eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
897 دنبال‌کننده
385 عکس
125 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
✔️ انتخابات، هم حق است و هم وظیفه شرعی 🔻 به همت گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار گردید:
✔️ بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در نشست علمی «فقه انتخابات» (بخش اول) 💠 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در اولین نشست تخصصی «فقه انتخابات» که مورخ 16 اردیبهشت ماه به همت گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) و با حضور اندیشمندان این مرکز برگزار شد،ضمن بررسی ادله فقهی مشروعیت و لزوم انتخابات، حق یا تکلیف بودن انتخابات و شرکت در آن و همچنین نسبت میان انتخابات با بیعت و شورا بیاناتی ایراد فرمودند. 🔹انتخابات، تنها راه ادای امانت به اهل آن در عصر غیبت آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در این نشست علمی به اهمیت و لزوم انتخابات اشاره و در خصوص «مشروعیت» و «لزوم» انتخابات و بر همین اساس نیز بر لزوم شرعی و عقلی-عقلائی انتخابات تاکید کرد. رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تصویر دو فضای حکومت دینی و حکومت غیر دینی، بر لزوم شرعی و عقلی انتخابات در فضای حکومت دینی و لزوم عقلی-عقلائی این مهم در حکومت غیر دینی استدلال کرد. ادله قرآنی و روایی مشروعیت انتخابات که رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، برای اثبات مشروعیت انتخابات از منظر فقهی به آن استدلال کرد آیات 5 و 58 سوره نساء و آیه 11 سوره رعد بود. آیت الله فاضل لنکرانی با تأکید بر فراوانی و تضافر روایات مربوط به این بحث، به روایاتی از قبیل «لابد للناس من امیر» و «کلکم راع» اشاره کرده و تاکید کرد این روایات از آیات مورد اشاره نیز قابل استفاده است. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به مفاد آیه۵۸ سوره نساء مبنی بر «لزوم واگذار کردن امانت به اهلش»، «حکومت» را از بارزترین مصادیق امانت برشمرده و اموری از قبیل تعیین حاکم، انتخاب رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس، و اعضای شورای اسلامی شهر و ... را از مهمترین امور هر حکومتی قلمداد کرد که مردم باید آنها را به اهلش بسپارند و یکی از بهترین و مهمترین و شاید بتوان گفت تنها راه ادای امانت حکومتی و مناصب سیاسی و اجتماعی، خصوصاً در عصر غیبت، انتخابات است. 🔹 وجوب و لزوم انتخابات از باب واجبات نظامیه استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، دومین دلیل قرآنی مشروعیت انتخابات را آیه 5 سوره نساء دانسته و با استفاده از این آیه «واجبات نظامیه را تبیین کرده و مسئله حکومت و انتخابات، را یکی از مهمترین واجبات نظامیه دانست که فقدان آن منجر به مختل شدن جامعه و نظام معاش مردم می گردد و بر همین اساس استدلال کرد هر چیزی که قوام جامعه به آن باشد انسان باید دقت کند و آن را به اهلش بدهد، چرا که همانطور که اموال را نباید به سفها داد، اگر انسان آن را به سفها بدهد از بین می‌برند، حاکم را نیز نباید یک آدم سفیه قرار داد لذا شرط واگذاری منصب به افراد دارا بودن شرط رشد سیاسی و اجتماعی است. آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه تعیین حاکم یا تعیین رئیس جمهور یا نمایندگان مجلس، یا شوراهای شهری یا محلی، خبرگان را از اموری دانست که قوام جامعه به آن است، لذا این یک امر مشروع است و بالاتر از مشروع یک امر لازم است. 🔹انتخابات و وجوب دخالت جامعه در تعیین سرنوشت خود سومین دلیل قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی، آیه 11 سوره رعد بود و وی با تفکیک بین سرنوشت فردی و سرنوشت اجتماعی، گفت: «خدای تبارک و تعالی سنّـتش این است که خود جامعه بیاید در سرنوشت خودش دخالت کند، اگر یک جامعه‌ای دنبال صلاح و مصلحت و رشد نباشد خدای تبارک و تعالی به حال خودش رها می‌کند، اگر یک جامعه‌ای دنبال کمال باشد، خدا می‌فرماید من هم کمک‌تان می‌کنم، من هم شما را یاری می‌کنم». 🔹انتخابات راه تعیین سرنوشت اجتماعی رئیس مرکز فقه ائمه اطهار(ع) در بخش دیگری از سخنان خود راه مطمئن تعیین سرنوشت یک جامعه را راه انتخابات عنوان کرد و افزود: یک جامعه با انتخابات می‌تواند سرنوشت خودش را رقم بزند، یعنی ما وقتی به انتخابات از این دید نگاه کنیم که انتخابات هم در سرنوشت اجتماعی و هم در سرنوشت اشخاص دخالت دارد،جامعه مکلف است در سرنوشت خودش دخالت کند. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
✔️ انتخابات، هم حق است و هم وظیفه شرعی 🔻 به همت گروه فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار برگزار گردید:
✔️ بیانات حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در نشست علمی «فقه انتخابات» (بخش دوم) 🔹انتخابات، هم حق است و هم وظیفه شرعی استاد فاضل لنکرانی همچنین با اشاره به اینکه هر حقّی منتزع از یک حکم تکلیفی است و تا یک حکمی نباشد حقّی وجود ندارد. پس هر جا حق باشد باید یک تکلیفی هم باشد و نمی‌ توان گفت حق هست اما تکلیف نیست، افزود: در بحث انتخابات هم مسئله حق را داریم یعنی حق جامعه این است که حاکم خودشان را معین کنند و این یک امری است که هم عقلی است و هم عقلائی و حاکم نمی‌تواند به ظلم و جور و غلبه حکومت کند و حقّ جامعه است که حاکم را معین کند و غیر از مسئله حق، وظیفه شرعی هم هست،که در جاهایی که حکومت دینی نداریم و مسئله دینی نداریم فقط در محدوده‌ حق عقلی و عقلائی مسئله باقی می‌ماند ولی از ادله‌ای که الآن ذکر کردیم به خوبی استفاده می‌شود که این یک وظیفه شرعی است یعنی واجب است. 🔹انتخابات و مسئله حفظ نظام آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه برخی با استدلال به قاعده حفظ نظام تلاش می کنند وجود انتخابات را اثبات کنند ادامه داد: اینکه گفته شود حفظ نظام واجب است و انتخابات از لوازم و مقدمات حفظ نظام است و سپس مبتنی بر وجوب مقدمه واجب، به اثبات وجود انتخابات استدلال شود، گرچه امر درستی است، اما نتیجه آن وجوب عقلی و نه مولوی انتخابات است. در حالیکه ما برای اثبات اینکه شرکت در انتخابات وظیفه شرعی است نیازمند اثبات مولوی بودن آن هستیم. مولوی و وظیفه شرعی بودن این مهم نیز از طریق ادله که ذکر شد قابل اثبات است. 🔹هیچ ارتباطی بین بیعت و انتخابات وجود ندارد عضو جامعه مدرسین در محور بعدی بحث به تبیین تفاوت بیعت با انتخابات پرداخته و گفت: بین این هر دو هیچ نسبتی وجود ندارد و فرق این هر دو واضح است. انتخابات مربوط به قبل از انتخاب حاکم و مسئول است و بیعت مربوط به بعد از انتخاب اوست . بیعت یک اعلام وفاداری و تسلیم و عهد است یعنی امری است که در آن مسئله انتخاب نیست، عهد با آن کسی است که الآن انتخاب شده و آیاتی که در سوره ممتحنه و سوره فتح، درباره بیعت آمده، مسئله را خیلی روشن می‌کند. یعنی بیعت انتخاب نیست، بیعت عهد با آن کسی است که یا از جانب خدا انتخاب شده یا از جانب مردم. 🔹بین انتخابات و مسئله شورا فرق وجود دارد آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به آیات مربوط به شورا و مشورت، در تبیین نسبت این هر دو با انتخابات گفت: به نظر می‌رسد بین انتخابات و مسئله شورا فرق وجود دارد. ما در انتخابات می‌گوئیم مردم می‌آیند یک حاکمی را انتخاب می‌کنند، انتخاب است، مردم می‌گویند ما می‌خواهیم این آقا حاکم و ولیّ ما باشد، اینها بروند در مجلس قانونگذاری اما مسئله شورا یک مسئله‌ای است که خود حاکم، خود مسئول جامعه، موظف است در آنچه که مربوط به امور مردم هست مشورت کند، انتخاب نیست، مشورت است... مشورت از مقدمات مسئله انتخابات می‌شود اما حقیقت شورا غیر از مسئله انتخاب است. شورا یعنی ضمّ افکار به یکدیگر، کنار هم گذاشتن اندیشه‌ها و محصل از افکار، بعداً نتیجه بگیرند که درامور چه کنند. این ربطی به مسئله انتخابات ندارد. ما آیات و روایات شورا را جزء ادله انتخابات نمی‌توانیم قرار بدهیم، لذا مقوله انتخابات از مقوله شورا و بیعت کاملاً جدا است. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
💢بررسی اعتبار چشم مسلح در رؤیت هلال ✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)🔻 به نظر می‌رسد که اعتبار رؤیت هلال با تلسکوپ را به‌خوبی می‌توان از ادله استفاده کرد؛ اولاً نه رؤیت و نه هلال، هیچ یک دخالتی ندارند و واقع قمر و ولادت قمر معتبر است؛ اما اگر پذیرش این مطلب سخت باشد، رؤیت اطلاق دارد و همه این ابزارها را در برمی‌گیرد، دلیلی هم بر انصراف و استحاله ثبوتی نداریم. همچنین این‌که کسانی که عمومی بودن رؤیت هلال را دخیل در حکم وجوب روزه می‌دانند، به‌ناچار باید بپذیرند که اگر ماه در یک افقی رؤیت شد، باید برای همه مردم نیز معتبر باشد؛ چراکه در غیر این صورت عمومی بودن آن مخدوش می‌شود. به‌عبارت دیگر با استدلال به «هی مواقیت للناس» چاره‌ای جز عدم وحدت افق نیست و باید این مبنا را معیار قرار دهند که رؤیت هلال در هر نقطه‌ای برای عموم مردم کفایت می‌کند. 👈متن کامل سخنان + پاسخ به برخی نقض‌ها: https://b2n.ir/b81684
🔻همدردی با ملت مظلوم فلسطین یکی از مصادیق اغاثه ملهوف و از بالاترین مصادیق معروف است ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی 🔹 امروز هر مسلمانی در هر نقطه‌ای از عالم می‌داند که امروز بزرگ‌ترین دشمن مسلمین اسرائیل است. 🔸ایشان با اشاره به این‌که سرزمین‌های فلسطین بیش از شصت سال است که به دست اسرائیل غاصب افتاده، بیان کرد:‌ رژیم صهیونیستی هر روز ظلم‌ها و جنایات خود علیه مردم مظلوم فلسطین را بیشتر می‌کند. ▪️استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این‌که امروز فریاد اغاثه‌ مظلومان فلسطین بلند شده است، بیان کرد: پاسخ این مظلومیت به این است که با آنها همدردی و همراهی کرده و به آنها کمک کنیم. 🔸آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که از شعارهای اصلی نظام مقابله با اسرائیل و محو این رژیم غاصب است، اظهار کرد: همدردی با ملت مظلوم فلسطین یکی از مصادیق اغاثه ملهوف و از بالاترین مصادیق معروف است. 🔹آیت‌الله فاضل لنکرانی در پایان بیان کرد: امیدواریم روزی را شاهد باشیم که دیگر اسرائیلی در کار نباشد. ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔹 دیدگاه های شهید آیت الله سید مصطفی خمینی درباره ولایت و حکومت اسلامی ✍️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔹 دیدگاه های شهید آیت الله سید مصطفی خمینی درباره ولایت و حکومت اسلامی ✍️ آیت الله محمد جواد فاضل
No. 647.pdf
4.41M
شماره 647 هفته نامه افق حوزه 🔹 دیدگاه های شهید آیت الله سید مصطفی خمینی درباره ولایت و حکومت اسلامی ✍️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ▪️مطالعه مطلب مربوطه در صفحه 9 هفته نامه افق حوزه) ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دروس حضرت آيت الله محمد جواد فاضل لنكرانی(دامت بركاته) از سه‌شنبه ۱۴۰۰/۲/۲۸ آغاز می‌‌گردد. مكان: مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خارج اصول: ادامه بحث‌‌های گذشته؛ ساعت ۹ خارج فقه: ادامه صلاة مسافر؛ «بحث قاطع دوم» ساعت ۱۰ «حضور طلاب به صورت محدود» پخش زنده از سایت معظم له http://fazellankarani.com/persian/page/live
💢انتخابات، راه ادای امانت به اهل آن در عصر غیبت است ✔️ استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، در نشست تخصصی فقه انتخابات🔻 🔸اینکه گفته شود حفظ نظام واجب است و انتخابات از لوازم و مقدمات حفظ نظام است و سپس مبتنی بر وجوب مقدمه واجب، به اثبات وجود انتخابات استدلال شود، گرچه امر درستی است، اما نتیجه آن وجوب عقلی و نه مولوی انتخابات است. در حالیکه ما برای اثبات اینکه شرکت در انتخابات وظیفه شرعی است نیازمند اثبات مولوی بودن آن هستیم. مولوی و وظیفه شرعی بودن این مهم نیز از طریق ادله که ذکر شد قابل اثبات است. 🔹مفاد آیه ۵۸ سوره نساء مبنی بر «لزوم واگذار کردن امانت به اهلش»، «حکومت» از بارزترین مصادیق امانت است؛ و اموری از قبیل تعیین حاکم، انتخاب رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر از مهمترین امور هر حکومتی قلمداد می‌شود. مردم باید آنها را به اهلش بسپارند و یکی از بهترین و مهمترین و شاید بتوان گفت تنها راه ادای امانت حکومتی و مناصب سیاسی و اجتماعی، خصوصاً در عصر غیبت، انتخابات است. 👈 گزارش نشست: https://b2n.ir/y06823 ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
⚫️ 📛 چرا دشمن در صد حذف آثار اهلبیت(علیهم السلام است؟ ☑️ آیت الله فاضل لنکرانی 👇 https://eitaa.com/j_fazel_lankarani/299
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
⚫️ #هشتم_شوال 📛 چرا دشمن در صد حذف آثار اهلبیت(علیهم السلام است؟ ☑️ آیت الله فاضل لنکرانی 👇 http
⚫️ 📛 چرا دشمن در صد حذف آثار اهلبیت(علیهم السلام است؟ ☑️ آیت الله فاضل لنکرانی سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع(علیهم السلام) را به پیشگاه امام زمان(عجل الله تعالي فرجه الشريف) تسلیت عرض می‌کنم و باید این روز مورد توجه شیعه و بلکه قاطبه مسلمین باشد. اگر کسی فکر کند در قضیه تخریب قبور ائمه بقیع(عليهم السلام) و این مراقد مطهر فقط تفکر جامد غیرصحیح وهابی دخالت داشت یک اشتباه بزرگ است. همان کسانی که وهابیّت را ایجاد کردند، تقریباً بعد از صد سال در زمان ما داعش را ایجاد کردند و همه شاهد تصریح داعش بودیم که دنبال تخریب حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) است و با صراحت می‌گفتند بعد از تصرف نجف و کربلا، دنبال از بین بردن اعتاب مقدسه هستند. اینها کاشف از این است که دشمن اصلی اسلام، حقیقت و حیات اسلام را در اهل‌بیت(ع) متجلّی می‌داند. لذا در زمان حیات اهل‌بیت(عليهم السلام) اقدام به شهادت رساندن آنها نموده و بعد از آن هم در صدد حذف آثار اهل‌بیت(عليهم السلام) برآمده‌اند. چرا دشمن به دنبال از بین بردن محرم و صفر است؟ چرا به دنبال ایجاد تحریفات در آن و حتّی نسبت به قضیه مهدویت است؟ به نظرم اگر انسان تأمل کند درمی‌یابد دشمن اصلی اسلام، یعنی یهود عنود، به خوبی حقیقت اسلام را در مکتب اهل‌بیت(ع) متجلی می‌داند و می‌گوید باید کاری کرد تا بشر از اینها دور باشد و آثارشان هم در بین بشر باید از بین برود. لذا وهابیت را ایجاد کردند و با فرمان آنها، وهابیت این خیانت وحشیانه را انجام داد. همانطور که در زمان ما بر همه روشن شد داعش در کجا تربیت پیدا کرد. عرض من این است که ما باید به این نکته توجه داشته باشیم. این از افتخارات ماست که زنده بودن اسلام به اهل‌بیت(ع) است و دشمن هم به این امر مهم آگاه است. إن شاء الله هر روز تأثیر و نفوذ اهل‌بیت(عليهم السلام) در دنیا بیشتر شود و مخصوصاً حوزه‌های علمیه شیعه، توجه بیشتری نسبت به ارائه و ترویج مکتب اهل‌بیت(عليهم السلام) در دنیا داشته باشند. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
📝 انتخابات، هم حق است و هم وظیفه شرعی 🔻 آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در نخستین نشست تخصصی «فقه انتخابات» تأکید کرد؛ 🔹 تعیین حاکم یا تعیین رئیس جمهور یا نمایندگان مجلس، یا شوراهای شهری یا محلی، خبرگان و تمام این‌ها از اموری است که قوام جامعه به آن است، جعل الله لکم فیها قیاماً، قوام جامعه به این است. پس این امر مشروعی است و بالاتر از مشروع یک امر لازمی است. 🔹 برای تعیین سرنوشت اگر جامعه بخواهد یک راه مطمئنی را اختیار کند راه انتخابات است، با انتخابات می‌تواند سرنوشت خودش را رقم بزند، یعنی ما وقتی به انتخابات از این دید نگاه کنیم که انتخابات تأثیر در سرنوشت اجتماعی دارد، علاوه بر این‌که در سرنوشت اشخاص هم دخالت دارد، خیلی عنوان بزرگی می‌شود. 🔹 این‌که گفته شود حفظ نظام واجب است و انتخابات از لوازم و مقدمات حفظ نظام است و سپس مبتنی بر وجوب مقدمع واجب، به اثبات وجود انتخابات استدلال شود، گرچه امر درستی است، اما نتیجه آن وجوب ارشادی و نه مولوی انتخابات است. در حالی که ما برای اثبات این‌که شرکت در انتخابات وظیفه شرعی است نیازمند اثبات مولوی بودن آن هستیم. ✅ متن کامل: http://meftaah.com/?p=23296 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
✅ نقش خواست و رای مردم در عصر غیبت 🔻 آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دومین نشست تخصصی «فقه انتخابات» مطرح کرد؛ 📝 از مذاق شریعت استفاده می‌شود که مردم یک جایگاه والایی در حکومت دینی و در نظام اسلامی دارند، هم حقّ انتخاب حاکم امری ارتکازی عقلایی است و هم شارع این را صحه گذاشته و بالاتر از آن اگر از تعبیر «لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ» لعلّ بشود استفاده کرد که اگر مردم در میدان نباشند قیام به قسط محال است و نمی‌شود، باید مردم حضور داشته باشند تا قیام به قسط شکل بگیرد. 📝 مردم و خواست آن‌ها ارتباطی به ولایت تکوینیه و تشریعیه معصومین(ع) ندارد. در مورد ولایت ظاهریه نیز در مقام ثبوت خواست و رأی مردم تأثیری ندارد، اما در مقام اثبات و فعلیت، اگر مردم نباشند و نخواهند امکان اعمال ولایت وجود ندارد. 📝 از نظر دینی ما می‌گوئیم مردم حق دارند انتخاب کنند، چون این حق پشتوانه‌اش یک حکم تکلیفی است باید یک افراد واجد شرایط را انتخاب کنند، یعنی نه عقل، نه دین، نمی‌گوید هر آنچه را که مردم انتخاب کردند قطعاً حق، صحیح و مشروع است، بلکه در صورتی مشروع و صحیح است که در چارچوب احکام و طبق ضوابط باشد. 📝 در نظام جمهوری اسلامی هر مسئولی اگر بخواهد روی هوا و هوس خودش اعمال قدرت کند، مجلس باشد یا رئیس جمهور باشد یا رئیس قوه قضائیه باشد، اینها از صلاحیت برای مسئولیت خارج می‌شوند و می‌گوییم صلاحیت ندارند. 📚 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23300 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ @meftaah_com ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani