eitaa logo
مسجدامام حسن(ع).ش.کشوری
139 دنبال‌کننده
1هزار عکس
535 ویدیو
30 فایل
فصل این کلام هنوز تمام نشده است «مسجد سنگر است» اکنون که دشمن با جنگ شناختی قصد جولان دارد و در توپخانه ی مجازی مدام در حال شلیک است؛ من و شما اهل مسجد باید سنگرها را مستحکم تر کنیم. مسجد امام حسن علیه السلام کوی شهید کشوری خادم شما قاسمی @khkhhosein
مشاهده در ایتا
دانلود
10- هر چه به خدا منسوب باشد، مقدّس است و بايد مورد احترام قرار گيرد و اهانت به آن، كيفر الهى را به دنبال دارد. «ناقَةَ اللَّهِ‌، فَعَقَرُوها، فَدَمْدَمَ» 11- زدودن علف‌هاى هرز كافى نيست، بارور كردن هم لازم است. ( «زَكَّاها» به معناى رشد است.) 12- به كاميابى‌هاى زودگذر نفس مغرور نشويد كه عاقبتش محروميّت است. «وَ قَدْ خابَ» (كلمه «خاب» يعنى محروم شد و به آنچه مى‌خواست نرسيد.) «1». «بعثَ» يعنى برانگيخت و «انبعثَ» يعنى برانگيخته شد. جلد 10 - صفحه 502 13- هر كس به گناه ديگرى راضى باشد شريك جرم است. شتر را يك نفر كشت ولى قرآن مى‌فرمايد: جمعى آن را كشتند. «فَعَقَرُوها» 14- خداوند بر هر چيز مسلط است و از نابود كردن ستمگران هيچ پروائى ندارد. «وَ لا يَخافُ عُقْباها» 15- رضايت و تشويق و تحريك به گناه نيز گناه است. انْبَعَثَ أَشْقاها ... بِذَنْبِهِمْ‌ 16- كيفرهاى الهى جلوه‌اى از ربوبيّت اوست. (مربّى بايد موانع تربيت را برطرف سازد.) «فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ» 17- قهر الهى در دنيا نيز سخت است. «فَدَمْدَمَ عَلَيْهِمْ رَبُّهُمْ بِذَنْبِهِمْ فَسَوَّاها» «والحمد للّه ربّ العالمين» جلد 10 - صفحه 504 دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام ایام و عاقبتتان بخیر حضرت امام خمینی ، رحمت‌الله علیه: «روز مبارک سوم شعبان المعظم را که روز طلیعۀ پاسدار و پاسداری از مکتب مترقی‏‎ ‎‏اسلام است، به عموم هم میهنان و بخصوص پاسداران انقلاب اسلامی تبریک عرض‏‎ ‎‏[‏‏می کنم‏‏]‏‏ و بحق باید این روز معظم را «روز پاسدار» بنامیم. روز ولادت با سعادت بزرگ‏‎ ‎‏پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است. پاسداری که هر چه داشت در راه هدف اهدا کرد؛‏‎ ‎‏و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوتی بنی اُمیه نجات داد.» صحیفه امام جلد ۸ ص ۳۰۵ 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
سوره بلد نودمین سوره و از سوره‌های مکی قرآن که در جزء سی‌ام قرآن جای گرفته است. این سوره با سوگند به بلد ـ که اشاره به سرزمین مکه داردـ آغاز می‌شود؛ به همین دلیل آن را بَلَد نامیده‌اند. خداوند در سوره بلد به این می‎‌پردازد که زندگی انسان در عالم دنیا پیوسته با رنج عجین است و در بخش دیگر با شمردن برخی از نعمت‌ها به ناسپاسی انسان در مقابل این نعمت‌ها اشاره می‌کند. در سوره بلد باارزش‌ترین اعمال انسان آزادسازی برده‌ها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده است. در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر (ص) نقل شده است هر كس سوره بلد را بخواند، خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن می‌کند. نامگذاری سوره بلد با سوگند به «بَلَد» آغاز می‎‌شود و به همین سبب بلد نامگذاری شده است.[۱] بلد به معنای سرزمین است[۲] و در اینجا اشاره به سرزمین مکه دارد.[۳] محل و ترتیب نزول سوره بلد جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول سی و پنجمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مصحف، نودمین سوره است و در جزء سی‌ام قرار دارد.[۴] تعداد آیات و دیگر ویژگی‌ها سوره بلد ۲۰ آیه، ۸۲ کلمه و ۳۴۳ حرف دارد. این سوره جزو سوره‌های مُفَصَّلات و از سوره‌هایی است که با سوگند آغاز می‌شوند.[۵] محتوا سوگند به شهر مکه برای بیان عظمت و قداست آن، آغازگر این سوره است. سپس به آفرینش انسان و اینکه زندگی او همراه با رنج و محنت است اشاره شده است. سخت‌ترین اما باارزش‌ترین اعمال انسان، آزادسازی برده‌ها، غذادادن و کمک به بینوایان معرفی شده و خداوند نیکوکاران را «اصحاب میمنه» (اصحاب یمین، بهشتیان) و بدکاران را «اصحاب مشئمه» (اصحاب شمال، دوزخیان) خوانده است. [۶]علامه طباطبایی نیز محور اصلی سوره را بیان این واقعیت دانسته که انسان در دنیا از لحظه آغاز زندگی تا مرگ آسایش و آرامش بدون سختی ومشقت ندارد وسعادت خالص و راحتی بدون مشقت فقط در جهان آخرت برایش تحقق می یابد.[۷] فضیلت و خواص مقالهٔ اصلی: فضائل سور ابوبصير از امام صادق (ع) روايت کرده هر كس سوره بلد را در نماز واجبش بخواند در دنيا به صالح بودن معروف شود و در آخرت به اینكه نزد خداوند جایگاهی ویژه دارد شهرت یابد و از رفيقان پيامبران و شهيدان و صالحين خواهد بود.[۱۷] ابی بن کعب از قول رسول خدا (ص) آورده هر كس سوره بلد را قرائت نماید خداوند او را از غضب خود در روز قیامت ایمن می‌دارد، و از گردنه‌های سخت سفر آخرت نجات می‌یابد.[۱۸] در تفسیر برهان برای قرائت این سوره خواصی چون ایمنی نوزاد (اگر این سوره در نوشته ای همراهش باشد)[۱۹] و همچنین درمان بیماری های تنفسی اگر آب نوشته آن استنشاق شود ذکر شده است.[۲۰] 📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗📗
به اين شهر (مكّه) سوگند. در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. آيا مى‌پندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ مى‌گويد: مال فراوانى تباه كردم آيا گمان مى‌كند احدى او را نديده است؟ ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۵ 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 آیه ۱ سوره بلد ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ لَا أُقْسِمُ بِهَٰذَا الْبَلَدِ(۱) نه، سوگند به این بلد (مکّه معظّم و مسجد کعبه محترم). معانی کلمات بلد: سرزمين. در قاموس گويد: «البلد و البلدة ... كل قطعة من الارض مستحيزة عامرة او غامرة» على هذا بلد به معنى شهر نيست بلكه به معنى سرزمين و ديار است، استعمال قرآن نيز چنين است.[۱] =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) سیمای سوره بلد سوره بلد، بيست آيه دارد و در مكّه نازل شده است. نام سوره برگرفته از آيه اول است و مراد از «بلد»، شهر مكّه است كه مورد سوگند خداوند قرار گرفته است. سوره با سوگند آغاز شده و با اشاره به نظام توالد و تناسل انسان، زندگى اين دنيا را همراه با تلاش و زحمت معرّفى مى‌كند. آنگاه انسان‌هاى غافل و مغرور را مورد سرزنش قرار داده و به نعمت‌هاى با ارزشى كه خداوند به انسان عطا كرده اشاره نموده و راه سپاس از اين نعمت‌ها را رسيدگى به محرومان و خدمت به يتيمان بيان مى‌دارد. البتّه در برابر اين نعمت‌ها، انسان‌ها دو گروه مى‌شوند، گروهى سپاس‌گزار كه عاقبتى ميمون و مبارك دارند و گروهى كفران پيشه كه پايانى شوم و سخت در انتظار آنهاست. جلد 10 - صفحه 483 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ به نام خداوند بخشنده مهربان‌ لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ «4» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ «5» يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً «6» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ «7» «1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. «3» به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. «4» همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. «5» آيا مى‌پندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ «6» مى‌گويد: مال فراوانى تباه كردم «7» آيا گمان مى‌كند احدى او را نديده است؟ نکته ها در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند و گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست. منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانه‌اى است كه براى انسان قرار داده شد. جمله‌ «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مى‌دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را جلد 10 - صفحه 484 حلال مى‌شمرند سوگند نمى‌خورم. «1» و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى‌توانى بگيرى. «كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته‌اند. «2» اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى‌هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: دنيا خانه‌اى است كه با سختى‌ها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3» گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت‌ «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانسته‌اند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است. در حديث آمده است كه گوينده اين كلام‌ «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. «4» پیام ها 1- سرزمين‌ها مى‌توانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ» 2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ 3- ارزش زمين‌ها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه‌
«1». اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج 24، ص 284 آمده است. «2». لسان العرب (به نقل از تفسير راهنما). «3». نهج‌البلاغه، خطبه 226. «4». تفسير نور الثقلين. جلد 10 - صفحه 485 به خاطر حضور پيامبر) 4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «وَ ما وَلَدَ» 5- زندگى بشر در متن مشقت‌ها و سختى‌ها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ» 6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» 7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ... أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ 8- نتيجه هر محاسبه‌اى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. أَ يَحْسَبُ‌ ... أَ يَحْسَبُ‌ 9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ» 10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام ایام و عاقبتتان بخیر میلاد مظهر بصیرت و وفا ،عباس ابن علی علیهماالسلام ،علمدار سیدالشهداء مبارک و میمون باد. امام سجاد علیه السلام : «خداوند، عمویم عباس را رحمت کند که با ایثار و جانبازی، در راه برادرش جانبازی کرد تا آن که دست هایش قطع شد و خداوند به جای آن، دو بال به او داد که با آن ها به همراه فرشتگان در بهشت پرواز کند؛ همان گونه که برای جعفربن ابوطالب قرار داده شد. عباس را در پیشگاه خداوند منزلتی است که در روز قیامت، همه ی شهدا به آن غبطه می خورند.» مست‌اند همه، ساقی و ساغر که تو باشی از سر نپرد مستی، در سر که تو باشی در هیچ دلی هیچ غمی راه ندارد دلدار و دلارام و دلاور که تو باشی تکرار اباالفضل اباالفضل اباالفضل ذکری به من آموخته مادر، که تو باشی از گرگ هراسی به دلی راه ندارد بر یوسف این قوم، برادر که تو باشی بین‌الحرمین امن‌ترین جای جهان است این سو که حسین و سوی دیگر که تو باشی 🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
هدایت شده از بسوی گام دوم
شبهات سیاسی: روی هر شبهه بزنید جواب نشون داده می شود 1.چرا نظام رفراندوم نمیکنه؟روی هر شبهه بزنید جواب نشون داده می شود 2.دورباطل انتخاب رهبری و شورای نگهبان 3.مقایسه رهبری با رهبران جهان 4.علت عقب ماندگی کشورهای اسلامی 5.چرا برف باران برای کفار و بیحجابان بیشتره؟ 6.مولوی عبدالحمید:پیرمرد80ساله نمیتونه برا بقیه تصمیم بگیره! 7.دین باید از سیاست جداباشه! 8.از دری که فقر بیاد دردیگه ایمان میره! 9.هم مسجد باشه هم شرابخونه؛هرکی هر جا میخاد بره! 10.امام خمینی هندی بودند! 11.ما 12 امام داریم،چرامیگید امام خمینی؟ 12.امام خمینی: اقتصاد مال خره؟ 13.امام خمینی:آب و برق مجانی برای همه! 14.چراکشور اسلامی قطر پیشرفته،ولی ایران عقب مانده؟ 15.چرابختیار امام خمینی رانکشت؟ 16.شاه رفت تا مردمش کشته نشن! 17.زمان شاه مردم دیندارتر بودن! 18.اثبات ولی فقیه از عقل 19.ولایت فقیه در قرآن و روایات بوده یا ساختگیه؟ 20.زمان شاه ارزونی بوده! 21.جمهوری اسلامی طبق روایات طاغوته! 22.راهپیمایی در قران هست 23.اینقدر مرگ بربقیه میگیم بلا به خودمون برمیگرده! 24.مرگ باد بر دیگران،در قرآن اومده 25.شاه هم بوداین قد پیشرفت داشتیم! 26.بجای کمک به فلسطین به فقرا برسید! 27.چرا اختلاسگران و دزدان آزادن و دست دزد قطع نمیشه! 28.انقلاب شد دستبوسی نباشه! 29.چراپلیس زنان را کتک میزنه؟ 30.رئیسی 6کلاسیه-دلار 60هزاری! 31.فرصت 100روز رئیسی برای حجاب! 32.مطالبه دوم برای بدحجابی! 33.بیزاری از بی حجاب یا بی حجابی؟ 34.نقد دولت و مسئولین نقد نظامه؟ 35.توافق باعربستان خوب یا بد؟ 36.چارشنبه سوری رسمی غیرایرانی! 37.مسئولین و شیخا عامل دین گریزی جوانان! 38.نه شرقی نه غربی،پس چرا چین و روسیه؟ 39.نگاه رئیس جمهور به زنان سوری اشکال نداره! ۴۰.انقلاب اسلامی ایران در روایات ۴۱.حفظ نظام جمهوری از جان امام زمان مهمتره ۴۲.سهمیه خانواده شهدا،پارتی بازیه ۴۳.ایا رهبری دیکتاتوره؟توهین فرخ نژاد به رهبری ۴۴.چرا رهبری با اختلاسگران و دزدان برخورد نمیکنه ۴۵.آقای خامنه ای دیکتاتور نیست؟ ۴۶.بجای طلاکاری حرم ، پول را به فقرا دهیم؟ ۴۷.دادگاه معترضین بصورت نمایشی و طنز ۴۸.بیانیه انجمن مردان سبیل‌کلفت درباره آزادی زنان ۴۹.آخوند نقویان برعلیه گشت ارشاد ۵۰.مسابقه سلبریتی کشون درباره مهسا امینی و حجاب اجباری ۵۱.علت حمایت از فلسطین (1و2) ۵۲.رد علل حق تاریخی یهود در فلسطین ۵۳.دفاع شیخ حسین انصاریان از بیحجابها ۵۴.رهبری مخالف رفراندوم ۵۵.رهبری اقتصاددان نیست ۵۶. ولایت‌فقیه معصوم نیست ، چرا باید ازش اطاعت مطلق کرد؟ ۵۷.بجای کمک به سوریه فلسطین به فقرا بدید ۵۸.بجای موشک؛ اقتصاد و شکم مردمو سیرکنید ۵۹.به حجاب گیر میدید به اختلاس نه ۶۰.بیست برتری رضاخان بر امام‌خمینی 👆👆👆 روی هر شبهه بزنید جواب نشون داده می شود
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
ای دست تو، دستگیر عالم وی در رخ تو علی مجسم دریای عمیق مهربانی تمثال علی، علی ثانی مرآت حسین مظهر عشق گل واژه ناب دفتر عشق. میلاد اباالفضل (ع)، ماهتاب شب‌های غریبی حسین (ع) و اسوه باشکوه جانبازی مبارک باد. ❤️❤️❤️
خروش یک دهه نودی! ✊ نه تبلت ✊ نه گوشی ✊ فقط آبجی-داداشی #⃣
هدایت شده از بچه های مسجد-اصفهان
13.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نحوه ثبت‌نام اعضا در سامانه بچه‌های مسجد، ویژه شرکت در طرح «باشگاه بچه‌های مسجد» 🕌 بچه‌های مسجد استان اصفهان 🆔 @Fahma_Esf
در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند و گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست. منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانه‌اى است كه براى انسان قرار داده شد. ِ 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 پنجشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۶ 🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍 آیه ۲ سوره بلد ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️ وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَٰذَا الْبَلَدِ(۲) و حال آنکه تو (ای رسول گرامی) در این بلد منزل داری.(۲) معانی کلمات حل: مصدر است به معنى نازل شدن. گويند: «حل به حلا و حلولا: نزل» آن در آيه به معنى فاعل «نازل- مقيم» است. در مجمع فرموده «الحل: الحال و هو الساكن».[۱] =============================== تفسیر آیه تفسیر نور (محسن قرائتی) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ به نام خداوند بخشنده مهربان‌ لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ «1» وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ «2» وَ والِدٍ وَ ما وَلَدَ «3» لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ «4» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ «5» يَقُولُ أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً «6» أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ «7» «1» به اين شهر (مكّه) سوگند. «2» در حالى كه تو در اين شهر ساكن هستى. «3» به پدر، و فرزندى كه پديدآورد، سوگند. «4» همانا ما انسان را در رنج و زحمت آفريديم. «5» آيا مى‌پندارد كه هرگز احدى بر او قدرت ندارد؟ «6» مى‌گويد: مال فراوانى تباه كردم «7» آيا گمان مى‌كند احدى او را نديده است؟ نکته ها در قرآن سه بار جمله‌ «لا أُقْسِمُ» به كار رفته است و اهل تفسير آن را دو گونه معنا كرده‌اند. گروهى حرف لا را زائد دانسته و آن را (قسم مى‌خورم) معنا كرده‌اند و گروهى آن را (سوگند نمى‌خورم) ترجمه كرده‌اند، به اين معنا كه مسئله به قدرى روشن است كه نيازى به سوگند خوردن نيست. منظور از «بلد»، مكّه است كه قبل از اسلام هم مورد احترام بوده است. مكّه حَرَم امن الهى و اولين خانه‌اى است كه براى انسان قرار داده شد. جمله‌ «وَ أَنْتَ حِلٌّ» چند گونه تفسير شده است كه يك معنى را در ترجمه آورديم و معناى دوم آن است كه مردم مكّه اهانت تو را در آن حلال مى‌دانند، پس به شهرى كه اهانت تو را جلد 10 - صفحه 484 حلال مى‌شمرند سوگند نمى‌خورم. «1» و معناى سوم آن است كه دست تو در مورد اين شهر باز است و در فتح مكّه هر تصميمى كه درباره مخالفان بخواهى مى‌توانى بگيرى. «كَبَدٍ» به معناى سختى و «لبد» به معناى پشم متراكم است. البتّه بعضى كبد را به معناى راست قامت و معتدل گرفته‌اند. «2» اينكه انسان در دل رنج و سختى آفريده شده، يعنى كاميابى‌هاى دنيوى آميخته با رنج و زحمت است. «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي كَبَدٍ» حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: دنيا خانه‌اى است كه با سختى‌ها عجين شده است. «دار بالبلاء محفوفة» «3» گرچه بعضى مفسران به مناسبت عبارت‌ «بِهذَا الْبَلَدِ» كه مكّه است، مراد از «والِدٍ وَ ما وَلَدَ» را حضرت ابراهيم و فرزندش حضرت اسماعيل دانسته‌اند، ولى همان گونه كه در تفسير مجمع البيان آمده است، مراد از آن، حضرت آدم و اولياء از نسل او است. در حديث آمده است كه گوينده اين كلام‌ «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» عمرو بن عبدود در جنگ خندق بوده كه گفت: سرمايه زيادى را در مبارزه با اسلام تباه كردم ولى موفق نشدم. «4» پیام ها 1- سرزمين‌ها مى‌توانند داراى قداست باشند و شهر مكّه نيز از قديم مورد احترام و سوگند بوده است. «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ» 2- تكرار گاهى نشانه عظمت و عنايت است. بِهذَا الْبَلَدِ .... بِهذَا الْبَلَدِ 3- ارزش زمين‌ها به ارزش ساكنان آنهاست. «وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (سوگند به مكّه‌ «1». اين معنا در حديثى در كتاب بحار، ج 24، ص 284 آمده است. «2». لسان العرب (به نقل از تفسير راهنما). «3». نهج‌البلاغه، خطبه 226. «4». تفسير نور الثقلين. جلد 10 - صفحه 485 به خاطر حضور پيامبر) 4- در مقام فرزندى، دختر يا پسر تفاوتى ندارد. «وَ ما وَلَدَ» 5- زندگى بشر در متن مشقت‌ها و سختى‌ها قرار دارد. «فِي كَبَدٍ» 6- هر مالى كه در مسير حق صرف نشود مايه حسرت است. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» 7- انسان تحت سيطره قدرت و علم الهى است. أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ... أَ يَحْسَبُ أَنْ لَمْ يَرَهُ أَحَدٌ 8- نتيجه هر محاسبه‌اى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زيانكارى است. أَ يَحْسَبُ‌ ... أَ يَحْسَبُ‌
9- خود بزرگ بينى در برابر خدا چه معنايى دارد؟ «أَ يَحْسَبُ أَنْ لَنْ يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ» 10- كسانى كه در انفاق به راه درست نروند يا مصرف آنها نابجا باشد يا نيّتشان خالص نباشد و همراه با ريا و خودنمايى و دروغ باشد، در آينده شرمنده و پشيمان خواهند شد. «أَهْلَكْتُ مالًا لُبَداً» دانشنامه اسلامی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙