سهم #روز_صد_ودوازدهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۹۳
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه193، خطبه متّقین
{قسمت_دوم}
2⃣ شب پرهيزكاران
🔻 پرهيزكاران در شب بر پا ايستاده مشغول نمازند، قرآن را جزء جزء و با تفكّر و انديشه می خوانند، با قرآن جان خود را محزون و داروی درد خود را می يابند. وقتی به آيه ای برسند كه تشويقی در آن است، با شوق و طمع بهشت به آن روی آورند و با جان پرشوق در آن خيره شوند و گمان می برند كه نعمتهای بهشت در برابر ديدگانشان قرار دارد و هرگاه به آيه ای می رسند كه ترس از خدا در آن باشد، گوش دل به آن می سپارند و گويا صدای برهم خوردن شعله های آتش، در گوششان طنين افكن است، پس قامت به شكل ركوع خم كرده، پيشانی و دست و پا بر خاك ماليده و از خدا آزادی خود از آتش جهنم را می طلبند.
3⃣ روز پرهيزكاران
🔻پرهيزكاران در روز دانشمندانی بردبار و نيكوكارانی باتقوا هستند كه ترس الهی آنان را چونان تير تراشيده لاغر كرده است. كسی كه به آنها می نگرد می پندارد كه بيمارند اما آنان را بيماری نيست و می گويد: مردم در اشتباهند، در صورتيكه آشفتگی ظاهرشان از امری بزرگ است. از اعمال اندك خود خشنود نيستند و اعمال زياد خود را بسيار نمی شمارند، نفس خود را متّهم می كنند و از كردار خود ترسناكند. هرگاه يكی از آنان را بستايند، از آنچه در تعريف او گفته شد در هراس افتاده می گويد: من خود را از ديگران بهتر می شناسم و خدای من، مرا بهتر از من می شناسد. بار خدايا! مرا بر آنچه می گويند محاكمه نفرما و بهتر از آن قرارم ده كه می گويند و گناهانی كه نمی دانند بيامرز.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
سهم #روز_صد_ودوازدهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۹۳
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه193 ، خطبه متّقین
{قسمت_سوم}
4⃣ نشانه های پرهيزكاران
🔻و یکی از نشانه های پرهيزكاران اين است كه او را اينگونه می بينی:
در دينداری نيرومند، نرمخو و دورانديش، دارای ايمانی پر از يقين، حريص در كسب دانش و با داشتن علم بردبار و در توانگری ميانه رو، در عبادت فروتن و آراسته در تهيدستی، در سختی ها بردبار، در جستجوی كسب حلال، در راه هدايت شادمان، پرهيزكننده از طمع ورزی می باشد. اعمال نيكو انجام می دهد و ترسان است. روز را به شب می رساند با سپاسگزاری، و شب را به روز می آورد با ياد خدا، شب می خوابد اما ترسان و برمی خيزد شادمان، ترس برای اينكه دچار غفلت نشود و شادمانی برای فضل و رحمتی كه به او رسيده است. اگر نفس او در آنچه دشوار است فرمان نبرد، از آنچه دوست دارد محرومش می كند، روشنی چشم پرهيزكار در چيزی قرار دارد كه جاودانه است و آنچه را ترك می كند كه پايدار نيست، بردباری را با علم و سخن را با عمل، درمی آميزد.
پرهيزگار را می بيني كه آرزويش نزديك، لغزشهايش اندك، قلبش فروتن، نفسش قانع، خوراكش كم، كارش آسان، دينش حفظ شده، شهوتش در حرام مرده، خشمش فرو خورده است. مردم به خيرش اميدوار و از آزارش در امانند، اگر در جمع بيخبران باشد نامش در گروه يادآوران خدا ثبت می گردد و اگر در يادآوران باشد نامش در گروه بيخبران نوشته نمی شود، ستمكار خود را عفو می كند به آنكه محرومش ساخته می بخشد، به آن كس كه با او بريده می پيوندد، از سخن زشت دور و گفتارش نرم، بديهای او پنهان و كار نيكش آشكار است. نيكی های او به همه رسيده و آزار او به كسی نمی رسد. در سختی ها آرام و در ناگواريها بردبار و در خوشيها سپاسگزار است، به دشمن ستم نكند، و نسبت به آنكه دوست دارد به گناه آلوده نشود، پيش از آن كه بر ضد او گواهی دهند به حق اعتراف می كند، و آنچه را به او سپرده اند ضايع نمی سازد، و آنچه را به او تذكر دادند فراموش نمی كند. مردم را با لقبهای زشت نمی خواند، همسايگان را آزار نمی رساند، در مصيبتهای ديگران شاد نمی شود و در كار ناروا دخالت نمی كند و از محدوده حق خارج نمی شود. اگر خاموش است سكوت او اندوهگينش نمی كند و اگر بخندد آواز خنده او بلند نمی شود و اگر به او ستمی روا دارند صبر می كند تا خدا انتقام او را بگيرد. نفس او از دستش در زحمت، ولی مردم در آسايشند، برای قيامت خود را به زحمت می افكند، ولی مردم را به رفاه و آسايش می رساند، دوری او از برخی مردم، از روی زهد و پارسایی و نزديك شدنش با بعضی ديگر از روی مهربانی و نرمی است، دوری او از تكبر و خودپسندی و نزديكی او از روی حيله و نيرنگ نيست، سخن امام كه به اينجا رسيد، ناگهان همام ناله ای زد و جان داد. امام (علیه السلام) فرمودند: سوگند به خدا من از اين پيش آمد بر همام می ترسيدم، سپس گفت: آيا پندهای رسا با آنان كه پذيرنده آنند چنين می كند؟ شخصی رسيد و گفت: چرا با تو چنين نكرد؟ امام (علیه السلام) پاسخ داد: وای بر تو، هر اجلی وقت معينی دارد كه از آن پيش نيفتد و سبب مشخصی دارد كه از آن تجاوز نكند، آرام باش و ديگر چنين سخنانی مگو، كه شيطان آن را بر زبانت رانده است.
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
سهم #روز_صد_ودوازدهم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۱۹۳
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
📜 #خطبه193 : (يكی از ياران پرهيزكار امام (علیه السلام) به نام "هَمّام" گفت: ای اميرمؤمنان! پرهيزكاران را برای من آن چنان توصيف كن گويا آنان را با چشم می نگرم. امام (علیه السلام) در پاسخ او درنگی كرد و فرمودند: ای هَمام! از خدا بترس و نيكوكار باش كه خداوند با پرهيزكاران و نيكوكاران است. اما همام دست بردار نبود و اصرار ورزيد، تا آنكه امام (علیه السلام) تصميم گرفتند صفات پرهيزكاران را بيان فرمايند. پس خدا را سپاس و ثنا گفت و بر پيامبرش درود فرستاد و فرمودند:)
{قسمت_اول}
1⃣ سيمای پرهيزكاران
🔻پس از ستايش پروردگار، همانا خداوند سبحان پديده ها را در حالی آفريد كه از اطاعتشان بی نياز و از نافرمانی آنان در امان بود. زيرا نه معصيت گناهكاران به خدا زيانی می رسانند و نه اطاعت مؤمنان برای او سودی دارد. روزی بندگان را تقسيم و هر كدام را در جايگاه خويش قرار داد.
اما پرهيزكاران، در دنيا دارای فضيلت های برترند، سخنانشان راست، پوشش آنان ميانه روی و راه رفتنشان با تواضع و فروتنی است. چشمان خود را بر آنچه خدا حرام كرده می پوشانند و گوشهای خود را وقف دانش سودمند كرده اند و در روزگار سختی و گشايش حالشان يكسان است و اگر نبود مرگی كه خدا بر آنان مقدر فرمود، روح آنان حتی به اندازه برهم زدن چشم، در بدنها قرار نمی گرفت، از شوق ديدار بهشت و از ترس عذاب جهنم. خدا در جانشان بزرگ و ديگران كوچك مقدارند. بهشت برای آنان چنان است كه گویی آن را ديده و در نعمتهای آن بسر می برند و جهنم را چنان باور دارند كه گویی آن را ديده و در عذابش گرفتارند دلهای پرهيزكاران اندوهگين و مردم از آزارشان در امان، تنهايشان لاغر، درخواستهايشان اندك و عفيف و پاكدامنند. در روزگار كوتاه دنيا صبر كرده تا آسايش جاودانه قيامت را به دست آورند، تجارتی پرسود كه پروردگارشان فراهم فرمود، دنيا می خواست آنها را بفريبد اما عزم دنيا نكردند، می خواست آنها را اسير خود گرداند كه با فدا كردن جان، خود را آزاد ساختند...
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
1.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺مناظره و مناظرهکننده به اینها میگن، بقیه اداشونو درمیارن! 😂
📡 کانال خبری فتح
🆔 @news_fath
استاد روحالله مؤمننسبزنان و انتخابات.mp3
زمان:
حجم:
29.7M
🔴پرسش دانشجو و پاسخ استاد
📌جناب استاد
نظر شما درخصوص مطالب حضرت آقا درباره احراز صلاحیتها و اجحاف نسبت به برخی از داوطلبان ریاست جمهوری چیست؟
✅پاسخ
این موضع بار دیگر حساسیت شرعی و دقت دینی نظام اسلامی و رهبری بی نظیر آن درباره حفظ و حراست از حرمت و حیثیت اشخاص را نشان می دهد.
مطالب زیر در این رابطه قابل توجه است:
اولا نحن ابناء الدلیل نمیل حیث یمیل
ما حقوقدانان فرزند دلیل هستیم و پشت سر پدرمان یعنی دلیل حرکت می کنیم.
بنابراین تصدیق و تکذیب ما باید برهانی و مستند به دلیل باشد. و همانطور که در مورد #هندوانه_دربسته نمیتوان نظر داد تا لای پرونده ای را باز نکردیم در مورد آن اظهارنظر نمی کنیم.
ثانیا شورای نگهبان اگر چه معصوم نیست اما فقها وحقوقدانان عادل و فاضلی دارد که بر #طبق_مر_قانون عمل کرده و میکنند. آنها ملزم به #احراز_صلاحیت_موجود در افراد هستند #نه_اعطای_صلاحیت_و_شرایط_ناموجود.
لذا اصل بر این است که #احراز_صلاحیت ها از سوی شورای محترم نگهبان دقیقا بر اساس #مستندات_متقن_موجود_در_پرونده_داوطلبان و #طبق_مر_قانون صورت گرفته است.
رابعا این اولین بار نیست که امام المسلمین از باب نسبت به #فضای_ولنگار_مجازی که مدیریت آن در دست نهادهای حکومت نیست و در اختیار دشمنان است گله کرده و دستور ایجاد #شبکه_ملی_اطلاعات را داده اند.
✅رابعا باید دانست که ما یلفظ من قول الا لدیه رقیب عتید و همیشه فارغ از حب و بغض ها اظهار نظر کرد و آیه شریفه زیر را در رفتارها و قضاوت ها و ارزیابی های خود مد نظر داشت :
لا یجرمنکم شنئان قوم الا تعدلوا، اعدلوا هو اقرب للتقوی
⭕️بنابرابن به نظر میرسد نظر حضرت آقا درباره اجحاف نسبت به برخی از داوطلبان ریاست جمهوری #به_هیچوجه ناظر به #عملکرد_قانونمند #فقهای_عادل و فاضل و #حقوقدانان_متعهد شورا نیست و بیشتر ناظر به #مطالب_فاقد_استناد و خلاف واقع ناشی از #حب_و_بغضی است که در #فضای_مجازی_ولنگار و رها از سوی برخی #افراد_عجول_و_بی مبالات ...که علیه برخی اشخاص انجام می شود و دستگاههای ذیربط باید جلوی این #ولنگاری فضای مجازی علیه اشخاص را بگیرند و در نتیجه ارتباطی به #عملکرد_قانونمدارانه شورای نگهبان ندارد
✅تکرار تاریخ
🔸👤 عمرو عاص به ابوموسی گفت: «تو رای نده من نیز رای نخواهم داد؛ تا باهم موفق شویم...»
🔸 ابوموسی رای سفید داد و عمرو عاص به معاویه رای داد و تشکیل حکومت الهی صدها سال به تاخیر افتاد.
🔸 عمرو عاصهای زمانهات را بشناس...
🔸📎 #تلنگر
#پایگاه_نظامی_سجیل
@mensejjil