هدایت شده از صـــاد | برمدار اقتصاد
🔖پیوست
تدارک دولتی کالاها و خدمات همیشه و همه جا ناکارآمد و پرهزینه نیست، خیلی جاها بخش دولتی بهتر از بخش خصوصی کار میکند مثل تهیه زیرساخت، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و از همه مهمتر امنیت و دفاع.
اینها وظایف بخش عمومی یا دولت است که تا پیش از غلبۀ نئولیبرالیسم و دفاع ایدئولوژیک و نه منطقی از خصوصیسازی، همه بر سر آن توافق داشتند. کاری که نئولیبرالیسم کرد این بود که وظایف حکومت را از او سلب کرد و به دست سرمایهداران سپرد و با این کار، تیر خلاص را به مقاومتهای دولت علیه زیادهخواهی سرمایهداران زد و اقتصاد را دربست در اختیار آنها قرار داد.
به علاوه اینکه تمامی کشورهای به لحاظ اقتصادی پیشرفته در دورۀ جهش تولید خود تماما دولتی عمل کردهاند و پس از رسیدن به سطوح بالای تولید، بخشی از وظایف دولت را تعدیل کردهاند و این سیاست به هیچ وجه برای اقتصاد ما که هنوز به جهش تولید نرسیده است نسخه خوبی نیست.
🖊دکتر علی سعیدی
------------
صـــاد | برمدار اقتصاد
@sadeconomics
هدایت شده از صـــاد | برمدار اقتصاد
ششمین شماره از نشریه صاد.pdf
5.92M
6⃣ ششمین شماره از نشریه علمی-اقتصادی "صـــاد"
📌 بهار ۱۴۰۳
" خصوصیسازی "
🔹مصاحبه با دکتر علیرضا مقصودی
(عضو هیات عامل و معاون توسعه منابع و امور پشتیبانی سازمان خصوصیسازی کشور)🔸خصوصیسازی چگونه میتواند موفق عمل کند؟ 🔹سهام عدالت 🔸و... 👤 مدیر مسئول: علی رحیمی 👤 سردبیر: محمدهادی غنچی ------------ صـــاد | برمدار اقتصاد @sadeconomics
⭐ انجمن علمی اقتصاد دانشگاه اراک با همکاری انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم تقدیم میکند:
📱 وبینار بررسی شعار سال ۱۴۰۳
چگونگی تحقق آن و
چالش ها و فرصت ها...
🗓 پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403
⏰ ساعت 13:30 الی 15
🖥 در بستر اسکای روم
☝ لینک شرکت در وبینار
📎 با ارائه گواهی حضور در جلسه (به عنوان رزومه)
با هزینه 30 هزار تومان
📢 ورود برای عموم آزاد است.
✅ درصورت نیاز به آیدی زیر پیام دهید:
@Hosein_M39
___________
🔸مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
🚀تلگرام | 📱اینستاگرام | ⭐ایتا
https://eitaa.com/Economics_araku
❌تهدید آزادی اجتماعات در آلمان
#بازنشر
📌پلیس آلمان روز جمعه به همایش فلسطین در برلین یورش برد و آن را تعطیل کرد. کنگره فلسطین قرار بود به مدت سه روز برگزار شود، اما با سخنرانی اولین میزگرد، این مراسم تعطیل شد.
📌وزارت کشور آلمان همچنین برخی از سخنرانان کنفرانس را حتی از ورود به کشور یا سخنرانی از راه دور منع کرد، از جمله یانیس واروفاکیس وزیر دارایی سابق یونان و غسان أبو ستة جراح فلسطینیـبریتانیایی که در غزه کار می کرد.
🔴 صدای دهل از دور خوش است!
⭕️ برخی از مقامات نظام از این قبیل رویدادها خرسند میشوند از آن روی که آن را توجیهی برای همین نوع سیاستهای خود میکنند! اما براستی این قبیل رفتارهای کشورهای غربی، کم و گزینشی باشد یا زیاد و رویهای، میتواند برای سیاستهای خلاف قانون اساسی ما توجیهکننده باشد.
⭕️ بفرض که کشورهای غربی بطور مدام و فراگیر چنین سیاستی داشته باشند آیا توجیه میکند که ما با هر گونه اجتماعات برخوردهای خشن و ضرب و شتمی و تیراندازی و بازداشت براه بیاندازیم؟
⭕️ چه میشود که وقتی ما با اجتماعات آرام و خشونتپرهیز خود با خشونت برخورد میکنیم غربیان با تمام قوای رسانهای و سیاسی خود به ما حملهور میشوند در حالیکه وقتی آنها برخی اجتماعات از قبیل همایش فلسطین را تعطیل میکنند ما حتی آهی هم نمیکشیم؟
🆔 @Saeidzibakalam
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
❇️ مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی در امتداد عقلانیت انقلاب اسلامی به مناسبت سالگرد شهادت استاد شهید آیت الله مطهری به «اندیشه اقتصادی شهید مطهری» می پردازد:
📔موضوع:
«ظرفیت شناسی اندیشه اقتصادی شهید مطهری در حل مسائل روز»
🔹گفت وگوی دوجانبه با:
حجتالاسلام قنبریان
و
دکتر علی سعیدی
🔸زمان:
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ، ساعت ۱۵:۳۰
🔸مکان:
قم، زنبیل آباد، حوزه علمیه شهید صدوقی، فاز ۲، اتاق ۳۰۳، موسسه ضحی
•┈┈••✾••┈┈•
💡برای اطلاع از دیگر برنامه ها در کانال ایتا به آدرس زیر مراجعه کنید:
@m_zoha
May 11
آسمانیشدن سید محرومان اگرچه مزدی بهحق در زمانی مبارک برای ایشان بود اما داغ یتیمی را برای ما تازه کرد. حتما روح بلندش امروز همنشین امام رئوف است، چه خوش منزلی و چه خوش مصاحبی...
🆔 @DrSaeedi
🌟 اجتماع مردمی،دانشجویی در پاسداشت خادمالرضا
شهید آیت الله رئیسی و همراهان شهیدش
🕠 زمان : عصر دوشنبه 31 اردیبهشت ماه ساعت 17:30
📍مکان : میدان روح الله به سمت حرم حضرت معصومه سلام الله علیه
💢 حرکت از دانشگاه قم: ۱۶:۳۰
▫️برادران جنب مسجد الغدیر
▫️خواهران جنب ساختمان آموزشی امام خامنهای
#شهید_جمهور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید آیت الله رئیسی در آسمان، قبل از آسمانیشدن...
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر حمیدرضا مقصودی (اقتصاددان)
این پرونده باید در داخل کشور باز شود که آیا در دهه نود تحریم بودیم یا دچار خودتحریمی شده بودیم؟
آیا عده ای در داخل برای فشار آوردن به نظام و مردم نفت نمی فروختند یا به علت تحریم ها نمی توانستیم بفروشیم؟
آیا امروز که شاخص های اقتصاد کلان تفاوت های چشم گیری پیدا کرده است تحریمی حذف شده است؟
🆔 @DrSaeedi
🔸سلسله نشستهای ایران آینده🔸
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
🔍 دولت فردا و الگوی سیاستورزی شهید
📍 نشست حضوری
🗓 سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳
⏱ ساعت: ۱۵ الی ۱۹
📍قـــــم ، بلوار نیایش
سالن جلسات پژوهشکده باقرالعلوم (ع)
📌پخش از طریق:
🌐 www.skyroom.online/ch/pajooh/neshast
#نشستهایایرانآینده
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🆔 @DrSaeedi
در نظام اسلامی، حکمرانی، بَشَری و هدفها الهی است. هدفها، عدالت و کرامت انسان و آبادی زمین و پُربار کردن زمان، و در نهایت، زندگی توحیدی و عروج آدمی به مرتبت قرب خدا است؛ و شیوهها، بهرهگیری از خِرد و تجربهی جمعی، و به کار گرفتن فکرها و زبانها و بازوهای کارآمد و گامهای استوار آحاد مردم است.
معیارها، اسلامی است و گزینش، مردمی؛ این روشنترین نشانه و معرّف جمهوری اسلامی ایران است.
پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، ۱ خرداد ۴۰۳
-------------------------------------------
اقتصاد اسلامی به عنوان لایهای از حکمرانی اسلامی نیز در معیارها و اهداف، اسلامی است و در شیوهها مردمی. جهتگیری #جهش_تولید و شیوه کار #مشارکت_مردمی است.
🆔 @DrSaeedi
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری معاونت پژوهش دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار میکند:
🔸 کرسی علمی ترویجی
عنوان کرسی «صورتبندی اخلاق سیاستگذاری اقتصادی؛ نقدی بر رویکرد فایدهگرایی و معرفی رویکرد مقولهمحور مبتنی بر اندیشه شهید صدر»
ارائه دهنده: دکتر علی سعیدی
ناقد اول: دکتر محمدجواد توکلی
ناقد دوم: حجت الاسلام دکتر حسین بحرینی یزدی
دبیر علمی: حجت الاسلام دکتر محمد زارعی
♦️ زمان: چهارشنبه 9 خرداد 1403، ساعت 10
♦️ مکان: دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح
▫️پخش آنلاین
🆔 https://app.bigbluebutton.me/join/o5wzq07yyt
پژوهشکده علوم انسانی اسلامی | دانشگاه قم
https://eitaa.com/joinchat/2053374542Cb7dd13d8c8
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨ مشارکت مردم در اقتصاد
شما صدای امامین انقلاب را میشنوید
📌کاری از واحد رسانه انجمن علمی اقتصاد دانشگاه قم
#اقتصاد_مسئله_اصلی_کشور_است
@tesaq_eitaa
🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گزارش متفاوت شبکه المیادین از زندگی رییس جمهور شهید ایران، سید ابراهیم رئیسی
🔰 شهید رئیسی، قاعده مستثنای رئیسجمهوران جهان
#رئیسی
#شهید_جمهور
#خادم_الرضا
#رئیسی_عزیز
🆔 @DrSaeedi
نحوه بکارگیری انفال ریشه تمام بیعدالتیها و کلید حل معضلات
✍ دکتر حسین کچوییان
مکرراً شنیده ایم که نظام اقتصادی اسلامی، نظامی است که نه همچون نظام سرمایه داری و نه همچون نظام سوسیالیستی است. گفته شده است که نظام اسلامی نظیر نظام سرمایه داری نیست که افراد می توانند بدون هیچ محدودیتی، ثروت اندوزی کرده و از طریق کار بدون قید و بند در قلمروی اقتصاد تولید ثروت نموده و آنرا تملک کنند که تنها وظیفه آنان پرداخت مالیات مقرر تعیین شده توسط دولت باشد که آنهم قابل قیاس با ثروت تحصیل شده و دارایی موجود شخص از طریق فعالیتهای اقتصادی فرد سرمایه دار نیست! از آنطرف نیز نظام اسلامی چون نظام سوسیالیستی نیست که مالکیت خصوصی در آن به رسمیت شناخته نشده و افراد مالک محصولات تولیده شده توسط خودشان نباشند و نتوانند مالک خانه و زمین یا کارخانه و شرکت خود باشند! نظامی که در آن دولت، مالک بزرگی است که بر تمامی منابع ثروت و تولیدات افراد جامعه سلطه ملکی و مالی دارد، قطعا نظام اقتصادی اسلامی نیست کما اینکه نظامی که در آن حدی بر ثروت اندوزی و کار افراد وجود نداشته و هر آنچه می خواهند بدون قید و حدی تولید و تملک می کنند، نظام اقتصادی اسلام نیست!
اما سوال مهمتر این است که نظام اقتصادی اسلام و آنچه آنرا از این دو نظام متمایز می کند، در کجاست؟ در این خصوص نظریاتی مطرح بوده که بدون مخالف نبوده است مثل آن نظریاتی که قائل به گذاشتن حد بر ثروت و دارایی هستند. اما به نظر می رسد مهمترین وجه تمایز ساختاری اقتصاد اسلامی که موجب تمایز آن با دو نظام دیگر می شود در مساله انفال قرار دارد. انفال، مطابق نظر فقهی حضرت امام (ره) تمام اموالی است که فاقد رب یا مالک است که شامل زمین های موات اعم از شهری و غیر شهری، معادن از جمله نفت، دریاها، رودخانه ها و... بغیر از اموال منقول در آنها مثل پرندگان و حیوانات دیگر است. انفال به یک معنا سرچشمه کلیه ثروتهاست. در سرمایه داری با انفال، مثل مال خصوصی و در سوسیالیسم با اموال خصوصی نظیر انفال یا مال حکومتی عمل می گردد. در اسلام تفکیک دقیقی بین مال حکومت یا امام و مال خصوصی وجود دارد. بررسی مجملی در نظامات اقتصادی نشان می دهد هم ویژگی و هم سرچشمه بدبختیها و خیرات نظامات مختلف به نوع تعامل آنها با انفال برمی گردد. در نظام اسلامی بعد از انقلاب اسلامی نیز نحوه تعامل با انفال سرچشمه کلیه فسادها، نابرابریها، تبعیضات طبقاتی و مشکلاتی است که اکنون کشور با آن مواجه است. نوع توزیع انفال یا به تعبیری منابع عمومی مثل زمینها، منابع و سایر اموال دولتی از اساس مبتنی بر روابط ناسالم و غیرعادلانه بوده است. آنچه در مورد امضاهای طلایی گفته می شود نیز بخش مهم و عمده آن نیز به اموال دولتی برمی گردد. چه بسیار زمینها، اموال و منابعی که به افراد مختلف داده شد، به بهانه تاسیس مدرسه، بیمارستان یا سایر خدمات خیر و عمومی اما عملاً بدل به ملک خصوصی گردید و صاحب آنرا صاحب ثروتهای افسانه ای و بادآورده کرد. آنچه که اخیراً در جریان دادگاه های مختلف افشا شده است، بخوبی نشان می دهد که آغاز و منشای اصلی فساد از مدیرانی است که بر انفال یا اموال دولتی سلطه و اقتدار یا مدیریت داشته اند. به جرات می توان گفت که در کشور شاید نتوان باندازه انگشتان دست، افراد در هیچ قشری از تاجر و کارخانه دار تا پزشکان و دارندگان مجموعه های فرهنگی سرمایه دار و ثروتمندی را پیدا کرد که ثروت وی ناشی از بهره تبعیض آمیز از اموال عمومی یا دولتی نباشد. به همین دلیل در کشور ما دعوای بر سر مالکیت دولتی و خصوصی دعوایی مسخره و تصنعی است. در کشور ما دعوای احاله اقتصاد به مردم در واقع دعوای بهره برداری طالمانه و تبعیض آمیز از اموال مردم است. بخش خصوصی مشکلش صرفا این است که چرا بهره بیشتر و بی حساب و ناعادلانه از این اموال بدست نمی آورد یا به وی داده نمی شود! به هیچ وجه مساله این بخش، این نیست که در فعالیت های اقتصادی آزاد گذاشته شود، بلکه دعوای آن این است که چرا این یا آن سرمایه دار از این منابع بیشتر بهره می برد و به آن دیگری کمتر داده می شود. به همین دلیل در این کشور هیچ کاری که در آن منابع دولتی به میزان زیاد و مسرفانه به کارگرفته نشود، به هیچ وجه مورد اقبال بخش خصوصی نخواهد بود. البته این به معنای متهم سازی بخش خصوصی نیست، بلکه بخش دولتی نیز بیش از بخش خصوصی مسئول است و در واقع با بیان درست، «خصوصی» و «دولتی» نقش هایی است که با هدف واحدی بین افراد دست به دست می شود! از اینرو می توان گفت که تمام نزاعی که در کشور میان گروههای سیاسی در جریان است نیز در اصل نزاع بر سر همین اموال است؛ یک دلیل قاطع و مشخص آن نیز وضع شرکتهای دولتی است که با مصرف نزدیک به ۷۰ درصد بودجه، مالیاتهایی زیر ده درصد پرداخت می کنند و اکثراً زیان ده هستند.
https://ble.ir/tammolat https://instagram.com/dr.kachooyan
🆔 @DrSaeedi
8- سعیدی.mp3
8.13M
🔸نشستهای ایران آینده🔸
دولت فردا و الگوی سیاست ورزی شهید
🎙علی سعیدی
📍مردمی سازی به مثابه شیوه حکمرانی؛ دلالتهایی از سیره عملی شهید رییسی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#ایران_آینده
#دولت_مقاومت_ملت_توقف_ناپذیر
#آیت_الله_شهید_رئیسی
#ایران_آینده👇🏻
🌐https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
🆔 @DrSaeedi
🔰قابل توجه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته
🔵دانشگاه تهران - دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی - گروه شیعه شناسی ( واقع در شهر مقدس قم) برای نیمسال اول تحصیلی 1404-1403 از طریق آزمون سراسری در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرد.
✅کدرشته ی شیعه شناسی گرایش کلام:
۱۲۴۲۲
✅کدرشته ی شیعه شناسی گرایش جامعه شناسی
۱۲۴۵۰
🎙سایت دانشکدگان فارابی_دانشکده الهیات
https://farabi.ut.ac.ir/
📩جهت اطلاع بیشتر از سرفصل دروس به آیدی زیر مراجعه فرمائید
@Asaadizade
دکتر علی سعیدی
📌 پژوهشکده علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم با همکاری معاونت پژوهش دانشکده الهیات دانشگاه قم برگزار می
korsi19.m4a
35.13M
صوت #کرسی_ترویجی با عنوان «اخلاق سیاستگذاری اقتصادی: نقد فایدهگرایی و ارایه رویکرد مقوله محور مبتنی بر اندیشه شهید صدر»
🆔 @DrSaeedi
#نرخ رشد نقدینگی، #نرخ_تورم و #نرخ_رشد_تولید در یک قاب!
به رابطۀ آشکارا معکوس رشد تولید و تورم دقت کنید!
هر جا که تولید رشد کرده تورم کاهش یافته و برعکس.
میتوان با ادلۀ علمی نشان داد که تنها راهکار حل تورم، #جهش_تولید است و این امر رخ نمیدهد مگر با مشارکت #آحاد_مردم نه با انتقال انحصارات دولتی به بخش خصوصی سرمایهدار.
در مواضع کاندیداهای ریاستجمهوری دقت کنید تا گنجشگ را جای قناری به مردم قالب نکنند.
@DrSaeedi
#بازنشر
⭕️📝قانونمندی نظام جهانی به سبک آمریکا
دکتر سعید زیباکلام
📌بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، درباره بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح که در آن دستکم ۴۵ کودک و زن و مرد غیرنظامی در آتش میسوزند توضیح میدهد که این "حادثه بسیار وحشتناک" است. وی سپس اضافه میکند که ما از اسراییل خواستهایم که حادثه "بلافاصله بررسی و مشخص شود که دقیقا چه اتفاقی افتاده و چرا". این کار را البته "در موارد دیگر هم" انجام دادهایم. و "اینکه پاسخگویی امری ضروری است تا اطمینان حاصل شود که پاسخگویی وجود دارد".
⭕️ سناریو روشن است؟ اسراییل با بمبهای آتشزایی که آمریکا در اختیارش گذاشته، به چادرهای اردوگاه آوارگان فلسطینی که توسط خود اسراییل "منطقه امن" اعلامشده، یورش میبرد و دست کم ۴۵ نفر را میسوزاند و شمار بیشتری را هم مجروح میکند. سپس رژیم آمریکا با ژست داوری بیطرف و بسیار متاسف از حادثه وارد صحنه میشود و از "قاعده پاسخگویی" صحبت میکند که باید توسط اسراییل رعایت شود. امّا برای این پاسخگویی از خود قاتل میخواهد که حادثه قتل عام را بلافاصله بررسی کند که چه شده و چرا شده!
⭕️ برای رژیم آمریکا، "پاسخگویی" اسراییل در قبال این قتل عام در همینجا بپایان میرسد!! و چون آمریکا به عنوان داور بیطرف و رئیس و ریشسفید نظام مدرن جهانی، خود ورود کرده و بررسی و تحقیقات و پاسخگویی را خواسته، لازم نیست نهادهای بینالمللی، از قبیل شورای حقوق بشر و شورای امنیت و دادگاه بینالمللی عدالت و دادگاه بینالمللی جنایی، و نیز کشورهای دیگر ورود کنند. این سناریو در همینجا و به همین آبرومندی و اعتباربخشی برای آمریکا و اسراییل پایان میپذیرد.
🔴آری! نه اسراییل تحت تعقیب قضایی بینالمللی قرار میگیرد، و نه مجازات و تحریم میشود، و نه اساساً مجرم شناخته میشود، و نه اساساً دادگاهی بینالمللی برای جنایت آشکارش تشکیل میشود، و نه آمریکا برای ارسال بمبهای آتشزا مورد مواخذه و تعقیب قرار میگیرد، و نه آمریکا برای نقش تعیینکنندهاش در این نسلکشی هشت ماهه مورد مؤاخذه و تعقیب حقوقی/قضایی قرار میگیرد، و نه آمریکا برای نقش بسیار موثر و شریکجرم اصلیبودن این قتل عام خاص، حتی مورد توبیخ و سرزنش قرار میگیرد. هیچکدام! هیچکدام! به همین شستهرفتگی و تروتمییزی! آنهم در شرایطی که شواهد و قرائن قتل عام با بمبهای آتشزا بقدری آشکار و واضح است که امکان هیچ نوع گریز و لاپوشانی وجود ندارد.
⭕️ آری! چنین است نظام قانونمند جهانی آمریکایی و نقش بیبدیل آمریکا در آن، هم برای ترویج و تثبیت موقعیت آمریکا بعنوان معمار و مربی و معلم و نگهبان ارزشهای بینالمللی از قبیل پاسخگویی، و هم برای نجات همدست راهبردی نسلکشاش، اسراییل. هم برای اینکه همه ممالک بدانند که داور بیطرف کیست، و هم بدانند که نگهبان و مروج ارزشهای حقوقی/سیاسی بینالمللی کیست، و هم بدانند که مورد آن قتل عام بسیار وحشتناک مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است و هیچ جای تردید و اعتراضی وجود ندارد!
⭕️ اینکه سایر دول و ملل در این میانه چه میکنند البته جای بررسی و دیدهبانی دارد. امّا ماندهام چطور بخشی از منتقدان و معترضان هموطنم، موسوم به اپوزیسیون، مدام از کنارگذاردن هرگونه تنش و اختلافی با آمریکا و همراه و همگامشدن با نظام جهانی ساخته و پرداختهاش صحبت میکنند. متحیرم آیا این دسته از هموطنانم براستی اندیشکدهها و اندیشمندان و تحلیلهای آمریکاییان را نمیدانند و نمیشناسند و نمیخوانند و یا قلوبشان سخت شیفته و مفتون این قبیل نمایشها و سناریوهای ظاهرالصلاح و قانونمند و قانونپذیر افرنگیان شده است.
⭕️ در هر حال، خداوند علیم حکیم همه ما را آگاه و بیدار فرماید، بحق خونهای ریختهشده کودکان و زنان بیپناه و بیدفاع، و اشک یتیمان بیشمار پدر و مادر ازدستداده!
والسلام
🆔 @Saeidzibakalam
🆔 @DrSaeedi
پاسداشت زبان فارسی و گزارشگری فوتبال!
نقش رسانهها خصوصا صدا و سیما در ترویج یا تخریب زبان فارسی انکارناپذیر است. این امر و در تکرار بسیار مهم و ممتاز است. مثلا نقش تخریبی آدمی مثل محمد حسین میثاقی که به جای تظاهر به ضربه یا حرکت فریبندۀ بازیکن (مثلا دریبل به جای شوت) میگوید «فیک دادن»! او مدام واژگان انگلیسی غیر فاخر را برای آن که ادای فردوسیپور را دربیاورد در رسانهای چون تلویزیون بر زبان میآورد چنان است که میتوان یک پایاننامه را به نوع گفتار او و آسیب به زبان فارسی اختصاص داد که کم از آلایندههای محیط زیست ندارد. برنامه های ورزشی آکنده از واژگانی بیگانه است که به سرعت رایج می شوند. به جای مهار می گویند سیو! به جای بازگشت به بازی کام بک و گزارشگران بر سر استفاده از واژۀ «کلین شیت» مسابقه گذاشته اند! اگر به خاطر هر یک مبلغ قابل توجهی جریمه شوند آنگاه ناگزیر خواهند بود از زبان شسته رفته استفاده کنند. «یک سیو عالی از دروازه بانی که سه بازی کلین شیت کرده»، گزارش گری به زبان فارسی نیست. یاوه سرایی است!
---------------------ر
به نقل از عصر ایران
🆔 @DrSaeedi
توسل به #دروغ برای #خودتحقیری
طبق آمار مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۱۳۵۷ به قیمت ثابت سال ۹۰ (یعنی بدون لحاظ تورم) برابر ۳۶۸ ه.م.ت بوده و مجموع تولید از ۵۷ تا ۱۴۰۲ حدود ۲۳۲۵۹ ه.م.ت شده که از تقسیم آنها بر هم رشد ۶۳ برابری تولید برای ایران به دست میآید.
این مقدار نه تنها در منطقه بلکه در دنیا هم کم نظیر است. علاوه بر کشورهای نمودار فوق، رشد تولید در کشورهای ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا به ترتیب ۸، ۱۰، ۱۱، ۱۷ و ۲۰ برابری بوده است.
🆔 @DrSaeedi