هدایت شده از محسن قنبریان
🧮 داستان اقتصاد ریاضی!
(یادداشتی مختصر درباره مدعیات اقتصاد ریاضی)
#بخش_اول
1⃣ ریاضیات یا اصالت ریاضی؟!
ریاضیات همیشه ریاضی بوده اما "اصالت ریاضی" دکارت (pan mathematicism) وقتی اتفاق افتاد که: ریاضیات بر سایر علوم (حتی فلسفه) چتر انداخت!
جالب اینکه گزاره: "ریاضیات تنها علم یقینی است"! خود بحثی غیر ریاضی و فلسفی (معرفت شناسی) است که از قضا دکارت ادعای اشراقی درباره آن داشت و می گفت: فرشته ای به او الهام کرده!۱
2⃣ ریاضی شدن و مرگ طبیعت!
تاویل گرایی سایر علوم توصیفی به ریاضیات، با "تقلیل گرایی" و "تنزیل گرایی" همراه شد.
برای نمونه "طبیعیات قدیم" قبل از "فیزیکِ ریاضی"، موجودات عالم طبیعت را در ۴جوهر و ۹عرض طبقه بندی، تعریف و توصیف می کرد.
وقتی از "تبیین صوری ارسطویی" به "تبیین ریاضی پسادکارتی" تبدیل شد؛ فقط روش عوض نشد، فقط "منطق ریاضی" جای "منطق صوری" ننشست! بلکه برخی موجودات جا ماندند!
تغییر روش، بر محتوا اثر کرد! طبیعیات و الهیاتِ اعم به مواردی خاص تقلیل یافت!
برای نمونه:
الف) جوهر نفسانی (روح مجرد) در "مفاهیم کمّی منتخب" برای فیزیک نوین (مثل جرم و انرژی) جا نشد! پس عقیده ای شخصی ماند یا به نوعی انرژی، تاویل رفت و شعرگویی شد!
ب) فیزیک جدید، "حرکت مکانیکی" را تعریف و اندازه گیری و بکارگیری کرد؛ اما "حرکت در جوهر" جا ماند! مفاهیم پایه و روش محاسبه جدید راهی به آن نداشت!
در حالیکه هم "روح مجرد" و هم "حرکت جوهری" مطابق با برهان یقینی عقلی اند!
⬅️ ریاضی سازی علوم، فقط ریاضی کردن روش نبود، فروکاستن از معقولات و مقولات به مفاهیم کمّی یا جاماندن برخی از آنها را در پی داشت!
3⃣ اقتصاد ریاضی یا انسانِ ریاضی؟!
آن تاویل گرایی به ریاضیات، در علوم انسانی اثرات وخیم تر داشت! از همه بیشتر اقتصاد!
باز ادعای مروجین اقتصادِ ریاضی این است که: ریاضی کردن اقتصاد و مدل سازی نه "یک مکتب" که صرفاً "یک ابزار" است! اصطلاحات ریاضی نسبت به تبیین توصیفی، دقیق بوده و گمراه کننده نیست. زبان ریاضی، درک و بیان مباحث پیچیده را آسان می کند و میتواند پیش بینی در اختیار اقتصاددان و سیاستگذار قرار دهد!
اما اینجا هم "تقلیل گرایی" سابق خود را نشان می دهد! برای ریاضی شدنِ مؤلفه های موثر در اقتصاد انسان، برخی مولفه ها جا می مانند و برخی تنزیل معنایی می گیرند (مثل تنزیل روح به انرژی در طبیعیات)!
برای نمونه:
قبل از ریاضی شدنِ اقتصاد هم به عوامل رفاه اجتماعی توجه می شد؛ اما با پدیده هایی انسانی و غیر ریاضی ارزش گذاری می شد: تعداد زندانی، تن فروشی، تکدی گری، حاشیه نشینی، فقر و...
اینها همه "آمار های اخلاقی" و انسان محور بود.
اما از اواسط قرن۱۹ "شاخص های پولی و مالی" جای آنها نشست! پیشرفت و رفاه با "دلار" و "درآمد" سنجش شد! "آمارهای پولی"، انسان و جامعه را به دلار و درآمد فروکاست!
جالب اینکه این پدیده همزاد دو چیز بود:
- ظهور کاپیتالیسم (که علاوه بر بازار آزاد، سرمایه گذاری پولی را از مولفه های اساسی اجتماع و زندگی قرار می داد)!
- ریاضی شدن اقتصاد!
حالا منابع طبیعی، اختراعات، آثار هنری و حتی انسان همه با "کمیّت دارایی و درآمد" خوانش و محاسبه می شد!
نیویورک تایمز ۳۰ژانویه۱۹۱۰ عنوان مقاله اش این بود: "ارزش یک نوزاد به عنوان یک دارایی ملی چقدر است؟!"
معضلات زندگی هم با مفاهیم کمیّ پولی سنجش شد:
- الکلی شدن= هزینه ۲میلیارد دلاری!
- سرماخوردگی= ۲۱دلار به ازاء هر کارمند!
-و... ۲
⬅️ اول مفاهیم پایه تغییر و تنزل کرد تا علم محاسبه اش اقتصاد ریاضی شد!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🧮 داستان اقتصاد ریاضی!
#بخش_دوم
4⃣ کهانتِ اقتصاد ریاضی!
همیشه مقدار سود و بدهی، هزینه و درآمد، ریاضی محاسبه می شده؛ اما "اقتصاد ریاضی" خاستگاهش اینجا نیست! استفاده از ریاضیات پیشرفته برای مدل سازی اقتصادی، و پیش گویی های بازار برای سیاستگذاران، خاستگاه اقتصاد ریاضی است.
وقتی می خواهند بازار را مدل سازی ریاضی کنند، بازیگر آن انسان است نه الکترون و پروتن! عوامل مختلفی در رفتارهای انسان موثر است: از "درونی ترین لایه های انگیزشی او" تا "فرهنگ و ارثیه های خُلقی و باوری ملی و باستانی"!
آیا همه این عوامل متعدد و غیر کمّی در محاسبه و مدل سازی ریاضی لحاظ میشود؟! اصلاً همه قابلیت لحاظ در مدل ریاضی دارند؟
• به تصریح ریاضی دانهای اقتصادی، برای مدل سازی:
- هر مدل یک دسته پیش فرض دارد.
- این پیشفرض ها از برداشت و شهود ما از واقعیت انتخاب میشود.
- هرچه مجموعه این پیشفرض ها بیشتر باشد(یعنی دریافت و شهود از جامعه کامل تر باشد)، دست و پای مدل بسته تر خواهد شد!(مدلی با مؤلفه های موثرِ زیاد، پیچیده تر و سخت تر است)
- اینجاست که اقتصاد ریاضی دست به گزینش می زند! واقعیت را مجردتر فرض می کند! حواشی را حذف و ابعاد و جزییات مورد علاقه را نگه می دارد! و مدل می سازد! ۳
(البته می گوید راه برای مدلی با مولفه های حذف شده هم باز است! اما معمولا "اقتصاد سیاسی" از آن تحقیقات پشتیبانی نمی کند)
برای نمونه:
تفاوت مردم شناسانه ی: اصناف، اقلیم ها، انگیزهای درونی و دهها مولفه فرهنگی، تاریخی، دینی برای مدل سازی در این خلاصه(بهینه) می شود: "انسان، عقلایی رفتار می کند"!
اما وقتی در مرحله قبل تر شاخص ها را همه کمّی کرده اند، نتیجه این میشود که: رفتار عقلایی انسان، در واقع نوعی محاسبه گری ریاضی است! حالا مدل سازی اش کار سختی نیست!
تمثیل:
همانطور که اول در طبیعیات همه چیز را به جِرم و انرژی تقلیل دادند؛ بعد عوامل متعددِ موثر بر نقطه جوش آب را هم کاستند و گزاره "آب در ۱۰۰ درجه می جوشد"؛ را "قانون" کردند! حالا دامنه هیمالیا و دماوند و... "استثناء" اند و البته قابل اندازه گیری!
اینجا هم مثلا "اقتصاد تبرعی" و "انگیزه های غیر محاسباتی"(غیرعقلایی در این مکتب!) مثل چرخه مالی خمس و زکات و نذر و تحبیس و وقف و... مثل استثنائات هیمالیا و دماوند می شوند! با این تفاوت که کنار "اقتصاد معاوضی" بازار به اقتصاد سرریز می شود؛ در حالیکه واقعا در مدل لحاظ نشده است!(دقت کنید)
5⃣ اقتصاد ریاضی، علمِ بازار آزاد نه علم مطلق نظامات اقتصادی!
باید تا اینجا روشن شده باشد بین "اقتصاد ریاضی" بعنوان یک روش(!) با "بازار آزاد" بعنوان یک بستره ، رابطه و تناسب هست. اقتصادِ ریاضی، علم کشف روابط علیّ و معلولی بازار آزاد و کنشگرش -که انسانِ محاسبه گر است- می باشد که پس از پیدایش این مکتب و این انسان پیدا شده است.
جامعه ای که می خواهد مثلا: از "امانت و ودیعه" بیشتر از "ضمان" / از "اقتصاد تبرعی" برای "تامین حق های همگانیِ بهداشت و آموزش" بجای "بازاری کردن اینها" و "کالا کردن حق ها"/و...؛ نهاد و نُرم بسازد؛
اولا: مفاهیم بنیادین اقتصادش، همه کمّی و ریاضی نمیشود؛ تا مدل ریاضی بپذیرد!
ثانیاً: فروکاستن های موجود اقتصاد ریاضی، تحقق نُرم ها و نهادهای نظام مطلوبش را تاخیر و بلکه تاویل می برد! اقتصاد مطلوبش نشدنی تر میشود. چون تحقق مدلهای بازاری، انسان و جامعه بازار را می سازد و انسان فرهنگی و فطری را محجوب می کند.(دقت کنید)
..................
۱. ر.ک: مبادی با بعد الطبیعی علوم نوین / آدوین آرثربرت/ ترجمه عبدالکریم سروش
۲. ر.ک: مقاله:چطور پول معیار سنجش همه چیز شد؟ / الی کوک - مجله آتلانتیک/ سایت ترجمان
https://tarjomaan.com/neveshtar/8780/
۳. ر.ک: روزنامه دانشگاه شریف ش۸۹۱ مصاحبه با دکتر وصالی و دکتر مدنی زاده: بدون ریاضیات فقط می توانیم داستان بگوییم
http://daily.sharif.ir/%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88/
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔴مراقب ظلم در حق شهید بهشتیها باشیم
🔹بصیرت با جوزدگی سازگار نیست. دشمن شناسی با سطحی نگری حاصل نمی شود. وقتی غیر از امام جامعه افراد دیگر را ملاک و معیار تشخیص حق و باطل قرار دهیم، حتی اگر آن افراد دارای اوصاف انقلابی، با تقوا، ولایی و ... باشند، راه خطا رفته ایم.
🔸بهشتی وقتی مظلوم می شود که فقط امام و برخی خواص نزدیک ایشان از خلوص نیت ایشان مطلعند که نمی توانند و مصلحت نیست که در مقابل جو ایجاد شده علیه او موضع گیری صریح داشته باشند. اما برخی چهره های مؤثر دیگر که می توانند مقابل خناسی و شایعه سازی مجاهدین خلق بایستند و رسانه های انقلابی آن زمان، دچار اشتباه در تشخیص می شوند و برخی همان چیزی که مجاهدین خلق خواستند را تکرار می کنند و برخی در اثر شبهه سکوت می کنند و برخی که نباید مصلحت سنجی کنند، با اطلاع از حق سکوت می کنند.
🔹این خطری است که از صدر اسلام و در قضایای بی نماز دانستن امیر مومنان و واجب القتل دانستن اباعبدالله و خارجی دانستن خاندانشان و نفوذی دانستن بهشتی و بهشتی ها وجود داشته و بسیار خطرناک است.
🔸آشنایی با شیوه های ترور شخصیت از لوازم انقلابی گری و انقلابی ماندن واقعی و کسب بصیرت انقلابی است که هر چه به ظهور نزدیکتر می شویم، ضرورت بیشتر دارد.
🔹پس دقت کنیم مبادا تحت تأثیر فضای مجازی و رسانه و اشخاص، در حق شهید بهشتی ها ظلم کنیم و در دشمن شناسی شکست بخوریم.
🔸هرجا جریان رسانه ای داخلی و خارجی هماهنگ شخصی از جبهه خودی را هدف قرار دادند حداقل شک کنیم
💠✍️ #دکتر_جاویدنیا
🆔 @Dr_Javidnia
🌐 لینک پیوستن به کانال:
https://eitaa.com/joinchat/3098935312C73fadd24b3
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
#سراج #امیر_شهر
❗️تا دلت بخواهد عرق خوردهام!
...حاجآقا بزرگ، به نزديك مسجد رسيده بود. يكى از عربدهكشهاى كنگاور كه خيلى هم مشروب خورده بود، تلوتلو مىخورد و عربده مىكشيد. وقتى كه امير محبت را ديد، جلو آمد و در مقابل پيرمرد روحانى سينهاش را صاف كرد و با لحن و صداى لوطى منشانه گفت: حاجى، مىبينى، منم! دارم حال مىكنم!
🔹مردك لوطى كه انتظار داد و فرياد و عصبانيت روحانى شهر را داشت، شنيد كه حاجى با خونسردى كامل و گشادهرويى تمام در حالى كه چشم به چشمش دوخته بود، گفت: خوب! بگو ببينم چه كردهاى كه اين همه كيف مىكنى! مرد مست گفت: حاجى، تا دلت بخواد، شراب خوردم. مست مستم. دارم از جا كنده مىشم.
🔸مرد روحانى لبخندى زد و ادامه داد: «نوش جانت، حالا كه شراب را خوردهاى و كيفت را كردهاى، بيا با هم برويم مسجد، نمازى هم بخوان!!!» مرد مست كه گويا شوك مغزى شديدى را تحمل كرده باشد، چشمانش را برهم زد و گفت: چى! بيام مسجد!.... خوب بريم! مىريم مسجد! سپس به دنبال امير محبت كه او را به اسارت گرفته بود، آرام به راه افتاد و به دنبال او وارد حياط بزرگ مسجد جامع شد.
🔹حوض بزرگى در وسط مسجد قرار داشت. او با وضع ناجورى كه داشت، لب حوض نشست و دهانش را آب كشيد و وضويى ساخت و وارد مسجد شد؛ گويا متوجه نگاههاى متعجب و شگفتزده نمازگزاران نشده بود. رفت و آن عقبها به نماز ايستاد و به صياد خود اقتدا كرد. پس از آن بود كه تا عمر داشت، لب به مشروب نزد.
📚امیر شهر، ص90
🆔 @tahavol_howze
هدایت شده از ~| 𝘼𝙢𝙞𝙧 |~
از ما عمل چندانی نخواستهاند!
مهمتر از عمل کردن، عمل نکردن است...
تقوا یعنی عملگناهرامرتکبنشدن!
همه میپرسند چه کار کنیم؟
من میگویم: بگویید چه کار نکنیم؟
و پاسخ این است:
گناه نکنید
شاه کلید اصلی رابطه با خدا گناه نکردن است.
آیتاللهبهجتره
🆔 @shahadat | شهادت🌱
هدایت شده از پوراحمدی
💠 حدیث روز 💠
💎 حقیقت ایمان
🔻پيامبر خدا صلىاللهعليهوآلهوسلم:
ليسَ الإيمانُ بالتَّحَلّي و لا بالتَّمَنّي، و لكنَّ الإيمانَ ما خَلَصَ في القلبِ و صَدّقَهُ الأعمالُ
❇️ ايمان نه به ظاهر است و نه به آرزو،
بلكه ايمان آن است كه
در دل #خالص باشد و #عمل آن را تصديق كند.
📚 بحارالأنوار، ۶۹ / ۷۲ / ۲۶
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
هدایت شده از کانال استاد عالی
سیدِ اهل قلم...
جا داره در روز قلم یادی بکنیم از یه شهید...
شهید سید مرتضی آوینی
شادی روحش صلوات بفرستید🌹
🌸⃟✍჻ᭂ࿐✰🎤📚
🔰کانال استاد عالی
🆔 @pomhyr
هدایت شده از ذخیره
.
﷽؛
💠 #حديث_روز سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱
🏷کفّه ی سنگین تر!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸«چون روز رستاخيز شود، خداوند عزّ و جلّ مردم را در دشتى فراخ گرد مىآورد و ترازوها گذاشته مىشود و خون شهيدان با مركّب عالمان سنجيده مىشود، اما كفّه مركّب عالمان بر خون شهيدان سنگينى مىكند».
🔹«إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ جَمَعَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ النّاسَ في صَعيدٍ واحِدٍ، و وُضِعَتِ المَوازينُ، فتُوزَنُ دِماءُ الشُّهَداءِ مَعَ مِدادِ العُلَماءِ، فيَرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دِماءِ الشُّهَداءِ».
📚 من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۳۹۸
❀ ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه)
📅 مناسبت امروز :۱۴ تیر، روز قلم
@hadithnet | معارف حدیث
هدایت شده از تا 2030
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬ببینید: کلیپ کوتاه رمزریال
⁉️اگر رمزریال همان CBDC باشد، چه در انتظار ماست؟
🔺جامعهء بدون پول نقد و بلایی که بر سر مردم خواهد آمد!
❌قطع شبکهء برق یا اینترنت، در نبود پول نقد، هرج و مرج بی سابقهای را پدیدار خواهد کرد، چرا که در این حالت، پول شما غیرقابل استفاده خواهد شد.
✔️همچنین، یک حملهء سایبری، میتواند ارزش پول ملی ما را کلاً نابود کند!
🔺پول شما، با تاریخ مصرف!
🔺کنترل کامل شما، با پولی که کنترلش در اختیار دولت است!
🔺با رمزریال، دولت، قدرت تنبیه بی نهایت افراد جامعه را مییابد، به دلخواه خودش!
‼️رمز ریال، از آنچه فکرش را میکنید، ترسناک تر است!
🆔@CoronaDeception
🌐لینک پیوستن به کانال:
https://eitaa.com/joinchat/93192196Cac05c503bc
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
⭕️ تنبلی و بیحوصلگی، کلید تمام شرّها!
قَالَ الإمام الباقر عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:
🔸«إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ.»
⬅️ «از تنبلی و بیحوصلگی بپرهیز؛ چراکه ایندو، کلید تمام شرّها هستند.
🔻کسی که تنبلی کند، حقی را ادا نخواهد کرد و کسی که بیحوصلگی ورزد، بر [انجامِ] حق صبر نخواهد نمود.»
📚تحفالعقول، ج۱، ص۲۹۵
🆔 @tahavol_howze
هدایت شده از انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محتوای_ناب
💠بشارت حضرت باقرالعلوم علیه السلام درخصوص نهضتی زمینه ساز ظهور در آخرالزمان (انقلاب اسلامی ایران)
انجمن علمی قرآن و حدیث دانشگاه قم
🆔@qom_quranhadith
هدایت شده از عشق است ایران و ایرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | روایتی از آیتالله خامنهای از محبت مردم به #امام_باقر (علیهالسلام)
🏴 سالروز شهادت باقرالعلوم الاولین و الآخرین حضرت محمد بن علی بن حسین تسلیت
🏴 عرض تسلیت محضر بقیه الله الاعظم روحی فداه صلواتی هدیه فرمایید
هدایت شده از بنیاد شهید مطهری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️ ولی ما اهل بیت اینطور نیستیم
◾️ سالروز شهادت شکافنده علوم، حضرت امام محمد باقر علیهالسلام تسلیت باد!
🔸دریافت کلیپهای استاد مطهری در واتساپ
⭕️ کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
هدایت شده از یا زینب کبری 🇮🇷
❁﷽❁
#امام_محمد_باقر علیه السلام:
در #آخرالزمان، مردم ریاکاری پیدا می شوند که دائما آیه قرآن و دعا می خوانند، اظهار مقدس مآبی می کنند، یک مردم تازه به دوران رسیده احمقی هم هستند، تنها چیزی که این مقدس مآب ها به آن اعتنا ندارند #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر است.
اینها تا مطمئن نشوند که امر به معروف و نهی از منکر کوچکترین ضرری به ایشان نمیزند، به آن تن نمی دهند.
دائم دنبال این هستند که یک راه فراری برای #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر پیدا کنند، یک عذری بتراشند که خوب، دیگر نمۍشود، دیگر ممکن نیست.
دنبال آن عبادتهایی هستند که نه به جان، نه به مال و نه به حیثیتشان ضرر می زند اما اگر وظیفه ای ضرری به جایی می زند، دیگر آن را قبول ندارند.
اگر نماز هم به کار یا حیثیت یا جانشان ضرر می زد، آن را رها می کردند، همان طور که عالیترین و شریفترین فریضه ها را رها کردند، نماز را هم رها می کردند، #امر_به_معروف_و_نهی_ازمنکر فریضه بزرگی است که سایر فرائض به وسیله آن بپا می شود.
📚الكافي : ج۵، ص۵۵
#شهادت_امام_محمد_باقر علیه السلام
#بی_تفاوت_نباشیم
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
💎مرکز تخصصی آموزش و احیای واجب فراموش شده...
╔═💎💫═══╗
@aamerin_ir
╚═══💫💎═╝
به کانال آمرین بپیوندید👆
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴 اوصاف شیعیان در کلام باقرالعلوم (ع)
🔻"شيعه ما نيست مگر كسى كه تقواى الهى داشته باشد و از خدا اطاعت كند، شيعه ما شناخته نمىشود، جز با تواضع، افتادگى، امانتدارى، ذكر فراوان، روزه، نماز، نيكى به پدر و مادر، رسيدگى به همسايگان فقير و بينوا و بدهكار و يتيم، راستگويى و تلاوت قرآن، شيعه ما درباره ديگران جز خير چيزى نگويد و امين قبيلهاش باشد." (تحفالعقول، ص470)
#امام_باقر
@Ahmadhoseinsharifi
🌹