eitaa logo
دانشگاه امامت
4.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
624 ویدیو
67 فایل
تلگرام: https://t.me/Emamat_u110 https://t.me/Emamatu110 آرشیو تلگرام https://t.me/Emamat110u_archive یوتیوب @UniversityOfImamat" rel="nofollow" target="_blank">https://www.youtube.com/@UniversityOfImamat اینستاگرام http://instagram.com/emamatu110 گروه ایتا https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892
مشاهده در ایتا
دانلود
❁﷽❁ ⏺ عنوان شبهه: «کودک همسری» در اسلام ⏺ طراح شبهه: بهائیت و جریان های متاثر از حقوق بشر غربی، که توسط برخی سلبریتی های ورزشی _ آقای ظریف بازیکن سابق تیم ملی والیبال_ دامن زده شده است. ⏺ متن شبهه: آیا اسلام کودک همسری را جایز می داند؟ آیا ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها مصداق کودک همسری نیست؟ ✍️ پاسخ: کودک همسری یکی از مفاهیم جدید حقوق بشری در زمان ما است. برای روشن شدن دیدگاه اسلام درباره این موضوع، باید مفهوم آن را موشکافی کرد: 1️⃣ اگر مراد از کودک همسری ازدواج اجباری کودک نابالغ باشد، این قطعا در نظر فقهای اسلام غیر جایز و ممنوع است. این ممنوعیت فقط برای نابالغین نیست؛بلکه حتی زن و مردی که به سن بلوغ و رشد اجتماعی هم رسیده باشند، ازدواج اجباری آنها باطل است. 2️⃣ اگر مراد از کودک همسری ازدواج کودک بدون در نظر گرفتن مصالح او توسط سرپرست باشد، این ازدواج نیز در نظر اسلام ممنوع است. بر اساس ضوابط فقه اسلامی، حاکم شرع به جهت رعایت مصالح کودک، حتی در صورتی که پدر و مادر کودک نیز راضی بدان باشند، باید مانع از چنین ازدواجی گردد. 3️⃣ اگر مراد از کودک همسری صرف ازدواج دختران در سنین زیر رشد باشد، باید گفت: 🔸اگر دختر از نظر جسمی، روحی و اجتماعی قابلیت ازدواج داشته باشد، این ازدواج هیچ اشکالی از نظر شرعی و عقلایی ندارد. بلکه این ازدواج به نوعی تضمین حق آزادی و حقوق جنسی زوجین است. 🔻با وجود بلوغ جنسی زودرس _به دلیل تغییر در سبک زندگی اسلامی و تغذیه و ..._ در زمان ما، اعمال محدودیت در برآوردن شدن نیازهای جنسی به شیوه مناسب، باعث فسادهای زیادی در جامعه می شود. 🔻غربیها به جای اجازه دادن به ازدواج فضا را برای توسعه فحشا باز میکنند لذا غالب دختران غربی در سن 10-11 سالگی «لااقل» یکبار نزدیکی را تجربه کرده اند. مستندهای انقلاب جنسی در مصاحبه هایی که از دختران غربی گرفته شده، این امر را واضح کرده و مستندات در این باره در خود غرب کم نیست. 🔻در فرهنگ غربی، خیلی مادرها صبح در لیوان نوشیدنی صبحانه دخترانشان قرصهای ضدبارداری حل می کنند. در آن فرهنگ زنا دیگر تقریبا قبحی ندارد و روابط آزاد درصورتی که تجاوز نباشد کاملا امری عادی و متعارف است. در این فضا بجای تاکید بر خویشتنداری و تعهد در چارچوب خانواده، روابط خارج از چارچوب خانواده تجویز می شود. در آن نظام فرهنگی با توجه به این قضیه، تحریک و ارضا تقریبا در یک سطح پیش می رود. 🔻اما در کشور ما با توسعه ابزارهای ارتباطی غربی، فرهنگ غربی هم در حال بسط هست و تحریک هم حداکثری است اما عرف جامعه هنوز گرایش به تعهد دارد. لذا وقتی که کشش حداکثری بین دو جنس در حال توسعه است و مدل غربی هم قابل تجویز نیست، نبستن راه ازدواج و ساماندهی شهوت با نظارت والدین، اتفاقا یک پیشنهاد بسیار معقول تمدنی است و مخالفت با ازدواج دختری که به حدی از فهم و رشد رسیده اتفاقا عین اجحاف به این دختر هست چرا که تحریک ها حداکثری شده و راه ارضایی هم تجویز نشده؛ لذا شخص بطور طبیعی بسمت ارضا از راههای غیر متعهدانه و غیر عفیفانه می رود. 🔸در غیر این صورت، اگر عقد کودک به هر دلیلی مناسب شرایط روحی، جسمی و اجتماعی کودک نباشد، فقهای شیعه این ازدواج را حرام می دانند. آیه الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته در این باره می نویسد: 🔹« بل قد يحرم إذا كان سبباً لفساد أمرها في المستقبل؛ و الأحوط الترك في مثل هذه الأعصار، لا لتبدّل الحكم بل لتبدّل موضوعه، لأنّه فيه المفسدة غالباً، فلا يجوز للوليّ الإقدام عليه...» 🔻« ... بلکه این ازدواج اگر باعث فساد امر زوجه [کودک نابالغ] در آینده شود، حرام است. در زمان ما احوط ترک این نوع از ازدواج است. این حرمت ازدواج به دلیل تغییر حکم نیست بلکه به دلیل تبدل و تغییر موضوع حکم است. زیرا در این نوع از ازدواج ها، غالبا مفسده وجود دارد لذا ولی و سرپرست کودک نمی تواند اقدام به چنین ازواجی برای فرزند خود کند ...» 📚 العروة الوثقى مع التعليقات، ج‌2، ص: 756‌ 📢تبصره: ازدواج صدیقه طاهره سلام الله علیها با امیرالمومنین علیه السلام با برکت ترین ازدواج، در تمام عالم هستی است. بین این دو حجت الهی، هیچ درگیری و ظلمی نبوده است. صدیقه طاهره سلام الله علیها، هر روز، بارها مثل خورشید به خانواده و همسرش محبت می کرد. ثمره این ازواج را می توان در تشکیل خانواده ای دانست که باعث احیای حقیقت اسلام شد و تمام ارزش های اخلاقی انسان را به تجلی و ظهور رسانید. ⚠️تذکر: برخورد های پلیسی با شبهات فرهنگی در عرضه اجتماعی، صحیح نیست و نتیجه عکس می دهد. باید طراح شبهه را دعوت به گفتگو نمود و حقایق دقیق دینی را برای او توضیح داد. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام 🔷سوال شما از امام رضا علیه السلام: ✍️ آیا نگاه کردن به یک تار موی دختران و زنان نامحرم جایز است؟ ♦️پاسخ: شیخ صدوق از امام رضا علیه السلام روایت می کند: 🔹«... حُرِّمَ‏ النَّظَرُ إِلَى شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأَزْوَاجِ وَ إِلَى غَيْرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فِيهِ مِنْ تَهْيِيجِ الرِّجَالِ وَ مَا يَدْعُو التَّهْيِيجُ إِلَيْهِ مِنَ الْفَسَادِ وَ الدُّخُولِ فِيمَا لَا يَحِلُّ وَ لَا يَجْمُلُ‏ وَ كَذَلِكَ مَا أَشْبَهَ الشُّعُور» 🔸« نگاه کردن به موهای زنانی که دارای همسر هستند و نیز زنانی که همسر ندارند، حرام است. زیرا این نگاه باعث تهییج میل جنسی مردان می شود و این تحریک جنسی، باعث فساد و افتادن به ورطه هایی می شود که حلال و شایسته یک انسان نیست. همچنین نگاه کردن به چیزهای شبیه موهای زن [مثل کلاه گیس] همین حکم را دارد» 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص97 ✅ برادر و خواهر گرامی! زندگی خود را با دستورات چه کسی تنظیم می کنی؟ امام رضا علیه السلام یا عفریته های اینستاگرامی و ... ؟ ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
❁﷽❁ ✍️ جستاری در قابلیت استعمال «اشتراک» در زبان ها و ثمره آن در فهم حدیث غدیر 🔺پژوهش های زبان شناسی نشان می دهد که تمام زبان های دنیا، دارای ویژگی های مشترکی هستند. برای مثال؛ در همه زبان ها اسم، فعل، حرف وجود دارد. باید خاطر نشان کرد که وجود «اشتراک» اعم از لفظی و معنوی، از ویژگی های جهانی و مشترک تمام زبان ها است. 🔻در این میان، زبان عربی، به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که در اشتقاق کلمات از ریشه مشترک دارد، دارای قدرت واژه سازی و انتقال معنای فوق العاده ای است. این امکان باعث شده است که شاهد وفور «مشترک معنوی» در استعمالات عرب فصیح باشیم. 🔸مراجعه به آیات قرآن این ادعا را ثابت می کند؛ زیرا مشاهده می کنیم که در امور کلیدی مرتبط با توحید، نبوت، امامت و مباحث مهم فقهی و مبتلا به، خداوند در بیان مراد خود از الفاظ مشترک معنوی استفاده کرده است که می توان به ریشه هایی مثل: «حبب»، «شکر»، «قوی»، «ظلم»، «خفی»، «عبد»، «أمر»، «أمن»، «صلی»، «حجج»، «بدع»، «ربب»، «شرک»، «صمد»، «خلق» و صدها مورد دیگر اشاره کرد. 🔹توجه کنید؛ مشتقات هر کدام از اصول و ریشه های فوق، در مواضع متعدد قرآن کریم استعمال شده است. پژوهشگر گرامی می تواند با مراجعه به «معجم مقائیس اللغة» اثر ابن فارس، موارد متعدد دیگر را مشاهده نماید. 🔺این ظرفیت بالای زبان عربی فصیح _ خصوصا ادبیات قرآنی و نبوی آن که در اوج فصاحت و بلاغت است_ باعث شده است که اندیشمندان زبانی و ادبا، اقدام به جمع آوری موارد و مصادیق مشترک معنوی و لفظی در قالب کتاب هایی به نام «وجوه و نظائر» و «اشباه و نظائر» کنند. خواننده گرامی می تواند به کتاب های «الأشباه والنظائر» اثر ابن نجيم حنفي و «الوجوه والنظائر في القرآن الكريم» اثر سليمان بن صالح القرعاوي و «الأشباه والنظائر» سیوطی مراجعه کنند. 🔻متکلم فصیح و بلیغ، برای روشن شدن مراد جدی خود از لفظ مشترک معنوی، قرائن متعدد فعلی، حالی، مقامی، لفظی متصل ومنفصل استفاده می کند که شنوده با در نظر گرفتن آنها قطع به مراد جدی کلام ببرد و ظهور الفاظ برای معنای مورد نظر متکلم نص صریح _بدون هیچ احتمال خلاف در معنا_ شود. 🔶رسول خدا صلی الله علیه و آله در ماجرای غدیر، از ظرفیت مورد بحث استفاده نموده و از کلمه «مولی» استعمال کرده و برای روشن کردن مراد جدی خود، ده ها قرینه اقامه کرده است. خواننده گرامی برای دیدن برخی از این قرائن می توان به کتاب «دلائل الصدق لنهج الحق» ج‏4؛ ص: 314 الی ص: 351 مراجعه کند. 🔷 بی شک اندک توجهی به قرائن موجود در کلام باعث روشن شدن معنی «مولی» در اولویت در تصرف و ولایت سیاسی است. بدین خاطر بوده است که بزرگان اهل سنت همواره از توجه به قرائن حدیث غدیر واهمه داشتند و سعی در مجمل و مبهم انگاری آن می نمودند. برای مثال احمد بن حنبل، از هر گونه دقت در قرائن به جهت فهم معنای مولا، نهی می کند: 🔸«وأخبرني زكريا بن يحيى أن أبا طالب حدثهم أنه سأل أبا عبد الله عن قول النبي صلى الله عليه وسلم لعلي: «من كنت مولاه فعلي مولاه» ما وجهه؟ قال: لا تكلم في هذا دع الحديث كما جاء» 🔹«ابوطالب روایت می کند که از احمد بن حنبل درباره روایت رسول خدا صلی الله علیه و آله که فرمود: هر کس من مولای او هستم پس علی مولای او است سوال کردم که مراد از این روایت چیست؟ احمد بن حنبل پاسخ داد: درباره مراد حدیث سخن نگو! حدیث را همانگونه که وارد شده است، رها کن» 📚 خلال، ابوبکر احمد بن محمد، السنة، ج 2 ص 346، وفاة: 311 هـ، دار الراية، الرياض، 1410 هـ - 1989 م، چاپ اول، تحقيق: د.عطية الزهراني ✅ ترس و واهمه بزرگانی مثل احمد بن حنبل از توجه به قرائن واقعه غدیر برای فهم منظور جدی از کلمه «مولی» حاکی از نص بودن آن در ولایت سیاسی و اولویت در تصرف است. چرا که اگر در حدیث غدیر، «مولا» معنای دیگری _مثل دوستی و ..._ داشت، هیچ لزومی به نهی از توجه به قرائن وجود نداشت. 《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》 🆔 @Ijtihad_Jurisprudence
❁﷽❁ « نماز امیرالمؤمنین علیه السلام، همان نماز رسول الله صلوات الله علیه» ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کتاب الله وعترتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عالم اهل سنت در عروسی که شراب نبود شرکت نمیکرد کانال کتاب الله وعترتی در ایتا - تصویری👇 https://eitaa.com/ketaballahvaetrate 🌺 کانال کتاب الله وعترتی در ایتا - صوتی👇 https://eitaa.com/ketaballahvaetrate2 👈 ارتباط با ما : 👇👇 @SH1361R آدرس کانال های ما در شبکه های اجتماعی 👇 https://yek.link/velayat313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دل شیدا یا بیان شیوا.pdf
197.8K
📝 یادداشتی پیرامون نامه اخیر دکتر مدرسی طباطبایی درباره نظریه علمای ابرار ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
از مناظره تا دستگیری.pdf
5.14M
═✧❁﷽❁✧═ معرفی کتاب ❇️ نام کتاب: از مناظره تا دستگیری ❇️ نویسنده: آیة الله نجم الدین طبسی «دام ظله» استاد دروس خارج حوزه علمیه قم در فقه و اصول و استاد خارج مهدویت و کلام اسلامی مباحث امامت. ❇️ ویژگی های کتاب: 1️⃣بیان حقایق علمی و اعتقادی به شیوه مناظره ای؛ 2️⃣ ذکر عبارات عربی مستندات در پاورقی که باعث سهولت بسیار در مراجعه به اصل منبع برای پژوهشگران شده است. ❇️ ضرورت مطالعه: کتابی فوق العاده جذاب و هیجان انگیز که به شدت به مبانی معرفتی خواننده کمک می کند. ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✧❁﷽❁✧ سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام ⏺ سوال: آیا دلیلی از قرآن داریم که زن ها باید زیورآلات، آرایش، گردن و ... خود را از نامحرم بپوشانند؟ ◀️ پاسخ: خداوند در قرآن کریم، در آیه 33 سوره احزاب، به همه زنان دستور داده است «... وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏...» که همانند زنان جاهلیت گذشته، تبرج نکنند. مفسرین شیعه و اهل سنت در تفسیر تبرج گفته اند: 🔸«وَالتَّبَرُّج أَنَّهَا تُلْقِي الْخِمَار عَلَى رَأْسهَا وَلَا تَشُدّهُ فَيُوَارِي قَلَائِدهَا وَقُرْطهَا وَعُنُقهَا وَيَبْدُو ذَلِكَ كُلّه مِنْهَا» 🔹«تبرج نمودن بدین شکل بوده است که زنان روسری خود را به شکلی به سر می کردند که گردنبند، گوشواره و گردن آنها[در مقابل نامحرم] آشکار بود» 📚 ابن کثیر دمشقی، اسماعیل، تقسير القرآن العظيم،ج11، ص: 152 🔸 «لا تخرجن على عادة النساء اللاتي في الجاهلية و لا تظهرن زينتكن كما كن يظهرن ذلك‏» 🔹 «بنا بر عادت زنان جاهليت نخستين از خانه خارج نشوید و زیور و آرایش خود را ظاهر نکنید چنانچه زنان جاهليت مي كردند» 📚 طبرسى، فضل بن حسن‏، مجمع البيان فى تفسير القرآن، ج‏8، ص: 558 ✅ پس خواهرم! حرمت دستور صریح قرآن کریم را حفظ کن و همانند صدیقه طاهره سلام الله علیها چادر افتخار و کرامت بر سر کن! ✧❁دانشگاه امامت❁✧ 🆔 @Emamat110u
﷽ ◀️ مناظره های داغ شیعه و اهل سنت 👇 https://eitaa.com/joinchat/29491317Cc099f53892