🍀زندگی با شرافت
☑️در این ایام با عظمت، یادی کنیم از دکتر محمد آقایی میبدی که از بیمارانش فقط ۵۰۰ تومان حق ویزیت میگرفت. ایشان به دلیل ابتلا به کرونا به یار باقی شتافتند.
☑️رحمت خدا بر روح پاکش
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔘ناله جبرئیل بعد از شهادت امیر المؤمنین علیه السلام
☑️سوگند به خدا که ارکان هدایت درهم شکست و ستاره های دانش نبوت تاریک و نشانه های پرهیزکاری بر طرف گردید و عروه الوثقی الهی گسیخته شد. زیرا پسر عموی رسول خدا(ص) شهید شد، سید الاوصیا و علی مرتضی به شهادت رسید. وی را سیاه بخت ترین اشقیاء به شهادت رسانید.
📚منتهی الآمال، ج۱، ص ۱۷۴
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
❌توهم رقابت در ساختار سرمایهداری؛ قسمت دوم
🔹نکته اینجاست که ادغام شرکتها و ایجاد غولهای صنعتی و چندوجهی بزرگ، یکی از پدیدههایی است که هم به علت وجود انحصار به وجود آمده است و هم عملاً بازارها را به سمت یک رقابت انحصاری بسیار پیچیده کشانده است.
🔹با وجود شرکتهای چندوجهی که نتیجه ذاتی رقابت داروینی است، چگونه میتوان انتظار یک رقابت واقعی، کارایی بازار و دستمزدهای عادلانه را داشت.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️فروپاشی نظام خانواده، اخلاق و انسانیت
🔥اقتصاد سرمایهدای که مبتنی بر فردگرایی محض است، مسیری جز فروپاشی نظام خانواده ندارد.
🔥اگر به دنبال ساختار جایگزینی برای سرمایهداری نباشیم، انتهای راه به همین منزلی میرسیم که اکنون ژاپن در آنجا قرار دارد.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀به خدا قسم این شیعه نیست؛ قشنگ کار کن
❌مسلمانی خود را گم کردهایم و آنرا در فرهنگ سرمایهداری جستجو میکنیم.
🌺پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله میفرمایند: خداوند متعال، دوست دارد که هر کارگزاری که کار میکند، آنرا نیکو انجام دهد.
📚الجامع الصغیر، ج ۱، ص ۲۲۱.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
☘️به مناسبت روزهای پایانی ماه مبارک
هرگز ناامید نباشید
هیچکس تنها نیست
همراه اول و آخر ما، خدای مهربان است
🌺التماس دعا
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
✅این دو بزرگوار (دکتر درخشان و دکتر غنینژاد) در گذشته یعنی در روز ۴ دی ۱۳۸۷ در تالار شریعتی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز با هم مناظرهای داشتند که متأسفانه ناتمام ماند.
✅لینک زیر مناظرهای است که ناتمام ماند:
https://www.aparat.com/v/eowR1
✅ مناظرهای بسیار دیدینی است؛ پیشنهاد میکنم ببینید.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔥نقدی بر دکتر غنینژاد: قسمت اول
⭕️ایشان در مناظره دیشب گفتند در مسائل اقتصادی نباید به فقیه رجوع کرد.
🔹در پاسخ به این ادعا باید گفت مسائل اقتصادی دو دسته هستند:
✅۱. مسائل کاربردی: مسائلی مانند: نرخ سود بانکی که مثلاً ۱۴ درصد باشد یا ۱۵ درصد؟ رشد نقدینگی ۵ درصد باشد یا ۷ درصد؟ چنین مسائل را تنها یک اقتصاددان میتواند پاسخ دهد، نه فقیه.
✅۲. مسائل بنیادین: به عنوان مثال آیا اسلام مالکیت خصوصی را قبول دارد؟ اگر دارد، آیا همین مالکیت بیحد و حصر سرمایهداری را قبول دارد یا برای آن حدود و ثغوری قائل است؟ آیا اسلام ربا را قبول دارد؟ آیا چنین مسائلی غیر از یک اسلامشناس (فقیه) میتواند پاسخ دهد؟
♨️ لذا جناب دکتر غنینژاد وقتی گفته میشود مسائل اقتصاد اسلامی را از اسلامشناس (فقیه) بپرسیم، منظور مسائل بنیادین است نه مسائل کاربردی.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔥نقدی بر دکتر غنینژاد: قسمت دوم
❌دکتر غنینژاد در مناظره خود با پروفسور درخشان، افکار شهید بهشتی را متأثر از افکار سوسیالیتها و مارکسیستها خواندند.
🔸در پاسخ به این ادعا خدمت جناب دکتر غنینژاد عرض میکنیم که نفی اقتصاد سرمایهداری و اقتصاد بیحد و حصر خصوصی، به معنای پذیرش اقتصاد تمام دولتی و سوسیالیست بودن نیست، بلکه قسم سومی به نام اقتصاد مردمی وجود دارد که در مقابل اقتصاد خصوصی و دولتی است که در اندیشههای اندیشمندان اسلامی از جمله شهید بهشتی مطرح شده است.
🔸بهعنوان مثال شهید بهشتی در کتاب اقتصاد اسلامیِ خود میگوید: «اسلام به دنبال مبارزه با حاکمیت سرمایه است؛ چه حاکمیت سرمایه بر صاحبان نیروی کار به دست سرمایهدارها باشد و چه به دست دولت اعمال شود» .
♨️بنابراین به نظر میرسد انتساب سوسیالیست بودن به شهید بهشتی، انتساب درستی نباشد.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔥نقدی بر دکتر غنینژاد: قسمت سوم
❌دکتر غنینژاد به عنوان مدافع لیبرالیسم در مناظره خود با پروفسور درخشان گفتند: خواسته لیبرالیسم حاکمیت قانون است و قانون چیزی است که همه مردم آن را پذیرفته باشند و یک امر تحمیل کردنی نیست.
🔸در پاسخ خدمت جناب دکتر غنینژاد عرض میکنیم:
✅اولاً چنین تخیلی در هیچ کشوری تحقق نیافته است که نمونههای آنرا بهعینه در تحمیل قانون بازنشستگی جدید در فرانسه میبینیم.
✅ثانیاً این ادعا یکی از دروغهای شاخدار و کلاههای گشادی است که سرمایهداری بر سر کشورهای دیگر گذاشته است. سؤال این است که چگونه یک قانون فراگیر میشود؟ جز با تبلیغات و صرف هزینههای کلان توسط سرمایهدارها؟ بنابراین چه کسانی هستند که قوانین دلخواه خود را فراگیر میکنند؟ کسانی جز صاحبان سرمایه؟ قانون آزادی سلاح در آمریکا را چه کسانی جز صاحبان کمپانیهای اسلحهسازی رواج دادهاند؟
✅ثالثاً جایگاه حکم الهی در این اندیشه چیست؟ اگر صاحبان زر و زور تزویر اذهان مردم را نسبت به احکام الهی دور کردند، چگونه باید عمل کرد؟
♨️با کمال تأسف باید بپذیرم که سیطره رسانهای و هژمونی فکری سرمایهداری، افکار خود را بهنام علم بر ما حاکم کرده است و اجازه تردید در مبانی آنرا حتی به قشر فرهیخته ما نمیدهد.
🎯التماس تفکر
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
🔥نقدی بر دکتر غنینژاد: قسمت چهرم
❌دکتر غنینژاد بهصراحت گفتند که لیبرالیسم با دینداری جمع میشود و یک انسان میتواند مثلاً مسلمان لیبرال باشد.
🔸در پاسخ خدمت جناب دکتر غنینژاد عرض میکنیم:
✅اگر منظور از دینداری، صرف گفتن شهادتین و اعتقاد به توحید باشد، میتوان این ادعا را پذیرفت. ولی اگر گفتیم خداوند متعال دستورالعملها و احکامی را بهوسیله پیامبران برای بشر فرستاد، چگونه میتوان هم به شریعت و دستورالعملهای آسمانی ایمان داشت و هم به لیبرالیسم به عنوان شریعت بشر امروز عمل کرد؟
✅ایشان تصور کردهاند که پیامبران فقط آمدهاند که به بشر بگویند خدا واحد است و همین و بس. آیا تقابل امام حسین علیه السلام با جبهه مقابل، بر روی عدم پذیرش توحید بود؟ آیا آنان کافر یا مشرک بودند؟ خیر، تقابل بر سر اجرای احکام شریعت بود؛ چیزی که لیبرالیسم میخواهد آن را حذف کند و شریعت شیطانی خود را جایگزین کند.
♨️لیبرالیسمهای وطنی مانند دکتر غنینژاد یا واقعاً معنای این شریعت شیطانی (لیبرالیسم) را نمیدانند و یا مخاطب را نسبت به این مفاهیم، ناآگاه فرض کردهاند.
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics
💥معجزهای که میتوان با خشکاله رقم زد
🔷طبق آمار، در سال گذشته بالغ بر ۷ میلیارد دلار صرف واردات نهادههای دامی شد.
🔹این درحالی است که با خشکاله نه تنها میتوان جلوی این حجم عظیم از واردات را گرفت بلکه به صادرکننده نیز تبدیل شویم.
🔹ولی افسوس که ما به دنبال این هستیم که مشکلات را دولتها حل کنند و به سهم خودمان در حل آنها توجهی نداریم.
🔷إنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم
🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇
@Economic_Ethics