#شرح_حکمت 237
❣امیرالمومنین علیهالسلام مى فرماید:
☘گروهى خدا را از روى رغبت و ميل (به بهشت) و پرستش كردند، اين عبادت #تاجران است
☘و عدّه اى از روى ترس او را پرستيدند و اين عبادت #بردگان است
☘و جمعى ديگر خدا را براى شكر نعمت ها (و اين كه شايسته عبادت است) پرستيدند. اين عبادت #آزادگان است.
✨إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ، وَإِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الاَْحْرَارِ
✍امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه انگيزه هاى عبادت را به صورت بسيار لطيف، زيبا و دقيق بيان فرموده و مردم را به سه گروه تقسيم مى كند.
🌾گروه اوّل كسانى هستند كه شوق بهشت و عشق به حور و قصور و مواهب ديگر بهشتى آنها را به سوى عبادت پروردگار دعوت مى كند، گرچه عبادت اينها بر خلاف آنچه بعضى از ناآگاهان پنداشته اند صحيح است; ولى به يقين در حد اعلا نيست، زيرا كارشان شبيه تاجرانى است كه سرمايه اى را به بازار مى برند تا چيز بهتر و بيشتر به دست آورند.
🌾گروه دوم كسانى هستند كه ترس از آتش دوزخ و عذاب هاى جانكاه آن، ايشان را وادار به اطاعت و عبادت پروردگار مى كند. گرچه عبادت اين گروه ـ همان گونه كه خواهد آمد ـ نيز صحيح است; ولى در حد اعلى نيست، زيرا كار آنها شبيه غلامانى است كه از ترس تازيانه مولا انجام وظيفه مى كنند.
🌾اما گروه سوم كسانى هستند كه سطح فكر و معرفت و اخلاصشان برتر از اين است كه عشق به نعمت هاى بهشتى و وحشت از عذاب هاى دوزخى آنها را به عبادت پروردگار وادارد، بلكه محبت پروردگار و شكر نعمت هاى او و عشق به قرب حق آنها را به عبادت جذب مى كند. اين برترين انگيزه عبادت است و اين عبادت آزادگان است; آزادگان از عشق به جنت و ترس از نار.
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
1402-10-26_160124095208.mp3
19.85M
#درس #خارج_فقه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
▫️جلسه ۶۶ - مبحث #طلاق
▫️ دوشنبه - ۱۴۰۲/۱۰/۲۶
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
◾️إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِي الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا يَسُدُّهَا شَيْءٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
رحلت محقق فرزانه مرحوم حجة الاسلام و المسلمین سید ابراهیم سید علوی (رحمت الله علیه)، موجب تاثر گردید.
اینجانب بواسطه ارتباط متمادی با آن مرحوم، ایشان را فردی صالح و شیفته اهل بیت(صلوات الله علیهم) یافتم که ده ها اثر تحقیقی و مقالات سودمند در زمینه های متعدد از خود به جا گذاشت.
اینک، این ضایعه را به خانواده محترم سید علوی و صاحبان قلم و تحقیق و دیگر وابستگان تسلیت می گویم.
از خداوند منان، غفران و رحمت برای آن مرحوم و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان خواستارم.
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
گزیده اعمال ماه رجب
#اعمال_ماه_رجب
🔸کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
1402-10-27_170124092313.mp3
20.69M
#درس #خارج_فقه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
▫️جلسه ۶۷ - مبحث #طلاق
▫️ سه شنبه - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
✅پرسش #اعتقادی در مورد اجنه
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
🔰ابو بصیر گفت: به حضرت باقر علیه السّلام عرض کردم:
من غلام و شیعه شما و مردی ضعیف و نابینایم، بهشت را برایم ضمانت کن. فرمود: نمی خواهی #علامت_ائمه را برایت توضیح دهم؟ عرض کردم: ممکن نیست جمع بین هر دو برایم بنمایید؟ فرمود: مایل نیستی که آن را توضیح دهم؟ عرض کردم: چرا مایل نباشم؟!
در این موقع دست بر چشم من مالید و هر چه در خانه ای که در آن نشسته بود، به چشم خود مشاهده کردم.
▫️فرمود: ای ابا محمّد! اینک چشم تو بینا شد، دقت کن که با چشم خود چه میبینی. ابو بصیر گفت: به خدا قسم هر چه تماشا کردم، جز سگ و خوک و میمون ندیدم.
عرض کردم: مولای من! این خلق مسخ شده چیستند؟ فرمود: آنچه میبینی تشکیل دهنده اجتماع هستند. اگر پرده از روی چشم مردم برداشته شود، شیعیان مخالفین خود را نخواهند دید، مگر به همین صورت. بعد فرمود: اگر مایلی تو را به همین حالت باقی گذارم و حساب تو با خدا است و اگر میخواهی بهشت را برایت ضمانت کنم باید به صورت اول برگردی. عرض کردم: آقا! علاقه ای به دیدن این مردم شکل برگشته ندارم، مرا به حال اول برگردان! چیزی را نمی توان با بهشت معاوضه کرد. پس دست بر روی چشمم کشید و به حالت اول برگشتم.
💎[الخرائج و الجرائح] الصَّفَّارُ عَنْ أَبِی سُلَیْمَانَ دَاوُدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام أَنَا مَوْلَاکَ وَ مِنْ شِیعَتِکَ ضَعِیفٌ ضَرِیرٌ اضْمَنْ لِیَ الْجَنَّةَ قَالَ أَ وَ لَا أَعْطَیْتُکَ عَلَامَةَ الْأَئِمَّةِ قُلْتُ وَ مَا عَلَیْکَ أَنْ تَجْمَعَهَا لِی قَالَ وَ تُحِبُّ ذَلِکَ قُلْتُ کَیْفَ لَا أُحِبُّ فَمَا زَادَ أَنْ مَسَحَ عَلَی بَصَرِی فَأَبْصَرْتُ جَمِیعَ مَا فِی السَّقِیفَةِ الَّتِی کَانَ فِیهَا جَالِساً قَالَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ هَذَا بَصَرُکَ فَانْظُرْ مَا تَرَی بِعَیْنِکَ قَالَ فَوَ اللَّهِ مَا أَبْصَرْتُ إِلَّا کَلْباً وَ خِنْزِیراً وَ قِرْداً قُلْتُ مَا هَذَا الْخَلْقُ الْمَمْسُوخُ قَالَ هَذَا الَّذِی تَرَی هَذَا السَّوَادُ الْأَعْظَمُ وَ لَوْ کُشِفَ الْغِطَاءُ لِلنَّاسِ مَا نَظَرَ الشِّیعَةُ إِلَی مَنْ خَالَفَهُمْ إِلَّا فِی هَذِهِ الصُّورَةِ ثُمَّ قَالَ یَا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنْ أَحْبَبْتَ تَرَکْتُکَ عَلَی حَالِکَ هَکَذَا وَ حِسَابُکَ عَلَی اللَّهِ وَ إِنْ أَحْبَبْتَ ضَمِنْتُ لَکَ عَلَی اللَّهِ الْجَنَّةَ وَ رَدَدْتُکَ عَلَی حَالِکَ الْأَوَّلِ قُلْتُ لَا حَاجَةَ لِی إِلَی النَّظَرِ إِلَی هَذَا الْخَلْقِ الْمَنْکُوسِ رُدَّنِی فَمَا لِلْجَنَّةِ عِوَضٌ فَمَسَحَ یَدَهُ عَلَی عَیْنَیَّ فَرَجَعْتُ کَمَا کُنْتُ .
📖الخرائج و الجرائح
📖بحارالانوار، ج۲۷، ص۳۰، ح۳.
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir