eitaa logo
دکتر علی سعیدی
2.1هزار دنبال‌کننده
505 عکس
262 ویدیو
124 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اندیشکده قصد
ویروس کرونا آگاهی انسان را نسبت به نادانی خود افزود مصاحبه هابرماس با روزنامه لوموند یورگن هابرماس آلمانی که اینک از ٩٠ سالگی عبور کرده، یکی از مهم‌ترین فیلسوفان در قید حیات دنیای امروز محسوب می‌شود. او که به تازگی در آلمان "تاریخ فلسفه"ی بزرگ خود را در دو جلد منتشر کرده، در گفتگویی با روزنامۀ فرانسوی لوموند، نتایج اخلاقی و فکری اپیدمی جهانی کووید ١٩ را می‌شکافد و قبل از هر چیز بر "نادانی" انسان تأکید می‌کند. روزنامۀ لوموند در نخستین سؤال از هابرماس می‌پرسد: این بحران بیماری جهانی از نظر اخلاقی، فلسفی و سیاسی چه به ما می‌آموزد؟ هابرماس پاسخ می‌دهد: "از نظر فلسفی، می‌بینیم که این اپیدمی جهانی، اندیشیدن را نزد همه تقویت کرده. نوع تفکری که تاکنون منحصر به کارشناسان بود، حالا نزد مردم عادی بیشتر شده: هر کس باید تصمیم بگیرد و دست به عمل بزند، آنهم با آگاهی از ندانستن"... هابرماس تأکید می‌کند که دولت‌ها و یا کارشناسان همه چیز را در مورد ویروس کرونا نمی‌دانند. دولت‌ها کاملاً آگاهند که متخصصان ویروس‌شناس که به آنها مشاوره می‌دهند دانسته‌های محدودی دارند و بنابراین باید با اتکاء به همین دانسته‌های محدود تصمیم‌گیری کنند. شهروندان نیز این وضعیت را به خوبی می‌بینند. هیچوقت مردم به این روشنی ندیده بودند که تصمیم‌گیری سیاسی در شک و تردید و "ندانستن" انجام می‌شود. به باور هابرماس "شاید این تجربۀ کم‌سابقه تأثیری بر آگاهی عمومی داشته باشد". چالش‌های اخلاقی اپیدمی هابرماس در ادامۀ گفتگو با لوموند، گوشزد می‌کند که به طور کلی "حق هر انسان برای زیستن و برخوردار بودن از سلامتی جسمی" یک اصل بنیادین است که مثلاً در قانون اساسی آلمان هم ذکر شده است. اما شرایط کنونی، گاه شبیه به وضعیت جنگی است: پزشکان گاه ناچار می‌شوند که گزینشی عمل کنند و اصل "برابری درمانی و بهداشتی" را زیر پا بگذارند. مثلاً مجبور می‌شوند که به بیمار جوان‌تر الویت بدهند. هابر ماس می‌افزاید: "ولی حتی در مواردی که بیمار سالخورده داوطلبانه از حق خود می‌گذرد – که این رفتاری تحسین‌آمیز است – باز هم باید پرسید: یک پزشک چگونه می‌تواند زندگی یک انسان را ارزش‌گذاری کند؟" هابرماس بدون اینکه پزشکان را محکوم کند، می‌گوید که در این نوع داوری یا ارزش‌گذاری نباید واقعیت را از چشم پزشک، که از سوی بیمار نگریست. هابرماس در عین حال تأیید می‌کند که در "شرایط فاجعه‌بار"، پزشک چارۀ دیگری ندارد و باید تا جایی که ممکن است فقط با اتکاء به معیارهای حرفه‌ای و علمی تصمیم بگیرد. بازگشت به وضعیت عادی: چالشی دیگر هابرماس به دوران پایانی اپیدمی نیز می‌اندیشد و در اینجا نیز چالش اخلاقی و سیاسی بزرگی می‌بیند. تصمیم به خروج از شرایط اضطراری و به‌راه انداختن چرخ اقتصاد، الزاماً خطرهایی در پی دارد: از جمله بعید نیست که بیمارستان‌ها ناگهان به حد اشباع برسند و شمار تلفات افزایش یابد. هابرماس می‌گوید: "مسئولان سیاسی وقتی از یکسو به زیان‌های اقتصادی و اجتماعی فکر می‌کنند و از سوی دیگر به تعداد تلفاتی که می‌تواند قابل جلوگیری باشد، باید از وسوسۀ تفکر ابزاری و فایده‌گرا (اوتیلیتاریستی) بپرهیزند". پرسش اصلی از نظر هابرماس چنین است: آیا ما حاضریم که به خاطر رونق مادّی و اجتناب از فجایع اجتماعی ناشی از بحران اقتصادی، شمار مرگ و میر بیشتری را بپذیریم؟ اتحادیۀ اروپا و اصل همبستگی یورگن هابرماس که سخت طرفدار اتحادیۀ اروپاست و تاکنون مطالب زیادی در این باره نوشته، معتقد است که تنها راه‌حل عملی، ایجاد یک "صندوق مشترک کرونا" در سطح اروپایی است تا کشورهایی که اقتصاد شکننده‌تر و یا بدهی‌های بیشتر دارند، بتوانند از پس هزینه‌های کمرشکن مقابله با اپیدمی برآیند. او به شدت از مخالفت‌های دولت آلمان با این صندوق انتقاد می‌کند و به وزیر اقتصاد فرانسه توصیه می‌کند که مبادا نظریات آلمانی را بپذیرد. هابرماس می‌گوید که وی و یارانش (گروهی از روشنفکران) آنگلا مرکل و وزیر اقتصاد آلمان را در این مورد مؤاخذه کرده‌اند. هابرماس تأسف می‌خورد که نگرش‌های ناسیونالیستی و خودخواهی‌های ملی‌گرایانۀ دولت آلمان مانع همبستگی بیشتر اروپایی‌ها می‌شود. او می‌گوید: "اگر امانوئل ماکرون در روابط با آلمان تنها یک خطا کرده باشد، همانا نادیده گرفتن میزان ناسیونالیسم آنگلا مرکل است". هابرماس درپایان گفتگو با روزنامۀ لوموند بار دیگر اصرار می‌ورزد که تنها راه منطقی برای اروپا، تأکید بر دموکراسی و اتحاد است و تنها "چنین شهامتی است که می‌تواند ما را از این بن‌بست پسادموکراسی برهاند". https://www.lemonde.fr/idees/article/2020/04/10/jurgen-habermas-dans-cette-crise-il-nous-faut-agir-dans-le-savoir-explicite-de-notre-non-savoir_6036178_3232.html
دانشجویان حتما متن فوق را بخوانند و انتقاد آقای هابرماس، فیلسوف منتقد آلمانی، را به فایده گرایی (یوتیلیتارینیسم) درباره کرونا ببینند
۱: حل تمرین داخل کتاب صفحۀ ۸ برای قیمت و مقدار تعادلی باید دو معادله را مساوی با هم قرار دهید: 24 - Q = 3 + 0.5Q حلش که بکنید میشه: 24 - 3 = Q + 0.5Q 21 = 1.5Q Q = 14 بعد این مقدار Q را در یکی از توابع عرضه یا تقاضا (فرقی نمی‌کنه!) می‌گذاریم تا قیمت تعادلی به دست بیاد: p = 3 + 0.5*14 = 10 برای محاسبۀ مازاد رفاه، راحت‌ترین کار، رسم نمودار و محاسبۀ مساحت‌های زیر منحنی تقاضا (مازاد مصرف‌کننده) و زیر منحنی عرضه (مازاد تولیدکننده) است. مازاد مصرف‌کننده: [(24 - 10) * 14] / 2 = 98 مازاد تولیدکننده: [(10 - 3) * 14] / 2 = 49
تمرین کلاسی برای درس برای فعالیت کلاسی ۵ نمره در نظر گرفته‌ام. چندین تکلیف را به مرور تا آخر ترم در کانال می‌گذارم. هر تمرین ۲ نمره دارد و شما در مجموع حداقل ۵ نمره و حداکثر ۸ نمره می‌توانید کسب کنید. امتحان پایان‌ترم از ۱۵نمره خواهد بود؛ یعنی کسی که بیش از ۵نمره فعالیت کلاسی داشته باشد به نمرۀ برگه‌اش اضافه می‌شود! (باز بگید دکتر سعیدی سخت‌گیره! 😉) : در سریال فرار از زندان، فصل سوم، که این شبها از شبکۀ تماشا پخش می‌شود، تلقی لچرو (شخصیت سیاه‌پوستی که رئیس زندانیان است و خود را متعهد به اجرای دقیق عدالت می‌داند) از عدالت را بیان کنید و بگویید که او چه برداشتی از عدالت دارد (فایده‌گرا، وظیفه‌گرا یا فضیلت‌گرا)؟ معیار عدالت و حق را چه می‌داند (خیر ذاتی، قرارداد یا توافق اجتماعی، فایدۀ عمومی، آزادی فردی یا...)
هدایت شده از اندیشکده قصد
📢و ما ادراک ما ال‍ «بورس»! 🔸گاهی اوقات تعلقات و ذهنیات حاکم بر ما آنقدر عمیق و خدشه‌ناپذیر می‌نماید که در صحبت‌های دیگران صرفا دنبال کوچکترین اشاره‌ها می‌گردیم تا آن انگاره‌ها را تأییدشده بدانیم! 🔸حضرت آقا در ۲۸ آبان ۹۸ در دیدار در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی بیانات بسیار مهمی دربارۀ‌ تولید و وظیفۀ مردم در آن فرمودند اما از مجموع این بیانات، فقط این جمله در رسانه‌ها شنیده شد: «یک جاهایی در بورس» 🔸خیلی‌ها هم سردست گرفتند که بله، حضرت آقا هم فرمودند در بورس سرمایه‌گذاری کنید! اما فقط یکبار آن هم در «یک جاهایی از بورس» در بیانات ایشان بود. 🔸 اما در همان جلسه، ایشان چندین بار از تعاونی‌ها و کسب‌وکارهای خرد و مردمی و کار جهادی سخن گفتند و بر آن تأکید کردند اما در رسانه‌ها شنیده نشد! چرا؟ مثلا به این جملات در همان سنخرانی دقت کنید: 🔅بنده اعتقاد زیادی به تعاونی‌ها دارم. 🔅تعاونی‌ها بسیار پدیدۀ مطلوبی هستند 🔅اگر بشود این تعاونی‌ها را شبکه‌سازی کرد... خیلی برکات دارد؛ 🔅این تعاونی‌ها را باید دنبال کنند. 🔅با جدّیّت مسئلۀ تعاونی‌ها را دنبال کنید 🔅این مشکلاتی را که ذکر کردند در مورد تعاونی‌ها، برطرف کنید 🔅در سرمایه‌گذاری‌های مولّد حتماً شرکت کنند، از جمله در همین تعاونی‌ها 🔅فرهنگ کار جهادی و همکاری و تعاون را مردم بین خودشان ترویج بکنند. 🔅من خودم چند تجربۀ موفّقِ عینیِ شخصی دارم در قضیّۀ کمک‌های مردمی و تعاون‌های مردمی برای این جور حوادث. 🔅در بخش نفت و گاز، بخش خصوصی و تعاونی میتوانند حضور همه‌جانبه داشته باشند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل! 🆔 @QasdWay
دکتر علی سعیدی
آخرین مهلت تحویل حل تمرین های فصل اول تا آخر این هفته و فصل دوم تا آخر هفتۀ بعد (۱۲ اردیبهشت) است. ت
مهلت تحویل تمرین‌های ۱ رو به اتمام است. به جز دو نفر،‌ بقیه دانشجویان هنوز تمرین های فصل اول و دوم را نفرستاده اند.
دکتر علی سعیدی
تمرین کلاسی برای درس #اقتصاد_اخلاقی برای فعالیت کلاسی ۵ نمره در نظر گرفته‌ام. چندین تکلیف را به مرو
برای یافتن پاسخ این تمرین، لازم نیست تمام قسمت‌های فرار از زندان را ببینید. به طور نمونه می‌توانید آرشیو مربوط به ۲۸و ۲۹ فروردین شبکه تماشا رو ببینید: https://www.telewebion.com/live/hdtest (از پایین صفحه آرشیو ۲۸ یا ۲۹ فروردین رو انتخاب کنید!) یا قسمت‌های اول تا سوم فصل سوم را در آپارات ببینید: https://www.aparat.com/m/eAZ25
۱ جلسۀ دهم در این جلسه با پیشرفت تکنولوژی آموزشی، به ابزار تخته مجهز شده‌ام! 😉 https://onedrive.live.com/embed?cid=425D0DD3F680DAC3&resid=425D0DD3F680DAC3%21785&authkey=AAizApeOkHgc-_s
هدایت شده از اندیشکده قصد
قیمت منفی نفت WTI به چه معناست؟ ◀️ دکتر 🔹 در ادبیات اقتصاد مالی اوراق آتی علاوه بر ابزارهایی برای پوشش ریسک به عنوان یکی از مهم ترین علائم بازاری برای شکل دهی به انتظارات قیمتی در بازار شناخته می شوند. ساختار قراردادی اوراق آتی به گونه ایست که فروشنده و یا دارنده کالا که در اینجا نفت است، کالای خود را به صورت پیش فروش و با یک مقدار معین در قبال پیش پرداخت تعیین شده به خریدار می فروشد. سررسید این قراردادها می تواند بین یک ماه تا یک سال باشد. هنگامی که موقع سررسید این قراردادها فرابرسد خریدار می تواند نفت را به قیمت زمان خرید اوراق از فروشنده بخرد. 🔹 این اوراق به نوعی قیمت انتظاری نفت را در سررسیدهای مشخص تعیین می کنند. هنگامی که یکی از معتبرترین نفت های دنیا یعنی نفت WTI با اوراق آتی به قیمت منفی فروخته می شود این علامت را به انتظارات کنشگران بازاری می دهد که قیمت نفت در حال کاهش شدید است و این کاهش شدید به دلیل مازاد عرضه است. 🔹 بنابراین قیمت نفت های دیگر مانند نفت برنت دریای شمال و یا نفت اوپک و نفت ایران نیز در سررسید آتی WTI کاهش قیمت را تجربه می کنند. به خاطر داشته باشید که طی چند روز گذشته اعضای اوپک پلاس تصمیم به کاهش تولید و به تبع آن کاهش عرضه با هدف جلوگیری از کاهش بی رویه قیمت نفت گرفته بودند. در نتیجه کاهش قیمت این چنینی را می توان پاسخ امریکا به تصمیم مذکور دانست و این به نفع ایالات متحده است که با کاهش قیمت نفت، ذخایر استراتژیک خود را در بالاترین حد پر کند و پس از بحران کرونا آن را حتی به کشورهای صادر کننده نفت بطری بطری و با قیمت بالا بفروشد. 🆔 @QasdWay
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴پیشگویی جالب سید حسن نصرالله: همه نظام‌های وابسته به نفت فرومی‌پاشند و ایران همچنان سرپا می‌ماند 🆔 @enghelabiran