آخرین مهلت ارائۀ فعالیتهای کلاسی درس #اقتصاد_ایران:
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
کسانی که کارهایشان را تا این تاریخ نرسانند، نمرۀ برگه امتحانیشان از ۱۶ محاسبه میشود.
موفق باشد.
ارسال آثار به ایتا: @a_saeedi
دکتر علی سعیدی
آخرین مهلت ارائۀ فعالیتهای کلاسی درس #اقتصاد_ایران: شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ کسانی که کارهایشان را تا این
تاکنون ۱۳ نفر هیچ کاری تحویل ندادهاند
با سلام خدمت دانشجویان محترم.
نمرات درس اقتصاد ایران و اقتصاد خرد ۱ در سامانه گلستان ثبت شده است.
نمرات اقتصاد بخش عمومی و اقتصاد خرد ۳ نیز تا فردا در سایت ثبت خواهد شد.
❗️توجه کنید که اعتراضات را فقط و فقط ازطریق #سامانۀ_گلستان پاسخگو خواهم بود و مطمئن باشید به اعتراضات شما توجه خواهم کردم.
موفق و پیروز باشید.
با سلام و تبریک سال تحصیلی جدید
کلاسهای اقتصاد خرد (۲)، اقتصاد خرد (۳)، اقتصاد ایران (۲) و اقتصاد بخش عمومی (۲) از هفتۀ آینده ۳۰شهریور برگزار میشود.
دانشجویان محترم از همین ابتدای ترم نسبت به حضور بهموضع و منظم در کلاس اهتمام داشته باشند.
موفق باشید.
با سلام خدمت دانشجویان محترم
ازآنجاکه تعداد ثبتنامیها در کلاسهای اقتصاد خرد (۲) و اقتصاد خرد (۳) به حدنصاب نرسیده است، آموزش این کلاسها را حذف میکند. چون این دروس در ترم آینده ارائه نخواهد شد یا اینکه در همین زمان فعلی (سهشنبه و چهارشنبه) ارائه خواهد شد، دانشجویان متقاضی این دروس، در حذف و اضافه انتخاب واحد کنند.
مقالهای دربارۀ #قطحی_بزرگ برای درس #اقتصاد_ایران
http://ensani.ir/fa/article/126368/جنگ-جهانی-اول-و-کشتار-بزرگ
4b5ff250f2282a429d0b7b46007304dc9906fcb9.pdf
99.3K
اطلاعیه برگزاری جلسه دفاع
موضوع: بررسی انتقادی کاربرد ریاضیات در اقتصاد
سه شنبه ساعت یازده | سالن کنفرانس دانشکده (ساختمان دکتر حسابی)
دانشجویان علاقمند حتما شرکت کنند.
دکتر علی سعیدی
اطلاعیه برگزاری جلسه دفاع موضوع: بررسی انتقادی کاربرد ریاضیات در اقتصاد سه شنبه ساعت یازده | سالن کن
محل برگزاری جلسۀ دفاعیه: سالن کنفرانس دانشکده (ساختمان دکتر حسابی)
حضور خانمها هم مانعی ندارد.
دانشجویانی که برای زیارت اربعین مشرف میشوند قبل از سفر اطلاع دهند تا غیبتشان موجه باشد.
التماس دعا
قواعد نگارش و دستور خط فارسی به صورت مختصر و مفید:
https://virastaran.net/khat/
برنامۀ تحقیقات اقتصادسنجی
https://erp.princeton.edu
طرحی از دانشگاه پرینستون آمریکا که از سال ۱۹۴۸ توسط اسکار مورگنشتاین (که نظریاتش را در فصل ریسک و نظریۀ بازی #اقتصاد_خرد میخوانیم) و زیر نظر ادارۀ تحقیقات دریایی ارتش آمریکا انجام شده است تا ریاضیات و آمار بهطور جدی وارد تحلیلها و روششناسی اقتصاد شود.
مقالۀ مورگنشتاین دربارۀ «محدودیتهای استفاده از ریاضیات در علم اقتصاد» که در سال ۱۹۶۳ تدوین شده است را از لینک زیر دریافت کنید:
https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/296935.pdf
بخش عمومی تحلیل سیاست مخارج- بخش اول.pptx.zip
6.54M
اسلایدهای #بخش_عمومی_۲ | قسمت اول
بخش عمومی تحلیل سیاست مخارج- بخش دوم.pptx.zip
9.73M
اسلایدهای #بخش_عمومی_۲ | قسمت دوم
بخش عمومی تحلیل سیاست مخارج- بخش سوم.pptx.zip
6.16M
اسلایدهای #بخش_عمومی_۲ | قسمت سوم
هدایت شده از اندیشکده قصد
📢 تأملاتی در ماهیت #علوم_انسانی_اسلامی
دکتر #علی_سعیدی
🔸 آیا «علوم انسانی اسلامی» ماهیتی مرکب از «علم»، «انسانی» و «اسلامی» است؟ اگر قائل به این ترکیب شویم باید از ابتدا شروع کنیم و ببینیم علم چیست؟ و سپس مبنای دستهبندی آن به انسانی و غیر انسانی (طبیعی) چیست و نهایتا برسیم به اینکه علوم انسانی «اسلامی» چیست و چه تمایزی با علوم انسانی «غیراسلامی» دارد؟
🔸برای اینکه وارد مباحث گستردۀ علمشناسی نشویم، صرفاً علم را با غیرعلم مقایسه میکنیم تا وجوه تمایز آن را بازشناسیم. در نگاهی تاریخی، آنچه امروز بهعنوان «علوم انسانی» میشناسیم، ریشه در جنبش روشنفکری قرن هفدهم و هجدهم اروپا دارد. اگرچه این جنبش را از زوایای گوناگونی میتواند بررسی کرد، آنچه در اینجا مهم است تأکید این جنبش بر چیزی به نام science و کنارگذاشتن انواع دیگر معرفتها (knowledge) شامل خرافات، سحر و جادو، خواب و رؤیا، حدس و گمان، وحی و الهام و... بود. وجه تمایز علم در تعابیری چون دقت، آفاقیت، قابلیت اندازهگیری، ملموسبودن، عاریبودناز جهتگیری و ارزشها در مقابل ابهام، انفسیت، ناملموسبودن، ایدئولوژیکبودن و... بود. جنبش روشنفکری بر این باور بود که با تکیه بر روش علمی (عقلانیت) میتوان به معارفی (نظریاتی) دست یافت که جهانشمول، خدشهناپذیر، واقعیتنما و بهدور از ارزشها و سلائق و دیدگاهها و تمایلات و تعلقات شخصی باشد. روشنفکران نمونۀ موفق اینگونه علوم را در «علوم طبیعی» میدیدند و تلاش میکردند به همان شیوهای که علوم طبیعی مانند فیزیک و شیمی و زیستشناسی و ستارهشناسی توانستند بهگمان آنها به تبیین «بهتر» از واقعیت و پیشبینی و کنترل آن بپردازند، در علوم اجتماعی نیز با تمسک به روش علمی و با کمک عقل (reason) و بدون نیاز به هیچ معرفت دیگر (معارف غیرعلمی ازجمله دین و مذهب و سحر و جادو و خرافات و...) میتوان به شناخت و تنظیم امور انسانی و اجتماعی پرداخت. بحث در این باره بسیار گسترده است و دراینجا قصد ورود به آن را ندارم و تنها میخواهم بگویم اگر بپذیریم که «علوم انسانی اسلامی» ماهیت ترکیبی دارد، بدان معناست که در مرحلۀ اول به علمبودن آن اعتراف میکنیم باید آن را متمایز از غیرعلم بدانیم.
🔸اما مشکل جایی رخ میدهد که برخی از گزارههایی که علوم انسانی/اجتماعی با روش علمی بدان رسیدهاند با برخی از «آموزههای دینی» تعارض پیدا میکند. مثلاً دلالتهای نظریه پولی در دانش اقتصاد با تحریم بهره در اسلام تعارض پیدا میکند. اینجا محل زایش «علوم انسانی اسلامی» در معنای مرسوم آن است. برخی از متفکران، در مقام عمل، آموزههای دینی اسلام را قیودی سلبی برای گزارههای علمی درنظر میگیرند بدون اینک متعرض ماهیت گزارههای علمی شوند؛ بهبیان دیگر، این عده اسلام را حاوی مجموعهای از قیود شامل منع ربا، منع غرر، منع ضرر و منع اکل مال بباطل میدانند و گزارههای علمی را درچارچوب این قیود میپذیرند و اجرایی میکنند. این نگاه دربارۀ بسیاری دیگر از قواعد و احکام اسلامی که جنبۀ ایجابی دارند ساکت است مثلا عدالت، توزیع ثروت، اصول ناظر به بهرهبرداری از منابع طبیعی (انفال)، تکالیف ایجابی شرعی مانند خمس و زکات و خراج و... .
🔸 برخی دیگر، آموزههای دینی را سیاستهای کلی میدانند و علم را شامل راهکارها و قواعد جزئی که برای پیادهسازی آن سیاستهای کلی میتوان از آن استفاده کرد. در این نگاه، اسلام دربارۀ خوببودن عدالت، رفاه، رشد و بدبودن فقر، رکود و بیکاری صحبت میکند و جهتگیریهای کلی را نشان میدهد و علم دربارۀ چگونگی برقراری یا حذف آنها از جامعه بحث میکند. این عده قائل به تفکیک مکتب و علم هستند و در عین حال، آن دو را متکامل و متعاضد میدانند. اما این نگاه دربارۀ آموزهها و احکام جزئی اسلام که خودش راهکارهایی برای تحقق اهداف کلی اسلام است بحث نمیکند ضمن اینکه از اسلام تصویری صوری و بیاثر ارائه میدهد چون کار اسلام فقط تصدیق خوبیها و رد بدیهاست و این صرفا یک توتولوژی (اینهمانی) است.
ادامه در پست بعدی...
🆔 @QasdWay
هدایت شده از اندیشکده قصد
ادامه از پست قبلی...
📢 تأملاتی در ماهیت #علوم_انسانی_اسلامی
دکتر #علی_سعیدی
🔸علاوه بر تقلیل اسلام در این نگاهها، تصویری که از علم مفروض گرفته شده است بسیار قابل خدشه است. اگر ما تعریف روشنفکری از علم را بپذیریم، نمیتوانیم آن را با غیرعلم (که از نگاه جنبش روشنفکری شامل کتاب و سنت هم میشود) حد بزنیم و این کار را بکنیم دچار تناقض شدهایم! علم و روش علمی و عقلانیت مدرن برای این ایجاد شد که غیرعلم را کنار بزند و ما درست در جایی که علم دارد ثمره میدهد، آن را کنار میگذاریم. علاوهبراین، علم به معنای مدرن آن، امری عاری از ارزش و بدون جهت نیست و بسیاری از ارزشهای جنبش روشنفکری در آن نهفته است و این ارزشها در موارد متعددی با ارزشهای دینی در تعارض است. بهبیان دیگر، غایت و رسالت اصلی علم مدرن، تنظیم و تدبیر و ساماندادن جامعۀ اروپای مدرن است و از سوی دیگر، شریعت و آموزههای اسلامی هم بهدنبال تنظیم و تدبیر و ساماندهی جامعۀ مسلمانان است و این دو در تمام سطوح معرفتی با هم تعارض دارند.
🔸سؤال این است که اگر در اسلام آموزههایی ناظر به تنظیم امور انسانی و اجتماعات انسانی وجود دارد، اساساً چه نیازی به «علم» است؟ آن آموزهها از کجا آمدهاند و آیا با همانها و بدون نیاز به آنچه روشنفکران در جنبش روشنفکری دنبال میکردند، نمیتوان جامعه را سامان داد؟
🆔 @QasdWay