نقل شده که در آن زمان که گروه کثیری از اصحاب امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام از دور آن حضرت پراکنده شده و به سوی معاویه رفتند تا که نصیبی از دنیا ببرند، گروهی از یاران حضرت خدمت او رسیدند و عرضه داشتند: «ای امیر مؤمنان! این همه اموال را بخشش کن، و این اشراف عرب و قریش و کسانی را که می ترسی زیر بار فرمان تو نروند و به سوی معاویه بگریزند، بر سایر آزادشدگان و عجمیان ترجیح و تفضیل ده!» .
فقال لهم أمیر المؤمنین علیه السلام:
أتأمرونی أن أطلب النصر بالجور؟ لا، و الله لا أفعل ما طلعت شمس و [ما] لاح فی السماء نجم. [و الله ] لو کانت أموالهم لی لواسیت بینهم، فکیف و انما هی أموالهم؟ !
امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: مرا می گویید که پیروزی را از راه ستم بجویم؟ ! نه، به خدا سوگند! تا خورشید می تابد و ستاره ای در آسمان می درخشد، دست به چنین کاری نمی یازم .به خدا سوگند! اگر این اموال از خودم بود، هر آینه مساوات را در میان آنان مراعات می کردم، چه رسد به این که مال خودشان است.
امالی مفید، ص ۱۹۳ و .۱۹۴
https://nidamat.com/?p=17881
#امام_علی #عدالت #حق #بیت_المال #مساوات #مساواة #علی_بن_ابیطالب
👇کانال دکتر ابوالحسنی در ایتا:
@DrAbolhasani
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بالاترین فرمانده نظامی درمنطقه جنگی بین کوچهها به نیروهایش سر میزند و به آنها توصیه میکند این دعای خاص را بخوانند...
«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ»
«خداوندا! من را در آن پوششى كه از هر بلا و آفتى حفظ مى كند و هر كسى را كه بخواهى در آن قرار مى دهى، قرار بده»
@Bisimchimedia
علم و دین
اگر ما می خواهیم دین صحیح داشته باشیم ، اگر می خواهیم از فقر رهایی یابیم ، اگر میخواهیم از مرض نجات پیدا کنیم ، اگر میخواهیم عدالت در میان ما حکمفرما باشد ، اگر می خواهیم آزادی و دموکراسی داشته باشیم ، اگر می خواهیم جامعه ما بر خلاف حال حاضر به امور اجتماعی علاقه مند باشد ، منحصرا راهش علم است و علم ، آن علمی که عمومیت داشته باشد و از راه دین وبه صورت یک جهاد مقدس در آید . اگر ما این جهاد مقدس را شروع نکنیم ، دنیا خواهد کرد و ثمره اش را هم خود آنها خواهند برد ، یعنی دیگران خواهند آمد و ملت ما را از گرداب جهالت نجات خواهند داد و خدا می داند که آن وقت این کوتاهی ما ، چه لطمه بزرگی به پیکر اسلام وارد خواهد کرد . شکی نیست که علم به تنهایی ضامن سعادت جامعه نیست . جامعه دین و ایمان لازم دارد . همان طوری که ایمان هم اگر مقرون به علم نباشد مفید نیست بلکه وبال است و اسلام نه عالم بی دین می خواهد نه جاهل دین دار . ( کتاب ده گفتار )
حق گرایی، روح عدالتخواهی است
اما معیار تشخیص حق چیست؟
کسانی که برای شناخت حق، افراد را ملاک تشخیص حق قرار داده اند، درحقیقت ملاکی باطل را برای تشخیص حق برگزیده اند؛ زیرا حق وابسته به افراد نیست و به وسیله افراد شناخته نمی شود، بلکه این اهل حق هستند که براساس حق شناخته می شوند.
امام علی(ع) در این باره می فرماید: «إِنَّ الْحَقَّ لا یعرَفُ بِالرِّجالِ، اِعرفِ الْحقَّ تَعرِف أهلَهُ؛ *حق به شخصیت ها شناخته نمی شود. خودِ حق را بشناس تا پیروان آن را بشناسی* » («مجمع البیان»، ج 1، ص 211).
اگر در شناخت و پیروی از حق، بجز معصومین، افرادی را به عنوان معیار تعیین کنیم، این معیار ، معیاری باطل است.
درهمه امور همه تصمیم گیری ها برای عدالتخواهی، نیازمند نگاه مبتنی برحق هستیم نه نگاه مبتنی بر افراد.
❓️عدالت یا ساده زیستی مسئولان؟ کدامیک ملاک است؟
🌹پاسخ از زبان امام رضا علیه السلام
🔸شماري از صوفيان خراسان نزد امام رضا عليه السلام آمدند و گفتند: مأمون، با تأمل در ولايتي كه خداوند به او سپرده به اين نتيجه رسيده كه شما اهل بيت، اولی از ساير مردمان در اين امر هستيد كه مردم را امامت كنيد، و باز از ميان مردمان، شخص شما را از ميان اهل بيت براي اين امر مقدم و اولاي بر ديگران دانسته است كه حكومت را به شما بسپارد. مردم نياز به كسي دارند كه غذاي سخت بخورد، لباس خشن و خشك بپوشد، سوار الاغ شود، و از مريض عيادت كند.
🌹امام رضا عليه السلام در حالي كه تكيه به متكايي داده بود، از حالت تكيه درآمده، نشست و فرمود: يوسف (ع) پيامبر خدا بود، اما قباي ابريشمين كه طلا در زينت آن بكار رفته بود مي پوشيد و بر متكاهاي آل فرعون تكيه مي زد و حكومت مي كرد. *آنچه از امام انتظار مي رود قسط و عدل است، و اين كه وقتي سخن مي گويد راست بگويد، و وقتي حكم مي كند به عدالت رفتار كند، و وقتي وعده مي دهد عمل كند. خداوند هيچ خوردني و پوشيدني را [جز آنچه صريح قرآن است] تحريم نكرده است. آنگاه اين آيه را خواند كه: بگو چه كسي زينت الهي و پاك ترين رزق ها را كه خدا براي بندگانش قرار داده حرام كرده است؟
🔸منبع: کتاب کشف الغمه جلد3 ، صفحه ۱۴۷
🔸نشانی صفحه وب مطلب: شمس توس و ایرنا
🔻 کانال دکتر ابوالحسنی در ایتا:
@DrAbolhasani
هدایت شده از پرند فوری
🔹فیلم| هشدار معاون وزیر راه به مدیرعامل شرکت عمران پرند/ اگر برنامه ارایه نکنید برکنار میشوید
🔸علیرضا جعفری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکتهای مادر تخصصی عمران کشور بعد از شنیدن گلهمندیها و مطالبات مردم پرند به محسن وطنخواهی مدیرعامل شرکت عمران پرند هشدار داد و گفت: اگر تا دوشنبه که با شما جلسه داریم اگر برنامه رفع مشکلات مسکن مهر برنامه نداشته باشید، مشکلات و موانع عدم پیشرفت پروژههای مسکن مهر پرند را احصا و اعلام نکنید، همینجا در بین مردم به شما میگویم که ممکن است هفته بعد برکنار شوید.
🔸فیلم را ببینید👇👇👇
http://fna.ir/1ovlbi
#پرند_فوری
🆔 @parand_fori
#اینستاگرام
🆔 Instagram.com/parand_fori
یکی از مهمترین نعمتهای خداوند، نظام #جمهوری_اسلامی است که با خون هزاران شهید، حاصل شده و تاکنون هم با همین خونهای پاک حفظ شده است.
پس گسترش عدالت و نیکوکاری از وظایف ما در قبال خون شهداست که باید پیگیری و مطالبه کنیم.
یا امام رضا،
آقاجان، شما برای ما دعا کنید تا بتوانیم براساس فرمایش شما، #عدالت و #نیکوکاری را توجه کنیم و گسترش دهیم تا نعمتهای خدا بر ما دوام یابد.
#مطالبهگری از مجلس شورای اسلامی
جناب حجت الاسلام آقای نوروزی؛
نماینده محترم مردم شریف شهرستانهای رباطکریم و بهارستان (و پرند) و عضو محترم کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی
موضوع: درخواست قانونگذاری برای شفاف سازی مرزهای انتقاد، اعتراض و اغتشاش به همراه قانونمندسازی نقش مردم و وظایف دستگاههای مسئول
باسلام و احترام؛
مستحضر هستید که در جوامع بشری، ادارهی امور در دست انسانهای ممکن الخطاست لذا احتمال ضعف، نقص یا اشتباه در تصمیمگیریها و اجرای اقدامات همواره وجود خواهد داشت بنابراین اگر به انتقادهای احتمالی توجه گردد و درباره آنها روشنگری صورت پذیرد یا امور برمبنای آنها اصلاح شود، احتمال اینکه جامعه وارد مرحلهی اعتراض شود، کمترخواهد شد. همچنین است اگر به اعتراضات احتمالی توجه شود، عموم مردم به آشوبگران، اغتشاشگران و برهمزنندگان نظم و امنیت عمومی بها نخواهند داد. به این ترتیب، هم اصلاح امور و تامین حقوق مردم بهتر دنبال میشود و هم بهانهای برای سوء استفادهی بدخواهان این مرز و بوم ایجاد نخواهد گردید اما تا زمانی که مرزهای انتقاد، اعتراض و اغتشاش در جامعه بطور شفاف، تعریف نگردد و حمایت از انتقاد بطور کافی انجام نشود و قانونی برای ساماندهی اعتراض وجود نداشته باشد، کوچکترین موضوعی میتواند تبدیل به زمینهای برای اغتشاش و سوء استفادهی بدخواهان شود.
در این میان، نقش مجلس شورای اسلامی بعنوان قانونگذار و درواقع، در مقام ریلگذار حرکت جامعه، درخصوص شفافسازی مرزهای حقوق شهروندان، بسیار اساسی و مهم است زیرا حوزه اختیارات و تکالیف مردم و دستگاههای مختلف در این زمینه توسط قانون میتواند روشن شود.
در همین زمینه در سخنان اخیر رییس جمهور محترم در گفتگو با مردم (مورخ ۱۴۰۱/۷/۶) نیز نکات مهمی در این زمینه مطرح گردیده است از جمله اینکه ایشان با اشاره به اشارات مقام معظم رهبری به کرسیهای آزاداندیشی، گفته است: «چه اشکالی دارد برای گفتوگو، نقد و حتی اعتراض نسبت به یک تصمیم، مراکزی را قرار دهیم که نسبت به برخی تصمیمات و روشها نقد و اعتراض شود؟ این مسئله میتواند به ارتقای کار کمک کند و این موضوع در قانون اساسی جایگاه دارد و شنیدن نقد و حتی اعتراض میتواند به ارتقای کار کمک کند.» بر این مبنا و باتوجه به اصول قانون اساسی، به نظر می رسد لازم است هرچه سریعتر با انجام مطالعات لازم، قانون موردنیاز برای حمایت، ساماندهی، تامین امنیت و رسیدگی به انتقادات و اعتراضات و تعیین مرز شفاف اقدامات قانونی با اقدامات اغتشاشی تهیه گردد بگونهای که متضمن محورهای ذیل باشد:
1- ارائهی تعریف دقیق و شفاف برای مرزهای انتقاد، اعتراض و اغتشاش
2- شفاف سازی درباره رویهها و زیرساختهای لازم شامل اقدامات اداری و امنیتی مورد نیاز و اختیارات و وظایف سازمانها و نهادهای مربوطه (اعم از مجوزها، حمایت و تامین امنیت منتقدان و معترضان پایبند به قانون، شناسایی عوامل مخرب، ایجاد تمایز میان سوءاستفاده کنندگان و عموم منتقدین یا معترضان، برخورد با قانون شکنان و...)
3- تعیین مراحل و اقداماتی که نیاز است تا توسط عموم مردم یا گروههای مردمی (اعم از صنفی، حزبی، جهادی و...) برای بیان مطالبات، انتقاد و اعتراض انجام گیرد.
4- تعیین وظایف دستگاههای مورد انتقاد یا اعتراض برای پاسخگویی به نظرات مردم.
به یقین، نظام جمهوری اسلامی که با خون پاک شهدا برقرار گردیده است، به یاری خدا در اثر توطئهی دشمنان، آسیب نخواهد دید اما قطعا با قانونمندسازی، حمایت و توجه به انتقادها و مطالبات عموم مردم، تقویت خواهد گردید إنشاءالله.
محمدباقر ابوالحسنی