#یک_کتاب
📚تمدن رضوی
مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی
امام رضا (علیه السلام)
تمدن رضوی مصداق کامل فلسفه شیعی- ولایی تمدن است که نوع دیگر آن در سیر استعلایی تاریخ، تمدن برتر مهدوی است؛ تمدن اسلامی با حضور "امام معصوم (علیه السلام)" نه سکولار است و نه بنیادگرا و افراطی.
به همان اندازه که از سلفیت خشونت بار مدرن دور است، تمدن تک ساحتی و محدود غرب را هم به چالش می کشاند و ارزشهای آن را بی دوام و سعادت حاصل از آن را به جد نقد نموده و نظریه جنگ تمدنها و پایان تاریخ را افسانه های عصر جدید می داند.
این کتاب در پنج فصل تهیه شده است و مباحث آن در دو حوزه تاریخ و اندیشه سیاسی قرار میگیرد هر چند این حوزه بین رشته ای نیز در افق تمدنی دیده شده است.
از نکات در خور توجه در کتاب این است که توجه به مکتب سیاسی امام رضا (ع) در حقیقت نقدی جدی به "نظریه خلافت" و از این زاویه "عیاری" برای تمدن مسلمانان در قرن اولیه اسلامی است ؛ این زاویه نگاه مستقل و اصیل امام معصوم (ع) البته گزارشات رسمی مورخین دستگاه خلافت و هم دیدگاه های خاص مستشرقین غربی را یکجا به چالش کشیده و با خط سیر عمیق خود جریان شناسی مستقلی را تاریخ سیاسی اسلام دنبال میکند و خط سیر آن را تا تمدن برتر مهدوی ادامه می دهد. از این جهت در این نگاه نسبت این نظریه با تمدن مدرن و به دنبال آن دوران معاصر و عصر پس از مدرنیته اهمیت می یابد.
در حقیقت انس با مباحث این کتاب نوعی "امام شناسی تمدنی" است که در افق آن بسیاری از خطوط اصلی انقلاب اسلامی را میتوان ریشه یابی و یا آینده پژوهی نمود. این مسئله به خصوص در زمینه جریان شناسی، اندیشه سیاسی و تمدن شناسی تطبیقی نمود بیشتری می یابد.
با این کتاب میتوان انسان ۲۵۰ ساله ( یعنی حیات مبارک امامان معصوم (ع)) را در سه سطح و مقوله به هم مرتبط به نظاره نشست:
نهضت حسینی - نظام علوی - تمدن رضوی
📚تمدن رضوی
مولفه های تمدن ساز در مکتب سیاسی امام رضا (علیه السلام)
نویسنده: دکتر موسی نجفی
نوبت چاپ: دوم/۲۰۰صفحه/رقعی
💫 کدام دوقطبیسازی، حقیقی یا کاذب!
🔰 حمید رسایی: اخیرا برادر محترمم آقای پناهیان درباره نفی دوقطبیسازی در رسانهها مطالبی را در حضور جناب آقای پزشکیان و قالیباف بیان کرده و از رسانههایی مثل کیهان که مطابق رسالت مطبوعاتی و انقلابیشان در بزنگاهها درست عمل کرده، انتقادات تندی داشتهاند.
جالب اینجاست که این سخنان مورد استقبال گسترده رسانههایی قرار گرفته که در طول این سالها کارشان تبدیل مسائل کشور به دوقطبیهای کاذب بوده.
تطبیق این دغدغه آن بر رسانه کیهان که در این سالها همواره با دوقطبیهای کاذب مقابله کرده، جفا در حق جریان رسانهای انقلاب است و حتما چنین قصدی مورد نظر آقای پناهیان نبوده.
بهمن سال ۱۴۰۱ در اوج اغتشاشات ززآ آقای قالیباف هم سخنانی درباره دوقطبیسازی گفتند که نقد آن برای تبیین موضوع لازم بود. بازنشر آن نقد در این روزها به شناخت بهتر موضوع "دوقطبیسازی حقیقی یا کاذب" کمک میکند.
♻️ قانون کبوتربازها
کبوتر بازها وقتی کبوتری را از بازار میخرند، چند روزی بال و پرش را میبندند و روی پشت بام خانه آب و دانه میدهند، بعد از چند روز بال و پرش را باز میکنند و پروازش میدهند. اگر آن کبوتر رفت و مجدداً برگشت روی همان پشت بام نشست، میگویند هنر داره و رگه داره ، اما اگه برنگشت و رفت روی پشت بام کس دیگری نشست، میگن بیهنر و بیرگ بود!
در این دو ماه امام حسین(علیه السلام) ما را خرید، بال و پرمان را بست و پیش خودش نگه داشت. در این دو ماه میهمان امام حسین(علیه السلام) بودیم. هر جا دعوتمان کردند به احترام امام حسین(علیه السلام) بودیم و در واقع از آب و نان امام حسین(علیه السلام) خوردیم، حالا بعد از دو ماه بال و پرمان را باز کرده که پرواز کنیم. میتوانیم بی هنر و بی رگ باشیم و روی بام هر کس بشینیم، میتوانیم روی بام همین خانه بمانیم...
✍ حمید رسایی
سعداء/حجت الاسلام راجی :
شاه کشتار نکرد!!!
آقای زیباکلام در کتاب «شاه کشتار نکرد» مدعی است که شاه آدمها را نکشتهاست...
اما تاریخ چیز دیگری را گواهی میدهد!!
🖋 ویلیام هیلی سالیوان، آخرین سفیر ایالات متحده در ایران در کتاب «مأموریت در ایران» مینویسد:
♨️ صبح روز جمعه ۸ سپتامبر [۱۹۷۸/ ۱۷شهریور ۱۳۵۷ شمسی]، طبق برنامهریزی و قرار قبلی، تظاهراتی در میدان ژاله تهران در مقابل مجلس، برای عزاداری کشتهشدگان تظاهرات قبلی در قم شکل گرفت و درگیری با نیروهای نظامی که برای متفرق کردن آنها آمده بودند، به وقوع پیوست.
💢 به دنبال این درگیری فرمانده نظامی به سربازان دستور آتش داد. بازهم این نکته که اولین تیرها هوایی بود یا مستقیماً بهطرف جمعیت شلیک شد روشن نیست. به هر حال آنچه مسلم است سربازان بهطرف تظاهرکنندگان شلیک کردند و پس از آنکه گرد و غبار فرونشست، بیش از دویست نفر از تظاهرکنندگان کشته شده بودند.
💢 به نظر میرسید حتی دولت -و مخصوصاً شاه- از کثرت کشتهشدگان متحیر شده است.
📚 برشی از کتاب #خدازاده به مناسبت سالروز قیام ۱۷ شهریور
به عنوان یک جوخه اعدام!!
🖋 میشل فوکو، فیلسوف، جامعه شناس و مورخ فرانسوی، در یکی از نوشتههای خود که در جلد سوم از مجموعه «یادداشتها در چهار جلد» گردآوری شده است، مینویسد:
♨️ جمعه هفده شهریور [۱۳۵۷ شمسی] شلیک مسلسلها در همهی روز ادامه داشته است. سربازان گاهی با #خونسردی_حسابشدهای به عنوان یک جوخهی اعدام؛ تیراندازی میکردند.
💢 برشی از کتاب #خدازاده به مناسبت سالروز قیام ۱۷ شهریور
جمعه خونین ۱۷ شهریور
🖋 جان دی استامپل، استاد ارشد روابط بینالملل در دانشکده دیپلماسی و تجارت بینالمللی پترسون دانشگاه کنتاکی، در کتاب «درون انقلاب ایران» مینویسد:
♨️ پس از آغاز برخورد در میدان ژاله، مجروحین حادثه به سه بیمارستان واقع در ناحیه روان شدند. منابع پزشکی، کشتهشدگان را بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ نفر برآورد کردند. [...] در نیمروز ۸ سپتامبر [۱۹۷۸م/ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ شمسی]، رقم مقتولین اعلام شده از طرف مخالفین ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر بود، اما طی ۲۴ ساعت تا حدود ۱۰۰۰ نفر بالا رفت. گزارشات دیگر، کشتهشدگان را ۴۵۰۰ نفر ذکر کرده است و برخی تا ۲۰۰۰۰ نفر نیز گفتهاند.
💢 ادعای بنیادگرایان بر محاسبات خودشان مبتنی بود و ۱۲۲ کشته بیانیههای دولت، از ارقام پلیس استخراج شده بود. [...] پزشکانی که مدت ۳۶ ساعت کار کرده بودند، عقیده داشتند که رقم ۳۰۰ تا ۴۰۰ کشته و ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ مجروح که در بیمارستانها و مراکز درمانی، درمان سرپایی شدهاند، برآوردی منطقی است.
⭕️ استقرار حکومت نظامی در تهران و تیراندازی در میدان ژاله تأثیری مهم داشت و فضای سیاسی تهران را بهطور جدی متحول کرد.
💢 برشی از کتاب #خدازاده به مناسبت سالروز قیام ۱۷ شهریور
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🔴 بازخوانی روایت #تحلیلیِ_حضرت_امام_خامنه_ای از حادثه خونین هفدهم شهريور ۱۳۵۷:
🔷 من از روز هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ خاطرهای در ذهن دارم. قبل از آن که این حادثه خونبار در تهران اتّفاق بیفتد، سیاست رژیم ستمشاهی به دنبال این بود که مبارزان و به تبع آن ملت ایران را، به تندرو و کندرو، افراطی و معتدل تقسیم کند.
🔷 این، نکته خیلی قابل توجّهی است که امروز مثل آیینهای، همه عبرتها را به ما درس میدهد. کسی که روزنامههای آن وقت و اظهارات مسؤولان رژیم ستمشاهی را مطالعه میکرد، میفهمید که اینها میخواهند کسانی را که در مقابل آنها هستند و مبارزه میکنند، از هم جدا کنند. عدّهای را که طرفداران و علاقهمندان مخلص امام بودند و راه امام را علناً اظهار میکردند، به عنوان تندرو و افراطی و متعصّب معرفی میکردند. در مقابل اینها هم، بعضی از کسانی را که علاقهمند به مبارزه بودند، ولی خیلی جدّی در آن راه نبودند، یا جدّی بودند، ولی دستگاه آنطور خیال میکرد اینها جدیّتی ندارند، به عنوان افرادی که معتدلند و با اینها میشود مذاکره و صحبت کرد، معرفی میکردند. من در آن روز این احساس خطر را کردم.
🔷 آن زمان من در جیرفت تبعید بودم. شاید روز چهاردهم یا پانزدهم شهریور بود. به یکی از آقایان معروف که در قم بود، نامهای نوشتم و این سیاست رژیم را برای آن آقا تشریح کردم و گفتم اینها با این تدبیرِ خباثتآمیز میخواهند بهانهای برای سختگیری بر مخلصان و عشّاق امام بزرگوار به دست آورند و شما را بدون اینکه خودتان بخواهید، در مقابل آنها قرار دهند. این نامه را نوشته بودم؛ اما هنوز نفرستاده بودم.
🔷 روز شنبه هجدهم شهریور بود که رادیو و روزنامهها، خبر کشتار هفده شهریور را پخش کردند. فردای آن روز، ما در جیرفت از این قضیه مطّلع شدیم.
🔷 من برداشتم در حاشیه آن نامه برای آن آقا نوشتم که: «باش تا صبح دولتش بدمد، کاین هنوز از نتایج سحر است». آن نامه را به وسیله مسافر، برای آن آقای محترم فرستادم. آنها شروع کردند سختگیریها را علیه مبارزان و انقلابیون حقیقی راه انداختن که نمونهاش کشتار هفدهم شهریور بود.
♨️ظریف بزرگترین نقطه ضعف تیم پزشکیان
آدرس غلط و تحریف واقعیات توسط ظریف
✍#حاشیه_کانال: اول اینکه :
این جمله ظریف که مقام معظم رهبری نقش بی بدیلی در سلامت این انتخابات داشتند به این معناست که مجریان انتخابات برنامه برای انتخابات ناسالم و تقلب داشتند که تهمت بزرگی در لفافه به مجریان انتخابات کشور و نوعی تائید فتنه ۸۸ و ادعای امکان تقلب در انتخابات کشور است.
دوم اینکه
ظریف گفت اگر حمایت رهبری نبود تیکه بزرگه من گوشم بود واضح است اختلاف ظریف با منتقدینش بر سر اعتماد بیش از حد به آمریکا و امضا کردن برجام بدون خواندن آن بود ظریف بگوید حمایت رهبری بعد از افتضاح برجام از ایشان چه بود و در کجا انجام شد؟
سوم اینکه:
ظریف در مورد روابطش حسنه اش با شهید سلیمانی میگوید در حالیکه جملات توبیخی رهبری نسبت به ظریف بعد افشای صوتش علیه شهید سلیمانی گویای واقعیات است ( فیلم پایین یعنی صحبتهای امام خامنهای )
چهارم اینکه
ظریف با زیرکی گفت فرزندان من در ایران حضور دارند!
آدرس غلط ندهید بحث دوتابعیتی بودن فرزند شماست که منع قانونی برای مسئولیت شما ایجاد کرده نه اینکه الان کجا حضور دارند.
👈 و در آخر کسانی که ادعا میکردند زبان دنیا را بلدند و میتوانند تحریم ها را رفع کنند در نهایت خودشان هم تحریم شدند و باز داعیه مذاکره دارند.
♨️ تلاش مجدد یک «شخص»!
👈 «علیرضا مرندی»، کسی که شخصاً پروژه تحدید نسل را پیگیری کرد و با اجرای نقشه دشمن، کشور را با معضل پیری مواجه کرد، بابت اقداماتش توسط همان دشمن، تقدیر شد و جمعیت شیعیان را نابود کرد، حالا پروژه بعدی را کلید زده است؛
🔘 نابودی طب سنتی!
🔹 یکی از آخرین اقدامات ارزنده شهید رییسی، اصرار بر تغییر مرجع صدور مجوز برای موسسات طب سنتی و تصویب آن در شورای عالی فرهنگی بوده است. در آخرین روزهای عمر شهید، این مصوبه به دولت ابلاغ شده و ساز و کار اجرایی آن در حال شکلگیری است.
🔸 حالا همان شخصِ تقدیر شده توسط دشمن، به رییسجمهور نامه میزند و تغییر مصوبه شورای عالی فرهنگی را تقاضا میکند!
💢 معتقدم اقدامات علیرضا مرندی نیاز به هیچ تحلیل خاصی ندارد:
«کسی که دشمن را یکبار به وجد آورده، قطعاً دوباره به وجد خواهد آورد»
✍حمزه شکریان
اقتصاد ایران به جراحیهای جدی نیاز دارد:
جراحی قیمتگذاری دلاری محصولات نیمهخام داخلی،
جراحی ناترازی بانکهای خصوصی،
جراحی بازار رهاشده ارز و طلا،
جراحی بیعدالتیهای آموزشی و پزشکی
و ...
همیشه اما این سفره مردم نگونبخت است که در دستور کار جراحی دولتها قرار میگیرد!
چرا؟
چون گوش سیاسیون به دهان اقتصاددانانِ متعارف است و قواعد #شبه_علم_اقتصاد هم اساسا برای تأمین منافع سرمایهداران وضع شده است!
💠 احمد نبویان
✍#پی_نوشت:
1🔸علم اقتصاد لیبرالیسم و نئولیبرالیسم محصول مغزهایی است که انسان را حیوان میدانند در واقع علم رایج اقتصاد دشمن عدالت و ضد اقتصاد اسلامی است بدبختانه جبهه انقلاب در بیان واضح و رسمی باطن متعفن این علم کم کاری دارد و مردم عملکرد اقتصادی مغزهای مسموم شده با این علم کذایی (تحصیل کردگان دانشگاه های انگلیس و آمریکا) را به پای انقلاب و رهبری می نویسند
2🔸اگر بخواهیم اقتصاد لیبرالیسم و نئولیبرالیسم را به فارسی ترجمه کنیم باید بگوییم "#اقتصاد_طویله_ای"
این بهترین ترجمه است چرا؟
چون این علم اقتصاد مردمان را به دو دسته تقسیم میکند سرمایه داران یعنی گله داران و عموم مردم که همچون گاو و گوسفند در خدمت گله داران هستند و این تعریف از اصول تلمود کتاب مقدس یهودیان است که یهود را انسان و غیریهود را چارپایان در خدمت یهود میداند