eitaa logo
اقتصاد کاربردی - رضا غلامی
4.8هزار دنبال‌کننده
750 عکس
187 ویدیو
3 فایل
صرفا دیدگاه‌هایی منتشر می‌شوند که براساس اطلاعات واقعی یا شواهد تجربی بنا شده باشند. ارتباط با من @DrReza_Gholami
مشاهده در ایتا
دانلود
رئیس اتاق بازرگانی: قیمت ارز به‌زودی با ابزارهای بازارساز‌ به نرخ‌های قبل برمی‌گردد 🔸حسن‌زاده: نباید برای التهابات این روزهای بازار ارز به‌دنبال دلیل علمی و اقتصادی بود. بانک مرکزی برای مدیریت بازار، ارز کافی در اختیار دارد و قیمت‌ها به محدودۀ هفته‌های گذشته باز می‌گردد. 🔸افرادی که به خرید ارز و طلا اقدام می‌کنند، باید مواظب سرمایۀ خود باشند که با کاهش قیمت‌ها دچار زیان هنگفت نشوند. @Bazarnews_official
‏در اقتصادی که 90% واردات آن کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه است، اگر نرخ ارز مدام افزایشی باشد ولی نقدینگی را متناسب رشد ندهید، عملاً در حال کوچک کردن اقتصاد هستید. مگر این‌که نقدینگی را با دقت به فرصت‌هایی تخصیص دهید که ارزش افزوده بالاتری تولید می‌شود یا نرخ ارز را هم کاهش دهید. @DrRezaGholami
‏ما مثل هم نیستیم؛ من، با بالارفتن قیمت ارز و مایحتاج عمومی، به بازارها حمله نمی برم. این رفتار شاید مطابق با نظریه بهینه سازی سبد دارایی نباشد، ولی انسانی است. دولت مکلف به اداره بازار است، ولی نوسانات، نباید به بهانه حفظ دارایی، ما را از انسانیت دور کند. ‎ @DrRezaGholami
‏اولین اثر اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 30% بدون ریسک، کاهش سرمایه‌گذاری های ریسکی متناسب است. دوم، تبدیل سپرده‌های موجود با نرخ کمتر به نرخ بالاتر است یعنی فقط نرخ تغییر می‌کنند، با منابع قبلی. سوم، مبنای سرمایه‌گذاری ها را تغییر می‌دهد. چهارم، ورشکستگی بانک‌ها را تسریع می‌کند. @DrRezaGholami
‏دست کم 10 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور از طریق کم اظهاری در صادرات و بیش اظهاری در واردات، هرز رفته و در بازار قاچاق فروش می‌رود. متهم ردیف اول این تخلف کمرشکن، گمرک و سازمان توسعه تجارت هستند. اگر ‎ داشتیم این حجم از تخلف محال بود. ضمن اینکه متولی هم مشخص بود. @DrRezaGholami
‏فکاهیات اقتصاد ایران رییس کل سازمان سرمایه گذاری: در 2.5 سال دولت سیزدهم، 10.6 میلیارد دلار سرمایه خارجی وارد کشور شده است. براساس آمارهای بانک مرکزی: تنها در سال 1401، حدود 9.3 میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج شده است. اول ای جان، دفع شر موش کن وانگهان، در جمع گندم کوش کن @DrRezaGholami
‏بنظرتون مفت خورترین شرکت‌های دولتی کدامند؟ اول: ‎ از شرکت‌های بیمه 9% حق بیمه‌ها را می‌گیرد، کار خاصی هم انجام نمی‌دهد. در دولت‌های قبل، از محل‌های اصلی پخش کارت هدیه بود. دوم: ‎ سوم.. با کم کردن مفت خوری شرکت‌های دولتی، هزینه مردم کاهش می‌یابد. @DrRezaGholami
‏اگر جای وزیر صمت بودم یا اجازه این کار را نمی دادم یا استعفا می‌کردم. نعمت زاده می‌گفت اگر شده روی ریل بخوابم، اجازه واردات واگن نمی‌دهم. بنظرم این خریدها نیاز به مصوبه شورای اقتصاد هم دارد جناب آقای دکتر منظور. هزينه ارزی این خریدها چقدر و منابع تأمین آن کجاست؟ جناب دکتر زاکانی. @DrRezaGholami
‏فرزین از سیاست ارزی ریاکارانه بانک مرکزی پرده برداشت. "نرخ ارز در بازار رسمی را شناور کردیم و در بازار غیر رسمی هم تلاش می‌کنیم نرخ را باثبات کنیم" اصلا از ابتدا هم بحث تثبیت برای گرفتن صندلی ریاست کلی بانک مرکزی و پر کردن رزومه بود والا چطور مجری سیاست تعدیل می‌توانست تثبیت را اجرا کند؟ بله، همیشه سیاست‌ها را ذینفعان تعیین می‌کنند و هزینه‌اش را عموم مردم می‌پردازند. سیاست‌گذار هم مراقب است این جریان مخدو‌ش نشود. @DrRezaGholami
‏می‌گوییم ‎ احیا شود. می‌گویند، دولت بزرگ می‌شود. اولا، با ادغامش دولت کوچک نشد که با تفکیکش بزرگ شود. ثانیاً، دولت ابزاری برای افزایش رفاه عمومی است. اگر می‌توان با 10 واحد هزینه، 100 واحد رفاه را اضافه کرد، آن سیاست باید انجام شود. یعنی رفاه عمومی هدف است نه اندازه دولت. @DrRezaGholami
‏ویدیوی کامل گفتگوی ‌بازارنیوز با آقایان ‎ و ‎ در این‌گفتگو به بررسی چالش‌های پدیده قاچاق در ایران و برخی مبانی تئوریک اقتصاد پرداخته شد. ویدیو در لینک‌ زیر: https://bzna.ir/000T5n @DrRezaGholami
هدایت شده از اندیشکده قصد
35.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 سید امیرحسین حسینی؛ پژوهشگر اندیشکده قصد در برنامه کتاب قانون شبکه یک سیما: ▫️تقاضای طبیعی سالانه خودرو در کشور حدود ۱.۵میلیون به همراه چندین میلیون تقاضای انباشته تعویض خودروهای فرسوده است! ▪️طبق آمار وزارت صمت، ۸۵درصد قدرت خرید مردم ایران برای خودرو بین ۱۵۰ تا ۵۵۰میلیون است و هر سیاست تولیدی و وارداتی که نتواند خودروی باکیفیت در این بازه قیمتی تامین کند قطعا «ناکارآمد» است. ▫️ارزیابی نرخ خودروهای وارداتی باکیفیت‌تر از نمونه داخلی نشان می‌دهد که این خودروها بیش از ۱میلیارد تومان در کشور مبدا قیمت داشته و حداقل بین ۱.۵ تا ۲میلیارد تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. ▪️در شرایطی که به‌خاطر روشن کردن کولر در منازل، برق صنایع قطع میگردد، واردات خودروهای برقی و تاسیس چندین هزار ایستگاه شارژ در کشور یک سیاست ناکارآمد است. ▫️راهکار حل مشکلات صنعت خودروی کشور، «آزادسازی تولید خودرو» برای همه نخبگان و متخصصینی هست که قادر به تولید خودروی باکیفیت هستند اما قانون مانع آن‌ها شده است. 💠 اندیشکده قصد 💡@qasdna_ir
‏دعوا سر لحاف ملا (ریاست کلی بانک مرکزی) بود و شعار تثبیت نرخ ارز، تنها ادعایی برای متفاوت بودن. فقط خواستند با اجرای ناقص و نادرست سیاست تثبیت، آن را تخریب کنند. چه کسانی؟ ذی‌نفعان. اقتصاد ما را ذی نفعان اداره کرده و شکل می‌دهند. به همین دلیل عین اقتصاد سرمایه‌داری است.‎ @DrRezaGholami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما را خام فروش می‌خواهند تا صدها برابر ما سود کنند. بقیه تحلیل ها، صرفاً شوآف است. متأسفانه عمده سیاست‌های دولت و کشور هم در راستای خواسته آن‌هاست. @DrRezaGholami
پیام رسیده به کانال👇 "سلام، ببینید کار به کجاها کشید شده جایزه نفرات برنده را بر اساس دلار تعیین کرده اند. لوگوی دانشگاه تهران و دانشکده هنرهای زیبا هم پای اطلاعیه حک شده... اصلا بر پایه دلار یعنی چه؟ آیا هیچ با درایتی در دانشگاه تهران و یا دانشکده هنرهای زیبا وجود نداشت که بابت تحقیر پول ملی اشکال بگیرد یا اینکه چون وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ارزشی براش قائل نیستند برای دانشگاه هم بی ارزش هست!!" پیام شما هم در این کانال منتشر می‌شود. @DrRezaGholami
‏صادراتی که حیاتش وابسته به افزایش نرخ ارز (تضعیف پول ملی) است، در واقع، خروج سرمایه است و مزیتی ندارد. بالاخره این صادرات صفر خواهد شد، بیهوده برایش هزینه نکنید. همین‌طور، شاخص بورسی که برای بالا نگه داشتنش، باید هر روز جلسه بگیرید و منابع ملی را هزینه کنید، قابل اعتماد نیست. @DrRezaGholami
‏البته که انتخاب گزینه "عجله دارم" برای مسافر، اگر معلول برنامه‌ریزی و سازماندهی شرکت تاکسی اینترنتی باشد، مصداق تبانی بوده و مشمول قیمت‌گذاری است. رانندگان تاکسی های اینترنتی بارها اذعان کرده‌اند که حتی پیشنهادها هم گزینشی به آن‌ها می‌رسد. راننده‌ای با دو گوشی خود‌ش به عنوان مسافر و راننده، این نحوه عملکرد یک شرکت را برای من ثابت کرد. @DrRezaGholami
‏خودروسازها باید بجای هوچی گری، اسناد و مدارک مورد ادعا را در جلسات کارشناسی قیمت‌گذاری که متضمن سود متعارف علاوه بر کلیه هزینه‌هاست، ارائه کنند. چون نمی‌توانند، دنبال بیسوادهای جذاب!! می‌روند تا ادعای واهی قیمت‌گذاری دستوری رو در جامعه اکو کنند و بی لیاقتی خودشان را بپوشانند. @DrRezaGholami
‏واقعا فهمیدن این منطق سخته؟ بدلیل محدودیت ارزی، باید بخشی از وارداتی که امکان ساخت داخل دارند، را ممنوع کرد. بدلیل امکان سوءاستفاده تولید کننده از شرایط انحصاری، باید بر قیمت‌ها نظارت کرد تا ضمن ایجاد سود متعارف برای تولیدکننده، مصرف کننده هم آسیب نبیند. اون وقت، اون باصطلاح ‏کارشناسی که می گوید، بازار را قبول داریم چون اسلام قبول دارد، چه ربطی به این سیاست منطقی دارد. توجه: ما با دو گروه "باسوادها و بی سوادها" مشکل نداریم. مشکل ما با نیمه باسوادهایی است که از هر رشته، کمی خوانده‌اند و نهایتأ معلوم نیست در چه حوزه‌ای تخصص دارند. @DrRezaGholami
‏قدیما وقتی بحث به خام فروشی می‌رسید با خودمون می‌گفتیم دیگه کسی از خام فروشی دفاع نمی‌کند. امروز با کسانی طرفیم که می‌گویند، چون نه ارز داریم، نه تکنولوژی و دانش فنی، چاره ای جز خام فروشی نداریم! بفرض درستی ادعا، نهایتش این است که بروی سمت شراکت؛ دانش فنی از اون، مواد خام از تو. @DrRezaGholami
‏همانطور که واژه "ناترازی" به اسم رمزی برای توجیه هر افزایش قیمتی تبدیل شده، واژه "انتظارات" هم به اسم رمز توجیه هر افزایش غیرمتعارفی در نرخ ارز تبدیل شده است. سیاست‌های اقتصادی ما را ذی نفعان پبشنهاد می‌دهند، قلم به مزدها می‌نویسند، دولت بی برنامه و ضعیف هم مو به مو اجرا می‌کند. @DrRezaGholami
هدایت شده از اخبار ویژه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️پاسخ مدیرعامل ایران خوردرو  به شهردار تهران: ایران خودرو اتوبوس داده به شهرداری ولی شهرداری جای پول زمین داده و زمین رو رفته به غیر فروخته علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو به اظهارات اخیر زاکانی: شهرداری تهران پولمان را نداده‌؛ گفتم تا پول ندهند به آنها اتوبوس ندهید! حمایت رانتی نمی‌خواهیم، قیمت محصولات ما را با هر شکلی که می‌خواهند محاسبه کنند. اختلاف قیمت محصولات ایران‌خودرو با بازار بیش از ۷۰ درصد است در حالی که این برای سایر صنایع ۱۲ درصد است. به دنبال افزایش قیمت مثل قیمت بازار نیستیم، همین‌قدر که زیان نکنیم، کافی است.  تعدادی اتوبوس به شهرداری دادیم و باید ۲۰۰ میلیارد تومان قبل از تحویل به ما می دادند که ندادند؛ گفتم تا پرداخت نکرده‌اند اتوبوس تحویل ندهید، بعد می‌گویند شما توانایی تحویل خودرو ندارید در حالی که خودرو داده‌ایم و پول آن را نداده‌اند. کانال خبری در ایتا‌بپیوندید👇. https://eitaa.com/joinchat/4073259207Cd2916ef4d3
‏در ‎، دیگر اصول‌گرا، اصلاح طلب، لیبرال و کمونيست مهم نیست. باید حلقه شوم "ذینفع اقتصادی-قدرت سیاسی" را بشکنیم. این بار به کسانی رأی می‌دهیم که منافع ملت و کشور را فدای منافع خود و قبیله شان نکنند. ‎ @DrRezaGholami