بسم الله الرحمن الرحیم.
سخنی با دانشجویانم:
فرض کنید من، فردی باشم که در مسائلی مثل حجاب، اقتصاد و سیاست با شما همفکر نباشم. بیشتر از این فرض کنید که من شما را در ماجرای حجاب، اقتصاد و سیاست به زور با خودم همراه کرده باشم و شما میل همراهی با من نداشته باشید.
بگذارید پا را از این هم فراتر بگذارم. فرض کنید من دستمزد شما در محل کارتان را با صحبت با کارفرمای شما تا حدی کم کرده باشم که دیگر پس اندازی نداشته باشید. و حتی این دستمزد تا وسط ماه هم دوام نیاورد. یا یک جاهایی با شما به زد و خورد فیزیکی هم رسیده باشم.
فرض کنید مقصر همه این ماجراها هم من باشم. فرض است دیگر!
کمی بالاتر بروید. فرض کنید من چند نفری از شما را هم کشته باشم! فرض است دیگر!
حال در این شرایط، اگر فردی یا گروهی تصمیم بگیرند فرزندانم را خدای نکرده قتل عام کنند، آیا موضوعات فوق کفایت میکند برای اینکه آنها را نجات ندهید؟
حال اگر در این شرایط، فردی یا گروهی تصمیم بگیرند، کودکانی که هیچ نسبتی با من ندارند، حتی هم مذهب من نیستند را بکشند، آیا شما به دلیل دشمنی با من از آنها دفاع نمیکنید. دفاع هم نمیگویم تفنگ بردارید. یک تلفن بزنید! یک پیام بنویسید، یا حتی در دل خودتان ناراحت باشید!
یک مرحله بالاتر، اگر فرد یا گروهی تصمیم بگیرند،آن کودکان، فرزندان من و خود شما را قتل عام کنند چطور؟
چند وقتی است که دانشگاههای آمریکا و اروپا و استرالیا را مرور میکنم. در خیابانهای کشورهای مختلف غربی و شرقی، همانهایی که در ماجراهای متفاوت با هم درگیری دارند، کنار هم جمع شده اند یک فریاد بلند سر میدهند. اینها را نکشید!
آخر، اتفاقی در یک گوشه عالم در حال رخ دادن است. ۱۵ هزار کودک، به همین میزان زن و به همین میزان مرد کشته شدهاند توسط یک رژیم سفاک. دلهای همه به درد آمده.
اما برایم سوال است که در ذهن دانشجویان من چه میگذرد؟ آیا دشمنیشان و اختلاف نظرشان با من یا تصورشان از ظلمی که من به آنها کرده ام باعث شده کشته شدن فرزندانم، این کودکان و فرزندان خودشان را نبینند؟
یا این که مسئله چیز دیگری است؟ اینکه اساسا ذهنشان درگیر این مسئله نیست. اصلا مسئله شان، آن طرف عالم نیست! مسئله شان فقر است! حجاب است! بیکاری است! فیلترینگ است!
یا اینکه اصلا مسئله شان این است که مسئله ندارند!
آیا این فقر و حجاب و بیکاری و ... کفایت میکند که نسبت به کشته شدن ۴۵ هزار نفر کودک و زن و پیر و جوان و ... کاری نکنند؟
برخلاف دانشجویان اروپایی و آمریکایی، اساسا این ۴۵ هزار کشته را نمیبینند؟
یا این که با این کشتار موافقند (که البته مطمئنم این نیست).
یا هر دلیل دیگری...
اما به نظر خود من، ممکن است هر کدام از ما نسبت به یکی یا چند تا از مشکلات و مصائب فوق، سوال داشته باشیم یا قضاوت داشته باشیم یا ناراحت و خشمگین باشیم. اما علت اینکه دانشگاههای ما این یک سال ساکت بوده، اینها نبوده!
به نظرم ما هنوز تراژدی غزه را، آوارگی میلیونها نفر را و کشته شدن هزاران کودک را درک نکردهایم. یعنی شاید اطلاعات داشته باشیم. اما آن را احساس نکردهایم. آن را گریه نکردهایم. سالهاست اقتصاد میخوانیم. اما کجای تاریخ زندگیمان با ۲ میلیون نفر مواجه شدهایم که در یک سال هم اعضای خانوادهشان کشته شدهاند، هم خانهشان خراب شده، هم هیچ امکانات بیمارستانی و درمانی ندارند، هم گرسنه هستند و نان هم به زور به آنها میرسد؟ به نظرم این را گریه نکردهایم. این را به قوه خشم تبدیل نکرده ایم. چرا این خشم مقدس، به یک اعتراض سنگین، به آتش زدن سطلهای زباله، به پرتاب سنگ و شکستن شیشه ها تبدیل نمیشود؟ چرا این خشم، به بیانیه نوشتن، به پیام دادن، به جلسه و تحصن و تجمع برگزار کردن تبدیل نمیشود. چرا قاتل را نشانه نمیگیریم؟
بچه ها ما باید تراژدی غزه را گریه کنیم و این تراژدی را خشمگین شویم. امروز روز تغییر تاریخ است. یا ما تاریخ را میسازیم یا قاتلان. حواستان باشد. عالم در مرحله خاصی است. میتوانید در یکی از این دو پیروزی قطعی خداوند را همراهی کنید: ۱- پیروزی بر ظلم صهیونیسم و محو این رژیم. ۲- شهادت.
که انشاالله اولی برای شما باشد و دومی را حتما برای من آرزو کنید و اگر هم خودتان دوست داشته باشید.
ما قطعا این جرثومه نجاست را از عالم حذف میکنیم (انشاالله). ولی همراهی فوری شما میتواند این مسیر را تسریع کند و کاری کند که هزاران و دهها هزار کودک کمتر کشته شوند و زمین سریعتر وارث خود را پیدا کند.
ان الارض یرثها عبادی الصالحون...
به امید فردایی نزدیک که با هم تاریخ صالحان را نظاره کنیم.
Olivier Blanchard - Macroeconomics (8th Edition)-Pearson (2020).pdf
25.96M
منبع درس اقتصاد کلان ۲. کتاب اقتصاد کلان بلانچارد، ویرایش ۲۰۲۰.
علت تاخیر در بارگذاری این بود که نسخه ۲۰۲۴ این کتاب دو ماه قبل منتشر شده. تلاش کردم که به این نسخه دسترسی پیدا کنم اما نشد. لذا دوباره از همین نسخه استفاده می کنیم. انشاالله
سلام. ساعت اول درس اقتصاد کلان برگزار نمی شود. از ساعت ۱۰ انشاالله در خدمتم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برخی دانشجویانم این هفته روایتی را از من در موضوع اقتصادسیاسی میانه دنیا (منطقه ما) شنیدند. امیدوارم با مقدمه ای که عرض شد، مفهوم این جملات رهبر معظم انقلاب برای این دوستان روشن شده باشد.
سلام. الان یک پیش دفاع دکتری در دانشکده در حال انجام است با موضوع اقتصاد علم. اگر دانشجویان دوست دارن تشریف بیارن.
درس نظام اقتصادی اسلام از امروز توسط جناب آقای آذین ارائه می شود و من توفیق حضور ندارم.
50.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلام علیکم.
دانشجویان درس اقتصاد کلان این فیلم رو ببینید حتما. چون امروز کلاس تشکیل نشد یک مقدار از درس رو ضبط شده براتون بارگذاری می کنم که جبران کنیم.
29.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت دوم از درس اقتصاد کلان
چند موضوع پیشنهادی برای پایان نامه ارشد:
بررسی و تحلیل دیدگاه های موافقین و مخالفین بازاریابی اسلامی
بررسی و تحلیل مفهوم سود عادلانه
نوع شناسی ذهنیت صاحبان کسب و کار در مورد مفهوم سود حلال(پژوهشی مبتنی بر روش شناسی کیو)
بررسی جایگاه لوکس گرایی در بازار از نگاه اسلام
در استراتژی منطقه ای، بدون شک ما و کشورهای شبه جزیره عربستان #هم_سرنوشت هستیم. ما لولای آسیا اروپا و شبه جزیره، لولای آسیا آفریقاست. توسعه ما یعنی توسعه شبه جزیره و برعکس.
هیچ استراتژی مستقلی برای پیشرفت ما یا شبه جزیره وجود ندارد.
#silk_road
#golden_belt
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
دروس دکتر حمیدرضا مقصودی
در استراتژی منطقه ای، بدون شک ما و کشورهای شبه جزیره عربستان #هم_سرنوشت هستیم. ما لولای آسیا اروپا و
انشاالله از مفهوم کمربند طلایی که در این ویراست از آن استفاده کردم بیشتر خواهم نوشت.
هدایت شده از وحید یامین پور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من بارها این مصاحبه تاریخی غسان کنفانی را دیدهام. او نویسنده و روزنامهنگار مشهور فلسطینی و از اعضای رهبری جبهه مردمی برای آزادی فلسطین است که دو سال بعد از این مصاحبه توسط موساد در بیروت ترور شد.
➕️ @yaminpour
سلام.
امروز سرما خوردم. کلاس روش شناسی رو نمیام که سرما نخورید.
اگه هم اومدم دانشگاه دور و بر اتاق من پیداتون نشه که جیززه!😂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تیکه های سنگین به یه دانشجوی اسرائیلی در استندآپ کمدی
@BisimchiMedia
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
🔴 حدود ٢١۱ سال پیش در زمان فتحعلی شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین گلستان در سال ١١٩٢ شمسی (۱۸۱۳ میلادی) کشورهای فعلی: «قفقاز، ارمنستان، گرجستان، داغستان، چچن و اینگوش و سواحل ارزشمند دریای کاسپین» به مساحت حدود ٢٣٠ هزار کیلومتر مربع از ایران جدا شده و به روسیه تزاری تقدیم گردید.
2️⃣ حدود ١٩۶ سال پیش و باز هم در زمان فتحعلیشاه قاجار به موجب قرارداد ننگین ترکمنچای درسال ١٢٠٧ شمسی (۱۸۲۸ میلادی)، منطقهی «ایروان، نخجوان و بخشهایی از تالش و آذربایجان» و در مجموع حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع دیگر از ایران جدا شد و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!
3️⃣ حدود ١۶۸ سال پیش در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب معاهده ننگین پاریس در سال ١٢٣۵ شمسی (۱۸۵۶ میلادی) مناطق: «هرات و افغانستان و بلوچستان و مکران» به مساحت ٩٧۵/۲۲۵ کیلومتر مربع با فشار انگلیس از ایران جدا شد!
4️⃣ حدود ١۵۳ سال پیش و باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب قرارداد ننگین حکمیت «گلد اسمیت» در سال ١٢۵٠ شمسی (۱٨٧١ میلادی)، و باز هم تحت فشار انگلیس مناطقی از: «پاکستان و سیستان» به مساحت ٣۵٠/٠٠٠ کیلومتر مربع از ایران جدا شد!
5️⃣ حدود ١۴۳ سال پیش باز هم در زمان ناصرالدین شاه قاجار به موجب «پیمان آخال» در سال ١٢۶٠ شمسی (۱۸۸١ میلادی) کشورهای فعلی: «ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان» به مساحت ١/٢٢۶/۵٠٠ کیلومترمربع از ایران جدا شده و باز هم به امپراتوری روسیه تقدیم شد!
6️⃣ حدود ١٠۵ سال پیش در سال ١٢٩٨ شمسی (١٩١٩ میلادی) در زمان احمد شاه قاجار و دولت وثوقالدوله براساس پیمان منطقهای مستشاران انگلیس، جزایر نفت خیز خلیج فارس از جمله کشورهای فعلی: «امارات، قطر، عمان و چند جزیره بسیار ارزشمند دیگر» به مساحت ۴٠۵/٢٨٧ کیلومتر مربع رسماً از ایران جدا شد!
7️⃣ حدود ٨۷ سال پیش در سال ۱۳۱۶ شمسی (۱۹۳۷ میلادی) در زمان رضا شاه پهلوی با امضای پیمان ننگین سعدآباد با کشورهای همسایه (عراق، ترکیه و افغانستان) بخشهای عظیمی از ایران با دسیسه انگلیس جدا شد؛ از جمله: «ارتفاعات سوقالجیشی آرارات» به ترکیه؛ بخش عظیمی از «اروندرود» و اداره کامل آن را به عراق؛ و «دشت وسیع نااُمید» به مساحت ۳ هزار کیلومتر به افغانستان بخشیده شد!
8️⃣ حدود ۷۰ سال پیش در سال ١٣٣٣ شمسی (١٩۵۴ میلادی) در زمان محمد رضا شاه پهلوی، بندر استراتژیک «فیروزه» در شرق دریای خزر از ایران جدا و به شوروی واگذار گردید!
9️⃣ و باز هم در زمان محمدرضا شاه در سال ١٣۵٠ شمسی (١٩٧١ میلادی) با فشار انگلیس، مجمع الجزایر بحرین به مساحت بیش از ٧٠٠ کیلومتر مربع با انبوهی از مخازن نفت و گاز از ایران جدا شد!
👈 و با کمال تأسف باید این حقیقت تلخ را بدانیم که این مقدار تجزیه و جدایی بیش از ٣ میلیون و ۵٠٠ هزار کیلومتر مربع از خاک ایران به واسطه سستی و سستی پادشاهان در کل تاریخ جهان بیسابقه است و ایران امروز با مساحت ١/۶۴٨/١٩۵ کیلومتر مربع کمتر از یک سوم مساحت ایران بزرگ دویست سال قبل را دارد!
🇮🇷 در دوران اخیر ایران پس از هشت سال دفاع مقدس، یک سانتیمتر از خاک کشور عزیزمان را هم از دست ندادیم ..
این را برای فرزندان و اطرافیان بازگو کنیم
حال جالب است که طرفداران قاجار و پهلوی در کنار اسرائیل ایستاده اند و آمریکا و این رژیم را تحریک می کنند که به ایران حمله کنند.
پان ترکها و پان عرب ها و پان کردها و پان بلوچ ها هم در کنارشان ایستاده اند. احمقهای خرمقدسی مثل مهدی نصیری و اون طلبه بیسواد و تکفیریهای خرمقدستر هم در کنار اینها قرار گرفتهاند.
حال باید چگونه جوانانمان را متقاعد کنیم که مسئله ما با اینها، موجودیت ایران و ایرانی است نه فیلترینگ و گشت ارشاد؟
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
73.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت سوم از درس اقتصاد کلان. دانشجویان درس اقتصاد کلان حتما تا قبل از کلاس فردا این فیلم رو ببینن
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاشق شدید...دلباخته شدید...
پرفسور مسعود درخشان: این کلیدی ترین جمله من است...
#شاخص_فریب
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
مطابق با آمار statista، ایران پنجمین کشور دارای ذخایر معدنی در دنیاست. ایران، ۱ درصد از جمعیت دنیا را دارد اما ۷ درصد از ذخایر اکتشاف شده دنیا در ایران است. چه بسا اگر اکتشافات بیشتری انجام شود، این عدد افزایش هم پیدا کند.
روسیه، آمریکا، عربستان سعودی و کانادا در رتبه های بالاتر از ایران قرار گرفته اند.
امروز کرمان هستم. یکی از مهمترین مراکز معدنی کشور و بناست از مجموعه هایی از صنعت مس بازدید کنم.
سعی می کنم گزارشی مختصر از این بازدید را تقدیم کنم.
اما اجمالا از پنج منظر باید به مس نگاه کرد:
۱- حیثیت منبع عظیم خدادادی مس
۲-شیوه تولید و تکنولوژی استخراج و استحصال
۳- شیوه تخصیص و بهره برداران مس
۴- زنجیره تولید و صادرات
۵- شیوه توزیع و بهره برداری.
۱- ایران پس از شیلی، استرالیا، پرو و روسیه، پنجمین دارنده ذخایر مس در جهان است. تن ذخیره مس در ایران اکتشاف شده است.
۲- با وجود رتبه پنجم در دخایر، در تولید کاتد در رتبه ۱۸ قرار دادیم. و ۶۰ امین کشور در صادرات سنگ و کنستانتره مس هستیم. از همینجا اولین مشکلات پدیدار می شود: در استخراج و تولید این ذخایر عظیم مشکل داریم.
۳- مس، در ابتدا مالکیت دولتی داشت. اما رفته رفته به شدت در معرض واگذاری قرار گرفت. تا جایی که حدود ۸۰ درصد از سهامش خصوصی شده است. باید دید این تغییر مالکیت و نظام به ه برداری چه اثری داشته است؟
۴- تولیدهای پایین دستی مس در ایران تا سطوحی از قبیل سیم های انتقال، ظروف و ... برقرار است. اما زنجیره در بخش هایتک هنوز پیشرفت نکرده است. درصد استخراج مس نسبت به ظرفیت آن در ایران بسیار پایین است و تا یک ششم کشورهای مشابه می رسد. اما همین میزان را هم به طور کامل در زنجیره داخلی وارد نمی کنیم و حدود ۴۰ درصد خام فروشی داریم.
۵- با خصوصی سازی، طبعا عموم مواهب مس عایدی این بخش است. وجود سهام عدالت در میان سهامداران مس باعث شده بدنه عظیمی از مردم، نرخ های بسیار ناچیزی دریافت کنند. این تعداد بالای مردم، موجب ایجاد یک اهرم اقتصادسیاسی برای بهره برداران خاص شده است.
فعلا به همین مقدار و کدهای بسیار ابتدایی بسنده می کنم.
#اقتصادنوردی
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
در حال بازدید از معدن مس سرچشمه، بزرگترین معدن خاورمیانه هستیم.
روزانه ۳۰۰ هزارتن سنگ از این معدن برداشت می شود که ۲۰۰ هزارتن از آن باطله است. ۱۰۰ هزارتن سنگ سولفور از این معدن برداشت می شود. میزان استحصال مس از سولفور، ۰.۴ تا ۰.۵ درصد است. با این اوصاف انتظار می رود از هر تن، ۴ تا ۵ کیلو مس استحصال شود. لذا انتطار می رود روزانه ۵۰۰ تن مس از این معدن استحصال شود. هر چند احتمالا بخش زیادی از سنگ معدن به صورت کنستانتره صادر می شود و به تولید مس نمی رسد.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سنگ هایی که از معادن خارج میشه، وارد این دستگاه های غول پیکر میشه. در این دستگاه ها،گلوله های فولادی به این سنگ ها حمله می کنن و سنگ رو خیلی ریز می کنن. بعد از این وارد مرحله تولید کنستانتره سازی میشه.وبه این فرایند میگن فرایند تغلیظ
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کنستانتره وارد سالن ذوب میشه و بعد از ذوب و ریخته گری به آنُدهای با درجه خلوص ۹۹.۶ درصد تبدیل میشه.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینجا سالن پالایشه. آنُدها وارد این سالن میشن و در محلولهای الکترولیت قرار میگیرن و به کاتد های با خلوص ۰.۹۹۶ تبدیل میشن. همون چیزی که ماها بهش میگیم مس.
☘️کانال تحلیلهای اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi