🕋🕋🕋 احترام و نیکی به سادات
🌻 نیکی به سادات که نوادگان پیامبر (صلی الله علیه آله) هستند احترام به آن حضرت (صلی الله علیه آله) و امام حی و حاضر و امیر عالم هستی که پادشاه جهان و بزرگ همه سادات هست شمرده می شود، چنانچه آن گرامی (صلی الله علیه آله) فرمودند: احترام به انسان از راه رعایت شئون فرزندان او حفظ می شود. (1)
♦️خدا در قرآن فرمودند: «بگو من بر ابلاغ رسالتم که شما را به چنین جایگاهی می رساند، هیچ مزدی جز دوستی با خویشانم از شما نمی خواهم.» (2)
♦️به گفته ابن عباس، هنگامی که این آیه نازل شد از پیامبر (صلی الله علیه آله) پرسیدند: ای رسول خدا! آنان که خدا به مودتشان فرمان داده چه کسانی اند؟ فرمود: علی ( علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) و فرزندان آن دو.(3)
♦️امام رضا( علیه السلام) نیز فرمودند: نگریستن به فرزندان ما عبادت است، راوی پرسید: نگاه به امامانی که از نسل شمایند یا نگاه به نسل پیامبر(صلی الله علیه آله) ؟ آن حضرت ( علیه السلام) فرمودند: بلکه نگاه به همه فرزندان پیامبر (صلی الله علیه آله) عبادت است تا وقتی که از روش او جدا نشده و خود را به گناهان نیالوده باشند.
🔵 پاداش نیکی به سادات:
رسول خدا (صلی الله علیه آله) فرمودند: در قیامت برای چهار گروه شفاعت می کنم:
1.اکرام کننده به ذریه ام پس از من
،2. برآورنده نیازهایشان
3.آنکه برای اصلاح امورشان به هنگام اضطرار آنان بکوشد
4. کسی که آنان را با دل و زبانش دوست بدارد(4)
⚘ همچنین فرمودند: عیادت از بنی هاشم فریضه و زیارت آنان، سنت است.(5)
♦️امام رضا( علیه السلام) نیز فرمودند: نگریستن به فرزندان ما عبادت است، راوی پرسید: نگاه به امامانی که از نسل شمایند یا نگاه به نسل پیامبر(صلی الله علیه آله)؟ آن حضرت(علیه السلام) فرمودند: بلکه نگاه به همه فرزندان پیامبر (صلی الله علیه آله) عبادت است تا وقتی که از روش او جدا نشده و خود را به گناهان نیالوده باشند.(6)
♦️رسول خدا (صلی الله علیه آله) فرمودند: هرکس برای فردی از فرزندانم کار نیکی انجام دهد و او پاداش وی را ندهد من نیکی او را پاداش می دهم. (7)
♦️آزار رساندن به خاندان پیامبر (صلی الله علیه آله) نیز کیفر دارد، امام صادق(علیه السلام) از نیاکان خود از رسول خدا چنین روایت کرده که هر گاه در مقام محمود قرار گرفتم گناهکاران امتم را شفاعت می کنم و خدا شفاعتم را درباره آنان می پذیرد و به خدا سوگند درباره آزار دهنده نوادگانم شفاعت نمیکنم.(8)
📚 منابع:
1.الاحتجاج، ص103
2.سوره شوری، آیه 23
3.البرهان فی التفسیر القرآن، ص823
4.عیون الاخبارالرضا، ج اول
5.بحارالانوار ، ج93، ص234
6.عیون الخبار الرضا، ج2، ص51
7.الامالی، طوسی، ص355
8.الأمالی، صدوق، ص294
〽️ألـلَّـهُـمَــ عَـجِّـلْ لِـوَلـیِـکْ ألْـفَـرَج〽️
@DinAssLamm
🕋🕋🕋 لیله المبیت
به شب اول ماه ربیع الاول سال سیزدهم بعثت كه حضرت علی(ع) جای پیامبر اكرم(ص) خوابید، « لیلة_المبیت » میگویند.
🌻خلاصه آن واقعه از این قرار است كه در سال سیزدهم بعثت سران قریش در یك شورای عمومی تصمیم گرفتند كه ندای توحید را با زندانی كردن پیامبر یا كشتن و یا تبعید او خاموش سازند، چنانكه قرآن كریم میفرماید:
〽️«وَ اًّذ یَمكُرُ بِكَ الَّذیِنَ كَفَرُوا لِیُثبِتوكَ اَوْ یَقتُلوكَ أَو یُخْرِجُوكَ وَ یَمكُروُنَ وَ یَمكُرُ الله وَ الله خَیرُ المَاكِرینَ[انفال/۳۰] به خاطر بیاور هنگامی را كه كافران نقشه میكشیدند كه تو را به زندان بیفكنند یا به قتل برسانند و یا از مكه خارج سازند. آنها چاره می اندیشیدند و نقشه میكشیدند، و خداوند هم تدبیر میكرد؛ و خدا بهترین چاره جویان و تدبیركنندگان است.»[۱]
🔺سرانجام سران قریش تصمیم گرفتند كه از هر قبیله، فردی انتخاب شود تا افراد منتخب در نیمه شب یك باره بر خانه حضرت هجوم برده، او را قطعه قطعه كنند. بدین طریق هم از تبلیغات او آسوده شوند و هم خون او در میان قبایل عرب پخش شود تا خاندان هاشم نتوانند با آنها به مبارزه برخیزند. فرشته وحی، پیامبر را از نقشه شوم مشركان آگاه ساخت و به آن حضرت دستور داد تا از مكه به عزم مدینه خارج شود. پیامبر اكرم(ص) حضرت علی(ع) را از این نقشه آگاه كرد و به او فرمود:
〽️«امشب در خوابگاه من بخواب و رواندازِ سبزِ مرا به خود بپیچ تا آنان تصور كنند كه من هنوز در خانه و در بستر آرمیده ام و مرا تعقیب نكند». آن گاه پیامبر مخفیانه به سمت غار ثور حركت كرد و از خداوند درخواست نمود تا دشمن را از دستیابی به او گمراه كند و آنان نتوانند او را پیدا كنند.... .[۲]
🔰در روایات شیعه و اهل سنت آمده است كه علی(ع) این كار را انجام داد و خداوند به خاطر این كار به فرشتگان مباهات نمود و موقعی كه پیامبر به سوی مدینه در حركت بود، این آیه را در شأن حضرت علی(ع) نازل فرمود:
〽️«وَ مِنَ النّاسِ مَن یشری نَفسَهُ ابتِغأَ مَرضاتِ الله و الله رَئوفٌ بالعباد[بقره/۲۰۷] بعضی از مردم - با ایمان همچون علی(ع) به هنگام خفتن در جایگاه پیامبر - جان خود را به خاطر خشنودی خدا میفروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.»[۳]
🔹از این رخداد بینظیر میتوان به نتایج ذیل پی برد: درجه ایثار فوق العاده امام علی(ع)؛ تبعیت محض ایشان نسبت به فرمان الهی و نبوی(ص)؛ عشق و علاقه غیر قابل توصیف آن بزرگوار نسبت به رهبر و مقتدای خود؛ و این نكته كه در مواقعی كه اصل و اساس اسلام در خطر قرار میگیرد میباید بهترین شخصیتها، حتی وجود مقدس علی بن ابیطالب(ع) فدا گردد. نظیر آن را در ماجرای شهادت امام حسین(ع) برای حفظ اسلام میتوان دید.
📚پی نوشتها:
[۱] ر.ك: تفسیر قرطبی، ج ۷، ص ۳۹۷، (داراحیأالتراث العربی، بیروت)
[۲].ر.ك: فروغ ولایت، استاد جعفر سبحانی، ص ۵۷-۴۵، بخش دوم از فصل سوم، مؤسسه امام صادق، ۱۳۷۴ش
[۳].ر.ك: احیأالعلوم، الغزالی، ج ۳، ص ۳۷۸، (دارالهادی بیروت)؛ تذكرْ الخواص، ابن الجوزی، ص ۳۵، (مكتبْ النینوی الحدیثه، تهران)؛ شواهد التنزیل، الحاكم الحسكانی، ج ۱، ص ۱۲۳، ش ۴، (مجمع احیأ الثقافْ اسلامیه)؛ الغدیر، علامه امینی، ج ۲، ص ۴۹ - ۴۷، (دارالكتاب العربی، بیروت، ۱۳۹۸ ه' ق)
🌻اللهم عجل لولیک الفرج 🌻
@ DinAssLamm
🌻🌻🌻مطابق برخی از روایات، اصحاب حضرت (عج) از صفات و ویژگیهایی برخوردارند از قبیل:
♦️۱ - اخلاص
در روایتی امام جواد (ع) به عبدالعظیم حسنی (ع) فرمود: «...و هنگامی كه برای او این تعداد (۳۱۳ نفر) از اهل اخلاص جمع شد خداوند امر او را ظاهر خواهد كرد.» کمال الدین ج ۲ ص ۳۷۷
♦️۲ - یقین و استقامت
از امام صادق (ع) در حدیثی نقل شده كه فرمود: «...گویا قلبهای آنها به مانند تكّههای آهن است، شكی در قلوب آنها راجع به خدا وجود ندارد. محكمتر از سنگ است.» بحار الانوار ج ۵۲ ص ۳۰۷
♦️۳ - خداشناس واقعی
از امام علی (ع) در ضمن حدیثی نقل است كه فرمود: «...و لكن در طالقان مردمانی مؤمن خواهند آمد كه به خداوند معرفت واقعی دارند و آنان انصار مهدی در آخرالزمان میباشند» بحار الانوار ج ۵۱ ص ۸۷
♦️۴ - شیران روز و زاهدان شب
از امام صادق (ع) در حدیثی راجع به اصحاب قائم (عج) نقل است كه فرمود: «گویا من نظر میكنم به قائم و اصحاب او در نجف كوفه، سجدهها به پیشانیهای آنها اثر گذارده است، شیران در روز و راهبان در شباند.» بحار الانوار ج ۵۲ ص ۳۸۶
♦️۵ - برخورداری از تأیید الهی
طبرسی در روایتی از امام علی (ع) نقل كرده كه فرمود: «تا اینكه خداوند مردی را در آخرالزمان برمیانگیزاند... او را به ملائكهاش تأیید كرده و انصارش را حفظ خواهد نمود.» بحار الانوار ج ۵۲ ص ۲۸۰
📚 منبع :
کتاب موعود شناسی و پاسخ به شبهات؛ علی اصغر رضوانی
〽️اللهم عجل لولیک الفرج 〽️
@DinAssLamm
🕋🕋🕋متن دعای هفتم صحیفه سجادیه
🔴 و كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْكَرْبِ :
يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ. فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.
🔵 ترجمه دعای هفتم:
اي آنكه گرهِ كارهاي فرو بسته به سر انگشت تو گشوده ميشود، و اي آن كه سختيِ دشواريها با تو آسان ميگردد، و اي آن كه راه گريز به سوي رهايي و آسودگي را از تو بايد خواست.
سختيها به قدرت تو به نرمي گرايند و به لطف تو اسباب كارها فراهم آيند. فرمانِ الاهي به نيروي تو به انجام رسد، و چيزها، به ارادهي تو موجود شوند،
و خواستِ تو را، بي آن كه بگويي، فرمان برند، و از آنچه خواستِ تو نيست، بي آن كه بگويي، رو بگردانند.
تويي آن كه در كارهاي مهم بخوانندش، و در ناگواريها بدو پناه برند. هيچ بلايي از ما برنگردد مگر تو آن بلا را بگرداني، و هيچ اندوهي بر طرف نشود مگر تو آن را از دل براني.
اي پروردگار من، اينك بلايي بر سرم فرود آمده كه سنگينياش مرا به زانو درآورده است، و به دردي گرفتار آمدهام كه با آن مدارا نتوانم كرد.
اين همه را تو به نيروي خويش بر من وارد آوردهاي و به سوي من روان كردهاي.
آنچه تو بر من وارد آوردهاي، هيچ كس باز نَبَرد، و آنچه تو به سوي من روان كردهاي، هيچ كس برنگرداند. دري را كه تو بسته باشي. كَس نگشايد، و دري را كه تو گشوده باشي، كَس نتواند بست. آن كار را كه تو دشوار كني، هيچ كس آسان نكند، و آن كس را كه تو خوار گرداني، كسي مدد نرساند.
پس بر محمد و خاندانش درود فرست. اي پروردگار من، به احسانِ خويش دَرِ آسايش به روي من بگشا، و به نيروي خود، سختيِ اندوهم را درهم شكن، و در آنچه زبان شكايت بدان گشودهام، به نيكي بنگر، و مرا در آنچه از تو خواستهام، شيرينيِ استجابت بچشان، و از پيشِ خود، رحمت و گشايشي دلخواه به من ده، و راه بيرون شدن از اين گرفتاري را پيش پايم نِه.
و مرا به سبب گرفتاري، از انجام دادنِ واجبات و پيروي آيين خود بازمدار.
اي پروردگارِ من، از آنچه بر سرم آمده، دلتنگ و بيطاقتم، و جانم از آن اندوه كه نصيب من گرديده، آكنده است؛ و اين در حالي است كه تنها تو ميتواني آن اندوه را از ميان برداري و آنچه را بدان گرفتار آمدهام دور كني. پس با من چنين كن، اگر چه شايستهي آن نباشم، اي صاحب عرش بزرگ.
⚘اللهم عجل لولیک الفرج ⚘
🆔 @DinAssLamm
⚘🌾🌻🌿🌷🌹🍀 قالت فاطمه (س) :
مثل امام همچون کعبه است که باید مردم به سویش بروند.نه آنکه(منتظر باشند تا) او به سوی آنها بیاید.
📚 بحارالانوار ج ۳۶ ص ۳۵۳
🟪🌱 شرح حدیث :
این تشبیه چقدر زیباست. شخص باید مسجد الحرام برود و مناسک انجام دهد تا بتوان به او گفت حاجی .اینگونه نیست که کعبه دور کسی بچرخد. امام هم همینطور است. یکی از فرقهای مهم نبوت و امامت هم همین است.در واقع نبی و رسول از طرف خدا برای مردم پیام دارند. حتی اگر مردم گوش خودشان را بگیرند، نبی یا رسول باید پیغام خدا را برساند تا از طرف خداوند حجت تمام شود.
🟩🌱اما امام برای پیغام رسانی نیامده است، بلکه او برای اجرای دین میآید. اگر مردم آمدند و قبول کردند، امام دستشان را میگیرد و بالا میبرد و اگر نیامدند و دست بیعت به کسی دیگر دادند، امام خانهنشین میشود،چنان که حضرت علی(علیه السلام) را خانهنشین کردند. خود مردم باید به رشد و بلوغ برسند و دنبال امام بروند تا او قبول کند. مردم باید خودشان را به امام بسپارند و تسلیم او شوند...
مانند فردی که بیمار شده و به بیمارستان میرود و خودش را به طبیب میسپارد.حتی اگر قرار باشد اتاق جراحی برود،امضا میدهد و مسئولیت خودش را خودش به عهده میگیرد. قضیه امام نیز چنین است؛ انسان هرچه تسلیم امام معصوم باشد،امام با او بیشتر کار دارد.
انسان بالغ و رشدیافته، آن انسانی است که اینچنین روح خودش را به سوی معصوم بلند کرده و به سوی او رفته است. جامعه رشد یافته و انسان رشد یافته آن انسانی است که ولیالله را محور زندگی خودش قرار داده است. میل و نفرتش، حب و بغضش، با او تنظیم میشود.ما نیز باید آنچه امام دوست دارد، دوست بداریم و آنچه او نمیپسند، ما نیز نپسندیم....
🕋اللهم عجل لولیک الفرج
💫♥️کانال شیعه اهل بیت
@DinAssLamm
🕋🕋🕋امامت رابشناس
⚘⚘«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی شَیْ ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ کُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْویلا» *۱
🌸 جابر میگوید: «در هنگام نزول این آیه به حضرت رسول الله عرض کردم، ما خدا و رسول را شناختیم ولی این اولی الامر که اطاعت آنها با اطاعت خدا و رسول قرین شده است، چه کسانی هستند؟» پیامبر فرمودند: «این افراد خلفای من هستند. ای جابر! اینان پیشوایان مسلمین اند که پس از من خواهند آمد؛ اول آن ها علی بن ابیطالب است، ... پس از این ها [کسی که] همنام و صاحب کنیه من که حجت پروردگار و نشانه او در زمین است...او از شیعیان و پیروان و دوستان خود غیبت خواهد کرد و جز افرادی که در ایمان امتحان داده باشند، کسی در امامت او باقی نخواهد ماند.» *۲
🔷 اطاعت از خداوند فقط در سایه اطاعت از رسول و جانشینان او امکان پذیر است. در این آیه از ما خواسته شده است به طور مطلق از «أُولِی الْأَمْرِ» اطاعت نماییم و این جز به خاطر عصمت آنان نیست.
♦️ از مهمترین آزمون های دوران غیبت، استقامت بر ولایت دوازدهمین «أُولِی الْأَمْرِ» و اطاعت و الگو قرار دادن اوست. زیرا تنها راه بهرهمندی از نور امام در دوران غیبت و ظهور، پيروی بی چون و چرا از امام است.
۱-نسا آیه ۵۹
۲-شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۲۵۳، باب ۲۳
⚘اللهم عجل لولیک الفرج ⚘
🆔 @ DinAssLamm
🔵🔴 آنچه باید درباره ام المومنین #خدیجه_کبری سلام الله علیها بدانیم:
1⃣ به خاطر شدت پاکی و عفت در دوران جاهلیت ، به ایشان طاهره و سیده قریش میگفتند. ( السیره الحلبیه ج۱ ص۲۲۴ )
2⃣ خواستگاران بسیار از بزرگان قریش داشت که با هیچ کدام ازدواج نکرد و برای ازدواج ، خود ، رسول خدا را انتخاب کرد.( همان )
3⃣ ازدواج ایشان در حالی بود که هم پیامبر و هم حضرت خدیجه هر دو در سن بیست و پنج سالگی بودند. ( دلائل النبوه ج۲ ص۷۱ و المستدرک ج۳ ص۱۸۲ )
4⃣ هم چنین نه پیامبر و نه حضرت خدیجه تا آن زمان هرگز ازدواج نکرده بودند. (مناقب آل ابی طالب ج۱ ص۱۳۸) و اقوالی که پیرامون ازدواج قبلی حضرت خدیجه است حداقل دارای چهارده تناقض آشکار و غیر قابل قبول است.
5⃣ مهریه ازدواج حضرت خدیجه معادل پانصد درهم نقره بود که همان را هم خود حضرت خدیجه به عهده گرفت. ( عوالی اللئالی ج۳ ص۲۹۹)
6⃣ حضرت خدیجه اولین بانوی مسلمان است که بلافاصله در همان شب آغاز رسالت اظهار اسلام کرد و پیش از آن نیز هرگز کافر نبود بلکه به دین حنیف معتقد بود. ( السنن الکبری ج۶ ص۳۶۷ )
7⃣ در شهادت حضرت خدیجه برای اسلام ، پیامبر ، اقرار به ولایت امیرالمومنین علیه السلام و ابراز_برائت از تیم و عدی ( ابوبکر و عمر ) را شرط کردند که ایشان بدان اقرار کرد و هم زمان با اسلام دو رکن ولایت و برائت را پذیرفت. ( بحار الأنوار ج۱۸ ص۲۳۳)
8⃣ حضرت خدیجه نه تنها با مال خود که حتی با به خطر انداختن جان و سلامتی خود همواره و در طول حیات مبارک خود ، از پیامبر اکرم دفاع نمود.
9⃣ در اثر حصر در شعب ابی طالب تمام اموال حضرت خدیجه صرف تهیه آذوقه برای مسلمانان محصور شد و خود ایشان نیز در اثر رنج فراوان آن سه سال و بنابر تحلیلی در اثر سم دشمنان از دنیا رفت ( به شهادت رسید ).
0⃣1⃣ حضرت خدیجه در میان زنان پیامبر صاحب امتیازاتی منحصر به فرد است:
♦️تنها همسر پیامبر که از ابتدا به آیین یکتاپرستی بود ایشان است و سایر همسران دورانی را در شرک و کفر گذرانده اند.
♦️شدت علاقه پیامبر به ایشان به حدی بود که تا سالها بعد از وفات ایشان همواره یاد و حرمت وی را پاس داشته و گوشزد می کرد.
♦️تنها همسر پیامبر است صاحب فرزند شد و سایر زنان پیامبر یا در سن فرزندآوری نبودند ( مثل ام سلمه ) یا عقیم و نازا بودند ( مثل عایشه ).
♦️تنها همسر پیامبر است که در آیات قرآن همواره مورد مدح و تمجید بوده و هرگز هیچ آیه ای در مذمت وی نازل نشده است. نه آیات خانه نشینی ، نه آیات نهی از فحشا نه آیه افک.
♦️تنها همسر پیامبر است که در قیامت هم ردیف پیامبر و معصومین علیهم السلام بر اعراف و پل صراط مجوز ورود به بهشت می دهد.
.
و بسیاری از نکاتی که سقیفه باوران با تیغ سانسور از رسیدن آنها به مسلمانان جلوگیری کردند.
.
⚘اللهم عجل لولیک الفرج ⚘
🆔 @DinAssLamm
🔴 حضرت خدیجه الگوی منتظران
🏴 یکی از زیباترین جلوه های زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها انتظار ظهور حجت خداوند در زمانه خودش یعنی پیامبر گرامی اسلام بود.
🏴 او همواره انتظار ظهور پیامبر زمانه خود را می کشید و همواره از برخی افراد از جمله ورقة بن نوفل و برخی عالمان دیگر جویای نشانههای نبوت میشد.
📚بحارالانوار، ج16، ص52
🏴 سر انجام انتظارش به سر رسید و همین انتظار راستین باعث شد که از اولین افرادی باشد که به ظهور پیامبر جدید و رسالتش ایمان بیاورد.
🏴 در راستای یاری حجت خدا در زمانۀ خودش، نه تنها تمام دارایی هایش را خرج کرد، بلکه عمر بابرکتش را در خدمت به پیامبری قرار داد که انتظارش را می کشید.
🏴 برای یاری پیامبر زمانش سختی ها و زخم زبانها را تحمل کرد، مشکلات شعب ابی طالب را به جان خرید، و در مسیر یاری امام زمانه اش از هیچ تلاشی دریغ نکرد.
🏴 سبک زندگی منتظرانۀ حضرت خدیجه سلام الله علیها می تواند چراغ راهی برای تمامی منتظران امام زمان علیه السلام باشد.
⚘اللهم عجل لولیک الفرج ⚘
@DinAssLamm
⚘🌾🍁🌹🌻🌿🌸🍀امـام علی علیه السلام:شفای تو درکتاب خداست
🌱شفاى دردهاى خود را از قــــرآن
بجوييد و در سختیها و گــــرفتاری
هايتان از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه
🌿در آن، درمان بزرگترين دردهاست و
آن درد کفر و نفاق و انحـــراف و
گـــمراهى است.
🍀هر کس که قرآن در روز قـــيامت
برايش شفاعت كند، شفاعت میشود
و هر كس كه قرآن در روز قيـامت از
او شکایت کند محکوم میگردد.
📗 از خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه
⚘اللهم عجل لولیک الفرج
⭕کانال شیعه اهل بیت
@DinAssLamm
🕋🕋🕋معرفی زعیم شیعه
سید مرتضی معروف به علم الهدی
〽️ابوالقاسم علی ابن الحسین بن موسی که با نامهایی چون سید مرتضی؛علم الهدی؛ابو احمد؛...شناخته می شود .در ماه رجب سال 355ه ق در شهر بغداد دیده به جهان گشود .ودرسال 436ق در سن هشتاد سالگی دار فانی را وداع گفت .سید مرتضی ابتدا در کاظمین در منزلش دفن شده وسپس پیکرش به کربلا منتقل ودر کنار برادرش سید رضی وپدرش حسین در داخل صحن حسینی ودر کنار ابراهیم مجاب دفن شد .
〽️او ازبرجسته ترین اندیشمندان شیعی در طول تاریخ به شمار می آید.وی پس از درگذشت استاد عالیقدرش شیخ مفید پیشوای فقهی وکلامی امامیه بوده ودر تاریخ ؛ادبیات وفنون سخنوری وتفسیر و..چهره ای بس ممتاز داشت .
〽️سید مرتضی از جانب پدر ومادربه پیشوایان معصوم منتسب است وی هم علوی هم موسوی است.گفته شده که نسبت شریفش از ناحیه ی پدر با پنج واسطه به حضرت امام موسی بن جعفر ع واز ناحیه ی مادر نیز با چند واسطه به امام سجاد ع می رسد.ابواحمد در میان خلفاء وسلاطین آل بویه وامرای حمدانی سوریه مقامی والا داشت ؛مادر ان بزرگوار بانویی علوی نژاد به نام فاطمه بود که شیخ مفید کتاب احکام النساءخود را به درخواست اوبه رشته ی تحریر در آورد.ودر مقدمه ی کتابش به این مطلب اشاره کرده است .سید مرتضی صاحب دو فرزند ؛یک پسر ویک دختر بود .
🔵🔴آثار وتالیفات
مهمترین اثر وی (الشافی فی الامه )نشانی از توانایی ایشان در علم کلام وآشنا بودنشان با مبانی مکاتب گوناگون آن دوران است .ایشان بیش از 85جلد تالیفات داشته است
🔵🔴اساتید وشاگردان
〽️اساتید ایشان :۱-شیخ مفید ؛که در رشد شخصیت علمی ومعنوی سید مرتضی مهم بودند.۲-شیخ صدوق ۳-حسین بن علی بن بابویه
〽️شاگردان ایشان؛۱-شیخ طوسی۲-ابوصلاح حلبی۳-ابومعیی سلاردیلمی۴-سید تقی رازی
🔺ویژگی های اخلاقی
〽️ ازنظر علمی سر آمد وفردی فروتن -بخشنده وسخاوتمندومورد احترام حاکمان وقت خود بود ؛برای رشد جایگاه اسلام وتشیع تلاش فراوان کرد ؛"علم الهدی را احیاگر دین ورونق معارف الهی در قرن چهارم هجری دانسته اند .*
🔵🔴⚫️تعبیر خواب عجیب *شیخ مفید* راجع به دو برادر " سید مرتضی وسید رضی"
〽️شبی شیخ مفید ؛استاد سید مرتضی علم الهدی در خواب می بیند که حضرت زهراس دست دوفرزندش حسن وحسین ع را گرفته به نزد او آورده وپس از سلام به وی فرمود:ای شیخ به این دو ؛دانش دین بیاموز .
شیخ بعد از بیدار شدن از ان رویا متحیر گشته ودر شگفت ماند .تا اینکه ساعت درس فرارسید واو به طرف مسجد براثا واقع در بغداد حرکت کرد .پس از پایان درس بانوی با وقاری که زنان دیگری نیز همراهش بودند ودست دوپسرش را گرفته بود وارد مسجد شده وسلام کرد.شیخ مفید اورا شناخت وبه احترامش برخاست.
مادر کودکان به شیخ مفید گفت : ای شیخ به این دو ؛دانش دین بیاموز .
شیخ مفید با دیدن این صحنه به یاد رویای صادقه دیشب اش افتاد وگریست وخوابش را برای حاضران نقل کردوبا اشتیاق تعلیم وتربیت آن دو برادر را بر عهده گرفت .....
⚘اللهم عجل لولیک الفرج ⚘
@DinAssLamm
🟥🟪🟩🟨🟧با امام زمانت سخن بگو
🟢 شخصی به امام هادی علیه السلام از شهری دور نامه نوشت و پرسید : مولای من ؛ من از شما دور هستم و امکان دیدار مستقیم با شما را ندارم و گاهی که حاجات و مشکلاتی دارم چه کنم ؟
🌱حضرت در جواب او نوشتند :
«إِنْ كَانَتْ لَکَ حَاجَةٌ فَحَرِّک شَفَتَيْک»
هر گاه به ما نیاز داشتی ، لبت راتکان[ حرکت] بده و سخنت را بگو ما از شما دور نيستيم...
📚بحارالانوار ج۵۳ ، ص۳۰۶
💌[به خداسوگند هیچ کس مثل امام آدرس را
دقیق ، روشن ، درست ،خلاصه و نیکو نگفته
پس برای تمام کارها و مشکل ها وغم ها وپیشرفت روحی و ....فقط برویم درخانه امام زمان عج چون اوامام ماست ⭕اومعلم ماست اومربی ماست او نگاهبان ماست دربسیاری ازسوره های قرآن ودرکلام همه اهل بیت علیهم السلام همین فرمایش است برو درخانه
امام زمان عج که اوبیشتر ازخودت دلش به حالت می سوزد مثل یک گدا دامن امامت رابگیر تامشکلت حل شود وخسته نشویم که گاه خیرما، دراین است که دیرتر حاجات مارابدهند تاکم کم ماراآماده کنند برای کارهای مهمتر ، پس دعا رادربین الطلوعین یا ساعات بهشت فراموش نکنیم واما بهترین دعا
وبهترین حاجت ازامام الزمان عج
🕋اول بیداری روح ،چون بابیداری ویقظه میتوانیم برای امام وبرای خودمان کاری کنیم
🕋دوم ظهور آقا
وبعد....
🍀این دعا دستوراولیا ء واقعی خداست که میگویند اول ازامام زمان عج بخواهیم که ماراپاک وتزکیه کنند ازرذائل اخلاقی وبعد نورولایت رادرقلبمان قراردهند چون قبول ولایت اهل البیت علیه السلام بسیارسخت است ازاین روست که شیعیان درموقعیت های سرنوشت ساز مثل غدیر یا عاشورا و...امامان راتنها گذاشته اند]
🕋الهم عجل لولیک الفرج
🟣کانال شیعه اهل بیت
@DinAssLamm
🕋🕋قالَ الإمامُ المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
⚘طَلَبُ المَعارفِ مِن غَیرنا اَهلَ البَیتِ مُساوِقٍ لِاِنکارِنا
⚘طلب العلم لغیرطریقتنا اهل بیت[ علیهم السلام ] مساو لانکارنا
امام مهدی( عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمودند:
طلب معارف وعلم[ دین وتزکیه نفس] از غیر ما اهل بیت مساوی با انکار ما میباشد
مستدرک سفینه البحار 1/10
⚘ اللهم عجل لولیک الفرج ⚘
@DinAssLamm
🕋🕋🕋امام علی علیه السلام :
🌻 وَ حَكَي عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ (عليه السلام) أَنَّهُ قَالَ: كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ (صلي الله عليه وآله)وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَي وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ.
🌻 و درود خدا بر او (امام باقر علیه السلام از حضرت امیرالمومنین علیه السلام نقل فرمود: دو چیز در زمین مایه امان از عذاب خدا بود، یكی از آن دو برداشته شد، پس دیگری را دریابید و بدان چنگ زنید، اما امانی كه برداشته شد رسول خدا صلی الله علیه و آله بود، و امان باقیمانده، استغفار كردن است، خدای بزرگ به رسول خدا فرمود (خدا آنان را عذاب نمی كند در حالی كه تو در میان آنانی، و عذابشان نمی كند تا آن هنگام كه استغفار می كنند.)
📚 نهج البلاغه حکمت ۸۸
⚘اللهم عجل لولیک الفرج ⚘
@DinAssLamm
◼◼◼برگی از تاریخ سرخ شیعه
۲۹جمادی الثانی، وفات حضرت امّ کلثوم علیهاالسلام
🌻جناب امّ کلثوم علیهاالسلام چهار ماه پس از باز گشت از کربلا به مدینه از دنیا رفتند. (۱)
پدرشان مولی الموحّدین امیرالمومنین علیها السلام و مادرشان حضرت زهرای مرضیه علیها السلام می باشد. (۲)
🔹صاحب ریاحین الشریعة به نقل از اعیان الشیعة می فرماید :
امیر المومنین علیه السلام آن مخدّره را به عُون بن جعفر طیّار تزویج نمودند. (۳)
🔹آنچه در مورد ازدواج ام کلثوم علیهاالسلام با غیر از عُون بن جعفر نقل شده از بافته های مخالفین است. آن حضرت در واقعه ی جانسوز کربلا حضور داشتند و بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و اهل بیت و اصحابشان، در کنار خواهرشان حضرت زینب علیها السلام از بانوان و یتیمان محافظت می نمود، و اشعار آن حضرت در فراق برادر در کربلا مشهور و جانسوز است.
🔹پس از عاشورا که بانوان به اسارت کوفه و شام رفتند، خطبه ی آن حضرت در شهر کوفه و مجلس ابن زیاد، اشعار آن حضرت در قادسیه و قنسرین، اثر دعای آن حضرت در سیبور و بعلبک، کلمات آن جناب با شمر هنگام ورود به دروازهی شام، مرثیه های حضرت در اربعین و مراجعت به مدینه، دلالت بر عظمت و شجاعت و صبر آن مخدّره دارد.
🔹سر انجام بعد از چهار ماه از ورود به مدینه با دلی پر از غم و اندوه در مصائب کربلا بالاخص شهادت سیّد الشهداء علیه السلام رحلت شهادت گونه نمود و در مدینه ی منورّه دفن شد. به قولی رحلت آن حضرت در ۲۱ ماه جمادی الثانی بوده است. (۴)
📚 منابع :
۱. ریاحین الشریعة ج۳ ـ ص۲۵۶. العقیلة علیهاالسلام والفواطم: ص۷۵
۲. بحارالأنوار ﺝ۴۲، ﺹ۷۴. تذکرة الخواص ص۲۸۸
۳. اعیان الشیعة ج۳، ص۴۸۴
۴. وقائع الشهور ص۱۱
🌻اللهم عجل لولیک الفرج 🌻
@DinAssLamm
◼◼◼برگی ازتاریخ سرخ شیعه
۲۷ جمادى الثانى
شهادت على بن محمّد الباقر عليه السّلام
در اين روز در سال ۱۱۶ ه’ جناب على فرزند امام باقر عليه السّلام در اردهال كاشان به شهادت رسيد.
(شرح زندگانى حضرت على بن محمّد باقر عليه السّلام: ص ۶۲. مراقد المعارف: ج ۲، ص ۸۲۷۹. روضات الجنّات: ج ۴، ص ۲۱۲)
عده اى از دوستان اهل بيت عليهم السّلام از اهالى چهل حصاران و فين كاشان نامه اى خدمت امام باقر عليه السّلام نوشتند، كه چون ما از محضر شما دور هستيم يكى از آقازادگان خود را براى راهنمائى و تربيت ما و تعليم احكام به جانب ما بفرستيد.
آن حضرت فرزند بزرگوار خود، جناب على بن محمّد عليه السّلام را که درعلم دین سرآمدبود فرستاده، روانه كاشان كردند، و اسباب سفر آن حضرت را
برادرش امام صادق عليه السّلام فراهم نمودند.
هنگام ورود آن حضرت، در فين حدود شش هزار نفر براى استقبال آمدند، حضرت مدتى در جاسب و خاوه مشغول هدايت مردم بودند، و بيشتر در مسجد جامع كاشان كه فعلاً در كوى ميدان كهنه واقع است مشغول عبادت بودند و شيعيان براى اداى نماز جمعه خدمتش مشرف مى شدند، و كرامات زيادى مشاهده مى نمودند. وروزبه روز برتعداد شیعیان افزوده میشد تااینکه عو امل حکومت جور درآن سرزمین احساس نگرانی کرده وبه خلیفه نامه های زیادی مبنی برترویج دین شیعه درمنطقه کاشان واردهال و....توسط علی ابن باقر علیه السلام نوشتند و
آن حضرت نامه هائى براى پدر بزرگوارش به مدينه مى فرستاد و حالات خود و شيعيان را بيان مى فرمود، تا در سال ۱۱۴ ه’ خبر شهادت پدر بزرگوارش به آن حضرت رسيد و بعد از سه سال از شهادت پدر بزرگوارش در سال ۱۱۶ ه’، مخالفين پیوسته مراقب کارآنها بودند تااینکه به درگیرشدن حضرت علی ابن باقر علیه السلام با عده اى از دوستان و مواليان و منسوبين به آن حضرت درروستای بارکرسف شد وبعدازچند باردرگیری باعوامل خلیفه ستمگر به علت کمی شیعیان، آنها رادردل کوه محاصره کردندوهمه را شهيد كردند. وسرهایشان راازتن جداکردند ومزارآنها همکنون زیارت گاه شیعیان می باشد که به کربلای ایران معروف است وبسیارمکان معنوی میباشد
از آنجا كه ۲۷ جمادى الثانى در سال شهادت آن حضرت با ۱۷ مهر ماه شمسى بوده، هر سال به مناسبت سالگرد آن حضرت در جمعه دوم مهر ماه مراسم قالى شويان همراه با عزادارى با شكوهى كنار قبر مطهرش برگزار مى شود. (مراقد المعارف: ج ۲، ص ۸۰)
هم اكنون در سرداب زير ضريح مقدس آن حضرت، بدن مبارك حدود صد نفر از آن شهداى بزرگوار تازه و سالم هست، كه مرحوم آية اللَّه سيّد شهاب الدين مرعشى نجفى مشاهده فرموده اند.
(به كتاب «نور باهر» تأليف مرحوم محمّد باقر مرندى و اجساد جاويدان به نقل از كسانى كه همراه آية اللَّه مرعشى نجفى اجساد مطهر را زيارت كرده اند مراجعه شود).
[تقویم شیعه - ۱ - شهادت سلطان على بن محمّد الباقر عليه السّلام - صفحه۹۶]
🍁اللهم عجل لولیک الفرج 🍁
@DinAssLamm
🕋🕋🕋امامت رابشناس《۱》
〽️〽️مؤلف علامه باقر مجلسی رحمه الله تعالی گوید : پدرم رحمه الله تعالی از همان کتاب نقل کرد که جابر بن یزید جعفی گفت: چون خلافت به بنی امیه رسید، خونهای محترمی را ریختند و هزار ماه، امیرالمؤمنین علیه السّلام را روی منبر لعنت کردند و از او بیزاری جستند. و شروع به پنهانی کشتن شیعیان در هر شهر کردند و بنیاد زندگی آنها را بر باد دادند و برای رسیدن به پشیز بی ارزش دنیا، مردم را در هر دیاری وحشت زده کردند. هر کس که امیرالمؤمنین را لعنت نمی کرد و از او بیزاری نمی جست، او را میکشتند؛ هر کسی که بود. جابر بن یزید جعفی گفت: از بنی امیه و پیروان آنها به امام مبین زین العابدین سید ساجدین و خلیفه الله علی العباد علی بن الحسین صلوات الله علیه شکایت کردم و گفتم: یا ابن رسول الله! ما را در هر گوشه و کنار میکشند و از بیخ و بن برمی کنند و آشکارا مولای ما امیرالمؤمنین افضل لکم من کتاب الله را بر روی منبرها و منارهها و بازار و کوچهها لعنت میکنند و از او بیزاری میجویند، تا آنجا که در مسجد پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم جمع میشوند و آشکارا علی صلوات الله علیه را لعنت میکنند. یک نفر این کار را منع نمی کند و اظهار ناراحتی نمی نماید. اگر یکی از ما انکار کند، همه بر او حمله میکنند و میگویند این رافضی و ابو ترابی است و او را پیش فرمانروای خود میبرند و مدعی میشوند که این شخص ابو تراب را به نیکی یاد کرده، او را میزنند و زندانی میکنند و بعد او را میکشند. امام صلوات الله علیه که این سخنان را از من شنید، نگاهش را به آسمان دوخت و گفت: خدایا منزهی! مولای ما چقدر حلم تو زیاد است و بلند مرتبه ای در شکیبایی و برتر است قدرت تو.
🍁اللهم عجل لولیک الفرج 🍁
@DinAssLamm
🕋🕋🕋امامت رابشناس《۲》
خدایا! آنچنان بندگان خود را مهلت داده که آنها گمان میکنند همیشه مهلت دارند، تمام این جریانها در دیدگاه تو است، قضای تو مغلوب نمی شود و تدبیر حتمی تو قابل جلوگیری نیست، هر جور و هر وقت بخواهی. تو داناتر از ما به آنهایی.سپس فرزند خود محمّد صلوات الله علیه را خواست به او فرمود: پسرم! او فرمود: لبیک یا سیدی! فرمود: فردا صبح برو به مسجد پیامبر صلی الله علیه واله، نخی را که جبرئیل برای جد ما آورده بگیر و آرام تکان بده[دعا کن]. مبادا آن را محکم حرکت دهی! مبادا چنین کاری را بکنی که مردم همه نابود میشوند.
جابر گفت: با تعجب از این فرمایش امام در فکر بودم و نمی دانستم به مولایم چه بگویم. فردا صبح زود خدمت حضرت باقر صلوات الله علیه رفتم، شبی را با تمام شوق به سر برده بودم تا شاهد حرکت دادن آن نخ باشم. در همان بین که من سوار مرکب خود بودم، امام صلوات الله علیه خارج شد. از جای جستم و سلام کردم. جواب داد و فرمود: چه شده؟ صبح به این زودی پیش ما نمی آمدی! گفتم: یا ابن رسول اللَّه! دیروز از پدر بزرگوارت شنیدم که فرمود: این نخ را بگیر و به مسجد پیامبر اکرم صلی الله علیه واله برو و آن را آرام تکان بده، مبادا محکم حرکت بدهی که همه مردم میمیرند. فرمود: جابر! اگر نه این است که وقتی معین قرار داده شده و هنگام مشخصی تعیین شده وتقدیری مقدر شده است، هر آینه این مردم بد سیرت را در یک چشم به هم زدن زیر و رو میکردم، نه بلکه در یک لمحه و لحظه، ولی ما بندگان گرامی خدا هستیم که پیش او اظهار نظر نمی کنیم و به دستورش عمل میکنیم. عرض کردم: مولای من! چنین کاری نسبت به آنها انجام نمی دهی؟ فرمود: تو مگر دیروز نزد پدرم نبودی که شیعیان پیش پدرم، از ناصبیان ملعون و قدریهای مقصر شکایت میکردند؟ عرض کردم: بلی مولای من. فرمود: میخواهم آنها را بترسانم. عده ای از آنها هلاک شوند، خداوند زمین را از وجودشان پاک کند و مردم راحت شوند. گفتم: مولای من! چگونه آنها را میترسانی؟ آنها تعدادشان بیشتر از حد شماره است. فرمود: برویم مسجد تا قدرت خدا را به تو نشان دهم.
جابر گفت: در خدمت آن جناب به مسجد رفتیم. ایشان دو رکعت نماز خواند، آنگاه صورت بر خاک نهاد و کلماتی بر زبان راند. سپس سر بلند کرد، عرض کردم: چه کردید یا ابن رسول الله؟ فرمود: وای بر تو! برو بیرون ببین مردم در چه حالی هستند! من از مسجد خارج شدم. ناگهان صدای همهمه و ولوله زیادی شنیدم که از هر طرف بلند بود. زمین لرزه و تکانهایی که باعث ریختن و خراب شدن تمام خانههای مدینه شده و بیشتر از سی هزار زن و مرد کشته بود. دیدم مردم با گریه و ناله و فریاد شدید از کوچه و بازارها خارج میشوند و میگویند: [إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون ]
قیامت بر پا شده و واقعه اتفاق افتاده و مردم مردند! گروهی دیگر میگفتند: زلزله و خرابی و دسته دیگر میگفتند: ویرانی و قیامت، مردم همه مردند! گروهی را دیدم که گریه کنان میآیند و به جانب مسجد میروند و به یکدیگر میگویند: چگونه زمین ما را فرو نبرد، با اینکه امر به معروف و نهی از منکر را واگذاشتیم و فسق و فجور آشکار شده و زنا و ربا و شرابخواری و جمع شدن با همجنس زیاد گردیده! به خدا قسم بالاتر از این بر سر ما فرود میآید، اگر خود را اصلاح نکنیم!جابر گفت: من متحیر و سرگردان به مردمی نگاه میکردم که با ناله و شیون ولوله کنان و دسته جمعی به طرف مسجد میروند. دلم به حالشان سوخت، به طوری که از گریه آنها گریهام گرفت. آنها نمی دانستند علّت واقعه چه بوده و از کدام ناحیه به آن دچار شده اند. به جانب امام باقر علیه السّلام رفتم. دیدم مردم اطرافش را گرفته اند و میگویند: یا ابن رسول اللَّه! نمی بینی چه به روزگار ما آمده در کنار حرم رسول خدا؟ صلی الله علیه واله مردم مردند و از بین رفتند. برای ما دعا کن! فرمود: به نماز پناه ببرید، صدقه بدهید و دعا کنید. حضرت باقر صلوات الله علیه رو به من کرد و فرمود: جابر! مردم در چه حالند؟ عرض کردم: نپرس یا ابن رسول الله! خانهها خراب شده، قصرها ویران گردیده و مردم هلاک شده اند. من از دیدن آنها دلم سوخت.فرمود: خدا هرگز به آنها رحم نکند، حتما در دل تو هنوز اثری باقی مانده، وگرنه دلت به حال دشمنان ما و دشمنان دوستان ما نمی سوخت. سپس فرمود: مرگ باد مرگ بر قوم ستمکار! به خدا اگر نخ را مختصر حرکتی داده بودم، ستمگران همه میمردند و زیر رو میشدند و یک خانه و قصر باقی نمی ماند. ولی سید و مولایم به من دستور داد آن را حرکت شدید ندهم.
⚘اللهم عجل لولیک الفرج ⚘
@DinAssLamm
🕋🕋🕋امامت رابشناس 《۳》
آنگاه از مناره بالا رفت. مردم او را نمی دیدند. ایشان با صدای بلند فریاد زد: ای مردم گمراه و تکذیب گر! مردم خیال کردند صدای آسمانی است. پس خود را به خاک انداختند و دل هایشان به تپش افتاد و در سجده میگفتند: الأمان الأمان! آنها صدا را میشنیدند و صاحب صدا را نمی دیدند. سپس با دست اشاره کرد. من ایشان را میدیدم، ولی مردم نمی دیدند. [دوباره] در مدینه زلزله سبکی شد که مانند اول نبود و خانههای زیادی خراب شد. بعد این آیه را تلاوت نمود: «ذلِکَ جَزَیْناهُمْ بِبَغْیِهِمْ. » [۱] {این [تحریم] را به سزای ستم کردنشان به آنان کیفر دادیم. }
سپس وقتی فرود آمد، این آیه را تلاوت نمود: «فَلَمَّا
جاءَ أَمْرُنا جَعَلْنا عالِیَها سافِلَها وَ أَمْطَرْنا. »
پس چون فرمان ما آمد آن [شهر] را زیر و زبر کردیم و سنگ پاره هایی... بر آن فرو ریختیم. } «عَلَیْهِمْ حِجارَةً مِنْ طِینٍ* مُسَوَّمَةً عِنْدَ رَبِّکَ لِلْمُسْرِفِینَ. » [۴]
{تا سنگهایی از گِل رُس بر [سر] آنان فرو فرستیم. [که] نزد پروردگارت برای مُسرفان نشان گذاری شده است. } و این آیه را قرائت کرد: «فَخَرَّ عَلَیْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِمْ وَ أَتاهُمُ الْعَذابُ مِنْ حَیْثُ لا یَشْعُرُونَ. » [۵] {درنتیجه از بالای سرشان سقف بر آنان فرو ریخت و از آنجا که حدس نمی زدند عذاب به سراغشان آمد. }
جابر گفت: در زلزله دوم، دختران با سر برهنه از خانهها بیرون دویدند و اطفال شروع به گریه و فریاد کردند. هیچ کس به آنها توجهی نداشت. امام باقر صلوات الله علیه وقتی این جریان را دید، نخ را میان دست خود جمع کرد و زلزله آرام شد. سپس دست مرا گرفت و در حالی که مردم ایشان را نمی دیدند، از مسجد خارج شدیم. در این موقع دیدیم گروهی از مردم درب دکان آهنگری جمع شده اند. تعداد آنها زیاد بود و به یکدیگر میگفتند: در این زلزله چه میشنیدید؟ بعضی میگفتند: همهمه و صدای زیادی بود. گروه دیگری میگفتند: لکن به خدا قسم صدا بود و سخن و فریادی بود، ولی ما سخنان را تشخیص ندادیم.
[۱]: . انعام / 146
[۲]: . این آیات در کتاب همین گونه ذکر شده است، در حالی که در قرآن شریف در سوره هود این چنین است: وأمطرنا علیها حجارة من سجیل منضود مسومة عند ربک وما هی من الظالمین ببعید و این مغایرت ممکن است به دلیل تصحیف روات بوده باشد یا این که امام صلوات الله علیه قصد جمع بین دو آیه را داشته اند، قسمتی از آیه سوره هود و قسمتی نیز از آیه سوره الذاریات.
[۳]: . هود / 82
[۴]: . الذاریات / 33 - 34
[۵]: . نحل / 26
جابر گفت: حضرت باقر صلوات الله علیه متوجه گفتگوی آنها شد و به من فرمود: جابر! کار ما و کار آنها این چنین است؛ وقتی که فساد کنند و شرارت نمایند و متمرّد گردند و ستم روا دارند، ما آنها را میترسانیم و به وحشت میاندازیم. اگر بر گردند که هیچ، وگرنه خدا اجازه خسف و فرو بردن آنها به زمین را خواهد داد.
جابر گفت: یا ابن رسول اللَّه! این نخ چیست که چنین شگفت انگیز است؟ فرمود: این یادگاری است از آنچه آل موسی و هارون گذارده اند و ملائکه برای ما آورده اند. جابر! ما را در نزد خداوند مقام و منزلی عالی است. اگر ما نبودیم، خداوند زمین و آسمان، بهشت و جهنم، خورشید و ماه، بیابان و دریا، همواریها و کوه ها، تر و خشک، شیرین و تلخ و آب و گیاه و درختی را نمی آفرید. خداوند ما را از نور ذات خود پدید آورد و با هیچ یک از انسانها مقایسه نمی شویم. خداوند به واسطه ما شما را نجات بخشید و هدایت کرد. به خدا قسم ما شما را به خداوند راهنمایی کردیم. در مقابل فرمان ما از امر و نهی پایدار باشید. مبادا هیچ یک از آنچه را که از ما به شما می رسد رد کنید. ما بزرگ تر و برتر و عظیم تر و بالاتر از تمام آن فضایلی هستیم که از ما برای شما نقل میکنند. هر چه را که میفهمید، خدا را سپاسگزار باشید و آنچه را که نمی فهمید، به خودمان واگذارید و بگویید پیشوایان ما بهتر میدانند که چه میگویند. در این موقع امیر مدینه سوار بر مرکب آمد. نگهبانان اطرافش را گرفته بودند و فریاد میزدند: مردم! بیایید پیش پسر پیامبر علی بن الحسین صلوات الله علیه و به واسطه او به خداوند تقرب بجویید، شاید خداوند عذاب را از شما برطرف فرماید! چشم آنها که به حضرت باقر صلوات الله علیه افتاد، با عجله به طرف آن جناب آمدند و گفتند: یا ابن رسول اللَّه! نمی بینی چه بر سر امّت جدّت محمّد صلّی اللَّه علیه و آله و سلّم آمده؟ هلاک شدند و تمامشان از بین رفتند! پدرتان کجا است تا از او خواهش کنیم به مسجد بیاید و با شفاعت او به خدا تقرب جوییم، شاید این بلا را از امّت جدّت برطرف کند. امام باقر صلوات الله علیه فرمود: انشاء اللَّه خداوند برطرف خواهد کرد. خود را اصلاح کنید، تضرع و توبه کنید، پرهیزکار باشید و خودداری کنید از این کار که میکنید. از کیفر خدا خود را خلاص نمی بینند،مگر زیان کاران
@dinasslamm
🕋🕋🕋امامت رابشناس《۴》جابر گفت: خدمت حضرت زین العابدین صلوات الله علیه آمدیم. ایشان مشغول نماز بود. منتظر شدیم تا نمازش را تمام کرد. آنگاه رو به ما کرد و فرمود: محمّد صلوات الله علیه! مردم در چه حالند؟ جواب داد: جابر از قدرت خداوند چیزهایی دید که پیوسته در تعجب و حیرانی بود. جابر گفت: امیر آنها از ما خواست تا از شما در خواست کنیم به مسجد بیایید تا مردم جمع شوند و دعا و تضرع کنند و از خدا بخواهند که آنها را ببخشد. امام صلوات الله علیه تبسمی کرد و این آیه را خواند: «أَوَلَمْ تَکُ تَأْتِیکُمْ رُسُلُکُمْ بِالْبَیِّناتِ قالُوا بَلی قالُوا فَادْعُوا وَ ما دُعاءُ الْکافِرِینَ إِلَّا فِی ضَلالٍ. » [۱] می گویند مگر پیامبرانتان دلایل روشن به سوی شما نیاوردند؟ میگویند چرا، میگویند پس بخوانید ولی دعای کافران جز در بیراهه نیست. «وَ لَوْ أَنَّنا نَزَّلْنا إِلَیْهِمُ الْمَلائِکَةَ وَ کَلَّمَهُمُ الْمَوْتی وَ حَشَرْنا عَلَیْهِمْ کُلَّ شَیْ ءٍ قُبُلًا ما کانُوا لِیُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللَّهُ وَ لکِنَّ أَکْثَرَهُمْ یَجْهَلُونَ. » [۲]
واگر ما فرشتگان را به سوی آنان میفرستادیم و اگر مردگان با آنان به سخن میآمدند و هر چیزی را دسته دسته در برابر آنان گرد میآوردیم، باز هم ایمان نمی آوردند جز اینکه خدا بخواهد، ولی بیشترشان نادانی میکنند.
گفتم: آقا! تعجب در این است که نمی دانند از کجا دچار چنین بلا شده اند. فرمود: آری. بعد این آیه را خواند: «فَالْیَوْمَ نَنْساهُمْ کَما نَسُوا لِقاءَ یَوْمِهِمْ هذا وَ ما کانُوا بِآیاتِنا یَجْحَدُونَ. » [۱] {امروز خود را از یاد بردند و آیات ما را انکار میکردند ما [هم] امروز آنان را از یاد میبریم. } به خدا قسم این آیات ما است و این یکی از آنها است، به خدا این است ولایت ما. جابر! چه میگویی درباره مردمی که سنت ما را از بین برده اند، با دشمنان ما دوست شده اند، احترام ما را نگه نداشتند و به ما ستم کردند، حق ما را غصب کردند، راه و روش ستمکاران را احیا کردند و به سیرت فاسقان عمل میکنند؟
جابر گفت: حمد خدا را که بر من منت نهاد به معرفت شما و فضل و مقام شما را فهماند و توفیق اطاعت از شما و دوستی با دوستان شما و دشمنی با دشمنانتان را به من عنایت کرد. فرمود: جابر! میدانی معرفت چیست؟ معرفت در درجه اول اثبات توحید و یکتایی خدا است. بعد معرفت معانی در مرحله دوم قرار دارد. سپس معرفت ابواب در درجه سوم و آنگاه معرفت و شناسایی مردم در درجه چهارم قرار دارد و بعد شناختن ارکان در مرتبه پنجم و در مرتبه ششم شناختن نقباء و پاکان است و در مرحله هفتم شناختن نجباء است و این تفسیر این آیه شریفه است: «لَوْ کانَ الْبَحْرُ مِداداً لِکَلِماتِ رَبِّی لنفد البحر قبل أن تنفد کلمات ربی وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَداً. » [۲] {بگو اگر دریا برای کلمات پروردگارم مرکب شود، پیش از آنکه کلمات پروردگارم پایان پذیرد، قطعا دریا پایان مییابد هر چند نظیرش را به مدد [آن] بیاوریم. } آنگاه این آیه دیگر را نیز قرائت فرمود: «وَ لَوْ أَنَّ ما فِی الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ یَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ کَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ. » [۳] {و اگر
[۱]: . مومن / 50
[۲]: . انعام / 111
[۱]: . اعراف / 51
[۲]: . کهف / 109
[۳]: . لقمان / 27
آنچه درخت در زمین است قلم باشد و دریا را هفت دریای دیگر به یاری آید، سخنان خدا پایان نپذیرد. قطعا خداست که شکست ناپذیر حکیم است.
جابر! اثبات توحید و معرفت معانی: امّا اثبات توحید عبارت است از شناختن خدای قدیم و پنهان از دیدهها که دیدهها او را در نیابد، اما او دیدهها را در مییابد و لطیف و خبیر است. و او غیب است و باطن و به آن طوری که خود را ستوده، او را در مییابی. اما معانی، ما معانی خدا و مظاهر او در میان شماییم. ما را از نور ذات خویش آفرید و امور بندگان خود را به ما واگذارد. ما به اجازه او هر چه بخواهیم انجام میدهیم. ما وقتی بخواهیم، خدا میخواهد و هر گاه اراده کنیم، خدا اراده میکند. ما را خداوند به این مقام رسانیده و از بین بندگان خود برگزیده و ما را حجت خویش در زمین قرار داده است.
هر کسی یکی از اینها را منکر شود و رد کند، خدای بلند آوازه را رد کرده و کافر به آیات و انبیا و پیامبران او شده. جابر! هر که خدا را با این صفت بشناسد، اثبات توحید کرده است، چون این صفت موافق قرآن مجید است در این آیه: «لا تُدْرِکُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ یُدْرِکُ الْأَبْصارَ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ» [۱] {چشمها او را درنمی یابند و اوست که دیدگان را درمی یابد، و او لطیفِ آگاه است. } و این آیه: «لا یُسْئَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَ هُمْ یُسْئَلُونَ.
⚘اللهم عجل لولیک الفرج ⚘
@DinAssLamm