#تربیتی
امام صادق علیه السلام:
ترك سه چیز براى هيچ كس جايز نيست:
نيكى به پدر و مادر، نیکوکار باشند يا گنهکار.
وفاى به عهد با نیکوکار و گنهکار.
و اداى امانت به نیکوکار يا گنهکار.
ثَلَاثٌ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لِأَحَدٍ مِنَ النَّاسِ فِيهِنَّ رُخْصَةً
بِرُّ الْوَالِدَيْنِ بَرَّيْنِ كَانَا أَوْ فَاجِرَيْنِ
وَ وَفَاءٌ بِالْعَهْدِ لِلْبَرِّ وَ الْفَاجِرِ
وَ أَدَاءُ الْأَمَانَةِ إِلَى الْبَرِّ وَ الْفَاجِر.
تحف العقول
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#بیانات
وعاظ و سخنرانان در مراسمات سنت مسئله گویی را احیاء کنند.
حضرت آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی ضمن اشاره به جایگاه احکام شرعی فرمودند:
حدود ۷۰ سال پیش که قم آمدم در مجالس مذهبی رسم بر این بود که وعاظ و سخنرانان، مسئله میگفتند.
الان سنت مسئله گویی کم رنگ شده است. مردم گرفتارند. بعضا احکام رعایت نمیشود. همین بحث طلاق، نتایجی دارد که قابل تصحیح و اصلاح نیست.
بعد از ارتکاب اشتباه مراجعه میکنند و دنبال راه چاره هستند!
قبل از اینکه خودتان را گرفتار کنید، راه چاره را بیندیشید.
استفتا میکنند که در ایام عده، ازدواج کردهایم!! و دنبال راه چاره هستند.
خب عزیزان من، قبل از اینکه خودتان را گرفتار کنید، به دنبال راه چاره باشید.
در مجالس سخنرانی، مسئله میگفتم.
در سابق که توان بیشتری برای سخنرانی داشتم، به مسئله گفتن اهتمام جدی داشتم. خاطرم هست که در مجلس روز عاشورا مسئله گفتم. در پایان ، بعضی از عزیزان تعجب کرده بودند که مگر امروز جای مسئله گفتن بود!!؟
عرض کردم که دیگر این جمعیت را کجا ببینیم تا احکام شرعی را تعلیم دهیم؟ باید حداقل به گوش ایتام آل محمد این مسائل رسیده باشد تا گرفتار نشوند.
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
1403-02-18.mp3
18.94M
#درس #خارج_فقه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
▫️جلسه 108 - مبحث #طلاق
#طلاق_رجعی
#رجعی_فعل_قول
#صاحب_مسالک
#وطی_تقبیل_لمس
▫️ سه شنبه - 1403/02/18
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#استفتاء_اذان_صبح_نماز
سؤال:
آیا با پخش اذان صبح از رسانه میتوان نماز را خواند؟
پاسخ:
سلام علیکم
بنابر احتیاط، ۱۵ دقیقه صبر کند.
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
زَلَّةُ الْعَالِمِ تُفْسِدُ عَوَالِمَ...
گمراهی عالم، دنیاها را فاسد می کند ...
مرجع عالیقدر آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی:
جاهل در قلمش، در قدمش، در زبانش خطا کند معذور است.
اما آیا کسی که عالِم است؛ بدون حساب و کتاب حرف میزند؟! برای مردم خواب تعریف میکند؟! برای مردم رویا تعریف میکند؟! آیا او معذور است؟!
خیر، هرگز، با این رفتارش دنیا را خراب میکند...
عیب نیست که بدون سواد فتوا میدهند؟!
مراقب باشید! ما معذور نیستیم، که کارهایی کنیم و بعد بگوییم اشتباه شد و عذرخواهی کنیم !!
این عذرخواهی ها قبول نیست ...
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
1403-02-19.mp3
21.92M
#درس #خارج_فقه
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
▫️جلسه 109 - مبحث #طلاق
#طلاق_رجعی
#رجعی_فعل_قول
#رجعی_انکار_طلاق
#اجماع
#اخلاق
▫️ چهار شنبه - 1403/02/19
| سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#استفتاء_نجاست_وضو_غسل
سؤال
با سلام؛
اگر اعضای وضو و غسل نجس بوده و فراموش کرده باشد، و با آب کر وضو و غسل بگیرد، چه حکمی دارد؟
پاسخ
سلام علیکم؛
طهارت( وضو و غسل) محقق است ان شاءالله.
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#بیانات
نوشتاری از حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
سوال: چرا مى گوييم دين اسلام نسبت به ساير اديان كامل است؟
پاسخ: دين پيام الهى به انسان است و همه پيامهای الهى كامل است؛ آنچه موجب تغيير و تفاوت اين پيامها از نظر كمال میشود ظرفيت جوامع انسانى است.
هر چه حيات انسانى و تجارب او، و به تبع آن قدرت عقلى انسانها رشد میکند، اين ظرفيت و توان را مییابد كه پيامهای كاملترى را دريافت كند.
سرّ اين كه اديان الهى هر چه رشد كردهاند كاملتر شدهاند همين است كه مخاطب پيام خدا گيرندگى بيشترى يافته است.
بر اين اساس، دين خاتم - يعنى دين اسلام كه آخرين دين الهى است - بايد از اديان قبل از خود كاملتر باشد.
شايد بپرسيد كه از كجا میدانيد بعد از اسلام دين ديگرى نخواهد آمد؟ عرض میشود آخرين دين و پيام وحى الهى به صراحت، پيامبر اكرم صلوات الله عليه وآله را خاتم پيامبران خوانده است. خداوند در آيه ٤٠ سوره احزاب مى فرمايد:
"ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَلكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخاتَمَ النَّبِيِّينَ وَكانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليماً"
يعنى محمّد صلوات الله عليه پدر هيچ يك از مردان شما نبوده و نيست، بلكه او رسول خدا و ختمكننده پيامبران است؛ و خداوند به همه چيز آگاه است.
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir
#بیانات
نوشتاری از حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
سؤال: چرا مى گوييم در ميان همه مذاهب، مذهب شيعه بر حق است؟
پاسخ: ما معتقديم همه اديان قابل تصديقند و دين خاتم هرگز اديان ديگر را تكذيب نمیكند، ولى در مورد مذاهب، چنين اعتقادى، نه صحيح است و نه قابل تصور. نكته اين تفاوت منظر به اديان و مذاهب اين است كه مذاهب قرائتها و برداشتهاى متفاوت از دين و پيام الهى است، و نمىتواند جز يك قرائت از دين صحيح باشد!
حالا به سؤال شما میپردازیم. طبيعتا نمیتوان در چنين گفتگوى مختصرى اثبات حقانيت يك مذهب را كرد؛ ولى دو مطلب تأمل برانگيز مطرح میكنيم كه تا حدود زيادى دورنماى مسأله را براى ما روشن میکند.
مطلب اول اين كه مذهب شيعه مذهبى است كه خاندان پيامبر عليهم السلام - از اميرالمؤمنين پسر عموى پيامبر و فاطمه زهرا دختر پيامبر و فرزندان ايشان - كه به همراه پيامبر به خمسه آل عبا معروفند - نماينده آن هستند. اين خاندان به اعتراف دوست و دشمن خاندان علم و تقوا و عفاف و پاكيند. حال از شما سؤال میكنيم میتوان قرائتى از دين را كه توسط اهل بيت پيامبرش عرضه مى شود، بدون تأمل كنار گذاشت!؟ "اهل البيت أدرى بما في البيت".
مطلب دوم اين كه لب و اساس تشيع، اعتقاد به ولايت و مرجعيت اهل بيت پيامبر در فهم نظرى دين و شناخت عمل مورد رضاى الهى و تأسى به ايشان در نظر و عمل است. در قرآن بيش از دويست آيه، به انحاء مختلف، به ولايت اميرالمؤمنين و مقامات ايشان و اهل بيت پيامبر صلوات الله عليهم اجمعين پرداخته است. درست است كه ممكن است بعضى از اصحاب مذاهب ديگر، أحيانا دلالت و يا شأن نزول بعضى از اين آيات را انكار كنند، ولى در دلالت و شأن نزول بسيارى از آنها امكان انكار وجود ندارد. اين را اضافه كنيد به روايات قطعى و مورد اتفاق فريقين در مرجعيت اهل بيت پيامبر در شناخت دين، و بلكه ولايت ايشان. از جمله اين روايات حديث ثقلين است كه رسول خدا میفرمایند:
"إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتي أهل بيتي".
شيعه معتقد است اين هم شأن تفسير و هم شأن ولايت را براى اهل بيت نشان میدهد، و اهل سنت معتقدند اين روايت شأن تفسيرى ايشان را ثابت میكند. در مقام گفتگو و مباحثه، اگر به قدر مشترك اين دو رأى اخذ كنيم، لااقل شأن تفسير قرآن به موجب اين روايت براى اهل بيت ثابت است. حال اگر خود اهل بيت فرمودند كه مثلا آيه ولايت - يعنى
إنما وليكم الله ورسوله والذين يؤتون الزكوة وهم راكعون
ناظر به ولايت اميرالمومنين است، چه جاى مناقشه میماند!؟ و يا اگر ايشان آيه شريفه
أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم
ناظر به عصمت و ولايت اهل بيت دانستند، نمیتوان آن را انكار كرد؛ و همانطور كه عرض شد اين مطلب در مورد حدود دويست آيه در شأن اهل بيت عليهم السلام صادق است. مثال ديگر روايت غدير است كه رسول خدا صلوات الله عليه فرمودند:
من كنت مولاه فهذا علي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله
اين روايت هم از احاديث متواتر به اتفاق همه مذاهب اسلامى است. حداقل چيزى كه از اين روايت متواتر استفاده میشود اين است كه اگر اميرالمؤمنين ولى مؤمنين است، نبايد هيچ كارى جز به خواست و رضايت و اذن ايشان عمل شود. آيا مفاد اين روايات، اثبات اساس تشيع نيست!؟
اينها اول كلام در اين باب است، ولى براى شروع تأمل شما همين مقدار كافى است.
سایت | تلگرام | ایتا | اینستگرام | رادیو مرجعیت |
عضويت:👇👇
✅ @duzduzani_ir