اين كتاب پايان نامه دكتري نويسنده است و در اين كتاب سعي شده در راستاي اسلامي سازي علوم انساني گام بردارد لذا نظريه گردش نخبگان درانديشه تشيع مورد بررسي قرار گرفته و از همان ابتدا يعني در بخش اول كتاب نظريه مختار نويسنده مورد بررسي قرار گرفته
نويسنده در اين بخش در فصل اول نخبه در ايات و روايات را مورد بررسي قرار داده
در فصل دوم به بررسي ملاك گردش نخبگان درانديشه علماي اسلامي همانند فارابي، ابن خلدون، خواجه نظام الملك، ملاصدرا، شهيدصدر و امام خميني پرداخته است
در فصل سوم به بررسي ملاك گردش نخبگان در انديشه دانشمندان غربي همانند موسكا ، پاره تو، ميلز ، وبر، برنهام، پرداخته است
در فصل چهارم نويسنده نظريه خود را با استفاده از نظريات فارابي و ملاصدرا و شهيد صدر و امام خميني سامان ميدهد
بخش دوم كتاب به تطبيق نظريه مختار بر نظام جمهوري اسلامي ايران اختصاص دارد
در اين بخش در فصل اول : قانون اساسي بر نظريه مختار تطبيق داده ميشود
در فصل دوم از صفويه تا دهه چهارم انقلاب اسلامي بر اساس نظريه مختار مورد بررسي قرار ميگيرد
در فصل سوم به اسيب شناسي گردش نخبگان در جمهوري اسلامي اختصاص دارد
@DrRamazan
اقاي دكتر رضا رمضان نرگسي در جلد دوم اين كتاب با عده اي ديگر از نويسندگان مشاركت داشته است و فصلي كه ايشان ان را تدوين كرده عبارت است عزاداري در دوره هاي قاجار و پهلوي.
@DrRamazan
اين كتاب در سال 1397 توسط پژوهشگاه جامعه المصطفي العالميه در قم چاپ شد
موضوع و عنوان اوليه كتاب «راههاي صدور انقلاب اسلامي ايران به عراق » بود اما از انجايي كه اين كلمات حساسيت برانگيز هستند لذا عنوان «ظرفيتهاي جامعة المصطفي براي نشر آرمانهاي سياسي اجتماعي انقلاب اسلامي در عراق» انتخاب شد
نويسنده در فصل دوم توصيفي از ويژگيهاي انقلاب اسلامي ، آرمانهاي سياسي ، رسالتهاي انقلاب اسلامي و وظايف مركز اموزشي و پژوهشي جامعۀ المصطفي ارائه ميدهد
در فصل سوم: توصيفي از وضعيت سياسي اجتماعي كشور عراق از بعد از حمله امريكا تا كنون به تصوير كشيده شده است
در فصل چهارم : ظرفيتهاي مركز اموزشي و پژوهشي جامعه المصطفي به عنواني يك موسسه بين المللي در عراق به تفصيل ذكر شده است
در فصل پنجم مصاحبه هايي كه با شخصيتهاي با نفوذ گرفته شده تحليل محتوا شده و سناريوهاي محتمل ذكر شده است
و در فصل ششم نتيجه گيري شده و پيشنهادات ارائه شده است
@DrRamazan
اين كتاب در سال 1398 توسط پژوهشگاه جامعۀ المصطفي العالميه قم چاپ شد و كار مشترك اقايان دكتر رضا رمضان نرگسي و دكتر ميرصالح حسيني ميباشد
كتاب درسي است در 18 درس تدوين شد
از انجايي كه در پيمايشهاي ميداني استفاده از رايانه خصوصا برنامه هاي تحليلگري مثل spss بسيار مهم ميباشند و كتابهاي موجود در اين زمينه معمولا بسيار مغلق و سخت نويس هستند كه استفاده از انها را براي محقق مشكل ميكند، در اين كتاب سعي شده تا با استفاده از يك پيمايش ميداني كاربرد رايانه و برنامه آماري spss بسيار ساده و با زباني قابل فهم براي دانش اموختگان علوم اجتماعي خصوصا طلابي كه در اين حوزه وارد ميشوند ، شرح دهد
@DrRamazan
اين كتاب توسط انتشارات پژوهشگاه المصطفي قم در سال 1400 به چاپ رسيد
داراي دو بخش است در بخش ا ول به ظرفيتهاي تمدني انقلاب اسلامي پرداخته و در بخش دوم چالشهاي تمدني انقلاب اسلامي تشريح شده است
در بخش اول فصل دوم به شرح نظريه هاي امام خميني ره ، حضرت ايت ا لله خامنه اي ، شهيد مطهري، ميشل فوكو و گراهام فولر اختصاص دارد
در فصل سوم ظرفيتهاي تمدني انقلاب اسلامي اختصاص دارد
ظرفيتهايي مثل : آرمان خواهي مبتني بر واقعيت گرايي، عقلانيت محوري، تعالي گرايي، علم دوستي ، عدالت خواهي، معنويت گرايي،
در فصل چهارم به چالشهاي تمدني انقلاب اسلامي اشاره شده ا ست
چالشهايي مثل: سستي در مقابل دشمن، رفاه طلبي همراه با فساد اخلاقي، خشك مغزي ، غربگرايي، قدرت طلبي، رياكاري، عدم اهتمام به ساير مسلمين، ربا ، عدم اهتمام به اقتصاد اسلامي، تجزيه طلبي، بي توجهي به ارمانهاي انقلاب و. . .
@DrRamazan
اين كتاب در سال 1400 توسط انتشارات پژوهشگاه المصطفي در قم چاپ شد
اين كتاب درسي است و در 14 درس تنظيم شده به شرح زير
درس اول : معنا شناسي تمدن
درس دوم : معنا شناسي تمدن اسلامي
درس سوم: ادوار تمدن اسلامي (قسمت اول)
درس چهارم: ادوار تمدن اسلامي(قسمت دوم)
درس پنجم : مظاهر تمدن اسلامي(قسمت اول)
درس ششم: مظاهر تمدن اسلامي (قسمت دوم)
درس هفتم: عوامل و زمينه هاي شكوفايي تمدن اسلامي
درس هشتم: تاثير پذيري تمدن اسلامي از تمدنهاي قبل از خود
درس نهم: تاثير گذاري تمدن اسلامي بر تمدن كنوني غرب.
درس دهم: عوامل دروني انحطاط تمدن اسلامي(قسمت اول)
درس يازدهم: عوامل دروني انحطاط تمدن اسلامي(قسمت دوم)
درس دوازدهم: عوامل بيروني انحطاط تمدن اسلامي
درس سيزدهم: احياي تمدن اسلامي در دوران معاصر
درس چهاردهم: نقش انقلاب اسلامي در احياي تمدن اسلامي
@DrRamazan
May 11
هدایت شده از رضا رمضان نرگسی
#مقاله
#دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
🔰 شهيد صدر چگونه حقانيت حکومت و مقبوليت مردمي را جمع کرد؟
إن شاء الله بخشهایی از این مقاله رو برای استفاده عزیزان در کانال می گذاریم.
@DrRamazan
🎤 #گفت_و_گو |نگاهی تاریخی به جایگاه و نقش روحانیت در مجلس از عصر مشروطـه تا پهلوی
🔻گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین رضا رمضان نرگسی بخش دوم و پایانی
🔹 آیتالله مدرس(ره) در عین اینکه مقام علمی و اجتماعی بسیار بالایی داشت، بسیار نیز مردمی بود و حتی گاهی به یک نفر بقّال، مسائل مجلس را توضیح میداد و در پاسخ به اعتراضاتی که به ایشان میشد، میگفت: اینها ولی نعمت ما هستند و اینها به ما رأی دادهاند تا به مجلس برویم. ایشان زمانی که متوجه شد، حریف رضاخان نمیشود، حتی تلاش کرد تا رضاخان را جذب کند. آقای منذر از قول سیدحسین لنکرانی برای ما نقل میکرد که زن مستوفیالممالک نقل کرد که یک شب سیدحسن مدرس(ره) و رضاخان و شوهر من در منزل ما جلسه داشتند. ایشان متوجه شد که طی آن جلسه، مدرس بسیار تلاش کرد تا بلکه رضاخان را جذب کنند.
👈مشروح گفت و گو
📢کانال رسمی هفتهنامه افق حوزه
🔰http://Eitaa.com/ofogh_howzah
🌐 ofoghhawzah.ir
3.36M
#پرسش_و_پاسخ
⁉️ در شرایطی که جامعه هنوز به رشد کافی نرسیدند، چرا باید تلاش کنیم تا مشارکت حداکثری در انتخابات داشته باشیم؟
مگر نه اینکه مشارکت حداکثری در چنین شرایطی، باعث تکرار امثال دولت روحانی میشه؟
🎙 #دکتر_رضا_رمضان_نرگسی
@DrRamazan
رضا رمضان نرگسی
#پرسش_و_پاسخ ⁉️ در شرایطی که جامعه هنوز به رشد کافی نرسیدند، چرا باید تلاش کنیم تا مشارکت حداکثری د
🎙 خلاصه #گفتار
🔹 اساس جامعه اسلامی بر تربیت آحاد مردم است نه لزوماً دستیابی به اهداف سیاسی - اجتماعی
🔸 حضور اکثریت مردم، جایگزین عصمت امام در عصر غیبت است
🔹 حضور اکثریت مردم، فارغ از گرایشهای مختلف، موجب قوام و ایمنی نظام از کید دشمنان است.