🔰 سفرنوشت (کشور برزیل)
بخش سوم: تجربه تدریس فلسفه در دانشگاههای برزیل
#سفرنوشت
#برزیل
🌐 کانال دکتر محمدمهدی چگینی
@Dr_MahdiChegini
🔰 سفرنوشت (کشور برزیل)
بخش سوم: تجربه تدریس فلسفه در دانشگاههای برزیل
🔸همیشه یکی از علاقمندیهای من، ارتباط با دانشجویان خارجی بوده است و البته در سالهای گذشته به دلیل تدریس در دانشگاه مجازی المصطفی، همیشه این ارتباط به صورت مجازی برقرار بوده است و کلاسهای مختلفی را هم با آنها داشتهام. بااینحال همواره علاقه داشتم تجربه کلاس حضوری با دانشجویان در یک کشور غیرمسلمان را نیز تجربه کنم که الحمدلله سفر به برزیل این فرصت را فراهم کرد. دانشگاه دولتی UNIFI که در حوالی سائوپائولو قرار دارد، از من دعوت کرد تا برای دانشجویان فلسفه دانشگاه، فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی تدریس کنم که بنده هم با کمال اشتیاق دعوت آنها را پذیرفتم. البته کلاس به صورت فوق برنامه و اختیاری است و متاسفانه در برنامه تحصیلی دانشگاه، عنوانی با نام فلسفه اسلامی وجود ندارد.
🔹آنچه از همان ابتدا ذهن مرا درگیر کرد این بود که چطور میتوانم دانشجویانی که احتمالا کمترین اطلاعی در مورد اسلام ندارند را علاقمند کنم که فلسفه اسلامی را دنبال کنند. جالب اینجاست که در ابتدای جلسه نخست کلاس، یکی از دانشجویان همین سوال را از من پرسید و با لحنی محکم سوال کرد که «اگر ممکن است همین ابتدا به ما بگویید که خواندن فلسفه اسلامی چه فایدهای دارد؟» دانشجوی دیگری سوال او را اینگونه تکمیل کرد که ما در درس تاریخ فلسفه، به طور مختصر با فلسفه نقاط مختلف جهان از جمله فلسفه اسلامی، فلسفه شرق آسیا، کنفسیوس و ... آشنا شدیم ولی بیشتر آنچه تاکنون خواندهایم به فلسفه غرب و فلاسفه مطرحی چون کانت و راسل باز میگردد و تاکنون نامی از فلاسفه اسلامی نشنیدهایم.
🔸در پاسخ به دانشجویان گفتم من در همین ابتدا، ادعایی را مطرح میکنم و تلاش میکنم که در طول کلاس، ادعای خود را به شما ثابت کنم؛ به نظر من فلسفه اسلامی تنها فلسفهای است که میتواند Happiness و کامروایی حقیقی را به زندگی ما اعطا کند و هیچکدام از فلسفههای دیگر، نه قادر است و نه چنین ادعایی را دارد که تجربه یک زندگی سعادتمند را برای شما به ارمغان آورد.
🔺در واقع آنچه بیشتر فلاسفه در طول تاریخ به آن پرداختهاند، تلاش برای فهم بهتر گیتی بوده است و آنچه از آن غفلت شده است، ارتباط بین شناخت جهان از سویی و سعادت و کامروایی انسان بوده است. اساسا فلاسفه بدون توجه به اینکه رابطه انسان با هستی چه رابطهای است، سعی میکنند جهان هستی را برای ما رمزگشایی کنند در حالی که در فلسفه اسلامی، هستی حقیقتی جز پروردگار ندارد و تنها در صورتی یک انسان میتواند به نقطه کمال خود دست پیدا کند که جایگاه صحیح خود در هستی را بشناسد و رابطهاش را با واجب الوجود تنظیم کند. در واقع بر اساس فلسفه اسلامی، زندگی انسان دارای یک هدف مشخص و واضح است و برخلاف فلسفههای دیگر که توضیح روشنی در مورد معنای زندگی ندارند، در فلسفه اسلامی، معنای زندگی تلاش برای شناخت بهتر پروردگار و وصول به اوست و کامیابی حقیقی برای انسان تنها از این مسیر، میسر خواهد شد.
ادامه دارد...
#سفرنوشت
#برزیل
🌐 کانال دکتر محمدمهدی چگینی
@Dr_MahdiChegini
❇️ دانشگاه مجازی المصطفی برگزار میکند:
🔹نشست تخصصی به زبان انگلیسی🔹
⚡️با عنوان:
Gaza genocide; How did the modern world allow such a horrible crime to happen?
🔸(نسلکشی غزه؛ چگونه جهان مدرن اجازه وقوع چنین جنایت هولناکی را داد؟)
🎙با ارائه: استاد حجتالاسلام چگینی
🗓 یکشنبه ۱۴ آبان ساعت ۱۷
🔗 لینک شرکت در نشست
room.aou.ir/en-cultural
🌐دانشگاه مجازی المصطفی
@AlmustafaOpenUniversity
@Dr_MahdiChegini
🔰چگونه امپراطوری رسانهای غرب، جنایتهای اسرائیل در غزه را ممکن کرد؟
🔸اکنون که حدود سه ماه از بمباران مردم بیگناه غزه توسط رژیم صهیونیستی میگذرد، ممکن است این سوال برای بسیاری پیش آمده باشد که چطور چنین چیزی در عصر رسانه و اینترنت که اخبار به سرعت منتقل میشود ممکن است؟ چطور ممکن است حکومتی بدین شیوه عیان زنان و کودکان را به خاک و خون بکشد و میلیاردها انسان در جهان تنها نظارهگر چنین جنایاتی باشند؟ پاسخ این سوالات را باید در پوشش رسانهای غرب جستجو کرد. اگر حکومتهای غربی به خود اجازه میدهند که چنین بیپروا از کشتار غیرنظامیان حمایت کنند به این خاطر است که نظام رسانهای بسیار پیچیده در حال حمایت از آنها است و بهیچ وجه اجازه نمیدهد که روایت صحیح رسانهای از بمباران غزه به مردم مخابره شود.
🔹برای اینکه بهتر متوجه عمق فاجعه شوید اجازه دهید تا وضعیتی را که در ماههای اخیر به چشمان خود دیدهام برای شما نقل کنم و نکاتی را گوشزد نمایم. با توجه به اینکه طی ماههای گذشته در یکی از کشورهای قاره آمریکا ساکن بودم، به طور ویژه رسانههای محلی و بینالمللی را در این مدت رصد کرده و با مردم محلی نیز گفتگوهای مفصلی داشتهام.
🔸نکته نخست اینکه اساسا مردم در بیشتر جهان غرب به طور عامدانه از اخبار سیاسی به دور نگاه داشته میشوند. امپراطوری رسانهای که بخش بزرگی از جهان را در اختیار دارد، توانسته است ذائقه مردم را تغییر دهد و کاری کند که حساسیتی نسبت به اخبار سیاسی خصوصا در عرصه بینالملل نداشته باشند. آنچه شما در شبکههای تلویزیونی و رسانههای اینجا میبینید تنها و تنها برنامههای سرگرم کننده است. مردم اینجا به این بهانه که پیگیری اخبار فایدهای ندارد و تنها موجب استرس و نگرانی است، از دنبال کردن اخبار دور نگاه داشته شدهاند و دیگر علاقهای نیز از خود نشان نمیدهند. تنها چیزی که در تلویزیون های اینجا میبینید، برنامههای تفریحی، مسابقات ورزشی و فیلم و سریال است. بدون اغراق تاکنون حتی یک مورد را هم مشاهده نکردهام که فردی در خانه یا محل کار خود برنامههای خبری را دنبال کند. اساسا صحبت از اینگونه مسائل با واکنش منفی مردم مواجه میشود و با نوعی بیحوصلگی از جانت آنها همراه میشود. بنابراین اولین کاری که شبکه رسانه توانسته است با موفقیت انجام دهد این بوده که بدنه مردم را نسبت به اخبار سیاسی بیعلاقه کند و تمام وقت و انرژی آنها را درگیر "اینترتینمنت" و برنامههای تفریحی کند.
🔺دومین نکته نیز به نوع پوشش اخبار سیاسی در غرب باز میگردد. نظام رسانهای غرب برای اقلیتی که به هر دلیل علاقمند به پیگیری مسائل سیاسی و اخبار بینالملل هستند نیز برنامه دقیقی دارد؛ جلب اعتماد کامل مردم از طریق القای نوعی بیطرفی و پوشش منصفانه اخبار در عین اینکه در واقعیت کاملا یکجانبه و در راستای منافع غرب عمل میکنند. اگر شما ساعتها برنامههای رسانهای غربی را تماشا کنید و منبع خبری دیگری هم نداشته باشید، احتمالا هیچ تردیدی در مورد صحت اخبار آنها به خود راه نمیدهید. علت موفقیت رسانههای غربی تنها و تنها نمایش بیطرفی است و در این زمینه توانستهاند بخش زیادی از مخاطبان را نیز با خود همراه کنند. پوشش اخبار مربوط به فلسطین و اسرائیل یکی از نمونههای بارز این مساله است. از روز حمله گروه های فلسطینی به اسرائیل رسانهها تمام تلاش خود را بکار گرفتند تا اینگونه نشان دهند که این یک حمله کاملا بیدلیل بوده و اسرائیل هیچ نقشی در به وجود آمدن آن نداشته است. وقتی مخاطب همین یک مساله را بپذیرد، دیگر ممکن نیست با مردم فلسطین همدلی پیدا کند. به تعبیر دیگر، برای رسانه های غربی تاریخ منازعات فلسطین و اسرائیل از روز شنبه ۱۵ مهر آغاز می شود و انگار نه انگار که از دهها سال قبل به این سو، رژیم صهیونیستی انواع جنایتها را در حق مردم فلسطین بکار گرفته است و پس از حمله حماس نیز با وحشیانهترین شکل ممکن به کشتار غیر نظامیان ادامه داده است. نتیجه این پوشش خبری یک جانبه این است که وقتی با بسیاری از مردم کوچه و خیابان در غزب صحبت میکنید، تنها یک روایت از نزاع فلسطین و اسرائیل شنیدهاند و اگر شما در دفاع از مردم فلسطین چیزی بگویید متعجب میشوند!
🔻نکته آخر اینکه نشانههای زیادی وجود دارد از اینکه شبکه رسانهای غرب به مرور در حال از دست دادن اعتبار خود است و این مساله نیز به دلیل روشنگری های کاربرانی است که تلاش می کنند این سکوت مرگبار رسانههای غربی را بشکنند و اخبار واقعی را به دست مخاطب غربی برسانند. البته به نظر می رسد با برنامهریزی و شناخت صحیح جریانات رسانه ای می توان سرعت اعتبار زدایی از رسانه های غربی را افزود و گامی در نابودی هرچه سریعتر رژیم صهیونیستی برداشت.
✍️ دکتر محمدمهدی چگینی
#یادداشت
#طوفان_الاقصی
🌐 کانال دکتر محمدمهدی چگینی
@Dr_MahdiChegini
📌دانشگاه مجازی المصطفی صلی الله علیه و آله به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برگزار می کند:
🎙سخنران: حجت الاسلام محمدمهدی چگینی
🔸موضوع: Analyzing the ideal society from the perspective of Hazrat Fatima Zahra
🔹واکاوی جامعه آرمانی از منظر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
🌐زبان: انگلیسی
📆تاريخ: چهارشنبه 1402/10/13
⏰ساعت: 20 به وقت تهران
لينك حضور:
https://room.aou.ir/en-cultural
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
@AlmustafaOpenUniversity
هدایت شده از آکادمی هنری ماه نو
11.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻غیرِ ممکن
ادعایی که تورین مطرح میکنه هفتاد سال پیش، میگه ما تا پنج سال آینده ماشینهایی رو خواهیم داشت که بشرگونه فکر میکنند؛ نه تنها الان ما نمیتونیم ادعا کنیم که تا پنج سال دیگه بهش میرسیم با این همه پیشرفتهایی که در هوش مصنوعی شاهدش بودهایم، بلکه یک نظر بسیار قوی و جدی وجود داره که هیچوقت بشر به اونجا نمیرسه که کامپیوتری و هوش مصنوعیای رو تولید کنه که بشرگونه باشه از همهٔ جهات!
اینکه یک سیستم کامپیوتری توی یکسری حوزهها مثل انسان عمل کنه و محاسبه کنه، به هیچوجه به این معنا نیست که در همهٔ حوزهها و در همهٔ قابلیتها بتونه پابهپای انسان برسه. دلیلش چیه؟
دلیل خیلی مهمی که اینجا وجود داره این هست که حتی الان بعد از هزاران سال که از پیدایش انسان گذشته، و بعد از صدها سال که بر روی انسان و تواناییهای ذهنیش کار شده، حتی الان نمیتونیم ادعا کنیم که اساساً هوش و مغز انسان رو کامل تونسته باشیم بشناسیم.
🔺برشی از کارگاه «هوش مصنوعی در تولیدمحتوا» استاد محمدمهدی چگینی
مدرسه اسلامی هنر
#یک_قدم_جلوتر...
@isoapr
2_144198752324768245.mp3
21.72M
🎙 بخش نخست گفتگو با برنامه "پرانتز باز" رادیو با موضوع «بررسی پوشش خبری رسانههای بینالمللی از جنگ غزه»
🌐 @Dr_MahdiChegini
2_144198752324769087.mp3
20.89M
🎙 بخش دوم گفتگو با برنامه "پرانتز باز" رادیو با موضوع «بررسی پوشش خبری رسانههای بینالمللی از جنگ غزه»
🌐 @Dr_MahdiChegini
هدایت شده از ستاد راهبری فناوریهای هوشمند
ستاد راهبری فناوری های هوشمند حوزه های علمیه برگزار میکند:
✅عصرانه هوش مصنوعی
چالش های دینی و فلسفی هوش مصنوعی انسان گونه
سخنران:
دکتر محمد مهدی چگینی
مدیر موسسه بینالمللی فطرت
زمان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۲۱
ساعت:۱۵:۰۰
لینک پیوستن به جلسه مجازی:
https://gharar.ir/r/c858468e
📌دبیرخانه جشنواره شیخ طوسی با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه مجازی المصطفی صلیالله علیه و آله برگزار میکند:
💠 نشست علمی پژوهشی با عنوان:
گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی در توسعه علموفناوری با تاکید بر هوش مصنوعی
📆 زمان: دوشنبه 1402/10/25
⏰ ساعت: 13
🔸 به زبان انگلیسی
🗞همراه با اعطای گواهی
🔗لینک شرکت:
Live.mou.ir/research
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
@AlmustafaOpenUniversity
🌐 @Dr_MahdiChegini
28.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 سفرنوشت (کشور برزیل)
بخش چهارم: تجربه تدریس فلسفه در دانشگاههای برزیل (۲)
( 🎥 فیلمی از محیط دانشگاه دولتی UNIFI برزیل)
#سفرنوشت
#برزیل
🌐 کانال دکتر محمدمهدی چگینی
@Dr_MahdiChegini
🔰 سفر نوشت (کشور برزیل)
بخش چهارم: تجربه تدریس فلسفه در دانشگاههای برزیل (۲)
🔸 در طول ایامی که توفیق تدریس فلسفه اسلامی در دانشگاههای برزیل را داشتم، بارها با این سؤال از سوی دانشجویان مواجه شدم که چرا ما تاکنون حرفی از فلاسفه مطرح اسلامی نشنیدهایم؟ زمانی که میان دیدگاههای فلاسفه بزرگ غرب با برخی از فلاسفه مهم اسلامی مانند ملاصدرا و ابنسینا مقایسهای انجام میدادم، همواره این سؤال جدی مطرح میشد که بهراستی چطور ممکن است دانشمندان بزرگ اسلامی چنین سخنان نابی داشته باشند درحالیکه در تمام دانشگاهها و مراکز علمی جهان، تنها سخنان و آثار فلاسفه بزرگ غرب مورد بحثوبررسی قرار میگیرد.
🔺متأسفانه دلیل اصلی این مسئله، به ضعف و کمکاری ما باز میگردد. ما نتوانستیم آثار با ارزشی که داریم را بهدرستی به دنیا معرفی کنیم. ما نتوانستیم اقتضائات جهان در عرصههای علمی را بهدرستی فهم کنیم و باتوجهبه آن، آثار خود را عرضه کنیم. بهعنوان نمونه، از مهمترین ابزارها در دنیای آکادمیک، نظام ارجاع (citation) است که بهعنوان یکی از اصلیترین ملاکها در اهمیت آثار دانشمندان به شمار میرود. درحالیکه در جهان اسلام هزاران اثر در نقد و بررسی آثار فلاسفه بزرگ ما به رشته تحریر درآمده است، اما توجهنکردن به اقتضائات نظام ارجاع سبب شده است که نتوانیم آثار مهم دانشمندان را بهعنوان آثار مرجع به جهانیان معرفی کنیم. (البته در همین زمینه لازم است اشاره کنم که مجمع جهانی اهلبیت، اخیرا پروژهای را در همین زمینه آغاز کرده است تا آثار بزرگان ما در نظامات ارجاع استاندارد جهان قرار گیرد که لازم است از ابتکار عمل و تلاشهای آنها قدردانی شود)
🔹نکته دیگری که همواره در مقایسه میان فلاسفه بزرگ اسلامی و فلاسفه غرب به آن توجه میدادم، توجه به زندگی شخصی شخص فیلسوف بهعنوان یکی از ملاکهای مهم برای درستی و بطلان فلسفه او است. اگرچه در غرب هرگز از این زاویه، فلاسفه بزرگ مورد داوری قرار نگرفتهاند؛ اما من همواره تأکید میکردم که چگونه ممکن است فردی جهانبینی و فلسفه کاملی ارائه کند؛ ولی خروجی این فلسفه در خود او، تبلور شکستخوردهای داشته باشد؟ چگونه است که بسیاری از فلاسفه مطرح غرب در طول زندگانی شخص خود با مشکلات عمیقی از جمله افسردگی و انزوای شدید مواجه بودهاند و درعینحال مدعی بودهاند که جهانبینی آنها قابلارائه و عرضه به دیگران است؟ چطور ممکن است فیلسوفی که برای دستیابی به کامیابی و سعادت برای دیگران نسخه میپیچد خود دست به خودکشی بزند؟ اینها سؤالات مهمی است که متأسفانه در نظام آموزشی غرب به آنها پرداخته نمیشود و تنها از فلسفه این افراد گفته میشود.
🔺حال نگاهی بیندازیم به فلاسفه بزرگ اسلامی و سیره عملی و زندگی شخصیشان که از جهات بسیاری در اوج قرار دارد. افرادی مانند خواجهنصیر طوسی که بارها ندای «این الملوک و ابناء الملوک» را سر داده بودند! بزرگانی چون ملاصدرا که حاضر نشدند ارزشهای معنوی زندگی خود را فدای منافع کوتاهمدت خود کنند و برای آن هم هزینه بسیاری دادند و افرادی مانند ملا هادی سبزواری که اسوه پارسایی و مناعت طبع بودند بهطوریکه پادشاهان زمانه نیز به احوال آنها رشک میبردند. آری؛ ما معتقدیم که یکی از بهترین راهها برای بررسی درستی و بطلان فلسفه وجهان بینی افراد، بررسی وضعیت زندگی شخصی آنهاست که خود بهتنهایی نشان از مطالب فراوانی دارد؛ بنابراین باور ما این است که خروجی فلسفه در قالب زندگی افراد و جوامع نمود پیدا میکند و نمیتوان این دو را از هم منفک کرد.
#سفرنوشت
#برزیل
🌐 کانال دکتر محمدمهدی چگینی
@Dr_MahdiChegini