5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#خبر
🔰حذف حروف الفبای عربی توسط گشت ارشاد دولت ترکیه
اگر این کارها را در ایران با فروشگاههایی بکنند که اسمشان را با حروف انگلیسی نوشتهاند، خودتان میدانید #غرب_پرستان چه بلبشویی راه بیندازند!
براساس قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه: «به منظور حفظ قوت و اصالت زبان فارسی به عنوان یکی از ارکان هویت ملی ایران و زبان دوم عالم اسـلام و معـارف و فرهنـگ اسلامی، دستگاههای قانونگذاری، اجرایی و قضایی کشور و سـازمانهـا، شرکتها و مؤسسات دولتی و کلیه شرکتهـایی کـه شـمول قـوانین و مقررات عمومی بر آنها مسـتلزم ذکـر نـام اسـت و تمـامی شـرکتهـا، سازمانها و نهادهای مذکور در بنـد (د) تبصـره (22) قـانون برنامـه دوم توسعه موظفند از به کار بردن کلمات و واژههای بیگانه در گـزارشهـا و مکاتبات، سخنرانیها، مصاحبههای رسـمی خـودداری کننـد و همچنـین استفاده از این واژهها بر روی کلیه تولیدات داخلـی اعـم از بخـشهـای دولتی و غیردولتی که در داخل کشور عرضه میشود ممنوع است.»
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اندیشکده مطالعات یهود
✡ سوم مرداد ١٢۵١ شمسی، روزی است که #امتیازنامه_رویتر با بارون جولیوس رویتر، #یهودی انگلیسی (با نام اصلی: اسرائیل بِر یوسافات) در زمان ناصرالدینشاه و با وساطت میرزا حسینخان سپهسالار منعقد شد.
👈 بهموجب این قرارداد خفّتبار، ساخت هرگونه راه و راهآهن و سدّ از دریایمازندران تا خلیج فارس و بهرهبرداری از همهٔ معادن ایران (جز طلا و نقره)، ایجاد مجاری آبی و قنات و کانال برای کشتیرانی یا کشاورزی، ایجاد بانک و یا هرگونه کمپانی صنعتی در ایران، حق انحصار کارهای عامالمنفعه، خرید و فروش توتون و تنباکو، بهرهبرداری از جنگلها بهمدت ٧٠سال و استفاده از گمرکات ایران بهمدت ٢۵سال در ازای پرداخت ٢٠٠هزار لیرهٔ انگلیسی و سود ۵٪ در اختیار رویتر قرار گرفت!!
📚 بیشتر بدانیم:
📖 ساسونها، سپهسالار و تریاک ایران
👉 https://jscenter.ir/jewish-and-corruption/narcotic/7022
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
🇮🇷👉 @jscenter
هدایت شده از زیست شهر نوین مولّد
32.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#مسکن_تدریجی
#آزادسازی_زمین
🌸زیست شهر نوین مولّد🌸
♦️ چرا دولت زیر بار واگذاری زمین و ساخت مسکن تدریجی با وجود کاهش 83 درصدی هزینهها نمیرود؟؟؟
@zistshahr
35.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
هدایت شده از اندیشکده قصد
23.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢دوگانگی مذاکره و اقتصاد مقاومتی در جنگ اقتصادی
🔹 دکتر علی سعیدی
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه ایت الله بروجردی با همکاری انجمن های علمی اقتصاد قم ،شهید چمران ،مشهد ،سمنان و حکیم سبزواری به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک برگزار میکند:
🔹صنایع کوچک و نقش آنها در اقتصاد ملی
سر فصل ها
• بررسی نقش صنایع در اقتصاد
• حمایت از صنایع کوچک تا چه حد در رشد اقتصاد اثر گذار است؟
• لزوم حمایت از صنایع کوچک
سخنرانان :
🔸 دکتر علی سعیدی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم
🔹 دکتر مرتضی افقه عضو هیئت علمی گروه اقتصاد شهید چمران
🔸 دکتر جعفریزدی مقدم عضو هئیت علمی گروه مهندسی صنایع حکیم سبزواری
زمان : شنبه21 مرداد ساعت18 در بستر ادوب کانکت
لینک ورود به جلسه :
http://vc.abru.ac.ir/tjge/
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
12.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻برای پیشرفت باید متصل به جهان شد؟!
🔹دکتر حمیدرضا مقصودی
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
21.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 سیاست کلی نظام از نظریه اقتصاد مقاومتی
🔹دکتر علی سعیدی
اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه قم
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
شرایط الان خیلی متفاوت است به ویژه اینکه ما در دوره سلطه نظام سرمایه داری با تکنولوژی تولید انبوه هستیم، و این چیزی است که در پیش از این نبوده، حتی مباحثی که آدام اسمیت درباره مزایای بازار آزاد رقابتی مطرح کرده مربوط به پیش از انقلاب صنعتی بوده، با انقلاب صنعتی و امکان تولید انبوه توسط یک یا چند تولیدکننده محدود، انحصار به ویژگی ذاتی نظامهای اقتصادی تبدیل شده و رقابت حتی اگر وجود داشته باشد تنها در قالب «رقابت انحصاری» و آن هم بین غولهای صنعتی است. برای حکمرانی اسلامی در چنین شرایطی، باید دنبال شیوه مواجهه حضرت رسول صلوات الله علیه با انحصارگران و محتکران و رباخواران بود که عمدتا یهودی بودند.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اندیشکده قصد
💢 سلسله نشست های یکشنبه های اندیشهورزی
🔹با موضوع: جدیت، جمهوریت،عدالت
(روایت دیدار اخیر فعالان تعلیم و تربیت با رهبر انقلاب)
🔸با ارائه: حجت الاسلام دکتر محسن خاکی
پژوهشگر حوزه عدالت و اقتصاد
⏰زمان: یکشنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۲ ساعت۱۸
🏢مکان: اندیشکده قصد
📌پخش زنده از طریق کانال اندیشکده قصد در پیامرسان ایتا
💠 اندیشکده قصد
💡 @qasdway
✍️ فناوری پیچیدۀ مدرن که تنها عامل تفاخر غربیها بر سایر ملتهاست، با مصرف روزافزون انرژی و آلایندگی گستردۀ محیطزیست، نهتنها زندگی را برای انسان امروز راحت و آسان نکرده است بلکه دغدغههای بسیاری را برای مهار عوارض جانبی آن برای انسانها ایجاد کرده است.
🔸 این روزها از بالارفتن مصرف برق و کمبود انرژی و لزوم صرفهجویی در آن سخن زیاد گفته میشود. #بچه_های_شیکاگو هم با ذهن تکسیلابی خود، تنها راه مدیریت مصرف انرژی را #گران_کردن آن میدانند تا با محرومکردن اقشار ضعیف از بهرهمندی از انرژی، مقدار محدود آن را بین اغنیا توزیع کنند.
🔸 اما در دورۀ تمدن اسلامی که در آن بهجای غلبۀ انگیزۀ سودمحوری و چپاولگری سرمایهداران (که امروزه دانش اقتصاد بهنادرستی با آن مترادف شده است!) انگیزههای انسانی و الهی حاکم بود و به جای اقتصاد سودمحور، #اقتصاد_فرهنگی زیربنا بود، مسئلۀ استفاده از انرژی به گونۀ دیگری حل میشد که نه آلایندگی داشت، نه پیچیده بود و نه در انحصار کسی.
🔸تنها اشکال فناوریهای تمدن اسلامیایرانی این بود که عاری از #سود و #منفعت برای عدهای خاص بود و البته برای تودههای مردم بسیار پرمنفعت و پرسود بود.
🔸به جای دنبالهروی کورکورانه از تکنولوژی حقارتآمیز مدرن، باید به گونۀ دیگری اندیشید و در مسیر دیگری و با رویکردی متفاوت نوآوری کرد.
🔗برای مطالعۀ سامانههای خنککننده در معماری اسلامیایرانی، لینک زیر را ببینید:
https://dp-magazine.com/تهویه-طبیعی-در-معماری-سنتی/
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از محسن قنبریان
📍 فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی
چکیده ارائه حجت الاسلام قنبریان در مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی/ ۲۲مرداد۱۴۰۲
✔️ در این ارائه تمایز "مکتب و نظام اقتصادی" با "علم اقتصاد" و با "روابط اقتصادی" معلوم و "فقه پیشرو" و "پیرو" معلوم می شود.
• دکارت گفت: فرشته ای به او گفته کلید حل معماهای عالم ریاضیات است/ در شک دستوری اش هم بعد از خودِ شک، در "عدد"، شک نکرد!
اینکه ریاضیات، تنها علم یقینی است و بقیه علوم باید به آن تاویل روند؛ یک آموزه فلسفی، معرفت شناسی و کلامی است، نه ریاضی!
• در اقتصاد هم اینکه مثلا:
- منشاء مالکیت چیست؟ کار یا سرمایه؟!
- منشاء ارزش و قیمت چیست؟! کار یا کمیابی؟!
پاسخش هرگز اقتصادی نیست! اقتصاد از آن پس شروع می شود.
- کلام و فلسفه پاسخ داد: اقتضاء کرامت انسان این است که پس از خودِ انسان، "کار متصل" او ارزشمند باشد بعد "کار منفصل" و سرمایه!
" مالکیت" مفهومی اعتباری است. اعتبار و مَجاز فرقش با دروغ این است که "حد و تعریف" چیزی به چیزی دیگر داده شود با لحاظ مشابهت.
مالکیت انسان در صور خیالی و اعمال متصلش حقیقی است؛ بعدا حد این به ساخته ها و بافته هایش داده میشود و اعتبار مالکیت اعتباری برای آنها میشود.
- در فقه و حقوق ثابت شد واحد اول مالکیت، کار است؛ چه در صورت "صناعت" چه "حیازت"؛ مالکیت های بعدی مثل بیع و هدیه و ارث، تبعی است.
• حالا از آن بنیانها، نظام و مکتب اقتصادی بنا می شود؛ مثلا:
- "همه بهره مندی ها باید از کار باشد" (نفی بورس بازی و کارهای فیک)
- "کار موجب بهره مندی شود" (نفی استثمار)
[ر.ک: مجموعه آثار مطهری ج۲۰]
⬅️ رابطه کارگر و ابزار تولید(سرمایه) چگونه باشد❓
الف) سود برای سرمایه، اجاره و دستمزد برای کارگر (مکتب سرمایه داری)
ب) اجاره ابزار تولید، سود برای کارگر (نظریه شهید صدر و نظر اول شهید بهشتی)
ج) تسهیم سود بین هردو (نظر شهید مطهری و نظر دوم شهید بهشتی)
❗️ مسیر اول علم اقتصاد:
آن نظام ارزشی و مکتب اقتصادی که محقق شد یا در تحقق فرضی اش، روابط عینی و علیّ و معلولی بین اجزاء و ارکان قابل محاسبه و سنجش است که علم اقتصاد آن مکتب را شکل می دهد.
• ادامه مثال:
❓ارزش و قیمت به چیست؟! چگونه محاسبه شود؟!
- الف) قیمت کالا = میزان کار انجام شده (ابزار هم کار انباشته و مجسم است)
- ب) میزان کار + کمیابی !
مثلا ماهی صید شده، کار کمتری از پرورش مرغ می برد پس ارزانتر است! قیمت، مال کالری و... نیست! (مثال شهید بهشتی)
❗️اگر در تور، ماهی کمیابی بود، حتما قیمت بالاتری در ساحل دارد؛ پس عرضه کم، قیمت را بالا می برد!
- نه! اگر همین ماهی کمیاب بخواهد تحصیل شود (نه اتفاقی حاصل شود)، باز کار بیشتری می برد؛ پس معیار قیمت همان میزان کار است! (نظر شهید بهشتی)⬅️ لذا در نظام قیمت گذاری از "علم اقتصاد" (نه فقه و حکومت) می خواهد بر اساس این نظام ارزش، قیمت را معلوم کند.
❗️ مسیر دوم علم اقتصاد:
روابط عینی و واقعی محاسبه می شود؛ مثلا ۲۰۰هزار کارفرما و حدود ۱۵میلیون کارگر!
روابط عینی بر نظام و مکتب اثر می کند. ایده مکتبی بهشتی این است: همگانی شدن ابزار تولید (بند۲ اصل۴۳)
از فقه می پرسد: شما در مالکیت شرط دارید که حتما اقلی باشد و درصدی از جامعه مالک و بقیه کارگر آنها باشند؟!
فقه پاسخ می دهد: خیر! مالکیت چنین قیدی ندارد (حداکثر در مالکیت فرد قید دارد و مثلا معادن زیر زمین و جو بالای ملک او را مملوکش نمی کند)
⬅️ دخیل کردن خیل میلیونی توده ها در تولید میشود مکتب و نظامی مبتنی بر درک روابط عینی (نظر امام خمینی)
• وقتی از چگونگی همگانی شدن ابزار تولید بپرسی؛ ایده های کارشناسی شکل می گیرد:
- تعاونی: پیوند مالک های کوچک (نظریه شهید بهشتی)
- کارگاه ها شرکت های کوچک: کوچک کردن صنایع (ایده رهبری در سال۹۵)
- مالکیت عمومی صنایع بزرگ (ایده شهید مطهری)
- و...
❗️ دو فقه:
۱) فقه پیشرو: در تفقه کامل از منظومه دین، و دیدن درست و دقیق روابط عینی حاکم بر اقتصاد، نظام و مکتب اقتصادی اسلام را در راستای تحقق قسط ،کشف می کند و با حرکت انقلابی خود، روابط عینی را منطبق بر نظام و مکتب می کند.
۲) فقه پیرو: روابط عینی و حاکم را برهم نمی زند، متاخر از آن حرکت کرده و نظامات و اقتضائات آن روابط عینی را امضاء یا ویرایش جزیی می کند!
🎙 صوت جلسه
* برای وضوح بیشتر این مطالب را ببینید:
- نمای فقه اقتصادی امام خمینی
- اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه
- شهید بهشتی و عدالت اجتماعی
☑️ @m_ghanbarian