#معرفی_کتاب ۶
📚 کتاب «روش نقد، جلد اول»
✍️ استاد علی صفایی حائری
▪️ناشر: لیلةالقدر
▫️تعداد صفحهها: ۱۱۲
✳️ این کتاب، از کتابهای دستنویسِ استاد علی صفایی حائری است.
انتشارات هجرت، این کتاب را در سالِ ۱۳۵۷ چاپ و منتشر کرد و پس از آن، بارها تجدید چاپ شده است.
انتشارات لیلةالقدر نیز این کتاب را در سال ۱۳۸۱ چاپ و منتشر کرد و تا کنون، بارها ویرایش و تجدید چاپ شده است.
▪️هدف از نگارشِ این کتاب، بهدستدادنِ معیاری ثابت برای نقدکردن در حوزههای مختلف است.
▫️در حوزۀ نقدِ هدفها و نقدِ مکتبها، بهصورتِ ویژه، مطالبی کاربردی بیان شدهاند.
💠 این کتاب در چهار بخش تنظیم شده است:
۱. نگاهی کلی؛
۲. فصل اول: نقد؛
۳. فصل دوم: نقد هدفها؛
۴. فصل سوم: نقد مکتبها.
🔻 نگاهی کلی
در مقدمۀ کتاب، نویسنده دربارۀ سه موضوعِ سخن گفته است:
۱. چرا بنویسم؟
👈 ضرورتِ نوشتن دربارۀ نقد و معیارهای نقد؟ (نقدِ نقد!)
۲. چه بنویسم؟
👈 در حوزۀ «نقد»، دربارۀ چه موضوعاتی باید سخن گفت؟
۳. برای چه بنویسم؟
👈 تبیینِ «هدف از نگارشِ این کتاب».
🔸 فصل اول: نقد
در این فصل که از پنج بخش تشکیل شده است، دربارۀ مباحثِ کلیِ «نقد»، صحبت شده است:
۱. مفهوم نقد: چیستی؟
۲. ضرورت نقد: چرایی؟
۳. معیار نقد: ملاک؟
۴. روش نقد: شیوه؟
۵. قلمرو نقد: محدوده؟
🔹 فصل دوم: نقد هدفها
در فصل دوم، نویسنده، با تبیینِ مبحثِ «نیازهای انسان» و «قدر انسان»، روشِ «نقدِ هدفها» را آموزش میدهد تا در اين بازار مكّاره كه هر كس از هر طرف فريادى دارد و در اين بيغوله، در هر لحظه، هزارها شيطان رهِ گمگشته مىزنند، راحت مقصد را بشناسیم و راه را بيابیم.
🔸 فصل سوم: نقد مکتبها
در این فصل، نویسنده، در ابتدا بهصورتِ کلی از شش روش برای «نقد مکتبها» سخن میگوید و در ادامه، دربارۀ چهار روش از این روشها، بحثهای دقیقی ارائه میدهد:
۱. نیازها؛
۲. طرح کلی؛
۳. نقش تاریخی؛
۴. تجربه؛
۵. آرمانها؛
۶. مقایسهها.
☘ در فصلِ سومِ کتاب، در مبحثِ «طرح کلی»، نویسندۀ محترم، برخی از پرسشهای اساسی زندگی انسان را مطرح کرده و در ادامه، پاسخهایی دقیق برای این پرسشها بیان میکنند:
۱. چرا خدا آفريد؟
۲. براى چه آفريد؟
۳. از ما چه مىخواهد؟
۴. ما براى خود چه بخواهيم؟
۵. چرا زندگى كنيم و چرا بميريم؟
۶. چگونه زندگى كنيم و چگونه بميريم؟
۷. در زندگى چه نيازهايى داريم؟
۸. براى تأمين اينها چه امكاناتى داريم؟
۹. و... .
📘 گزیدههایی از کتاب:
🍃 «ضرورت انتخاب، ضرورت نقد را به همراه مىآورد. كسانى كه مىخواهند از شكم عادتها و تلقينها و تقليدها، دوباره متولد شوند.
كسانى كه مىخواهند دوبار تولد داشته باشند و دوباره خود را بزايند، اينها نمىتوانند بدون نقد، بدون ارزيابى و راهيابى و سنجش، گام بردارند.» ص۱۹
🍃 «كسانى كه مردم را بر خوبى وادار مىكنند، كار خوبى نكردهاند، كه انسان را مسخ كردهاند.» ص۱۰۲
#روش_نقد_جلد_اول
✍ مؤسسۀ شمیم لیلةالقدر
☘️ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
10 لرزش دل.MP3
1.05M
#صوت_کوتاه ۱۰
✅ لرزشِ دل
🎙 استاد علی صفایی حائری
در دنیایی که
همۀ پیرمردها زیرِ بار هستند
و دخترها فاسد شدهاند
و پسرها ضایع،
تو
پولهایت را
روی هم دستهکردی
انگشتر کردی
طلا کردی...
و نماز شب هم میخوانی!
توقع هم داری که دلت بلرزد!
☘️ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
#گزیده_کتاب ۱۴
✅ مقصود، تفهیم است، نه توافق.
🍃 «در برخورد نمىتوانى يکبعدى و يکطرفى باشى؛ چون مقصود، شكستن طرف و بزنبزنكردن نيست؛
همان طور كه
مقصود، به توافق رسيدن نيست،
كه مقصود، فهميدن و فهماندن است
و به تفاهم رسيدن
و چه بسا پس از فهم و آگاهى، طرف نخواهد عمل كند و بخواهد در برج عناد و غرور خود پاسدار باشد.
اگر چنين مقصودى در بحث منظور باشد، بايد آنچه جلوى فهم را مىگيرد و عواملى كه آگاه و ناخودآگاه مؤثر هستند كنترل شوند.
مادام كه در بحث و برخورد در طرف تو، طلب و علاقه نباشد و مادام كه از پيشداورىها و موضعگيرىهاى پيش ساخته آزاد نشده باشد و از سنگر بيرون نيامده باشد، مادام كه مسائل به طور مستقيم و بلاواسطه طرح نشده باشند و درک نشده باشند، شروع بحث، همچون در تاريكى تير انداختن است.»
📚 بررسی، ص۴۳
✍ استاد علی صفایی حائری
☘ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
#گزیده_کتاب ۱۵
#انقلاب_اسلامی
✅ تکمیل کنیم، نه توجیه و نه تضعیف.
🍃 «مادام كه حكومتى از اهدافش چشم نپوشيده و تخفيف نداده، حتى در زير فشارهاى سياسى و دخالتهاى جاسوسى و نظامى و تحميل جنگ و صلح قد خم نكرده و به جايى وابسته نشده، مادام كه اهداف دست نخوردهاند بايد با حكومت همراه بود، حتى اگر تو را كنار گذارده باشد.
بايد در كنار مشغول بود و نياز مياندارها را تأمين كرد.
اما اگر اهداف از حد رشد، به تكامل، به عدالت، به آزادى، به رفاه تنزل كرد و در همين سطح پرسه زد، بايد دست به كار شد و دوباره و چند باره راه افتاد.
در اين مرحله، تمامى ضعفها و نارسايىها چه در سطح طرح و چه مرحله اجرا را، بايد تكميل و تأمين كرد، نه توجيه و نه تضعيف.»
📚 پاسخ به پیام نهضت آزادی، ص۱۹
✍ استاد علی صفایی حائری
☘ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
#عکسنوشت
#انقلاب_اسلامی
✳️ شورِ رفتن
✍️ استاد علی صفایی حائری
#صراط
🇮🇷 سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک میگوییم. 🌹
☘️ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
#کوتاه_نوشت ۱۹
🍃 «طرفداران آزادى هم،
به دشمنِ آزادى،
آزادى نمىدهند.»
📚 نقدی بر فلسفه دین...، ص۱۲۸
✍ استاد علی صفایی حائری
Einsadtehran.ir
@EinSadTehran
هدایت شده از اطلاعرسانی - عینصاد
در این گفتگو درباره پرسش های زیر به تبادل نظر می پردازیم:
۱- سبک زندگی چه معنا و مفهومی دارد؟
۲- چه نیازی به انتخاب سبک زندگی داریم؟
۳- برتری سبک زندگی دینی بر سبک زندگی غربی در چیست؟
۴- چه مدل و سبک زندگی انسان را به رضایت و سعادت در زندگی سوق میدهد؟
۵- چه تاثیری آموزش مهارتها در سبک زندگی دارد؟
دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۹ ساعت ۲۰
از صفحه اینستاگرام راز انسان
#شیراز
https://instagram.com/raz_e_ensan?igshid=1y2cf8ccfmagk
📲لینک کانال اطلاع رسانی - عین صاد
https://eitaa.com/joinchat/1123942497C587bf32e2c
6.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پادکست ۴
✳️ خسارت بزرگ
🎙 استاد علی صفایی حائری
❓چه قراری را در دلها ریختهایم؟
☘️ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
#عکسنوشت
#طرحریزی #تربیت_نیرو
✳️ دو کارِ اساسیِ صادقین
✍️ استاد علی صفایی حائری
#تقیه
🌹 سالروز ولادت با سعادت امام محمد باقر علیهالسلام را تبریک میگوییم.
☘️ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
هدایت شده از اطلاعرسانی - عینصاد
🗓 برنامۀ هفتگی
مؤسسهٔ شمیم لیلةالقدر
از ۲۵بهمن۱۳۹۹ تا ۳۰بهمن۱۳۹۹
💠 کلاس مجازی: اسکایپ
سواد رسانهای
https://join.skype.com/cSskLz1sfo1l
شرح کتاب مسئولیت و سازندگی
https://join.skype.com/e5onNxF5giUL
شرح کتاب نامههای بلوغ
https://join.skype.com/dblQw9cqBcW2
روانشناسی (از حال بد به حال خوب)
https://join.skype.com/k2YhA84mcAmL
کتابخوانی (شناخت، احساس، عمل)
https://join.skype.com/gnbAFzQhTzK8
اصول فقه مظفر
https://join.skype.com/b0nZasx200rb
نظام فکری
https://join.skype.com/m7QqlpVzYZZa
ادبیات عرب
https://join.skype.com/dfGgcBWp3mL9
فهم حدیث
https://join.skype.com/nZJgLmJq4Lgw
تدبر در قرآن- پنجشنبهها
https://join.skype.com/aipuLIgUtCDQ
روضه هفتگی
https://join.skype.com/dLtgGNCu6bWE
🏫 کلاس حضوری:
میدان انقلاب، خ ۱۲فروردین، ک نوروز، پ۱۰، ط۲
🔹 هماهنگی مشاورههای روانشناسی و حقوقی:
خانم خالدیان +989226184837
🔸 فایلهای صوتی کلاسها را میتوانید از ادمینهای کانال دریافت بفرمایید.
☘ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
📲لینک کانال اطلاع رسانی - عین صاد
https://eitaa.com/joinchat/1123942497C587bf32e2c
ویژهنامهای_دربارۀ_استاد_صفایی.pdf
4.98M
#معرفی_استاد_علی_صفایی ۷
❇️ ویژهنامهای دربارۀ استاد صفایی
🍃 برای پس از مرگم 👌
✍ استاد علی صفایی حائری
▪️آیتالله حائری شیرازی: قدر این مرد، شناخته نشد.
▫️حجتالاسلام جمشیدی: استاد صفایی انسانی والا از تبار پیامبران.
▪️حجتالاسلام محسن قرائتی: استاد صفایی میگفت: «توجیه حماقت است، تضعیف جنایت و تکمیل رسالت.»
▫️استاد نادر طالبزاده: فرصت ما برای درک مرحوم صفایی کم بود.
▪️حجتالاسلام حسینیانقمی: مرحوم صفایی طبیب دلها بود.
▫️حجتالاسلام رنجبر: بیتعلقی به تمام معنا در وجود مرحوم صفایی مشخص بود.
🍃 شهادت
✍ استاد علی صفایی حائری
🍃 حرفی از روش شناخت و روش تحقیق
✍ استاد علی صفایی حائری
🍃 پاسخ به دو نامه
✍ استاد علی صفایی حائری
🍃 نقطهنظرها و دیدگاههای اصیل اسلامی دربارۀ علوم انسانی
✍ استاد علی صفایی حائری
☘️ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir
#عکسنوشت
✳️ شدت فشار و كنترل دشمن نشان مىدهد كه امامان چگونه كار را پيش مىبردهاند...
✍ استاد علی صفایی l #تقیه
🏴 سالروز شهادت امام علی النقی الهادی علیهالسلام را تسلیت میگوییم.
☘️ @EinSadTehran
🌐 Einsadtehran.ir