eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
897 دنبال‌کننده
385 عکس
125 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی به یک انتقاد رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در پاسخ به کسانی که نسبت به توسعه حرم ائمه علیهم السلام انتقاد دارند گفت: یکی از وجوه توسعه و تزیین حرم اهل بیت علیهم السلام در ایران و عراق این است که به بشر بگوییم ایشان استثنائات بشر هستند و ویژگی‌هایی دارند که در بشر معمولی نیست چرا که حجت بین خدا و مردم هستند. https://hawzahnews.com/xbJsb @HawzahNews |حوزه‌نیوز
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
❇️ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی به یک انتقاد رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در پاسخ به کسانی
* پاسخ به یک انتقاد آیت الله فاضل لنکرانی در پاسخ به کسانی که نسبت به توسعه حرم ائمه علیهم السلام انتقاد دارند گفت: یکی از وجوه توسعه و تزیین حرم اهل بیت علیهم السلام در ایران و عراق این است که به بشر بگوییم ایشان استثنائات بشر هستند و ویژگی‌هایی دارند که در بشر معمولی نیست چرا که حجت بین خدا و مردم هستند، حالا اگر قبر آنها در کنار قبور دیگر خیلی عادی بود بالاخره این سؤال برای بشر به وجود نمی‌آمد که این شخص چه کسی هست اما الآن هر کسی به مشهد الرضا می‌آید سؤالش این است که این چه شخصیتی است که این همه برای او عظمت قائلند، این سؤال او را هدایت می‌کند. وی از جمله فوائد زیارت اهلبیت علیهم السلام را زیر بار ظلم نرفتن برشمرد و گفت:مردم با ارتباط با اهلبیت (علیهم السلام ) می‌دانند حکومت ظالم را نباید بپذیرند، باید به شریفه «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» عمل کنند، می‌دانند وقتی ائمه ما فرمودند اگر یک کسی به اندازه‌ی قلمی که در دوات بزند برای تحکیم حاکم جور بنویسد اینکار حرام بیّن است، مردم وقتی اینگونه تربیت شوند دنبال حکومت صالح می‌روند، دنبال حاکم صالح می‌روند، دنبال آن حکومتی که خدای تبارک و تعالی فرموده می‌روند و این برای اینها مشکل‌ساز است. این استاد حوزه با بیان اینکه این حادثه‌ای که در سال ۱۳۰۵ شمسی به وجود آمده نباید فراموش شود گفت: دولت وقت ایران در آن زمان این روز را روز عزای عمومی اعلام کرده و الآن هم باید دولت جمهوری اسلامی به این مسئله توجه شدید داشته باشد؛ چراکه در فرمایشات رهبری معظم انقلاب و مراجع بزرگوار، مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه و سایر مراجع، نسبت به این حادثه تعابیر بسیار مهمی وجود دارد، یعنی بزرگان نسبت به این مسئله هر سال پیام دادند و واکنش نشان دادند، حوزه باید توجه داشته باشد به مردم ما یادآوری کنیم یک چنین مصیبتی بر اسلام در چنین وقتی واقع شده است. وی در پایان تخریب قبور ائمه بقیع را با مودّت با ذی القربی ناسازگار دانست و گفت : مسلما این اقدام بر خلاف قرآن و رضایت خدا و پیامبر اکرم (ص) است و اظهار امیدواری کرد حوزه‌های علمیه و مردم توجه خیلی بارز و اکیدی را داشته باشند و با صحبت‌ها و با تشکیل مجالس عزاداری این مصیبت را مطرح کنند و در نسل‌های آینده این مسئله باقی بماند. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🏴 هدف اصلی در تخریب قبور ائمه(ع) جدا کردن مردم از امامت است ✔️ آیت الله فاضل لنکرانی https://eitaa.com/j_fazel_lankarani/585 ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🏴 هدف اصلی در تخریب قبور ائمه(ع) جدا کردن مردم از امامت است ✔️ آیت الله فاضل لنکرانی https://eitaa
🏴 هدف اصلی در تخریب قبور ائمه(ع) جدا کردن مردم از امامت است ✔️ آیت الله فاضل لنکرانی به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در سخنانی به مناسبت سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع با بیان اینکه روشن است که وجود بارگاه بر قبور ائمه هیچ ربطی به مسئله‌ی شرک ندارد، گفت: وجود بارگاه بر قبوری مثل قبر پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مصداق بارز مهم تعظیم شعائر الله است. وی افزود: این یک امر انسانی و عقلایی است و حتی غیر مسلمان‌ها قبل از اسلام انجام دادند و بعد از اسلام هم غیر مسلمان‌ها انجام دادند و الآن هم انجام می‌دهند و یک امر طبیعی است و در قبوری مثل قبر پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) مصداق بارز مهم تعظیم شعائر الله و از شعائر دین خداست، چرا که ایشان الگوهای بشر هستند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۴۴ قمری با فتوای پانزده نفر از علمای مدینه، ظلم و جنایت بزرگ به اسلام و تاریخ اسلام واقع شد گفت: با فتوای ابن تیمیه و شاگردان او مبنی بر اینکه بناء بر قبور شرک است، بارگاه ائمه بقیع تخریب شد اما در اصل و با یک فتوای بی پایه و اساس دنبال تخریب بارگاه پیامبر (ص) بودند که به لطف خدا موفق نشدند. آیت الله فاضل لنکرانی با طرح این سؤال که به چه دلیل بنای بر یک قبر عنوان شرک را دارد؟ ادامه داد: اگر یک کسی را در یک جا دفن کردند یک اتاقی روی آن قبر درست کردند به هدف تعظیم صاحب آن قبر، به هدف حفظ یک تاریخ، یک حقیقت یا حفظ تاریخ یک کشور مخصوصاً اگر تاریخ مربوط به دین باشد، کجای این عنوان شرک را دارد؟ وی افزود: روشن است هر کسی که کمترین آشنایی با اسلام و قرآن داشته باشد می داند شرک این است که ما در کنار خدا، غیر خدا را پرستش کنیم، کنار خدا یک معبود دیگری داشته باشیم این می‌شود شرک، و آیه «و لا تدعوا مع الله إلهاً آخر» ، ملاک اصلی در این زمینه است، اما اگر یک بارگاهی برای حفظ تاریخ یک کشوری، برای تاریخ یک دین، برای بیان عظمت صاحب این قبر که صاحب این قبر با اموات دیگر یک فرقی دارد، ساخته شود، کجای این عنوان شرک را دارد؟ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه بارگاه بر روی قبور پیامبران قبل از اسلام مثل حضرت داود (ع) در قدس، بر روی قبر حضرت یعقوب، ابراهیم، اسحاق و ... در الخلیل بوده و بعد از اسلام هم در جنگ‌هایی که واقع شده و مسلمین آن مکان‌ها را فتح کردند کسی نیامده بگوید اینها عنوان شرک را دارد! و در زمان خود پیامبر اکرم (ص) قبوری بوده که دارای اتاق و بارگاه بوده و پیامبر (ص) نهی نفرمودند و حتی درباره بعضی از صحابه که در زمان خود پیامبر فوت شدند چنین چیزی تحقق پیدا کرده و مورد نهی پیامبر قرار نگرفته و خود صحابه‌ی پیامبر هم اگر بعداً روی قبور برخی از همسران و برخی از اولاد پیامبر اتاق و بارگاهی درست می‌شد نمی‌گفتند اینها شرک است! از کجا ابن تیمیه چنین حرف باطلی را به میدان آورد؟ وی با اشاره به اینکه وهابیت و بهائیت در اعتقادات و احکام، فراوان دست بردند از جمله در مسئله شرک، ادامه داد: اینها برای اینکه بین مردم و صاحبان این قبور جدایی بیندازند، گفتند زیارت و ساختن بنا بر قبور شرک است! در حالی که هدف اصلی آنها در تخریب قبور ائمه جدا کردن مردم از امامت است که باید برایش یک عنوانی درست کنند و عنوان شرک را آوردند. آیت الله فاضل لنکرانی با طرح این سؤال که چطور این عنوان شرک در قرن هفتم و هشتم به وجود آمد و در هفت قرن مسلمین این را شرک نمی‌دانستند و بنای بر قبور و زیارت قبور ، شرک نبود و در قرن هفتم شرک شد؟! گفت: مگر تا هفت قرن از علما کسی نبود و آشنایان به دین و اهل‌بیت، صحابه و تابعین نبودند که بگویند این مسئله شرک است؟ ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
💢برداشتی ناصواب از ضروریِ دین و چند نکته ✔️اجتهاد در حجاب و تجدید نظر در استحاله جمع نقیضین؛ ✍️سید محمد حسینی احمدی 🔻یادداشتی با عنوان «نقدی بر سخنان استاد فاضل لنکرانی پیرامون اجتهاد در ضروریات دین» منتشر شد که به سبب خروج از موازین بحث علمی و گرایشِ آشکار و پیشداورانه به یک تفکر خاص، علی‌رغم کوتاه بودنش، مغالطات متعدد و خطاهای فاحشی در آن به چشم می‌خورد. ✂️ضروریات مسائلی هستند که از شدت وضوح و بداهت بی نیاز از دلیل هستند و این امری تکوینی و خارجی است که ربطی به فقیه ندارد. بله فقیه یا هرکسی ممکن است در تشخیص مصادیق آن ورود کند اما این به معنای (ضروری شدن چیزی توسط فقیه) نیست! نهایتاً ‌‌می‌توان گفت که تشخیص فقها از ضروریات الزاماً صحیح نیست. بله چنین چیزی ممکن ـ اگرچه نادر ـ است؛ اما در هرحال سخن راندن از اجتهاد در ضروریات همچنان سخنی واهی است. ✂ادعای خطای همه فقها یا قاطبه متدینان در تشخیص مصادیق ضروریات، در بسیاری از موارد جز دستاویزی برای شبهه افکنی و هجمه به تعالیم دینی نیست. هر از چندگاهی یک امیرحسین ترکاشوند یا عبدالکریم سروش یا آرش نراقی یافت ‌می‌شوند که سخن از تجدید نظر در برخی ضروریات دین می‌رانند. اینان اگر ادعای تجدید نظرطلبی درباره حقانیت اسلام یا ـ دست کم ـ تغییرپذیری دین در طول زمان را داشته باشند در وهله اول ادعای معقولی دارند که ممکن است قابل استماع باشد؛ اما اگر بخواهند مطالب خویش را به عنوان تعالیم اسلامی معرفی کنند، سخنانشان چیزی جز (شبهه در برابر بدیهه) نخواهد بود. 👈متن کامل یادداشت در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/t67104
📸 نشست گنکره ملی #۴۰۰۰شهیدروحانی با عنوان «دفاع از اسلام ناب محمدی و حاکمیت ارزشها» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)برگزار شد‌؛ ‌ 🔻 آیت الله فاضل لنکرانی در نشست کنگره ۴۰۰۰ روحانی شهید: ◻️ نقش در دفاع مقدس باید برای جامعه بیشتر تبیین شود. افتخار حوزه این است که از طلبه سال اولی تا مجتهد شهید دارد. وقتی به تاریخ مراجعه می کنیم، می بینیم که نقش روحانیت محدود به انقلاب و دفاع مقدس نمی‌شود بلکه تاریخ پر از حضور خونین روحانیت در دفاع از اسلام است. این برگ زرین دیگری در تاریخ هزار و چندصد ساله روحانیت شیعه است که ما در انقلاب و دفاع مقدس ۴۰۰۰ شهید داریم. ◻️ شهدای روحانیت برای این شهید شدند که اسلام و قرآن بر مردم حکومت کند، چرا ما به این جهت توجه نمی‌کنیم؟ ◻️ اندیشه یک ریشه قرآنی مفصل دارد، چرا محققان ما این زوایا و حقایق را برای مردم و بشریت بیان نمی کنند؟ حکومت مهمترین مساله بشر است و اگر دین موضع مشخصی برای زندگی بشر و حکومت نداشته باشد، آن دین ناقص است. ◻️ امام خمینی(ره) در بود و به گفته مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی اگر امام خمینی نبود، این انقلاب به پیروزی نمی رسید. ◻️ ما قبل از انقلاب، اطلاع بسیار کم و محدودی از دین داشتیم، امام خمینی حقایق دین را به بشریت معرفی کرد و گفت که فقط خداوند باید بر بشر حکومت کند. ◻️ وقتی امام خمینی(ره) مطرح کرد که اسلام بر بشر حکومت دارد، عده‌ای تعجب می کردند چرا که از اسلام، فقط نماز و روزه و احکام فردی را مطرح کرده بودند و کسی به خوبی نمی دانست که اسلام در باب حکومت نیز آموزه های مهمی دارد. https://hawzahnews.com/xbK48 ‌ 📸 گزارش تصویری: https://hawzahnews.com/xbK4g ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
📸 نشست گنکره ملی #۴۰۰۰شهیدروحانی با عنوان «دفاع از اسلام ناب محمدی و حاکمیت ارزشها» در مرکز فقهی ائم
✅ گزارش تصویری نشست کنگره ملی ۴۰۰۰ شهید روحانی 🔹 با سخنرانی : حضرت آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ✔️مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔻متن بیانات آیت الله فاضل لنکرانی👇 https://eitaa.com/j_fazel_lankarani/595 ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani