eitaa logo
دکتر علی سعیدی
2.1هزار دنبال‌کننده
506 عکس
262 ویدیو
124 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از محسن قنبریان
📖 آیاتی برای درنگ ۴ ❗️ قسط در نظام اقتصاد و نظام اعتقاد! وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا ۗ قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ ۖ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ ۖ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ ۚ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ (۲۸و۲۹ اعراف) مشرکان فحشای خود را به خدا نسبت می دادند! خداوند به پیامبر(ص) می فرماید بگو خدا امر به فحشاء نمی کند. پس خدا به چه امر می کند؟! به قرینه مقابله جا داشت مقابل فحشاء، بفرماید خداوند به پاکی و حیاء امر می کند؛ اما می فرماید: خدا به قسط امر می کند! 1⃣ آیه یک دلالت بر حسن و قبح ذاتی افعال و رد اشعری گری دارد.۱ باید فحشاء با عقل مستقل و فطرت شناخته شود که خداوند بفرماید: ان الله لایأمر بالفحشاء! اگر صرفاً نهی الهی، چیزی را فحشاء می کرد؛ معنا چنین می شد: خداوند امر نمی کند به چیزی که نهی کرده است! و این معنا احتجاج با مشرکان را تمام نمی کرد. چون آنان با سلسله سند از آباء می گویند: انَّ اللهَ اَمَرَنا بها! (خدا ما را به آن -طواف برهنه- امر کرده است). پس قرآن باید سلسله سند را باطل و اثبات کذب آباء می کرد نه بفرماید: خدا که به فحشاء امر نمی کند! (دقت کنید) 2⃣ اما چرا در مقابله فرموده: قل امر ربی بالقسط؟! حتی اگر می فرمود: "انَّ اللهَ یأمر بالعدل..."(۹۰نحل) تاکید سخن قبل می شد: حُسن عدل از احکام مستقل عقل است و کلما حکم به العقل حکم به الشرع. به تعبیر شهید مطهری: عدالت در سلسله علل احکام است، نه در سلسله معلولات. نه این است که آنچه دین گفته، عدل است؛ بلکه آنچه عدل است، دین می گوید.۲ اما"قسط" تفاوتی با "عدل" دارد: به معنای نصیب و سهمی است که بر اساس عدل به اشخاص داده می شود. اِقساط (باب افعال) به معنای قسط را در حق دیگران رعایت کردن است.۳ به تعبیر دیگر قسط ناظر به مقام اجرا و پیاده شدن عدل است؛ که گاه به نحو خاص در مورد تقسیم عادلانه سهم افراد به کار می رود. شاهد، آیه ۹حجرات است که توصیه به قسط بعد از عدل آمده: فَاَصلحوا بینهما بالعدل و اقسطوا.۴ این پیاده کردن و اجرای عدالت و دادن نصیب ذی حقان، گاه در اقتصاد است (۹رحمن/۸۵هود/۱۵۲انعام) و گاه در احکام قضایی و مانند آن (۹حجرات/۴۲مائده) ❓ با این توضیح "قل امر ربی بالقسط" اینجا چه می گوید؟! 3⃣ ظاهرا فقط نمی خواهد به عدل و میانه در عبادت دعوت کند؛ می خواهد آن عدل -که بنام خدا، فحشاء در جامعه ساری نکند- را تحقق دهد. آن نظام ارباب-رعیتیِ جاهلیت، از معاش به معاد رسیده و دیگر بنام خدا، فحشاء را دین جا می زد! راه واژگونی اش، قسط است. از نظام معاش تا نظام دین و معاد، از زندگی اقتصادی تا اعتقادی باید مبتنی بر قسط و رعایت نصیب ها باشد. نصیب تولید و مصرف در "اندوخته" و "اندیشه" باید عادلانه باشد تا طبقه ای ارباب نشوند و جای خدا ننشیند. لذا جداگانه می فرماید: قل امر ربی بالقسط! راز اینکه در مقابله با "فحشاء"، "قسط" را به رخ می کشد؛ همان راز "یملأ الله به الارض قسطا و عدلا" درباره ظهور آخرین ولیّ خداست؛ که نمی فرماید: یملأ الله الارض دیناً و صلاة و صوماً!۵ آن عدالت فراگیر دنیا را پر از اعتقاد دینی و مناسک اصیل دینی هم خواهد کرد. ................................... ۱.ر.ک: زبده البیان محقق اردبیلی ص۷۲/آیات الاحکام استرآبادی ص۱۶۵/ الانصاف و مسائل دام فیها الخلاف سبحانی ج۳ص۲۳ ۲. یادداشتها ج۶ص۲۰۳ ۳.مفردات الفاظ القرآن ص۶۷ ۴.التحقیق فی کلمات القرآن ج۹ص۲۵۹ ۵. ر.ک: سخنرانی رهبر انقلاب۷۷/۱۲/۴ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
مناظره استاد درخشان و دکتر غنی‌نژاد امشب ساعت ۲۲ در برنامه جهان‌آرا 🔹برنامه جهان‌آرا در ادامه سلسله نشست‌های اقتصادی خود در سال مهار تورم و رشد تولید، امشب ساعت ۲۲ میزبان مناظره علمی بین دکتر مسعود درخشان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر موسی غنی‌نژاد استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با موضوع «تاملی در باب نظام اقتصادی ایران» خواهد بود. 🔹آخرین مناظره و گفت‌وگوی میان دکتر مسعود درخشان و دکتر موسی غنی‌نژاد که بیش از هر نمونۀ پیشین دیگری شهرت یافت؛ مناظره‌ای ناتمام در سال ۱۳۸۷ بود که در فضای اقتصادی آن سال‌ها بسیار برجسته شد و زمینه سلسله مباحثات فراوانی را در بین جامعه اقتصادی کشور فراهم کرد. 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اندیشکده قصد
💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
آنچه مطرح کرد صرفا یک بود! 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این یک دقیقه و چهل و شش ثانیه نقطه عطف تاریخ علم و اقتصاد سیاسی در ایران است. هم پرفسور درخشان ایده‌ی محوری خودشان را طرح کردند و هم دکتر غنی‌نژاد مخالفت خودشان با این ایده را به صراحت بیان کردند. و هر سه فرمودند: قضاوت با مردم! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
🔸 یکی از اموری که لازم به توصیه و تذکر است، آن است که اسلام نه‏‎ ‎‏با ظالمانه و بیحساب و محروم کنندۀ توده های تحت ستم و مظلوم‏‎ ‎‏موافق است، بلکه آن را به طور جدی در کتاب و سنت محکوم می کند و‏‎ ‎‏مخالف عدالت اجتماعی می داند ـ گرچه بعض کج فهمان بی اطلاع از رژیم‏‎ ‎‏حکومت اسلامی و ازمسائل سیاسی حاکم در اسلام در گفتار و نوشتار خود‏‎ ‎‏طوری وانمود کرده اند (و باز هم دست برنداشته‌اند) که اسلام طرفدار بی مرز و‏‎ ‎‏حد سرمایه داری و مالکیت است و با این شیوۀ که با فهم کج خویش از اسلام‏‎ ‎‏برداشت نموده اند چهرۀ نورانی اسلام را پوشانیده و راه را برای مغرضان و‏‎ ‎‏دشمنان اسلام باز نموده که به اسلام بتازند، و آن را رژیمی چون رژیم‏‎ ‎‏سرمایه داری غرب مثل رژیم امریکا و انگلستان و دیگر چپاولگران غرب به‏‎ ‎‏حساب آورند، و با اتکال به قول و فعل این نادانان یا غرضمندانه و یا ابلهانه‏‎ ‎‏بدون مراجعه به اسلام شناسان واقعی با اسلام به معارضه برخاسته اند ـ 🔸 و نه‏‎ ‎‏رژیمی مانند رژیم کمونیسم و مارکسیسم‏‎ لنینیسم است که با مالکیت فردی‏‎ ‎‏مخالف و قائل به اشتراک می باشند با اختلاف زیادی که دوره های قدیم تاکنون‏‎ ‎‏حتی اشتراک در زن و همجنس بازی بوده و یک دیکتاتوری و استبداد کوبنده‏‎ ‎‏در بر داشته.‏ ‏‏ 🔸 بلکه اسلام یک رژیم معتدل با شناخت مالکیت و احترام به آن به نحو‏‎ ‎‏محدود در پیدا شدن مالکیت و مصرف، که اگر بحق به آن عمل شود چرخهای‏‎ ‎‏اقتصاد سالم به راه می افتد و ، که لازمۀ یک رژیم سالم است‏‎ ‎‏تحقق می یابد. 🆔 @DrSaeedi