ص۲ آیه ۴۸
ما با احترام به شخصيت ممتاز علمى و مقام ارجمند و والاى فضل و دانش شیخ طوسی اعلى الله مقامه بايد بگوئيم كه در خصوص ابراز عقيده ايشان درباره حديثمزبور بايد تأمل كرد زيرا اولاً در آيات عديده قرآن براى بخشش گناهكاران توبه قرار داده شده و ثانياً در پاره ديگر از آيات قرآن، خداوند گناهكاران را امر به توبه كردن فرموده تا آنها را مورد عفو و بخشش خويش قرار دهد.
در مورد اول مانند آيه 25 سوره شورى آنجا كه فرمايد: «هُوَ الَّذِي يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبادِهِ وَ يَعْفُوا عَنِ السَّيِّئاتِ وَ يَعْلَمُ ما تَفْعَلُونَ»[۱۱] و آيه 17 سوره نساء، «إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِنْ قَرِيبٍ فَأُولئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيماً»[۱۲] و آيه 18 سوره نساء «وَ لَيْسَتِ التَّوْبَةُ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ حَتَّى إِذا حَضَرَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ إِنِّي تُبْتُ الْآنَ وَلَا الَّذِينَ يَمُوتُونَ وَ هُمْ كُفَّارٌ أُولئِكَ أَعْتَدْنا لَهُمْ عَذاباً أَلِيماً»[۱۳] و در مورد دوم مانند آيه 31 سوره نور «وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»[۱۴] و آيه 8 سوره تحريم، «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحاً عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُكَفِّرَ عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَ يُدْخِلَكُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ»[۱۵] و آيه 3 سوره هود «وَ أَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُمْ مَتاعاً حَسَناً إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى وَ يُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخافُ عَلَيْكُمْ عَذابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ»[۱۶] و ثالثاً در موضوع خوردن مال يتيم كه حقالناس است در صورتى كه اموال يتيم به صاحب آن مسترد نگردد چگونه ممكن است خداوند چنين شخصى را مورد عفو و بخشش قرار دهد در حالتى كه توبه اين گونه افراد پس دادن اموال مغصوبة و دارائى خورده شده يتيم است و از براى اين اشخاص بالصراحة عذاب دوزخ تعيين گرديده است آنجا كه فرمايد: آيه 10 سوره نساء «إِنَّ الَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوالَ الْيَتامى ظُلْماً إِنَّما يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ ناراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيراً»،[۱۷] و رابعاً در موضوع قتل نفس كه آن هم تا اندازه اى به حقالناس تعلق ميگيرد، چگونه ممكن است بدون توبه و بدون رضايت ولى دم مقتول از مجازات و عذاب اخروى رهائى يافته و مورد عفو و بخشش پروردگار قرار گيرد.
چنان كه در آيه 93 سوره نساء «وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ جَهَنَّمُ خالِداً فِيها وَ غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ لَعَنَهُ وَ أَعَدَّ لَهُ عَذاباً عَظِيماً»[۱۸]، - از براى اين گونه افراد نيز با كمال صراحت وعده عذاب جهنم داده شده است، - بلى از دو راه ميتوان عقيده شيخ بزرگوار را توجيه نمود؛ اول آن كه كلمه (جواز) مانند امكان دو طرف وقوع ولا وقوع دارد يعنى ممكن است خداوند اين چنين فسّاق را مورد عفو قرار بدهد و نيز ممكن است مورد عفو قرار ندهد. دوم آن كه ممكن است خداوند درباره حقالناس از براى كسى كه داراى حق است از راه ها و الطافى كه خود ميداند، جبران كند و صاحب حق را راضى گرداند.[۱۹]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى إِثْماً عَظِيماً «48»
همانا خداوند، اين كه به او شرك ورزيده شود نمىبخشد، ولى هر چه پايينتر باشد، براى هر كه بخواهد مىبخشد. و هر كس به خداوند شركورزد به تحقيق گناهى بزرگ بر ساخته است.
نکته ها
موضوع شرك، صدها بار در قرآن مطرح شده و از هر گونه توجّه به غيرخدا، تحت هرعنوان (بتپرستى، رياكارى، گرايشهاى غيرالهى، مادّهگرايى و ...) انتقاد شده است.
مضمون اين آيه، عيناً در آيه 116 همين سوره تكرار شده وتكرار، عامل هدايت است.
از آنجا كه شرك، خروج از مدار حقّ و بريدن از خدا و پيوستن به ديگرى است، بدون توبه
جلد 2 - صفحه 80
آمرزيده نمىشود، ولى اگر مشرك، دست از شرك بردارد و توبهى واقعى كند، خداوند مىآمرزد. در آيه 54 سورهى زمر، مىفرمايد: خداوند، همه گناهان را مىآمرزد، پس از رحمت او مأيوس نباشيد و به درگاهش توبه كنيد.
چون هيچ كس نمىداند نظر رحمت حكيمانهى خدا متوجه چه كسى خواهد شد، پس جايى براى غرور و جرأت به گناه، باقى نمىماند.
عوامل بخشش چند چيز است: 1. توبه، 2. انجام نيكىها، 3. دورى از گناهانكبيره، 4.
شفاعت، 5. عفو الهى.
امام صادق عليه السلام دربارهى «يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ» فرمود: مقصود گناهان كبيره وگناهان ديگر است، (كه خداوند اگر بخواهد بدون توبه نيز مىبخشد). «1»
پیام ها
سلام
ایام و عاقبتتان بخیر
اصلاح حدیث دیروز:
مَنْ أُعْجِبَ بِرَأْيِهِ ضَلَ وَ مَنِ اسْتَغْنَى بِعَقْلِهِ زَلَ وَ مَنْ تَكَبَّرَ عَلَى النَّاسِ ذَلّ
(كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، الكافي (ط - الإسلامية)، 8جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: چهارم، 1407 ق.ج8 ؛ ص19)
کسی که مفتون رأی خود باشد، گمراه میشود .
وکسی که با عقل خود احساس بی نیازی کند،خواهد لغزید .
وکسی که نسبت به مردم تکبر کند،خوار و ذلیل خواهدشد.
خودستايى و خويشتن را بىعيب دانستن و خود را برگزيده و ممتاز ديدن، مورد نكوهشقرآن است.
حضرت على عليه السلام در خطبهى «همام» يكى از نشانههاى متّقين را اين مىداند كه هرگاه ستايش شوند، مىهراسند.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
روز جمعه ۱۴۰۲/۲/۲
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۴۹ سوره نساء(خانواده)
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
أَلَمْ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ ۚ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشَاءُ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا(۴۹)
نمیبینی آنان را که دعوی پاکدلی کنند؟ خداست که هر که را خواهد از رذائل پاک و منزّه دارد، و به قدر فتیلی (رشته خرما) به کسی ستم نشود.(۴۹)
معانی کلمات آیه
يزكون: تزكيه: پاك كردن و نيز مدح كردن و پاك نشان دادن. از ماده زكاء به معنى زيادت و نمو.
فتيل: فتل: تابيدن . فتيل: تابيده. ليف شيار هسته خرما. چركى كه ميان دو انگشت گردانده شود. شىء ناچيز را بدان مثل زنند، مراد از آيه همين است.[۱]
نزول
محل نزول:
این آیه همچون دیگر آیات سوره نساء در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. [۲]
شأن نزول:
اين آيه درباره جماعتى از يهوديان مانند بحر بن عمرو و نعمان بن اوفى و مرحب بن زيد آمده كه مى گفتند: ما پسران خدا و دوستان او هستيم و اطفال خود را نزد پيامبر آوردند و گفتند: يا محمد آيا اينان داراى گناه مى باشند؟ پيامبر فرمود: نه، سپس گفتند: ما نيز مانند اينها هيچ گناهى نداشته و پاك مى باشيم زيرا هر گناهى كه در روز مرتكب شويم در شب از طرف خداوند چشمپوشى ميشود و هر گناهى كه در شب مرتكب شويم. در روز چشمپوشى مى گردد سپس اين آيه نازل شد.[۳]
چنان كه از ابن عباس[۴] و نيز از عكرمة و مجاهد و ابومالك[۵] نظير آن را روايت كرده اند و نيز گويند: كه اينان فرزندان خود را جلو انداخته و در نماز به آنان اقتداء مينمودند[۶] و شيخ بزرگوار ما در اين باره بدون عنوان شأن و نزول ذكر مختصرى به ميان آورده است.[۷]
================================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا «49»
آيا نديدى كسانى كه خود را پاك و بىعيب مىشمردند؟ (چنين نيست) بلكه خداوند، هر كس را بخواهد پاك مىگرداند و آنان به اندازه نخ هسته خرما ظلم نمىشوند.
نکته ها
خودستايى و خويشتن را بىعيب دانستن و خود را برگزيده و ممتاز ديدن، مورد نكوهش
«1». كافى، ج 2، ص 284.
جلد 2 - صفحه 81
قرآن است، چنانكه مىفرمايد: «فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقى» «1» از خود ستايش نكنيد، خداوند داناتر است كه متّقى كيست. حضرت على عليه السلام در خطبهى «همام» يكى از نشانههاى متّقين را اين مىداند كه هرگاه ستايش شوند، مىهراسند.
پیام ها
1- خودستايى كه برخاسته از غرور وبزرگبينى است، جايز نيست. «يُزَكُّونَ أَنْفُسَهُمْ»
2- تزكيهاى ارزش دارد كه بر اساس دستورات الهى باشد، نه ارشادات بشرى. «بَلِ اللَّهُ يُزَكِّي مَنْ يَشاءُ»
3- كيفرهاى الهى، نتيجه اعمال ناپسند انسان است، نه ظلم خدا. «لا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا»
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام
ایام و عاقبتتان بخیر
«السلام علیک یا ابا صالح المهدی»
به اندوه تو عادت داده ام شبهای هجران را
ولی سخت است تنها طی کنم این آخرین
خوان را
گواهی می دهد نبضم حضور مهربانت را
که بی سامان نمی خواهی دل امیدواران را
فراقت گردش روز و شب جان را عوض کرده
نگاهت در نوردیده ست مرز عشق و عرفان را
چنان بی تاب دیدارم که گر یک لحظه ات بینم
نثارت می کنم با طیب خاطر جوهر جان را
اگر عمری دویدن حاصلش بی حاصلی باشد
خوشا سنگی که بر راهت ببیند رنج دوران را
وصالت قسمت خوبان عالم باد ما را بس
که گهگاهی بپرسی حال و احوال فقیران را
غروبی، صبحگاهی، شامگاهی، وقت و بی وقتی
به این باغ خزانی هدیه کن لبخند باران را
بهارعمر طی شد بی گل رویت، به دلتنگی
نخواهم لحظه ای بی آتش عشقت زمستان را
در افترا، علاوه بر دروغ، تهمت، ايذاء، ظلم و هتك حيثيّت هم هست. افترا بر خدا روزه را باطل مىكند.
امام باقر عليه السلام فرمود: دروغ، از شرابخوارى بدتر است، ولى افترا از دروغ هم سختتر است.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
روز شنبه ۱۴۰۲/۲/۳۰
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۵۰ سوره نساء (خانواده)
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ ۖ وَكَفَىٰ بِهِ إِثْمًا مُبِينًا(۵۰)
بنگر چگونه بر خدا دروغ میبافند! و همین (افترا) بس گناهی آشکار است.(۵۰)
معانی کلمات آیه
يفترون: افتراء دروغسازى و جعل چيزى از خود. از ماده فرى به معنى بريدن و شكافتن.[۱]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ كَفى بِهِ إِثْماً مُبِيناً «50»
بنگر چگونه بر خدا دروغ مىبندند! و همين گناه آشكار براى (مجازات) آنان بس است.
نکته ها
خودبرتربينى يهود- كه خود را نژاد برتر و فرزندان و محبوبان خدا مىدانستند- بزرگترين افترا بر خداست، چون خداوند هيچ كسى را فرزند خويش قرار نداده و همه در نزد او برابرند و امتياز، براى ايمان و تقوا است.
در افترا، علاوه بر دروغ، تهمت، ايذاء، ظلم و هتك حيثيّت هم هست. افترا بر خدا روزه را باطل مىكند.
امام باقر عليه السلام فرمود: دروغ، از شرابخوارى بدتر است، ولى افترا از دروغ هم سختتر است.
پیام ها
1- پيامبر موظّف به شناخت وارزيابى اعمال وعقائد اهل كتاب است. انْظُرْ كَيْفَ يَفْتَرُونَ ...
2- تزكيهى نابجاى نفس و خود را مقرّب درگاه خدا دانستن، افترا بر خدا و مانع
«1». نجم، 32.
جلد 2 - صفحه 82
رشد است. كلمه «اثم» در لغت به چيزى گفته مىشود كه انسان را از صلاح و ثواب باز دارد. «كَفى بِهِ إِثْماً مُبِيناً»
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام
ایام و عاقبتتان بخیر
دکتر علی شریعتی:
فقر همان گرد و خاکی است که بر کتابهای فروش نرفته یک کتاب فروشی مینشیند ، فقر شب را بی غذا سرکردن نیست ؛ فقر روز را بی اندیشه سپری کردن است .
هدایت شده از بسوی گام دوم
زمزمه کلام وحی؛
🍀🍀🍀🍀🍀
وَسَخَّر لَكُمُ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ دَآئِبَينَ وَسَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ (33)
و (خداوند) خورشيد و ماه را كه دايماً در حركت هستند، براى شما رام نمود و نيز شب و روز را براى شما مسخّر نمود.
🌸🌸🌸🌸🌸
@gamedovoom
هدایت شده از ذبیح اله قاسمی
از امام صادق عليه السلام پرسیده شد:
عَلى ماذا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقالَ عليه السلام: عَلى أَرْبَعَةَ أَشْياءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلى لايَعْـمَلُهُ غَيرى فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ مُطَّلِعٌ عَلىَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزقى لايَاكُلُهُ غَيرى فَا طْمَانَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اخِرَ أَمْرى الْمَوتُ فَاسْتَعْدَدتُ
كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته اید؟ فرمود: بر چهار بنيان: [اول] دانستم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس تلاش نمودم [دوم] دانستم كه خدای عزّوجلّ بر من آگاه است پس حيا كردم. [سوم] دانستم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم [چهارم] دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم
📚بحارالانوار جلد78 صفحه228
➺ @Twitter_eita [عضویت]از امام صادق عليه السلام پرسیده شد:
عَلى ماذا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقالَ عليه السلام: عَلى أَرْبَعَةَ أَشْياءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلى لايَعْـمَلُهُ غَيرى فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ مُطَّلِعٌ عَلىَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزقى لايَاكُلُهُ غَيرى فَا طْمَانَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اخِرَ أَمْرى الْمَوتُ فَاسْتَعْدَدتُ
كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته اید؟ فرمود: بر چهار بنيان: [اول] دانستم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى دهد پس تلاش نمودم [دوم] دانستم كه خدای عزّوجلّ بر من آگاه است پس حيا كردم. [سوم] دانستم كه روزى مرا ديگرى نمى خورد پس آرام گرفتم [چهارم] دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم
📚بحارالانوار جلد78 صفحه228
هدایت شده از بسوی گام دوم
نکته آیه ی شریفه؛
💐💐💐💐💐
«دائبين» از «دأب» به معناى عادت مستمرّه است. مانند: «كدأب آل فرعون» و «مراغى» در تفسير خود گفته است: «دائبين» به معناى «دائمين فى الحركة» است، مانند: «كلّ فى فلك يسبحون»
آرى خورشيد، نيروگاه بزرگى است كه دائماً كار مى كند. بر خلاف نيروگاه هاى بشرى كه هر چند وقت يك بار تعطيل و تعمير مى شوند. اگر خورشيد مدّتى نباشد چه مى شود؟ حيات انسان ها و گياهان و حيوانات به كجا منتهى خواهد شد؟ وجود ميكروب هاى فراوان و نبودن گرما و بخار و ... جهان را با چه مصيبتى روبه رو خواهد كرد؟
ابر و باد و مه و خورشيد و فلك دركارند
تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار
شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى
🌹🌱🌹🌱🌹🌱
@gamedovoom
هدایت شده از بسوی گام دوم
پیام آیه ی شریفه؛
🌻🌻🌻🌻🌻
1⃣- نه فقط زمين و نعمت هاى زمينى، بلكه آسمان و اجرام آسمانى نيز براى بهره گيرى بشر و مطابق نيازهاى او آفريده شده اند. «سخر لكم الشّمس و القمر»
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
@gamedovoom
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
خدای رحمان را شاکرم که عزیزان همراهی چون شما در کنار خود دارم
💐💐💐💐
به لطف الهی و مدد انوار معصومین علیهم السلام وهمت شما بلند همتان وجه کمک هزینه ی سفر دختر یتیم به مشهد الرضا در شب میلاد حضرت معصومه سلام الله علیهم و روز #دختر جمع آوری شد وبه حساب سرپرست ایشان واریز شد
انشاءالله این عزیز سربازی برای امام زمان علیه السلام باشند و دعا گوی همه ی شما خوبان در حرم امن رضوی باشند
به صحت و سلامت عازم شوند و با توشه ی معنوی و نشاط بازگردند
🤲🤲🤲🤲
خاک پای شما محبان آل الله
قاسمی ذبیح الله از شما نیکان کمال امتنان را دارد
🙏🙏🙏🙏
مال وعمرتان بابرکت باد بحق مولی الموحدین امیرالمومنین علی علیه السلام
🌹🌹🌹🌹🌹
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ «دختر امام زمانی»
🔹یهدخترامامزمانیسعیمیکنه...😊
دانلود،پست ذکر پنج صلوات ❤️
🔸ویژه #روز_دختر
روزدختر مبارک 🌺🌿
#ولادت_حضرت_معصومه
#دختر