اشاره کنم این است که ایشان فقط به فکر تربیت و تقویت علمی خودش نبود، دنبال این بود که تحول و مسیر جدیدی مطابق با نیازهای زمان برای حوزه باز کند که این نکته بسیار مهمی است.
🔸ما بزرگانی را در حوزه علمیه قم داشتیم با این که مراتب علمی بسیار بالایی پیدا کردند لکن به فکر اینکه یک مسیر تحول جدیدی در حوزه ایجاد کنند نبودند! اما ایشان از افرادی بود که واقعاً دنبال این بود مطابق با نیاز زمان طلبهای که آشنایی با علوم انسانی هم داشته باشد تربیت شود تا علوم انسانی را از دل متون اسلامی استخراج کند و این یک فکر و ایده بسیار مهمی بود که فضلای قوی در حوزه تربیت شوند که بتوانند اسلام را با توجه به مکاتب الحادی فراوانی که وجود دارد بشناسند، تحقیق کنند، مسلط بر مبانی فلسفه غرب، جامعهشناسی و روانشناسی غربی باشند تا بتوانند موضع دین و اسلام را استخراج کرده و بیان کنند. این بسیار کار عظیم و مهمی است و از هر کسی ساخته نیست.
🔳 نکته دیگر آنکه یکی از ویژگیهای خاص ایشان مقابله با التقاط و اسلامشناسیهای ادعایی است، من یادم هست در همان اوایل انقلاب ایشان جلساتی را داشتند و با افرادی که مدعی اسلام شناسی بودند و اسلامشناسی را با انتشار کتاب در دانشگاهها ترویج میکردند، در حالی که بسیاری از مبانی آنها مطابق با واقع نبود! ایشان با چه حساسیتی و با چه غیرت و جدّیتی با این افکار مقابله میکرد. بعد از پیروزی انقلاب و بعد از ارتحال امام خمینی(رضوان الله علیه) هم باز میبینیم ایشان در مقابله با افکاری که با متن اصلی دین سازگاری نداشت، خیلی محکم و مقاوم حضور داشت و این ویژگی هم بسیار مهم است.
ما طلبهها نباید فقط به فکر درس خواندن و درس گفتن و کتاب نوشتن باشیم، طلبه باید نگهبان دین باشد، باید ببیند چه فکر و اندیشه باطلی در جامعه میآید، آن را بشناسد و واقعاًبرای رضای خدا با آن مقابله کند.
🔻ویژگی مهم دیگر ایشان دفاع از انقلاب و حمایت از رهبری معظم انقلاب بود، اگر ما برگردیم به ایام ارتحال امام، در آن ایام بزرگان قم، اعاظم و مراجع از رهبری معظم انقلاب حمایت کردند و بحمدالله این هم یکی از اسناد افتخار حوزه است اما یکی از شخصیتهایی که حضور جدی در حمایت از ولایت فقیه داشت این شخصیت بزرگوار بود.
🔘 مرحوم والد ما(رضوان الله تعالی علیه) هم در این جهت بسیار تلاش کردند که یک وقتی باید تمام این حمایتها دقیقا بررسی و بیان دقیق شود. مرحوم والد ما قدمهای بسیار بزرگی را در حمایت از رهبری معظم انقلاب و تثبیت و تقویت رهبری ایشان برداشتند که من باید یک وقتی مفصل در این زمینه توضیح دهم، اما مرحوم آقای مصباح هم در این جهت نقش بسزایی داشت و تا آخر هم نسبت به این عقیده پایدار ماند.
🔸رضوان خدا بر ایشان و بر همه شخصیتهای علمی و انقلابی که در این حوزه به وجود آمدهاند و حوزه علمیه قم و تاریخ حوزه را به وجود خودشان مزیّن کردند و سند افتخاری برای حوزه و روحانیت شدند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
#متن_کامل_بیانات
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#آیت_الله_محمد_یزدی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
بیانات آیت الله فاضل لنکرانی به مناسبت رحلت علامه مصباح یزدی رحمه الله علیه.mp3
5.65M
🔻 بیانات آیت الله #فاضل_لنکرانی به مناسبت رحلت آیت الله #مصباح_یزدی(ره)
🔹ایشان یکی از شخصیتهای بارز علمی، از سرمایهها، ذخایر و ارکان علمی حوزه علمیه قم بودند.
▪️یکی از ویژگیهای خاص ایشان مقابله با التقاط و اسلامشناسیهای ادعایی است.
🔸 ویژگی مهم دیگر ایشان دفاع از انقلاب و حمایت از رهبری معظم انقلاب بود.
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#آیت_الله_محمد_یزدی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◀️ برنامه #دستخط
🔷آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
🔺متأسفانه #وضعیت_فرهنگی کشور خوب نیست .
🔺الان ظواهر بر باورها غلبه دارد!!
🔺 من گلایه کنم از روحانیونی که ....
0️⃣1️⃣ قسمت دهم
@fotooh1
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻کدام آدم عاقلی چنین چیزی میگوید؟!
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
يک وقتی مرحوم والد ما- آيتالله العظمی محمد فاضل لنکرانی- به يکی از بزرگان فرمودند:
شما در کتابت نوشتهای که اين آقا وقتی در شکم مادرش بود، پدرش يک غذای شبههناکی آورد، وقتی مادر آن غذا را خورد، اين بچه به شکم مادر زد و مادر تهوع کرد و غذا را بيرون ریخت!
روشن است که اين قضيه دروغ است. کدام آدم عاقلی يک چنين چيزی را مطرح میکند؟
بله ما در مورد حضرت زهرا(س) دليل داريم، ايشان مقام عصمت دارند. ولی چرا چنین چیزی را در باره ديگران مطرح کنيم؟
متاسفانه امروزه يک غلوهایی در باره يک شخصيتهایی- چه حوزوی و چه غير حوزوی- داريم میبينيم که مبنایی ندارد، کتابهای فراوانی هم در اين زمينهها نوشتهاند، اما اين کتابها مشحون از دروغ است!
سیره فرزانگان، عبدالحسن بزرگمهرنیا، نشر سامان دانش، به نقل از:
خبر گزاری حوره، ۹۶/۶/۲۸، نقل خاطره از آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی.
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در پی کشتار شیعیان پاکستان
♦️شیعه در طول تاریخ گرفتار ستمها، ظلمها و حقکشیهای فراوانی بوده است
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در درس خارج اصول خود با محکوم کردن کشتار شیعیان پاکستان، اظهار داشت: شیعه در طول تاریخ گرفتار ستمها، ظلمها و حقکشیهای فراوانی بوده است.
وی با بیان این که این کشتار فجیع قلوب همه شیعیان، مسلمانان و بشریت را جریحهدار کرد، گفت: باید اعتراض شدید خودمان را به دولت پاکستان بیان و انزجارمان را از این اعمال اعلام کنیم.
آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این که شیعیان پاکستان و داغ دیدگان ما را در غم بزرگ خود شریک بدانند، افزود: ریخته شدن خون یک انسان بیگناه به هیچ وجه مورد قبول اسلام و عقل نیست.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد از دولت پاکستان خواستار ورود مسؤولان این کشور به این مسأله مهم شد و ابراز کرد: وقتی مؤمنی را به ناحق به قتل برسانند از مواردی است که غضب خدای تبارک و تعالی بر آن مترتب است.
استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: دولتها نباید بگذارند چنین اموری که خلاف عقل و خلاف انسانیت و ادیان آسمانی است اتفاق بیافتد؛ همه مذاهب بشری حتی مذاهب غیر الهی، قتل را به این نحوه ناحق تصدیق نمیکنند.
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تاریخ را مملو از ظلم و ستم به شیعه دانست و خاطرنشان کرد: البته شیعه در طول تاریخ گرفتار این ستمها، ظلمها و حقکشیها بوده و تا آخر هست و این را ما میدانیم راه حق همیشه گرفتار این بلاها بوده و هست، اما بالأخره نفی مسئولیت دولت پاکستان نمیکند و ما به عنوان طلاب حوزه علمیه شیعه شدیدا این کار را محکوم میکنیم و به دنبال این هستیم که ان شاء الله عاملین اینها را پیدا و مجازات کنند.
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani