eitaa logo
اقتصاد اخلاقی و اخلاق اقتصادی
526 دنبال‌کننده
351 عکس
172 ویدیو
0 فایل
محلی برای به اشتراک گذاشتن تحقیقات علمی؛ البته بدون بیان پیچیدگی‌های علمی و با یک بیان عمومی. ارتباط: @Moshiry_m
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀خشکاله (قسمت دوم) 🔹ایران سالانه به واردات ۱۶ میلیون تن نهاده دامی نیاز دارد که چیزی بیش از سه برابر میزان خوراک دامی است که در کشور تأمین می‌شود. 🔷در کشور ما میانگین تولید زباله، سالانه ۱۸ میلیون تن زباله است که سه‌چهارم آن را زباله تر تشکیل می‌دهد. 🔹 ۷۰ درصد پسماند خانوار در طول هر شبانه‌روز را پسماند تر تشکیل می‌دهد که عموماً دورریز مواد غذایی طبخ شده و بیشتر مواد غذایی گیاهی خام شامل پوست میوه‌ها، سبزی و... هستند. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🍀خشکاله (قسمت سوم) ♦️شهروندان با خشک‌کردن پسماند گیاهی، «خشکاله»، غذای مناسب تغذیه دام تهیه می‌کنند که جایگزینی مناسب، مغذی، ارزشمند و به‌مراتب ارزان و مطمئن‌تر از نهاده‌های دامی وارداتی است. ♦️فقط در شهری مانند تهران با تهیه خشکاله می‌توان سالانه ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن خوراک دام با صرفه‌جویی حداقل ۱۲ میلیارد تومان را به دنبال داشت؛ آن هم فقط با یک تغییر رویکرد ساده در مدیریت پسماند. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🍀خشکاله (قسمت چهارم) 🔸برآوردها حاکی از این است که قیمت تأمین یک کیلوگرم خشکاله، چهارپنجم، کمتر از نهاده دامی وارداتی است. 🔶خشکاله ضریب هضم غذایی بالایی هم دارد که سلامت دام، افزایش شیر، سلامت گوشت و احتمال دوقلو زایی دام را بیشتر می‌کند. 🔸ارزش غذایی خشکاله و کالری آن معادل و گاه بیشتر از یونجه مرغوب است. دامدارانی که مدتی است تغذیه دام با خشکاله را آغاز کرده‌اند از پرواربندی، شیردهی و سلامت دام خود کاملاً راضی بوده‌اند. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🍀خشکاله (قسمت پنجم) 🔸گاهی گفته شده پسماندهای تر برای دام ضرر دارند و نباید به عنوان غذای دام استفاده شوند. 🔶این کلام درست است؛ چون معمولاً زباله‌تر کپک می‌زند و در نتیجه خوردن آن‌ها برای دام بسیار مضر خواهد بود. 🔸اما بحث ما درباره پسماند تر نیست، بلکه درباره پسماندهایی هستند که قبل از کپک زدن خشک شوند و لذا به آن‌ها خشکاله می‌گوییم نه پسماند تر. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🍀خشکاله (قسمت پایانی) 🔵خشکاله را در تراس آپارتمان نیز می‌توان تهیه کرد و لزوماً نیازمند حیاط نیست. کافی است آن‌ها را در یک سینی قرار دهید و در حیاط، بالکن یا روی بخاری بگذارید تا خشک شوند. 🔻راه‌های مصرف خشکاله ✅فروش به همراه نون خشک ✅هدیه به گاوداری‌ها و دام‌پروری‌ها علی‌الخصوص آنها که نیازمندتر هستند. ✅هدیه به همین‌هایی که نون خشک می‌خرند. ✅در بعضی از شهرها مراکزی برای تحویل خشکاله تعبیه شده است. ✅در بعضی از مراکز دریافت زباله‌های بازیافتی که توسط شهرداری‌ها تعبیه شدند، خشکاله نیز تحویل می‌گیرند. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
در پایان، اشاره به تجربه زیبای یکی از دوستان خوبم خالی از لطف نیست👇👇
هدایت شده از شرح حال
از یه مدت پیش شروع کردیم هرچی پوست میوه و آشغال سبزی و نان خشک و برنج اضافی بود رو توی تراس توی سینی خشک کردن. بهش میگن خشکاله نون خشکی‌ها هم به قیمت بسیار اندکی می‌خرنش ولی نیت من این بود که با این کار به قدری که می‌تونم: اول: از تولید زباله و هزینه‌های زیادش برای دفع و محیط زیست بکاهم؛ دوم: از اسراف این موادی که قابل مصرفه جلوگیری کنم؛ سوم: به تامین غذای دام و کم شدن باری از تامین علوفه که وارد کننده آن هستیم بکاهم؛ و چهارم: با بچه‌ها بریم یه تجربه دیدن گوسفند و غذا دادن بهشون رو داشته باشن. پیشنهاد می‌کنم شما هم این کار بابرکت را امتحان کنید، این کارهای کوچک اگر همگانی و فرهنگ شود، مشکلات بزرگی را حل می‌کند. https://eitaa.com/joinchat/2649292800C180b1e3e87
ادامه مطالب تا الان درباره نابرابری درآمدی در ساختار سرمایه‌داری تا حدی بحث کردیم. انشاء الله ادامه مطالب را در بحث نابرابری در ثروت پی می‌گیریم.
♦️ تفاوت درآمد و ثروت 🔸 همه ما درک نسبتاً روشنی از تعریف درآمد و ثروت داریم؛ با این حال یادآوری آن می‌تواند مفید باشد. 🔹 درآمد یعنی دریافت مزد، سود سرمایه، ارزش اضافی حاصل از تولید کالا و مواردی از این قبیل که معمولا در قالب «کسب پول» نمایان می‌شوند. درآمد اولین مرحله‌ی رسیدن به ثروت است، ولی خودِ ثروت نیست. 🔷 معمولاً به درآمدِ مصرف نشده، ثروت گفته می‌شود. مانند طلا، مانده حساب بانکی، املاک و وسایل مصرفیِ ماندگار مثل گوشی، خودرو، وسایل منزل و ابزارآلات کار. 🔸 بنابراین ثروت، مهم‌تر از درآمد است؛ زیرا ممکن است کل درآمد مصرف شود و اساساً تبدیل به ثروت نشود. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
⛔️نابرابری ثروت در ساختار سرمایه‌داری 🔴 ۵۰ درصد پایین جمعیتی، در حالی ۸.۵ درصد از کل درآمد را به خود اختصاص می‌دهند که ۲ درصد از ثروت را در اختیار دارند؛ یعنی به سختی می‌توان گفت نیمی از جمعیت جهان، اساساً ثروتی در اختیار دارند. 🛑 درمقابل، ۱۰ درصد برتر نیز در حالی ۵۲ درصد از کل درآمد را به خود اختصاص می‌دهند که ۷۶ درصد از کل ثروت خانوارها را در اختیار دارند. 🔴 یعنی نتیجه ساختار سرمایه‌داری، یک نابرابری عظیم در توزیع ثروت شده است. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔴 نابرابری ثروت در مناطق مختلف جهان 🔷 چنان‌که مشاهده می‌شود، نیمی از جمعیت جهان در بسیاری از مناطق، کمتر از یک درصد ثروت را در اختیار دارند. 🔷 این در حالی است که نزدیک به ۸۰ درصد ثروت، تنها در اختیار ۱۰ درصد بالای جمعتی قرار دارد. 🔷 و این یعنی نابرابری سیستماتیک در ساختار سرمایه‌داری 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🍀ارسالی یکی از مخاطبین از خشکاله‌ای که تهیه می‌کنند. ☘️ درود بر این همت و تلاش 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🍀ارسالی مخاطبین از خشک‌کردن پوست میوه روی بخاری ☘️ اندک اندک جمع خشکاله‌ها می‌رسند. 🌿 استفاده بهینه از بخاری به‌عنوان وسیله گرمایشی و خشک کردن پوست میوه 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
بعضی از مخاطبین سؤال کردند که منظور شما از ارائه این آمارها چیست؟ پاسخ را در مطلب بعدی بیان می‌کنیم.
🌪بر باد رفته 🔹در روزگاری که شوروی داعیه‌دار اقتصاد مارکسیستی بود، بلوک غرب به رهبری انگلیس و آمریکا ادعا داشتند که نظام سرمایه‌داری می‌تواند کرامت انسانی، حفظ محیط زیست، رفاه، عدالت و رقابت در بازارها را به ارمغان بیاورد. 🔹ولی اکنون بعد از ده‌ها سال، آمارهای جهانی به‌خوبی روشن کردند که همه این ادعاها سرابی بیش نبود. حاکمیت مطلق یک تا ۱۰ درصد جمعیت بر ثروت جامعه، این آرزوها را «بر باد رفته» نشان داد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
💥انفجار درونی و فروپاشی سرمایه‌داری 🔥فروپاشی یک ایدئولوژی زمانی شروع می‌شود که اندیشمندان آن به‌جای اصلاح مشکلات، به دنبال توجیه مشکلات باشند. در فضای کنونی، ایدئولوژی سرمایه‌داری به‌جای پذیرش مشکل نابرابری، آن‌را توجیه می‌کند. آنها می‌گویند: سطح زندگی فقرا افزایش یافته است، پس چرا باید نگران سطح زندگی ثروتمندان باشیم؟ 🔥 در پاسخ به این نگاه می‌توان گفت: وقتی چنین توزیع نابرابری به نفع ثروتمندان در جامعه وجود دارد، حاکی از وجود ساختارهایی است که نتیجه آنها افزایش کفه ترازو به نفع یک قشر خاص است. اگر استثمار نیروی کار صورت نگیرد و حق واقعی آنها از تولید پرداخت شود، چنین فاصله‌ای به وجود نمی‌آمد. یعنی مهم نیست که وضعیت یک عده بهتر شده، مهم این است که از کجا این ثروت حاصل شده؟ آیا مزد عادلانه پرداخت شده است؟ 🍀این‌جاست که امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرمایند: «هیچ فقیری گرسنه نمی‌ماند، مگر به واسطه اینکه ثروتمندان از حق آنان بهره‌مند شده‌اند». 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
سوالی بعضی از مخاطبین مطرح کردند و پاسخ به آن👇👇👇
⭕️ علت عدم فروپاشی ساختار سرمایه‌داری 🔸 با توجه با آمارهای بین المللی، ۱۰ درصد جمعیت مالک بیش از ۸۰ درصد ثروت جهانی هستند و ۹۰ درصد باقی مانده، تنها ۲۰ درصد ثروت را در اختیار دارند. حال سؤال اینجاست که با جود چنین نابرابری عظیمی، چگونه همچنان ساختار سرمایه‌داری پابرجاست؟ 🔶 در پاسخ باید گفت که بعد از فروپاشی شوروی و از بین رفتن رؤیای جامعه مارکسیستی، نظام سرمایه‌داری بدون هیچ رقیب جدی به کار خود ادامه داد. وقتی ساختار جایگزینی متصور نباشد، جنبش‌های اجتماعی قدرتمندی شکل نمی‌گیرد و ساختار سرمایه‌داری خود را تحمیل می‌کند. 🔸 نظام اقتصادی که اسلام معرفی می‌کند، می‌تواند بهترین جایگزین ساختار سرمایه‌داری باشد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🥦 خشکاله گل‌کلم ⭕️ این گل‌کلم‌ها که قابل خشک کردن نیستند، را چیکار کنیم؟؟؟؟؟ 🔥 این سؤال یکی از مخاطبین عزیز بود که در پاسخ به ایشان عرض کردم، این گل‌کلم‌ها به‌سرعت و به‌راحتی بر روی بخاری قابل خشک کردن هستند. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
مطلب بعدی که به دنبال تبیین آن هستیم، یکی دیگر از ادعاهای سرمایه‌داری است. آنقدر این ادعا را تکرار کرده اند که همه باور کرده ایم.
⭕️ عدم تحقق وعده رقابت در بازار 🔴 وعده‌های اقتصاد سرمایه‌داری برای تأمین مصالح عمومی از راه رقابت در بازار، نه‌تنها در عمل محقق نشد بلکه نتایج مصیبت‌باری را بر جامعه تحمیل کرد. 🔴 ادعای همسو بودن منافع فرد و جامعه همواره به‌گونه‌ای مطرح می‌شد که اگر افراد، فقط به دنبال منافع خود باشند، منافع جامعه حداکثر خواهد شد. ⭕️ گذشت زمان سست و بی‌اعتبار بودن این نظریه را به‌خوبی نشان داد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔷رقابت داروینی، رقابت جنگلی 🔹با انتشار کتاب «منشأ گونه‌ها» توسط چارلز داروین در سال ۱۸۵۹، انتخاب طبیعی به‌عنوان نتیجه رقابت بین گونه‌های مختلف تلقی شد. خیلی زود این نگاه داروین، بر توسعه رویکردهای تکاملی برای مطالعه جامعه، اقتصاد و فرهنگ در نیمه دوم قرن نوزدهم میلادی تسلط یافت. 🔹اسپنسر می‌گفت: با حذف ضعیف‌ترها، موجودات بسیار پیچیده و تخصصی باقی می‌مانند و آنها به طور طبیعی تمایل به همکاری دارد؛ چرا که نتیجه پیچیدگی بیشتر، یکپارچگی و وابستگی متقابل در سطوح بالاتر است. در نتیجه رفاه بیشتری برای بشریت حاصل خواهد شد. 🔷 این نگاه‌های خام به انسان و مفهوم رقابت، موجب افزایش رفاه شد، ولی نه برای همه بشریت بلکه آن‌را برای کسانی به ارمغان آورد که در این مسابقه پیروز شدند و به‌جای همکاری که ادعا می‌کردند، دیگران را به بردگی کشاندند؛ اقتصاد سرمایه‌داری این‌را هنر خود می‌داند و به آن افتخار می‌کند. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics
🔷رقابت داروینی، رقابت جنگلی 🔹 اشکالات مربوط به رقابت، به معنای حذف رقابت یا دخالت حداکثری دولت نیست بلکه رقابت، هم به‌عنوان نهادی برای برانگیختن تلاش عاملین اقتصادی و هم نهادی برای تنظیم و نظم بخشیدن به فرایند اقتصادی است؛ ولی رقابت محدودیت‌هایی دارد. 🔹بسیاری از اندیشمندان، رقابتِ رهاشده و مطلق را برای اخلاق و اجتماع خطرناک می‌دانند و از نظر آن‌ها یک نوع رقابت تعدیل شده را می‌توان قابل دفاع دانست. آن‍ها می‌گویند: نباید روح رقابت در جامعه غالب شود و همه عرصه‌ها را تحت‌تأثیر قرار دهد، وگرنه روح انسان‌ها را مسموم، تمدن را نابود و درنهایت اقتصاد را از هم می‌پاشد. 🌹به اقتصاد اخلاقی بپیوندید👇👇👇 @Economic_Ethics