eitaa logo
دولت اسلام | ابراهیم نوروزی
369 دنبال‌کننده
25 عکس
22 ویدیو
0 فایل
مقدمه جامعه اسلامی، تشکیل « دولت اسلامی » است. https://t.me/Ebrahim_Nowrouzi ارتباط: @Ebrahimnowrouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
از دروازه قرآن تا دروازه‌ی قرآن 🔸 بنای «دروازه قرآن» شیراز نماد یکی از رسوم دینی مردم ایران یعنی «از زیر قرآن رد شدن» در چند صد سال اخیر است. در خیلی از موقعیت‌های دیگر نیز از قرآن برای مبارک شدن یک امر یا مکان استفاده می‌شود. هر چند این موارد، جزء آداب و رسوم پسندیده فرهنگ ماست اما کمترین بهره از قرآن (معجزه پیامبر اسلام و اولین و مطمئن‌ترین منبع فقه) است. 🔸 در ماه رمضانی که گذشت فصل دوم برنامه با پشتیبانی سازمان تبلیغات اسلامی از صداوسیما پخش شد. هر چند این برنامه با توجه به معیارهای رسانه‌ای، یک برنامه موفق و درجه یک تلویزیونی است که به اهدافش رسیده و در سطح خود هیچ ایرادی به آن وارد نیست (و اصولاً از یک برنامه تلویزیونی و حتی صداوسیما هم انتظاری بیش از این نباید داشت ) اما اگر بخواهیم به این برنامه و آثارش در سطح کلان بنگریم باید گفت آنچه این برنامه در ناخودآگاه جامعه مذهبی ایران بیش از گذشته برجسته می‌کند پرداختن به دو مقوله و قرآن و احیانا مشهور شدن بدین وسیله است (کلیپ شماره یک) 🔸 اگر صِرف قرآن ز بَر خواندن در چهارده روایت و هفت مقام و به صورت ضربدری و معکوس و ... ، تشکیل و ایجاد می‌شد، کشور مصر با مصطفی اسماعیل و عبدالباسط عبدالصمد و محمد صدیق منشاوی و شحات انور و راغب مصطفی غلوش، می‌بایست خیلی پیش‌تر نه تنها دولت اسلامی و جامعه اسلامی تشکیل می‌دادند بلکه تمدن اسلامی برپا می‌کردند نه اینکه اکنون حامی و همکار آمریکا و اسرائیل در ریختن خون ده‌ها هزار مردم مظلوم فلسطین باشند. بنابراین پرداختن به این موارد نه تنها جامعه را ذره‌ای قرآنی نخواهد کرد بلکه گاهی اوقات وسوسه‌های شیطان کار تا جایی پیش خواهد برد که باید در آنچه می‌شنویم احتیاط کنیم که احیانا مرتکب فعل حرام نشده باشیم. (کلیپ شماره دو) 🔸 معجزه قرآن، مفاهیم آن است و مادامی که قرآن و مفاهیمش را دروازه‌ی (Gateway) نظام‌سازی قرار ندهیم، دولت اسلامی تشکیل نخواهد شد. بنابراین بهره حداقلی از قرآن برای تبرک کردن خانه و به سلامت سفر رفتن و اخیراً جذب مخاطب، شاید برای دورانی که حکومت اسلامی تشکیل نشده بود ایرادی نداشت، اما امام خامنه‌ای در ۲0 بهمن سال ۱۳۶۰ در پیام خود به مناسبت افتتاح اولین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم تأکید می‌کنند: « اما اکنون (که یک نظام اسلامی تأسیس شده است) نوبت آن است که رهنمودها و فرامین قرآن را برای تشکیل نظام اسلامی کامل به کار گیریم و جامعه را کنیم. » @Ebrahim_Nowrouzi
سو و سوزن‌بان (۱) 🔸 امام خامنه‌ای چند هفته پیش در دیدار رمضانی با دانشجویان بیان کردند: «جمهوری اسلامی می‌تواند آرمان‌های خودش را در ذیل دو عنوان کلّی خلاصه کند؛ یک عنوان عبارت است از «اداره‌ی کشور به شیوه‌ی اسلامی»؛ عنوان دوّم، «ارائه‌ی یک الگو به مردم جهان برای اداره‌ی خوب یک کشور» 🔸 وقتی ایشان «اداره کشور به شیوه اسلامی» (که تعریف است) را نظام جمهوری اسلامی می‌داند یعنی نه تنها هنوز دولت اسلامی ( که حلقه واسط بین نظام اسلامی و جامعه اسلامی است) تشکیل نشده است بلکه متأسفانه فاصله زیادی تا تشکیل آن داریم. 🔸 البته ایشان سه سال پیش و باز هم در دیدار رمضانی دانشجویان (۱۴۰۰/۲/۲۱) بیان کرده‌اند : «رسیدن به این آرمان‌ها پیچیدگی‌های زیادی دارد؛ آن روز (اوایل انقلاب)ما به این پیچیدگی‌ها توجّه نداشتیم؛ مسائل را خیلی با نگاهِ اوّلی نگاه می‌کردیم؛ در واقع بسیاری از مسائل آسان‌گیری می‌شد. شور انقلابی موجب بود که کار انجام بگیرد منتها با یک نگاه ابتدائی، با یک نگاه ساده و بدون در نظر گرفتن پیچیدگی‌ها و دشواری‌ها.» (کلیپ شماره یک) و نمونه این را در مسئله اسلامی کردن دانشگاه توضیح می‌دهند. 🔸 در واقع نسبت بین آن‌چه تا کنون برای اسلامی کردن زیرنظام‌های جمهوری اسلامی انجام شده است و توقعی که از فقه برای اداره کشور به شیوه اسلامی داریم ، به این می‌ماند که فقط راننده یک پیکان را عوض کنیم ولی توقع داشته باشیم ماشین‌مان تبدیل به بنز شده باشد. 🔸 برای تشکیل دولت اسلامی ( که پس از ۴۵ سال هنوز محقق نشده است و آرمان جمهوری اسلامی است) باید و ریل را عوض کرد نه راننده را. در شرکت راه‌ آهن با یک حرکت ساده ولی مهم تعیین می‌کند که یک قطار به سمت تبریز حرکت کند یا شیراز. در عالم نظر، مفاهیم نقش سوزن‌بان را ایفا می‌کنند و انسان را به پارادایم‌های فکری کاملاً متفاوتی جهت می‌دهند. هر کدام از دوگانه‌های فلسفه و حکمت، طبیعت و خلقت، مدیریت و هدایت، سیاست و ولایت، صحت و سلامت و ... قابلیت این را دارند که جامعه بشری را به سمت یا جهت دهند. 🔸 معجزه قرآن، مفاهیم آن است و مادامی که قرآن و مفاهیمش را دروازه‌ی (Gateway) نظام‌سازی قرار ندهیم و ریل را عوض نکنیم، دولت اسلامی تشکیل نخواهد شد. @Ebrahim_Nowrouzi
الگوی فارسی 🔸 هر مسلمانی فارغ از اینکه زبان مادری‌اش چه باشد باید نماز را به زبان عربی بخواند. این امر علاوه بر داشتن دلایل منطقی، یک دلیل خاص دارد و آن اینکه عبادتی با این کیفیت، جزئی از سنت پیامبر اسلام است (منحصر به فرد و مختص اسلام است) و در ادیان دیگر نظیری ندارد، بنابراین نماز در دین اسلام باید به سبک پیامبر اسلام خوانده شود و قابل ترجمه به هیچ زبانی نیست. 🔸 این روزها و در جریان اعتراضات دانشجویی جهان در حمایت از مردم مظلوم غزه، شاهد این هستیم که بعد از آمریکا، ایتالیا و چند کشور اروپایی، این بار در ژاپن هم شعار «مرگ بر اسرائیل» را نه با لفظ Down with Israel بلکه به می‌گویند. (کلیپ شماره یک) 🔸 شعار «مرگ بر اسرائیل» ( و «مرگ بر آمریکا» ) مولود جمهوری اسلامی ایران و جزئی از ذات آن است و آزادگان جهان دریافته‌اند که این شعار که دیگر به یک منسک اعتقادی-سیاسی تبدیل شده است قابل ترجمه نیست و الزاما باید آن را به زبان اصلی بیان کنند. 🔸 چند هفته پیش امام خامنه‌ای در دیدار با دانشجویان آرمان جمهوری اسلامی را «تشکیل دولت اسلامی» و «ارائه آن به عنوان الگو به مردم جهان» دانستند. برای تحقق این آرمان بلند، مثل شعار مرگ بر اسرائیل که مولود جمهوری اسلامی بوده و اکنون به یک الگو برای مردم جهان تبدیل شده است، دولت اسلامی را الزاماً باید با نهادهایی که از دل انقلاب اسلامی و بر اساس ارزش‌های آن متولد شده‌ و می‌شوند (از قبیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، جهاد سازندگی، کمیته امداد و ... ) تشکیل دهیم. 🔸 بنابراین با که از دل تمدن غرب بیرون آمده‌اند نه می‌توان دولت اسلامی تشکیل داد و نه می‌توان به آزادگان جهان که دنبال یک الگوی جایگزین هستند، الگو ارائه داد. @Ebrahim_Nowrouzi
باب‌الخدمة 🏴 در طول هزار و اندی سال گذشته و به عمر فقه شیعه، در اقوال و روایات مختلف باب‌های هشت‌گانه‌ای برای بهشت ذکر شده که معروف‌ترین آن‌ها عبارتند از: ۱. باب‌التوبه ۲. باب‌الصلاه ۳. باب‌الصبر ۴. باب‌الزکاه ۵. باب‌الحج ۶. باب‌الجهاد ۷. باب اهل المعروف ۸. باب‌الورع. به نظر می‌رسد نام‌گذاری این ابواب هشت‌گانه تحت تأثیر فقه فردی در دوران طولانی که زمام حکومت در دست شیعیان نبوده اتفاق افتاده است. (کما اینکه ابواب فقه نیز همین‌گونه است) 🏴 اما اکنون که به قول امام خامنه‌ای «ما دیگر یک عده شیعه مستضعف مظلوم در یک گوشه‌ای از جهان نیستیم، ما اکنون یک حکومت شیعی هستیم، پس فقه ما باید از سطح فردی عبور و به مسائل کلان حکومتی ورود کند» ، ابواب‌الجنه نیز می‌تواند از سطح فردی عبور و به سطح حکومتی برسد. 🏴 ، نعمت و فرصتی است که خدا در اختیار کارگزاران نظام جمهوری اسلامی قرار داده است. بنابراین آنان می‌توانند با به نظام و مردم راه رسیدن به بهشت را برای خود هموار کنند و اگر در این راه، جان خود را از دست دهند به فیض شهادت نائل خواهند شد. البته ظاهراً خدمت به نظام و مردم باید با نیت خالصانه و حتماً در طول امر ولی فقیه باشد تا در دستگاه الهی پذیرفته شود کما اینکه در طول عمر نظام جمهوری اسلامی کارگزارانی بوده‌اند که هرچند خدماتی انجام داده‌اند اما با توهم پشتوانه چندین میلیون رأی، علیه ولی فقیه کرده و عاقبت به خیر نشده‌اند. 🏴 سید ابراهیم رئیسی کارگزار ترازی است که با تبعیت محض از ولی و خدمت خالصانه خود به نظام و مردم، عاقبت به خیر شد و از مردم لقب گرفت. 🏴 به قول شهید حاج قاسم سلیمانی «جمهوری اسلامی حرم است» و هر کس با نیت الهی این شد، اجرش را از صاحب حرم خواهد گرفت. @Ebrahim_Nowrouzi
امامِ نظام‌سازی 🔸 شصت و یک سال پیش یعنی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هجری شمسی و کمی بعد از نیمه قرن بیستم میلادی را باید مبدا یک حرکت عظیم به رهبری سید روح‌الله برای دانست. در حالی که تمدن غرب در اوج سرمستی خود از پیشرفت‌های علمی، خود را بی‌نیاز از خدا می‌دید و دین را کنار زده بود، مردم ایران ۱۵ سال بعد از آن مبدأ تاریخی، حرکتشان را به ثمر نشاندند و انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. 🔸 پس از وقوع انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، امام (ره) با نگاه بلند خود می‌دانست که دین باید از مسیر نظامات مختلف در جامعه جاری و ساری شود (همان که سال‌ها پیش امام خامنه‌ای بر آن تأکید کردند و فرمودند: مقدمه تحقق یک جامعه اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است) از این رو، به محض اینکه مردم در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ به نظام جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند، تشکیل دولت اسلامی را آغاز کردند. 🔸 حضرت امام در طول ده سال حیات با برکتش پس از انقلاب، با ایجاد چندین نهاد مهم از جمله سپاه پاسداران، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان، بسیج مستضعفان، جهاد سازندگی، دادگاه انقلاب، کمیته امداد، بنیاد مسکن، بنیاد شهید، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهضت سوادآموزی و ... را پی گرفتند. 🔸 اما چیزی که در این مسیر دشوار به نظر می‌رسید و کماکان هم سخت و پیچیده است، زدودن نهادهایی است که از دل تمدن غرب پدید آمده‌اند و در دوران مدرن شدن ایران به کشور وارد شده‌اند. این نهادهای غربی و سکولار به صورت نامحسوس سبک زندگی مردم را تغییر می‌دهند و باعث کم‌رنگ شدن دین و ارزش‌های دینی در جامعه می‌شوند. 🔸 یکی از این نهادهای تمدن غرب، «بیمه» است که نقش دعا و توکل به خدا را در جامعه کم‌رنگ و بشر را به خیال خام خود در مقابل خدا بی‌نیاز می‌کند. ( كَلَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لَيَطۡغَىٰٓ، أَن رَّءَاهُ ٱسۡتَغۡنَىٰٓ ) (کلیپ شماره یک) @Ebrahim_Nowrouzi
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ شماره یک بهتر از این نمی‌شد نقشی که بیمه در زندگی مردم ایفا می‌کند را نشان داد (ثانیه ۲۴) @Ebrahim_Nowrouzi
شاخص معرفتی 🔸 به تعبیری، شیعه یعنی اشاعه دهنده (اشاعه ویژگی‌های شخصیتی فردی که از او پیروی می‌کند). از این رو، مقدمه تلاش برای اشاعه ویژگی‌های شخصیتی امیرالمؤمنین(ع)، آشنایی با این ویژگی‌ها است. امام خامنه‌ای یکی از ویژگی‌های برجسته‌ امیرالمؤمنین(ع) را مقام ایشان برمی‌شمارد. (۱) 🔸 اصل به عنوان نخستین و اساسی‌ترین اصل اعتقادی اسلام، معجزه‌ معرفتی دین است که متأسفانه برخی با عدم درک و فهم درست از آن، توحید را به «یکتاپرستی» ترجمه و به سادگی از آن عبور می‌کنند، اما امام خامنه‌ای حقیقت توحید را می‌دانند و می‌فرمایند: « لازمه‌ توحید این است که انسان در مقابل زورگویی ظالم به مظلوم بِایستد؛ حقیقت توحید این است. ما اگر چنانچه به توحید اعتقاد داریم، نمی‌توانیم زیر بار ظلم برویم، نمی‌توانیم در مقابل ظالم نَایستیم، این طبیعت توحید است. بدون مبارزه‌ ، مجبور به عقب‌نشینی نمی‌شود». (۲) ایشان همچنین می‌فرمایند: « لااله‌الّا‌الله صرفاً یک مسئله‌ اعتقادی و ذهنی محض نیست؛ لااله‌الّا‌الله منشأ اثر است، منشأ عمل است. برای همین هم به‌مجرّدی که پیغمبر فرمود: قولوا لا اِلهَ‌ اِلَّا ‌اللهُ تُفلِحوا، صاحبان زر و زور در همان محیط محدود و کوچک مکّه در مقابل او صف‌آرایی کردند». (۳) 🔸 بنابراین توحید یعنی مبارزه، مبارزه بین دوگانه‌هایی که تنها یکی از آن دو اصالت دارد و دیگری باید نفی و زدوده شود ( از قبیل حق و باطل، حلال و حرام، عقل و جهل، عدل و جور، قسط و ظلم، صدق و کذب، عزت و ذلت، معروف و منکر، ... ) و معرفت توحیدی یعنی شناخت و نفی طرف باطل این دوگانه‌ها. از این رو موحد به کسی گفته می‌شود که معرفتش توحیدی باشد و در راه زدودن طرف باطل این دوگانه‌ها مبارزه کند. 🔸 بنابراین اگر ما بخواهیم شیعیان واقعی حضرت امیر (ع) باشیم و نه فقط مُحبّ ایشان، باید معرفتمان توحیدی باشد. 🔸 این روزها و در جریان تبلیغات انتخاباتی، توجه به معرفت توحیدی نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌تواند یک شاخص مبنایی برای انتخاب فرد باشد. اصلح فردی است که از هوای نفس عده‌ای از مردم تبعیت نکند و برای اقامه حق و عدل و قسط در جامعه کند و عزت ملی را رقم بزند. --------------------------------------- ۱. بیانات در دیدار مردم استان ایلام در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۲. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ ۳. همان @Ebrahim_Nowrouzi
غلبه انباشت سبک زندگی بر رویداد جشن غدیر 🔸 در «پویایی‌شناسی سیستم‌ها» (۱) مفهومی کلیدی وجود دارد به نام «انباشت» (۲) که بدون توجه به این مفهوم نمی‌توان درک درستی از وضعیت یک سیستم خصوصا یک سیستم اجتماعی داشت. 🔸 رویداد جشن عید غدیر موسوم به «مهمونی ده کیلومتری» که با اقتباس از مراسم پیاده‌روی اربعین در تهران و چندین شهر بزرگ دیگر برگزار می‌شود، ایده بسیار خلاقانه‌ای است که می‌تواند به برجسته کردن عید غدیر در تقویم ایران شیعی کمک کند. گرچه قطعا رابطه معناداری بین استقبال مردم از این رویداد و دین‌داری آن‌ها وجود دارد اما چیزی که می‌تواند به «غافلگیری استراتژیک» نظام منجر شود دقیقا از همین نقطه آغاز می‌شود. 🔸 یکی از معانی واژه «دین» عبارت است از «راه و روش زندگی» یا به اصطلاح امروزی . در واقع مسلمان بودن ـ نه مؤمن بودن ـ یعنی تسلیم دین اسلام شدن و پیاده کردن احکام و شریعت این دین ـ که مناسک دین را می‌سازند ـ در زندگی. بنابراین اگر سبک زندگی مردم منطبق با شریعت اسلام باشد این مردم دین‌دار هستند. در واقع دین، سبک زندگی می‌سازد و البته از طرف دیگر این سبک زندگی است که دین می‌سازد. 🔸 حال اگر خوش‌خیالی و ساده اندیشی را کنار بگذاریم و میزان استقبال مردم از رویداد جشن غدیر را به دین‌داری مردم ربط ندهیم باید ببینیم چه چیزهایی امروز سبک زندگی مردم جامعه ما را می‌سازد؟ و زیرنظام‌های نظام جمهوری اسلامی از جمله نظام آموزش‌ و پرورش، نظام آموزش عالی، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و ... چه نقشی در ساختن سبک زندگی مردم ما دارند؟ آیا امروز شریعت است که سبک زندگی مردم را می‌سازد یا مواردی از قبیل شبکه‌های اجتماعی، فیلم و سریال، معماری، بازار محصولاتی که پیوست فرهنگی دارند از جمله پوشاک و ... . 🔸 یکی از ویژگی‌های برجسته‌ امیرالمؤمنین(ع) مقام ایشان است (۳)، حال اگر رویداد جشن غدیر هر ساله با بهترین کیفیت هم برگزار شود کمکی به معرفت مردم نمی‌کند چرا که نظام جمهوری اسلامی در زیرنظام آموزش عالی، معرفت جوانان خود را با «دانش‌های ذاتا مسموم» (۴) مخدوش می‌کند. بنابراین تا وقتی معرفت مردم غیرتوحیدی باشد نمی‌توان انتظار داشت که با انجام مناسک دینی، آن جامعه، اسلامی شود چرا که مناسک به خودی خود به ایمان و اعتقادات افراد کمکی نخواهد کرد. 🔸 به مفهوم برمی‌گردیم. در قرآن و متون دینی به واژه توجه بسیاری شده و به مؤمنین توصیه می‌شود که اهل ذکر باشند. ذکر در متون دینی یعنی دائم به یاد خدا بودن و از یاد خدا غافل نشدن. در واقع عنصر مداومت که در مفهوم ذکر وجود دارد باعث می‌شود که یک نوع از رفتار در وجود انسان انباشته و به مرور تبدیل به بخشی از شخصیت فرد شود. سبک زندگی نیز اینگونه عمل می‌کند. در واقع انباشته شدن مداوم مؤلفه‌هایی که سبک زندگی افراد را شکل می‌دهند تبدیل به ملکات اخلاقی و رفتاری فرد می‌شوند و در این صورت این سبک زندگی است که بر مناسک موردی فرد مسلمان غلبه دارد و شخصیت وی را شکل می‌دهد. چه بسیار افرادی که در طول عمر خود بارها به سفرهای زیارتی از جمله حج، کربلا، مشهد و ... رفته‌اند اما پس از چند روز حال و هوای معنوی خود را از دست داده و سرگرم روزمرگی‌های قبل از سفر می‌شوند. دلیل این بازگشت به زندگی روزمره، این است که این حالات معنوی در فرد انباشته نمی‌شود و لذا مغلوب سبک زندگی خواهد شد. بنابراین رویدادهایی از جمله جشن غدیر در تقابل با هجمه سنگین سبک زندگی مغلوب خواهد بود. _________________ 1. System dynamics 2. Stock ۳. بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با مردم ایلام در تاریخ 1393/2/23 ۴. بیانات امام خامنه‌ای در دیدار طلاب و اساتید حوزه علمیه قم‌ در تاریخ 1389/7/29 @Ebrahim_Nowrouzi