هدایت شده از ستاد همکاری حوزه و وزارت اقتصاد
#سلسله_نشست_های_علمی_گمرک_و_تجارت_خارجی
🔴 کارگروه گمرک و تجارت خارجی ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارائی با همکاری اندیشکده قصد و مرکز آموزش، تحقیقات و ظرفیت سازی گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار می کند:
#نشست_علمي_تخصصی
🔹 با عنوان : تجارت خارجی ایران در بخش کشاورزی، فرصت ها و چالش ها
🔹 ارائه کننده: دکتر مهدی عرفانیان
🔹 دبير علمی: حجت الاسلام دکتر محمد زارعی محمودآبادی
⏰ زمان: پنجشنبه 7 دی 1402 ساعت 8
📍مکان : ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارائی واقع در اداره کل امور اقتصادی و دارایی قم - سالن کنفرانس حضرت معصومه (س)
🎥 همراه با پخش زنده از کانال ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارائی:
🌐 https://eitaa.com/sahwa1
لینک ایتا جهت هماهنگی شرکت در نشست به صورت حضوری
https://eitaa.com/eco_islamic
#ستاد_همکاری_حوزه_علمیه_و_وزارت_امور_اقتصادی_و_دارایی
#کارگروه_گمرک_و_تجارت_خارجی
#اندیشکده_قصد
#مرکز_آموزش_تحقیقات_و_ظرفیت_سازی_گمرک.
🟢 ستاد همکاری حوزه علمیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی
❇️https://eitaa.com/sahwa1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اقتصاد لیبرالیستی با سیاست و دین و شریعت کار دارد، با تربیت و فرهنگ کار دارد، با معماری و شهرسازی کار دارد، با سیاست خارجی و امنیت ملی کار دارد و در همه این عرصهها با اسلام تعارض دارد، آن وقت عدهای هنوز میپرسند آیا اسلام را به اقتصاد و جامعه و تربیت و معماری و شهرسازی کاری هست؟!
🆔 @DrSaeedi
🔰 انجمن های علمی اقتصاد و اقتصاد اسلامی دانشگاه قم با همکاری اندیشکده قصد و مجمع عالی اقتصاد مقاومتی برگزار می کنند🇵🇸
📝💯دوره آموزشی طراحی جنگ اقتصادی علیه صهیونیسم (1)
🛢 تحریم نفتی رژیم صهیونیستی
🕎 هرم اقتصاد صهیونیستی
🌀 جنگ ترکیبی علیه صهیونیسم
✅ با حضور:
🔸دکتر علی سعیدی
پژوهشگر اقتصاد نفت🔸حجت الاسلام دکتر سید محمدرضا رضی
پژوهشگر اقتصاد صهیونیسم🔸استاد حسین عباسی فر
پژوهشگر اقتصاد رسانه⏰ یک شنبه 10 دی 1402 ساعت 13 تا 17 📍دانشگاه قم، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، سالن جلسات نهاد رهبری 〰️〰️〰️〰️ 💠جهت ثبت نام لینک پرس لاین را تکمیل نمایید 🔻ویژه عموم برادران 📜 همراه با اعطای گواهی معتبر 🆔 @eghtesad_eslaami 🆔 @tesaq_eitaa
#کالازدایی
🔸 تبدیل جنبههای هرچه بیشتر زندگی انسانها به کالا به موازات تغییر شکل انتظارات ارزشها و هنجارهای ما برای همترازشدن با نیازهای کسب و کار از خصیصههای تاریخ سرمایهداری است.
🔸 جزء اساسی هر دیدگاه انتقالی جنگیدن برای بازپسگیری زندگیهایمان از بازارهای سرمایهداری است: اعلام اینکه سلامتی ما، اشتیاق ما به یادگیری و داشتن سقفی بالای سرمان نباید وابسته به توانایی پرداخت ما باشد. این چیزها باید جزء حقها باشد نه کالاها.
🔸 هر بار که حقی به کالا تبدیل میشود قدرت انگیزه سود برای تحت سلطه درآوردن زندگیهایمان افزایش مییابد.
در مقابل هر وقت پروژههای جمعی ما چیزهایی را از فضای بازارهای سرمایهداری حذف میکنند چنگال سرمایه داری روی زندگیهایمان را تضعیف میکنیم.
جنبشهای اجتماعی برای کالازدایی از برخی جنبههای زندگی مبارزهای طولانی کردهاند و برای برهههای کوتاهی هم موفق بودهاند...
پیامبران جدید سرمایه، نوشته نیکول اشاف، صفحه ۱۵۳
---------------------------------------
مهمترین نکته جالب توجه در این نوشته، راهکار رهایی از سلطه سرمایهداری و فرایند فزایندۀ کالاسازی است که در قرن هجدهم از زمین و کار و سرمایه به عنوان اصلیترین عوامل تولید آغاز شد و دامنه آن در قرن بیستم و بهویژه در دهههای اخیر به مدد گسترش جریان نئولیبرالیسم، به کالاسازی دانش و آموزش و بهداشت و امنیت و واگذاری مسأله تولید و توزیع آنها به بازار ظاهراً آزاد رقابتی منتهی شده است و با همین دستفرمان در آیندهای نه چندان دور به کالاسازی خانواده و تهماندههای فرهنگ اصیل انسانی چشم طمع دوخته است، اگرچه مسائلی مانند کالاسازی زن و بلکه نوع انسان، نه به صراحت بلکه در عمل از مدتها پیش آغاز شده و طرفداران حقوق زن و حقوق بشر، آگاهانه یا ناآگاهانه، در صف اینان قرار گرفتهاند.
شکلگیری جبهه مقاومت علیه سرمایهداری در منطقهای از جهان که بیشترین چالش را با سرمایهداری مدرن و اینک پسامدرن داشته اگر بتواند بشر امروز را از دام کالاسازی رهایی بخشد و الگوی جدیدی را براساس طرح انبیای راستین برای سعادت بشر ارایه دهد ( همان که امام #تئوری_اداره_جامعه مینامید) میتواند امیدبخش بشر خسته قرن بیست و یکم برای آیندهای روشن در فردای سرمایهداری باشد.
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #اقتصاددانزاتدان
قسمت سوم: چگونه بگوئیم گران کنیم؟
👑 سخن بزرگان:
به گول کسی دست نزنید که به گولتان دست می زنند!
🐪 شما تا حالا شنیدید مستقیم بگن ما میخواهیم گران کنیم؟
(عباراتی مثل ناترازی، قیمت دستوری، آزادسازی قیمت ها، عدم النفع، یارانه پنهان، سرکوب قیمتی و... توسط اقتصاددانان طراحی می شود تا سیاست هایی که کوچک شدن سفره مردم را نتیجه می دهد قابلیت طرح در جامعه داشته باشد)
مُنحطّ|ترجمان رسانههای لیبرال
💢 @monhaTT
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
💢 سیر استعمار؛
تحقیر، تحبیب، انحلال
«بدترین اسارت، اسارت فرهنگی است.
استعمار برای ایجاد وابستگی فرهنگی، سیری را شروع میکند و آن را قدم به قدم پیش میبرد...»
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
چند کلمه حرف دل
برای جهاد تبیین، ارایه آمار و ارقام پیشرفت کشور اگرچه خوب است اما رهزن است. کشور ما قطعا براساس آمارها دستاوردهای بزرگی داشته اما فروغلتیدن در دام آمار، ما را وارد بازی با اعداد میکند، سطح تحلیل را در حد تحلیلهای تکنیکال نگه میدارد و از تحلیلهای عمیق مبنایی ممانعت میکند. بماند که اساس اعداد و ارقام و آمارها بر نگاهی تنگ و منبعث از ذهن تکنیکزدهٔ بیهویت انسان مدرن است و چنین ذهنی هرگز نمیتواند عمق پیام انقلاب اسلامی را ادراک کند و هرگز نمیتواند در تایید یا رد آن ادعایی داشته باشد.
انقلاب اسلامی برای بالارفتن چند عدد و رقم به وجود نیامده که با پایینآمدن آن ارقام، معدوم شود.
انقلاب اسلامی اساس تمدن غرب را به چالش کشیده، اسارت انسان را از درون نقاب آزادی بیرون کشیده، مدعیان حقوق بشر و دموکراسی را رسوای عالم کرده و پوشالیبودن علم و تکنولوژی مغربزمین را آشکار کرده! جبهه جهانی مقاومت را علیه بلوفزنان آمریکایی و اروپایی سازماندهی کرده و در عصری که تمدنهای مادی غرب و شرق بر سر تقسیم دنیا سرگرم گردنکشی بودند، ندای معنویت و بازگشت به ارزشهای الهی و عدالت را سر داده، صداقت خود را در یاری مستضعفان عالم نشان داده و معاملهناپذیربودن حق و عدالت را با هیچ منفعت و سود سرمایهای به اثبات رسانده، انسان خودتحقیرکنندهٔ ایرانی را با دمیدن روح جهاد و مقاومت، به سلیمانیها و کاظمیها و همدانیها و باباییها و باکریها و دیگر شهدای گرانقدر مبدل ساخته.
و از ثمرات همین ایستادگی و مقاومت و شجاعت و شهادت است که امروز با عزت و افتخار حتی از منظر همان شاخصهای تنگ مادیگرا هم پیشرفتهای چشمگیری را به ارمغان آورده. کافیست تنگنظران مقایسهای بین هزینه سبد مصرفی ایرانیها با سایر کشورهای غربی و شرقی بکنند و بالابودن سرانه مصرف ایرانیها از کالاهای اساسی و انرژی و مسکن و... از متوسط جهانی را نه با چشم خودتحقیر ضدانقلاب بلکه با چشم حقیقتبین گام دوم تفسیر و تحلیل کنند و قدرت خرید و رفاه مردم را با سایر کشورهای مادیگرا مقایسه کنند.
آری، سخن گفتن از پیشرفتهای انقلاب اسلامی برای کسانی که به تحلیلهای مبتذل تکنیکال و اعداد و ارقام موهوم بیمبنا عادت کردهاند، آب در هاون کوبیدن است و تا سطح تحلیل و عمق نگاه ما ارتقا نیابد در ظلمات اعداد ساختگی مدرنیته سرگردان خواهیم بود.
سخن به درازا کشید...
🆔 @DrSaeedi
براساس مطالعات انجام شده، بین ۶۵ تا ۶۹ درصد از کودکان انگلیس، فرانسه و آلمان حداقل در یک شاخص محروم بودهاند.
🆔 @DrSaeedi
نشریه صاد شماره (4)زمستان 1402.pdf
8.18M
4⃣ چهارمین شماره از نشریه علمی-اقتصادی "صـــاد"
📌 زمستان ۱۴۰۲
نقش زنان در اقتصاد
🔹آیا خانهداری به معنای خانه نشینی است؟
🔸نقش آفرینی زنان در مشاغل خانگی
🔹نه به برابری
👤 مدیر مسئول: علی رحیمی
👤 سردبیر: محمدهادی غنچی
------------
صـــاد | برمدار اقتصاد
@sadeconomics
به گزارش رسانه های اسرائیل، به نقل از دوستان عزیزمان در اکوایران (زیرمجموعه دنیای اقتصاد): کرمان کار اسرائیل نبوده است!
مُنحطّ|ترجمان رسانههای لیبرال
💢 @monhaTT
دکتر علی سعیدی
به گزارش رسانه های اسرائیل، به نقل از دوستان عزیزمان در اکوایران (زیرمجموعه دنیای اقتصاد): کرمان کار
برخی خاماندیشانه گمان میکردند و برخی همچنان گمان میکنند که میتوان #لیبرالیسم_اقتصادی را از غرب وارد کرد بدون آنکه لازم باشد ابعاد سیاسی و فرهنگی آن را بپذیریم!
آنچه امروز در رسانههای منحط لیبرال و اقمار و اذنابشان منتشر میشود را رصد کنید تا ببینید کار این رسانههای اقتصادی دیگر علناً از اقتصاد بیرون زده و دربارۀ امور سیاسی و فرهنگی و حتی دربارۀ ماهیت اسلام سیاسی و مداخلۀ دین در امور مختلف زندگی هم اظهار نظر میکنند.
یکی سیگنالهای حملۀ تروریستی دیروز کرمان بر بازارهای سفتهبازی دلار و بورس را بررسی میکند و یکی اسرائیل را تطهیر میکند و دیگری همچنان مشغول تحلیل هزینه-فایدۀ طوفان الاقصی و سناریوهای مختلف مواجهه ایران با غرب است!
به کجا داریم میرویم و تا کجا باید این وضع را تحمل کرد؟!
🆔 @DrSaeedi
🎸 و تلک القضیه و تلک القضیه...
❗️چگونه میشود انگارههای #علم_اقتصاد را باور کرد در حالیکه برای ریاضیوارکردن پدیدههای واقعی، فروض بسیار سادهانگارانهای وضع میشود و با استنتاج در این وضع سادهسازی شده، نتایج و توصیههایی برای دنیای واقعی گرفته میشود!
❗️#نظریه_مقداری_پول که ستون فقرات ارتباط تورم با نقدینگی است و به اتکای آن دولتهای ما سالهاست به دنبال کنترل نقدینگی برای مهار تورم هستند در شرایطی میتواند درست باشد که بازار پول در تعادل مکانیکی باشد و امکان وجود پول مازاد در دست مردم نباشد، نظام بانکی وجود نداشته باشد، در دنیا فقط یک کشور وجود داشته باشد، تجارت خارجی و نرخ ارز نباشد، اطلاعات کاملا شفاف و در اختیار همه باشد، بازارها انحصاری نباشد، دولتی در کار نباشد، فناوری بزرگ مقیاس نباشد، استعمار و استثماری در کار نباشد، جامعه و تاریخ ناشی از نظم خودجوش هایکی باشد، ظلم و استکبار در جهان نباشد، آمریکا و انگلیس و اسراییل نباشد و خیلی چیزهای دیگر!
⛔️ اما این یک قضیه است و نقدینگی عامل تورم، قضیه دیگری است!
❗️چگونه میشود به لیبرالیسم اقتصادی باور داشت و مدام از خصوصیسازی گفت و از رقابت و نفی انحصار و رانت و فساد حرف زد و همزمان از لزوم جمعشدن فروشگاههای کوچک و نانواییها و کسبوکارهای محلی و گسترش فروشگاههای زنجیرهای و تولیدیهای بزرگ مقیاس انحصاری دفاع کرد؟
⛔️ اما این یک قضیه است و آن قضیه دیگری است!
❗️چطور میشود زمین و زمان را به هم بافت که دولت باید کوچک شود تا جلوی آزادیها و حقوق فردی را نگیرد و همزمان از انبوهسازی و مرتفعسازی مسکن دفاع کرد و حریم خصوصی افراد را نادیده گرفت؟!
⛔️ البته این یک قضیه است و آن قضیه دیگری است!
❗️چطور میشود که خود را اقتصاددان محض دانست عاری از ارزش و سیاست و در روز روشن پرچم اوکراین را بالا برد و درباره محاسبات هزینه و فایده اسراییل در طوفانالاقصی و حمله تروریستی در ایران اظهارنظر کرد؟!
⛔️ لازم به ذکر است که آن یک قضیه است و این قضیه دیگری است!
❗️چطوری باور کنیم که خلق پول به خاطر کسری بودجه دولت علت تورم است و همزمان، خلق پول بانکهای خصوصی تورمزا نیست؟ یا چطوری بپذیریم که افزایش قیمت ارز و خوراک پتروشیمیها تورمزا نیست اما افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان تورم ایجاد میکند؟
⛔️ عرض شد که آن یک قضیه است و این قضیه دیگری است!
🔆 اصلا علت ناآرامی ما و مشکلاتی که با #لیبرالیسم داریم این است که نمیتوانیم این قضایا را از هم تفکیک کنیم، وگرنه مسأله خیلی روشن است: هر نظریه و عملی که به نفع سرمایهداران و مستکبران عالم باشد علمی و منطقی و کاربردی است و هر جا به ضرر ایشان باشد ایدئولوژیک و کمونیستی و تخیلی و غیرکاربردی است، متوجه شدید؟!
📣 #فریب_بزرگ
🆔 @DrSaeedi
امروز ۱۶ دی در تقویم کشور به نام شهدای دانشجو به مناسبت سالگرد شهید مظلوم علمالهدی و همرزمان وی در هویزه است.
سال ۱۳۳۷ همزمان با سالروز شهادت امام موسى کاظم علیهالسلام متولد شد. او را حسين نام نهادند. همچنان كه راهش حسينى بود ايثار و شهادتش نيز حسين وار بود.
در ۱۱ سالگى به عنوان يک معلم قرآن در مسجد تدريس مىكرد. اولين مبارزه علنى حسين با رژيم فاسد شاه، آتشزدن سيرک رقاصههاى مصرى در اهواز بود.
از آن جايى كه بهترين مكان براى گسترش فعاليت عليه رژيم طاغوت دانشگاه بود، حسين تصميم گرفت وارد دانشگاه شود و چون علاقه شديدى به رشتههاى علوم انسانى داشت در رشته تاريخ دانشگاه فردوسى مشهد پذيرفته شد.
همزمان با آغاز جنگ تحميلى و در همان روزهاى اوليه جنگ، حسين به عنوان مسئول اعزام نيرو، روزانه صدها نفر را با نظم دقيق و مديريت كامل به سوى مناطق عملياتى اعزام مىكرد.
با اين مشغله زياد روزى يک ساعت به راديو اهواز رفته و درباره غزوات پيغمبر (ص) سخنرانی میکرد.
در حمله روز اربعين حسينى كه فرماندهى شصت تن از برادران پاسدار، جهاد، دانشجو و ... را به عهده داشت، به عنوان گروه پيشتاز و پياده ارتش به جنگ با كفار پرداخت كه نهایتا در محاصره حدود ۴۰ تانک دشمن قرار گرفت. پس از ساعاتى مبارزه با دشمن، وقتى مهمات آنها تمام شد در حال تشنگى و گرسنگى نيز به جنگ ادامه دادند تا اينكه يكى يكى به شهادت رسيدند و آخرين نفر، حسين بود كه با آرپىجى خود سه دستگاه تانك كفار را منفجر كرد و سپس با فرياد الله اكبر در حالى كه قرآن در دست داشت در روز ۱۶ دى ماه سال ۱۳۵۹ در كربلاى هويزه حسينوار به شهادت رسيد.
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از بازگشت || محمدامین رضایی
📚جمع خوانی کتب اقتصاد اسلامی- اقتصاد سیاسی
[با همکاری اندیشکده قصد و خانه تمدن]
✅با حضور: حجت الاسلام محمدامین رضایی
⚠️به صورت حضوری در شهر قم
🔖مخصوص طلاب و دانشجویان
🕰پنج شنبهها، بعد از نماز ظهر
جلسه اول، ۲۱دی ۱۴۰۲
📝جهت ثبت نام به آیدی @Abuzeinabirm در ایتا پیام دهید یا به شماره۰۹۰۵۶۸۷۳۴۷۷ تماس بگیرید
@m_amin_rezai
هدایت شده از مجمع همافزایی جوانان انقلابی
▫️نشست سوم
اقتصادی . مدیریتی . زیربنایی
نشستهای تخصصی انتخابات با رویکرد مشارکت حداکثری
در نشست سوم حجج اسلام و آقایان
جوان آراسته، رضی، سکوتی، شربتی، مقومی، نجفی و یوسفی در حضور مردم و جمعی از اعضای کانون ارزیابی مجمع، نظرات خود را بیان خواهند نمود.
سه شنبه ۱۹ دی ساعت ۱۸
بلوار غدیر . دانشگاه قم . تالار اندیشه
🆔 https://eitaa.com/hamafzaii
🔅 جمع میان حکومت و شریعت
#قطبالدین_شیرازی، قرن هفتم هجری
بدان که شیطان را در این باب وسوسه بسیار باشد از آن جمله که گوید که شاید که از جهت مصلحتِ مُلک مخالفت شرع بباید کرد بل که گوید که جمع، خود ممکن نیست!
و دفع این وسوسه آن است که مُلک سلیمان عظیمتر از ملک جمله ملوک جهان بود مع هذا هیچ کاری به غیر از شرعگزاردن او را ممکن نبودی زیرا که سلوک غیر طریق شرع منافی منصب نبوت باشد. پس معلوم شد که جمع [بین حکومت و شریعت] ممکن است بلکه واجب.
--------------------------------------------------
میگویم آنچه ما از #اقتصاد_اسلامی مراد میکنیم همانا جمع حکومت و شریعت است و ظاهر است که حکمرانی بر خلاف شرع و مبتنی بر ربا(۱) و قمار(۲) و فریب(۳) و اکل مال بباطل(۴) و تطفیف(۵) و غیر ذلک باعث نابودی حرث(۶) و نسل(۷) و گسترش ظلم(۸) است بدانگونه که در عصر و زمان ما به سبب غلبۀ افکار اهل کفر(۹) و فسق(۱۰) و عصیان(۱۱) دامنگیر بلاد اسلامی گشته و جامعه مسلمین را چه از لحاظ رسوخ این افکار اباطیل(۱۲) و چه از لحاظ عمل بدان توصیات خلاف شرع و عقل(۱۳) دچار بلایای عظما کرده است و امر مسلمین بسامان نگردد مگر با بازگشت به احکام دین و اقامۀ حدود و اتباع ولی امر تماماً و کمالاً
◀️ پینوشت:
۱. #بانکداری_ربوی
۲. #بورس
۳. #تبلیغات_بازرگانی
۴. #بیمه
۵. #تولید_انبوه
۶. #محیط_زیست
۷. #خانواده
۸. #شکاف_طبقاتی
۹. #صهیونیسم
۱۰. #لیبرالیسم
۱۱. #مدرنیته
۱۲. #علم_اقتصاد
۱۳. #صندوق_بینالمللی_پول و #بانک_جهانی و #فائو و #یونیسف و #سازمان_تجارت_جهانی و #سازمان_بهداشت_جهانی و #سازمان_ملل_متحد و #فیفا و امثال ذلک
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از دقیق ترین استدلال هایی که باید همه یاد بگیریم همین استدلال پرفسور درخشان است.
بسیاری از دوستان و کارشناسان و مسئولین را دیده ایم که وقتی به نظام سیاسی آمریکا می رسند با آن مخالفت می کنند! وقتی به نظام فرهنگی آمریکا می رسند با آن مخالفت می کنند اما به محض اینکه به نظام اقتصادی آمریکا می رسند آن را الگو قرار می دهند و ایران را با آن مقایسه می کنند، طوری که وضعیت مطلوب از نظر آنها وضعیت اقتصاد سرمایه داری آمریکاست.
واقعیت اما چیز دیگری است. نمی توان تفکر انقلابی داشت و به اسلام و نظام اسلامی اعتقاد داشت و سرمایه داری را پذیرفت. اگر چنین اتفاقی در ذهن کسی افتاده است قطعا آنچه به آن ایمان دارد به تعبیر امام خمینی چیزی جز "اسلام آمریکایی" یا "اسلام سرمایه داری" نخواهد بود.
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از تأمُّلاتِ نظری
#بخش_اول: مفهوم شناسیِ #توسعه
🔰توسعه [Development] لُغتا به معنای فراخی و گشادگی است. اما این واژه معنای اصطلاحیِ خاصی دارد که با معنای لغویِ آن تفاوتی جدّی دارد. توسعه در #معنای_اصطلاحی؛ معادلِ صرفِ آبادانی و بهبودِ وضعِ زندگیِ معیشتی و رفاه زندگی نیست؛ زیرا تلاش برای آبادانی و بهبودِ وضع معاش همواره بصورت معقول و مشروع بوده است. آنچه در سال های پس از #جنگ_جهانی_دوم و دهه های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی تحتِ عنوانِ #توسعه به طور جدّی مطرح گردید، در واقع به معنای #بسط_مدرنیزاسیون به جهانِ غیرغربی و در میانِ مللِ آسیایی و آفریقایی بود.
🔰بنابراین؛ هنگام بحث از توسعه، به جای توجه به معنای لغوی و ظاهری آن، باید به #مبادی و #غایاتی که این مفهوم از آن سخن می گوید توجه کرد و دریافت که "در باطنِ #مدل_های_توسعه_رایج_غربی، بسطِ چه صورتی از زندگی و کدام #مدل_اقتصادی_اجتماعی نهفته است؟"
🔰جوهر و جانِ آنچه "توسعه" نامیده می شود: #افزایش_سریع_تولید_ناخالص_داخلی و #تراکم_سرمایه است؛ یعنی توسعه در اساسِ خود با دو ویژگیِ #گسترش_تکنولوژی_مدرن و #انباشت_تراکم_سرمایه تعریف می شود، که هر دو از ویژگی های اصلیِ #نظام_سرمایه_سالاری است.
🔰 از اینرو باید گفت: برخلاف آنچه عده ای می پندارند؛ توسعه، عبارت از مجموعه ای از برنامه های مدون برای رفاه و آبادانی نیست. در هر #مدل_توسعه یک هسته ی مرکزی و #بینش_تئوریک وجود دارد. #توسعه_غربی؛ عبارت از ایجادِ دگرگونی های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به منظورِ #تحکیم و یا #بسطِ پایه های مُدلِ زندگیِ مدرن و مبتنی بر اقتصاد بورژوایی است. این نوع توسعه؛ علاوه بر اینکه #عدالت_محور نیست، موجب #فقر، #تبعیض، #اختلاف_طبقاتی و #بحران خواهد شد. همانگونه که مشاهده می کنیم هم در کشورهای #متروپلِ مدرن و هم در جوامعِ دیگر چنین شده است.
توجه: پیرامونِ #مدل_های_توسعه نیز سخن خواهیم گفت.
💢 کانالِ "تأمُّلاتِ نظری" دریچه ای به سوی آگاهی و پیشرفت👇
🆔️ @taammolatenazari