#نام #نسب #القاب
eitaa.com/EmamHadii
علی بن محمد، مشهور به امام هادی و علی النقی، امام دهم شیعیان است. پدرش امام جواد(ع)، امام نهم شیعیان، و مادرش کنیزی [۱] به نام سمانه مغربیه[۲] یا سوسن بود.[۳]
از مشهورترین القاب امام دهم شیعیان، هادی و نقی است.[۴] لقب هادی از آن رو به وی اطلاق شده که در زمان خود بهترین هدایتکننده مردم به سوی خیر بوده است.[۵] القاب دیگری از جمله مرتضی، عالم، فقیه، امین، ناصح، متوکل[یادداشت ۱]، خالص و طیب نیز برای وی یاد شده است.[۶] شیعیان امام هادی و فرزندش امام حسن عسکری(ع) را به دلیل اینکه در سامرا در منطقهای به نام عسکر ساکن بودند[۷] امامین عسکریین میخوانند.[۸]
کنیه وی ابوالحسن است[۹] و در منابع حدیثی، ابوالحسن سوم خوانده شده است،[۱۰] تا با ابوالحسن اول یعنی امام کاظم و ابوالحسن دوم یعنی امام رضا اشتباه نشود.[۱۱]
پانویس
1-مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق،ج۲،ص۲۹۷؛مسعودی،اثبات الوصیه،۱۴۲۶ق،ص ۲۲۸.
2-مفید، الارشاد، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۲۹۷.
3-نوبختی، فرق الشیعه، ۱۳۶۱ش، ص۱۳۵.
4-ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۴۰۱.
5-قرشی، حیاة الامام علی الهادی، ۱۴۲۹ق، ص۲۱.
6-ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ۱۴۲۱ق، ج۴، ص۴۰۱.
7-مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۵۰، ص۱۱۳؛ صدوق، علل الشرایع، ۱۳۸۵ق، ج۱، ص۲۴۱.
8-سبط ابن جوزی، تذکرة الخواص، ۱۴۲۶ق، ج۲، ص۴۹۲.
9-ابن شهرآشوب، مناقب آل ابیطالب، ۱۳۷۹ق، ج۴، ص۴۰۱؛ طوسی، تهذیب الأحکام، ۱۴۱۸ق، ج۶، ص۱۰۴.
10-برای نمونه رجوع کنید به: کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۹۷، ۳۴۱.
11-قرشی، حیاة الامام علی الهادی، ۱۴۲۹ق، ص۲۱.
اشعار
بنا بر گزارشهای تاریخی به دستور متوکل امام هادی را نزد او آوردند متوکل از آن حضرت خواست برای او شعری بخواند امام عذر خواست ولی متوکل اصرار ورزید و امام هادی این اشعار را سرود.
باتوا علی قُلَلِ الأجبال تحرسهم غُلْبُ الرجال فما أغنتهمُ القُللُ
واستنزلوا بعد عزّ عن معاقلهم فأودعوا حُفَراً، یا بئس ما نزلوا
ناداهُم صارخ من بعد ما قبروا أین الأسرة والتیجان والحلل؟
أین الوجوه التی کانت منعمة من دونها تضرب الأستار والکللُ
فأفصح القبر عنهم حین ساء لهم تلک الوجوه علیها الدود یقتتل
قد طالما أکلوا دهراً وما شربوا فأصبحوا بعد طول الأکل قد أُکلوا
وطالما عمروا دوراً لتحصنهم ففارقوا الدور والأهلین وانتقلوا
وطالما کنزوا الأموال وادخروا فخلفوها علی الأعداء وارتحلوا
أضحت مَنازِلُهم قفْراً مُعَطلة وساکنوها إلی الأجداث قد رحلوا [1]
بر قله کوهها به سر میبردند و مردان نیرومند حراست آنها میکردند اما قلهها کاری برای آنها نساخت. از پس عزت از پناهگاههای خود برون آورده شدند و در حفرهها جایشان دادند و چه فرود آمدن بدی بود. از پس آنکه در گور شدند، یکی بر آنها بانگ زد که تختها و تاجها و زیورها کجا رفت؟ چهرههائی که به نعمت خو کرده بود و پردهها جلو آن آویخته میشد چه شد؟ و قبر به سخن آمد و گفت: کرمها بر این چهرهها کشاکش میکنند. روزگاری دراز بخوردند و بپوشیدند و از پس خوراکی طولانی خورده شدند. مدتها خانهها ساختند تا در آنجا محفوظ مانند و از خانهها و کسان خویش دور شدند و برفتند، مدتها مال اندوختند و ذخیره کردند و برای دشمنان گذاشتند و برفتند. منزلهایشان خالی ماند و ساکنانش به گور سفر کردند.[2]
1-مروج الذهب، ج۴، ص۱۱.
2-مروج الذهب، ترجمه ابوالقاسم پاینده، ج۲، ص۵۰۳.
https://eitaa.com/EmamHadii
#زیارت_جامعه_کبیره
زیارت جامعه کبیره از زیارتنامههای مهم شیعیان است که از طرف امام هادی(ع) در پاسخ به درخواست یکی از شیعیان صادر شده است. مضمون زیارتنامه باورهای شیعه درباره امامت، مقام ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل آنهاست. عالمان شیعه، شرحهای فراوانی بر زیارت جامعه نوشتهاند.
https://eitaa.com/EmamHadii
#زیارت_جامعه
زیارت جامعه به نوعی از زیارتنامهها گفته میشود که میتوان برای هر یک از امامان معصوم(ع) یا همه آنان با هم، در هر زمان و مکان خواند.[۱] در میان این زیارتنامهها «زیارت جامعه کبیره» متنی مفصّلتر از بقیه دارد؛ به همین دلیل به این نام معروف شده است.
1- خانی، «جامعه، زیارت»، ج۱۷، ص۳۵۶.
https://eitaa.com/EmamHadii
فرازهایی از زیارت جامعه کبیره https://eitaa.com/EmamHadii
در مقطع ابتدایی زیارتنامه، «السَّلامُ عَلَیکُمْ یا أَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ(سلام بر شما اى اهل بيت نبوّت، و جايگاه رسالت،و عرصه رفتوآمد فرشتگان)» امام هادی(ع) این معانی را آورده است:
خداوند متعال اهل بیت(ع) را به کرامت خود مخصوص کرده و آنان را پایگاه رسالت و محلّ رفت و آمد فرشتگان و محلّ نزول وحی قرار داده است.
این کار خداوند از صفات کمالیهای ناشی شده است که اهل بیت(ع) دارای آن بوده و به واسطه آن به قلّهای رسیده بودند که در بلندای آن، میان علم و حلم و کرامت و رحمت جمع نموده بودند.
اهل بیت(ع) پایگاه رسالت خداوندی بودهاند. چراکه خداوند متعال آنها را گذشته از رهبری مسلمانان، برای تصدّی منصب رهبری بشریت انتخاب کرده است.
امام هادی(ع) در فراز «اَلسَّلامُ عَلی اَئِمَهِ الهُدی وَ مَصابیحِ الدُّجی(سلام بر پيشوايان هدايت، و چراغهاى تاريكى)» بر نکات ذیل تاکید میکند:
اهل بیت(ع) پیشوایان هدایتاند و دیگر کسانی که از اهل بیت(ع) نیستند اما متصدّی امر امامت میشوند، مخالف خطّ هدایت بوده و جزو ائمۀ ضلال یا پیشوایان گمراهی محسوب میگردند. به همین دلیل است که معارف دین را جز از پیشوایان از اهل پیامبر اکرم(ص) نباید گرفت و مسیر حرکت جز مسیر حرکت آنان نباید باشد.
ائمه(ع) کسانی هستند که دارای عقل کامل بوده، پناهگاه مردم جهان و وارثان پیامبران بوده و آنان مَثَل اعلای انسانیتاند که دیگران باید به آنها اقتدا کنند و صاحبان دعوت به بهترین کمالها هستند که دیگران باید دنبالهرو آنان باشند.
اهل بیت(ع) محلّ معرفت خدا و مسکن برکت خدا هستند. آنان معدن حکمت خداوند متعال، حافظان سرّ حضرت حقّ، حاملان علم کتاب او و جانشینان پیامبر او هستند.
این دعوتکنندگان به سوی حقّ دارای چند ویژگی هستند که اصالت آنها را در مسیر الهیشان روشن میکند:
آنان دعوتکنندگان به سوی خدا و راهنمایان مردم به راههای رضایت و خشنودی حضرت احدیتاند.
ائمه(ع) در راه اطاعت از اوامر خداوند متعال ثابت قدم هستند.
به خداوند متعال محبّت تام و تمام دارند.
در توحید خداوند متعال مخلص هستند.
شعائر الهی از قبیل امر و نهی خداوند متعال توسّط آنان آشکار میشود.
آنان هیچگاه در کلام و گفتار و همچنین در عمل از امر خداوند متعال پیشی نمیگیرند.
https://eitaa.com/EmamHadii
#امام_علی_النقی_علیه_السلام https://eitaa.com/EmamHadii
در ادامه زیارت به اصلیترین عناصر فکری تشیع اشاره میکند:
ایمان به اینکه جز خدای یکتا خدائی نیست و از هر گونه شریک منزّه است.
ایمان به اینکه حضرت محمد(ص) بنده خاصّ و برگزیده و رسول پسندیده خداوند است.
ایمان به اینکه امامان شیعه نیز دارای مقام عصمت و کرامت هستند.
در فرازهایی از این زیارت به جنبههای عملی رفتار ائمه اطهار این چنین اشاره شده است:
برقرار داشتن عهد و میثاق الهی و محکم نمودن پیمان طاعت آن ذات اقدس.
نصیحت کردن مردم و خیرخواهی برای آنان در آشکار و پنهان برای رضای خدا.
دعوت مردم به راه حقّ به وسیله برهان و حکمت و پند و موعظه نیکو.
ایثار دائم در راه خداوند با گذشتن از جان و صبر کردن بر ناملایمات.
برپاداشتن نماز و پرداخت زکات و عمل کردن دائم به سایر عبادات و حدود دین اسلام.
حفظ شریعت اسلامی به جهت سالم ماندن از تحریف.
تسلیم در برابر قضا و قدر الهی.
تأکید بر وحدت راه پیامبران و تصدیق پیامبران گذشته.
فراز دیگر این زیارت «فالراغب عنکم مارق واللازم لکم لاحق والمقصر فی حقکم زاهق (روگردان از شما خارج از دين، و ملازمِتان ملحقشوندهی به شما،و كوتاهىكننده در حقّتان قرين نابودى است)» به عاقبت گروه دوستداران اهل بیت(ع) و دشمنان اهل بیت(ع) میپردازد و دوستداران را اهل سعادت و دشمنان را اهل شقاوت معرفی میکند.
در فقرات «فَبَلَغَ اللَّهُ بِکُمْ اَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُکَرَّمینَ وَاَعْلی مَنازِلِ الْمُقَرَّبینَ وَاَرْفَعَ دَرَجاتِ الْمُرْسَلینَ» این نکات را بیان میکند:
ضرورت ایمان به رجعت ائمه و بر پا شدن دولت آنان.
اهمّیت زیارت قبور ائمه(ع).
اهمّیت ایمان به رجعت.
ضرورت آمادگی دائم برای کمک رسانی به دولت آنان تا اینکه آن دولت در سرتاسر زمین حکم فرما شود.
ضرورت بیزاری جستن از دشمنان آنان.
خوشحالی مؤمنین به آنچه خداوند متعال به دست اهل بیت(ع) روزی آنان گردانیده است.
وحدت مسلمانان به صورت صحیح، جز تحت لوای اهل بیت(ع) تحقّق نخواهد یافت.
ایمان به اهل بیت(ع) امری عاطفی نبوده بلکه باید از سر بیداری، ادراک، تحقیق و پژوهش باشد.
#اخلاق_مهدوی
8️⃣3️⃣آفت عمل
🔹 امام علی میفرماید: «ترسناک ترین وحشت ها، عُجب و خود بینی است.» (١)
🔸 از ویژگیهای این بیماری آن است که فرد کارهای نیکی را که انجام میدهد، بسیار بزرگ میپندارد. امام علی میفرماید: «گناهی که تو را پشیمان میسازد، نزد خدا بهتر از کار نیکی است که تو را مغرور میسازد.» (٢)
🔺 این همان آفت عمل است. انسانی که از آفت های وجودش بی اطلاع است، یا با آنها کنار آمده، با منتظر مجاهدی که به جان آفت ها افتاده و همه را نابود کرده و میکند، متفاوت است.
📚 ١- نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، ج ۱، ص ۳۲۳، حکمت ۳۸؛ ٢- همان، ج ۱، ص ۳۲۵، حکمت ۴۶
#ادامه_دارد...
https://eitaa.com/EmamHadii