✧❁﷽❁✧
#سانسورچی
1️⃣ بر اساس آمار در صحیح بخاری بیش از 1015 بار اسم عائشه دختر ابوبکر ذکر شده که در این میان حدود 40 بار به حیض و جنب بودن عائشه اشاره شده است.
2️⃣ در مقابل در صحیح بخاری فقط 69 بار اسم حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ذکر شده است. در این کتاب تلاش فراوان به جهت سانسور مقامات و فضائل آنحضرت شده است. برای مثال:
⏺ روایت بدون سانسور در تفسیر ثعلبی:
🔸«... عن شعبة عن عمرو بن مرّة عن أبي موسى قال : قال رسول اللّه صلى الله عليه وسلم: كمل من الرجال كثير ، ولم يكمل من النساء إلاّ أربع : آسية بنت مُزاحم امرأة فرعون ، ومريم أبنة عمران ، وخديجة بنت خويلد ، وفاطمة بنت محمد ، وفضل عائشة على النّساء كفضل الثريد على سائر الطعام »
📚 تفسیر ثعلبی؛ ج 9 ص 353
⏺ روایت سانسور شده در صحیح بخاری:
🔸«... عن شعبة عن عمرو بن مرة عن مرة الهمذاني عن أبي موسى رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه و سلم: كمل من الرجال كثير ولم يكمل من النساء إلا آسية امرأة فرعون ومريم بنت عمران وإن فضل عائشة على النساء كفضل الثريد على سائر الطعام »
📚 صحیح بخاری،فضائل الصحابة، باب فضل عائشة، شماره حدیث3769
⏹ با مقایسه دو سند فوق روشن می شود که نام حضرت خدیجه و حضرت فاطمه (سلام الله علیهما)، از لیست زنانی که به بالاترین درجات و قرب الهی رسیده اند، حذف شده است.
✅ حذف فضائل قطعی حضرت فاطمه و خدیجه (سلام الله علیهما) و ذکر فضیلت آبگوشتی برای عائشة، نشانگر رویکرد خاص بخاری و تابعین او، در دشمنی با اهل بیت (علیهم السلام) است.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
هدایت شده از دانشگاه امامت
✧❁﷽❁✧═
#معرفی_کتاب
◀️ نام کتاب: مع الرکب الحسینی من المدینة الی المدینة. این کتاب به فارسی به نام«با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه» ترجمه شده است.
◀️ موضوع کتاب: این کتاب در قالب ادبیات علمی_ تحلیلی_انتقادی وقایع حرکت امام حسین (ع) را در شش مرحله در شش جلد بررسی می کند:
1️⃣ امام حسین(ع) در مدینه منوره و هجرتش از آن جا تا مکه مکرمه
🔸 علی الشاوی
2️⃣ امام حسین(ع) در مکه مکرمه
🔸آیة الله نجم الدین طبسی دام ظله
3️⃣ حوادث و پیش آمدهای راه از مکه تا کربلا
🔸 محمدجواد طبسی
4️⃣ امام حسین(ع) در کربلا
🔸 عزت الله مولایی و محمدجعفر طبسی
5️⃣ حوادث و واقعه های راه از کربلا تا شام
🔸 محمدجعفر طبسی
6️⃣ کاروان حسینی در شام و از آن جا تا مدینه منوره
🔸 محمدامین امینی
✅ این مجموعه قابل استفاده بسیار برای طلاب و مبلغین دینی، اساتید دانشگاه و پژوهشگران است. بهترین و کامل ترین کتاب در نوع خود است که در مجموعه منسجم اتفاقات حرکت حسینی را با رویکرد اجتهادی و انتقادی تحلیل کرده است.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
✧❁﷽❁✧
#عینیت_حقیقت_حسینیه_و_محمدیه
1️⃣ حدیث زیر در "صحیح ترمذی" از معتبرترین کتب روایی اهل سنت است. این حدیث از نظر ترمذی، البانی، حاکم نیشابوری، ذهبی و .. صحیح و معتبر است:
«...حسين مني وأنا من حسين أحب الله من أحب حسينا حسين سبط من الأسباط »
❇️ «حسین منّی و أنا من حسین »:
رسول الله (ص) حسین را از خود و خود را از حسین می داند. این نشانگر عینیت حقیقت محمدیه و حقیقت حسینیه است. اگر در یک جامعه حسین حاضر باشد گویی رسول الله حاضر است! آیا با حضور رسول الله تبعیت از یزید و یزید صفتان جایز است؟
❇️ «أحبّ الله من أحبّ حسینا»:
هر کس حسین را دوست بدارد خداوند را دوست داشته است. محبت به امام حسین باب و جلوه ای از محبت به خداوند است. آیا دین اسلام هدفی جز آشنا کردن بندگان با محبت الهی دارد؟ آیا چنگ زدن به غیر باب محبت الهی جایز است؟
❇️ «حسین سبط من الاسباط»:
حسین سبطی از اسباط است! اسباط در قرآن 12 نفر می باشند. این گویای همان ائمه 12 گانه از عترت رسول گرامی اسلام می باشد که روایات آن در کتب شیعه و اهل سنت متواتر و قطعی است.
✅ آیا با وجود امام الهی، می توان به امامی شیطانی همانند یزید و مروان و ... اقتدا کرد؟
┅═✧❁دانشگاه امامت❁✧═┅
🆔 @Emamat110u
May 11
هدایت شده از ابو الحسنين 110
✧❁﷽❁✧
🔴 عکس نوشته فوق توسط وهابیت در راستای دشمنی با عزاداری امام حسین (ع) نشر داده شده است. دقت کنید:
1️⃣ در رابطه با عزاداری سه دسته روایات در منابع وارد شده است:
⏹ روایات دال بر جواز مطلق عزداری برای اموات
⏹ روایات دال بر محبوبیت بسیار عزاداری برای امام حسین (ع)
⏹ روایات دال بر نهی از عزاداری: این دسته از روایات مقید به همراه شدن عزاداری با کلام دال بر عدم رضایت از قضای الهی و عزاداری به شیوه و روش مشرکین _که همراه با دروغگویی برای میت و یا صداهای نامتعارف زنان در نزد نامحرمان و ... بوده است_ می باشد.
2️⃣ با مراجعه به آدرس های ذکر شده روشن می شود که: هیچ نهی صریحی از مطلق عزاداری نشده است بلکه امام حسین (ع) خواهر خویش را دعوت به عزاداری الهی نموده است.(... يا أختاه ...و تعزي بعزاء الله ....). این عکس نوشته به دروغ نهی از عزاداری را به امام نسبت داده است.
3️⃣ با توجه به مصیبت سنگین امام حسین (ع) برای حضرت زینب (س) ایشان قبل از شهادت خواهر خویش را از عزاداری های نوع سوم نهی کرده است. تمام قیام امام همراه با رعایت دستورهای الهی و عزت و ایمان بوده بدین خاطر به خواهر خویش گوشزد می کند که مبادا در مصیبت او میان نامحرمان گریبان چاک کند یا اینکه همانند زنان مشرک ناله زند (بالویل و الثبور)که نشان از عدم رضایت الهی او باشد.
4️⃣ کتب ذکر شده هیچ کدام از معتبرترین کتب شیعه در مباحث حدیثی و فقهی نیست تا بتوان تحریم شرعی عزاداری را از آن استخراج کرد. شایان ذکر است که منبع اصلی فقط ارشاد شیخ مفید است که محقق طبرسی و نوری از آن نقل قول کرده اند.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═
#حرمت_حسین_ع
1️⃣ یکی از دشمنی های جریان خبیث بنی امیه با اهل بیت(ع)، #دشنام دادن و لعن کردن آنها بود.
2️⃣ بوق های تبلیغاتی آن چنان قلب ها را منحرف کرده بود که لعن و سبّ آل محمد (ص) امری عادی شده بود.
3️⃣ سنت خداوند آن بود که در مواردی دشنام دهندگان را عقاب کند تا شاید برخی #عبرت گیرند! روایت زیر با سندی صحیح در مسند احمد بن حنبل آمده است:
◀️ ابو رجا دوست خویش را نصیحت می کند که علی (ع) و هیچ کدام از اهل بیت ع را دشنام نده! ما یک همسایه ای از قبیله "بنی هجیم" داشتیم که از کوفه آمده بود. روزی گفت: آیا این فاسق فرزند فاسق را نمی بینی؟ خدا او را کشت! منظورش امام حسین (ع) بود (پناه بر خدا) که «... فَرَماهُ الله بِكَوكَبَينِ في عَينَيهِ ، فَطَمَسَ اللهُ بَصَرَه ... در این هنگام خداوند با سنگ آسمانی چشمان او را هدف گرفت و او را کور نمود.»
❇️ هر آن شمعی که ایزد برفروزد
❇️ کسی کش پف کند ریشش بسوزد
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═
#عزاداری_مادر
1️⃣ شمس الدین ذهبی عالم متعصب و رجالی و مورخ بزرگ اهل سنت در شرح حال #أم_سلمة همسر رسول الله (ص) می گوید:
2️⃣ أم سلمة از اولین گروه مهاجران مسلمان به حبشه و سپس به مدینه است. او از زیباترین و باشرافت ترین همسران رسول الله (ص) بود.
3️⃣ زمانی که خبر شهادت امام حسین (ع) را شنید از شدت ناراحتی و غم دیگر توان سخن گفتن نداشت. از شنیدن این خبر بی هوش شد. او بر شهادت سید جوانان اهل بهشت، بسیار غمگین گشت. بعد از شهادت امام حسین (ع) از شدت مصیبت عمرش دوامی نداشت و وفات نمود.
✅ آیا شایسته نیست همه مسلمانان أم سلمة همسر با شرافت پیامبر (ص) را الگوی خویش قرار دهند؟ و توجهی به تبلیغات عفریت صفتان وهابی که عزاداری برای امام حسین (ع) را بدعت می دانند ننمایند؟
═✧❁دانشگاه امامت❁✧═
🆔 @Emamat110u
May 11
28.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
═✧❁﷽❁✧═
◀️ آیا « یاعلی گفتن» شرک است؟
⏹ پاسخ آیة الله طبسی دامت برکاته
═✧❁دانشگاه امامت❁✧═
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
═✧❁﷽❁✧═
#قانون_شفا
⚫️ شبهه: گنبد و بارگاه و ضریح معصومین #هیچ خصوصیت و امتیازی برای شفا دادن ندارند.
⚫️ طراح شبهه: شبکه های وهابی و جریان روشنفکر غرب زده
⚫️ اهداف شبهه:
🔺 تضعیف اعتقاد شیعیان به ولایت اهل بیت ع
🔺 خرافه جلوه دادن زیارت و توسل
❇️ پاسخ شبهه:
🔷 «حکمت» از اوصاف الهی است. بر این اساس خداوند سم را کشنده و عسل را شفا دهنده قرار داده است.
🔷 حکمت الهی بر آن بوده که برخی از زمان ها و مکان ها مثل شب های قدر و مساجد، با برکت و برخی روز ها و مکان ها نحس باشد. ( رک: عقاید اسلامی در قرآن کریم، علامه عسکری)
🔷 خداوند حکیم از سنگ ها «حجرالاسود»، از خاک ها «تربت کربلا»، از آب ها «زمزم»، از شهرها مکه و ... را تقدس و برکت خاص عنایت فرموده است.
🔷 این عنایت ویژه مخصوص اسلام نیست. در ادیان ابراهیمی و بسیاری از ادیان دیگر نیز این اعتقاد وجود دارد.
🔷 بر اساس آیات و روایات قطعی خداوند در: قرآن، پیراهن حضرت یوسف، عسل، خرما، غبار شهر مدینه، وجود پیامبر ص و ائمه ع (مثل عرق و آب وضو و لباس های مبارک ایشان و ... )، آب زمزم ، آب باران در مواقع خاص و صد ها مورد دیگر #شفا قرار داده است.
✅ قبور و حرم های اولیای الهی یکی دیگر از موارد فوق است. اثر گذاری معنوی و شفا دهندگی این بارگاه های ملکوتی به تواتر و قطع رسیده است.
📖 کافی است به قسمت ثبت معجزات برخی از این حرم ها، خصوصا حرم رضوی مراجعه کنید! موارد متعددی با اسناد قطعی ثبت شده است.
🔷 تاثیر گذاری این سنت الهی (شفا دادن در موارد فوق) بر اساس حکمت الهی است. و اینگونه نیست که همیشه و در هر شرایطی شفا دهنده باشند.
◀️ همانطور که منافقین و کفار باعث ایجاد ظلمات معنوی می شوند و همانند ابری در برابر خورشید هدایت قرار می گیرند، ویروس ها نیز ممکن است در شرایط خاص اثر نامطلوب در مسجد یا عسل یا ضریح بگذارند و مانع بهره برداری از این نعمت ها گردند.
🔷 ویروس #کرونا به دلیل سرایت سریع و خطر فوق العاده، مانع موقتی تجمع و تبرک و استشفای مومنین ازحرم های اهل بیت ع شده.
⏹ شاید حکمت این مانع موقتی آن باشد که مومنین بدانند این امور همگی، #وسیله و #واسطه های الهی هستند! شفا دهنده حقیقی خداوند است. اگر عنایت او نباشد، هیچ چیزی هیچ اثری در عالم ندارد!
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═
⏹ تفاوت ها و شباهت های داعش با طالبان:
◀️ حجتالاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان،در نشست علمی «طالبان و داعش، افتراقات و اشتراکات»، گفت:
1️⃣ با این وجود بین آنها اختلافات زیادی در مسائلی چون تکفیر، زیارت قبور، اعتقاد به دموکراسی و تشکیل مجلس ملی وجود دارد. تکفیر طالبان از نوع کلامی و تکفیر داعش از نوع فقهی است.
طالبان همه، طلبههای مدارس دیوبند هستند و دیوبندیها از نظر فقهی مقلد فقه حنفی و از نظر کلامی پیرو تفکر اشعری و ماتریدی هستند؛ گرایشات اهل حدیثی هم به مقدار کمی در آنها ایجاد شده است و نگاه مثبتی به ابن عربی و طریقتهای نقشبندیه و ...دارند و آن را جزء بهترین طریقتها میدانند. ضمن اینکه تفکر ابن تیمیه و سلفیت را هم قبول دارند.
استاد فرمانیان با بیان اینکه داعش و طالبان در سه فقره از این چهار موضوع با هم اختلاف دارند و اگر رفتارهای آن شبیه هم هست دلیل بر یکسانی فکر آنها نیست، تصریح کرد: همه طالبان رسما مقلد فقه حنفی هستند و از آن عدول نمیکنند و خیلی هم به آن پایبند هستند و با مخالفان با جدیت برخورد میکنند؛ حنفیها حتی دست باز نمازخواندن برخی از مالکیها را تحمل نمیکنند و در دوره اشغال افغانستان توسط شوروی، نزدیک بود جنگی بین این دو فرقه رخ دهد.
دکتر فرمانیان گفت: خیلی از افراد اهل سنت مخصوصا سلفیها و داعشیها قائل به حرمت تقلید هستند و باب اجتهاد را منفتح میدانند؛ بنده از بسیاری از آنها پرسیدهام مقلد چه کسی هستند گفتند از هیچ کسی تقلید نمیکنند.
وی افزود: طالبان در کلام، گرایش ماتریدی اشعری دارند ولی داعش صراحتا این تفکر را بدعت و انحراف میداند و گرایشات اهل حدیثی در بین اینها رشد کرده است به خصوص بعد از ظهور اسامه بن لادن. از نگاه داعش، طالبان منحرف و بدعتگذار هستند.
استاد و کارشناس مذاهب و فرق اسلامی ادامه داد: اختلاف دیگر این دو در بحث تصوف و صوفیه است؛ داعش صوفیان را حلولی دانسته و همه آنها را کافر میدانند. ابومصعب سوری یکی از بدیهای طالبان را تاثیرپذیری از تصوف میداند، طالبان بر سر مقبره صوفیان رفته و از آنها شفاعت هم میخواهند ولی داعش این کار را بدعت و شرک میداند.
فرمانیان گفت: اخیرا کلیپی منتشر شد که طالبان سر قبر ملاعمر رفتند؛ قبر وی بنا و ساختمان دارد و روی آن نوشتهاند قبر امیرالمؤمنین مجاهد. جالب اینکه بر سر قبر وی سجده تعظیمی و گریه کردند که این کار بین صوفیها در شبه قاره بسیار رایج و معروف است ولی داعشیها آن را حرام و بدعت میدانند لذا وقتی به سوریه حمله کردند قبور را در عراق و سوریه تخریب کردند.
2️⃣ اشتراک داعش و طالبان
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اشتراک جدی بین این دو گروه پذیرش سخنان ابن تیمیه در توحید و شرک است؛ علمای شیعه توحید را ذاتی، صفاتی و افعالی میدانند و سنیها هم این را قبول دارند ولی این تیمیه این تقسیمبندی را به عبادی، ربوبی و صفاتی تقسیم کرد و بعدها شاه ولی الله دهلوی آن را پذیرفت و رواج یافت. دیوبندیهای حیاتی که جزء طالبان هستند خیلی به عقاید شیعه نزدیک هستند و حتی مماتیها زیارت قبر پیامبر(ص) را مستحب میدانند، حال آنکه داعش همه را از مصادیق شرک میداند.
وی با بیان اینکه مقوله جهاد در بین این دو اختلافی است، افزود: داعش میگوید هر کسی حکمی به غیر ما انزل الله بکند کافر و مهدور الدم است همچنین این فرقه معتقد است همه مسلمین به خاطر پذیرش مجالس ملی مشرک هستند، مرقد امام خمینی و مجلس ایران را با همین تحلیل مورد حمله قرار دادند ولی طالبان مبانی داعش را در این مقوله قبول ندارد؛ از نگاه داعش تمامی مسلمین کافرند چون با آمریکا همراهی دارند و مجلس ملی و زیارت قبور و انتخابات و دموکراسی را قبول کردهاند.
فرمانیان بیان کرد: طالبانیها تکفیر شیعه را در کتبشان زیاد مطرح کردهاند ولی عمدتا از نوع کلامی است و نه فقهی و عملی که منجر به کشتن شیعیان شود.
استاد دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه خیلی از طلاب ایران هم تفاوت میان انواع تکفیر را درست متوجه نشدهاند، گفت: در تکفیر چند عامل مهم است که یکی ضوابط تکفیر است که همه علما گفتهاند منکر ضروری دین، کافر است، دیگری موانع تکفیر است مانند جهل و اضطرار و خطا و ... است؛ مثلا اگر اسلحه بالای سر کسی بگیرند و بگویند کافر شو نمیتوان گفت او چون اعتراف کرده کافر است؛ یا در برخی کشورها فرد هیچ حجابی ندارد ولی نماز میخواند چون نمیداند حجاب جزء ضروریات دین است، یعنی کفر او از روی جهل است.
3️⃣ نه به اسلام طالبانی و داعشی
وی تاکید کرد: داعشیها تکفیر فقهی دارند و خودشان مجری حکم هستند و خودشان هم فتوا میدهند و جالب اینکه خود را مجتهد مطلق هم میدانند؛ در حالی که براساس اعتقاد ما قاضی و حاکم شرع باید حکم دهد و مجری آن باشد.
دانشگاه امامت
═✧❁﷽❁✧═ ⏹ تفاوت ها و شباهت های داعش با طالبان: ◀️ حجتالاسلام و المسلمین دکتر مهدی فرمانیان،در نشس
فرمانیان اضافه کرد: در طالبان عمدتا تکفیر کلامی مطرح است ولی داعش تکفیر فقهی میکند، لذا این اواخر شاهد بودیم که ابوبکر بغدادی مسئله و نظریه «گرگ تنها» را مطرح کرد یعنی با هر طریقی که میتوانید مانند گرگ به جمعیت حمله کنید و همه را زخمی کنید، همانطور که گرگ گله را مورد حمله قرار میدهد ولی شاید یک گوسفند بیشتر نخورد.
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: ما نه اسلام طالبانی و نه اسلام داعشی میخواهیم و هیچکدام را قبول نداریم و اسلام بدون خشونت را میپذیریم ولی این تفاوت بین آنها وجود دارد.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
دانشگاه امامت
فرمانیان اضافه کرد: در طالبان عمدتا تکفیر کلامی مطرح است ولی داعش تکفیر فقهی میکند، لذا این اواخر ش
سلام علیکم
به نظر بنده این بنده خدا در چند مورد اشتباه کرده که به دو مورد برجسته اشاره می کنم . یکی اینکه باید عرض کنم نه حنفی ها و نه نجدی ها هیچ یک معتقد به تکفیر کلامی و فقهی نیستند بلکه این اصطلاح متعلق به اهل تشیع است . دوم اینکه جهاد با آمریکا و ناتو و سایر اشغالگران یک برتری و مزیت است و کسی نمی تواند بگوید ما اسلام بدون خشونت را می پذیریم . این اسلام اصلاً وجود ندارد بلکه ساخته و پرداخته توهمات عده ای است . جهاد در مسیر صحیح آن بر علیه دشمنان اسلام و مسلمین و تحمیل خشونت بر کسانی که مستحقش هستند یک نیاز فطری و شرعی است که بدون آن زندگی دوام نخواهد داشت و امنیت همه از بین خواهد رفت .
◀️ #نقد یکی از اعضای کانال دانشگاه امامت نسبت به مطالب استاد فرمانیان
═✧❁﷽❁✧═
#نسائی_شهید
1️⃣ «ابو عبدالرحمن احمد بن شعیب نسائی» از معروف ترین و بزرگ ترین امامان حدیثی اهل سنت است. او در یکی از روستاهای خراسان به دنیا آمد. او دریایی از علم و دانش بود که صدها نفر از محدثین، از خرمن او خوشه ها چیدند.
2️⃣ «نسائی» با تالیف کتاب «سنن» و «خصائص أمیرالمومنین علی بن ابی طالب(ع)» خدمت بزرگی به اسلام نمود. او در سال های پایانی عمر خود، به تبلیغ فضائل امیرالمومنین(ع) در شهر دمشق پرداخت زیرا این شهر آکنده از دشمنی با اهل بیت(ع) بود. در آخر نیز نواصب و طرفداران معاویة، او را به شهادت رساندند!
3️⃣ نسائی در علم رجال از بخاری و مسلم نیز سختگیری بیشتری داشت. با این حال او در کتاب خصائص امیرالمومنین(ع) روایت می کند که پیامبر خدا(ص) به حضرت علی(ع) فرمود:
🔸 «إِنَّ عَلِيًّا مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ ، وَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤْمِنٍ بَعْدِي»
♦️همانا علی از من و من از او هستم و او ولیّ و سرپرست هر مومنی بعد از من است.(رک تصویر بالا)
4️⃣ سند این روایت کاملا معتبر و صحیح است. تضعیف در فقره «من بعدی» _ به جهت آنکه قرینه متصل لفظی برای روشن کردن معنی کلمه «ولیّ» در جانشینی است_ فایده ای ندارد؛ زیرا با سندهای متعدد دیگر نیز وارد شده است:
📚 المعجم الكبير ج12 ص97 و مسند أحمد بن حنبل ج 1 ص 330
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
═✧❁﷽❁✧═
#ماجرای_تربت_شهادت
◀️ عائشه روایت می کند که روزی حسین(ع) بر رسول خدا(ص) در حالی که جبرئیل بر او وحی می فرستاد، وارد شد. پیامبر(ص) به صورت خوابیده بود و حسین(ع) سوار بر او می شد و با او بازی می کرد.
جبرئیل به محمد(ص) گفت: آیا او را دوست داری؟ پاسخ داد: چرا او را دوست نداشته باشم او فرزندم است! جبرئیل گفت: آگاه باش این فرزندت را امت تو خواهند کشت! سپس جبرئیل با دستش تربتی سفید رنگ آورد و گفت: ای محمد(ص) خون این فرزندت در این خاک ریخته خواهد شد و اسم این سرزمین «طف» است.
جبرئیل از حضور پیامبر(ص) رفت. رسول خدا(ص) در حالی که آن تربت در دستش بود با گریه از اتاق خارج شد. به همسرش عائشه گفت: جبرئیل به من خبر داد فرزندم حسین(ع) در سرزمین کربلا کشته خواهد شد و امت من بعد از من گرفتار فتنه ها می شوند.
سپس رسول خدا(ص) با حال گریان نزد اصحابش _ علی(ع)، ابوبکر، عمر، حذیفه، عمار و ابوذر_ رفت آنها علت گریه را جویا شدند پیامبر(ص) فرمود:
♦️«أخبرني جبريل أن ابني الحسين يقتل بعدي بأرض الطف وجاءني بهذه التربة وأخبرني أنا فيها مضجعه»(رک: تصویر بالا)
🔸جبرئیل به من خبر آورده است که فرزندم حسین(ع) بعد از من در سرزمین کربلا به شهادت می رسد و این تربت او است که جبرئیل آورده است. او به من خبر داده که فرزندم در کربلا مضجع خواهد داشت.
⏹ هر فراز از حدیث معتبر فوق سندی روشن بر حقانیت مکتب اهل بیت(ع) است.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
═✧❁﷽❁✧═
#روضه_مکشوف_مادر
⏹ شیخ مفید در مهم ترین اثر فقهی خود یعنی«مقنعه» در بخش زیارت، باب زیارت مختصره رسول خدا(ص)، بعد از سلام به حضرت زهرا(س) و تصریح به شهادت ایشان، آورده است:
♦️«...لعن الله من ظلمك: خدا نفرین کند هر کس را که به تو ظلم کرد.
♦️و منعك حقك: و تو را از حق تو منع نمود.
♦️و دفعك عن إرثك: و تو را از ارث تو دور کرد.
♦️و لعن الله من كذّبك: و خدا لعنت کند کسی که تو را تکذیب کرد.
♦️و أعنتك: و تو را در سختی و تنگنای بسیار شدید مشرف به مرگ قرار داد.
♦️و غصّصك بريقك:
⏺ «غصّص» ثلاثی مزید باب تفعیل از ریشه«غصص» از مصدر«الغُصّة»است. غُصّه در استعمال فصیح عرب به حالتی گفته می شود که استخوان یا چیزی شبیه به آن در انتهای حنجره و حلقوم انسان(دقت کنید: بالای حنجره نه! چون که تحمل آن راحت تر است) گیر کرده باشد که مانع تنفس و یا آب خوردن او گردد و آن شخص را به صورت مستمر در جهد، تنگنا و فشار بسیار شدید _شبیه حالت خفگی و یا غرق شدن مستمر_ قرار دهد. این حالت نشانگر سخت ترین وضعیت روحی و جسمی یک نفر است.
♦️«و غصّصك بريقك» یعنی خدا لعنت کند کسانی را که حالت «غصة» را _ آن هم با شدت بسیار فراوان_ در شما ایجاد کردند به گونه ای که از شدت مصیبت، آب دهان شما همانند یک استخوانی در حلقوم تو بود و ... .
♦️و أدخل الذل بيتك...» و خداوند لعنت کند کسانی را که عزت شما را پایمال کردند و خواری و درماندگی را وارد خانه تو نمودند.
⏹ حال امیرالمومنین(ع) نیز همانند صدیقه طاهره(س) بود. او فرمود: سال ها صبر کردم در حالی که «و في العينِ قذًى و في الحلقِ شَجاً»
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
═✧❁﷽❁✧═
🌹 روایتگری آیت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
🔘گریه ی خجالت
💠 زمستان شد؛ آن کوههای بلند که روز با اسب به زحمت می روند، شب که دیگر کسی نمی رود! و هوا هم سرد شده بود و نشانه برف هم بود. این عزیزان بالای کوههای کردستان در سنگر ها، می توانستند پائین بیایند؛ (ماندند، ماندند، ماندند، ماندند)، یخ زدند و مُردند.
نعش شریف شان را به قم آوردند. در مسجد اعظم مجلس ترحیم گرفتند. ما معمولاً در مجلس ترحیم که می رویم، یک فاتحه می خوانیم، قرآن می خوانیم و بر می گردیم؛ تا آخر نمی نشینیم. (تا آخر یعنی تا آخر)، تا آخر نشستم و گریه کردم، نه برای ثواب، فقط گریه_خجالت !
اینها بودند که حفظ کردند!!
#دفاع_مقدس
#شهداء🌷
🔻🔻🔻
@jz_mft
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
هدایت شده از دانشگاه امامت
═✧❁﷽❁✧═
#اربعین
✍️ در روزهای اخیر جریان های وهابی و ناصبی تلاش گسترده ای برای ضربه زدن به مراسم اربعین امام حسین علیه السلام داشته اند. عمده شبهات وارده را می توان در دو محور بررسی کرد:
⏹ محور اول: اشکال #سندی به روایات اثبات کننده زیارت اربعین: برای پاسخ گویی به این شبهه باید در نظر داشت که:
1️⃣ سند روایت یکی از قرائن صدور و صحت روایت است. باید در نظر داشت که قرائن تاریخی، نگاه فقها و محدثین بزرگ به جایگاه حدیث، مطابقت روایت با عمومات و اطلاقات قرآنی و روایت های قطعی و عمل فقها به مضمون روایت از دیگر قرائن اعتبار یک روایت هستند. نتیجه این نکته علمی آن است که با صرف تضعیف سندی یک حدیث به هیچ وجه نمی توان حکم به بی اعتباری آن نمود. در بسیاری از موارد سند روایت ضعیف است ولی آن روایت دارای قرائن صدق متعدد است که باعث وثوق به صدور و اعتبار آن می شود.
2️⃣ اصل «زیارت اربعین» دارای چندین سند می باشد که فقیه بزرگی همانند شیخ طوسی در تهذیب الاحکام یک سند را ذکر کرده است. علامه مجلسی در جلد 98 بحارالانوار اسانید دیگری را نیز ذکر کرده است.
3️⃣ سند این زیارت در کتاب تهذیب کاملا #معتبر است و راویان آن همگی مورد توثیق و اعتماد علمای رجالی هستند:
♦️ «أَخْبَرَنَا جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ هَارُونَ بْنِ مُوسَى بْنِ أَحْمَدَ التَّلَّعُكْبَرِيِّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مَعْمَرٍ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْعَدَةَ وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّال»
📚تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج6 ؛ ص113
◀️ #توثیق افراد واقع در سند:
🔸 أبِي مُحَمَّدٍ هَارُونَ بْنِ مُوسَى بْنِ أَحْمَدَ التَّلَّعُكْبَرِيِّ :
📚رجال الطوسي (جامعه مدرسين) ؛ ص449
🔸 محَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ مَعْمَرٍ :
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج27 ؛ ص81 و معجم رجال الحديث و تفصيل طبقات الرواة ؛ ج18 ؛ ص32 و كتاب نكاح (زنجانى)؛ ج1، ص: 14
🔸 أبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْعَدَةَ وَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ فَضَّالٍ :
📚 رجال العلامة الحلي ؛ ص37 و تصحيح تراثنا الرجالي مع الترعيف بالمجهولين من رواته ؛ النص ؛ ص314
🔸سعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ:
📚 عدة الرجال ؛ ج2 ؛ ص135 و بهجة الآمال في شرح زبدة المقال ؛ ج4 ؛ ص345 و أحسن التراجم لأصحاب الإمام موسى الكاظم عليه السلام ؛ ج1 ؛ ص287
🔸 صفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّال:
📚رجال النجاشي ؛ ص198
✅ با مراجعه به آدرس های کتب رجالی فوق مشاهده خواهید کرد که تمام راویان حدیث زیارت اربعین مورد اعتماد و وثوق هستند. در ضمن این حدیث مورد عمل همه فقها و علمای و متشرعین شیعه در طول تاریخ نیز بوده است. و با ادله متواتر استحباب زیارت امام حسین (ع) تایید می شود. پس اشکال سندی به این حدیث از روی نادانی و جهالت است.
⏹ محور دوم: تشکیک در #سبب_زیارت اربعین:
1️⃣ در کتب تاریخی و منابع درجه چندم برخی از اسباب همانند ماجرای جابر و ... برای زیارت اربعین ذکر شده است. بر فرض عدم اثبات این اسباب هیچ دلیلی بر انکار و خدشه در زیارت اربعین وجود ندارد. زیرا اصل زیارت اربعین از حیث روایی و شرعی قطعی است.
2️⃣ برای مثال ممکن است در تعداد کشته ها، علل شروع جنگ، سلاح های به کار رفته و ... در جنگ جهانی دوم اختلاف و تشکیک شود، ولی با تشکیک در علل فوق نمی توان در اصل وقوع جنگ جهانی تردید نمود. حال اگر کسی در یکی از امور تاریخی و غیر مرتبط با اصل زیارت اربعین تردید داشته باشد، هیچ تردیدی در اصل زیارت ندارد. محدث نوری و شهید مطهری بارها به زیارت معصومین رفته اند و اگر در مساله تاریخی غیر مرتبط با اصل زیارت اربعین تردید دارند، هیچ خدشه ای در اصل زیارت اربعین ندارند.
✅ یکی از مغالطه های وهابیت جابجایی موضوع و محل نزاع است. آنها از اشکال علمای شیعه به یک مساله تاریخی که هیچ ربطی به مشروعیت زیارت اربعین ندارد، نامشروع بودن اصل زیارت را نتیجه گرفته اند.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔@Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═
#زیارة_الأربعین
✍️ یکی از معروف ترین روایات مرتبط با زیارت اربعین، حدیثی است که شیخ طوسی از امام حسن عسکری(ع) نقل می کند:
🔸«علامات المؤمن خمس صلاة الاحدی و الخمسين و زيارة الأربعين و التختم في اليمين و تعفير الجبين و الجهر ب بسم الله الرحمن الرحيم» (رک: تصویر بالا)
✍️ برای فهم بهتر این حدیث گفتنی است:
1️⃣ زمانه امام عسکری(ع) نقطه اوج شکل گیری مذاهب اسلامی است. شاید بتوان گفت: در کنار(دقیق تر در مقابل) مذهب رسمی حکومتی، شیعیان مهم ترین جریانی بودند که با رهبری الهی اهل بیت(ع) سنت واقعی و صحیح رسول الله(ص) را تبلیغ می کردند.
2️⃣ در آن زمان که پیروان علمای مطرح اهل سنت همانند ابوحنیفه و شافعی و احمد بن حنبل با مباحثی همانند: جواز شرب مسکرات همانند نبیذ، عدم جواز حیل(چاره) شرعی، جواز مسح بر خفین(کفش) و ... شناخته می شدند، امام عسکری(ع) مهم ترین شاخص های شیعه را اینگونه معرفی کرده است:
◀️ پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز: در تقابل با بدعت نماز مستحبی چهار تا هشت رکعتی چاشت(صلاة الضحی)
◀️ زیارت اربعین امام حسین(ع): در تقابل با ممنوعیت زیارت توسط جریان سقیفه بالاخص در زمان متوکل عباسی
◀️ انگشتر پوشیدن در دست راست: برای تقابل با نظر عبدالله بن عمر از برجسته ترین صحابه جریان سقیفه پوشیدن انگشتر در دست چپ
◀️ پیشانی روی خاک نهادن برای خشوع در نماز: به جهت تقابل با بدعت گرفتن دست ها در نماز برای خضوع
◀️ جهر و بلندخواندن «بسم الله» در نمازها: در تقابل با اجباری بودن اخفات«بسم الله» در نماز توسط بنی امیه
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
#دین_فروشان_سیاست_باز
✍️ ماجرای زیر شرح حال «عمرو بن عاص» است که توسط عالم و رجالی بزرگ اهل سنت «ذهبی» آمده است. روزی عمرو بن عاص به عبدالله بن عباس گفت:
♦️ ای بنی هاشم! شما شمشیرهایتان را بر قتل عثمان کشیدید. کنیزان حائض(افراد پست) را شوراندید و از فاسقین عراق در تضعیف خلیفه پیروی کردید. عثمان را به شمشیرهای اهل مصر برای کشته شدن سپردید. و قاتلین عثمان را پناه دادید!
✍️ عبدالله بن عباس در پاسخ گفت:
♦️ای عمرو! تو نظر خویش را گفتی! شما دو نفر(عمرو و معاویه) هیچ حقی سخن گفتن در باره عثمان را ندارید.
♦️اما تو ای معاویه فساد های عثمان را برای او زیبا جلوه دادی و زمانی که عثمان محاصره شده بود و از تو یاری طلبید کوتاهی کردی و دوست داشتی او به قتل برسد و دنبال فرصت بودی(تا به سلطنت برسی)
♦️اما تو ای عمرو بن عاص! شهر مدینه را بر علیه عثمان شوراندی و سپس به مصر رفتی تا اینکه خبر قتل خلیفه را شنیدی! سپس دشمنی خویش با علی بن ابیطالب(ع) را آشکار نمودی و به معاویه پیوستی و دین خویش را در مقابل حکومت مصر به معاویه فروختی!
✅ آیا می توان دنیا و آخرت خویش را به سیاست بازان دین فروشی همانند عمرو بن عاص و معاویه سپرد؟
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u