فکاهیات اقتصاد ایران
بهرهوری در کشوری که هر سال میزبان صدها هزار بیمار خارجی برای مداوا است،
خروج نیروی انسانی تحصیلکرده و مجرب آن معضل شده است،
معلمانش دانش آموزان المپیادی و اساتیدش دانشجویان برتر دنیا را تربیت میکنند،
مردمش سخت و چند شیفت کار میکنند و...
صفر محاسبه شده است.
@DrRezaGholami
تو مسیر هرروزم کرایه تاکسی ۱۵ میگیرند. امروز که سوار شدم راننده گفت ۱۳ تومان بریزی. گفتم همتون میگید ۱۵. شما میگید ۱۳؟ گفت قانون به من گفته ۴۰ درصد زیاد کن. میشه ۱۳. مال حروم نمیخام ببرم خونم.
آقای محمود حبیبیان؛ راننده تاکسی
ازت ممنونم که روز منو با رفتارت ساختی
#اخلاق_اقتصادی
@DrRezaGholami
رئيس اتحادیه نانوایان: قیمتهای جدید نان مناسب است.
با این وجود، هنوز برخی نانوایان تخلف میکنند و مال حرام به منزل می برند و بعضی بظاهر اقتصاددان میگویند قیمت گذاری دستوری، آنها را دزد کرده است.
عرض میکنم، خیر، معدود نانوایان خلافکار، اول دزد بودند بعد نانوایی زدند. دنبال رانت آمدند.
@DrRezaGholami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 فیلم/ همه شرکتهای دولتی، بانکها، بیمهها، گمرک، مالیات و حتی بانک مرکزی، تحت کنترل وزارت اقتصاد است، چطور وزیر اقتصاد از زیر بار کنترل تورم فرار میکند؟
👤دکتر رضا غلامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با «اقتصاد ۱۲۰»: انداختن وظیفه کنترل تورم به گردن بانک مرکزی در نظامهای ربوی مرسوم است، مسئولیت بخش عمدهای از اقتصاد ایران بر عهده وزیر اقتصاد است.
☸️ اخبار و تحلیلهای اقتصاد ایران را بدون سانسور دنبال کنید 👇👇
🆔 http://t.me/+Xunhu9hOzNplMjI0
@DrRezaGholami
هدایت شده از روشنگری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید با درآمد یک روزش تو آمریکا چی خریده
بعد بگید چرا به ما میگن جهان سوم
√ @Roshangari_ir | روشنگری
هدایت شده از سهم مردم
قاچاق سازمان یافته بنزین یا بزرگنمایی در آمار
✅ دکتر رضا غلامی اقتصاددان: ادعا می شود که حدود 40 تا 50 میلیون لیتر در روز بنزین قاچاق می شود، چطور می شود که یک سوم کل سوختی که در شبکه توزیع می شود قاچاق بشود؟ به نظر می رسد بزرگنمایی قاچاق سوخت هدف دار مطرح شده است.
🔻مشروح این گزارش را در قدس آنلاین بخوانید:
https://qudsonline.ir/xbGkm
https://eitaa.com/sahmmardom
اظهار پریشانی و بیچارگی، فقر به بار میآورد.
#اخلاق_اقتصادی
@DrRezaGholami
فروش #اوراق_مشارکت برای پرداخت مطالبات گندم کاران؟
کسی که این اوراق را میخرد در چه چیزی (کدام سرمایهگذاری) مشارکت میکند و سود قطعی حدود 20% آن از محل کدام بازده پرداخت میشود؟
در مورد مطالبات معلمان هم همین سوالات مطرح است.
غرق در معاملات مشکوک هستیم.
@DrRezaGholami
از سال 1948، زمان جعل رژیم صهیونیستی، حدود 3 میلیون مهاجر به سرزمینهای اشغالی وارد شدند.
از آن زمان تاکنون، فقط کشور آمریکا بیش از 158 میلیارد دلار برای بقای اسرائیل (عدم بازگشت مهاجران) هزینه کرده است. یعنی هر نفر مهاجر حدود 53 هزار دلار (به ارزش جاری) هزینه مستقیم به مالیات دهندگان آمریکایی تحمیل کرده است. البته این علاوه بر هزینههای سرسام آور سیاسی و غیرمستقیم آمریکا برای بقای این حکومت نامشروع است.
واقعأ چرا؟
@DrRezaGholami
سیاست توسعه روابط با کشورهای مسلمان و همسایه، مقدم ترین، بهترین و مطمئن ترین سیاست برای ثبات اقتصادی ماست تا جاییکه اگر برای این هدف هزینه هم بدهیم، ارزشمند است.
قدردان تلاشهای دولت سیزدهم و چهاردهم در این مسیر هستیم.
@DrRezaGholami
اگر #اخلاق_اقتصادی اسلامی و بطور خاص مواردی مثل تلاش و کار صادقانه، صداقت در فروش و تعهدات، وفای به عهد، انصاف، عدم کم فروشی و مانند آن، در فعالیتهای اقتصادی و بازار عملیاتی شود، بخش عمده ناکارایی های بازارها و به تبع آن هزینههای نظارتی از میان خواهد رفت. این راز شکوفایی اقتصاد صدر اسلام و هنر رسول خدا بود نه مکانیزم بازار.
@DrRezaGholami
اگر در بازاری، اطلاعات (نه تحلیل علمی) خیلی قیمت پیدا کرد، یعنی صداقت در آن بازار کم رنگ شده است.
وقتی بازار سهام به جای فروش سهام به محل فروش اطلاعات تبدیل شود، یعنی آن بازار در حال تبدیل به محل تجمع دروغگویان، پنهانکاران و شیادان است.
@DrRezaGholami
پس معلوم شد،
آمار قاچاق نان، آرد و بنزین عمدتاً دروغ بود.
قاچاق گازوئیل یک ششم مصرف (~ 10 میلیون لیتر) است. اگرچه رقم درست نیست ولی کنترل شبکه گازوئیل آسان است.
انجام نمیدهند چون نمیخواهند انجام بدهند.
وزارتخانههای کشور و مسکن و شهرسازی کوتاهی میکنند.
از #بارنامه شروع کنید.
@DrRezaGholami
پیام رسیده از یکی از فعالان بخش حمل و نقل👇
"سلام ارادت
وقت بخیر
در حوزه سوخت دو نکته عرض کنم
۱. تاکسی هایی که از سال ۸۵ تولید شدن دوگانه سوز هستن و خیلی کم نیاز به سوخت بنزین دارن فقط جهت گرم کردن موتور خودرو و بعد اون اتومات میره دوی گاز و در خصوص خوردهای سمند ef7 این موضوع حتی کمتر یعنی این خودرو بعلت پایه گازسوز بودن با گاز سی ان جی بهتر کار میکنه و مثل سایر تاکسی های دوگانه سوز کارکرد مطلوبی داره و برداشت اینه مازاد بنزین رو میفروشن ماهانه هر خودروی تاکسی دوگانه سوز ۲۵۰ لیتر بنزین یارانه میگیره و البته نارون و سواری تک بیشتر از ۴۰۰ لیتر
۲. خودروهایی با سوخت گازوئیل
چند سالی هست که دستورالعمل اومده همه خودروهای دیزلی مسافر و بار بایستی از سیپاد استفاده کنن تا بر اساس پیمایش سوخت بهشون تعلق بگیره. اما دستگاهها زیر بار این موضوع نمیرن
جالبه دلال های کارت سوخت
این خودروهای دیزل مینی بوس و اتوبوس و وانت رو به قیمت خوب میخرن
( البته اکثرا فرسوده هستن ) و در مناطق مرزی جهت قاچاق استفاده میکنن"
پیام شما هم منتشر میشود.
@DrRezaGholami
پیام رسیده به کانال👇
"بی سر و سامانی نان
اوضاع آشفته آرد و نان نشاندهنده وضعیت دیگر قسمت های اقتصادی کشور است.
در مورد نان بربری عرض میکنم
در تهران تا چند هفته قبل مثلا قیمت نان ساده بربری با آرد یارانه ای نوع یک ۱۸۰۰ تومان بود ولی نانوایان محترم با حداقل کنجد و آن هم اجباری به قیمت ۵۰۰۰ تومان به مردم می فروختند و برای هر نان ۷۲۰ تومان یارانه هم از دولت دریافت می کردند و برخی هم هر نان را به اندازه دو نان می فروختند و قیمت ۲ نان در سامانه نانینو ثبت می شد و ۱۴۴۰ تومان برای هر نان تحویلی به مردم یارانه از دولت دریافت می کردند
الان هم اتحادیه اعلام کرد قیمت نان ساده ۲۵۰۰ تومان ولی برخی حضرات نانوایان حرامخوار هر نان ساده را ۴۰۰۰ تومان و کنجدی اجباری را ۵۰۰۰ تومان می فروشند
درد آورتر این که اگر نان ساده بخواهی باید خجالت بکشی و صبر کنی تا تنور بعد و شاهد اَخم و تَخم و رفتار تحقیر آمیز آن نانوایان ناجوانمرد باشی
همه اینها را اضافه کنید به اینکه وزن چانه و وزن کنجد کمتر از مقدار مصوب هست.
به يکی از خبرنگاران که دوست آقای فرزاد آذری بقا خبر نگار اقتصادی صدا و سیما هستند تماس گرفتم که به ایشان بگوید گزارشی از وضعیت نانوایی ها تهیه کند گفتند ایشان همه ی اینها را می دانند و خود اتحادیه نانوایان و .... هم می دانند ولی دست کسی کاری بر نمی آید."
پیام های شما هم منتشر میشود.
@DrRezaGholami
اون: سفره مردم کوچک شده، شرکتهای آب، برق، گاز و.. در شرف ورشکستگی اند، شرکتهای هواپیمایی دچار مشکل هستند، نیروی ماهر و تحصیلکرده در حال ترک کشور و...
من: همه اینها بدلیل ارز گران و عدم تناسب درآمدهای ریالی و هزینه دلاری شرکتها و مردم است.
اون: بله. به همین دلیل باید نرخ خدمات شرکتها و... را بالا ببریم.
من: ولی علت، ارزِ گران است. چرا نرخ ارز را پایین نیاوریم؟
همه بالاتفاق: چون حریف مردم مظلوم بی صدا میشویم ولی توان مقابله با چند هزار رانت خوارِ صدادارِ باج بگیر را نداریم.
@DrRezaGholami
آیا می دانستید؟
اثر نفت بر اقتصاد کشور فقط از طریق تبدیل درآمدهای ارزی حاصل از آن در بودجه نیست. بلکه مالیات شرکت های نفتی، سود ویژه شرکت های نفتی و وابسته به نفت، سهم سود دولت از سهام خود در این شرکت ها، هم نقش بسزایی در مالیات (مالیات شرکت ها) دارند.
علاوه بر این، درآمدهای ارزی نفتی صرف تأمین بخشی از مواد اولیه سایر شرکتهای بزرگ و مهم کشور می شود و از آن طریق بر رشد صنعتی و کشاورزی و درآمدهای گمرکی اثر میگذارد.
مشکل این است که بجای آن که نفت در بافت اقتصاد کشور جای بگیرد، درآمدهای ارزی حاصل از آن، در بافت اقتصاد کشور رفته است و لذا خام فروش ماندهایم.
باید طرحی نو درانداخت.
@DrRezaGholami
هدایت شده از اقتصاددان واقعگرا
📌سلام بر #آیفون_16
🔺روز گذشته جلسهای فنی تشکیل شد، با موضوع «واردات آیفون 16».
🔺انتظار داریم امسال تا #2میلیارددلار (یکهشتم موادغذایی وارده) صرف واردات «فقط و فقط آیفون16» شود؛ درحالیکه:
🧨اولاً دولت برای واردات #دارو ارز در اختیار ندارد؛
🧨ثانیاً ممنوعیت این قلم خاص، دستور صریح رهبری است؛
🧨ثالثاً چیزی شبیه داستان پیجرها در این شرایط دور از انتظار است؟!
🔺چرا این اختلال را انتظار داریم؟ به دو دلیل:
1️⃣ رویۀ کژدار و مریز و وادادگی بیمنطق وزارت صمت و چند نهاد دیگر از 1399 تاکنون؛
2️⃣ فشار اغنیا و مسئولان آیفونباز.
🔺🔺چنین مباد!
#کلان
#پولی
📍📍 دقتهای «اقتصاددان واقعگرا»
💠 #اقتصاد #دانشگاه_شهیدبهشتی
📎 eitaa ➡️ https://eitaa.com/eghtesaddanevaghegara
📎Telegram ➡️ https://t.me/eghtesaddanevaghegara
هدایت شده از پایگاه خبری تحلیلی بازارنیوز
عقلانیت اقتصادی و تخصیص منابع
به گزارش بازارنیوز، اقتصاد ایران به دلیل تحریمهای طولانیمدت بینالمللی، بهویژه تحریمهای اعمالشده توسط ایالات متحده در طول دورههای زمان مختلف، تحتفشار شدید قرار گرفته است. این تحریمها توانایی ایران برای مشارکت در تجارت بینالمللی و دسترسی به بازارهای مالی جهانی را بهشدت محدود کرده است که این مسئله منجر به کمبود ذخایر ارز خارجی شده است. در چنین فضایی، تخصیص منابع ارزی محدود برای واردات کالاها به موضوعی حیاتی تبدیل میشود. در این یادداشت سعی میکنم ضرورت محدودیت واردات کالاهای غیرضروری در ایران تحت تحریمهای اقتصادی کنونی را تحلیل کنم.
ادامه یادداشت در سایت بازارنیوز
@Bazarnews_official
رئیس دادگستری هرمزگان از توقیف ۳ شناور حامل سوخت قاچاق خبر داد. در این پرونده ۶ نفر دستگیر شدند و بیشاز ۵۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف شد.
بخواهیم، میتوانیم.
بیش باد
نیروی انتظامی، متشکریم.
@DrRezaGholami
بند ج ماده ۷ ق.احکام دایمی برنامه های توسعه:
هرگونه تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت موضوع ماده۴۸ ق. الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانه ها ممنوع است.
@DrRezaGholami
مقاومت در مقابل زیاده خواهی های دشمنان، اگرچه ممکن است بظاهر هزینه کوتاه مدت اقتصادی بر کشور تحمیل کند ولی برآیند منافع اقتصادی آن در بلندمدت مثبت خواهد بود.
دلیل مهمش این است که اقتصاد ذیل سیاست باج دهی مداوم، رشد پایدار درون زایی را تجربه نخواهد کرد و مدام وابسته تر میشود.
@DrRezaGholami
در واقع، هیچ دولتی برای تثبیت نرخ ارز تلاش نکرد و هیچ کدام حتی لوازم و شرایط آن را فراهم نکردند.
کاری که همه آنها کردند این بود که از ترس ریزش سرمایه اجتماعی خود، با بخشی از منابع نفتی، کالاهایی را با نرخ ارز کمتر از قاچاق وارد کردند تا بخشی از تبعات اجتماعی افزایش شدید نرخ ارز و قیمتها را کنترل کنند. تثبیت در کار نبود.
@DrRezaGholami
هدایت شده از پایگاه خبری تحلیلی بازارنیوز
🔻لاییکشی مالیاتی لاکچریسوارها/ فرار مالیاتی واقعیت دارد؟
🔹به گزارش بازارنیوز، جدیدترین گزارش سازمان امور مالیاتی درباره میزان مالیات اخذ شده خودروهای لوکس نشان از آن دارد که در طی سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، از مجموع ۷۸۲ هزار و ۳۲۳ خودرو شناسایی و گزارش شده توسط نیروی انتظامی، ۵۶۶ هزار و ۷۵۳ مالک خودرو مشمول مالیاتی به ارزش نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان شدهاند.
🔹بر اساس اعلام آمارهای این سازمان، از مجموع مشمولین ، تنها ۲۳۵ هزار و ۶۱۷ مالک نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام کردند که مبلغ 2.5 همت (۴۲ درصد) وصول شده است؛ علاوه بر این، ۴۲ هزار و هفت مالک خودرو هم به مالیات تعیین شده به مبلغ حدود یک همت، اعتراض کردند که موضوع در حال بررسی و ادامه مراحل قانونی خود است.
ادامه گزارش در سایت بازارنیوز
@Bazarnews_official