eitaa logo
پازلِ اقــتصاد 📊
3.1هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
95 فایل
📊پایگاه خبری-تحلیلی پازلِ اقتصاد 🔴مهمترین اخبار و تحلیل های اقتصادی ایران و جهان همراه با رویکردهای اسلامی به اقتصاد 📲ارتباط با ادمین، ارسال محتوای اقتصادی @seyed_saman_h
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯خصوصی‌سازی و مردمی‌سازی 🎙یکی از کج‌فهمی‌ها، یکسان‌پنداریِ خصوصی‌سازی با مردمی‌سازی است. اقتصاد سرمایه‌داری کاملاً برپایه بخش خصوصی‌ست که هرچند منجر به پیشرفت قابل ملاحظه اقتصاد شده ولی بنا به اذعان اکثر اندیشمندان و بر پایه شواهد آماری (که در پست بعدی بیان می‌شود)، این پیشرفت همراه با عدالت نبوده و نابرابری شدیدی به همراه داشته. استثمار و بردگیِ بخش عظیمی از جامعه، حاصل این نابرابری شدید بوده است. 💢در سال‌های متمادی، بخش زیادی از اندیشمندان و مسئولین جامعه، به دنبال خصوصی‌سازی، به‌جای مردمی‌سازی بوده‌اند. 🔹درحالی که این نسخه، ناکارآمدی خودش را در بحث عدالت اقتصادی به‌خوبی نشان داده؛ چه در کشورهای سرمایه‌داری و چه در کشور ما که به‌لحاظ سبک اقتصادی، دست‌کمی از کشورهای سرمایه‌داری ندارد.
♨️نگاهی کاملاً اجمالی به جریان‌های اقتصادی ایران 🔰در ابتدای انقلاب دو جریان با دو دیدگاه اقتصادی شکل گرفت: ✅۱. جناح چپ که همانند چپ‌های دنیا قائل به دولت حداکثری و دولتی ساختن همه امور بود. دولت میرحسین موسوی نماینده این تفکر اقتصادی بود. ✅۲. جناح راست که همانند راست‌های دنیا قائل به اقتصاد غیردولتی بود. این جناح خود، از دو دسته تشکیل شده بود: ☑️الف) گروهی که غیردولتی‌بودن را معادل خصوصی‌بودن می‌دانستند و نگاه آن‌ها تفاوت ماهوی با اقتصاد لیبرالی و سرمایه‌داری نداشت. دولت سازندگی (رفسنجانی) را می‌توان نماینده این گروه دانست. ☑️ب) گروهی که غیردولتی‌بودن را معادل مردمی‌بودن می‌دانستند، نه خصوصی‌بودن. شهید بهشتی و رهبر انقلاب از این دسته بودند و لذا رهبری در زمان ریاست جمهوری، شدیداً مخالف سیاست‌های دولت میرحسین موسوی بود که نهایتاً منجر به استعفای نخست‌وزیر شد. رهبری همیشه تاکید دارند که اقتصاد را باید همانند جنگ، به سبک مردمی اداره کرد. 💢در ادامه مسیر انقلاب اما، جناح چپ که خود را اصلاح‌طلب نامیده بود، به سیاست‌های لیبرالی روی آورد و جناح راست نیز که خود را اصول‌گرا نامیده بود، به مسیری بین اقتصاد دولتی و خصوصی متمایل شد. در این میان اما، این رهبری بود که همیشه دغدغه اقتصاد مردمی را داشت و کمتر اقتصاددانی (اسلامی و غیراسلامی) اندیشه‌های ایشان را درک می‌کرد و اکنون نیز.
شهر نئوم عربستان فقط یک طرح عادی و تفریحی نیست! ┏━━━ °•🖌•° ━━━┓ @Economic_puzzle ┗━━━ °•🖌•° ━━━┛
جزوه زکات فطره .pdf
حجم: 761.8K
📖جزوه زکات فطره طبق نظر تمام مراجع ┏━━━ °•🖌•° ━━━┓ @Economic_puzzle ┗━━━ °•🖌•° ━━━┛
10.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زیر نویس این کلیپ با ترجمه اصلی حتی شبیه هم نیستند. لطفا کسانی که این دست مطالب رو نشر میدن کمی بیشتر دقت کنن ترجمه اصلی👇 به عنوان یک شهروند روسیه، آنها هر کاری را برای دفاع از کشور، حفاظت از قانون اساسی زندگی و امنیت و آزادی شهروندان انجام خواهند داد. کسی که آن را سازماندهی کرد در حال تدارک یک شورش نظامی بود. چه کسانی علیه همرزمانشان اسلحه به دست گرفتند؟ آنها به روسیه خیانت کردند. و آیا او مسئول این امر خواهد بود؟ من از کسانی که می خواهند به این جنایت کشیده شوند، می خواهم که مرتکب یک اشتباه مرگبار، غم انگیز و منحصر به فرد نشوند ┏━━━ °•🖌•° ━━━┓ @Economic_puzzle ┗━━━ °•🖌•° ━━━┛
مجری تلویزیون: سکوت وزارت اقتصاد آزاردهنده است ┏━━━ °•🖌•° ━━━┓ @Economic_puzzle ┗━━━ °•🖌•° ━━━┛
💢 چطور یک مکتب اقتصادی کل علم اقتصاد را تسخیر کرد؟ وقتی هاجون چانگ در سال ۱۹۸۶ برای خواندن اقتصاد از کرۀ جنوبی به بریتانیا رفت، مهم‌ترین چیزی که آزارش می‌داد، فرهنگ غذایی به‌شدت بسته و محافظه‌کارانۀ انگلیسی‌ها بود. غذاهای انگلیسی کم‌تنوع و بدمزه بودند و به سختی می‌شد رستورانی پیدا کرد که سبک دیگری از غذا را ارائه دهد. در عوض در دانشگاه با معرکۀ آرای جالب‌توجهی بین مکاتب اقتصادی مختلف مواجه بود که دربارۀ هر موضوعی با هم وارد کارزارهای فکری می‌شدند و به علم اقتصادی پویایی می‌دادند. چانگ که طی این سال‌ها به استاد اقتصاد برجسته‌ای تبدیل شده است، گمان می‌کند امروز داستان برعکس شده. فرهنگ غذایی انگلستان متنوع و رنگارنگ شده است، ولی علم اقتصاد تقریباً به‌طور کامل به انحصار یک شیوۀ فکری درآمده است. تا دهۀ ۱۹۷۰، علم اقتصاد را طیف متنوعی از «مکاتب» فرا گرفته بود. اگر بخواهیم فقط مهم‌ترین‌ها را نام ببریم، عبارت‌اند از کلاسیک، نئوکلاسیک، کِینزی، توسعه‌گرا، اتریشی، شومپیتری، نهادگرا، و رفتارگرا که هر یک حاوی دیدگاه‌ها و روش‌های پژوهشِ متفاوتی بودند. این مکاتب اقتصادی -یا رویکردهای گوناگون به اقتصاد- دیدگاه‌های متمایزی داشتند؛ به این معنی که دارای ارزش‌های اخلاقی و جهت‌گیری‌های سیاسی مغایر با هم بودند، و در همان حال نحوۀ عملکرد اقتصاد را نیز به شیوه‌های متفاوت می‌فهمیدند. گاهی، مکاتب اقتصادی متعارض در «تقابل‌های مرگ‌بار» روبه‌روی هم قرار می‌گرفتند. مثلاً اتریشی‌ها در مقابل مارکسیست‌ها در دهۀ ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، یا کِینزی‌ها در مقابل نئوکلاسیک‌ها در دهۀ ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰. در مواقع دیگر، روابط متقابلشان صلح‌جویانه‌تر بود و طی گفتگوها و آزمایش‌های علمی استدلال‌هایشان را قوی‌تر می‌کردند. اما، از دهۀ ۱۹۸۰، اقتصاد وضعیت غذای بریتانیایِ قبل از دهۀ ۱۹۹۰ را پیدا کرده است. یک سنت، یعنی اقتصاد نئوکلاسیک، تنها گزینۀ موجود در منو است. مانند سایر مکاتب، این مکتب هم نقاط قوت خود را دارد؛ همچنین دارای محدودیت‌هایی جدی است. غلبۀ اقتصاد نئوکلاسیک دلایل مختلفی دارد. بخشی از آن‌ها به عواملی آکادمیک مثل سیطرۀ روزافزون ریاضیات در اقتصاد برمی‌گردد، اما برخی هم غیرآکادمیک است. در واقع «سیاست زور» نیز به‌طور جدی در شکل‌گیری این پیشرفت نقش داشته است. بی‌میلی ذاتی مکتب نئوکلاسیک به زیر سؤال بردنِ توزیع درآمد، ثروت و قدرت، که زیربنای همۀ نظم‌های اجتماعی و اقتصادی موجود هستند، آن را مقبولِ نخبگان حاکم کرده است. اقتصاد نئوکلاسیک امروزه چنان مسلط است که اصطلاح «اقتصاد» مترادف با آن شده است. طوری که امروزه تعداد اندکی از اقتصاددانان نئوکلاسیک، حتی وجود مکاتب دیگر را به رسمیت می‌شناسند، تصدیق شایستگی‌های فکری آن‌ها که جای خود دارد. آن‌ها می‌گویند برخی ایده‌ها، مانند اقتصاد مارکسیستی، «اصلاً اقتصاد محسوب نمی‌شوند». و اندک دیدگاه‌های مفیدِ دیگر مکاتب نیز قبلاً در همین اقتصاد نئوکلاسیک، ادغام شده‌اند. حرف این نیست که اقتصاد نئوکلاسیک بد است، مسئله این است که تسلط صرفاً یک مکتب اقتصادی بد است. سیطرۀ کامل یک نوع مکتب اقتصادی، نه‌تنها تأثیر بدی روی علم اقتصاد می‌گذارد، بلکه برای زندگی ما نیز مضر است، چرا که نظریۀ اقتصادی حاکم هنجارهای فرهنگی را نیز شکل می‌دهد. مثلاً با تسلط اقتصاد نئوکلاسیک که تصور می‌کند انسان‌ها خودخواه هستند، رفتار خودخواهانه عادی شده است و افرادی که به شیوه‌ای نوع‌دوستانه عمل می‌کنند به‌عنوان «آدم‌های ساده‌لوح» مورد تمسخر قرار می‌گیرند، اما اگر نظریه‌های اقتصادی رفتارگرا یا نهادگرا حاکم بودند، معتقد می‌شدیم که انسان‌ها انگیزه‌های پیچیده‌ای دارند که خودخواهی فقط یکی از آن‌هاست. آنچه خواندید مروری کوتاه است بر مطلب «چرا رستوران علم اقتصاد اين روزها فقط يک غذا دارد؟» که در شمارۀ بیست‌وهشتم فصلنامۀ ترجمان علوم انسانی منتشر شده است. این مطلب در تاریخ ۱۳ آبان۱۴۰۲ در وب‌سایت ترجمان نیز بارگذاری شده است. این مطلب نوشتۀ هاجون چانگ است و شهریار سرفلاح آن را ترجمه کرده است. ┏━━━ °•🖌•° ━━━┓ @Economic_puzzle ┗━━━ °•🖌•° ━━━┛
💢افزایش قیمت موبایل با وجود تخصیص ۳ میلیارد دلار ارز 🔹در حالی که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که به کلیه نیاز‌های قانونی ارز به نرخ (تقریبا با ثبات) مرکز مبادله تخصیص پیدا کرده و فروشندگان حق افزایش قیمت ندارند با این وجود شاهد هستیم که برخی کالا‌های نهایی وارداتی مانند تلفن‌های کمتر از ۶۰۰ دلار که ارز دولتی برای واردات آنها تخصیص داده می‌شود نیز افزایش قیمت نسبی داشته‌اند. ┏━━━ °•🖌•° ━━━┓ @Economic_puzzle ┗━━━ °•🖌•° ━━━┛
مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر ۹ درصد باقی ماند 🔹 طبق اطلاعیه اتاق اصناف ایران، نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر ۹ درصد باقی ماند. _انتخاب_ ┏━━━ °•🖌•° ━━━┓ @Economic_puzzle ┗━━━ °•🖌•° ━━━┛
🔹صندوق‌بین‌المللی‌پول:تورم ایران در سال آینده ۳۲% خواهد بود. سازمان ملل:نرخ تورم ایران در سال آینده ۲۸,۶% خواهد بود. خبرآنلاین:رکورد تورم ۵۰ساله ایران در سال ۱۴۰۳ خواهد شکست؟ نهادهای بین‌المللی کاهش تورم را پیش‌بینی کردند خبرآنلاین در تنور انتظارات تورمی می‌دمد! _ سید مصطفی موسوی نژاد _ ┏━━━ °•🖌•° ━━━┓ @Economic_puzzle ┗━━━ °•🖌•° ━━━┛
🔹با افزایش تنش ها در خاورمیانه قیمت نفت و سایر کامودیتی ها بالا رفته و درآمدهای ارزی ایران به عنوان یک اقتصاد خام فروش (کامودیتی فروش) بیشتر شده و همزمان قیمت دلار روند صعودی پیدا کرده است. شوکهای قیمت ارز ۶ سال اخیر بیش از هر چیز، برای غارت و فلاکت سازی مردم برنامه ریزی شده است. _ احسان سلطانی _ ┏━━━ °•🖌•° ━━━┓ @Economic_puzzle ┗━━━ °•🖌•° ━━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا