هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
💢 سیر استعمار؛
تحقیر، تحبیب، انحلال
«بدترین اسارت، اسارت فرهنگی است.
استعمار برای ایجاد وابستگی فرهنگی، سیری را شروع میکند و آن را قدم به قدم پیش میبرد...»
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
چند کلمه حرف دل
برای جهاد تبیین، ارایه آمار و ارقام پیشرفت کشور اگرچه خوب است اما رهزن است. کشور ما قطعا براساس آمارها دستاوردهای بزرگی داشته اما فروغلتیدن در دام آمار، ما را وارد بازی با اعداد میکند، سطح تحلیل را در حد تحلیلهای تکنیکال نگه میدارد و از تحلیلهای عمیق مبنایی ممانعت میکند. بماند که اساس اعداد و ارقام و آمارها بر نگاهی تنگ و منبعث از ذهن تکنیکزدهٔ بیهویت انسان مدرن است و چنین ذهنی هرگز نمیتواند عمق پیام انقلاب اسلامی را ادراک کند و هرگز نمیتواند در تایید یا رد آن ادعایی داشته باشد.
انقلاب اسلامی برای بالارفتن چند عدد و رقم به وجود نیامده که با پایینآمدن آن ارقام، معدوم شود.
انقلاب اسلامی اساس تمدن غرب را به چالش کشیده، اسارت انسان را از درون نقاب آزادی بیرون کشیده، مدعیان حقوق بشر و دموکراسی را رسوای عالم کرده و پوشالیبودن علم و تکنولوژی مغربزمین را آشکار کرده! جبهه جهانی مقاومت را علیه بلوفزنان آمریکایی و اروپایی سازماندهی کرده و در عصری که تمدنهای مادی غرب و شرق بر سر تقسیم دنیا سرگرم گردنکشی بودند، ندای معنویت و بازگشت به ارزشهای الهی و عدالت را سر داده، صداقت خود را در یاری مستضعفان عالم نشان داده و معاملهناپذیربودن حق و عدالت را با هیچ منفعت و سود سرمایهای به اثبات رسانده، انسان خودتحقیرکنندهٔ ایرانی را با دمیدن روح جهاد و مقاومت، به سلیمانیها و کاظمیها و همدانیها و باباییها و باکریها و دیگر شهدای گرانقدر مبدل ساخته.
و از ثمرات همین ایستادگی و مقاومت و شجاعت و شهادت است که امروز با عزت و افتخار حتی از منظر همان شاخصهای تنگ مادیگرا هم پیشرفتهای چشمگیری را به ارمغان آورده. کافیست تنگنظران مقایسهای بین هزینه سبد مصرفی ایرانیها با سایر کشورهای غربی و شرقی بکنند و بالابودن سرانه مصرف ایرانیها از کالاهای اساسی و انرژی و مسکن و... از متوسط جهانی را نه با چشم خودتحقیر ضدانقلاب بلکه با چشم حقیقتبین گام دوم تفسیر و تحلیل کنند و قدرت خرید و رفاه مردم را با سایر کشورهای مادیگرا مقایسه کنند.
آری، سخن گفتن از پیشرفتهای انقلاب اسلامی برای کسانی که به تحلیلهای مبتذل تکنیکال و اعداد و ارقام موهوم بیمبنا عادت کردهاند، آب در هاون کوبیدن است و تا سطح تحلیل و عمق نگاه ما ارتقا نیابد در ظلمات اعداد ساختگی مدرنیته سرگردان خواهیم بود.
سخن به درازا کشید...
🆔 @DrSaeedi
براساس مطالعات انجام شده، بین ۶۵ تا ۶۹ درصد از کودکان انگلیس، فرانسه و آلمان حداقل در یک شاخص محروم بودهاند.
🆔 @DrSaeedi
نشریه صاد شماره (4)زمستان 1402.pdf
8.18M
4⃣ چهارمین شماره از نشریه علمی-اقتصادی "صـــاد"
📌 زمستان ۱۴۰۲
نقش زنان در اقتصاد
🔹آیا خانهداری به معنای خانه نشینی است؟
🔸نقش آفرینی زنان در مشاغل خانگی
🔹نه به برابری
👤 مدیر مسئول: علی رحیمی
👤 سردبیر: محمدهادی غنچی
------------
صـــاد | برمدار اقتصاد
@sadeconomics
به گزارش رسانه های اسرائیل، به نقل از دوستان عزیزمان در اکوایران (زیرمجموعه دنیای اقتصاد): کرمان کار اسرائیل نبوده است!
مُنحطّ|ترجمان رسانههای لیبرال
💢 @monhaTT
دکتر علی سعیدی
به گزارش رسانه های اسرائیل، به نقل از دوستان عزیزمان در اکوایران (زیرمجموعه دنیای اقتصاد): کرمان کار
برخی خاماندیشانه گمان میکردند و برخی همچنان گمان میکنند که میتوان #لیبرالیسم_اقتصادی را از غرب وارد کرد بدون آنکه لازم باشد ابعاد سیاسی و فرهنگی آن را بپذیریم!
آنچه امروز در رسانههای منحط لیبرال و اقمار و اذنابشان منتشر میشود را رصد کنید تا ببینید کار این رسانههای اقتصادی دیگر علناً از اقتصاد بیرون زده و دربارۀ امور سیاسی و فرهنگی و حتی دربارۀ ماهیت اسلام سیاسی و مداخلۀ دین در امور مختلف زندگی هم اظهار نظر میکنند.
یکی سیگنالهای حملۀ تروریستی دیروز کرمان بر بازارهای سفتهبازی دلار و بورس را بررسی میکند و یکی اسرائیل را تطهیر میکند و دیگری همچنان مشغول تحلیل هزینه-فایدۀ طوفان الاقصی و سناریوهای مختلف مواجهه ایران با غرب است!
به کجا داریم میرویم و تا کجا باید این وضع را تحمل کرد؟!
🆔 @DrSaeedi
🎸 و تلک القضیه و تلک القضیه...
❗️چگونه میشود انگارههای #علم_اقتصاد را باور کرد در حالیکه برای ریاضیوارکردن پدیدههای واقعی، فروض بسیار سادهانگارانهای وضع میشود و با استنتاج در این وضع سادهسازی شده، نتایج و توصیههایی برای دنیای واقعی گرفته میشود!
❗️#نظریه_مقداری_پول که ستون فقرات ارتباط تورم با نقدینگی است و به اتکای آن دولتهای ما سالهاست به دنبال کنترل نقدینگی برای مهار تورم هستند در شرایطی میتواند درست باشد که بازار پول در تعادل مکانیکی باشد و امکان وجود پول مازاد در دست مردم نباشد، نظام بانکی وجود نداشته باشد، در دنیا فقط یک کشور وجود داشته باشد، تجارت خارجی و نرخ ارز نباشد، اطلاعات کاملا شفاف و در اختیار همه باشد، بازارها انحصاری نباشد، دولتی در کار نباشد، فناوری بزرگ مقیاس نباشد، استعمار و استثماری در کار نباشد، جامعه و تاریخ ناشی از نظم خودجوش هایکی باشد، ظلم و استکبار در جهان نباشد، آمریکا و انگلیس و اسراییل نباشد و خیلی چیزهای دیگر!
⛔️ اما این یک قضیه است و نقدینگی عامل تورم، قضیه دیگری است!
❗️چگونه میشود به لیبرالیسم اقتصادی باور داشت و مدام از خصوصیسازی گفت و از رقابت و نفی انحصار و رانت و فساد حرف زد و همزمان از لزوم جمعشدن فروشگاههای کوچک و نانواییها و کسبوکارهای محلی و گسترش فروشگاههای زنجیرهای و تولیدیهای بزرگ مقیاس انحصاری دفاع کرد؟
⛔️ اما این یک قضیه است و آن قضیه دیگری است!
❗️چطور میشود زمین و زمان را به هم بافت که دولت باید کوچک شود تا جلوی آزادیها و حقوق فردی را نگیرد و همزمان از انبوهسازی و مرتفعسازی مسکن دفاع کرد و حریم خصوصی افراد را نادیده گرفت؟!
⛔️ البته این یک قضیه است و آن قضیه دیگری است!
❗️چطور میشود که خود را اقتصاددان محض دانست عاری از ارزش و سیاست و در روز روشن پرچم اوکراین را بالا برد و درباره محاسبات هزینه و فایده اسراییل در طوفانالاقصی و حمله تروریستی در ایران اظهارنظر کرد؟!
⛔️ لازم به ذکر است که آن یک قضیه است و این قضیه دیگری است!
❗️چطوری باور کنیم که خلق پول به خاطر کسری بودجه دولت علت تورم است و همزمان، خلق پول بانکهای خصوصی تورمزا نیست؟ یا چطوری بپذیریم که افزایش قیمت ارز و خوراک پتروشیمیها تورمزا نیست اما افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان تورم ایجاد میکند؟
⛔️ عرض شد که آن یک قضیه است و این قضیه دیگری است!
🔆 اصلا علت ناآرامی ما و مشکلاتی که با #لیبرالیسم داریم این است که نمیتوانیم این قضایا را از هم تفکیک کنیم، وگرنه مسأله خیلی روشن است: هر نظریه و عملی که به نفع سرمایهداران و مستکبران عالم باشد علمی و منطقی و کاربردی است و هر جا به ضرر ایشان باشد ایدئولوژیک و کمونیستی و تخیلی و غیرکاربردی است، متوجه شدید؟!
📣 #فریب_بزرگ
🆔 @DrSaeedi
امروز ۱۶ دی در تقویم کشور به نام شهدای دانشجو به مناسبت سالگرد شهید مظلوم علمالهدی و همرزمان وی در هویزه است.
سال ۱۳۳۷ همزمان با سالروز شهادت امام موسى کاظم علیهالسلام متولد شد. او را حسين نام نهادند. همچنان كه راهش حسينى بود ايثار و شهادتش نيز حسين وار بود.
در ۱۱ سالگى به عنوان يک معلم قرآن در مسجد تدريس مىكرد. اولين مبارزه علنى حسين با رژيم فاسد شاه، آتشزدن سيرک رقاصههاى مصرى در اهواز بود.
از آن جايى كه بهترين مكان براى گسترش فعاليت عليه رژيم طاغوت دانشگاه بود، حسين تصميم گرفت وارد دانشگاه شود و چون علاقه شديدى به رشتههاى علوم انسانى داشت در رشته تاريخ دانشگاه فردوسى مشهد پذيرفته شد.
همزمان با آغاز جنگ تحميلى و در همان روزهاى اوليه جنگ، حسين به عنوان مسئول اعزام نيرو، روزانه صدها نفر را با نظم دقيق و مديريت كامل به سوى مناطق عملياتى اعزام مىكرد.
با اين مشغله زياد روزى يک ساعت به راديو اهواز رفته و درباره غزوات پيغمبر (ص) سخنرانی میکرد.
در حمله روز اربعين حسينى كه فرماندهى شصت تن از برادران پاسدار، جهاد، دانشجو و ... را به عهده داشت، به عنوان گروه پيشتاز و پياده ارتش به جنگ با كفار پرداخت كه نهایتا در محاصره حدود ۴۰ تانک دشمن قرار گرفت. پس از ساعاتى مبارزه با دشمن، وقتى مهمات آنها تمام شد در حال تشنگى و گرسنگى نيز به جنگ ادامه دادند تا اينكه يكى يكى به شهادت رسيدند و آخرين نفر، حسين بود كه با آرپىجى خود سه دستگاه تانك كفار را منفجر كرد و سپس با فرياد الله اكبر در حالى كه قرآن در دست داشت در روز ۱۶ دى ماه سال ۱۳۵۹ در كربلاى هويزه حسينوار به شهادت رسيد.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
📚جمع خوانی کتب اقتصاد اسلامی- اقتصاد سیاسی
[با همکاری اندیشکده قصد و خانه تمدن]
✅با حضور: حجت الاسلام محمدامین رضایی
⚠️به صورت حضوری در شهر قم
🔖مخصوص طلاب و دانشجویان
🕰پنج شنبهها، بعد از نماز ظهر
جلسه اول، ۲۱دی ۱۴۰۲
📝جهت ثبت نام به آیدی @Abuzeinabirm در ایتا پیام دهید یا به شماره۰۹۰۵۶۸۷۳۴۷۷ تماس بگیرید
@m_amin_rezai
هدایت شده از مجمع همافزایی جوانان انقلابی
▫️نشست سوم
اقتصادی . مدیریتی . زیربنایی
نشستهای تخصصی انتخابات با رویکرد مشارکت حداکثری
در نشست سوم حجج اسلام و آقایان
جوان آراسته، رضی، سکوتی، شربتی، مقومی، نجفی و یوسفی در حضور مردم و جمعی از اعضای کانون ارزیابی مجمع، نظرات خود را بیان خواهند نمود.
سه شنبه ۱۹ دی ساعت ۱۸
بلوار غدیر . دانشگاه قم . تالار اندیشه
🆔 https://eitaa.com/hamafzaii
🔅 جمع میان حکومت و شریعت
#قطبالدین_شیرازی، قرن هفتم هجری
بدان که شیطان را در این باب وسوسه بسیار باشد از آن جمله که گوید که شاید که از جهت مصلحتِ مُلک مخالفت شرع بباید کرد بل که گوید که جمع، خود ممکن نیست!
و دفع این وسوسه آن است که مُلک سلیمان عظیمتر از ملک جمله ملوک جهان بود مع هذا هیچ کاری به غیر از شرعگزاردن او را ممکن نبودی زیرا که سلوک غیر طریق شرع منافی منصب نبوت باشد. پس معلوم شد که جمع [بین حکومت و شریعت] ممکن است بلکه واجب.
--------------------------------------------------
میگویم آنچه ما از #اقتصاد_اسلامی مراد میکنیم همانا جمع حکومت و شریعت است و ظاهر است که حکمرانی بر خلاف شرع و مبتنی بر ربا(۱) و قمار(۲) و فریب(۳) و اکل مال بباطل(۴) و تطفیف(۵) و غیر ذلک باعث نابودی حرث(۶) و نسل(۷) و گسترش ظلم(۸) است بدانگونه که در عصر و زمان ما به سبب غلبۀ افکار اهل کفر(۹) و فسق(۱۰) و عصیان(۱۱) دامنگیر بلاد اسلامی گشته و جامعه مسلمین را چه از لحاظ رسوخ این افکار اباطیل(۱۲) و چه از لحاظ عمل بدان توصیات خلاف شرع و عقل(۱۳) دچار بلایای عظما کرده است و امر مسلمین بسامان نگردد مگر با بازگشت به احکام دین و اقامۀ حدود و اتباع ولی امر تماماً و کمالاً
◀️ پینوشت:
۱. #بانکداری_ربوی
۲. #بورس
۳. #تبلیغات_بازرگانی
۴. #بیمه
۵. #تولید_انبوه
۶. #محیط_زیست
۷. #خانواده
۸. #شکاف_طبقاتی
۹. #صهیونیسم
۱۰. #لیبرالیسم
۱۱. #مدرنیته
۱۲. #علم_اقتصاد
۱۳. #صندوق_بینالمللی_پول و #بانک_جهانی و #فائو و #یونیسف و #سازمان_تجارت_جهانی و #سازمان_بهداشت_جهانی و #سازمان_ملل_متحد و #فیفا و امثال ذلک
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از دقیق ترین استدلال هایی که باید همه یاد بگیریم همین استدلال پرفسور درخشان است.
بسیاری از دوستان و کارشناسان و مسئولین را دیده ایم که وقتی به نظام سیاسی آمریکا می رسند با آن مخالفت می کنند! وقتی به نظام فرهنگی آمریکا می رسند با آن مخالفت می کنند اما به محض اینکه به نظام اقتصادی آمریکا می رسند آن را الگو قرار می دهند و ایران را با آن مقایسه می کنند، طوری که وضعیت مطلوب از نظر آنها وضعیت اقتصاد سرمایه داری آمریکاست.
واقعیت اما چیز دیگری است. نمی توان تفکر انقلابی داشت و به اسلام و نظام اسلامی اعتقاد داشت و سرمایه داری را پذیرفت. اگر چنین اتفاقی در ذهن کسی افتاده است قطعا آنچه به آن ایمان دارد به تعبیر امام خمینی چیزی جز "اسلام آمریکایی" یا "اسلام سرمایه داری" نخواهد بود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
#بخش_اول: مفهوم شناسیِ #توسعه
🔰توسعه [Development] لُغتا به معنای فراخی و گشادگی است. اما این واژه معنای اصطلاحیِ خاصی دارد که با معنای لغویِ آن تفاوتی جدّی دارد. توسعه در #معنای_اصطلاحی؛ معادلِ صرفِ آبادانی و بهبودِ وضعِ زندگیِ معیشتی و رفاه زندگی نیست؛ زیرا تلاش برای آبادانی و بهبودِ وضع معاش همواره بصورت معقول و مشروع بوده است. آنچه در سال های پس از #جنگ_جهانی_دوم و دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی تحتِ عنوانِ #توسعه به طور جدّی مطرح گردید، در واقع به معنای #بسط_مدرنیزاسیون به جهانِ غیرغربی و در میانِ مللِ آسیایی و آفریقایی بود.
🔰بنابراین؛ هنگام بحث از توسعه، به جای توجه به معنای لغوی و ظاهری آن، باید به #مبادی و #غایاتی که این مفهوم از آن سخن می گوید توجه کرد و دریافت که "در باطنِ #مدل_های_توسعه_رایج_غربی، بسطِ چه صورتی از زندگی و کدام #مدل_اقتصادی_اجتماعی نهفته است؟"
🔰جوهر و جانِ آنچه "توسعه" نامیده می شود: #افزایش_سریع_تولید_ناخالص_داخلی و #تراکم_سرمایه است؛ یعنی توسعه در اساسِ خود با دو ویژگیِ #گسترش_تکنولوژی_مدرن و #انباشت_تراکم_سرمایه تعریف می شود، که هر دو از ویژگی های اصلیِ #نظام_سرمایه_سالاری است.
🔰 از اینرو باید گفت: برخلاف آنچه عده ای می پندارند؛ توسعه، عبارت از مجموعه ای از برنامه های مدون برای رفاه و آبادانی نیست. در هر #مدل_توسعه یک هسته ی مرکزی و #بینش_تئوریک وجود دارد. #توسعه_غربی؛ عبارت از ایجادِ دگرگونی های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به منظورِ #تحکیم و یا #بسطِ پایه های مُدلِ زندگیِ مدرن و مبتنی بر اقتصاد بورژوایی است. این نوع توسعه؛ علاوه بر اینکه #عدالت_محور نیست، موجب #فقر، #تبعیض، #اختلاف_طبقاتی و #بحران خواهد شد. همانگونه که مشاهده می کنیم هم در کشورهای #متروپلِ مدرن و هم در جوامعِ دیگر چنین شده است.
توجه: پیرامونِ #مدل_های_توسعه نیز سخن خواهیم گفت.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماهیت #حکومت_اسلامی و #اقتصاد_اسلامی
👆این ویدئو را حتماً ببینید تا خیلی فشرده و نقطهزن با مبانی حکومت اسلامی و اقتصاد اسلامی آشنا شوید.
🔸بعضی وقتها تکرار بدون خلاقیت و بدون ملاحظه مخاطب منجر میشود ارزشهای اصیل الهی به کلیشههایی بیروح و بیاثر تبدیل شوند حال آنکه تدقیق و تأمل در معنای این ارزشها روشنگر مسیر آینده است. یکی از مصادیق این ارزشها حکومت اسلامی است که متاسفانه بعضاً میبینم مسئولان و نخبگان و خواص جامعه طوری نظریه حکمرانی میدهند که انگار نه انگار دارند درباره حکومت اسلامی و در چارچوب آن حرف میزنند و جالبتر آنکه برخی هنوز در اصل اینکه اسلام حکومت دارد یا نه خود را به نادانی میزنند و واقعیت تحققیافته جلوی چشمشان را نمیبیند!
🔸حکومت اسلامی بدنبال ترویج ارزشها و احکام الهی است و به تعبیر امام خمینی رحمت الله علیه اسلام همان حکومت است با جمیع شئون آن و احکام، قوانین اسلام هستند برای اجرای عدالت. یکی از شئون حکومت اقتصاد است و #اقتصاد_اسلامی به دنبال پیادهسازی احکام و ارزشهای اقتصادی اسلام در جامعه است. مسأله واضح است و کسی که هنوز در اصل حکومت اسلامی و اقتصاد اسلامی تردید دارد باید در اصل مسلمانی خود تردید کند چرا که اگر حکومت و اقتصاد، اسلامی نباشد پس یعنی باید «غیر اسلامی» باشد و چطور میشود مسلمانی به حکومت و اقتصاد غیراسلامی تن دهد؟!
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نسل جدیدی از تازه مسلمانان دارند پرچم مبارزه با کفر و استکبار را بر دوش میکشند و با شناخت دقیق صحنه و جبههبندی حق و باطل، طرح انبیا را به پیش میبرند. در صدر اسلام که ساکنان شبهجزیره عربستان در مقابل حق مقاومت میکردند و اسلام نمیآوردند آیهای نازل شد که «نزدیک است که خداوند قومی را بیاورد که دوستشان دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند».
خداوند نور خود را کامل خواهد کرد چه کافران بخواهند و چه نخواهند. این قضای الهی به سرانجام خواهد رسید، حال اگر ما دیر بجنبیم خداوند با کسی عهد و میثاق نبسته است و ممکن است توفیق پیشبرد این طرح الهی را از دست بدهیم. البته احادیث آخرالزمانی از نقش مردم ایران در حوادث ظهور بسیار گفتهاند اما قطعا این طرح به دست مردانی چون سلیمانی و کاظمی و همت و بابایی و... رقم خواهد خورد نه به دست چون منی که کنج عافیت برگزیده است.
این ویدئو را با دقت ببینیم و به مسلمانبودن خود افتخار کنیم و به جای سرگرمشدن در فریبهای زندگی دنیا در طرح انبیای الهی نقشی برای خود دست و پا کنیم که خیلی زود دیر میشود!
اللهم ارزقنا توفیق الشهادة فی سبیلک...
🆔 @DrSaeedi
دکتر علی سعیدی
یکی از دقیق ترین استدلال هایی که باید همه یاد بگیریم همین استدلال پرفسور درخشان است. بسیاری از دوستا
عجیب است که عدهای صراحتاً دم از اقتصاد لیبرالیستی میزنند و با تزویر و نفاق تلاش میکنند خود را در چارچوب جمهوری اسلامی جا بزنند درحالیکه منطقاً و عملاً اقتصاد لیبرالیستی هرگز نتوانسته و نمیتواند با حکومت اسلامی جمع شود. شاید مناظره دکتر درخشان با دکتر غنی نژاد را باید دوباره دید تا اعترافات پدرخوانده لیبرالیسم در ایران علیه حکومت اسلامی آشکار شود و این حقیقت آن مناظره بود که متأسفانه عدهای از جهل و عدهای از غرض آن را ندیدند و نفهمیدند!
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معلم تفکر
🪴 #تفکر گمشده ایران معاصر ماست، نه فقط تفکر، بلکه به قول استاد مجتهدی، نقد تفکر، تحلیل تفکر و بازنگری تفکر و این کاری است که نه تنها در فلسفه بلکه در تمامی علوم انسانی و حتی علوم فنی و مهندسی بسیار در آن غفلت کردهایم.
⛄️ غلبه امروز نگاههای #لیبرالیستی بر دانشکدههای اقتصاد ما ناشی از همین فقدان تفکر است. هر نظریهای که از غرب میآید بدون هیچ تحلیل و نقادی پذیرفته و عملیاتی میشود و وقتی مشکلات بدتر میشود خودتحقیری به عنوان مکانیسم توجیه، وارد عمل میشود و زمینه ایرانی و اسلامی متهم ماجرا میشود!
💥 نمونه بارز این روزهای آن، #نظریه_مقداری_پول است که در کتابهای درسی اقتصاد کلان و پول و بانک به عنوان اصل بنیادین پذیرفته شده و براساس همان، مدام دولتهای جمهوری اسلامی تحت فشار قرار میگیرند که اگر نقدینگی را کنترل نکنی تورم میشود!
❗️حال آنکه این نظریه در خود غرب و در دنیای سرمایهداری هم منتقدان جدیای مانند جان مینارد کینز بنیانگذار اقتصاد کلان دارد. علاوه بر این، حتی طرفدارن این نظریه هم آن را تحت شرایط خاصی صادق میدانند از جمله اشتغال کامل، تعادل در بازار پول و تراز پرداختها، نبود انتظارات، نبود بخش خارجی و نرخ ارز در اقتصاد (بسته بودن اقتصاد)، بیتاثیری عوامل طرف عرضه و فشار هزینه بر تورم، ثابت بودن سرعت گردش پول و اگر بخواهیم عمیقتر وارد شویم باید بگوییم در شرایط نهادی بسیار محدودی که در واقع یک حالت کاملا خاص و استثنایی است!
تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...
🆔 @DrSaeedi
اندیشکده قصد با همکاری ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت اقتصاد و دارایی برگزار میکند:
🌙چهارمینرویدادملیهجرت🌙
🔻دورهپیشرفته
تربیتمدرس جهادِتبیینِاقتصادی
🔻۸الی۱۱بهمن۱۴۰۲
🔻دانشگاهقم
🔻ثبتنام: sahwa.ir
🔻مهلت:۳۰دی۱۴۰۲
🔻ارتباط: @Hejrat4Admin
🇮🇷 پــیــشرفتــــهایــــم 🇮🇷
🏆 @PISHRAFTEIM 🏆
💠 اندیشکده قصد
💡@qasdna_ir