2- ماه به دنبال خورشيد و تابع آن است. «إِذا تَلاها»
3- اجرام آسمانى با يكديگر پيوند دارند «وَ الشَّمْسِ- وَ الْقَمَرِ- وَ السَّماءِ- وَ الْأَرْضِ»
4- خورشيد و ماه و ستاره را خدا نپنداريد، همه آنها آثار قدرت و تدبير موجود ديگرى هستند. «تَلاها- بَناها- طَحاها»
5- خواستهها و تمايلات و غرايز انسان به طور حكيمانه تعديل شده است. «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها»
6- گناه، نوعى شكافتن پرده عفّت و ديانت است. «فُجُورَها»
7- فهم و درك خوبيها و بديها به صورت فطرى، در عمق روح انسانها نهاده شده است. «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»
8- ابتدا بايد پليدىها را بشناسيم، سپس راه گريز و پرهيز از آنها را. (كلمه «فجور» قبل از «تقوا» آمده است.) «فُجُورَها وَ تَقْواها»
«1». انبياء، 30.
«2». تفسير نمونه.
تفسير نور(10جلدى)، ج10، ص: 498
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام
ایام و عاقبتتان بخیر
آیتالله حائری شیرازی:
کسی که دستش یا پایش فلج میشود یا چشمش نابینا میشود، چقدر ناراحت میشود؟
وقتیکه کسی از دنیا میرود، همۀ اینها از او گرفته میشود. کسی که جیبش را میزنند، چقدر ناراحت میشود؟ وقتیکه انسان از دنیا میرود، همۀ پولش را میبرند و همۀ لباسهایش را بهزور از تنش درمیآورند! پس انسان باید حساب کارش را بکند.
بالاترین داغ انسان در حین مرگ، داغ فرصت است؛ یعنی میگوید: «من یک فرصت توبه، استغفار و انابه داشتم، و این فرصت نیز از من گرفته شد!» و این داغ از همۀ داغها تلختر است.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
🍁🍃 🍁🍃 🍁🍃
📖 زنگ عبرت
💢بعد از مرگم فقط سگم برایم خواهد گریست !
♦️یکی از روزهای آخر عمر شاه در قاهره بود.
♦️خبرنگار بیبیسی از او پرسید :«تجربه تبعید چگونه است؟»
♦️گفت :«امروز من آینده را پشت سرگذاشتهام، بیماری وجودم را تحلیل میبرد و مثل پدرم در غربت خواهم مرد. ولی یک تفاوت وجود دارد که من توانستم 6 سال بعد از مرگ او ، جنازهاش را به وطن برگردانم، ولی گمان نمیکنم دیگر جنازه من هم به ایران برگردد.»
♦️خبرنگار پرسید: «آیا احساس پشیمانی دارید؟»
♦️شاه جواب داد: «شاید در تقسیم املاک بین محرومان تعلل کردم. شاید نباید این طور با روحانیت درمیافتادم و شاید نمیبایست مسیر غربی ترقی را چنین میپیمودم. باید تجارت مشروبات الکلی را قدغن میکردم. بعضی کابارهها و سینماها را تعطیل میکردم و با مواد مخدر مبارزه میکردم. حالا بعد از مرگم تنها سگ خانوادگیمان برایم خواهد گریست و دیگر هیچ!».
📚منبع : کتاب «حاشیههای مهمتر از متن»، ص 249 / به نقل از «ده دوران»، خاطرات میرازخانی، ص436
به کانال سلسبیل بپیوندید👇👇
https://eitaa.com/Salsabil1401
🔻هر صبح با حضرت منجی عجل الله تعالی فرجه الشریف عهدی می بندیم
https://eitaa.com/emam_zmn/5910
هدایت شده از غدیر بگو ، مگو
#رجعت ۲۷
💠 تحریفهای رجعت؛
هرگز برنمیگردید!
💢 یکی از مسائلی که مخالفین رجعت برای رد این موضوع مطرح میکنند، آیات ٩٩ و ١٠٠ سوره مومنون است.
خداوند میفرماید: «هنگامی که مرگ یکی از آنها فرارسد، میگوید: پروردگارا! مرا برگردان تا در آنچه ترک کرده ام، عمل شایسته ای کنم. هرگز! این کلمه ای است که او میگوید و در جلویشان برزخی است؛ تا روزی که مبعوث شوند.»
🔹 جواب این شبهه چند چیز است:
➖ رجعت عمومی نیست و این آیه بر اینکه هیچ کس برنمیگردد، دلالت ندارد و با فرض اینکه آیه مربوط به همه مردم باشد، قطعا شامل معصومین نمیشود؛ زیرا هیچ یک از آنها آرزوی برگشتن به دنیا نمیکنند؛ بنابراین مفهوم آیه رجعت آنها را نفی نمیکند.
➖ آیه، بازگشت در همان لحظه مرگ را نفی میکند (یعنی این عده آرزو میکنند که مرگشان به تاخیر بیفتد) و رجعت مربوط به بعد از مرگ است.
➖ این افراد تقاضا میکنند که برگردند و گذشته را جبران کنند، اما در رجعت، امکان توبه وجود ندارد.
📚 رجعت (ترجمه کتاب الایقاظ)، ص ۵٠٣
قسمت قبل
🌷@emam_zmn🌷
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
دعای عهد از علی فانی.mp3
21.06M
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
📜 #روز_شمار_شهدایی
☀️امروز دوشنبه 16بهمن ماه 1402 مصادف با 24 رجب
🔹پلیس هایی که در چنین روزی به شهادت رسیده اند.
شهید رضا قنبری نژاد
شهید محمدرضا صابری نیا
شهید احمد مطلبی
شهید سید محمد عبدی
شهید خلیل بهمئی
شهید سید هاشم حسینی
شهید امیر غایشی پور
شهید مهدی اسماعیلی اقدم
شهید مسلم طاهری
شهید محمد جواد فرح رو
شهید مرتضی رحیمی
شهید ابولقاسم دولت خواه
شهید سیدعلی اکبر خجسته موسوی
شهید علیرضا کامیابی
شهید علیرضا آقا خانی نژاد
شهید حسن عسگری گجگینی
شهید علی وزیری نسب
شهید حسین اسلامی گیسکی
شهید سید مهدی رضوی
شهید محمد همتی خیر آبادی
شهید محمد دوست
شهید علیرضا راهی
شهید جواد مهدی زاده گوکی
شهید رضا هشتادانی
شهید اکبر قاسمی جوجیلی
شهید مرتضی رحیم زاده
شهید حبیب الله اکبری
شهید فرج الله دینکانی
شهید سهراب آگاه
شهید حمید پژمان پور
شهید اکبر اباذری شهرضا
شهید یزدان بخش جانقربان
شهید عبدالله جانقربان
شهید محمد عمران پور
شهید عباسعلی سبزیان فینی
شهید قاسم بیرانوند
شهید هادی شریعتی
شهید محمد عمو نجف آبادی
شهید عبدالله پور میر بلوک
شهید محمود علاف انصاری
شهید علیرضا آخوندی اسدی
شهید عبدالله جعفری
شهید حسن مجلسی بالدرلو
شهید سیدنعمت الله حسینی نیا
🌷شادی ارواح طیبه شهدا صلوات🌷
خلاصه :
داستان فتح قلعه خیبر به کمک امام علی (ع)
يهوديان خيبر با پناه دادن به يهوديان فتنه جوي مدينه و همكاري و همدستي با ساير دشمنان اسلام، خطري براي مسلمانان بودند. بدين جهت، پيامبر اكرم (ص) پس از بازگشت از سفر حديبيه و انعقاد صلح با مشركان قريش و كسب اطمينان از سوي آن ها، متوجه يهوديان ساكن خيبر گرديد و با هزار و چهارصد و به روايتي با هزار و ششصد رزمنده مسلمان عازم خيبر شد.
خيبر هفت قلعه داشت كه نامهاى آنها عبارت بودند از: ناعم، قموص، كتيبه، شِقّ، نطاة، و وَطيح سُلالم. يهوديان براي حفاظت و كنترل خارج دژها، در كنار هر دژي، برج مراقبت ساخته و با گماشتن نگهباناني در آن، جريان خارج دژ را به داخل گزارش ميكردند.
ساختمان برجها و دژها طوري ساخته شده بود، كه ساكنان آن بر بيرون قلعه، تسلط كامل داشتند و با منجنيق و ابزارهاي ديگر ميتوانستند مهاجمان را سنگباران كنند. برخي از دژها در تهاجمهاي آغازين سپاه اسلام گشوده شدند ولي برخي ديگر از جمله قلعه قموص به سبب وجود مدافعان دلير و استحكام دژها، نفوذ ناپذير بودند و مدتي در محاصره سپاه اسلام قرار داشتند، درد شقيقه پيغمبر (صلى الله عليه وآله) را فرا گرفت لذا نتوانست در ميدان حاضر شود.
پيامبر (ص) براي نشان دادن مقام و موقعيت حضرت علي (ع) نزد خداوند متعال و اثبات جانشيني حضرت بعد از خودش و رد غاصبان خلافت، روز اول ابوبكر و روز دوم عمر را به قصد فتح كردن قلعهها فرستاد اما هر دوي آنها بدون فتح باز گشتند.
در يكي از روزها، «ابوبكر» مامور فتح گرديد و با پرچم سفيد تا لب دژ آمد. مسلمانان نيز به فرماندهي او حركت كردند، ولي پس از مدتي بدون نتيجه بازگشتند و فرمانده و سپاه هر كدام گناه را به گردن يكديگر انداخته و همديگر را به فرار متهم نمودند. روز ديگر فرماندهي لشكر به عهده «عمر» واگذار شد. او نيز داستان دوست خود را تكرار نمود و بنا به نقل طبري، پس از بازگشت از صحنه نبرد، با توصيف دلاوري و شجاعت فوق العاده رئيس دژ «مرحب»، ياران پيامبر را مرعوب ميساخت.
اين وضع، پيامبر و سرداران اسلام را سخت ناراحت كرده بود. در اين لحظات پيامبر، افسران و دلاوران ارتش را گرد آورد، و فرمود: «لاعطين الراية غدا رجلا يحب الله و رسوله و يحبه الله و رسوله يفتح الله علي يديه ليس بفرار»: اين پرچم را فردا به دست كسي ميدهم كه خدا و پيامبر را دوست دارد و خدا و پيامبر او را دوست ميدارند و خداوند اين دژ را به دست او ميگشايد. او مردي است كه هرگز پشت به دشمن نكرده و از صحنه نبرد فرار نميكند و بنا به نقل طبرسي و حلبي چنين فرمود: كرار غير فرار، يعني به سوي دشمن حمله كرده، و هرگز فرار نميكند.
هر يك از مسلمانان آرزو ميكرد كه اي كاش اين كس خود او باشد! زيرا ميدانستند كه حضرت امام علي عليه السلام به درد چشم مبتلاست. اما فردا پيامبر (ص) صدا زدند: علي كجاست؟ حضرت امام علي عليه السلام آمدند در حالي كه چشمانشان را از شدت درد بسته بودند. پيامبر بر چشمانش دست كشيد و خداوند درد آنها را برطرف كرد. سپس پيامبر (صلى الله عليه وآله) پرچم را به دست حضرت على (عليه السلام) داد.
حضرت على (عليه السلام) نزديك حصار قموص رفت و مرحب را با ضربه اي صاعقه وار از پاي درآورد. ضربت آن حضرت، كلاهخود مرحب را شكافت و تا دندانهايش فرو رفت و عنتر و مُرّه و ياسر و غيرهم را به قتل رسانيد و ديگر يهوديان دروازه قموص را بستند و به آنجا پناهنده شدند.
دروازه قموص به قدري سنگين بود كه بنابر نقل روايات چهل مرد قوي لازم بود تا دروازه را باز يا بسته كنند، حضرت على (عليه السلام) آن در آهنين را با يک دست از جا بركند و براى خود سپر قرار داد و جنگ نمود؛ اين يكي از نشانههاي پيروزي الهي بود كه به دست اميرمومنان علي عليه السلام تجلي يافت. سپس آن را بر روى خندق پلى قرار داد، و لشكر از آن عبور كرد، بعدها حضرت فرمودند: «والله ما قلعت باب خيبر بقوة جسمانية بل قلعتها بقوة ملكوتيه» يعني: «به خدا سوگند من در خيبر را با نيروي بدني خود از جاي نكندم بلكه آن را به نيروي خداوندي از جاي بركندم.»
پيامبر (صلى الله عليه وآله) وقتى كه پس از جنگ خيبر به نواحى اطراف خيبر رسيد، حضرت على (عليه السلام) را نزد يهوديان خيبرى فرستاد. خداوند در دل ساكنان قريه فدک رعبى افكند و آنها به قصد امان يافتن فدک را به پيامبر (صلى الله عليه وآله) تسليم كردند.
مسجدامام حسن(ع).ش.کشوری
خلاصه : داستان فتح قلعه خیبر به کمک امام علی (ع) يهوديان خيبر با پناه دادن به يهوديان فتنه جوي مدي
تشکر از عضو محترم و فعال کانون شهید کشوری جناب آقای ارجمند 🌺🌺🌺
که این مطلب جامع
👆👆
را در سالروز فتح قلعه خیبر به دستان امیرالمومنین علی علیه السلام برامون ارسال کردند
خداوند شما را توفیق بیش از پیش عطا کند
📌مدیر کانون فرهنگی هنری شهید کشوری
خاک پای محبان آل الله
قاسمی ذبیح الله
🦋 کانون فرهنگی هنری شهید کشوری با همکاری پایگاه بسیج برادران برگزار میکند:
👇👇
السلام علیک یا باب الحوائج یا موسی بن جعفر علیه السلام
⚫️⚫️⚫️⚫️
شهادت هفتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت تسلیت باد
🕊🕊🕊🕊💔💔
اقامه ی عزای شهادت امام کاظم علیه السلام به همراه سخنرانی بصیرتی #جهاد_تبیین
زمان:
از نماز جماعت مغرب وعشاء ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲
مکان:
حسینیه المهدی علیه السلام کوی شهید کشوری اصفهان
👈 از همه ی شما شیدایان آل الله دعوت به عمل می آید در این مراسم مذهبی،فرهنگی و بصیرتی شرکت فرمایید
ماجور باشید انشاءالله
🤲🤲
@halmahdik
- بسيارى از موجودات هستى، پديدههايى شگفتانگيز، روشنگر، مقدّس و ارزشمند هستند و مىتوان به آنها سوگند ياد كرد.
- ماه به دنبال خورشيد و تابع آن است.
- اجرام آسمانى با يكديگر پيوند دارند
- خورشيد و ماه و ستاره را خدا نپنداريد، همه آنها آثار قدرت و تدبير موجود ديگرى هستند.
- خواستهها و تمايلات و غرايز انسان به طور حكيمانه تعديل شده است.
- گناه، نوعى شكافتن پرده عفّت و ديانت است.
- فهم و درك خوبيها و بديها به صورت فطرى، در عمق روح انسانها نهاده شده است.
- ابتدا بايد پليدىها را بشناسيم، سپس راه گريز و پرهيز از آنها را. (كلمه «فجور» قبل از «تقوا» آمده است.)
ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
سه شنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۷
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۹ سوره شمس
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
وَالسَّمَاءِ وَمَا بَنَاهَا(۵)
و قسم به آسمان بلند و آن که این کاخ رفیع را بنا کرد(۵)
معانی کلمات
«مَا»: این واژه موصوله است و مراد ذات پاک خداوند است. در لغت عرب موصول مشترک (مَنْ) برای عاقل و (مَا) برای غیر عاقل به کار میرود، ولی در مواردی به جای یکدیگر استعمال میشوند. در اینجا استعمال (مَا) برای وصفیّت است، یعنی آن چیز عظیمالشأن توانائی که. گذشته از اینها استعمال (مَنْ) یا (مَا) برای خدا یکسان است؛ چرا که به کار بردن هر یک از این دو واژه، در آن مفهوم معهود بشری، نسبت به خدا نادرست است.
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها «1» وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها «2» وَ النَّهارِ إِذا جَلَّاها «3» وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشاها «4» وَ السَّماءِ وَ ما بَناها «5» وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها «6» وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها «7» فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها «8»
«1» به خورشيد سوگند و گسترش نور آن. «2» به ماه سوگند، آنگاه كه از پى خورشيد در آيد. «3» به روز سوگند آنگاه كه زمين را روشن سازد. «4» به شب سوگند، آنگاه كه زمين را بپوشاند. «5» به آسمان سوگند و آنكه آن را بنا كرد.
«6» به زمين سوگند و آنكه آن را گسترانيد. «7» به نفس سوگند و آنكه آن را سامان داد. «8» پس پليدىها و پاكىهايش را به او الهام كرد.
نکته ها
جهان هستى، گويا در ابتدا يك مجموعه متراكم بوده، سپس بخشى برافراشته و آسمان شده و بخشى گسترده و زمين شده است. «بَناها- طَحاها» مؤيد اين سخن آيهاى است كه مىفرمايد: آسمان و زمين رتق بود و فتق كرديم، يعنى بسته بود و بازش كرديم. «رَتْقاً
«1». نساء، 65.
جلد 10 - صفحه 497
فَفَتَقْناهُما» «1»
بعضى كلمه «طَحاها» را اشاره به حركت زمين دانستهاند، چون يكى از معانى «طحو» راندن و حركت دادن است.
اسلام، فكر انسان مادى را از شكم و شهوت و شمشير و شراب، به تأمّل در عمق آسمانها و زمين و گردش كرات و پيدايش ايام وا داشته است.
در تفاوت ميان وحى و الهام، گفتهاند كه الهام، دركى است كه انسان سرچشمه آن را نمىشناسد، در حالى كه گيرنده وحى، سرچشمه وحى را مىشناسد. «2»
پیام ها
1- بسيارى از موجودات هستى، پديدههايى شگفتانگيز، روشنگر، مقدّس و ارزشمند هستند و مىتوان به آنها سوگند ياد كرد. «وَ الشَّمْسِ- وَ الْقَمَرِ- وَ النَّهارِ»
2- ماه به دنبال خورشيد و تابع آن است. «إِذا تَلاها»
3- اجرام آسمانى با يكديگر پيوند دارند «وَ الشَّمْسِ- وَ الْقَمَرِ- وَ السَّماءِ- وَ الْأَرْضِ»
4- خورشيد و ماه و ستاره را خدا نپنداريد، همه آنها آثار قدرت و تدبير موجود ديگرى هستند. «تَلاها- بَناها-طَحاها»
5- خواستهها و تمايلات و غرايز انسان به طور حكيمانه تعديل شده است. «وَ نَفْسٍ وَ ما سَوَّاها»
6- گناه، نوعى شكافتن پرده عفّت و ديانت است. «فُجُورَها»
7- فهم و درك خوبيها و بديها به صورت فطرى، در عمق روح انسانها نهاده شده است. «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»
8- ابتدا بايد پليدىها را بشناسيم، سپس راه گريز و پرهيز از آنها را. (كلمه «فجور» قبل از «تقوا» آمده است.) «فُجُورَها وَ تَقْواها»
«1». انبياء، 30.
«2». تفسير نمونه.
تفسير نور(10جلدى)، ج10، ص: 498
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام
ایام و عاقبتتان بخیر
استاد حائری شیرازی:
عالَم اسلام یک موجود عظیمالجثۀ در حال کما بود. اسرائیل یک زخمی است که در پیکر او پیدا شد.
اسرائیل، مثل یک ماری آمده و پیکر اسلام را گزیده. این موجود عظیمالجثه به خاطر این زخم، در حال بیدار شدن است.
آنچه عالم اسلام را بیدار میکند، زخم فلسطین است. هرچه اسرائیلیها بیشتر شرارت بکنند، عالم اسلام را بهتر بیدار میکنند.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺