دوستان گرامی
طی دو روز گذشته، به احترام شهدای مظلوم #کرمان، مطلبی در کانال منتشر نکردم. انشالله از فردا دوباره مطلب خواهم گذاشت.
@DrRezaGholami
فکاهیات اقتصاد ایران
در حالی که صنعت خودروی کشور با 40% ظرفیت کار میکند و میگویند مانع اصلی برای نرسیدن به ظرفیت کامل، فقدان مواد اولیه کافی بدلیل کمبود ارز است، نماینده مجلس و وزیر صمت، دنبال واردات خودروهایی هستند که متوسط ارزبری هر یک از آنها (بدون توجه به قطعاتی که در آینده نیاز دارند)، بین 4 تا 5 برابر خودروهای داخلی است!!
@DrRezaGholami
چیزی که واقعأ سخت است، مقابله با منافع است والا مقابله با منطق و دلیل شبه علمی چندان مشکل نیست.
@DrRezaGholami
اختصاص بنزین به افراد و کد ملی بجای خودرو، یک سیاست اقتصادی نیست، یک ترفند و شعبدهبازی برای افزایش قیمت است.
@DrRezaGholami
هدایت شده از پایگاه خبری تحلیلی بازارنیوز
حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی ۲۰۰ قلم کالا
🔹از بهمن سال گذشته بعد از حذف ارز ترجیحی، بانک مرکزی از پیاده سازی سیاست تثبیت ارزی برای یک بازه دو ساله خبر داد و مقرر شد نرخ ارز واردات کالا هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان باشد.
🔹مدتی بعد نرخ تامین ارز برای کالاهای واسطه ای تولید حدود ۳۷۵۰۰ تومان تعیین و مقرر شد صرفا ۲۵ دسته کلی کالاهای اساسی با نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی تامین ارز شوند.
🔹حال به گفته قائم مقام وزبر جهاد کشاورزی، کالاهای مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی از ۴۰۰ قلم کالا به ۲۰۰ کالا کاهش یافته است.
📈 @bazarnews_official
بازارنیوز رسانه ای برای شفافیت اقتصاد
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
خودروهای وارداتی مرگ و میر ناشی از تصادفات رو پایین میاره؟
یعنی الان عراق و عربستان باید بسیار کمتر باشه از ایران درسته؟
مردم عزیز!
متاسفانه به سادگی فریب میخورید
خیلی راحت فریب میخورید
مافیای واردات به راحتی فریبتان می دهند!
طبق آمار رسمی (اینجا) ایران به نسبت جمعیت رتبه 60 تلفات را دارد و عراق و عربستان رتبه های 37 و 7 دنیا را دارند.
ضمن اینکه این آمار نسبت به جمعیت محاسبه شده و اگر نسبت به میزان سفر و یا نسبت به تعداد تصادفات اندازه گیری شود رتبه ایران بالاتر از فرانسه (155) خواهد ایستاد
پ ن: دست از #خودتحقیری بردارید.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
این جمله که "زیان خودروسازان ناشی از قیمتگذاری دستوری است" دروغ محض است. در واقع، زیان آنها، اگر زیان میکنند، ناشی از ظرفیت خالی گسترده آنهاست.
قرار نیست هزینه ناتوانی خودروسازان را مردم بصورت افزایش قیمت بپردازند.
*در بهترین حالت، خودروسازان با 40% ظرفیت کار میکنند.
@DrRezaGholami
مبارزهی باقاچاق باید کاملاً قاطع و بیرحمانه باشد. ملاحظه کنید که حالا این جنس فلان است، بیاوریم استفاده کنیم؛ نه، من گفتم جنس لوکس واردشده را که [به صورت] قاچاق وارد کرده، بیندازید زیر دستگاه خُردکننده، خُردش کنید! وَالّا اگر چنانچه آن را به صورت دیگری وارد بازار کردید، همانمیشود؛ صنعت داخلی لطمه میخورد؛ (بیانات رهبری در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی- بهمن 1400)
قابل توجه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان اموال تملیکی که کالاهای قاچاقی مکشوفه را به مزایده می گذارند برای فروش یا به نهادهای حمایتی می دهند!!!
با وجود ادعای سالانه 20 تا 25 میلیارد دلار قاچاق کالا، آخرین باری که کالاهای قاچاق زیر دستگاه خرد شد، کی بود؟
پس یا عدد بیان شده دروغ و اشتباه است یا اینکه اهتمامی برای مبارزه به قاچاق کالا پیرو فرمایش مقام معظم رهبری وجود ندارد.
@DrRezaGholami
اقتصاد ایران آنقدر بالغ نشده که برای تحلیل آن و ارائه راهکار، نیازمند معادلات پیچیده باشیم.
علی الحساب،
آمارها را دقیق و به روز کنید،
پیمان سپاری ارزی را جدی بگیرید،
جلوی قاچاق کالا و خروج سرمایه را بگیرید،
بر پول یا ارز تخصیصی، نظارت کنید،
متخلفان را در لیست سیاه بگذارید.
@DrRezaGholami
مصاحبه دیروز بنده با روزنامه قدس در مورد مصوبه اخیر دولت در خصوص خودرو
اگر قابل خواندن نیست، اینجا بخوانید👇
https://www.qudsdaily.com/Newspaper/item/79870
@DrRezaGholami
سیاستهای اقتصادی کشور به 2 دسته تقسیم میشوند: نمیشودها و میشودها.
چیزی که به نفع مردم باشد مثل کنترل قیمتها، کنترل ارز، مبارزه با قاچاق و فساد در دسته اول
و چیزی که به ضرر مردم باشد مثل افزایش قیمت کالاها، عدم افزایش یارانهها، عدم افزایش دستمزدها در دسته دوم قرار میگیرند.
@DrRezaGholami
به دستگاههای نظارتی و امنیتی
لطفأ رفتارها و گردش حسابهای همه شرکتهای حسابرسی مورد تأیید سازمان #بورس اوراق بهادار و کارشناسان و مدیران مؤثر آنها را طی دوره 1402-1397 بررسی کنید. شاید شما ندانید چرا، ولی بعضی از آنها دلیلش را میدانند.
بايد روی گلوگاهها متمرکز شد. #فساد
@DrRezaGholami
آقای دولت سیزدهم
جناب آقای مخبر
شما اختیار دارید، فرد نالایقی را جایی نصب کنید ولی اجازه ندارید از جیب مردم هزینههای ناکارآمدی او را پرداخت کنید. #خودرو
@DrRezaGholami
فکاهیات اقتصاد ایران
وزیر صمت: در حوزه واردات خودرو با پیگیری فراوان و تحمل رنج فراوان، پس از چند سال و با هدف رفع ناترازیهای کمی و کیفی، #واردات از سر گرفته شد!!!
* کشوری که ايشان وزیر صمت آن هستند توان تولید 3 میلیون خودرو در سال را دارد و محدودیت ارزی، مشکلی جدی صنعت خودرو برای کار کردن زیر ظرفیت است.
@DrRezaGholami
اگر #بورس اوراق بهادار تهران کارآ بود، سهام این خودروسازها در آن مبادله نمیشد.
@DrRezaGholami
این روزها، سیاست اعطای تسهیلات بانکی به عنوان امتیازی برای جمع کردن سپرده، پررنگتر شده است. رسانه ملی هم خستگی ناپذیر آن را تبلیغ میکند!
نتیجه سیاست "کنترل ترازنامه" بدون نظارت دقیق بر مصرف تسهیلات این است: اگر پول داری، تسهیلات بگیر و در شرایط تورمی، ثروتت را افزایش بده.
@DrRezaGholami
دیروز 18 دی، در میز اقتصاد شبکه خبر،
آقای ابهری نماینده پتروشیمی ها، بارها در مورد افتخارات پتروشیمی ها در تأمین ارز مورد نیاز کشور صحبت کرد و کلمه ای از مشکل در بازگرداندن ارز به چرخه اقتصاد کشور نگفت!!
*ماهها، کارشناسانی! بازگشت ارز را مشکل اصلی بازار ارز مطرح میکردند! #رانت
@DrRezaGholami
وقتی دانش اقتصادی و اطلاعات آماری ات ضعیف باشد، اینا رو می نویسی.
دست کم یه نگاهی به آمار تجارت خارجی کشور بنداز آقای حسابدار. همواره طی دهه های گذشته سهم بالایی (بعضا تا 90%) از واردات کشور را اقلام سرمایه ای و واسطه ای، مواد اولیه تشکیل داده است. ضمن این که واردات همیشه بد نیست، بسته به این که چقدر صادرات یا تولید دارید، متفاوت است... بحث تعرفه های متقابل ترجیحی هم هست که داستان خودش را دارد...
به دوستتون هم بگین اگر دان مرغ وارد نمیکردیم باید مرغ وارد میکردیم ضمن این که اشتغال مرغداری ها و کشتارگاهها و حمل و نقل و اینا رو از دست می دادیم.
بیچاره کاندیداهایی که میخواهند از در مصاف به مجلس بروند. #انتخابات1402
@DrRezaGholami
سیاستهای اقتصادی مبتنی بر مکانیزم بازار و رهاسازی قیمتها و گرگ ها، که طی دهههای گذشته بشدت پیگیری شده، شکاف طبقاتی (ثروت و درآمد) را بشدت افزایش داده.
طبقات پایین در حال ناامید شدن و طبقات بالای نوکیسه در حال طاغی شدن هستند.
در #انتخابات1402 این روند را معکوس
میکنیم انشالله.
@DrRezaGholami
فکاهیات اقتصاد ایران
خرید 4 قرص نان با یک کارت بانکی ممنوع میشود تا جلوی چند هزار تومان فساد گرفته شود.
ولی جلوی قاچاق روزانه دست کم صدها تریلی کالا را نمیتوانند بگیرند!!!
نمیخواهند
@DrRezaGholami
اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
فکاهیات اقتصاد ایران خرید 4 قرص نان با یک کارت بانکی ممنوع میشود تا جلوی چند هزار تومان فساد گرفت
البته اعلام شد که این خبر تکذیب شده. ولی بحث من روی درستی یا نادرستی این کار در مورد نان نبود که تکذیب شود، بلکه روی شدن یا نشدن کاری و خواستن و نخواستن آن بود.
هدایت شده از هنر حکمرانی و توسعه || محمد حق شناس
✍ محمد حق شناس:
این حجم از تخلف از سوی برخی از شرکت های توزیع کننده یا وارد کننده واقعا شگفت آور است، فکر کنید کشوری در اوج تنش تامین یک کالای بخصوص است، کالایی که تامین ارز برای آن با چه مشقت و محدودیتی اختصاص می یابد انگاه شرکتی به طمع سود بیشتر، دست به احتکاری اینچنین می زند؟
واقعا زبان آدمی بند می آید از این حجم از هرج و مرج در #نظام_توزیع_کالا_و_خدمات در کشور، آن هم در شرایطی که شدیدا مردم تحت فشار اقتصادی هستند؛ سال هاست دولت مردان و برخی قانون گذاران مدعی پیگیری به ثمر نشستن سامانه جامع تجارت در کشور هستند اما باز در بر همان پاشنه می چرخد!
آیا نباید نظام #قانون_گذاری کشور، قوانین و مجازات درخوری برای این تخلفات تعبیه کند تا کسی جرات نکند در کشور اسلامی اینگونه تخلفاتی را مرتکب شود؟ آیا نباید دولت با جدیت سامانه جامع تجارت را تکمیل و همه فعل و انفعالات #توزیع_کالا و خدمات کشور را زیر ذره بین نظارتی خود ببرد؟! آیا نباید قوه قضائیه به سرعت و بدون فوت وقت با #متخلفان برخوردی #عبرت_آمیز داشته باشد؟
اگر فرصتی باشد در آینده از اصلاح نظام توزیع کالا بیشتر خواهم گفت.
💢 با ارسال و نشر مطالب به افزایش آگاهی عمومی کنید👇
https://eitaa.com/hokmraniirani
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
دلار نیمایی ابتدای سال جاری: 36500 تومان
دلار نیمایی امروز: 39500 تومان
این افزایش 10% دلار، به معنی افزایش 10% قیمت کالاهای وارداتی برای مردم است.
نرخ تسعیر مواد پتروشیمی نیز از دلار 28500 در ابتدای سال جاری به دلار 39500 افزایش یافته است.
اسم این سیاست، هرچه باشد تثبیت نیست...
@syjebraily
دهه 80 تنها دههای است که بر مدیریت مصرف سوخت با اولویت سیاست غیرقیمتی تمرکز شد.
از اون موقع، حداقل 12 سال گذشته. این زمان برای بهینه سازی مصرف، گازسوز کردن خودروها، ورود شرکتهای بهینه ساز انرژی و... کافی نبود؟
زمان را مدیران بی عرضه از دست میدهند، مردم باید هزینهاش را بدهند.
@DrRezaGholami