eitaa logo
اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
513 دنبال‌کننده
366 عکس
194 ویدیو
0 فایل
محلی برای به اشتراک گذاشتن تحقیقات علمی؛ البته بدون بیان پیچیدگی‌های علمی و با یک بیان عمومی. ارتباط: @Moshiry_m
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️به مناسبت روزهای پایانی ماه مبارک هرگز ناامید نباشید هیچ‌کس تنها نیست همراه اول و آخر ما، خدای مهربان است 🌺التماس دعا 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
✅این دو بزرگوار (دکتر درخشان و دکتر غنی‌نژاد) در گذشته یعنی در روز ۴ دی ۱۳۸۷ در تالار شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز با هم مناظره‌ای داشتند که متأسفانه ناتمام ماند. ✅لینک زیر مناظره‌ای است که ناتمام ماند: https://www.aparat.com/v/eowR1 ✅ مناظره‌ای بسیار دیدینی است؛ پیشنهاد می‌کنم ببینید. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔥نقدی بر دکتر غنی‌نژاد: قسمت اول ⭕️ایشان در مناظره دیشب گفتند در مسائل اقتصادی نباید به فقیه رجوع کرد. 🔹در پاسخ به این ادعا باید گفت مسائل اقتصادی دو دسته هستند: ✅۱. مسائل کاربردی: مسائلی مانند: نرخ سود بانکی که مثلاً ۱۴ درصد باشد یا ۱۵ درصد؟ رشد نقدینگی ۵ درصد باشد یا ۷ درصد؟ چنین مسائل را تنها یک اقتصاددان می‌تواند پاسخ دهد، نه فقیه. ✅۲. مسائل بنیادین: به عنوان مثال آیا اسلام مالکیت خصوصی را قبول دارد؟ اگر دارد، آیا همین مالکیت بی‌حد و حصر سرمایه‌داری را قبول دارد یا برای آن حدود و ثغوری قائل است؟ آیا اسلام ربا را قبول دارد؟ آیا چنین مسائلی غیر از یک اسلام‌شناس (فقیه) می‌تواند پاسخ دهد؟ ♨️ لذا جناب دکتر غنی‌نژاد وقتی گفته می‌شود مسائل اقتصاد اسلامی را از اسلام‌شناس (فقیه) بپرسیم، منظور مسائل بنیادین است نه مسائل کاربردی. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔥نقدی بر دکتر غنی‌نژاد: قسمت دوم ❌دکتر غنی‌نژاد در مناظره خود با پروفسور درخشان، افکار شهید بهشتی را متأثر از افکار سوسیالیت‌ها و مارکسیست‌ها خواندند. 🔸در پاسخ به این ادعا خدمت جناب دکتر غنی‌نژاد عرض می‌کنیم که نفی اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد بی‌حد و حصر خصوصی، به معنای پذیرش اقتصاد تمام دولتی و سوسیالیست بودن نیست، بلکه قسم سومی به نام اقتصاد مردمی وجود دارد که در مقابل اقتصاد خصوصی و دولتی است که در اندیشه‌های اندیشمندان اسلامی از جمله شهید بهشتی مطرح شده است. 🔸به‌عنوان مثال شهید بهشتی در کتاب اقتصاد اسلامیِ خود می‌گوید: «اسلام به دنبال مبارزه با حاکمیت سرمایه است؛ چه حاکمیت سرمایه بر صاحبان نیروی کار به دست سرمایه‌دارها باشد و چه به دست دولت اعمال شود» . ♨️بنابراین به نظر می‌رسد انتساب سوسیالیست بودن به شهید بهشتی، انتساب درستی نباشد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔥نقدی بر دکتر غنی‌نژاد: قسمت سوم ❌دکتر غنی‌نژاد به عنوان مدافع لیبرالیسم در مناظره خود با پروفسور درخشان گفتند: خواسته لیبرالیسم حاکمیت قانون است و قانون چیزی است که همه مردم آن را پذیرفته باشند و یک امر تحمیل کردنی نیست. 🔸در پاسخ خدمت جناب دکتر غنی‌نژاد عرض می‌کنیم: ✅اولاً چنین تخیلی در هیچ کشوری تحقق نیافته است که نمونه‌های آن‌را به‌عینه در تحمیل قانون بازنشستگی جدید در فرانسه می‌بینیم. ✅ثانیاً این ادعا یکی از دروغ‌های شاخدار و کلاه‌های گشادی است که سرمایه‌داری بر سر کشورهای دیگر گذاشته است. سؤال این است که چگونه یک قانون فراگیر می‌شود؟ جز با تبلیغات و صرف هزینه‌های کلان توسط سرمایه‌دارها؟ بنابراین چه کسانی هستند که قوانین دلخواه خود را فراگیر می‌کنند؟ کسانی جز صاحبان سرمایه؟ قانون آزادی سلاح در آمریکا را چه کسانی جز صاحبان کمپانی‌های اسلحه‌سازی رواج داده‌اند؟ ✅ثالثاً جایگاه حکم الهی در این اندیشه چیست؟ اگر صاحبان زر و زور تزویر اذهان مردم را نسبت به احکام الهی دور کردند، چگونه باید عمل کرد؟ ♨️با کمال تأسف باید بپذیرم که سیطره رسانه‌ای و هژمونی فکری سرمایه‌داری، افکار خود را به‌نام علم بر ما حاکم کرده است و اجازه تردید در مبانی آن‌را حتی به قشر فرهیخته ما نمی‌دهد. 🎯التماس تفکر 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔥نقدی بر دکتر غنی‌نژاد: قسمت چهرم ❌دکتر غنی‌نژاد به‌صراحت گفتند که لیبرالیسم با دینداری جمع می‌شود و یک انسان می‌تواند مثلاً مسلمان لیبرال باشد. 🔸در پاسخ خدمت جناب دکتر غنی‌نژاد عرض می‌کنیم: ✅اگر منظور از دینداری، صرف گفتن شهادتین و اعتقاد به توحید باشد، می‌توان این ادعا را پذیرفت. ولی اگر گفتیم خداوند متعال دستورالعمل‌ها و احکامی را به‌وسیله پیامبران برای بشر فرستاد، چگونه می‌توان هم به شریعت و دستورالعمل‌های آسمانی ایمان داشت و هم به لیبرالیسم به عنوان شریعت بشر امروز عمل کرد؟ ✅ایشان تصور کرده‌اند که پیامبران فقط آمده‌اند که به بشر بگویند خدا واحد است و همین و بس. آیا تقابل امام حسین علیه السلام با جبهه مقابل، بر روی عدم پذیرش توحید بود؟ آیا آنان کافر یا مشرک بودند؟ خیر، تقابل بر سر اجرای احکام شریعت بود؛ چیزی که لیبرالیسم می‌خواهد آن را حذف کند و شریعت شیطانی خود را جایگزین کند. ♨️لیبرالیسم‌های وطنی مانند دکتر غنی‌نژاد یا واقعاً معنای این شریعت شیطانی (لیبرالیسم) را نمی‌دانند و یا مخاطب را نسبت به این مفاهیم، ناآگاه فرض کرده‌اند. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
💥معجزه‌ای که می‌توان با خشکاله رقم زد 🔷طبق آمار، در سال گذشته بالغ بر ۷ میلیارد دلار صرف واردات نهاده‌های دامی شد. 🔹این درحالی است که با خشکاله نه تنها می‌توان جلوی این حجم عظیم از واردات را گرفت بلکه به صادرکننده نیز تبدیل شویم. 🔹ولی افسوس که ما به دنبال این هستیم که مشکلات را دولت‌ها حل کنند و به سهم خودمان در حل آنها توجهی نداریم. 🔷إنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
💯نکته‌ای عالی از مرحوم آیت الله حائری شیرازی ⁉️ممکن است این سؤال برای شما پیش آید که چطور برای آنها که اهل نماز و عبادت نیستند، به طور منظم و مفصل باران می‌بارد ولی [در روایات این‌طور وارد شده که] ما با یک یا چند گناه گرفتار [عذاب] و کم‌بارانی می‌شویم؟ ♨️علتش آن است که بین شما و خداوند متعال رابطه «تربیتی» برقرار است. شما در حوزه تربیتی خداوند متعال قرار گرفتید و کسی که در این حوزه قرار بگیرد، تشویق و تنبیه دارد. رفتار خداوند با کسانی که از حوزه تربیتی‌اش خارج شده‌اند، متفاوت است و آنها به خود واگذار شده‌اند [تا مصداق «ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ» (الأنعام/۶: ۹۱) باشند]. 🌺درست مثل بچه‌ای که مدرسه می‌رود و دارای سرپرست است؛ وقتی تکالیفش را انجام ندهد، پدر پول توجیبی‌اش را کم یا قطع می‌کند، ولی بچه‌ای که کوچه‌نشین است و سرپرستی ندارد، به حال خود رهاست. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🍀نحوه ارتباط مؤمنین با یکدیگر، تعیین کننده نحوه معیشت آنهاست 🌺قال رسول الله: ألا وَ مَن غَشَّ أخاه المُسلِمِ نَزَعَ اللهُ بَرَكَةَ رِزقِهِ وَ أفسَدَ عَليهِ مَعِيشَتَه، وَ وَكَلَه إلى نَفسِه. از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نقل شده که هر کس برادر مسلمانش را فریب دهد، خداوند برکت رزقش را از بین می‌برد و زندگی‌اش را فاسد کرده و او را به حال خودش رها می‌کند. 📚وسائل الشیعه، جلد۱۷، ص ۲۸۳ 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
⭕️شروع برده‌داری؛ آغاز سرمایه‌داری ⚫️از نگاه بسیاری از اقتصاددانان کشف طلا و نقره در آمریکا، قلع‌وقمع، برده‌سازی و به‌گورسپاری جمعیت بومی در معادن، آغاز فتح و چپاول هند شرقی، تبدیل آفریقا به شکارگاهی برای به دام انداختن سیاه‌پوست‌ها به‌منظور تجارت، شروع عصر سرخ تولید سرمایه‌داری بود. ⚫️آنها برده‌داری مستقیم را نقطه عطف صنعت امروزی می‌دانند؛ زیرا برده‌داری بود که مستعمرات را باارزش ساخت و مستعمرات بودند که تجارت جهانی را به وجود آوردند و تجارت جهانی، شرط لازم صنایع بزرگ ماشینی است. برده‌داری همیشه وجود داشته است ولی در دوران مدرن آشکارا آن را رایج ساختند. ♨️و اکنون با برده‌داری مدرن طرف هستیم... 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔷یکی از اقتصاددان‌ها درباره رابطه انسان‌ها با پول می‌گوید: 👈در دنیای امروز که ساختار سرمایه‌داری برای ما به‌وجود آورده، پول مقام خدایی پیدا کرده و فرمانروای دنیای کالاها شده است. 👈پول همان عطش لعنتی طلاست. حرص به ثروت (داشتن پول) با تمایل غریزی به مظاهر ثروت (کالاها) فرق دارد. میل به تملک اشیاء، بدون پول هم امکان‌پذیر است ولی حرص به پول یک تحول اجتماعی معین است که نه مسیر طبیعی بشر بلکه یک امر تاریخی است که سرمایه‌داری پدید آورده است. 👈همه مذمت قدما از پول به‌عنوان سرچشمه همه مفاسد، ناشی از همین نکته است. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
6.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔥خودتحقیری، دردِ بی‌درمان ❌ملتی می‌تواند مستقل باشد که به خود و خدای خود ایمان داشته باشد. 🍀إنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ: بى ترديد كسانى كه گفتند: پروردگار ما الله است، سپس [در ميدان عمل بر اين حقيقت] استقامت ورزيدند، نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى‌شوند. 🍀إنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا: كسانى كه گفتند: پروردگارمان خداست، آنگاه استوار ماندند فرشتگان [با اين پيام] بر آنان فرو مى‌آيند كه نترسيد و اندوهگين نباشيد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics