eitaa logo
دکتر مهدی یار (آموزشی)
1.6هزار دنبال‌کننده
738 عکس
485 ویدیو
32 فایل
محمدرضا مهدی یار 👨‍🎓دکترای جامعه شناسی سیاسی گرایش انقلاب اسلامی 📕تکنیک ها و تاکتیک های عملیات روانی 📓سواد رسانه و... 👨‍🏫مدرس حوزه و دانشگاه 👨‍💻تحلیلگر و طراح عملیات های شناختی 🗃مسئول مرکز مطالعات راهبردی رسانه ای دی @DRmahdiyar
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر مهدی یار (آموزشی)
#آموزش_جنگ_شناختی #اقناع_سازی 📝 انگاره های ذهنی شکل گرفته در اثر فتنه ژینا ۲. نارضایتی 🔷حس نارضای
📝 انگاره های ذهنی شکل گرفته در اثر فتنه ژینا ۳. باورپذیری 🔷باورپذیری تقطیع ویدئو منتشر شده از رسانه ملی درباره مهسا امینی ♻️مخاطب: عامه مردم با محوریت جریان ناراضی از عملکرد مسئولان 🔷باورپذیری آمار ساختگی رسانه های معاند حول زخمی و کشته شدن مردم در شهرهای کرد نشین ♻️مخاطب: عامه مردم با محوریت قشر تاثیر پذیر از اغوای رسانه های معاند کانال مختص آموزش جنگ شناختی https://eitaa.com/joinchat/3755672144C354485b7a1 @emswar
دکتر مهدی یار (آموزشی)
#آموزش_جنگ_شناختی #اقناع_سازی ۳.۱ باور پذیری با بمباران اطلاعاتی 🔷ماجرای شرحبیل و معاویه کانال مخ
۳.۲ چرا هر خبری را باور می کنیم؟ 🔷به دلایل زیادی، مردم در فهمیدن اینکه چه اطلاعاتی را باید باور کنند مهارت ندارند و این نا آشنایی شامل همه مردم می شود. این امر به این دلیل است که کار شناسایی اطلاعات بد بسیار دشوار است. 🔹اگر بتوانید دروغ ها را بر اساس شواهد یا تجربه مستقیم خود بررسی کنید، از بین بردن دروغ ها بسیار آسان تر می شود. به همین دلیل است که هیچ کس در مورد چیزهای معمولی قابل مشاهده مانند رنگ چمن دروغ نمی گوید.   🔸متأسفانه ما نمی توانیم در اکثر موارد، صحت اطلاعات رسانه ها را به طور مستقیم تأیید کنیم. حتی اگر به داده های واقعی دسترسی داشته باشیم تقریباً هیچ یک از ما تخصص یا زمان لازم برای ارزیابی خوب آن را نداریم. 🔷 در این رابطه به نظر می رسد که ذهن ما برای کوتاه کردن مسیر از استفاده می کند. کانال مختص آموزش جنگ شناختی https://eitaa.com/joinchat/3755672144C354485b7a1 @emswar
دکتر مهدی یار (آموزشی)
#آموزش_جنگ_شناختی #اقناع_سازی ۳.۲ چرا هر خبری را باور می کنیم؟ 🔷به دلایل زیادی، مردم در فهمیدن این
۳.۳ میانبرها(خطاها)ی شناختی(قسمت اول) 📝برخی از معروف ترین ها 🔹آسان بودن: یکی از این راه های روان شناختی است، یعنی هرچه پردازش اطلاعات آسان تر باشد، بیشتر به درستی آن باور داریم. 🔷توالی: یکی دیگر از روش های اکتشافی رایج توالی است به این معنی که هر چه بیشتر با برخی اطلاعات مواجه شویم، بیشتر به صحت آن اعتقاد داریم. 🔷تحریک_احساسات بیشتر الگوریتم ‌هایی که آنچه را که می ‌بینیم هدایت می ‌کنند و همچنین سوگیری‌های شناختی خودمان، اطلاعات هیجان‌انگیز یا تحریک‌ کننده احساسات را به جای اطلاعات واقعی ترجیح می‌ دهند. همچنین، افراد در رسانه ‌های اجتماعی اغلب می ‌خواهند به اهداف اجتماعی، مانند ارتباط با یک گروه یا تبلیغاتی برسند. کانال مختص آموزش جنگ شناختی https://eitaa.com/joinchat/3755672144C354485b7a1 @emswar
دکتر مهدی یار (آموزشی)
#آموزش_جنگ_شناختی #اقناع_سازی ۳.۳ میانبرها(خطاها)ی شناختی(قسمت اول) 📝برخی از معروف ترین ها 🔹آسان ب
۳.۳ میانبرهای_شناختی (قسمت دوم) 🔸 اگر این تمایلات را با این واقعیت ترکیب کنید که احساسات استدلال ما را کوتاه می کنند، به راحتی می ‌توان دریافت که اخبار نادرستی که ما را عصبانی می‌ کنند، یا برای گروه اجتماعی ما جذاب هستند، بسیار سریع ‌تر و بسیار فراتر از یک حقیقت خسته‌ کننده منتشر می ‌شوند. این اتفاق باعث می شود بیشتر آن را ببینیم و این فرکانس افزایش یافته باعث می شود ما آن را بیشتر باور کنیم.   🔹 ما مطمئناً قادریم حقیقت یک چیز را بر اساس منطقی بودن آن ارزیابی کنیم. اما بدون دسترسی مستقیم به حقیقت، بهترین کاری که می ‌توانیم انجام دهیم تجزیه و تحلیل و تفسیر اطلاعات افرادی است که ادعا می ‌کنند آن داده‌ها را دارند. ما این کار را با مشاهده اینکه آیا اطلاعات آنها با سایر باورهای ما مطابقت دارد یا خیر، انجام می‌ دهیم، زیرا باورهای ما تکه ‌های مجزای دانش نیستند، بلکه از شبکه ‌ای ضخیم از نظریه‌ ها، ایده ‌ها و مقدمات به هم پیوسته تشکیل شده ‌اند. ⛔️در ادامه با برخی از مهم ترین میانبرها، خطاها یا سوگیری های شناختی آشنا می شویم: کانال مختص آموزش جنگ شناختی https://eitaa.com/joinchat/3755672144C354485b7a1 @emswar
دکتر مهدی یار (آموزشی)
#آموزش_جنگ_شناختی #اقناع_سازی ۳.۳ میانبرهای_شناختی (قسمت دوم) 🔸 اگر این تمایلات را با این واقعیت ت
⭐️سوگیری شناختی اول(سوگیری تایید) 🔷مثال اول تا حالا پیش آمده که یک خبر یکسان را در دو خبرگزاری مختلف بخوانید و دو برداشت متفاوت از متن هر خبرگزاری داشته باشید؟ به‌عبارت دیگر، متوجه شوید که نحوه روایت این دو خبرگزاری‌ متفاوت بوده و هر کدام به نحوی خبر را بیان کرده‌اند که عقایدشان را تأیید می‌کند. 🔷مثال دوم این اختلاف برداشت ممکن است بین شما و دوست‌تان نیز اتفاق افتاده باشد. برای مثال، مقاله‌ای درباره سیاست‌مداری که از او متنفر هستید، منتشر شده و شما با خواندن آن مقاله متوجه می‌شوید که این متن بر ضد آن سیاست‌مدار نوشته شده است. پس به دوست خود که طرفدار آن سیاست‌مدار است، پیام می‌دهید تا این مقاله را مطالعه کند. اما در کمال تعجب دوست شما برداشت متفاوتی از آن مقاله دارد و معتقد است که این نوشته به‌طور کامل از آن سیاست‌مدار دفاع و حمایت می‌کند! به‌عبارت دیگر، هر کدامتان برداشت و تفسیری از متن داشتید که با عقاید و باورهایتان هم‌راستا بود. ❇️این مشکل، خطای شناختی تایید یا سوگیری تأییدی (Confirmation Bias) است. ادامه دارد.... کانال مختص آموزش جنگ شناختی👈 https://eitaa.com/joinchat/3755672144C354485b7a1 @emswar
⛔️۱. سوگیری شناختی اول(سوگیری تایید) ادامه... 🔷این سوگیری تنها به جستجوی‌ جانبدارانه اطلاعات محدود نمی‌شود؛ بلکه گاهی اوقات ما را به این سمت پیش می‌برد تا اطلاعات جدید را طوری تفسیر کنیم که باورهای قبلی‌مان را تأیید می‌کند.  وارن بافت (Warren Buffet) نیز برای تأیید این موضوع، نقل‌قول جالبی دارد که می‌گوید: ❇️کاری که آدم‌ها خیلی خوب می‌توانند انجام دهند، تفسیر اطلاعات جدید است؛ اما آن هم به شیوه‌ای که به عقاید و باورهای قبلی‌شان آسیبی وارد نشود! 📝نمونه این سوگیری در اکثریت افراد معترض به وضعیت جامعه قابل مشاهده است. قشر خاکستری جامعه بدلیل شدت عملیات روانی دشمن در موضوعات مختلف بویژه معیشت، اعتقاد به ناکارآمدی دولت(نظام) داشته و حتی در صورت شنیدن نظر مخالف، از نظر خود کوتاه نیامده و با کشیدن بحث در مسیر دیگر بر عقیده خود پافشاری می کنند. در صورتی که بخشی از مشکلات اقتصادی جامعه ناشی از فرهنگ مصرف گرایی و تجمل گرایی خود افراد است. 🔷 سوگیری تایید می تواند یکی از پازل های این پافشاری باشد. کانال مختص آموزش جنگ شناختی👈 https://eitaa.com/joinchat/3755672144C354485b7a1 @emswar
دکتر مهدی یار (آموزشی)
#آموزش_جنگ_شناختی #جهاد_تبیین 📝هر روز یک درس اخلاق ⛔️به مناسبت سرکوب تظاهرات بخصوص زنان در آمریکا
📝هر روز یک درس اخلاق ⛔️ هدف ، تغيير باورها است... 🔷باورها مثل چه چيزهايى‌؟ را تغيير بدهند؛ حالا گذشته كه ميگوييم، مرادمان دوران غزنويان و سلجوقيان نيست، گذشته يعنى همين گذشته‌ى نزديك؛ آن گذشته‌اى كه جمهورى اسلامى آمد و آن را تغيير داد. ما يك نگاهى داريم؛ مردم ما، خود ما يك نگاهى به اين گذشته داريم، اين نگاه را عوض كنند، اين باور را عوض كنند؛ اين كار را دارند ميكنند، بجد دارند انجام [ميدهند]. 🔷 فرض بفرماييد نگاه به رضاخان تغيير پيداكند؛ رضاخان قلدرِ سفّاكِ بى‌رحمِ خشنِ مال‌دوستِ آن‌چنانى را تبديل كنند به يك عنصر خدمتگزارِ نجيبِ چنين و چنان! اين كارها دارد الان انجام ميگيرد. محمّدرضا را از يك عنصر وابسته، فاسد، نجس -حقيقتاً نجس اخلاقى- ضعيف‌النّفس، زورگو، تبديل كنند به يك چهره‌ى موجّه! هويدا را تبديل كنند به يك انسان قابل قبول! 🔷 مى‌نشينند پول خرج ميكنند براى اين كارها، كتاب مينويسند، چاپ ميكنند؛ سيزده سال يك نفرى آمده در كشور، حلقه‌ى وصل تصميم‌هاى خباثت‌آلود با بدنه‌ى سياسى كشور و بدنه‌ى دولتى و ادارى كشور شده، با همه‌ى مفاسدى كه در يك چنين آدمى ميشود تصوّر كرد، مفاسد اخلاقى، مفاسد سياسى، ضعف روحيه، ضعف شخصيّت، چيزهاى خيلى بد كه از گفتنش هم انسان خجالت ميكشد، اين آدم را تبديل كنند به يك چهره‌ى روشنفكرِ خيرخواهِ اين‌چنينى! اين كارها را دارند ميكنند؛ [تغيير] باور به گذشته. 🔷 براى اينكه نتيجه بگيرند كه آمد، آمد، يك چيزى را كه لزومى نداشت از بين برود ازبين برد؛ يك چيزى كه بد هم نبود، خوب هم بود، اين را از دست ما گرفت؛ نتيجه‌گيرى‌اى كه ميخواهند انجام بگيرد، اين است. 🗓 ديدار رئيس و جمعى از مديران و مسئولان سازمان صدا و سيما؛ ۱۳۹۴/۰۷/۲۰ کانال مختص آموزش جنگ شناختی https://eitaa.com/joinchat/3755672144C354485b7a1 @emswar
دکتر مهدی یار (آموزشی)
#آموزش_جنگ_شناختی #جنگ_شناختی #جهاد_تبیین 📚بخش ۱۳ غارت بیت المال(کتاب اگر انقلاب نمی شد، صفحه ۵۹ )
📚بخش ۱۴ (کتاب اگر انقلاب نمی شد، صفحه ۶۳) 🔷گرچه پهلوی دوم مانند پدرش، ستون های قدرت حکومتی را بر پایه ارتش، بروکراسی و دربار استوار ساخت، اما وابستگی او به آمریکا، بعد نظامی و ارتش ایران را بیش از پیش در رأس همه امور قرار داده بود. و بخش زیادی از بودجه کشور را صرف هزینه های بی هدف می کرد. 🔷امیرعباس هویدا نخست وزیر می‌گوید: من به شاه گفتم که چیزهایی که ارتش ما می خرید آن قدر در انبارها می ماند که می پوسد. چون سفارش دهنده ها نمی دانند که چه می خرند. شاه گفت که می دانم. ولی چاره نداریم. سعی کنید درباره استفاده از آن ها چیز یاد بگیرید. 🔷افزون بر این، آمریکایی ها هرگز اجازه تولید سلاح های بومی و حتی ساخت قطعات برخی تجهیزات را نمی دادند. سپهبد خلبان شاپور آذربرزین می گوید: ما دیسک ترمز هواپیمای F4 را ساختیم اما مستشاران آمریکایی گفتند نباید استفاده کنید. ما گوش نکردیم. مستشار آمریکایی از طریق سفیر به شاه گزارش کرد. و شاه طبق دستور او به ما گفت استفاده نکنید و به عنوان ذخیره جنگی انبار کنید. 🔷بدبختانه با وجود ابزارهای جنگی خریداری شده، شاه قادر به جلوگیری از تعرض خارجی نبود. مثلا شاه در ۱۹ بهمن ۵۳ اعلام کرد: «هیچ کشوری قدرت حمله به ایران را ندارد» اما ۲۴ ساعت بعد ارتش بعث عراق، با حمله به مرزهای غربی، سه ژاندارم را کشته و چند نفر را مجروح کردند. کانال مختص آموزش جنگ شناختی https://eitaa.com/joinchat/3755672144C354485b7a1 @emswar
دکتر مهدی یار (آموزشی)
#آموزش_جنگ_شناختی #اقناع_سازی ۳.۴ مراحل تغییر باور توسط رسانه ها 🔷 برداشت اطلاعات مخاطب 🔷 یافتن نو
۳.۵ تغییر باورها با هرزگردی! 🔷وسواسی که شبکه های اجتماعی ایجاد میکنند و ذهن را طوری فریب میدهند، که مدام فکر میکند که اگر پستی را رد کند چیز مهمی را از دست داده است؛ 🔷اما در این میان مطالبی هم وجود دارند که دانستن آنها نه تنها فایده ای ندارد بلکه سراسر آسیب است... مطالب نامناسب و غیراخلاقی که بدون اینکه بدانیم روی ذهن ما تاثیر میگذارند. 🔷مواردی که فکر میکنیم اهمیت خاصی ندارند و افکار ما برخلاف آنهاست و هر اتفاقی هم که بیفتد بر باور خود باقی میمانیم، اما غافل از اینکه کم کم و ذره ذره این افکار در ناخودآگاه ما نفوذ میکنند و در تصمیمات آینده و ذهنیت ما تاثیر خواهند داشت... 🔷شیوه ی رسانه ها برای تغییر عقاید افراد همین است که آنها را کنجکاو به دیدن مطالب جدید و جذاب کنند و پیام خود را به شکل مستتر در آنها به مخاطب برسانند. پ ن: هرزگردی نکنیم! کانال مختص آموزش جنگ شناختی👈 https://eitaa.com/joinchat/3755672144C354485b7a1 @emswar