eitaa logo
دکتر علی سعیدی
1.9هزار دنبال‌کننده
481 عکس
252 ویدیو
122 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
44.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱ |جلسۀ یازدهم | دلالت‌های توابع مطلوبیت لینک آپارات: https://aparat.com/v/n8a1T
دکتر علی سعیدی
تمرین کلاسی برای درس #اقتصاد_اخلاقی برای فعالیت کلاسی ۵ نمره در نظر گرفته‌ام. چندین تکلیف را به مرو
پاسخ تمرین اول آنچه از صحبت‌های لچرو دربارۀ عدالت برمی‌آید، پایبندی بی‌چون‌وچرا به «قانون» است به گونه‌ای که او حاضر نمی‌شد به هیچ عنوانی از برگزاری نبرد پای مرغ صرف نظر کند. حتی زمانی که مایکل و الکس می‌خواستند با تبانی، نتیجۀ نبرد را مساوی تمام کنند لچرو اعتراض کرد که این مبارزه نمی‌تواند به مساوی ختم شود و حتما باید یک برنده داشته باشد. برنده هم حتما باید بازنده را می‌کشت و این مبارزه بدون هیچ سلاحی باید صورت می‌گرفت. اما مسئله کمی از این پیچیده‌تر هم می‌تواند باشد: آیا لچرو برای قوانین «اصالت» قائل بود یا اینکه از اجرای قوانین به دنبال تأمین اهداف دیگری بود؟ لچرو خود را حافظ قوانین می‌دانست و می‌خواست ازطریق قوانین، نظم را در زندان سونا برقرار سازد. پس پایبندی او به قوانین به خاطر «پیامد» قوانین بود نه صرفا به خاطر ارزش ذاتی قوانین. درواقع این قوانین برای ایجاد نظم در زندان وضع شده بود و خودش اصالتی نداشت. پس نگاه لچرو به عدالت،‌ نگاهی پیامدگراست. البته هر پیامدگرایی مساوی با فایده‌گرایی نیست. لچرو به هیچ عنوان به دنبال منفعت عموم زندانیان نبود پس عدالت او در عین حالی که پیامدگرا بود، فایده‌گرا نبود. اگرچه لچرو مانند هر انسان مادی‌گرایی، صرفا به دنبال منافع شخصی خود بود و بعضا از مقام و موقعیت خود سوءاستفاده می‌کرد، اما دیدگاه او دربارۀ عدالت را نمی‌توان فایده‌گرا دانست.
چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر «انهدام جوجه‌های یکروزه» و موجی از اعتراضات و مباحث در سطح رسانه‌ها برپا شد. با توجه به آنچه تاکنون در اقتصاد اخلاقی مطالعه کرده‌اید، دلایل موافقان و مخالفان انهدام جوجه‌ها را از منظر اخلاقی تبیین کنید و مبانی اخلاقی هر کدام را استخراج کنید. تلاش کنید تا حد امکان از پراکنده‌نویسی خودداری کنید و مستقیما دربارۀ این مسئله نظرتان را بگویید.
۹ اقتصاد اخلاقی - اختیارگرایی (۳).mp3
27.47M
#اقتصاد_اخلاقی جلسۀ نهم انتهای مباحث اختیارگرایی (لیبرترینیسم)
38.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۱ | جلسۀ دوازدهم | استخراج تابع تقاضا (۱)
15861.pdf
1.76M
کتاب هنر تحریم‌ها نوشته ریچارد نفیو، منبع درس ۱ دانشجویان درس اقتصاد ایران، این منبع را کامل و با دقت بخوانند.
تحریم‌های اقتصادی.pptx
9.65M
اسلایدهای تحریم اقتصادی مربوط به درس ۱
دانشجویان درس به‌عنوان منبع تکمیلی می‌توانید ویدئوهای زیر را که در دورۀ آموزشی مبانی و مدل‌های اقتصادی ارائه شده است تماشا کنید. توصیه می‌کنم حتما ببینید: http://courses.qasd.ir/articles/526 http://courses.qasd.ir/articles/528 http://courses.qasd.ir/articles/529 http://courses.qasd.ir/articles/530 http://courses.qasd.ir/articles/536
هدایت شده از اندیشکده قصد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدگاه استاد دربارۀ بورس کسانی که بورس را راه‌اندازی کرده‌اند، نمی‌دانند چه چیزی راه‌اندازی کرده‌اند! بازارهای مالی و ابزارهای مدیریت ریسک اشکالات متعدد فقهی دارد. 🆔 @QasdWay
نگاهی به اقتصاد سیاسی ایران- مرکز پژوهش‌ها- با مقدمه دکتر درخشان.pdf
2.32M
دانشجویان درس #اقتصاد_ایران برای مطالعۀ بیشتر دربارۀ مسائل و چالش‌های اقتصاد ایران از دیدگاه صاحبنظران مختلف کشور، حتما این کتاب را ببینند. به‌طور خاص، مقدمۀ دکتر درخشان که به‌نوعی جمع‌بندی مباحث کتاب است را حتما مطالعه کنید.
تمرین برای دانشجوان درس ۱ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گزارشی تحت عنوان «راهنمای ترمیم کسری بودجه با ملاحظه قیود سیاستگذاری» آمده کرده است و در آن به بررسی انواع روش‌های جبران کسری بودجه با ملاحظات اقتصادسیاسی پرداخته است. نقد و بررسی این گزارش در حد دو سه صفحه، «۲ نمره» فعالیت کلاسی محسوب می‌شود. لینک دسترسی به گزارش: https://www.majlis.ir/fa/news/show/1522418
گونه های گوناگون فایده گرایی.pdf
330.6K
انواع مختلف فایده‌گرایی منبع کمکی برای درس #اقتصاد_اخلاقی
یکی از مسائل جدی در شهرسازی مدرن، انبوه‌سازی و برج‌سازی است. دلایل موافقان و مخالفان برج‌سازی و انبوه‌سازی در شهرهای بزرگ را بنویسید و نظریۀ عدالت هر کدام را (فایده‌گرایی، اختیارگرایی و فضیلت‌گرایی) استخراج کنید.
۱ آخرین مهلت تحویل تمرین‌های فصل سوم و چهارم: آخر هفتۀ آینده (۹ خرداد ۹۹) می‌باشد.