eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
899 دنبال‌کننده
383 عکس
124 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پیام تسلیت وزیر کشور به آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی وزیر کشور، سردار احمد وحیدی، در پیام تسلیت خود خطاب به آیت الله فاضل لنکرانی آورده است: «خبر درگذشت والده گرامی تان موجب تأثر و تأسف گردید؛ از ایزدمنان خواستارم که با رحمت عظیم خود روح پاک آن مرحومه را در خلدبرین میهمان رستگاران کند. با ابراز همدردی و عرض تسلیت به جنابعالی و خانواده محترم، از خداوند متعال برای آن شادروان مغفرت و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم».
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پیامی، درگذشت همسر مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ «محمد فاضل لنکرانی» را تسلیت گفت. متن این پیام به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی دام عزه العالی سلام علیکم بما صبرتم؛ درگذشت بانوی علویه و والده مکرمه، مرحومه حاجیه خانم لاجوردی، متعلقه استاد بزرگوار ما مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی (رضوان الله علیه) موجب تأسف و تأثر گردید. آن فقیده سعیده، عمر خود را در کنار آن مرجع عالیقدر در خدمت به اسلام و انقلاب صرف کرد و فرزندان برومندی را نیز در دامان خود تربیت نمود. در این ایام که متعلق به مادر سادات است، از درگاه الهی رحمت واسعه و همنشینی با حضرت صدیقه طاهره(س) و علو درجات را برای والد معظم مسألت می‌نمایم. برای جنابعالی و همه وابستگان بیت مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (قدس سره) نیز صبر و سلوان آرزومندم. وإنا لله وإنا إلیه راجعون رضا رمضانی ۲۴ آذر ۱۴۰۰
تسلیت مدیر حوزه های علمیه به آیت الله فاضل لنکرانی آیت الله اعرافی در پیامی درگذشت والده آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را تسلیت گفت. متن پیام به این شرح است: انا لله و انا الیه راجعون جناب مستطاب آیت الله آقای حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی(دام عزه العالی) سلام علیکم بما صبرتم خبر فقدان بانوی صالحه سلاله السادات والده مکرمه تان موجب تاسف و تألم گردید. اینجانب ضمن ابراز همدردی، درگذشت آن بانوی پارسا را ، که در مسیر اسلام و انقلاب اسلامی و در کنار مرجع عالیقدر رنج ها تحمل نمود ، به جنابعالی و بیت مکرم مرجع فقید حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(قدس سره) و اخوان معزز تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن فقیده سعیده و مرجع فقید، علو درجات و روح و رضوان ربوبی و حشر با اولیای الهی و برای بازماندگان، صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم. علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه
پیام تسلیت رئیس جامعه مدرسین در پی درگذشت والده آیت‌الله‌ محمد جواد فاضل‌ لنکرانی‌ : بسم‌الله الرحمن الرحیم (انا لله و انا الیه راجعون) حضرت آیت‌الله‌ آقای‌ حاج‌ شیخ‌ جواد فاضل‌ لنکرانی‌ (دامت برکاته) عضو محترم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سلام علیکم درگذشت‌ والده ماجده حضرتعالی بانوی‌ مکرمه‌، متعلقه‌ی‌ مرحوم‌ آیت‌الله‌العظمی‌ حاج شیخ محمد فاضل لنکرانی‌ (اعلی‌ الله‌ مقامه‌) را به‌ جنابعالی‌، دیگر فرزندان و بازماندگان محترم آن بیت شریف تسلیت‌ عرض‌ می‌کنم‌، خداوندجل وعلا ایشان را با صدیقه طاهره (سلام الله علیها) محشور بفرماید ان شاءالله. از خداوند متعال‌ رحمت‌ واسعه‌ و مغفرت‌ الهی‌ را برای‌ آن فقیده سعیده و صبر و تسلّا و اجر الهی برای جنابعالی مسالت دارم. سید هاشم حسینی بوشهری رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
پيام تسليت استاندار قم به مناسبت درگذشت همسر مكرمه مرجع فقيد جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني(ره) استاندار قم در پيامي، درگذشت حاجيه خانم لاجوردي همسر مكرمه مرجع فقيد جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني(ره) را تسليت گفت. به گزارش روابط عمومي استانداري قم متن پيام تسليت سيد محمد تقي شاهچراغي استاندار قم بدين شرح است: «انالله و اناالیه راجعون» در آستانه ايام شهادت جانسوز ام ابيها حضرت فاطمه زهرا(سلام الله عليها)، خبر درگذشت حاجيه خانم لاجوردي همسر مكرمه مرجع فقيد جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني(ره) موجب تأسف و تأثر گرديد. اينجانب اين ضايعه را به بيوت ارجمند داغديده و فرزندان گرامي اين مادر مكرمه به ويژه عالم جليل القدر آيت الله حاج شيخ محمد جواد فاضل لنكراني(زيد عزه)تسليت عرض نموده و از محضر خداوند سبحان ، علو درجات و رحمت واسعه الهي براي آن بانوي متقي و صبر و تندرستي براي بازماندگان معزز مسألت دارم. سيد محمد تقي شاهچراغي
✅ اگر هوش مصنوعی به معنای کلان خودش به میدان بیاید می‌تواند اجتماعی بودن دین را تثبیت کند 💢 آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه استان مرکزی: 🔹 ارتباط حوزه و دانشگاه به این است که بدانیم چه فهم عمیقی از دین داریم، آیا شبهات دانشگاهیان نسبت به دین کمتر یا بیشتر شده است. 🔹 دینداری در دانشگاه هنوز در حد مطلوب نظام نیست هرچند دانشجویان دیندار و مذهبی داریم، اما بنظر می‌رسد فهم دین به آن نحو مطلوب نیست. 🔹 باید حوزه و دانشگاه به صورت مسئله محور هر دو نقش خود را ایفاء کنند، امیدواریم با همت اساتید دانشگاه و روحانیونی که در دانشگاه حضور دارند این جریان محقق شود. 🔹 امروز هوش مصنوعی در همۀ ابعاد علم وارد شده است و حوزه علمیه باید نسبت به هوش مصنوعی توجه داشته باشد. هوش مصنوعی ابزاری است که اگر به دست اهلش بیفتد می‌تواند نتایج خوب و مفیدی برای بشریت به ارمغان بیاورد. 🔹 اگر هوش مصنوعی به معنای کلان خودش به میدان بیاید می‌تواند اجتماعی بودن دین را تثبیت کند .هوش مصنوعی می‌تواند تحولی در اجتهاد به وجود بیاورد. 📚 متن کامل: http://meftahandishe.com/?p=25884 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🔻حضرت فاطمه(س) برای اساس اسلام و ولایت قیام می‌کرد ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی : حضرت فاطمه یک زن معمولی نبود، این برخوردها، این اهانت‌ها و مصیبت‌ها، این جنایت‌ها بر این بی‌بی وارد شد. نه فقط مجرد اینکه قول او را قبول نکردند و او را از ارث محروم کردند حق او را ضایع کردند، اینها در مقابل آن جنایت‌هایی که وارد کردند ناچیز بود، فاطمه را بشناسیم، فاطمه چه زنی بود؟ یعنی واقعاً بعد از ارتحال پیامبر در همین مدت کوتاه ۷۵یا ۹۰ روز، این بی‌بی برای ولایت امیرالمؤمنین و برای اصل اسلام چه کرد؟ ، ممکن است یک آدم نادانی در ذهنش بیاید چون امیرالمؤمنین شوهرش بود دنبال این بود که حقّ او از بین نرود، فاطمه برای اساس اسلام و ولایت قیام می‌کرد، این عبارت‌هایی که وجود دارد فقط نباید به خطبه‌ی فدکیه مراجعه کنیم از همان روزی که پیامبر به رحمت خدا رفت یا شهید شد، فرمایشات این بی‌بی در خطبه‌ها، حرف‌ها، صحبت‌های با زنان مهاجر و انصار، را کنار هم بگذارید آدم می‌بیند یک محور هم دارد و آن این بود که فاطمه فریاد می‌زد انحرافی در بشر به وجود آمد که تا قیامت بشر دراین انحراف باقی بماند، برای این می‌سوخت. می‌فرمود نجات بشردر این است از پیامبر تبعیت کنید و ولایت علی بن ابیطالب را بپذیرید ،اینها مطالبی است که خودتان می‌توانید با مراجعه به کلمات آن حضرت ببینید. تأکید حضرت بر همین مطلب بود که چرا انحراف در اسلام ایجاد کردید،‌ نه بر فدک تأکید داشت، گرچه برای اینکه حقّ مسلمش را گرفتند از او غصب کردند باید فریاد بزند، عقلاً و شرعاً باید حضرت بیان می‌کردو فریاد می‌زد. گرچه راجع به امیرالمؤمنین حقّ او و ولایت او را ضایع کردند. در زمان مانباید طلبه‌ای پیدا شود تشکیک در این مسائل کند، بحمدالله بعد از این احیای فاطمیه‌ای که از زمان مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه در سال ۷۲ عده‌ای از ائمه جماعات را جمع کردند فرمودند باید راجع به فاطمیه کار کنیم، دشمن می‌خواهد فاطمیه را از ما بگیرد. یک مجله‌ای در یکی از نقاط ایران چاپ شده بود، تیترش این بود «فاطمه زهرا از ولادت تا افسانه شهادت» پدر ما وقتی این مجله دستش بود دیدم بدنش شروع به لرزیدن کرد و اشک ریختن، فرمودند عجب! شد افسانه‌ی شهادت؟ فرمودند می‌خواهند شروع کنند این حقایق را یکی پس از دیگری تردید ایجاد کنند و ما هر طلبه‌ای هر شیعه‌ای هر مسلمانی وظیفه داریم ، به عنوان یک وظیفه شرعی است نه به عنوان یک تکریم استحبابی! فرمودنداحیای فاطمیه وظیفه است. درهمان سال روسای هیئات مذهبی و منبری‌هارا دعوت کردند، پیام‌ها دادند، مراجع بزرگ دیگر مرحوم آیت الله العظمی تبریزی رضوان الله تعالی علیه و مرجع بزرگوار حضرت آیت الله العظمی وحید، برای فاطمیه فریاد زدند و عجیب این بود که اینها مقارن هم شد و بدون اینکه از قبل با هم صحبتی کنند و توافقی کنند از آن زمان مردم درخصوص عزاداری فاطمیه به صحنه آمدند. ✅ پرچم این انقلاب احیای فاطمه زهرا (س) و احیای امیرالمؤمنین و احیای ولایت است ما هم باید خودمان نسبت به حضرت زهرا بیشتر توجه کنیم، چه سرمایه‌ای بالاتر از این برای قیامت ماست؟ من نمی‌گویم فقط مسئله مصیبت خوانی، دسته های عزاداری،اینها همه باید باشد، بنشینیم خودمان زهرا را بشناسیم، از خود حضرت استمداد کنیم در مباحث علمی‌مان متوسل به او بشویم این بی‌بی یک سرمایه‌ای است که نه در قبل از او و نه بعد از او نظیر ندارد، او سیدة نساء الاولین و الآخرین است، به راحتی از کنار این قضیه نگذریم. ما بافاطمه می‌خواهیم اسلام، شیعه و انقلاب را نگه داریم. انقلاب ما یک پرتویی از عظمت آن حضرت است ، همه انقلاب ما گوشه‌ای از ادای حق آن حضرت است ، ما با این انقلاب، امیرالمؤمنین و اولاد او را در دنیا محور قرار دادیم، انقلاب ما پرچمش ولایت است، با انقلاب، فاطمه و امیرالمؤمنین در دنیا اوج گرفت، یک عده از اینهایی که با انقلاب مخالفند گاهی اوقات می‌گویند بله این انقلاب مثلاً ولایت را چه کرد، اشتباه می‌کنند! ممکن است یک کسی یک مسئولی یک دولتی خطایی و خیانتی کند ولی آنها به خودشان خیانت می‌کنند این انقلاب به برکت آن روح پاک و قدسی امام رضوان الله تعالی علیه و این خون‌های شهیدان پابرجاست و خون شهید قاسم سلیمانی دو مرتبه انقلاب را در کشور از نو زنده شد. پرچم این انقلاب احیای فاطمه زهرا و احیای امیرالمؤمنین و احیای ولایت است، ما زیر این پرچم داریم سینه می‌زنیم و همه عشق‌مان همین است، لذا هر چه فاطمه زهرا را و حرفهایی که فاطمه زده در قضایای مختلف که یکی خطبه فدکیه است اینها را هر چه تبیین کنیم خدمت به اسلام و اهل‌بیت و انقلاب کردیم ان شاء الله. ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ نظام یعنی ضوابط و قواعدی که انسان بتواند به وسیله آن در مسیر صحیح حرکت کند. بنظر می‌رسد چنین نظامی در سیاست اسلامی موجود است. از ادله‌ای تقویت کننده این نظر آیات قرآن کریم است که می‌فرماید: «...وَ لَنْ يَجْعَلَ اللهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً» «إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا» »فَاللهُ هُوَ الْوَلِيُّ» ⬅️ نظام سیاسی یعنی اینکه بشر باید تحت ولایت خداوند قرار بگیرد و از اوامر او اطاعت نماید؛ از این رو در عصر حاضر ریشه بسیاری از شبهات مسائل زنان این است که افراد در مبانی کلامی ضعف دارند. آنها باید پاسخ این سوال را برای خود روشن کنند که آن خداوند را به عنوان ولی پذیرفته‌اند یا خیر؟ اگر او ولیّ است؛ بنابراین حق تشریع نیز منحصر به او می‌باشد و آنها حق ندارند خود را در مقام تشریع قرار بدهند. ⬅️ اگر مقصود از نظام، مجموعه‌ای است که در هر زمان و مکان، بشود عرضه کرد؛ ما چنین نظامی را داریم. زمانی را پیدا نمی‌کنیم که بگويیم مصلحت این است که از تحت ولایت خداوند خارج شویم و تحت ولایت شیطان قرار بگیریم. ⬅️ برخی از مقولات به گونه‌ای هستند که حتی قاعده لا حرج نیز در آن جریان پیدا نمی‌کند. اگر گفته شود چون الآن تحت ولایت خدا بودن یا پیامبر یا امام معصوم یا ولی فقیه بودن، برای ما حرجی شده است، پس تحت ولایت شیطان قرار بگیریم، سخنی گزاف است. به هیچ وجه قاعده لا حرج چنین مواردی را شامل نمی‌شود؛ زیرا این امور از اصول و ارکانی می‌باشند که در هیچ زمانی قابل تغییر نیستند. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/w29166
🔻تربیت امثال شهید لندی؛ ✔️آیت الله فاضل لنکرانی در ديدار با بستگان بسم الله الرحمن الرحیم یکی از علائم حقانیت انقلاب ما اين است که در سايه دين افرادی را تربیت کرده که در وجودشان ايثار موج می‌زند. جواناني که در قله ایثار و فداکاری قرار دارند. من وقتی جريان فداکاري اين شهيد عزيز را شنیدم پيش خود فکر می‌کردم چنین ایثاری به مراتب از حضور در میدان جنگ مشکل‌تر است، در میدان جنگ بالأخره انسان مجهز به اسلحه است، حمله می‌کند تا دشمن را از بين ببرد، ممکن است شهید هم بشود. اما اینجا در آتش انداختن خود براي نجات جان يک انسان است. حتماً این شهید 80، 90 درصد هم احتمال می‌داد که کار خودش تمام بشود! به نظرم مرتبه اين فداکاري از آن کسی که در جبهه شهید می‌شود به مراتب بالاتر است. اين مطلب در روايات ما که هیچ قطره‌ای بالاتر از قطره‌ی خون شهید نیست مسلم در این مورد هم صدق مي‌کند. انگیزه شهید در جبهه جهاد فی سبیل الله است، دفاع از دین خدا و کشور و ناموس یک ملت است، آن انگیزه در اين مورد قوی‌تر است. بايد ديد چه چیزی باعث می‌شود که یک انسان آن هم يک نوجوان، چنين کاري را انجام بدهد؟ اولاً چنین کسی حتماً باید معاد را باور داشته باشد یعنی معتقد باشد اگر از بین رفتم در عالم دیگر حیات اصلی من شروع می‌شود، کسی که اعتقادش به معاد ضعیف باشد قطعاً چنین کاری را نمی‌کند، اینها افرادی هستند که واقعاً به قیامت و عالم برزخ، به حیات در بهشت و جهنم برزخی یقین داشته و علم دارند که این کارشان معامله با خداست. يک مصداق بارز «ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بأن لهم الجنة» همین است که انسان جان خودش را برای نجات دیگری به خطر اندازد و فدا کند. در هر حال بايد به شما و خانواده اين شهيد سعيد تبريک گفت که اين افتخار نصيبش شده که ایشان چهاردهمین شهید خانواده است. امثال اين عزيزان نظير شهيد حججي باید برای نسل امروز ما الگو باشند، همان طور که سردار حاج قاسم سلیمانی که نزدیک سالگرد شهادت ایشان هستیم برای همه ما الگو هستند. شما هم افتخار کنید که شهيدان‌تان الگو هستند بالخصوص این شهید که الگوی ویژه‌ای براي همه خواهد بود. جوانان و مردم ما باید از وي براي تحکيم اعتقادات خود درس بگيرند. وقتي اعتقادات دینی انسان محکم باشد هیچ ابایی ندارد که خودش را در آتش بیندازد، همان‌گونه که اعتقاد حضرت ابراهیم آن‌چنان محکم بود با آنکه حضرت را به آتش هم انداختند دست از وظیفه خود برنداشت. ما بايد نسبت به انقلاب توجّه خود را بیشتر کنیم، این انقلاب باید استمرار پیدا کند و ان شاء الله به برکت خون همین شهدا استمرار پیدا خواهد کرد، هرچند دشمنان ما برای مقابله با آن تلاش کنند ما چه بخواهیم و چه خدای ناکرده نخواهیم این انقلاب که بر پایه خون پاک جوانانمان استوار گرديده، استمرار خواهد يافت. آن خداوندي که در قیامت از خون به ناحق ريخته شده يک طفل سؤال مي‌کند «بأی ذنبٍ قتلت» قطعاً نمی‌گذارد خون این خون عزيزان پایمال شود منتهي بستگی دارد که ما چه مقدار خود را به حقیقت اینها نزدیک کنیم؟! اميدوارم مسئله شهادت و شهادت‌طلبي، ایثار و ایثارگری، فداکاری برای دین خدا و حفظ انقلاب روز به روز در نسل ما و جامعه ما بیشتر بشود ان شاء الله. ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
✅ «فقه نظام؛ ماهیت، ارکان و مختصات از دیدگاه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ✔️ عباسعلی مشکانی سبزواری 🔹 چکیده: در یک صورت بندی، دو رویکرد پیرامون فقه نظام وجود دارد: رویکرد تحصیلی و رویکرد حصولی. رویکرد تحصیلی معتقد است مقوله نظام به صورت امری علیحده و طبق یک برنامه ریزی فقاهی، باید از فقه استخراج و استنباط شود. در مقابل رویکرد حصولی، معتقد است «نظام» برایند طبیعی استنباط احکام است و اگر فقیه در مقام فقاهت، رویکرد حکومتی به فقه داشته باشد، نتیجه استنباط های او در حوزه های مختلف منتج به نظام آن حوزه می شود. از جمله قائلان به رویکرد حصولی در فقه نظام، استاد فاضل لنکرانی هستند. ایشان بر این باور است که اولاً: «نظام» برآیند طبیعی استنباط های فقیه در حوزه های مختلف است و لازمه وصول به نظام از طریق استنباط، نصب العین قرار دادن «رویکرد حکومتی به فقه» است؛ ثانیاً: در پروژه نظام سازی، فقه، بخشی از اجزای نظام های اجتماعی را تامین می کند (بخش حُکمی و تجویزی) و بخش های دیگر باید از طریق دانش های دیگر تامین شود (بخش توصیفی [تئوری ها، راهکارها و ابزارها]). ایشان ناظر به بخش اخیر مربوط به نظام سازی، معتقد به پیوند، پیوستگی و ارتباط دوسویه فقه با علوم انسانی، علوم طبیعی و هم چنین عرصه تکنولوژی و ابزار است. در نهایت نیز از نگاه ایشان، «فقه نظام» نه یک رویکرد در فقه، که «نتیجه و غایت فقه» است و رویکردی که در پرتو آن، فقه نظام قابل وصول است، فقه حکومتی (رویکرد حکومتی به فقه) است. در مورد نسبت فقه حکومتی و فقه اجتماعی نیز بر این باور است که «فقه اجتماعی» در مقابل «فقه فردی» قرار دارد و به مثابه بخشی از فقه بوده و نسبت آن با فقه حکومتی، «عام و خاص مطلق» است. 🔹 واژگان کلیدی: نظام، فقه نظام، رویکرد حصولی، رویکرد تحصیلی، فقه حکومتی، فقه اجتماعی، استاد فاضل لنکرانی 🌐 لینک دانلود مقاله: http://ensani.ir/fa/article/474049/ ✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani