✍در ادعیهی ماه مبارک رمضان به طور ویژه به امام زمان علیهالسلام عنایت شده است و در چندین مورد، یاد، نام و دعا برای آن حضرت به چشم میخورد. آنچه در این ادعیه نمایان است، آرزوها و خواستههایی است که تا به حال، جامعهی بشری به خود ندیده، فقط در عصر ظهور به آنها خواهد رسید؛ بنابراین خواندن این دعاها و درخواست محتوای آن به گونهای طلب نزدیکتر شدن زمان ظهور است؛ به زبان دیگر، خلاصهی این دعاها این است:
«اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیک الْفَرَج»
📋در این نوشته، ابتدا نگاهی کوتاه به بعضی از این دعاها داشته، سپس برخی از فرازهای ادعیه با ویژگیهای حکومت حضرت مهدی عجل الله فرجه الشریف و نشانههای عصر سبز ظهور مقایسه میشود.
✂️برشی کوتاه از مقاله «ماه رمضان، بهار دعا برای امام زمان علیهالسلام»
📥ادامه مطلب
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_IF
🆔 @Emamat_net
تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (٢)
📖 جزء بیست و سوم
﴿وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْئولُونَ﴾ (صافات: ۲۴)
در قیامت به فرشتگان درباره گناهکاران خطاب میشود: «آنان را نگاه دارید، همانا ایشان مورد سوال قرار میگیرند»
💫شأن نزول
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ»: «عَنْ وَلَايَةِ عَلِي» (بحار الأنوار، ج ٢٤، ص ٢٧١)
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله درباره این آیه فرمود: «در روز قیامت خطاب میشود آنان را نگه دارید، همانا از ایشان درباره ولایت علی بن ابیطالب علیهالسلام پرسیده میشود.»
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (١) جزء بیست و سوم در کانال پایگاه جامع امامت
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (٢)
📖جزء بیست و چهارم
﴿وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّني مِنَ الْمُسْلِمين﴾ (فصلت: ۳۳)
چه کسی بهتر از آنکه به سوی خدا دعوت میکند و کارهای نیک انجام میدهد و میگوید: من از تسلیم شدگان در برابر خدایم، سخنی بهتر دارد؟
💫شأن نزول
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله: «إِنَّ عَلِيّاً بَابُ الْهُدَى بَعْدِي وَ الدَّاعِي إِلَى رَبِّي وَ هُوَ صالِحُ الْمُؤْمِنِينَ "وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنِي مِنَ الْمُسْلِمِين"» (روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (ط- القديمة) الفتّال النيشابوري، ابو علي، ج ۱، ص: ۱۰۰)
پیامبر خدا صلی الله علیه وآله درباره این آیه فرمود: «همانا علی علیهالسلام پس از من دروازه هدایت و دعوت کننده به سوی پروردگارم است و اوست نیکوکار مؤمنان که خداوند در این آیه او را چنین معرفی کرده است»
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (١) جزء بیست و چهارم در کانال پایگاه جامع امامت
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات
⁉️آیا در واقعه بدر و تبوک، پیامبر خدا صلی الله علیه وآله مرتکب ترک اولی یا ترک مصلحت شده است؟
✍گروهی از دانشمندان مسلمان معتقدند در مواردی که وحی درباره رخدادی به پیامبر صلی الله علیه وآله نمیرسید، آن جناب از روى اجتهاد خویش تصمیم میگرفت. البته ممکن بود که تصمیمات آن حضرت خلاف اولویت یا مصلحت بوده باشد.
آنچه در آیات مربوط به واقعه «بدر» و «تبوک» در قرآن ذکر شده است، این است که خداوند پیامبرش را خطاب و عتاب میفرماید که چرا بر خلاف اولویت یا مصلحت عمل کرده است.
🔹گروهی دیگر از دانشمندان بر این باورند که عصمت انبیاء منافاتی با ترک اولی ندارد، ولی در عین حال درباره این آیات با استناد به دلایل و قرائن قطعی، میگویند...
📥ادامه مطلب
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_IF
🆔 @Emamat_net
تلگرام اینستاگرام آپارات
7.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
┄┅❅أللَّھُـمَ؏َـجِّـلْلِوَلیِڪْألْـفَـرَج❅┅┄
💠رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمودند:
براى بهشـت درى است بنـام «ريّـان» كه از آن فقط روزهداران وارد مىشوند.
قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه وآله:
اِنَّ لِلْجَـنَّةِ بابا يُدْعى الرَيّانُ لا يَدْخُلُ مِنْهُ اِلاَّ الصّـائِمُونَ.
وسائل الشيعه، ج ۷، ص ۲۹۵، ح ۳۱.
┄┅┅┅❀💠❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات
🌅سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (٢)
📖جزء بیست و پنجم
﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فيها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُور﴾ (شوری: ۲۳)
ای پیامبر، بگو من در برابر زحمت پیامبری و رسالت چیزی از شما نمیخواهم به جز محبت به خاندانم و هر آن کس که کار نیک انجام دهد، ما بر آن نیکوییاش میافزاییم؛ به راستی که خداوند بخشنده و سپاسگزار است.
💫شأن نزول
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى، قَالُوا: «يَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ قَرَابَتُكَ الَّذِينَ وَجَبَتْ عَلَيْنَا مَوَدَّتُهُمْ»
قَالَ: «عَلِيٌّ وَفَاطِمَةُ وَابْنَاهُمَا» (تفسير كنز الدقائق، ج ۱۱، ص ۵۰۹)
از ابن عباس چنین روایت شده که آنگاه که این آیه نازل شد، از رسول خدا صلی الله علیه وآله پرسیدند: "ای پیامبر خدا، نزدیکانی که خداوند مودت آنان را بر ما واجب ساخته است، چه کسانی هستند؟"
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «علی و فاطمه و دو پسران ایشان»
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (١) جزء بیست و پنجم در کانال پایگاه جامع امامت
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات
💠واقعه غدیر هفتاد روز پیش از رحلت رسول اکرم صلی الله علیه وآله رخ داد و گفته میشود که در آن روز حدود یک صد هزار تن حضور داشتند.
با این حال هنوز پیکر پاک آن حضرت دفن نشده بود که مردم در خرد شمردن جایگاه علی علیهالسلام بر یکدیگر سبقت جستند و در پایمال کردن حق او چنان پیش تاختند که گویا پیرامون منزلت علی علیهالسلام کمترین سخنی از هیچ کس نشنیدهاند.
✍آنچه در این گفتار دنبال میشود یافتن پاسخ این پرسش است که سیاستپیشگان روزگار علی ابن ابیطالب علیهماالسلام چگونه غدیر را از یادها زدودند؟
دوستداران پیامبر، صحابیان و اهالی مدینه به سبب چه علل و عواملی دست از یاری علی علیهالسلام برداشتند و بر ستم به خاندان رسول گرامی اسلام رضایت دادند و در مقابل مهاجمان دم فرو بستند؟
آیا مردم بیعت غدیر را فراموش کرده بودند؟ بنابراین رفتار خود را چگونه توجیه کردند؟
✂️چکیده مقاله «عوامل انحراف خلافت و انزوای امام علی علیهالسلام»
📥دریافت مقاله
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_IF
🆔 @Emamat_net
تلگرام اینستاگرام آپارات
✨سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (۲)
📖جزء بیست و ششم
﴿إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتابُوا وَجاهَدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ في سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ﴾ (حجرات: ۱۵)
همانا ایمان آورندگان آن کسانی هستند که به خدا و پیامبرش ایمان آوردند و در ایمان خویش تردیدی راه ندادند و در راه خدا با مال و جان خویش تلاش و جهاد کردند؛ ایشان راستگویان حقیقی هستند.
💫شأن نزول
ابنعباس درباره آیه میگوید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذينَ آمَنُوا؛ یعنی در ایمان به خدا و رسولش راست گفتار بودند و در ایمان خویش هرگز تردیدی به خود راه ندادند؛ این آیه درباره علی علیهالسلام و حمزه بن عبدالمطلب و جعفر طیار نازل شده است»
سپس افزود: «وَجاهَدُوا جهاد کردند با دشمنان في سَبيلِ اللَّهِ در راه اطاعت از او بِأَمْوالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ، أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ؛ همانا ایشان راستگویان واقعی هستند در ایمان خود؛ پس خداوند نیز بر این صدق و ایستادگیشان بر پیمان گواهی داد»
المناقب، ج ۲، ص ۱۱؛ شواهدالتنزیل، ج ۲، ص ۲۵۹
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (١) جزء بیست و ششم در کانال پایگاه جامع امامت
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات
✍درباره علامه مجلسی و تألیفات او مطالعات گوناگونی صورت گرفته است، اما این پژوهش تلاش میکند ضمن مراجعه به آثار ایشان و با تأکید بر بحارالأنوار، نگاه کلامی علامه را به مباحث ادیان و فرق با ملاحظه روایات، فهم و منعکس کند.
از آنجا که عواملی چون مقام شیخالاسلامی، کرسی علمی، کثرت اصحاب و ملازمان درسی، پیشینه خانوادگی مذهبی و نیز زمینه و زمانهای که وی در آن زیسته است جملگی مجلسی را احاطه کرده و احتمالاً در اندیشه کلامی او تأثیراتی برجای نهاده است.
جستار پیش رو شواهدی از حضور موارد مذکور را در مطالعات او جویا شده و کوشیده است تا با استفاده از روش اسنادی و بهرهمندی از شیوهی توصیفی تحلیلی، ضمن دستیابی به نوع عملکرد مجلسی در فرق و ادیان، به بررسی تأثیرات عوامل پیش گفته بر رویکرد کلامی وی بپردازد.
✂️بخشی از چکیده مقاله «بررسی عوامل و آثار نگاه کلامی علامه مجلسی به برخی از فرق و ادیان با تأکید بر «بحارالانوار»»
📥دریافت مقاله
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_IF
🆔 @Emamat_net
تلگرام اینستاگرام آپارات
✨سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن
📖جزء بیست و هفتم
﴿إِنَّ الْمُتَّقينَ في جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ في مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليكٍ مُقْتَدِر﴾ (قمر: ۵۴-۵۵)
همانا تقوا پیشگان در بهشتها و جایگاه وسیعی مستقر میشوند؛ در جایگاه صدق در نزد پادشاه با اقتدار.
💫شأن نزول
جابر بن عبدالله انصاری میگوید: ما همراه برخی از یاران رسول خدا صلی الله علیه وآله در نزد ایشان بودیم. سخن از بهشت پیش آمد. پیامبر خدا فرمود: «نخستین کسی که وارد بهشت میشود، علی بن ابیطالب علیهالسلام است ...»
آنگاه فرمود: « أَبْشِرْ يَا عَلِيُّ، مَا مِنْ عَبْدٍ يُحِبُّكَ وَ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَكَ إِلَّا بَعَثَهُ اللَّهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَعَنَا ؛ ای علی، تو را مژده باد هیچ بندهای از بندگان خدا نیست که تو را دوست داشته باشد، مگر آنکه خداوند او را در روز جزا با ما بر میانگیزد»
سپس این آیه را قرائت فرمود.
فرات الكوفي، فرات بن ابراهيم؛ ج ۱؛ ص ۴۵۶.
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (١) جزء بیست و هفتم در کانال پایگاه جامع امامت
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات
💠ابن خلدون، مورخ و متفکر مسلمان سده هشتم در شمال آفریقا بود که با نوشتن کتاب معروف «مقدمه» شهرت و اعتبار جهانی یافت.
✍این مقاله بر آن است تا پس از نقل اندیشهها و نظرات ایشان، در مبحث خلافت و جانشینی پس از پیامبر اسلام به طور عام و بحث جانشینی حضرت علی علیهالسلام به طور خاص، به بررسی آنها پرداخته و با استناد به منابع تاریخی معتبر و مستند، به نقد این مطالب بپردازد.
✂️بخشی از چکیده مقاله «بررسی و نقد نظریات ابن خلدون در کتاب مقدمه درباره جانشینی و امامت حضرت علی علیهالسلام»
📥دریافت مقاله
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_IF
🆔 @Emamat_net
تلگرام اینستاگرام آپارات
✨سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (۲)
📖جزء بیست و هشتم
﴿يَوْمَ لا يُخْزِي اللَّهُ النَّبِيَّ وَ الَّذينَ آمَنُوا مَعَهُ نُورُهُمْ يَسْعى بَيْنَ أَيْديهِمْ وَ بِأَيْمانِهِمْ يَقُولُونَ رَبَّنا أَتْمِمْ لَنا نُورَنا وَ اغْفِرْ لَنا إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدير﴾ (تحريم: ۸)
قیامت روزی است که خداوند پیامبر و کسانی را که به او ایمان آوردهاند، خوار نمیکند و نور چهرههای ایشان در سمت راست و مقابل آنها در حرکت است، میگویند: پروردگارا نور چهرهمان را کامل کن و ما را ببخش، به درستی که تو بر هر چیزی توانایی
💫شأن نزول
امام صادق علیهالسلام فرمود: «مقصود خداوند از کسانی که در قیامت چهرههایشان نورانی است، امامان مؤمنین هستند. همانها که نور چهرههایشان در سمت راست و در مقابل آنها در حرکت است تا آنکه به جایگاه هایشان در بهشت فرود آیند.»
در روایت است که عباس این آیه را خواند و گفت: «منظور از مؤمنان، علی و یارانش است»
بحارالأنوار، ج ۲۳، ص ۳۱۵؛ المناقب، ج ۳، ص ۸۱
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
تفسیر آیات با محوریت سیمای امیرالمؤمنین علیهالسلام در قرآن (١) جزء بیست و هشتم در کانال پایگاه جامع امامت
┄┅┅┅❀✨❀┅┅┅┄
🌐https://emamat.org
🆔 @Emamat_net
#ماه_رمضان
تلگرام اینستاگرام آپارات