eitaa logo
دولت جوان انقلابی🇮🇷
124 دنبال‌کننده
6.7هزار عکس
2.9هزار ویدیو
177 فایل
🔆﷽🔆 ☘ذکر تعجیل فرج رمز نجات بشر است 🍃ما برآنیم که این ذکر جهانی بشود⚘ 📲ارسال انتقادات بسیار ارزشمند شما👇 @Taha_Yasin3 🛑هشدار: هر گونه کپی‌برداری از مطالب کانال بدون ذکر منبع، اصلا حرام نبوده و کاملا مجاز است✔😉 ♨️کانال دوم ما👇 @vacsam
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تفکّر قرآنی
عجیبه!! 🌼 تکرار داستان حضرت موسی علیه‌السّلام، به این دلیل است که این داستان زاویا و جهات مختلف دارد. الگویِ مثبت، الگوی منفی، ابعاد و زوایای هر کدام را آورده است. 🌼 خداوند به حضرت موسی علیه‌السّلام میفرماید: ای موسی، تاج نبوّت بر سر تو می‌ آید. حضرت موسی علیه‌السّلام عرض میکند: خدایا! این تاج نبوّت را بر سر هارون بگذار وَ یَضیقُ صَدْری وَ لا یَنْطَلِقُ لِسانی‏ فَأَرْسِلْ إِلى‏ هارُونَ‏ سینه‏ ام تنگ میشود و زبانم روان نمیشود، پس به هارون وحى فرست وَ أَخی‏ هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ‏ مِنِّی لِسانا برادرم هارون از من گویاتر است‏. 🌼 اگر به ما بگویند بیا تو را به بالای قلّه موفقیّت ببریم، چه کسی میگوید دیگری را ببرید!؟ حضرت موسی علیه‌السّلام با این‌ که میدانست این تاج تاجِ منحصری است، ولی او چقدر بزرگوار بوده است که در آن ارتباطش با خدا میگوید: این افتخار را به برادرم بده! خداوند میفرماید: سَنَشُدُّ عَضُدَکَ بِأَخِیکَ، بازوان تو را به وسیله برادرت محکم میکنیم‏. حجّت الاسلام و المسلمین 🆔 @tafakkor_qurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از محسن قنبریان
🧮 داستان اقتصاد ریاضی! (یادداشتی مختصر درباره مدعیات اقتصاد ریاضی) حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
هدایت شده از محسن قنبریان
هدایت شده از محسن قنبریان
هدایت شده از محسن قنبریان
هدایت شده از محسن قنبریان
هدایت شده از محسن قنبریان
هدایت شده از محسن قنبریان
هدایت شده از محسن قنبریان
هدایت شده از محسن قنبریان
هدایت شده از محسن قنبریان
🧮 داستان اقتصاد ریاضی! (یادداشتی مختصر درباره مدعیات اقتصاد ریاضی) 1⃣ ریاضیات یا اصالت ریاضی؟! ریاضیات همیشه ریاضی بوده اما "اصالت ریاضی" دکارت (pan mathematicism) وقتی اتفاق افتاد که: ریاضیات بر سایر علوم (حتی فلسفه) چتر انداخت! جالب اینکه گزاره: "ریاضیات تنها علم یقینی است"! خود بحثی غیر ریاضی و فلسفی (معرفت شناسی) است که از قضا دکارت ادعای اشراقی درباره آن داشت و می گفت: فرشته ای به او الهام کرده!۱ 2⃣ ریاضی شدن و مرگ طبیعت! تاویل گرایی سایر علوم توصیفی به ریاضیات، با "تقلیل گرایی" و "تنزیل گرایی" همراه شد. برای نمونه "طبیعیات قدیم" قبل از "فیزیکِ ریاضی"، موجودات عالم طبیعت را در ۴جوهر و ۹عرض طبقه بندی، تعریف و توصیف می کرد. وقتی از "تبیین صوری ارسطویی" به "تبیین ریاضی پسادکارتی" تبدیل شد؛ فقط روش عوض نشد، فقط "منطق ریاضی" جای "منطق صوری" ننشست! بلکه برخی موجودات جا ماندند! تغییر روش، بر محتوا اثر کرد! طبیعیات و الهیاتِ اعم به مواردی خاص تقلیل یافت! برای نمونه: الف) جوهر نفسانی (روح مجرد) در "مفاهیم کمّی منتخب" برای فیزیک نوین (مثل جرم و انرژی) جا نشد! پس عقیده ای شخصی ماند یا به نوعی انرژی، تاویل رفت و شعرگویی شد! ب) فیزیک جدید، "حرکت مکانیکی" را تعریف و اندازه گیری و بکارگیری کرد؛ اما "حرکت در جوهر" جا ماند! مفاهیم پایه و روش محاسبه جدید راهی به آن نداشت! در حالیکه هم "روح مجرد" و هم "حرکت جوهری" مطابق با برهان یقینی عقلی اند! ⬅️ ریاضی سازی علوم، فقط ریاضی کردن روش نبود، فروکاستن از معقولات و مقولات به مفاهیم کمّی یا جاماندن برخی از آنها را در پی داشت! 3⃣ اقتصاد ریاضی یا انسانِ ریاضی؟! آن تاویل گرایی به ریاضیات، در علوم انسانی اثرات وخیم تر داشت! از همه بیشتر اقتصاد! باز ادعای مروجین اقتصادِ ریاضی این است که: ریاضی کردن اقتصاد و مدل سازی نه "یک مکتب" که صرفاً "یک ابزار" است! اصطلاحات ریاضی نسبت به تبیین توصیفی، دقیق بوده و گمراه کننده نیست. زبان ریاضی، درک و بیان مباحث پیچیده را آسان می کند و میتواند پیش بینی در اختیار اقتصاددان و سیاستگذار قرار دهد! اما اینجا هم "تقلیل گرایی" سابق خود را نشان می دهد! برای ریاضی شدنِ مؤلفه های موثر در اقتصاد انسان، برخی مولفه ها جا می مانند و برخی تنزیل معنایی می گیرند (مثل تنزیل روح به انرژی در طبیعیات)! برای نمونه: قبل از ریاضی شدنِ اقتصاد هم به عوامل رفاه اجتماعی توجه می شد؛ اما با پدیده هایی انسانی و غیر ریاضی ارزش گذاری می شد: تعداد زندانی، تن فروشی، تکدی گری، حاشیه نشینی، فقر و... اینها همه "آمار های اخلاقی" و انسان محور بود. اما از اواسط قرن۱۹ "شاخص های پولی و مالی" جای آنها نشست! پیشرفت و رفاه با "دلار" و "درآمد" سنجش شد! "آمارهای پولی"، انسان و جامعه را به دلار و درآمد فروکاست! جالب اینکه این پدیده همزاد دو چیز بود: - ظهور کاپیتالیسم (که علاوه بر بازار آزاد، سرمایه گذاری پولی را از مولفه های اساسی اجتماع و زندگی قرار می داد)! - ریاضی شدن اقتصاد! حالا منابع طبیعی، اختراعات، آثار هنری و حتی انسان همه با "کمیّت دارایی و درآمد" خوانش و محاسبه می شد! نیویورک تایمز ۳۰ژانویه۱۹۱۰ عنوان مقاله اش این بود: "ارزش یک نوزاد به عنوان یک دارایی ملی چقدر است؟!" معضلات زندگی هم با مفاهیم کمیّ پولی سنجش شد: - الکلی شدن= هزینه ۲میلیارد دلاری! - سرماخوردگی= ۲۱دلار به ازاء هر کارمند! -و... ۲ ⬅️ اول مفاهیم پایه تغییر و تنزل کرد تا علم محاسبه اش اقتصاد ریاضی شد! ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
🧮 داستان اقتصاد ریاضی! 4⃣ کهانتِ اقتصاد ریاضی! همیشه مقدار سود و بدهی، هزینه و درآمد، ریاضی محاسبه می شده؛ اما "اقتصاد ریاضی" خاستگاهش اینجا نیست! استفاده از ریاضیات پیشرفته برای مدل سازی اقتصادی، و پیش گویی های بازار برای سیاستگذاران، خاستگاه اقتصاد ریاضی است. وقتی می خواهند بازار را مدل سازی ریاضی کنند، بازیگر آن انسان است نه الکترون و پروتن! عوامل مختلفی در رفتارهای انسان موثر است: از "درونی ترین لایه های انگیزشی او" تا "فرهنگ و ارثیه های خُلقی و باوری ملی و باستانی"! آیا همه این عوامل متعدد و غیر کمّی در محاسبه و مدل سازی ریاضی لحاظ میشود؟! اصلاً همه قابلیت لحاظ در مدل ریاضی دارند؟ • به تصریح ریاضی دانهای اقتصادی، برای مدل سازی: - هر مدل یک دسته پیش فرض دارد. - این پیشفرض ها از برداشت و شهود ما از واقعیت انتخاب میشود. - هرچه مجموعه این پیشفرض ها بیشتر باشد(یعنی دریافت و شهود از جامعه کامل تر باشد)، دست و پای مدل بسته تر خواهد شد!(مدلی با مؤلفه های موثرِ زیاد، پیچیده تر و سخت تر است) - اینجاست که اقتصاد ریاضی دست به گزینش می زند! واقعیت را مجردتر فرض می کند! حواشی را حذف و ابعاد و جزییات مورد علاقه را نگه می دارد! و مدل می سازد! ۳ (البته می گوید راه برای مدلی با مولفه های حذف شده هم باز است! اما معمولا "اقتصاد سیاسی" از آن تحقیقات پشتیبانی نمی کند) برای نمونه: تفاوت مردم شناسانه ی: اصناف، اقلیم ها، انگیزهای درونی و دهها مولفه فرهنگی، تاریخی، دینی برای مدل سازی در این خلاصه(بهینه) می شود: "انسان، عقلایی رفتار می کند"! اما وقتی در مرحله قبل تر شاخص ها را همه کمّی کرده اند، نتیجه این میشود که: رفتار عقلایی انسان، در واقع نوعی محاسبه گری ریاضی است! حالا مدل سازی اش کار سختی نیست! تمثیل: همانطور که اول در طبیعیات همه چیز را به جِرم و انرژی تقلیل دادند؛ بعد عوامل متعددِ موثر بر نقطه جوش آب را هم کاستند و گزاره "آب در ۱۰۰ درجه می جوشد"؛ را "قانون" کردند! حالا دامنه هیمالیا و دماوند و... "استثناء" اند و البته قابل اندازه گیری! اینجا هم مثلا "اقتصاد تبرعی" و "انگیزه های غیر محاسباتی"(غیرعقلایی در این مکتب!) مثل چرخه مالی خمس و زکات و نذر و تحبیس و وقف و... مثل استثنائات هیمالیا و دماوند می شوند! با این تفاوت که کنار "اقتصاد معاوضی" بازار به اقتصاد سرریز می شود؛ در حالیکه واقعا در مدل لحاظ نشده است!(دقت کنید) 5⃣ اقتصاد ریاضی، علمِ بازار آزاد نه علم مطلق نظامات اقتصادی! باید تا اینجا روشن شده باشد بین "اقتصاد ریاضی" بعنوان یک روش(!) با "بازار آزاد" بعنوان یک بستره ، رابطه و تناسب هست. اقتصادِ ریاضی، علم کشف روابط علیّ و معلولی بازار آزاد و کنشگرش -که انسانِ محاسبه گر است- می باشد که پس از پیدایش این مکتب و این انسان پیدا شده است. جامعه ای که می خواهد مثلا: از "امانت و ودیعه" بیشتر از "ضمان" / از "اقتصاد تبرعی" برای "تامین حق های همگانیِ بهداشت و آموزش" بجای "بازاری کردن اینها" و "کالا کردن حق ها"/و...؛ نهاد و نُرم بسازد؛ اولا: مفاهیم بنیادین اقتصادش، همه کمّی و ریاضی نمیشود؛ تا مدل ریاضی بپذیرد! ثانیاً: فروکاستن های موجود اقتصاد ریاضی، تحقق نُرم ها و نهادهای نظام مطلوبش را تاخیر و بلکه تاویل می برد! اقتصاد مطلوبش نشدنی تر میشود. چون تحقق مدلهای بازاری، انسان و جامعه بازار را می سازد و انسان فرهنگی و فطری را محجوب می کند.(دقت کنید) .................. ۱. ر.ک: مبادی با بعد الطبیعی علوم نوین / آدوین آرثربرت/ ترجمه عبدالکریم سروش ۲. ر.ک: مقاله:چطور پول معیار سنجش همه چیز شد؟ / الی کوک - مجله آتلانتیک/ سایت ترجمان https://tarjomaan.com/neveshtar/8780/ ۳. ر.ک: روزنامه دانشگاه شریف ش۸۹۱ مصاحبه با دکتر وصالی و دکتر مدنی زاده: بدون ریاضیات فقط می توانیم داستان بگوییم http://daily.sharif.ir/%D8%A2%D8%B1%D8%B4%DB%8C%D9%88/ 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۴/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔴مراقب ظلم در حق شهید بهشتی‌ها باشیم 🔹بصیرت با جوزدگی سازگار نیست. دشمن شناسی با سطحی نگری حاصل نمی شود. وقتی غیر از امام جامعه افراد دیگر را ملاک و معیار تشخیص حق و باطل قرار دهیم، حتی اگر آن افراد دارای اوصاف انقلابی، با تقوا، ولایی و ... باشند، راه خطا رفته ایم. 🔸بهشتی وقتی مظلوم می شود که فقط امام و برخی خواص نزدیک ایشان از خلوص نیت ایشان مطلعند که نمی توانند و مصلحت نیست که در مقابل جو ایجاد شده علیه او موضع گیری صریح داشته باشند. اما برخی چهره های مؤثر دیگر که می توانند مقابل خناسی و شایعه سازی مجاهدین خلق بایستند و رسانه های انقلابی آن زمان، دچار اشتباه در تشخیص می شوند و برخی همان چیزی که مجاهدین خلق خواستند را تکرار می کنند و برخی در اثر شبهه سکوت می کنند و برخی که نباید مصلحت سنجی کنند، با اطلاع از حق سکوت می کنند. 🔹این خطری است که از صدر اسلام و در قضایای بی نماز دانستن امیر مومنان و واجب القتل دانستن اباعبدالله و خارجی دانستن خاندانشان و نفوذی دانستن بهشتی و بهشتی ها وجود داشته و بسیار خطرناک است. 🔸آشنایی با شیوه های ترور شخصیت از لوازم انقلابی گری و انقلابی ماندن واقعی و کسب بصیرت انقلابی است که هر چه به ظهور نزدیکتر می شویم، ضرورت بیشتر دارد. 🔹پس دقت کنیم مبادا تحت تأثیر فضای مجازی و رسانه و اشخاص، در حق شهید بهشتی ها ظلم کنیم و در دشمن شناسی شکست بخوریم. 🔸هرجا جریان رسانه ای داخلی و خارجی هماهنگ شخصی از جبهه خودی را هدف قرار دادند حداقل شک کنیم 💠✍️ 🆔 @Dr_Javidnia 🌐 لینک پیوستن به کانال: https://eitaa.com/joinchat/3098935312C73fadd24b3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
❗️تا دلت بخواهد عرق خورده‌ام! ...حاج‌آقا بزرگ، به نزديك مسجد رسيده بود. يكى از عربده‌كش‌هاى كنگاور كه خيلى هم مشروب خورده بود، تلوتلو مى‌خورد و عربده مى‌كشيد. وقتى كه امير محبت را ديد، جلو آمد و در مقابل پيرمرد روحانى سينه‌اش را صاف كرد و با لحن و صداى لوطى منشانه گفت: حاجى، مى‌بينى، منم! دارم حال مى‌كنم! 🔹مردك لوطى كه انتظار داد و فرياد و عصبانيت روحانى شهر را داشت، شنيد كه حاجى با خونسردى كامل و گشاده‌رويى تمام در حالى كه چشم به چشمش دوخته بود، گفت: خوب! بگو ببينم چه كرده‌اى كه اين همه كيف مى‌كنى! مرد مست گفت: حاجى، تا دلت بخواد، شراب خوردم. مست مستم. دارم از جا كنده مى‌شم. 🔸مرد روحانى لبخندى زد و ادامه داد: «نوش جانت، حالا كه شراب را خورده‌اى و كيفت را كرده‌اى، بيا با هم برويم مسجد، نمازى هم بخوان!!!» مرد مست كه گويا شوك مغزى شديدى را تحمل كرده باشد، چشمانش را برهم زد و گفت: چى! بيام مسجد!.... خوب بريم! مى‌ريم مسجد! سپس به دنبال امير محبت كه او را به اسارت گرفته بود، آرام به راه افتاد و به دنبال او وارد حياط بزرگ مسجد جامع شد. 🔹حوض بزرگى در وسط مسجد قرار داشت. او با وضع ناجورى كه داشت، لب حوض نشست و دهانش را آب كشيد و وضويى ساخت و وارد مسجد شد؛ گويا متوجه نگاه‌هاى متعجب و شگفت‌زده نمازگزاران نشده بود. رفت و آن عقب‌ها به نماز ايستاد و به صياد خود اقتدا كرد. پس از آن بود كه تا عمر داشت، لب به مشروب نزد. 📚امیر شهر، ص90 🆔 @tahavol_howze
هدایت شده از ~| 𝘼𝙢𝙞𝙧 |~
از ما عمل چندانی نخواسته‌اند! مهم‌تر از عمل کردن، عمل نکردن است... تقوا یعنی عمل‌گناه‌را‌مرتکب‌نشدن! همه می‌پرسند چه کار کنیم؟ من می‌گویم: بگویید چه کار نکنیم؟ و پاسخ این است: گناه نکنید شاه کلید اصلی رابطه با خدا گناه نکردن است. آیت‌الله‌بهجت‌ره 🆔 @shahadat | شهادت🌱
هدایت شده از پوراحمدی
💠 حدیث روز 💠 💎 حقیقت ایمان 🔻پيامبر خدا صلى‌الله‏‌عليه‌و‏آله‌وسلم: ليسَ الإيمانُ بالتَّحَلّي و لا بالتَّمَنّي، و لكنَّ الإيمانَ ما خَلَصَ في القلبِ و صَدّقَهُ الأعمالُ ❇️ ايمان نه به ظاهر است و نه به آرزو، بلكه ايمان آن است كه در دل باشد و آن را تصديق كند. 📚 بحارالأنوار، ۶۹ / ۷۲ / ۲۶ ‌ ‌ •┈┈••✾••┈┈• @HawzahNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از کانال استاد عالی
سیدِ اهل قلم... جا داره در روز قلم یادی بکنیم از یه شهید... شهید سید مرتضی آوینی شادی روحش صلوات بفرستید🌹 🌸⃟✍჻ᭂ࿐✰🎤📚 🔰کانال استاد عالی 🆔 @pomhyr
هدایت شده از ذخیره
. ﷽؛ 💠 سه شنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۱ 🏷کفّه ی سنگین تر! 🔅 : 🔸«چون روز رستاخيز شود، خداوند عزّ و جلّ مردم را در دشتى فراخ گرد مى‌آورد و ترازوها گذاشته مى‌شود و خون شهيدان با مركّب عالمان سنجيده مى‌شود، اما كفّه مركّب عالمان بر خون شهيدان سنگينى مى‌كند». 🔹«إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ جَمَعَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ النّاسَ في صَعيدٍ واحِدٍ، و وُضِعَتِ المَوازينُ، فتُوزَنُ دِماءُ الشُّهَداءِ مَعَ مِدادِ العُلَماءِ، فيَرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دِماءِ الشُّهَداءِ». 📚 من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۳۹۸ ❀ ذکر امروز :یا ارحم الراحمین (۱۰۰ مرتبه) 📅 مناسبت‌ امروز :۱۴ تیر، روز قلم @hadithnet | معارف حدیث