eitaa logo
💫♥️ دریای احادیث اهل بیت
865 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.7هزار ویدیو
2 فایل
📜 از بهترین کانال های اعتقادات دین شیعه درایتا《محتوا》 ♥️ برمبنای #ثقلین 💜 با نیت 💛 آمادگی برای ظهور امام زمان عج #کپی با لینک جایز می باشد 💕💕دین را از اهل بیت و قرآن 👈ثقلین بیاموزیم تا منحرف نشویم خادم کانال @mahdi_130
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳✨سماعه بن مهران گوید: از امام صادق علیه السلام درباره این فرمایش خداوند {فَلۡیَعۡمَلۡ عَمَلࣰا صَـٰلِحࣰا وَلَا یُشۡرِكۡ بِعِبَادَةِ رَبِّهِۦۤ أَحَدَۢا } (پس هركه به لقاى پروردگارش اميد دارد، بايد عمل صالح انجام دهد، و هيچ‌كس را در عبادت پروردگارش شريك نكند) ( آیه ۱۱۰ سوره کهف ) سؤال کردم، حضرت فرمود: منظور از ﴿فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً﴾، معرفت و شناخت ائمه علیهم السلام می‌باشد، و منظور از ﴿وَلا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً﴾، تسلیم در برابر ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام می‌باشد، که کسی را در خلافت شریک قرار ندهد، خواه آن کس اهلیت خلافت را داشته باشد و یا نداشته باشد. 📖تفسير عياشی، ج‏۲، ص۳۵۳، ح۹۷ 📖البرهان في تفسير القرآن، ج‏۳، ص۶۹۱ 📖بحار الأنوار، ج‏۳۶، ص۱۰۶، ح۵۴ 💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج ▂▃▅▇█▓▒░ 💫♥️جامع احادیث اهل بیت @DinAssLamm 〽️☘
🌺🌿امیرالمومنین عليه السلام فرمودند: لَوْ لَمْ تـَتـَخـاذَلُوا عـَنْ نـَصـْرِ الْحـَقِّ، وَ لَمْ تـَهِنـُوا عَنْ تَوْهينِ الْباطِلِ لَمْ يَطْمَعْ فيكُمْ مَنْ لَيْسَ مِثْلَكُمْ، وَ لَمْ يَقْوَ مَنْ قَوِىَ عَلَيْكُمْ. اگـر دسـت از يـارى حـق بـرنـمـى داشـتـيـد و بـراى خـوارى و زبـون سـاخـتـن بـاطـل سـسـتـى نـمـى كـرديـد، آن كـه بـه پـايـه شما نيست ديده طمع به شما نمى دوخت و هيچ نيرومندى بر شما سلطه پيدا نمى كرد. 📖نهج البلاغه، خ ۱۶۵، ص۵۴۲ 💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج ▂▃▅▇█▓▒░ 💫♥️جامع احادیث اهل بیت @DinAssLamm 〽️☘
💎✨دعا روح عبادت 🌸🍃 قال امیرالمؤمنین في وصيته إلي ابنه الحسن :فَأَلْحِحْ عَلَیْهِ فی الْمَسْأَلَةِ یَفْتَحْ لَکَ أَبْوَابَ الرَّحْمَةِ لَا یُقَنِّطُکَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَلَیْکَ الْإِجَابَةُ فَإِنَّ الْعَطِیَّةَ عَلَی قَدْرِ الْمَسْأَلَةِ و رُبَّمَا أُخِّرَتْ عَنْکَ الْإِجَابَةُ لِیَکُونَ أَطْوَلَ لِلْمَسْأَلَةِ و أَجْزَلَ لِلْعَطِیَّةِ رُبَّمَا سَأَلْتَ الشَّیْءَ فَلَمْ تُؤْتَاهُ و أُوتِیتَ خَیْراً مِنْهُ عَاجِلًا أَوْ آجِلًا أَوْ صِرْتَ إِلَی مَا هُوَ خَیْرٌ لَکَ فَلَرُبَّ أَمْرٍ قَدْ طَلَبْتَهُ و فِیهِ هَلَاکُ دِینِکَ وَ دُنْیَاکَ لَوْ أُوتِیتَهُ ⭐️🍃 امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در وصیت خود به امام مجتبی صلوات اللَّه علیه فرمود : در دعا و درخواست به درگاه الهی إلحاح و پافشاری کن تا دربهای رحمت را برای تو باز کند. اگر اجابت تو به تأخیر افتاد تو را مأیوس نکند، زیرا عطیه و بخشش به اندازه درخواست است و گاهی اجابت تو به تأخیر انداخته می شود تا درخواست طولانی تر (و در نتیجه) بخشش و عطیه بزرگتر باشد! چه بسا چیزی درخواست می کنی ولی به تو داده نمی شود و بهتر از آن در کوتاه مدت یا بلند مدت به تو داده می شود یا سراغ چیزی که برایت بهتر باشد می روی، زیرا چه بسا أمري هست که تو آن را طلب کرده ای، در حالیکه اگر به تو داده شود هلاکت دین و دنیای تو در آن می باشد! 📚 بحار ج93 ص301 💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج ▂▃▅▇█▓▒░ 💫♥️جامع احادیث اهل بیت @DinAssLamm 〽️☘
💎✨دعا روح عبادت 🕋✨عن أبي عبدالله في حديث قال: مَنْ قَامَ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ فَذَكَرَ اللهَ تَنَاثَرَتْ عَنْهُ خَطَايَاهُ فَإِنْ قَامَ مِنْ آخِرِ اللَّيْلِ فَتَطَهَّرَ و صَلَّى رَكْعَتَيْنِ و حَمِدَ اللهَ و أَثْنَى عَلَيْهِ و صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ لَمْ يَسْأَلِ اللهَ شَيْئاً إِلَّا أَعْطَاهُ إِمَّا أَنْ يُعْطِيَهُ الَّذِي يَسْأَلُهُ بِعَيْنِهِ و إِمَّا أَنْ يَدَّخِرَ لَهُ ما هُوَ خَيْرٌ لَهُ مِنْهُ 💜❗️ امام صادق صلوات الله علیه فرمود : کسی که در آخر شب قیام کند و ذکر الهی کند گناهانش از او فرو می ریزد. و اگر در آخر شب برخاست و وضو گرفت و دو رکعت نماز خواند و حمد الهی نمود و بر او ثنا گفت و بر پیامبر صلی الله علیه و آله صلوات فرستاد، هیچ چیزی از الله درخواست نمی کند مگر اینکه به او عطا می کند : یا خود همان چیزی که درخواست کرده است را به او عطا می کند و یا آنچه برایش از آن بهتر است را برای او ذخیره می کند! 📚كافي ج۳ص۴۶۸ 💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج ▂▃▅▇█▓▒░ 💫♥️جامع احادیث اهل بیت @DinAssLamm 〽️☘
💎✨دعا روح عبادت 🌺🌿إسحاق بن عمار عن أَبِي عبداللَّه قال: إنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَدْعُو اللهَ عَزَّوَجَلَّ في حَاجَتِهِ فَيَقُولُ اللهُ عَزَّوَجَلَّ أَخِّرُوا إِجَابَتَهُ شَوْقاً إِلَى صَوْتِهِ و دُعَائِهِ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ الْقِيَامَةِ قَالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ عَبْدِي دَعَوْتَنِي فَأَخَّرْتُ إِجَابَتَكَ و ثَوَابُكَ كَذَا و كَذَا و دَعَوْتَنِي في كَذَا و كَذَا فَأخَّرْتُ إِجَابَتَكَ و ثَوَابُكَ كَذَا و كَذَا قال فَيَتَمَنَّى الْمُؤْمِنُ أنَّهُ لَمْ يُسْتَجَبْ لَهُ دَعْوَةٌ فِي الدُّنْيَا مِمَّا يَرَى مِنْ حُسْنِ الثَّوَاب ⭕️🌱 امام صادق صلوات الله علیه فرمود : همانا مؤمن برای حاجتی اللهِ عَزَّوَجَلَّ را می خواند و اللهِ عَزَّوَجَلَّ به خاطر اشتیاق به صدا و دعای او می فرماید اجابت او را به تأخیر بیندازید و وقتی روز قیامت شد، اللهِ عَزَّوَجَلَّ می فرماید : ای بنده من! مرا خواندی و اجابت تو را به تأخیر انداختم و ثواب تو چنین و چنان است و در مورد فلان چیز دعا کردی و من اجابت تو را به تاخیر انداختم و ثواب تو چنین و چنان است! امام فرمود : پس مؤمن به خاطر ثواب نیکویی که می بیند آرزو می کند که ای کاش در دنیا دعایی برای او مستجاب نشده بود. 📚كافي ج۲ص۴۹۰ 💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج ▂▃▅▇█▓▒░ 💫♥️جامع احادیث اهل بیت @DinAssLamm 〽️☘
💎✨پرسش ⁉️آیا مراسم عزادارى از دوران صفویه رواج یافت؟ 🔰پاسخ: 💠عزادارى بر امام‏ حسین علیه السلام از زمان شهادت او بوده است؛ ولى تا زمان آل‏بویه (در سال 352 ق) این عزادارى مخفى بود. قبل از قرن چهارم، عزادارى براى امام حسین علیه السلام، علنى نبود و نهانى در خانه‏ ها انجام مى‏گرفت؛ اما در نیمه دوم قرن چهارم، سوگوارى در روز عاشورا آشکار و در کوچه و بازار انجام مى‏ یافت. 🔴عموم مورخان اسلامى، مخصوصاً مورخانى که وقایع را به ترتیب سنواتى نوشته ‏اند؛ از قبیل ابن‌جوزى در کتاب منتظم و ابن‏اثیر در کتاب الکامل و ابن‏ کثیر در کتاب البدایة و النهایه و یافعى در مرآت الجنان و ذهبى و دیگران - در ضمن ذکر وقایع سال 352 و سال‏هاى بعد از آن، کیفیت عزادارى شیعه را در روز عاشورا نوشته‏ اند. 🔵از جمله ابن جوزى گفته است: در سال 352 معزّالدوله دیلمى، دستور داد مردم در روز عاشورا جمع شوند و اظهار حزن کنند. در این روز بازارها بسته شد، خرید و فروش موقوف گردید، قصابان گوسفند ذبح نکردند، هریسه ‏پزها، هریسه (حلیم) نپختند، مردم آب ننوشیدند، در بازارها خیمه به پا کردند و به رسم عزادارى بر آنها پلاس آویختند، زنان به سر و روى خود می زدند و بر حسین علیه السلام ندبه می ‏کردند.(1) 🔶به قول همدانى: در این روز، زنان، موى پریشان در حالى که (به رسم عزادارى ) صورت‏هاى خود را سیاه کردند، در کوچه‏ ها به راه افتادند و براى عزاى امام حسین علیه السلام سیلى به صورت خود مى‏زدند.(2) 🔴شافعى می گوید: این نخستین روزى بود که براى شهیدان کربلا به طور علنى و چنین گسترده سوگوارى مى‏شد.(3) 🔵ابن کثیر در ضمن وقایع سال 352 گفته است: که اهل تسنن قدرت منع شیعه را از این اعمال نداشتند؛ زیرا شماره شیعیان بسیار و نیروى حکومت نیز با ایشان بود. 🔴از سال 352 تا اواسط قرن پنجم، که آل‏ بویه از میان رفتند در بیشتر سال‏ها مراسم عاشورا به ترتیب مزبور، کم و بیش انجام مى‏گرفت و اگر عاشورا با عید نوروز یا مهرگان مصادف مى‏گردید، انجام مراسم عید را به تأخیر مى‏انداختند.(4) 🔶در همین سال‏ها که فاطمیّان تازه مصر را به تصرف آورده و شهر قاهره را بنا نهاده بودند، مراسم عاشورا در مصر انجام مى‏شد. بنا به نوشته مقریزى: در روز عاشوراى 363، جمعى از شیعیان مطابق معمول خود (از این جمله معلوم مى‏شد که مراسم مزبور در سال‏هاى قبل نیز معمول بوده است)، به مشهد کلثوم، و نفیسه (از فرزندان امام حسن علیه السلام ) رفتند و در آن دو مکان، شروع به نوحه‏گرى و گریه بر امام حسین علیه السلام کردند. مراسم عاشورا در زمان فاطمیان هر سال برپا مى‏شد: بازارها را مى‏بستند و مردم دسته جمعى در حالى که با هم ابیاتى در مصیبت کربلا مى‏خواندند و نوحه‏ گرى مى‏کردند؛ به مسجد جامع قاهره مى‏رفتند.(5) 🔷بعد از آن به دلیل در انزوا قرار گرفتن تشیع، مراسم عزادارى خیلى علنى نبود، هر چند وضعیت بهتر از قبل زمان آل‏بویه بود. آن چه از بعضى منابع به دست مى‏آید - خصوصاً کتاب روضة الشهداء کاشفى - قبل از زمان صفویه نیز مجالس سوگوارى براى ابی عبدالله علیه السلام برپا مى‏شد. (6) ⬅️پس از صفویه به دلیل ترویج تشیع، عزادارى شکل عام و علنى ‏ترى به خود گرفت. 1- المنتظم فى تاریخ الملوک و الامم، ج 7، ص 15. 2- تکملة تاریخ الطبى، ص 183. 3- مرآت الجنان، ج 3، ص 247. 4- النجوم الزاهرة فى ملوک مصر و قاهرة، ج 4،ص 218. 5- الخطط، مقریزى، 2/289. و نیز ر.ک: النجوم الزاهرة، ج 4؛ ص 126، (بخش وقایع سال 366)؛ اتعاظ الحنفاء، مقریزى، ج 2،ص 67 به نقل از: سیاهپوشى در سوگ ائمه نور، صص 161-162. 6- مقالات تاریخى، رسول جعفریان، ج اوّل، صفحات 183 - 185، 201-206 💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج ▂▃▅▇█▓▒░ 💫♥️جامع احادیث اهل بیت @DinAssLamm 〽️☘
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️🍂🍂 [إکمال الدین] ابْنُ الْوَلِیدِ عَنِ الصَّفَّارِ عَنِ ابْنِ عِیسَی عَنِ الْأَهْوَازِیِّ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَی عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عُمَرَ عَنْ سُلَیْمِ بْنِ قَیْسٍ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ طَهَّرَنَا وَ عَصَمَنَا جَعَلَنَا شُهَدَاءَ عَلَی خَلْقِهِ وَ حُجَّتَهُ فِی أَرْضِهِ وَ جَعَلَنَا مَعَ الْقُرْآنِ وَ جَعَلَ الْقُرْآنَ مَعَنَا لَا نُفَارِقُهُ وَ لَا یُفَارِقُنَا . 🌷☘ سلیم بن قیس از امیرالمؤمنین علیه السّلام نقل می‌کند که آن حضرت فرمودند: خداوند ما را پاک قرار داد و معصوم نمود و ما را گواه بر مردم قرار داد و حجت در زمین؛ ما را با قرآن و قرآن را با ما قرار داد، نه ما از او جدا می‌شویم و نه او از ما جدا می‌شود. 📖کمال الدین،ص ۱۳۹ 📖بحارالانوار، ج۲۶،ص۲۵۰،ح۲۱ 💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج ▂▃▅▇█▓▒░ 💫♥️جامع احادیث اهل بیت @DinAssLamm 〽️☘
🌸🍃 امیر المومنین علیه السلام در بخشی از حدیث شریف غمامه فرمودند: «من وجه خدا، چشم خدا، زبان گویاى خدا در میان آفریدگانش هستم، من ولى خدا، نور خدا، باب خدا، گنجینه خدا و قدرت و مقدره خدا هستم، منم بهشت و منم دوزخ و منم سد ذو القرنین، من آن‌ها را ساخته و قرار دادم.» 📖المجموع الرائق فی ازهار الحدائق ،ج۲ ، ص۳۲۸ 💞🤲اللهم عجل لولیک الفرج ▂▃▅▇█▓▒░ 💫♥️جامع احادیث اهل بیت @DinAssLamm 〽️☘